image 72409 25 v1
Galรฉria(9)

Rekonลกtrukcia medzistaniฤnรฉho รบseku ลฝST Vrรบtky โ€“ Varรญn

Partneri sekcie:

Rekonลกtrukcia medzistaniฤnรฉho รบseku ลฝST Vrรบtky โ€“ Varรญn zabezpeฤila na najbliลพลกie desaลฅroฤia skvalitnenie koฤพajovej dopravy nielen z hฤพadiska komfortu, ale hlavne z hฤพadiska bezpeฤnosti. ลฝelezniฤnรก traลฅ je dvojkoฤพajovรก, elektrifikovanรก jednosmernou trakฤnou prรบdovou sรบstavou 3 kV s obojsmernรฝm autoblokom. Traลฅovรฝ รบsek je znaฤne zaลฅaลพenรฝ โ€“ z hฤพadiska prevezenej zรกลฅaลพe sรบ v sรบฤasnosti obe traลฅovรฉ koฤพaje zaradenรฉ do 3. rรกdu.

01 zatazenie trate
02 nove lozko
03 nastupiste
04 hydroizolacie
05 sanacia skalneho zarezu
06 tunel
07 mosty
08 opravene priepusty

Stavba sa nachรกdza na trati Bratislava hlavnรก stanica โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice. Traลฅovรก rรฝchlosลฅ v danom รบseku stavby ลฝST Vrรบtky โ€“ Varรญn, koฤพ. ฤ. 1 a 2 KRลฝZ km 317,457 โ€“ 328,730 je 90, resp. 100 km/h. Medzistaniฤnรฝ รบsek mรก dฤบลพku 11,229 433 km (v koฤพaji ฤ. 1) a 11,272 038 km (v koฤพaji ฤ. 2), je ohraniฤenรฝ krajnรฝmi vรฝhybkami ลพelezniฤnรฝch stanรญc Vrรบtky os. st. a Varรญn (km 317,457 105 โ€“ 328,729 154).

Samotnรก rekonลกtrukcia sa zaฤala vyลฅaลพenรญm starรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka ฤistiฤkou typu RM 900 VB.

V medzistaniฤnom รบseku sa nachรกdzajรบ tri tunely, z toho jeden dvojkoฤพajovรฝ a dva jednokoฤพajovรฉ. Existujรบce mosty s vรคฤลกรญm rozpรคtรญm boli vybudovanรฉ ako oceฤพovรฉ z plnostennรฝch nosnรญkov (mosty cez rieky Turiec, Varรญnka), resp. ako oceฤพovรฉ oblรบkovรฉ (mosty cez rieku Vรกh). Mosty s malรฝm rozpรคtรญm sรบ vybudovanรฉ zo ลพelezobetรณnovรฝch nosnรญkov. Ich stav zodpovedal ich veku โ€“ viacerรฉ z nich uลพ mali poลกkodenรฉ rรดzne konลกtrukฤnรฉ prvky a vyลพadovali si opravu.

Koฤพajovรฝ roลกt sa zdemontoval a jednotlivรฉ koฤพajovรฉ polia sa deponovali na urฤenรฉ sklรกdky. Novรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko sa zriadilo z kameniva s frakciou 32 โ€“ 63 z lomu Dubnรก skala.

V km 326,005 sa nachรกdza ลพelezniฤnรก zastรกvka Streฤno, nรกstupiลกtia pri oboch traลฅovรฝch koฤพajach sรบ typu SUDOP a majรบ dฤบลพku 195โ€ฏm. V bezprostrednej blรญzkosti ลพelezniฤnรฝch stanรญc Vrรบtky, os. st., a Varรญn sรบ vybudovanรฉ dve priecestia, ktorรฉ sรบ zabezpeฤenรฉ priecestnรฝm zabezpeฤovacรญm zariadenรญm so svetelnou signalizรกciou.

Novรฉ nรกstupiลกte na zastรกvke Streฤno

Postup vรฝstavby

Vzhฤพadom na dopravnรบ vyลฅaลพenosลฅ rekonลกtruovanรฉho รบseku bolo snahou objednรกvateฤพa minimalizovaลฅ poฤet dnรญ vรฝluk koฤพajovej dopravy. Preto bol pri vรฝbere zhotoviteฤพa stavby jednรฝm z hodnotiacich parametrov poฤet dnรญ vรฝluk traลฅovรฝch koฤพajรญ, ktorรฝ bude potrebnรฝ na realizรกciu prรกc. Zhotoviteฤพ stavby musel optimalizovaลฅ stavebnรฉ postupy tak, aby bol schopnรฝ zvlรกdnuลฅ stavbu vo vymedzenom ฤase. Dรดleลพitou sรบvisiacou podmienkou bolo vybudovanie prรญstupov k ลพelezniฤnรฉmu telesu v jednotlivรฝch ฤastiach stavby, hlavne v รบseku Vrรบtky โ€“ Streฤno, kde stavba prechรกdza ฤlenitรฝm terรฉnom รบdolia rieky Vรกh a zรกroveลˆ niekoฤพkรฝmi รบzemiami s rรดznym stupลˆom ochrany. Samotnรก rekonลกtrukcia traลฅovรฝch koฤพajรญ bola preto rozdelenรก do dvoch zรกkladnรฝch etรกp.

Realizรกcia vรฝstuลพnej geomreลพe v rรกmci prรกc na ลพelezniฤnom spodku

Prvรก etapa spoฤรญvala vo vรฝluke koฤพaje ฤ. 1 so zabezpeฤenรญm vlakovej dopravy po koฤพaji ฤ. 2. Druhรก etapa vรฝstavby predstavovala vรฝluku koฤพaje ฤ. 2 so zabezpeฤenรญm vlakovej dopravy po zrekonลกtruovanej koฤพaji ฤ. 1. Dฤบลพky trvania jednotlivรฝch etรกp boli 76, resp. 67 dnรญ. Pri tvorbe vรฝlukovรฉho grafikonu sa ukรกzalo, ลพe vzhฤพadom na nedostatoฤnรบ dopravnรบ priepustnosลฅ jednej traลฅovej koฤพaje s obojsmernou prevรกdzkou bude nutnรฉ niektorรฉ osobnรฉ vlaky nahradiลฅ autobusovou dopravou.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok

Poslednรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku traลฅovรฝch koฤพajรญ v รบseku Vrรบtky, osobnรก stanica โ€“ Varรญn bola realizovanรก v rokoch 1987 (koฤพaj ฤ. 1), resp. 1988 (koฤพaj ฤ. 2). Obidve koฤพaje boli obnovenรฉ zvrลกkom v tvare R65 na drevenรฝch podvaloch s rozdelenรญm โ€žeโ€œ. V ฤase zaฤiatku prรกc v aprรญli 2014 bol stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku oboch koฤพajรญ v rรดznych parametroch nevyhovujรบci. Samotnรก rekonลกtrukcia sa zaฤala vyลฅaลพenรญm starรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka ฤistiฤkou typu RM 900 VB, ktorรก bola zvolenรก hlavne pre svoju vรฝkonnosลฅ. Vyลฅaลพenรฝ materiรกl sa deponoval na dve recyklaฤnรฉ zรกkladne v ลฝST Vrรบtky a ลฝST ลฝilina-Tepliฤka.

Vyzรญskanรฉ kamenivo sa v sรบlade s projektovou dokumentรกciou preฤistilo a zrecyklovalo na ลกtrkodrvinu s frakciou 0 โ€“ 63, resp. 0 โ€“ 32, ktorรก sa pouลพila do stavby ลพelezniฤnรฉho spodku prakticky v celom objeme. Koฤพajovรฝ roลกt sa zdemontoval a jednotlivรฉ koฤพajovรฉ polia sa deponovali na urฤenรฉ sklรกdky v ลฝST Vrรบtky a ลฝST ลฝilina-Tepliฤka. Novรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko sa zriadilo z kameniva s frakciou 32 โ€“ 63 z lomu Dubnรก skala. Novรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok je zo ลพelezobetรณnovรฝch podvalov SB8P, resp. B91, a aj z drevenรฝch podvalov umiestnenรฝch v tuneloch s rozdelenรญm โ€œUICโ€ž na podkladniciach R4pl a je upevnenรฝ pruลพnรฝmi sponami Skl12. Koฤพajnice v tvare 60 E2 (UIC60) sa montovali z dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov s dฤบลพkou 75 m. Pred ลฝST Vrรบtky je na oceฤพovom moste zrealizovanรก koฤพaj v tvare R65. Vzhฤพadom na znaฤnรฝ poฤet smerovรฝch oblรบkov s polomerom menลกรญm ako 600 m sa v tรฝchto รบsekoch, ako aj v tuneloch navrhli koฤพajnice z materiรกlu R320Cr. V priamej a v oblรบkoch s polomerom nad 600 m to boli koฤพajnice typu R260Mn.

Sanรกcia skalnรฉho zรกrezu pri koฤพaji ฤ. 1 v ลพkm 321,460 โ€“ 321,570

V rรกmci stavby sa vymenili vรฝhybky โ€“ v koฤพaji ฤ. 1 v km 319,847 vรฝhybka M1 (tvar JR65 1:9-300 ฤฝฤพ, drevenรฉ podvaly) odboฤujรบca do trakฤnej meniarne Dubnรก skala, v koฤพaji ฤ. 2 v km 327,695 vรฝhybka O1 Potok (tvar JR65 1:18,5-1200 ฤฝp, drevenรฉ podvaly) odboฤujรบca na koฤพaj A1 v smere do zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka. V celom รบseku s dฤบลพkou 11,273 km bola zriadenรก bezstykovรก koฤพaj. Koฤพajnice sa zvรกrali aluminotermickรฝmi zvarmi. V obci Varรญn a vo Vrรบtkach sa zrekonลกtruovali ลพelezniฤnรฉ priecestia na miestnych komunikรกciรกch.

Sรบฤasลฅou rekonลกtrukcie medzistaniฤnรฉho รบseku bolo vybudovanie novรฝch nรกstupรญลกลฅ na zastรกvke Streฤno. Novรฉ nรกstupiลกtia pozostรกvajรบ z nรกstupiลกtnej hrany tvorenej podpornรฝm prvkom poloลพenรฝm na pevnom betรณnovom zรกklade s rektifikovateฤพnou konzolovou doskou so ลกรญrkou 1,000 m (PRE 200), za ktorou je zriadenรฝ povrch zo zรกmkovej dlaลพby s reliรฉfnymi pรกsmi na navรกdzanie nevidiacich a slabozrakรฝch. ล รญrka nรกstupiลกลฅa je 3,10 m, vรฝลกka nรกstupiลกtnej hrany je 550 mm nad STKP. Dฤบลพka nรกstupรญลกลฅ je 170 m pri obidvoch koฤพajach. Sรบฤasลฅou nรกstupiลกลฅa sรบ bezbariรฉrovรฉ prรญstupy, parkovacia plocha a novรฉ informaฤnรฉ prvky.

Nรกzov stavby: ลฝST Vrรบtky โ€“ Varรญn,
koฤพ. ฤ. 1 a 2 KRลฝZ km 317,457 โ€“ 328,730
Miesto stavby: ลฝST os. st. Vrรบtky โ€“ ลฝST Varรญn, koฤพaj ฤ. 1 a 2
Kraj: ลฝilinskรฝ
Okres: ลฝilina, Martin
Katastrรกlne รบzemie: Vrรบtky, Streฤno, Nezbudskรก Lรบฤka, Varรญn

ลฝelezniฤnรฝ spodok

Projektovanรฉ prรกce na ลพelezniฤnom spodku pozostรกvali najmรค z vybudovania novรฉho odvodnenia v urฤenรฝch รบsekoch (Vrรบtockรฝ zรกrez, zรกrezy pozdฤบลพ cesty I/18, zรกrezy v Nezยญbudskej Lรบฤke), ฤalej zo sanรกcie mรกlo รบnosnรฝch ฤastรญ podvalovรฉho podloลพia, ktorรฉ boli urฤenรฉ geologickรฝm prieskumom, a zรกroveลˆ z รบpravy svahov ลพelezniฤnรฉho telesa a plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku. V rรกmci prรกc na ลพelezniฤnom spodku bolo treba zrekonลกtruovaลฅ hydroizolรกcie na betรณnovรฝch mostoch a prieยญpustoch v celom medzistaniฤnom รบseku. Systรฉm odvodnenia pozostรกval z vybudovania novรฝch odvodลˆovacรญch priekop z priekopovรฝch tvรกrnic typu TZM s typickou dฤบลพkou 2,5 m, ktorรฝch bolo potrebnรฉ zabudovaลฅ 1 940 kusov.

Zloลพitรก situรกcia nastala v dvojkoฤพajovom tuneli ฤ. I, kde bolo treba vyฤistiลฅ a zrekonลกtruovaลฅ stredovรบ odvodลˆovaciu stoku.

Kladenie tรฝchto prefabrikรกtov si vyลพadovalo vykopanie ryhy v priestore medzi rekonลกtruovanou koฤพajou a stฤบpmi trakฤnรฉho vedenia, ฤasto pod รบrovลˆou spodnej vody. V รบseku Vrรบtockรฝ zรกrez โ€“ Dubnรก skala sa ukรกzalo, ลพe vรฝkop ryhy mรดลพe naruลกiลฅ stabilitu niektorรฝch stฤบpov trakฤnรฉho vedenia, preto projektant a investor rozhodli o vybudovanรญ ลกiestich novรฝch trakฤnรฝch stoลพiarov. Poฤas realizรกcie prรกc na koฤพaji ฤ. 1 sa ukรกzalo, ลพe รบnosnosti na plรกni ลพelezniฤnรฉho spodku vo viacerรฝch รบsekoch nedosahujรบ minimรกlnu poลพadovanรบ hodnotu 40 MPa. Iลกlo o รบseky v ลพkm 326,775 โ€“ 327,350 a v ลพkm 328,250 โ€“ 328,700 v lokalite Nezbudskรก Lรบฤka โ€“ Varรญn. Geolรณgia podloลพia v tรฝchto รบsekoch bola znaฤne ovplyvnenรก enormnรฝm mnoลพstvom zrรกลพok, ktorรฉ v obdobรญ mesiacov mรกj aลพ august 2014 spadli v oblasti stavby.

Dรก sa povedaลฅ, ลพe celรฉ obdobie vรฝstavby musel zhotoviteฤพ rieลกiลฅ extrรฉmne nepriaznivรฉ poฤasie, staฤรญ si pripomenรบลฅ prรญvalovรฉ daลพde v mรกji 2014 alebo katastrofรกlnu povodeลˆ, ktorรก zdevastovala Vrรกtnu dolinu v jรบli 2014 โ€“ prakticky v tesnom susedstve stavby. Navrhnutรฉ sanaฤnรฉ vrstvy typu TPP3, resp. TPP4, sa ukรกzali v tรฝchto podmienkach ako nedostatoฤnรฉ, preto sa po dohode s investorom stavby prikroฤilo k vรกpenno-cementovej stabilizรกcii podloลพia do hฤบbky min. 400 mm v kombinรกcii so sanaฤnou vrstvou zo ลกtrkodrviny v hrรบbke 250 mm, oddelenou geotextรญliou a vystuลพenou geomreลพovinou. Na takto pripravenรฝch vrstvรกch ลพelezniฤnรฉho spodku sa podarilo dosiahnuลฅ รบnosnosti nad 50 MPa. Situรกcia na koฤพaji ฤ. 2 bola veฤพmi podobnรก, tu sa navyลกe prejavili problรฉmy s podloลพรญm aj v oblasti Vrรบtockรฉho zรกrezu v ลพkm 317,550 โ€“ 318,180, ฤo sa nakoniec podarilo vyrieลกiลฅ vรฝmenou podloลพia a zriadenรญm sanaฤnej vrstvy zo ลกtrkodrviny vystuลพenej geomreลพovinou.

Do prรกc na ลพelezniฤnom spodku moลพno zahrnรบลฅ aj sanรกciu skalnรฉho zรกrezu pri koฤพaji ฤ. 1 v ลพkm 321,460 โ€“ 321,570. S cieฤพom zabezpeฤiลฅ stabilitu svahu proti vypadรกvaniu balvanov a sute na zrekonลกtruovanรบ traลฅ sa zrealizovalo osadenie vysokopevnostnej siete ukotvenej tyฤovรฝmi kotvami v celkovej dฤบลพke 110 m.

V rรกmci stavby sa nakoniec zrekonลกtruovali len mosty cez Turiec a Varรญnku.

Tunely

V rekonลกtruovanom รบseku sa nachรกdza jeden dvojkoฤพajovรฝ tunel Streฤno I s dฤบลพkou 322 m a dva jednokoฤพajovรฉ tunely Streฤno II (v koฤพaji ฤ. 1) a Streฤno III (v koฤพaji ฤ. 2) s dฤบลพkou 593 m, resp. 546 m. Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce v tuneloch ฤ. I a II sa obmedzili na vyฤistenie tunelov od nรกnosov, opravu ich odvodลˆovacieho systรฉmu a na vybudovanie novรฉho osvetlenia. Zloลพitรก situรกcia nastala v dvojkoฤพajovom tuneli ฤ. I, kde bolo treba vyฤistiลฅ a zrekonลกtruovaลฅ stredovรบ odvodลˆovaciu stoku situovanรบ v osi osรญ obidvoch koฤพajรญ, takลพe sa doprava musela zabezpeฤiลฅ po koฤพaji ฤ. 2. Tento problรฉm sa nรกm podarilo vyrieลกiลฅ zastabilizovanรญm ลกtrkovรฉho lรดลพka koฤพaje ฤ. 2 polyuretรกnovรฝm lepidlom Ballastbond 70. Hmota sa aplikovala nรกstrekom na hornรบ a boฤnรบ plochu ลกtrkovรฉho lรดลพka. Nรกsledne bolo moลพnรฉ ลกtrkovรฉ lรดลพko odkopaลฅ, ฤรญm vznikla stabilnรก kolmรก stena hrubรก pribliลพne 50 cm, a to 10 cm za hlavami podvalov. Tรฝm sa umoลพnil prรญstup do priestoru stredovej stoky a zรกroveลˆ sa mohla na koฤพaji ฤ. 2 zachovaลฅ koฤพajovรก doprava s rรฝchlosลฅou 50 km/h.

Tunel Streฤno III (najstarลกรญ z tunelov, vybudovanรฝ v roku 1872) vykazoval zlรฝ technickรฝ stav. Iลกlo najmรค o nefunkฤnรฉ odvodnenie, priesaky vody cez klenbu a tieลพ rรดzne poruchy klenby, ktorรฉ vznikli nรกsledkom ลฅaลพkรฝch poลกkodenรญ poฤas druhej svetovej vojny. Podฤพa projektovej dokumentรกcie sa zrealizovalo ฤistenie klenby tlakovou vodou a opravilo sa ลกkรกrovanie kamennej klenby, priฤom v miestach najsilnejลกรญch priesakov sa aplikovala tesniaca rรฝchlotuhnรบca hmota Waterplug. Po dokonฤenรญ preลกkรกrovania a komplexnej oprave odvodลˆovacieho systรฉmu sa prikroฤilo k chemickej injektรกลพi klenby hmotami na bรกze polyuretรกnu Carbo Pur WF.

Ukรกzalo sa, ลพe medzerovitosลฅ klenby je vyลกลกia, neลพ predpokladal projekt, preto dochรกdzalo k znaฤnej nadspotrebe injektรกลพnej hmoty. Napriek tomu sa podarilo vo vymedzenom ฤase eliminovaลฅ drvivรบ vรคฤลกinu priesakov klenby tak, aby sa mohol aplikovaลฅ finรกlny hydroizolaฤnรฝ nรกter typu Mediatan 360. Poslednรฝm z mnoลพstva problรฉmov, ktorรฉ bolo nutnรฉ vyrieลกiลฅ poฤas vรฝstavby, bola nedostatoฤnรก hrรบbka koฤพajovรฉho ลกtrku pod spodnou plochou podvalov v ฤasti tunela. Tento problรฉm sa ukรกzal po geodetickom zameranรญ dna tunela. Poลพiadavka investora tรฝkajรบca sa minimรกlnej vรฝลกky trolejovรฉho vedenia nad niveletou koฤพaje 5,10 m sa musela dodrลพaลฅ, preto bolo nutnรฉ prikroฤiลฅ k doลฅaลพeniu podlahy tunela v dฤบลพke asi 50 m.

Mosty a priepusty

Predmetom rekonลกtrukcie mali byลฅ aj ลกtyri oceฤพovรฉ ลพelezniฤnรฉ mosty โ€“ dva mosty cez rieku Vรกh, most cez Turiec a most cez rieku Varรญnku. Mimoriadna mostnรก prehliadka vykonanรก na mostoch cez Vรกh vลกak preukรกzala zhorลกenie technickรฉho stavu konลกtrukcie v koฤพaji ฤ. 2, najmรค v oblasti prieฤnikov mosta. Preto sa investor rozhodol vykonaลฅ mimoriadnu opravu tohto mosta eลกte pred zaฤiatkom hlavnรฝch vรฝluk. V rรกmci stavby sa tak zrekonลกtruovali len mosty cez Turiec a Varรญnku. Rekonลกtrukcia pozostรกvala z vรฝmeny drevenรฝch mostnรญc v obidvoch koฤพajach, vรฝmeny poลกkodenรฝch nitov, podlahovรฝch plechov a opravy nรกteru oceฤพovej konลกtrukcie. V rรกmci ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sa v oblasti mostov vloลพili ochrannรฉ dilataฤnรฉ zariadenia.

Opravili sa aj betรณnovรฉ mosty a priepusty v ลพkm 319,470, 321,026, 321,799, 321,908 a 325,980. Ich oprava pozostรกvala z vรฝmeny hydroizolรกcie, vybรบrania a vybudovania novรฝch rรญms a krรญdiel vrรกtane zรกbradlia tak, aby sa zachoval prejazdnรฝ profil.

Opravili sa aj betรณnovรฉ mosty a priepusty.

Trakฤnรฉ vedenie

Vo vลกeobecnosti sa trakฤnรฉ vedenie ponechalo v pรดvodnom stave. Vybudovalo sa 28 novรฝch trakฤnรฝch stoลพiarov a na ostatnรฝch sa vymenili niektorรฉ poลกkodenรฉ komponenty. Vedenie trolejovรฉho drรดtu sa vรฝลกkovo zrektifikovalo podฤพa novej nivelety koฤพaje. Zรกklady trakฤnรฝch stoลพiarov sa nadbetรณnovali tak, aby boli minimรกlne 20 cm nad okolitรฝm terรฉnom. Zrealizovalo sa aj novรฉ ukoฤพajnenie vลกetkรฝch stoลพiarov, brรกn, zรกbradlรญ a pod., zรกroveลˆ sa vybudovali novรฉ protidotykovรฉ zรกbrany na cestnom moste v ลพkm 318,127.

Zabezpeฤovacie zariadenie

V traลฅovom รบseku Vrรบtky โ€“ Varรญn je v prevรกdzke traลฅovรฉ zabezpeฤovacie 3. kategรณrie โ€“ obojsmernรฝ trojznakovรฝ automatickรฝ blok typu UAB 74. Koฤพajovรฉ obvody sรบ dvojpรกsovรฉ 75 Hz so stykovรฝmi transformรกtormi DT 0,2. V ลฝST Vrรบtky os. stanica a ลฝST Varรญn je v prevรกdzke staniฤnรฉ zabezpeฤovacie zariadenie 3. kategรณrie โ€“ typ AลฝD 71 s relรฉovรฝmi zรกvislosลฅami. Koฤพajovรฉ obvody sรบ dvojpรกsovรฉ, 275 Hz so stykovรฝmi transformรกtormi DT O75.

V รบseku Vrรบtky โ€“ Varรญn sรบ poloลพenรฉ diaฤพkovรฉ kรกble (ลฝDK1 a DK44), traลฅovรฝ kรกbel (PK22) a autoblokovรฝ kรกbel (TCEKEY xP1,0). Pred zaฤatรญm prรกc na rekonลกtrukcii koฤพajรญ bolo potrebnรฉ zdemontovaลฅ lanovรฉ prepojenia k stykovรฝm transformรกtorom, medzikoฤพajovรฉ lanovรฉ prepojenia, stykovรฉ transformรกtory, TJA skrinky a ukoฤพajลˆovacie vodiฤe. Tieto prvky sa ponechali v pรดvodnom stave a po poloลพenรญ novej koฤพaje sa opรคtovne pripojili. Novovybudovanรฉ prvky zabezpeฤovacieho zariadenia predstavovali hlavne elektromotorickรฉ prestavnรญky na vรฝhybkรกch M1 โ€“ meniareลˆ Dubnรก skala a O1 โ€“ odboฤka Potok a tieลพ preloลพky kรกblovรฝch vedenรญ, ktorรฉ sa dostali do kolรญzie s novรฝm systรฉmom odvodnenia. Iลกlo o preloลพky diaฤพkovรฝch kรกblov ลฝDK1, DK44, traลฅovรฉho a sรบhlasnรฉho kรกbla na spolu deviatich รบsekoch. Na zรกver sa obnovili nรกtery relรฉovรฝch a meniฤovรฝch skrรญลˆ, nรกvestidiel, stykovรฝch transformรกtorov a TJA skriniek v celom รบseku.

Zรกver

Rekonลกtrukcia medzistaniฤnรฉho รบseku ลฝST Vrรบtky โ€“ Varรญn zabezpeฤila na najbliลพลกie desaลฅroฤia skvalitnenie koฤพajovej dopravy nielen z hฤพadiska komfortu, ale hlavne z hฤพadiska bezpeฤnosti. Z pohฤพadu zhotoviteฤพa prรกc moลพno stavbu zhodnotiลฅ ako vysokonรกroฤnรบ na organizรกciu vรฝstavby, na nasadenie strojov, mechanizรกcie aj ฤพudskรฝch kapacรญt, a to hlavne z dรดvodu ลฅaลพkej dostupnosti, stiesnenรฝch pomerov a v neposlednom rade pre krรกtkosลฅ plรกnovanรฝch vรฝluk. Napriek vลกetkรฝm technickรฝm problรฉmom, ktorรฝm sme museli ฤeliลฅ, moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe dielo sa podarilo a stavba bola odovzdanรก naฤas. Moลพno trochu symbolicky, presne v deลˆ 70. vรฝroฤia vypuknutia Slovenskรฉho nรกrodnรฉho povstania โ€“ 29. augusta 2014, sa podarilo ukonฤiลฅ vรฝluku koฤพaje ฤ. 2 a streฤnianskou tiesลˆavou preลกiel prvรฝ vlak.

TEXT: Ing. Martin Vraลกลฅรกk
FOTO: EUROVIA CS, a. s.

Martin Vraลกลฅรกk je hlavnรฝm stavbyvedรบcim v odลกtepnom zรกvode, oblasti ลฝelezniฤnรญ stavby a mosty zรกvodu ลฝelezniฤnรญ stavby v spoloฤnosti EUROVIA CS, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie