Rekonštrukcia mosta cez rieku Váh v Hlohovci

Uzávera mosta ponad rieku Váh v Hlohovci potrápila vodičov i peších. Havarijný stav mosta si však žiadal rozsiahly sanačný zásah. Úplná obnova výrazne predĺžila jeho životnosť a najmä bezpečnosť. Vďaka rozšíreniu pribudli aj chodníky a cyklochodníky. Novým prvkom na moste je aj jeho osvetlenie.

Most dlhý 343 metrov sa nachádza na vjazde do mesta Hlohovec zo smeru Trnava – Leopoldov. Skladá sa z dvoch častí. Hlavným cieľom rekonštrukcie bolo zvýšiť bezpečnosť a stabilitu mosta, a tým predĺžiť životnosť tohto dopravného spojenia.

Posledná oprava mostnej konštrukcie sa uskutočnila v 80. rokoch. Diagnostika v roku 2018 odhalila veľmi zlý stavebno-technický stav. Predísť havarijnej situácii sa podarilo obmedzením ťažkej nákladnej dopravy, znížením rýchlosti jazdy, zúženiu pruhov až napokon úplným vylúčením dopravy, vrátane pešej.

Rekonštrukcia mosta cez rieku Váh trvala celkom 541 dní a neobišla sa bez výluky dopravy a ďalších obmedzení, ako napríklad jazdou v zúžených pruhoch a pod.

V rámci prác sa kompletne vymenila vozovka, čo zvýšilo bezpečnosť a komfort účastníkov cestnej premávky. Okrem toho sa most rozšíril. Po oboch stranách vznikli plnohodnotné chodníky a cyklochodníky.

Rekonštruovaný most oficiálne uviedli do prevádzky na slávnostnom ceremoniáli rozsvietením mosta vo farbách Trnavského samosprávneho kraja, ktorý má most v správe a súčasne bol investorom obnovy.

Riešenie Mapei

Návrh materiálov MAPEI splnil požiadavky na opravu mostnej konštrukcie s ohľadom na kvalitu ochrany a životnosť konštrukcie ako aj ekonomický a ekologický aspekt.

Vďaka širokému sortimentu našli produkty uplatnenie vo viacerých etapách opravy mosta. Použili sa pri reprofilácii betónových konštrukcií, povrchovej úprave a aj ako finálny náter. Polyurea od spoločnosti Mapei sa na Slovensku použila prvýkrát ako finálna pochôdzna vrstva na kovovej konštrukcii.

Zdroj: MAPEI SK

Sanačné zásahy v znamení úspor

Úsporu času i materiálu zabezpečil vhodný výber výrobkov pre opravy nevyhovujúceho technického stavu mosta.

Oceľová výstuž bola ošetrená antikoróznym náterom Mapefer 1K.

Opravy betónov na mostovke a pilieroch sa vykonávali s použitím cementovej opravnej malty MAPEGROUT 430, ktorá sa veľmi jednoducho aplikuje na podklad v hrúbke vrstvy od 5 do 35 mm. Pri max. zrne kameniva 1 mm je možné reprofilovať konštrukciu bez použitia jemnej vrchnej stierky.

Úložné prahy sa sanovali použitím cementovej opravnej malty Mapegrout 450 Thixo. Ide o vláknami vystuženú tixotropnú maltu triedy R4 (podľa STN EN 1504-3). Malta sa ľahko aplikuje na zvislé povrchy ako aj podhľady. Na zvislé povrchy je možné naniesť maltu do hrúbky 5 cm.

Zdroj: MAPEI SK

Ochrana a povrchová úprava

Ochranu konštrukcie voči atmosférickým vplyvom (CO2, sírany, chloridy) zabezpečil Mapelastic Guard. Malta je výnimočná v jednoduchosti aplikácie strojne aj manuálne. Pri hrúbke finálnej vrstvy 2 mm vzniká pružná a paropriepustná ochrana železobetónovej konštrukcie, ktorá nahrádza krytie výstuže až 50 mm.

„Mapelastic Guard sa aplikuje v hrúbke 2 mm, pri spotrebe 4,5 až 5 kg/m2. Klasická reprofilačná malta má spotrebu cca 20 kg/cm/m2 pri hrúbke aplikácie 3 cm je to cca 60 kg/m2,“ vysvetľuje Ján Fleischhacker, produktový manažér Mapei.

Ekologický aspekt možno nájsť aj pri logistike produktu Mapelastic Guard. „Doprava zodpovedajúceho množstva malty pri aplikácii 3 cm vrstvy by vyžadovala 10 kamiónov, pričom na prevoz Mapelastic Guard v potrebnom množstve postačoval necelý kamión,“ dodáva Ján Fleischhacker.

V prípade mosta v Hlohovci sa exponované miesta, akými sú bočné pohľadové strany mosta a piliere, ošetrili pružným akrylovým náterom Elastocolor Pittura.

Zdroj: MAPEI SK

Praktické tmely

Z tesniacich tmelov si svoje uplatnenie našiel na moste pružný, jednozložkový polyuretánový tmel MAPEFLEX PU40, ktorý sa často používa aj na iných občianskych, komerčných či priemyselných stavbách. Umožňuje pohyb až do 25 % pôvodnej šírky škáry. Typickým miestom použitia na mostovej konštrukcii je vytesnenie kontrolných škár na rímsach, ako aj vytesnenie dilatačných škár. Aplikácia predpokladá prvotné ošetrenie stien škáry penetračným náterom PRIMER M a správne vydimenzovanie rozmeru škáry zapracovaním polyetylénového povrazca MAPEFOAM.

Rozšírenie mosta a odolná hydroizolácia

Šírka vozovky na cestnom moste zostala zachovaná. Pre plynulejšiu premávku peších i cyklistov došlo k rozšíreniu chodníkov na ľavej i pravej strane mosta. Dobudovalo sa tiež nové zábradlie s cieľom zvýšiť bezpečnosť.

Základné nosné prvky oceľového rozšírenia konštrukcie, ktorá drží nové chodníky, sa zakryli plechovými doskami na ľavej aj pravej rímse. Podklad pre hydroizolačnú vrstvu tak tvorila kovová konštrukcia charakteristická vysokou rozťažnosťou a tvárnosťou. Požiadavky na hydroizolačnú vrstvu preto zahŕňali vytvorenie dlhotrvácneho a prídržného povrchu, UV odolného a s kvalitnou protišmykovou úpravou.

„Pri výbere vhodného riešenia hydroizolačnej vrstvy bolo hlavne nevyhnuté brať do úvahy vysokú rozťažnosť kovového podkladu, časté teplotné zmeny, ale aj skutočnosť, že konštrukcia je vystavená priamemu slnečnému žiareniu a ostatným vonkajším vplyvom. Bolo tiež nevyhnutné splniť nároky na vysokú mechanickú odolnosť vzhľadom na frekvenciu pešej a cyklistickej premávky. Ide v skutku o náročné okrajové podmienky,“ hovorí Martin Halmo, produktový manažér Mapei.

Zdroj: MAPEI SK

Hydroizolácia na báze polyurey

Odborníci zo spoločnosti Mapei odporučili pre kovovú konštrukciu rozšírenia chodníka systém s hydroizoláciou na báze polyurey. Vo svete sa tento typ hydroizolácie používa viac ako dve desiatky rokov. Ide o mimoriadne odolný materiál na zhotovenie vodotesnej ochrany vodohospodárskych stavieb, striech a mostoviek priamo na stavbe.

Polyurea sa vyznačuje dokonalou prídržnosťou na rôznych druhoch konštrukcií (z kovu, betónu atď.). Zaručuje vytvorenie súvislej, silnej a pružnej membrány ihneď po aplikácii.

Vyznačuje sa širokými možnosťami použitia na izoláciu striech (aj zelených striech), nádrží, či ako povrchová úprava parkovísk v parkovacích domoch. „Mimoriadny potenciál má pri hydroizolácii mostov pod ochrannú asfaltovú vrstvu. Ide o skvelú alternatívu k bežne používaným asfaltovým pásom, ktorá zabezpečí dlhotrvácnu súvislú ochranu konštrukcie,“ vyzdvihuje široké možnosti využitia Martin Halmo.

Odporučený systém Mapei

Systém Mapei, ktorý sa aplikoval na kovovú konštrukciu, pozostával zo štyroch výrobkov.

Podklad sa ošetril špeciálnym penetračným epoxidovým náterom na kovy Primer EP RUSTOP, ktorý pôsobí zároveň ako inhibítor korózie.

Hydroizolačná vrstva je zhotovená z čistej polyurea membrány bez obsahu rozpúšťadiel Purtop 1000N. Vďaka vysokej chemickej odolnosti, výnimočnej pružnosti a pevnosti v strihu je Purtop 1000N vhodný na zhotovovanie vodotesnej membrány rôznych konštrukcií vrátane kovových. Tento výrobok má znamenitú schopnosť statického a dynamického premostenia trhlín, i pri nízkych teplotách, ako aj schopnosť predĺženia. Izolácia na báze polyurea je okrem toho jedinečná svojou mechanickou odolnosťou proti oderu.

Ochranu hydroizolačnej membrány pred priamym UV žiarením a podmienku protišmyku sa podarilo zabezpečiť finálnou povrchovou úpravou Mapecoat TNS Race track, ktorej predchádzal základný náter Mapecoat TNS Primer EPW. Tento uzatvrácí rýchloschnúci náter na báze akrylovej živice netreba dodatočne presypávať. „V porovnaní so štandardným riešením protišmykovej vrstvy, kedy sa uzatvárací lak navalcuje v prvej vrstve, následne sa ručne presype kremičitým pieskom a napokon sa uzavrie ďalšou vrstvou laku, Mapecoat TNS Race track obsahuje protišmykové plnivo priamo vo výrobku. Je vodou riediteľný, nezapácha a veľmi jednoducho a rýchlo vytvára estetickú súvislú vrstvu,“ vysvetľuje Martin Halmo.

Mapecoat TNS race track ponúka výhodu v podobe účinnejšieho protišmyku, keďže protišmykové plnivo je rozptýlené v materiáli rovnomerne, ale aj časovú úsporu. Okrem toho možno náter namiešať v mnohých farebných odtieňoch podľa požiadaviek zákazníka.

Dôraz na kvalitnú realizáciu

Polyurea je materiál určený na profesionálnu aplikáciu skúsenou realizačnou spoločnosťou. Odmenou za precíznu aplikáciu je však vysoká odolnosť a bezkonkurenčná dlhotrvácnosť súvrstvia.

Hydroizolácia Purtop 1000N sa aplikuje použitím vysokotlakového striekacieho zariadenia na spracovanie dvojzložkových výrobkov. Nanáša sa za horúca a hneď po aplikácii je v priebehu pár sekúnd tuhá a pochôdzna.

Charakter prírodných podmienok v blízkosti rieky môže predstavovať komplikáciu pri realizácii. Vždy treba dbať na to, aby pred nanesením ďalšej vrstvy bola podkladová vrstva dokonale suchá. V oblasti vodných plôch treba dávať na tento fakt obzvlášť pozor a sledovať rosný bod. Každý krok musí aplikátor robiť dôsledne: počnúc kľúčovou prípravou povrchu cez meranie teplôt podkladu až po striktné dodržiavanie technologických postupov.

Hydroizolačný systém chodníkov pre generálneho dodávateľa SMS, a.s., zabezpečovali RK podlahy. Aplikáciu hydroizolácie na báze polyurey mali v rukách odborníci na striekané izolácie – spoločnosť Heat In.

Zdroj: PR článok MAPEI SK, s.r.o.