Rekonลกtrukcia mosta v Niลพnej
Sรบฤasลฅou komunikรกcie I/59 v รบseku medzi Tvrdoลกรญnom a Dolnรฝm Kubรญnom je aj mostnรฝ objekt 59-091, ktorรฝ prevรกdza dopravu v obci Niลพnรก ponad rieku Orava. Keฤลพe stav mostnรฉho objektu, postavenรฉho v roku 1953, uลพ ฤalej neumoลพลoval bezpeฤnรบ prevรกdzku, bol vyhlรกsenรฝ havarijnรฝ stav. V rรกmci rekonลกtrukcie sa obnovila spodnรก stavba a vybudovala novรก nosnรก konลกtrukcia z tyฤovรฝch prefabrikรกtov.
Vย rรกmci stavby I/59-091 Niลพnรก โ odstrรกnenie havarijnรฉho stavu sa vย tomto roku ukonฤila rekonลกtrukcia mosta na ceste I.ย triedy I/59. รฤelom mosta je previesลฅ dopravu ponad rieku Orava na รบseku cesty medzi Tvrdoลกรญnom aย Dolnรฝm Kubรญnom vย km 99,432 cesty I/59.
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza vย intravilรกne vย katastrรกlnom รบzemรญ obce Niลพnรก. Ide oย dรดleลพitรฉ cestnรฉ spojenie do Poฤพska. Pรดvodnรฝ most bol postavenรฝ vย roku 1953, iลกlo oย ลกtvorpoฤพovรฝ cestnรฝ most. Pri rekonลกtrukcii sa zachovala ฤasลฅ pรดvodnej spodnej stavby aย zrealizovala sa novรก nosnรก konลกtrukcia.
Novรฝ mostnรฝ objekt je ลกtvorpoฤพovรฝ trรกmovรฝ zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov (nosnรญkov), spriahnutรฝch ลพelezobetรณnovou doskou. Po statickej strรกnke ide oย ลกtyri prostรฉ polia sย celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 72,04 m.
Stavebnรญkom je Slovenskรก sprรกva ciest, zhotoviteฤพom stavby vedรบci ฤlen zdruลพenia, spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK,ย a. s., vย spoluprรกci so svojรญm partnerom, firmou Combin Banskรก ล tiavnica, s. r. o. Projektantom stavby je DOPRAVOPROJEKT,ย a. s., vย spoluprรกci sย firmou DAQE Slovakia, s. r. o.
Charakteristika rekonลกtruovanรฉho mosta
Mostnรฝ objekt bol postavenรฝ na mieste pรดvodnรฉho oceฤพovรฉho priehradovรฉho mosta sย dolnou mostovkou zย roku 1912. Pรดvodnรฝ most sย dvomi poฤพami 2 ร 35 m sa nahradil ลกtvorpoฤพovรฝm cestnรฝm mostom sย rozpรคtiami polรญ 17,545 + 17,915 + 17,915 + 17,545 m.
Vย pozdฤบลพnom smere ho tvoria ลกtyri samostatnรฉ polia sย medzerami 40ย mm nad podperou. Prieฤny rez pozostรกva zย 10 betรณnovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov vย tvare pรญsmena T sย medziฤพahlรฝmi prieฤnikmi. Vรฝลกka prefabrikรกtov je 1,05 m, ลกรญrka vo vrchnej ฤasti 0,92 m, vย spodnej ฤasti 0,38 m. Vย medziฤพahlรฝch prieฤnikoch aย vย hornej doske prefabrikรกtu vedie prieฤne predpรคtie.
Nosnรก konลกtrukcia sa uloลพila na spodnรบ stavbu cez oceฤพovรฉ loลพiskรก, ktorรฉ sa nachรกdzali pod kaลพdรฝm nosnรญkom. Spodnรก stavba pozostรกvala zย dvochย krajnรฝch opรดr aย troch medziฤพahlรฝch pilierov zaloลพenรฝch ploลกne na zรกklade zย prostรฉho betรณnu. รloลพnรฉ prahy na pilieroch boli zo slabo vystuลพenรฉho betรณnu.
Rozsah rekonลกtrukcie
Pri projektovanรญ sa vychรกdzalo zย predpokladu, ลพe sa nahradรญ celรก nosnรก konลกtrukcia aย zo spodnej stavby sa zachovajรบ krajnรฉ opory, na ktorรฝch sa vymenรญ รบloลพnรฝ prah aย vybudujรบ sa novรฉ krรญdla. Na medziฤพahlรฝch pilieroch sa mali vymeniลฅ hlavice, ochrรกniลฅ zรกklady aย zasanovaลฅ drieky pilierov.
Ako podklad pri nรกvrhu slรบลพili mostnรฝ list, pรดvodnรก projektovรก dokumentรกcia zย roku 1953, dokumentรกcia rekonลกtrukcie mosta spracovanรก firmou Valbek vย roku 2011, sprรกva oย diagnostike aย prepoฤte mosta zย roku 2011,ย sprรกva zย doplnkovej diagnostiky aย statickej analรฝzy zo septembra 2011 aย hydrotechnickรฝ vรฝpoฤet zย aprรญla 2018.
Na zรกklade uvedenรฝch poznatkov sa zaฤalo sย projektovรฝmi prรกcami, ktorรฉ zahลลali spracovanie dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenie aย nรกsledne dokumentรกcie pre realizรกciu stavby. Po zrealizovanรญ prรญstupovรฝch ciest sa vykonal eลกte IG prieskum aย nรกsledne aj doplnkovรก diagnostika spodnej stavby, realizovanรก doc. Ing. Martinom Moravฤรญkom, PhD.
Zistilo sa, ลพe krajnรฉ opory, ktorรฉ mali byลฅ gravitaฤnรฉ zย prostรฉho betรณnu sย kamennรฝm obkladom aย so zรกkladovรฝm pรกsom ploลกne zaloลพenรฝm pod รบrovลou dna, majรบ vย skutoฤnosti driek vyskladanรฝ zย kamennรฉho muriva vย celej ลกรญrke, opatrenรฝ vย hornej ฤasti ลพelezobetรณnovรฝm รบloลพnรฝm prahom. Zรกklad pod driekom neexistuje aย driek je zaloลพenรฝ na ลกtrkovom vankรบลกi.
Muselo sa preto pristรบpiลฅ kย รบprave dovtedy uลพ spracovanej projektovej dokumentรกcie. Sanรกcia zaloลพenia opรดr aย krรญdel sa navrhla tryskovou injektรกลพou. Pod oporou sa vytvorila sรบvislรก stena zo ลกtetovnรญc, ktorรก bude zabraลovaลฅ vymieฤพaniu jemnรฝch ฤastรญ zย podloลพia opรดr, aย priestor medzi ลกtetovnicou aย driekom sa vyplnil betรณnom.
Technickรฉ rieลกenie novรฉho mosta
Koncepcia prestavby mosta predurฤila rozmiestnenie spodnej stavby, priฤom sa zachovali ฤasti pilierov aj opรดr. Novรฉ premostenie je rieลกenรฉ ako ลกtvorpoฤพovรฝ trรกmovรฝ most zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 17,5ย m, spriahnutรฝch ลพelezobetรณnovou doskou. Staticky predstavujรบ systรฉm ลกtyri prostรฉ polia.
Rozpรคtia jednotlivรฝch polรญ sรบ 17,505ย m + 17,915 m + 17,915 m + 17,505ย m. Nosnรก konลกtrukcia je so spodnou stavbou spojenรก elastomรฉrovรฝmi loลพiskami uloลพenรฝmi pod kaลพdรฝm nosnรญkom. ล รญrkovรฉ usporiadanie na moste zodpovedรก kategรณrii komunikรกcie MZ 8,5/60 so ลกรญrkou jazdnรฝch pruhov 2 ร 3,25ย m.
ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi je 8,0 m sย prieฤnym strechovitรฝm sklonom 2,5ย %. Na ฤพavej strane je navrhnutรก rรญmsa so zรกbradฤพovรฝm zvodidlom, na pravej strane chodnรญkovรก rรญmsa sย celkovou ลกรญrkou 1,75 m so zรกbradlรญm.
Usporiadanie reลกpektuje existujรบci stav vย zmysle poลพiadavky investora.
Spodnรบ stavbu tvoria tri medziฤพahlรฉ piliere aย dve krajnรฉ opory. Driek pilierov je zย prostรฉho betรณnu, zaloลพenรฝ ploลกne. Na pilieroch je novรฝ รบloลพnรฝ prah so ลกรญrkou 1,8ย m aย vรฝลกkou 0,8ย m, kotvenรฝ do drieku vlepenou vรฝstuลพou. Zรกklady aย rovnako aj driek pilierov sรบ chrรกnenรฉ obetรณnovanรญm na vรฝลกku 3,15ย m.
Obetonรกvka pilierov sย hrรบbkou 150ย mm je vystuลพenรก KARI sieลฅou kotvenou do piliera pomocou tลลov. Zvyลกnรก ฤasลฅ povrchu drieku je asanovanรก reprofilaฤnรฝmi maltami sย priemernou hrรบbkou 25ย mm aย chrรกnenรก trvalo pruลพnรฝm nรกterom.
Na nรกvodnej strane piliera sa ponechala trvalรก ลกtetovnica aย celรฝ zรกklad chrรกni eลกte ลฅaลพkรฝ kamennรฝ zรกhoz zย lomovรฉho kameลa. Zaloลพenie krajnรฝch opรดr je asanovanรฉ tryskovou injektรกลพou zrealizovanou cez sรบstavu ลกikmรฝch aย zvislรฝch stฤบpov sย priemerom 1,5ย m, umiestnenรฝch pod celรฝm driekom pรดvodnej opory aย zรกkladom novรฉho krรญdla.
Popred opory vedie novรก ลกtetovnicovรก stena. Vzniknutรฝ priestor je vyplnenรฝ betรณnom, hornรบ plochu chrรกni eลกte lomovรฝ kameล osadenรฝ do betรณnu sย vyลกkรกrovanรญm, ฤรญm sa zvyลกuje ochrana proti vplyvom erozรญvnej ฤinnosti rieky. Existujรบci driek opory tvorรญ opracovanรฝ kameล sย obnovenรฝm vyลกkรกrovanรญm.
Na ลom je osadenรฝ novรฝ ลพelezobetรณnovรฝ รบloลพnรฝ prah so ลกรญrkou 2,35 m aย vรฝลกkou 0,75ย m. Na opory nadvรคzujรบ novรฉ krรญdla so spojenรฝm zรกkladom sย hrรบbkou 0,8ย m aย sย Chaudyho doskou sย hrรบbkou 0,4ย m aj prechodovรฉ dosky sย hrรบbkou 0,3ย m aย dฤบลพkou 5ย m.
Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ vย prieฤnom reze 7ย ks prefabrikovanรฝch nosnรญkov VPH-PTMN 2016 vย tvare obrรกtenรฉho pรญsmena T sย dฤบลพkou 17,5ย m, vรฝลกkou 1ย m aย sย osovou vzdialenosลฅou 1,445ย m. Toto rieลกenie umoลพnili nosnรญky vyrรกbanรฉ firmou VรHOSTAV-SK-PREFA, s. r. o., ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ ลพelezobetรณnovou doskou sย hrรบbkou minimรกlne 200ย mm aย na koncoch zabetรณnovanรฉ do prieฤnikov. Nad piliermi sรบ vytvorenรฉ tzv. bezdilataฤnรฉ styky.
Ako stratenรฉ debnenie sa pouลพili filigrรกny sย hrรบbkou 55ย mm. Na moste sรบ povrchovรฉ gumokovovรฉ mostnรฉ zรกvery umoลพลujรบce posun ยฑย 40ย mm. Odvodnenie povrchu mosta zaisลฅujรบ odvodลovaฤe vyรบstenรฉ pod nosnรบ konลกtrukciu voฤพne do terรฉnu. Vo vรฝklenkoch rรญms je umiestnenรฉ pouliฤnรฉ osvetlenie.
Postup prรกc
Aby sa mohli zaฤaลฅ realizovaลฅ prรกce na rekonลกtrukcii mosta, bolo nevyhnutnรฉ postaviลฅ najskรดr doฤasnรฉ premostenie rieky Orava, na ktorรฉ sa nรกsledne presmerovala doprava. Tรบto รบlohu splnilo oceฤพovรฉ premostenie ลฝMย 16 sย dฤบลพkou polรญ 2 ร 39ย m. ลฝelezobetรณnovรก mostovka
osadenรก na nosnej konลกtrukcii zabezpeฤila malรบ hluฤnosลฅ. Premรกvka na moste sa riadila striedavo vย jednom jazdnom pruhu za pouลพitia inteligentnรฝch semaforov, ฤรญm sa vย danom รบseku zabezpeฤila plynulejลกia premรกvka.
Po presmerovanรญ dopravy sa mohlo zaฤaลฅ sย bรบracรญmi prรกcami.
Odfrรฉzovali sa asfaltovรฉ vrstvy, odstrรกnilo sa zรกbradlie aย rรญmsy. Bรบranie nosnej konลกtrukcie sa rozdelilo na dve etapy, keฤลพe nebolo moลพnรฉ prehradiลฅ celรฉ koryto rieky. Najskรดr sa nasypal polostrov od opory ฤ. 5 po stredovรฝ pilier ฤ. 3.
Ostrov sa zรกmerne vybudoval asi len 50ย cm nad hladinou vody, aby sa vย prรญpade prรญvalovรฝch daลพฤov mohla voda vย koryte cezeล preliaลฅ bez toho, aby brรกnil jej prรบdeniu. Pomocou hydraulickรฝch klieลกtรญ aย bรบracieho kladiva osadenรฝch na pรกsovรฝch bagroch sa zbรบrali polia ฤ. 3 aย 4.
Po odvezenรญ vybรบranรฉho materiรกlu sa pristรบpilo kย rekonลกtrukcii zakladania piliera ฤ. 4. Po obvode zรกkladu sa narazili ลกtetovnice aย obnaลพil sa zรกklad. Vย priestore okolo zรกkladu sa nachรกdzali zvyลกky drevenรฝch pilรณt, ktorรฉ slรบลพili ako ochrana pred jeho vymieฤพanรญm. Takรฉto zvyลกky sa naลกli aj pri kopanรญ niektorรฝch ฤalลกรญch zรกkladov.
Po kontrole stavu konลกtrukcie sa zรกklad zalial betรณnom. Sanรกcia drieku pilierov sa zaฤala odstrรกnenรญm รบloลพnรฉho prahu. Aby nedoลกlo kย poลกkodeniu piliera mechanickรฝm bรบranรญm, odrezal sa pรดvodnรฝ รบloลพnรฝ prah stenovou diamantovou pรญlou aย nรกsledne sa zloลพil pomocou ลพeriava.
Vย ฤalลกej fรกze sa asanovala spodnรก ฤasลฅ drieku piliera, ktorรฝ sa oฤistil vodnรฝm lรบฤom aย po obvode zosilnil obetonรกvkou vystuลพenou KARI sieลฅou kotvenou do piliera. Vybudoval sa novรฝ รบloลพnรฝ prah, zakotvenรฝ do drieku piliera vlepovanou vรฝstuลพou. Hornรก ฤasลฅ drieku sa zasanovala sanaฤnou maltou.
Krajnรก opora ฤ. 5 sa odkopala zo zadnej strany, priฤom pomocou diamantovรฉho lana sa odrezal รบloลพnรฝ prah, ktorรฝ sa rovnako ako priย pilieroch odstrรกnil ลพeriavom. Vย ฤelnej ฤasti opory sa narazila ลกtetovnicovรก stena aย prebehla tryskovรก injektรกลพ na spevnenie podloลพia.
Za oporou sa vรฝkop potrebnรฝ na zaloลพenie krรญdel zaistil klincovanรฝm svahom. Vybudovali sa krรญdla aย poย prisypanรญ aj Chaudyho doska aย novรฝ รบloลพnรฝ prah. Okolo piliera ฤ. 4 sa urobil zรกhoz zย lomovรฉho kameลa, nรกsledne sa celรฝ polostrov premiestnil kย opore ฤ. 1. Rovnakรฝm spรดsobom sa odbรบrala aj zvyลกnรก ฤasลฅ nosnej konลกtrukcie aย zasanovala spodnรก stavba.
Na รบloลพnรฝch prahoch opรดr aย pilierov sa pod kaลพdรฝ nosnรญk osadili na betรณnovรฉ bloky elastomรฉrovรฉ loลพiskรก. Nosnรญky sa ukladali 350-tonovรฝm autoลพeriavom, ktorรฝ vลพdy umoลพnil ukladanie dvoch polรญ spoza kaลพdej zย opรดr. Medzi nosnรญky sa poukladali ลพelezobetรณnovรฉ filigrรกny. Debnenie konzol mostovky sa osadilo na nosnรญky eลกte pri ukladanรญ, ฤo urรฝchlilo realizรกciu nosnej konลกtrukcie.
Po uloลพenรญ vรฝstuลพe sa nosnรก konลกtrukcia zabetรณnovala postupne vย ลกtyroch samostatnรฝch betonรกลพach. Zaizolovali sa ฤasti pod rรญmsami aย po osadenรญ lรญcnych prefabrikรกtov aย vyarmovanรญ sa dobetรณnovala monolitickรก ฤasลฅ rรญmsy.
Osadili sa mostnรฉ zรกvery, poloลพili izolรกcia mosta aย asfaltovรฉ vrstvy. Dokonฤilo sa odvodnenie, osadili zรกbradlia aย zvodidlรก. Vย rรกmci terรฉnnych รบprav sa potom obloลพili kuลพele, upravili zรกhozy zย lomovรฉho kameลa, zrealizovali obsluลพnรฉ schodiskรก aย po demontรกลพi provizรณria sa odstrรกnil aj zvyลกok polostrova pod mostom.
Nepลehlรฉdnฤte: Roman Fojtรญk โ Pojฤme stavฤt mosty z kลฏrovcovรฉho dลeva
Zรกver
Rekonลกtrukcia si vyลพiadala rรดzne zmeny aย dodatoฤnรฉ รบpravy, ktorรฉ bolo treba rieลกiลฅ. Keฤลพe sa vรคฤลกina prรกc realizovala vย koryte rieky, ako dรดleลพitรฉ sa ukรกzalo prijatie rรดznych drobnรฝch opatrenรญ aย sprรกvne vypracovanie protipovodลovรฉho plรกnu, pretoลพe sa poฤas realizรกcie objavili prรญvalovรฉ daลพde aย prietok sa zvรฝลกil zย beลพnรฝch pribliลพne 30 m3/sย na 250 m3/s.
Dielo bolo naprojektovanรฉ aย zrealizovanรฉ vย zmluvnom termรญne, danรฉ do predฤasnรฉho uลพรญvania 31. 5. 2019, mesiac pred zmluvnรฝm termรญnom stavby.
Tรบto skutoฤnosลฅ umoลพnila vynikajรบca spoluprรกca sย miestnou samosprรกvou, zastรบpenou starostom obce Niลพnรก Ing. Jaroslavom Rosinom, sย generรกlnym projektantom, spoloฤnosลฅou DOPRAVOPROJEKT, zastรบpenou Ing. Jaroslavom Gouthom, sย Okresnรฝm รบradom ลฝilina, odborom cestnej dopravy aย pozemnรฝch komunikรกciรญ, aย vย neposlednom rade tieลพ sย jednotlivรฝmiย pracovnรญkmi stavebnรญka aย inรฝch dotknutรฝch organizรกciรญ, za ฤo im vลกetkรฝm patrรญ naลกa vฤaka.
Text: Ing. Jozef Mariลรกk
Obrรกzky: VรHOSTAV-SK, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.