Pohฤพad na novรฝ most po spustenรญ do prevรกdzky
Galรฉria(10)

Rekonลกtrukcia mosta v Niลพnej

Partneri sekcie:

Sรบฤasลฅou komunikรกcie I/59 v รบseku medzi Tvrdoลกรญnom a Dolnรฝm Kubรญnom je aj mostnรฝ objekt 59-091, ktorรฝ prevรกdza dopravu v obci Niลพnรก ponad rieku Orava. Keฤลพe stav mostnรฉho objektu, postavenรฉho v roku 1953, uลพ ฤalej neumoลพลˆoval bezpeฤnรบ prevรกdzku, bol vyhlรกsenรฝ havarijnรฝ stav. V rรกmci rekonลกtrukcie sa obnovila spodnรก stavba a vybudovala novรก nosnรก konลกtrukcia z tyฤovรฝch prefabrikรกtov.

Vย rรกmci stavby I/59-091 Niลพnรก โ€“ odstrรกnenie havarijnรฉho stavu sa vย tomto roku ukonฤila rekonลกtrukcia mosta na ceste I.ย triedy I/59. รšฤelom mosta je previesลฅ dopravu ponad rieku Orava na รบseku cesty medzi Tvrdoลกรญnom aย Dolnรฝm Kubรญnom vย km 99,432 cesty I/59.

Mostnรฝ objekt sa nachรกdza vย intravilรกne vย katastrรกlnom รบzemรญ obce Niลพnรก. Ide oย dรดleลพitรฉ cestnรฉ spojenie do Poฤพska. Pรดvodnรฝ most bol postavenรฝ vย roku 1953, iลกlo oย ลกtvorpoฤพovรฝ cestnรฝ most. Pri rekonลกtrukcii sa zachovala ฤasลฅ pรดvodnej spodnej stavby aย zrealizovala sa novรก nosnรก konลกtrukcia.

Novรฝ mostnรฝ objekt je ลกtvorpoฤพovรฝ trรกmovรฝ zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov (nosnรญkov), spriahnutรฝch ลพelezobetรณnovou doskou. Po statickej strรกnke ide oย ลกtyri prostรฉ polia sย celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 72,04 m.

Stavebnรญkom je Slovenskรก sprรกva ciest, zhotoviteฤพom stavby vedรบci ฤlen zdruลพenia, spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK,ย a. s., vย spoluprรกci so svojรญm partnerom, firmou Combin Banskรก ล tiavnica, s. r. o. Projektantom stavby je DOPRAVOPROJEKT,ย a. s., vย spoluprรกci sย firmou DAQE Slovakia, s. r. o.

Pohฤพad na most pred rekonลกtrukciou
Pohฤพad na novรฝ most po spustenรญ do prevรกdzky
Skladanie pรดvodnรฉho รบloลพnรฉho prahu po odrezanรญ
Ukladanie nosnรญkov
Pozdฤบลพny rez zrekonลกtruovanรฝm mostom
Prieฤny rez novรฝm mostom
Prieฤny rez rekonลกtruovanรฝm mostom
Rez oporou po rekonลกtrukcii

Charakteristika rekonลกtruovanรฉho mosta

Mostnรฝ objekt bol postavenรฝ na mieste pรดvodnรฉho oceฤพovรฉho priehradovรฉho mosta sย dolnou mostovkou zย roku 1912. Pรดvodnรฝ most sย dvomi poฤพami 2 ร— 35 m sa nahradil ลกtvorpoฤพovรฝm cestnรฝm mostom sย rozpรคtiami polรญ 17,545 + 17,915 + 17,915 + 17,545 m.

Vย pozdฤบลพnom smere ho tvoria ลกtyri samostatnรฉ polia sย medzerami 40ย mm nad podperou. Prieฤny rez pozostรกva zย 10 betรณnovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov vย tvare pรญsmena T sย medziฤพahlรฝmi prieฤnikmi. Vรฝลกka prefabrikรกtov je 1,05 m, ลกรญrka vo vrchnej ฤasti 0,92 m, vย spodnej ฤasti 0,38 m. Vย medziฤพahlรฝch prieฤnikoch aย vย hornej doske prefabrikรกtu vedie prieฤne predpรคtie.

Nosnรก konลกtrukcia sa uloลพila na spodnรบ stavbu cez oceฤพovรฉ loลพiskรก, ktorรฉ sa nachรกdzali pod kaลพdรฝm nosnรญkom. Spodnรก stavba pozostรกvala zย dvochย krajnรฝch opรดr aย troch medziฤพahlรฝch pilierov zaloลพenรฝch ploลกne na zรกklade zย prostรฉho betรณnu. รšloลพnรฉ prahy na pilieroch boli zo slabo vystuลพenรฉho betรณnu.

Rozsah rekonลกtrukcie

Pri projektovanรญ sa vychรกdzalo zย predpokladu, ลพe sa nahradรญ celรก nosnรก konลกtrukcia aย zo spodnej stavby sa zachovajรบ krajnรฉ opory, na ktorรฝch sa vymenรญ รบloลพnรฝ prah aย vybudujรบ sa novรฉ krรญdla. Na medziฤพahlรฝch pilieroch sa mali vymeniลฅ hlavice, ochrรกniลฅ zรกklady aย zasanovaลฅ drieky pilierov.

Ako podklad pri nรกvrhu slรบลพili mostnรฝ list, pรดvodnรก projektovรก dokumentรกcia zย roku 1953, dokumentรกcia rekonลกtrukcie mosta spracovanรก firmou Valbek vย roku 2011, sprรกva oย diagnostike aย prepoฤte mosta zย roku 2011,ย sprรกva zย doplnkovej diagnostiky aย statickej analรฝzy zo septembra 2011 aย hydrotechnickรฝ vรฝpoฤet zย aprรญla 2018.

Na zรกklade uvedenรฝch poznatkov sa zaฤalo sย projektovรฝmi prรกcami, ktorรฉ zahล•ลˆali spracovanie dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenie aย nรกsledne dokumentรกcie pre realizรกciu stavby. Po zrealizovanรญ prรญstupovรฝch ciest sa vykonal eลกte IG prieskum aย nรกsledne aj doplnkovรก diagnostika spodnej stavby, realizovanรก doc. Ing. Martinom Moravฤรญkom, PhD.

Zistilo sa, ลพe krajnรฉ opory, ktorรฉ mali byลฅ gravitaฤnรฉ zย prostรฉho betรณnu sย kamennรฝm obkladom aย so zรกkladovรฝm pรกsom ploลกne zaloลพenรฝm pod รบrovลˆou dna, majรบ vย skutoฤnosti driek vyskladanรฝ zย kamennรฉho muriva vย celej ลกรญrke, opatrenรฝ vย hornej ฤasti ลพelezobetรณnovรฝm รบloลพnรฝm prahom. Zรกklad pod driekom neexistuje aย driek je zaloลพenรฝ na ลกtrkovom vankรบลกi.

Muselo sa preto pristรบpiลฅ kย รบprave dovtedy uลพ spracovanej projektovej dokumentรกcie. Sanรกcia zaloลพenia opรดr aย krรญdel sa navrhla tryskovou injektรกลพou. Pod oporou sa vytvorila sรบvislรก stena zo ลกtetovnรญc, ktorรก bude zabraลˆovaลฅ vymieฤพaniu jemnรฝch ฤastรญ zย podloลพia opรดr, aย priestor medzi ลกtetovnicou aย driekom sa vyplnil betรณnom.

Skladanie pรดvodnรฉho รบloลพnรฉho prahu po odrezanรญ
Skladanie pรดvodnรฉho รบloลพnรฉho prahu po odrezanรญ |

Technickรฉ rieลกenie novรฉho mosta

Koncepcia prestavby mosta predurฤila rozmiestnenie spodnej stavby, priฤom sa zachovali ฤasti pilierov aj opรดr. Novรฉ premostenie je rieลกenรฉ ako ลกtvorpoฤพovรฝ trรกmovรฝ most zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 17,5ย m, spriahnutรฝch ลพelezobetรณnovou doskou. Staticky predstavujรบ systรฉm ลกtyri prostรฉ polia.

Rozpรคtia jednotlivรฝch polรญ sรบ 17,505ย m + 17,915 m + 17,915 m + 17,505ย m. Nosnรก konลกtrukcia je so spodnou stavbou spojenรก elastomรฉrovรฝmi loลพiskami uloลพenรฝmi pod kaลพdรฝm nosnรญkom. ล รญrkovรฉ usporiadanie na moste zodpovedรก kategรณrii komunikรกcie MZ 8,5/60 so ลกรญrkou jazdnรฝch pruhov 2 ร— 3,25ย m.

ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi je 8,0 m sย prieฤnym strechovitรฝm sklonom 2,5ย %. Na ฤพavej strane je navrhnutรก rรญmsa so zรกbradฤพovรฝm zvodidlom, na pravej strane chodnรญkovรก rรญmsa sย celkovou ลกรญrkou 1,75 m so zรกbradlรญm.
Usporiadanie reลกpektuje existujรบci stav vย zmysle poลพiadavky investora.

Spodnรบ stavbu tvoria tri medziฤพahlรฉ piliere aย dve krajnรฉ opory. Driek pilierov je zย prostรฉho betรณnu, zaloลพenรฝ ploลกne. Na pilieroch je novรฝ รบloลพnรฝ prah so ลกรญrkou 1,8ย m aย vรฝลกkou 0,8ย m, kotvenรฝ do drieku vlepenou vรฝstuลพou. Zรกklady aย rovnako aj driek pilierov sรบ chrรกnenรฉ obetรณnovanรญm na vรฝลกku 3,15ย m.

Obetonรกvka pilierov sย hrรบbkou 150ย mm je vystuลพenรก KARI sieลฅou kotvenou do piliera pomocou tล•ลˆov. Zvyลกnรก ฤasลฅ povrchu drieku je asanovanรก reprofilaฤnรฝmi maltami sย priemernou hrรบbkou 25ย mm aย chrรกnenรก trvalo pruลพnรฝm nรกterom.

Na nรกvodnej strane piliera sa ponechala trvalรก ลกtetovnica aย celรฝ zรกklad chrรกni eลกte ลฅaลพkรฝ kamennรฝ zรกhoz zย lomovรฉho kameลˆa. Zaloลพenie krajnรฝch opรดr je asanovanรฉ tryskovou injektรกลพou zrealizovanou cez sรบstavu ลกikmรฝch aย zvislรฝch stฤบpov sย priemerom 1,5ย m, umiestnenรฝch pod celรฝm driekom pรดvodnej opory aย zรกkladom novรฉho krรญdla.

Popred opory vedie novรก ลกtetovnicovรก stena. Vzniknutรฝ priestor je vyplnenรฝ betรณnom, hornรบ plochu chrรกni eลกte lomovรฝ kameลˆ osadenรฝ do betรณnu sย vyลกkรกrovanรญm, ฤรญm sa zvyลกuje ochrana proti vplyvom erozรญvnej ฤinnosti rieky. Existujรบci driek opory tvorรญ opracovanรฝ kameลˆ sย obnovenรฝm vyลกkรกrovanรญm.

Na ลˆom je osadenรฝ novรฝ ลพelezobetรณnovรฝ รบloลพnรฝ prah so ลกรญrkou 2,35 m aย vรฝลกkou 0,75ย m. Na opory nadvรคzujรบ novรฉ krรญdla so spojenรฝm zรกkladom sย hrรบbkou 0,8ย m aย sย Chaudyho doskou sย hrรบbkou 0,4ย m aj prechodovรฉ dosky sย hrรบbkou 0,3ย m aย dฤบลพkou 5ย m.

Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ vย prieฤnom reze 7ย ks prefabrikovanรฝch nosnรญkov VPH-PTMN 2016 vย tvare obrรกtenรฉho pรญsmena T sย dฤบลพkou 17,5ย m, vรฝลกkou 1ย m aย sย osovou vzdialenosลฅou 1,445ย m. Toto rieลกenie umoลพnili nosnรญky vyrรกbanรฉ firmou VรHOSTAV-SK-PREFA, s. r. o., ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ ลพelezobetรณnovou doskou sย hrรบbkou minimรกlne 200ย mm aย na koncoch zabetรณnovanรฉ do prieฤnikov. Nad piliermi sรบ vytvorenรฉ tzv. bezdilataฤnรฉ styky.

Ako stratenรฉ debnenie sa pouลพili filigrรกny sย hrรบbkou 55ย mm. Na moste sรบ povrchovรฉ gumokovovรฉ mostnรฉ zรกvery umoลพลˆujรบce posun ยฑย 40ย mm. Odvodnenie povrchu mosta zaisลฅujรบ odvodลˆovaฤe vyรบstenรฉ pod nosnรบ konลกtrukciu voฤพne do terรฉnu. Vo vรฝklenkoch rรญms je umiestnenรฉ pouliฤnรฉ osvetlenie.

Prieฤny rez novรฝm mostom
Prieฤny rez novรฝm mostom |
Pozdฤบลพny rez zrekonลกtruovanรฝm mostom
Pozdฤบลพny rez zrekonลกtruovanรฝm mostom |

Postup prรกc

Aby sa mohli zaฤaลฅ realizovaลฅ prรกce na rekonลกtrukcii mosta, bolo nevyhnutnรฉ postaviลฅ najskรดr doฤasnรฉ premostenie rieky Orava, na ktorรฉ sa nรกsledne presmerovala doprava. Tรบto รบlohu splnilo oceฤพovรฉ premostenie ลฝMย 16 sย dฤบลพkou polรญ 2 ร— 39ย m. ลฝelezobetรณnovรก mostovka

osadenรก na nosnej konลกtrukcii zabezpeฤila malรบ hluฤnosลฅ. Premรกvka na moste sa riadila striedavo vย jednom jazdnom pruhu za pouลพitia inteligentnรฝch semaforov, ฤรญm sa vย danom รบseku zabezpeฤila plynulejลกia premรกvka.
Po presmerovanรญ dopravy sa mohlo zaฤaลฅ sย bรบracรญmi prรกcami.

Odfrรฉzovali sa asfaltovรฉ vrstvy, odstrรกnilo sa zรกbradlie aย rรญmsy. Bรบranie nosnej konลกtrukcie sa rozdelilo na dve etapy, keฤลพe nebolo moลพnรฉ prehradiลฅ celรฉ koryto rieky. Najskรดr sa nasypal polostrov od opory ฤ. 5 po stredovรฝ pilier ฤ. 3.

Ostrov sa zรกmerne vybudoval asi len 50ย cm nad hladinou vody, aby sa vย prรญpade prรญvalovรฝch daลพฤov mohla voda vย koryte cezeลˆ preliaลฅ bez toho, aby brรกnil jej prรบdeniu. Pomocou hydraulickรฝch klieลกtรญ aย bรบracieho kladiva osadenรฝch na pรกsovรฝch bagroch sa zbรบrali polia ฤ. 3 aย 4.

Po odvezenรญ vybรบranรฉho materiรกlu sa pristรบpilo kย rekonลกtrukcii zakladania piliera ฤ. 4. Po obvode zรกkladu sa narazili ลกtetovnice aย obnaลพil sa zรกklad. Vย priestore okolo zรกkladu sa nachรกdzali zvyลกky drevenรฝch pilรณt, ktorรฉ slรบลพili ako ochrana pred jeho vymieฤพanรญm. Takรฉto zvyลกky sa naลกli aj pri kopanรญ niektorรฝch ฤalลกรญch zรกkladov.

Po kontrole stavu konลกtrukcie sa zรกklad zalial betรณnom. Sanรกcia drieku pilierov sa zaฤala odstrรกnenรญm รบloลพnรฉho prahu. Aby nedoลกlo kย poลกkodeniu piliera mechanickรฝm bรบranรญm, odrezal sa pรดvodnรฝ รบloลพnรฝ prah stenovou diamantovou pรญlou aย nรกsledne sa zloลพil pomocou ลพeriava.

Vย ฤalลกej fรกze sa asanovala spodnรก ฤasลฅ drieku piliera, ktorรฝ sa oฤistil vodnรฝm lรบฤom aย po obvode zosilnil obetonรกvkou vystuลพenou KARI sieลฅou kotvenou do piliera. Vybudoval sa novรฝ รบloลพnรฝ prah, zakotvenรฝ do drieku piliera vlepovanou vรฝstuลพou. Hornรก ฤasลฅ drieku sa zasanovala sanaฤnou maltou.

Krajnรก opora ฤ. 5 sa odkopala zo zadnej strany, priฤom pomocou diamantovรฉho lana sa odrezal รบloลพnรฝ prah, ktorรฝ sa rovnako ako priย pilieroch odstrรกnil ลพeriavom. Vย ฤelnej ฤasti opory sa narazila ลกtetovnicovรก stena aย prebehla tryskovรก injektรกลพ na spevnenie podloลพia.

Za oporou sa vรฝkop potrebnรฝ na zaloลพenie krรญdel zaistil klincovanรฝm svahom. Vybudovali sa krรญdla aย poย prisypanรญ aj Chaudyho doska aย novรฝ รบloลพnรฝ prah. Okolo piliera ฤ. 4 sa urobil zรกhoz zย lomovรฉho kameลˆa, nรกsledne sa celรฝ polostrov premiestnil kย opore ฤ. 1. Rovnakรฝm spรดsobom sa odbรบrala aj zvyลกnรก ฤasลฅ nosnej konลกtrukcie aย zasanovala spodnรก stavba.

Na รบloลพnรฝch prahoch opรดr aย pilierov sa pod kaลพdรฝ nosnรญk osadili na betรณnovรฉ bloky elastomรฉrovรฉ loลพiskรก. Nosnรญky sa ukladali 350-tonovรฝm autoลพeriavom, ktorรฝ vลพdy umoลพnil ukladanie dvoch polรญ spoza kaลพdej zย opรดr. Medzi nosnรญky sa poukladali ลพelezobetรณnovรฉ filigrรกny. Debnenie konzol mostovky sa osadilo na nosnรญky eลกte pri ukladanรญ, ฤo urรฝchlilo realizรกciu nosnej konลกtrukcie.

Po uloลพenรญ vรฝstuลพe sa nosnรก konลกtrukcia zabetรณnovala postupne vย ลกtyroch samostatnรฝch betonรกลพach. Zaizolovali sa ฤasti pod rรญmsami aย po osadenรญ lรญcnych prefabrikรกtov aย vyarmovanรญ sa dobetรณnovala monolitickรก ฤasลฅ rรญmsy.

Osadili sa mostnรฉ zรกvery, poloลพili izolรกcia mosta aย asfaltovรฉ vrstvy. Dokonฤilo sa odvodnenie, osadili zรกbradlia aย zvodidlรก. Vย rรกmci terรฉnnych รบprav sa potom obloลพili kuลพele, upravili zรกhozy zย lomovรฉho kameลˆa, zrealizovali obsluลพnรฉ schodiskรก aย po demontรกลพi provizรณria sa odstrรกnil aj zvyลกok polostrova pod mostom.

Nepล™ehlรฉdnฤ›te: Roman Fojtรญk โ€“ Pojฤme stavฤ›t mosty z kลฏrovcovรฉho dล™eva

Zรกver

Rekonลกtrukcia si vyลพiadala rรดzne zmeny aย dodatoฤnรฉ รบpravy, ktorรฉ bolo treba rieลกiลฅ. Keฤลพe sa vรคฤลกina prรกc realizovala vย koryte rieky, ako dรดleลพitรฉ sa ukรกzalo prijatie rรดznych drobnรฝch opatrenรญ aย sprรกvne vypracovanie protipovodลˆovรฉho plรกnu, pretoลพe sa poฤas realizรกcie objavili prรญvalovรฉ daลพde aย prietok sa zvรฝลกil zย beลพnรฝch pribliลพne 30 m3/sย na 250 m3/s.

Dielo bolo naprojektovanรฉ aย zrealizovanรฉ vย zmluvnom termรญne, danรฉ do predฤasnรฉho uลพรญvania 31. 5. 2019, mesiac pred zmluvnรฝm termรญnom stavby.

Tรบto skutoฤnosลฅ umoลพnila vynikajรบca spoluprรกca sย miestnou samosprรกvou, zastรบpenou starostom obce Niลพnรก Ing. Jaroslavom Rosinom, sย generรกlnym projektantom, spoloฤnosลฅou DOPRAVOPROJEKT, zastรบpenou Ing. Jaroslavom Gouthom, sย Okresnรฝm รบradom ลฝilina, odborom cestnej dopravy aย pozemnรฝch komunikรกciรญ, aย vย neposlednom rade tieลพ sย jednotlivรฝmiย pracovnรญkmi stavebnรญka aย inรฝch dotknutรฝch organizรกciรญ, za ฤo im vลกetkรฝm patrรญ naลกa vฤaka.

 

Text: Ing. Jozef Mariลˆรกk
Obrรกzky: VรHOSTAV-SK, a. s.

Jozef Mariลˆรกk pรดsobรญ vย spoloฤnosti VรHOSTAV-SK,ย a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.

Najฤรญtanejลกie