Rekonštrukcia mosta v Hlohovci: Dlhšia životnosť, bezpečnosť a moderné riešenia od Mapei
Minulý rok dokončili rozsiahlu rekonštrukciu mosta ponad rieku Váh v Hlohovci. Úplná obnova výrazne predĺžila jeho životnosť a najmä bezpečnosť. Vďaka rozšíreniu pribudli aj chodníky a cyklochodníky. Pri rekonštrukcii sa v hojnom zastúpení uplatnili aj produkty Mapei.
Most dlhý 343 metrov sa nachádza na vjazde do mesta Hlohovec zo smeru Trnava – Leopoldov. Hlavným cieľom rekonštrukcie bolo zvýšiť bezpečnosť a stabilitu mosta a tým predĺžiť životnosť tohto dopravného spojenia.
V rámci prác sa kompletne vymenila vozovka, čo zvýšilo bezpečnosť a komfort účastníkov cestnej premávky. Po oboch stranách tiež vznikli plnohodnotné chodníky a cyklochodníky. Vďaka širokému sortimentu našli produkty Mapei uplatnenie vo viacerých etapách opravy mosta.
Polyurea od spoločnosti Mapei sa na Slovensku použila prvýkrát ako finálna pochôdzna vrstva na kovovej konštrukcii.
Sanačné zásahy v znamení úspor
Úsporu času i materiálu zabezpečil vhodný výber výrobkov pre opravy nevyhovujúceho technického stavu mosta.
Oceľová výstuž bola ošetrená antikoróznym náterom Mapefer 1K. Opravy betónov na mostovke a pilieroch sa vykonávali s použitím cementovej opravnej malty Mapegrout 430, ktorá sa veľmi jednoducho aplikuje na podklad v hrúbke vrstvy od 5 do 35 mm.
Úložné prahy sa sanovali použitím cementovej opravnej malty Mapegrout 450 Thixo. Ide o vláknami vystuženú tixotropnú maltu triedy R4 (podľa STN EN 1504-3).
Ochrana a povrchová úprava
Ochranu konštrukcie voči atmosférickým vplyvom zabezpečil Mapelastic Guard. Pri hrúbke finálnej vrstvy 2 mm vzniká pružná a paropriepustná ochrana železobetónovej konštrukcie, ktorá nahrádza krytie výstuže až 50 mm.
„Mapelastic Guard sa aplikuje v hrúbke 2 mm, pri spotrebe 4,5 až 5 kg/m2. Klasická reprofilačná malta má spotrebu cca. 20 kg/cm/m2 pri hrúbke aplikácie 3 cm je to cca 60 kg/m2,“ vysvetľuje Ján Fleischhacker, produktový manažér Mapei.
Ekologický aspekt možno nájsť aj pri logistike produktu Mapelastic Guard. „Doprava zodpovedajúceho množstva malty pri aplikácii 3 cm vrstvy by vyžadovala 10 kamiónov, pričom na prevoz Mapelastic Guard v potrebnom množstve postačoval necelý kamión,“ dodáva Ján Fleischhacker.
Exponované miesta, akými sú bočné pohľadové strany mosta a piliere, sa ošetrili akrylovým náterom Elastocolor Pittura.
Praktické tmely
Na vytesnenie kontrolných škár na rímsach, ako aj vytesnenie dilatačných škár sa použil pružný polyuretánový tmel Mapeflex PU40. Umožňuje pohyb až do 25 % pôvodnej šírky škáry. Aplikácia predpokladá prvotné ošetrenie stien škáry penetračným náterom Primer M a správne vydimenzovanie rozmeru škáry zapracovaním polyetylénového povrazca Mapefoam.
Rozšírenie mosta a odolná hydroizolácia
Pre plynulejšiu premávku peších i cyklistov došlo k rozšíreniu chodníkov na ľavej i pravej strane mosta. Dobudovalo sa tiež nové zábradlie s cieľom zvýšiť bezpečnosť.
Základné nosné prvky oceľového rozšírenia konštrukcie, ktorá drží nové chodníky, sa zakryli plechovými doskami na ľavej aj pravej rímse. Požiadavky na hydroizolačnú vrstvu preto zahŕňali vytvorenie dlhotrvácneho a prídržného povrchu, UV odolného a s kvalitnou protišmykovou úpravou.
Hydroizolácia na báze polyurey
Odborníci zo spoločnosti Mapei odporučili pre kovovú konštrukciu rozšírenia chodníka systém s hydroizoláciou na báze polyurey. Ide o mimoriadne odolný materiál na zhotovenie vodotesnej ochrany stavieb, striech, parkovísk či mostoviek.
Polyurea sa vyznačuje dokonalou prídržnosťou na rôznych druhoch konštrukcií a zaručuje vytvorenie súvislej a pružnej membrány ihneď po aplikácii.
„Ide o skvelú alternatívu k bežne používaným asfaltovým pásom, ktorá zabezpečí dlhotrvácnu ochranu konštrukcie,“ vyzdvihuje široké možnosti využitia Martin Halmo.
Odporučený systém Mapei
Systém Mapei, ktorý sa aplikoval na kovovú konštrukciu pozostával zo štyroch výrobkov.
Podklad sa ošetril penetračným epoxidovým náterom na kovy Primer EP RUSTOP, ktorý pôsobí zároveň ako inhibítor korózie.
Hydroizolačná vrstva je zhotovená z čistej polyurea membrány bez obsahu rozpúšťadiel Purtop 1000N. Tento výrobok má výbornú schopnosť statického a dynamického premostenia trhlín, i pri nízkych teplotách ako aj schopnosť predĺženia.
Ochranu hydroizolačnej membrány zabezpečila finálna protišmykový náter Mapecoat TNS Race track, ktorej predchádzal základný náter Mapecoat TNS Primer EPW. „V porovnaní so štandardným riešením protišmykovej vrstvy, kedy sa uzatvárací lak navalcuje v prvej vrstve, následne sa ručne presype kremičitým pieskom a napokon sa uzavrie ďalšou vrstvou laku, Mapecoat TNS Race track obsahuje protišmykové plnivo priamo vo výrobku. Je vodou riediteľný, nezapácha a veľmi jednoducho a rýchlo vytvára estetickú súvislú vrstvu, “ vysvetľuje Martin Halmo.
Dôraz na kvalitnú realizáciu
Polyurea je materiál určený na profesionálnu aplikáciu skúsenou realizačnou spoločnosťou. Hydroizolácia Purtop 1000N sa aplikuje použitím vysokotlakového striekacieho zariadenia na spracovanie dvojzložkových výrobkov.
Hydroizolačný systém chodníkov pre generálneho dodávateľa Stavby mostov Slovakia zabezpečovali RK podlahy. Aplikáciu hydroizolácie na báze polyurey mali v rukách odborníci na striekané izolácie – spoločnosť Heat In.
Zdroj: PR článok MAPEI SK, s.r.o.