Rekonลกtrukcie ciest niลพลกรญch tried so zvรฝลกenou intenzitou nรกkladnej dopravy
Rast osobnej a nรกkladnej dopravy zaznamenal v poslednom desaลฅroฤรญ nebรฝvalรฝ rozvoj. Prekonali sa vลกetky prognรณzy rozvoja automobilovej dopravy, ฤo prinieslo zvรฝลกenรฉ poลพiadavky nielen na kapacitu komunikรกciรญ, ale aj na ลพivotnosลฅ vozoviek. Po zavedenรญ mรฝta sa zvรฝลกila aj intenzita ลฅaลพkej nรกkladnej dopravy na cestรกch I. a II. triedy, ฤo negatรญvne vplรฝva na kvalitu a bezpeฤnosลฅ jazdy. Stav ciest I. a II. triedy je na viacerรฝch miestach Slovenska v havarijnom stave a je len otรกzkou ฤasu, kedy budรบ tieto รบseky prejazdnรฉ iba s obmedzeniami.
Problematika rekonลกtrukciรญ ciest I. a II. triedy je v sรบฤasnosti veฤพmi aktuรกlna. Je pravda, ลพe sa realizujรบ len รบseky v havarijnom stave, projektovรฉ prรกce sรบ vลกak spracovanรฉ komplexne na celรฉ รบseky. Jednรฝm z prรญkladov je aj projekt rekonลกtrukcie รบseku cesty II. triedy II/581 od kriลพovatky s cestou ฤ. I/54 (Novรฉ Mesto nad Vรกhom) po koniec intravilรกnu mesta Myjava (vrรกtane mesta), ktorรฝ je dรดleลพitou spojnicou miest Novรฉ Mesto nad Vรกhom a Myjava s pokraฤovanรญm na hranice s ฤeskou republikou. รsek tvorรญ aj spojnicu k okolitรฝm obciam v okresoch Novรฉ Mesto nad Vรกhom a Myjava. Cesta je zrealizovanรก s premennou ลกรญrkou vozovky od 6,0 po 8,0 m s mnoลพstvom lokรกlnych rozลกรญrenรญ, stykovรฝch kriลพovatiek a hospodรกrskych zjazdov.
Cesta II/581 tvorรญ v predmetnom รบzemรญ komunikaฤnรฝ systรฉm, ktorรฝ svojimi sรบฤasnรฝmi nevyhovujรบcimi technickรฝmi parametrami vozovky nespฤบลa poลพiadavky na bezpeฤnรบ, bezkolรญznu a plynulรบ premรกvku zodpovedajรบcu ceste II. triedy. Z dรดvodu nevyhovujรบceho stavebno-technickรฉho stavu vozovky a hlavne nรกrastu ลฅaลพkej nรกkladnej dopravy nepriaznivo vplรฝva na obce, ktorรฝmi prechรกdza, ako aj na ich priฤพahlรฝ extravilรกn.
Cieฤพom stavby je zlepลกiลฅ stavebno-technickรฝ stav dotknutรฉho รบseku cesty. Nรกvrh tak sleduje takรฉ stavebno-technickรฉ a bezpeฤnostnรฉ opatrenia, ktorรฉ zvรฝลกia ลพivotnosลฅ vozovky, bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, znรญลพia nehodovosลฅ a zmiernia nepriaznivรฉ vplyvy dopravy (hluk, exhalรกty, vibrรกcie atฤ.). Rieลกenรญm sรบ technickรฉ opatrenia, ktorรฉ zabezpeฤia na ceste II/581plynulรบ a bezpeฤnรบ premรกvku.
Trasa sa zaฤรญna na zaฤiatku intravilรกnu mesta Myjava, prechรกdza mestom, pokraฤuje cez obec Hraลกnรฉ, Starou Turou a konฤรญ sa na kriลพovatke s cestou ฤ. I/54 (Novรฉ Mesto nad Vรกhom).
Sรบฤasลฅou stavby je aj rekonลกtrukcia ลกtyroch mostnรฝch objektov. Celkovรก dฤบลพka trasy rekonลกtruovanej cesty je 24,243 km. Trasa je rozdelenรก podฤพa poลพiadaviek stavebnรญka na niekoฤพko samostatnรฝch stavebnรฝch objektov. Keฤลพe ide o rekonลกtrukciu existujรบcej komunikรกcie, predpokladajรบ sa len รบpravy jestvujรบceho cestnรฉho telesa, priฤom zemnรฉ prรกce ho budรบ v maximรกlnej moลพnej miere reลกpektovaลฅ. Stavebnรฉ รบpravy sรบ navrhnutรฉ s ohฤพadom na minimalizovanie zรกberov.
Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek
รฤelom merania a hodnotenia รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek pomocou zariadenรญ FWD KUAB je najmรค klasifikovaลฅ รบnosnosลฅ vozoviek na รบrovni cestnej siete, stanoviลฅ prevรกdzkovรบ vรฝkonnosลฅ a zvyลกkovรบ ลพivotnosลฅ a navrhnรบลฅ potrebnรบ hrรบbku zosilnenia vozoviek. Pouลพรญva sa na:
โข meranie a hodnotenie vozoviek navrhnutรฝch v plรกne oprรกv ciest (รบroveล projektu),
โข meranie a hodnotenie vozoviek v rรกmci stanovenia degradaฤnรฝch funkciรญ premennรฝch parametrov,
โข meranie a hodnotenie pre potreby plรกnovaยญnia na รบrovni cestnej siete (pre potreby SSC),
โข meranie a hodnotenie na รบฤely rieลกenia รบloh vedecko-technickรฉho rozvoja, vรฝskumnรฝch รบloh a pod.
Vyhodnocovanie meranรญ
Spรดsob vyhodnocovania nameranรฝch รบdajov zรกvisรญ od รบฤelu, na ktorรฝ sa majรบ vรฝsledky hodnotenia pouลพiลฅ. Vyhodnotenie sa mรดลพe vykonaลฅ ako:
โข orientaฤnรฉ hodnotenie รบnosnosti na รบrovni cestnej siete,
โข hodnotenie slรบลพiace ako podklad na stanovenie hrรบbky zosilnenia a nรกslednรฉ vypracovanie projektovej dokumentรกcie,
โข hodnotenie na tvorbu degradaฤnรฝch modelov.
Analรฝza vรฝsledkov meranรญ
Podkladom na hodnotenie stavu konลกtrukciรญ asfaltovรฝch vozoviek sรบ vรฝsledky diagnostiky asfaltovej vozovky, odvodnenia a zemnรฉho telesa. Tรกto diagnostika by mala pomรดcลฅ aj pri stanovenรญ prรญฤiny vzniku porรบch vozovky. Prieskum vozovky sa realizuje s cieฤพom stanovenia skladby vozovky, stanovenia vlastnostรญ materiรกlov jednotlivรฝch vrstiev a vlastnostรญ podloลพia. Vรคฤลกinou sa realizuje pomocou vรฝvrtov. Optimรกlnym rieลกenรญm je vรฝvrt s priemerom 400 mm. V tomto vรฝvrte sa dรก realizovaลฅ aj meranie ฤasti รบnosnosti vozovky a podloลพia.
Z podrobnej analรฝzy vรฝsledkov diagnostiky FWD KUAB (obr. 3), vรฝvrtov a obhliadky trasy cesty II/581 vyplynulo rozdelenie รบseku na jednotlivรฉ stavebnรฉ objekty. Na zรกklade vรฝpoฤtu zvyลกkovej ลพivotnosti v zmysle platnรฝch TP 058 (06/2012) sa celรฝ rieลกenรฝ รบsek rozdelil podฤพa druhu opravy. Nรกvrh oprรกv zohฤพadลuje aj geotechnickรฉ poruchy na trase โ ฤi uลพ na svahu, alebo v podloลพรญ vozovky.
Z analรฝzy a vรฝpoฤtov vyplynuli ลกtyri verzie oprรกv samotnej vozovky (V1 โ V4) a tri verzie sanรกcie podloลพia (V5 โ V7). Kaลพdรก verzia opravy vozovky bola posรบdenรก z hฤพadiska รบnosnosti v zmysle platnรฝch TP 058, TP 031 (06/2012, 01/2009) na posudzovanie vozoviek a v zmysle systรฉmu hospodรกrenia s vozovkami TP 024 (10/2006). Z navrhovanรฝch ลกtyroch verziรญ oprรกv vozovky sa ako vyhovujรบce vyhodnotili verzia V2 a verzia V4.
Verzia V2 pozostรกva z odfrรฉzovania dvoch asfaltovรฝch vrstiev v celkovej hrรบbke 110 mm a poloลพenia dvoch novรฝch vrstiev z AC modifikovanรฉho v celkovej hrรบbke 110 mm. Na spodnej hrane loลพnej vrstvy bude umiestneยญnรก sklovlรกknitรก mreลพa s vysokou pevnosลฅou v ลฅahu a tuhosลฅou GG; 115 ร 115 ยฑ 15 kN/m.
GlasGrid (GG) je sklovlรกknitรก mreลพa s vysokou pevnosลฅou v ลฅahu a tuhosลฅou, ktorรก vytvรกra optimรกlne spojenie vrstiev vฤaka potiahnutiu sklenรฝch vlรกkien modifikovanรฝm polymรฉrom zaisลฅujรบcim ochranu vlรกkien. Spodnรก strana mreลพe je potiahnutรก lepidlom aktivujรบcim sa tlakom, ktorรฉ uฤพahฤuje poklรกdku a zaisลฅuje polohu mreลพe. Mreลพa GG je inลกtalovanรก buฤ priamo na existujรบci povrch vozovky, alebo na vyrovnรกvaciu podkladovรบ vrstvu. Pri pouลพitรญ mreลพe na sanรกciu cementobetรณnovรฝch krytov je nevyhnutnรฉ poloลพiลฅ najskรดr tenkรบ asfaltovรบ vrstvu, na ktorรบ moลพno nรกsledne poloลพiลฅ vรฝrobok. GlasGrid je systรฉm na sanovanie vozoviek a vystuลพenie asfaltu, ktorรฝ sa pouลพรญva najmรค na oddialenie vzniku reflexnรฝch trhlรญn, pri opravรกch povrchu po vรฝkopoch, pri rozลกirovanรญ jazdnej drรกhy, prรญpadne aj v celej ลกรญrke vozovky.
Verzia V4 sa skladรก z odbรบrania vลกetkรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozovky a nรกslednej realizรกcie novej vozovky v plnej hrรบbke 640 mm. V miestach s nevyhovujรบcimi vlastnosลฅami podloลพia je navrhnutรก รบprava podloลพia pod vozovkou (zemnรก plรกล). Sanรกcia zemnej plรกne pozostรกva z vรฝmeny podloลพia a doplnenia vรฝstuลพnรฝch geomreลพรญ a geotextรญlie. Vรฝmena podloลพia v troch verziรกch v hrรบbkach 0,5 m, 0,8 m, a 1,0 m bude doplnenรก vรฝstuลพnรฝmi geomreลพami (GGR) s ลฅahovou pevnosลฅou 40/40 kN/m, max. predฤบลพenรญm 6 %, priฤom geomreลพa bude obojsmernรก, prรญpadne trojuholnรญkovรก. Separaฤnรก geotextรญlia (GTX) CBR bude maลฅ parametre min 2,1 kN, predฤบลพenie max 60/60 %, tepelne upravenรก ลฅahovรก pevnosลฅ 12/12 kN/m.
Zรกver
Cieฤพom predmetnej stavby je zlepลกiลฅ stavebno-technickรฝ stav dotknutรฉho รบseku cesty. รฤelom stavby je navrhnรบลฅ stavebno-technickรฉ a bezpeฤnostnรฉ opatrenia na zvรฝลกenie ลพivotnosti vozovky, zvรฝลกenie bezpeฤnosti cestnej premรกvky, znรญลพenie nehodovosti, zmiernenie nepriaznivรฝch vplyvov dopravy (hluk, exhalรกty, vibrรกcie atฤ.). Z celkovej dฤบลพky trasy by sa mal tento rok realizovaลฅ iba jeden รบsek s dฤบลพkou 1,245 km. Dรดvodom sรบ ako vลพdy peniaze. Havarijnรฝch รบsekov je sรญce viac, lenลพe financiรญ, ktorรฉ bude investor (Trenฤiansky samosprรกvny kraj) ฤerpaลฅ z eurofondov, je mรกlo. Samotnรฉ vรฝzvy na toto ฤerpanie sรบ ฤasovo obmedzenรฉ a poฤet kritickรฝch รบsekov nielen na tejto trase bude v budรบcnosti len a len pribรบdaลฅ. Preto treba uลพ teraz popremรฝลกฤพaลฅ, akou formou zabezpeฤรญme v budรบcnosti financie na rekonลกtrukciu vybranรฝch ciest vลกetkรฝch tried vrรกtane mostov, z ktorรฝch mnohรฉ sรบ uลพ teraz takisto v havarijnom stave.
Reconstruction of lower class roads with increased intensity of freight transport
The growth of personal and freight transport has been unprecedented in the last decade, overcoming all car development prognosis, which results in increased demands not only on road capacity but also on road life itself. Intensity of heavy freight on the roads I and II. class has increased after the introduction of the toll, and this has resulted in a number of negative impacts on quality and driving safety. State of the roads I. and II. class is in an emergency situation in several places in Slovakia, and it is only a matter of time when these sections will only be transported with restrictions. The article will detail the issue of road reconstruction, highlighting the most common road conditions.
TEXT: Ing. Mariรกn Dubravskรฝ, PhD., Ing. ฤฝuboslav Nagy, Ing. Martin Bakoลก, PhD.
FOTO A OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Mariรกn Dubravskรฝ, ฤฝuboslav Nagy a Martin Bakoลก pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Literatรบra
1. TP 031 Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek pomocou zariadenia FWD KUAB (TP 01/2009), Slovenskรก sprรกva ciest, 2009.
2. TP 058 Zosilลovanie asfaltovรฝch vozoviek (TP 06/2012), Slovenskรก sprรกva ciest, 2012.
3. TP 024 Systรฉm hospodรกrenia s vozovkami (TP 10/2006), Slovenskรก sprรกva ciest, 2006.
4. Informaฤnรฝ materiรกl produktu GlasGrid GG, http://www.glasgrid.com/eu.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2017.