Rekonลกtrukcie miestnych komunikรกciรญ na Slovensku
Galรฉria(11)

Rekonลกtrukcie miestnych komunikรกciรญ na Slovensku

Partneri sekcie:

Problematika rekonลกtrukcie miestnych komunikรกciรญ je ฤoraz aktuรกlnejลกia z dรดvodu ich nevyhovujรบcich a niekedy aลพ havarijnรฝch stavov. Lacnejลกie a ฤasovo menej nรกroฤnรฉ rekonลกtrukcie, ktorรฉ sa rieลกia vรฝmenou obrusnej, prรญpadne aj loลพnej vrstvy, vyrieลกia problรฉm len po vizuรกlnej strรกnke. Ten sa potom ฤasto zopakuje v priebehu niekoฤพkรฝch rokov a investorovi nezostรกva niฤ inรฉ, len zainvestovaลฅ opรคลฅ do rekonลกtrukcie. Hฤบbkovรก diagnostika stavu komunikรกcie, nรกslednรก analรฝza problรฉmov a v koneฤnom dรดsledku nรกvrh opatrenรญ na vyrieลกenie problรฉmov zostรกva na projektantovi.

Ako prรญklad v tomto prรญspevku bliลพลกie opรญลกeme rekonลกtrukciu miestnej komunikรกcie v Trnave, kde na รบseku dlhom 1,3 km nรกjdeme asfaltovรบ aj betรณnovรบ panelovรบ konลกtrukciu vozovky a veฤพkรฉ mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ. V prieฤnom reze komunikรกcie, ktorรบ ohraniฤuje po stranรกch oplotenie rodinnรฝch domov, sa nachรกdza chodnรญk, zeleลˆ, cyklochodnรญk, parkovacie miesto a, samozrejme, navrhovanรก miestna komunikรกcia kategรณrie MO C2 7,5/50. Znรกme โ€žkto nevidel, tak neuverรญโ€œ platรญ pri tejto lokalite dvojnรกsobne. Po dรดkladnej vizuรกlnej obhliadke v terรฉne, ktorรก spoฤรญvala v zdokumentovanรญ stavu vozovky, sme na malom รบseku naลกli viacero porรบch podฤพa TP 083 Katalรณg porรบch asfaltovรฝch vozoviek (TP 05/2014) a TP 073 Katalรณg porรบch vozoviek s cementobetรณnovรฝm krytom (TP 10/2013).

Medzi najฤastejลกie poruchy asfaltovej vozovky patrilo vypieranie povrchu vozovky, kaverny v obrusnej vrstve, pฤพuzgiere, vรฝtlky, hrbole, poklesy, preliaฤiny, prieฤne a pozdฤบลพne trhliny, sieลฅovรฉ a mozaikovรฉ trhliny, odlamovanie okraja vozovky, poruchy pri inลพinierskych sieลฅach a poruchy obrubnรญkov (obr. 1). Medzi najฤastejลกie poruchy betรณnovej vozovky patrila korรณzia povrchu, ploลกnรฝ rozpad povrchu, nefunkฤnรฉ alebo chรฝbajรบce prieฤne a pozdฤบลพne ลกkรกry, poลกkodenรก a odlomenรก hrana a roh dosky, pozdฤบลพna a prieฤna trhlina, rozlomenรก doska, schodรญky, zdvihnutie alebo prepadnutie dosky (obr. 2).

Obr. 1 Vizuálna obhliadka asfaltových vozoviek Obr. 1 Vizuálna obhliadka asfaltových vozoviek
Obr. 1 Vizuรกlna obhliadka asfaltovรฝch vozoviek

Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek

รšฤelom merania a hodnotenia รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek pomocou zariadenรญ FWD KUAB je najmรค klasifikรกcia รบnosnosti vozoviek na รบrovni cestnej siete, stanovenie prevรกdzkovej vรฝkonnosti a zvyลกkovรฉho ฤasu ลพivotnosti a nรกvrh potrebnej hrรบbky zosilnenia vozoviek. Meranie a hodnotenie sa pouลพรญva:

  • pri vozovkรกch navrhnutรฝch v plรกne oprรกv ciest (รบroveลˆ projektu),
  • pri vozovkรกch v rรกmci stanovenia degradaฤnรฝch funkciรญ premennรฝch parametrov,
  • na potreby plรกnovania na รบrovni cestnej siete (pre potreby SSC),
  • na รบฤely rieลกenia รบloh vedecko-technickรฉho rozvoja, vรฝskumnรฝch รบloh a pod.

Obr. 2 Vizuálna obhliadka betónových panelových vozoviek

Obr. 2 Vizuálna obhliadka betónových panelových vozoviek

Obr. 2 Vizuรกlna obhliadka betรณnovรฝch panelovรฝch vozoviek

Vyhodnocovanie meranรญ

Spรดsob vyhodnocovania nameranรฝch รบdajov zรกvisรญ od รบฤelu, na ktorรฝ sa majรบ vรฝsledky hodnotenia pouลพiลฅ. Vyhodnotenie sa mรดลพe vykonaลฅ ako:

  • orientaฤnรฉ hodnotenie รบnosnosti na รบrovni cestnej siete,
  • hodnotenie slรบลพiace ako podklad na stanovenie hrรบbky zosilnenia a nรกslednรฉ vypracovanie projektovej dokumentรกcie,
  • hodnotenie na tvorbu degradaฤnรฝch modelov.

Obr. 3 Ekvivalentný modul pruลพnosti vozovky Eekv (MPa) na riešenom úseku

Obr. 3 Ekvivalentnรฝ modul pruลพnosti vozovky Eekv (MPa) na rieลกenom รบseku

Medzinรกrodnรฝ index nerovnosti IRI (International Roughness Index)

V sรบฤasnosti je svetovo najpouลพรญvanejลกรญm parametrom na hodnotenie pozdฤบลพnych nerovnostรญ vozoviek IRI. Pรดvodne bol tento parameter spracovanรฝ pre profilometrickรฉ meranie, pri ktorom poznรกme skutoฤnรฝ priebeh pozdฤบลพneho profilu komunikรกcie. Je vyjadrenรญm miery nerovnostรญ tzv. referenฤnรฝm priemernรฝm rektifikovanรฝm sklonom. Tento parameter sa zรญska matematicky, pouลพitรญm simulรกcie referenฤnรฉho modelu ลกtvrtiny osobnรฉho vozidla. V jednotkรกch SI vychรกdza IRI v m/m. Z dรดvodu zjednoduลกenia zรกpisu sa zรกkladnรก hodnota prenรกsobuje konลกtantou 1 000, ฤomu potom zodpovedรก jednotka m/km, resp. mm/m. Teda naprรญklad miesto hodnoty IRI = 0,0055 m/m sa uvรกdza 5,5 m/km.

Pozdฤบลพna nerovnosลฅ vozoviek sa klasifikuje na 5-stupลˆovej klasifikaฤnej stupnici podobne ako vลกetky parametre systรฉmu hospodรกrenia s vozovkami (obr. 4). Klasifikรกcia pozdฤบลพnej nerovnosti vozoviek podฤพa druhu komunikรกcie pri vyhodnocovacom intervale 20 m je uvedenรก v tabuฤพke 1 TP 056 (TP 04/2012). Uvedenรฝ algoritmus vรฝpoฤtu parametra IRI mรดลพe slรบลพiลฅ na kontrolu vรฝsledkov merania zรญskanรฝch zariadenรญm PROFILOGRAPH GE na รบsekoch, kde sa odmeral vรฝลกkovรฝ profil komunikรกcie nivelรกciou, resp. pomocou novodobรฝch vysokopresnรฝch GPS zariadenรญ a 3D skenerov.

Obr. 4 Vyhodnotenie medzinárodného indexu nerovnosti IRI (International Roughness Index) [6]

Obr. 4 Vyhodnotenie medzinรกrodnรฉho indexu nerovnosti IRI (International Roughness Index) [6]

Analรฝza vรฝsledkov meranรญ

Podkladom na hodnotenie stavu konลกtrukciรญ asfaltovรฝch vozoviek sรบ vรฝsledky diagnostiky vozovky, odvodnenia a zemnรฉho telesa. Tรกto diagnostika by mala pomรดcลฅ aj stanoveniu prรญฤiny vzniku porรบch vozovky. Prieskum vozovky sa realizuje na รบฤely stanovenia skladby vozovky, vlastnostรญ materiรกlov vrstiev a podloลพia. Vรคฤลกinou sa realizuje pomocou vรฝvrtov, priฤom optimรกlnym rieลกenรญm je vรฝvrt s priemerom 400 mm. V tomto vรฝvrte sa dรก realizovaลฅ aj meranie ฤasti รบnosnosti vozovky a podloลพia. Z podrobnej analรฝzy vรฝsledkov diagnostiky FWD KUAB (obr. 3) TP 031 (TP 01/2009), vรฝvrtov a obhliadky trasy vyplynulo rozdelenie trasy na jednotlivรฉ รบseky podฤพa รบnosnosti podloลพia. V miestach so znรญลพenou รบnosnosลฅou podloลพia sa navrhla sanรกcia podloลพia vozovky formou vลกesmernej geomreลพe.

Nato, aby bolo moลพnรฉ na plรกni vozovky dosiahnuลฅ 45 MPa a kvalitatรญvne lepลกie parametre, treba stabilizovaลฅ รญlovitรฉ zeminy zhutnenรญm pomocou niekoฤพkรฝch prejazdov. Na jednotlivรฝch vrstvรกch treba dosahovaลฅ statickรฝ modul pretvorenia vรคฤลกรญ ako 20 MPa. Na takto upravenรบ vrstvu sa uloลพรญ netkanรก separaฤnรก geotextรญlia POLYFELT TS 50, na ลˆu potom ลกesลฅuholnรญkovรก geomreลพa na stabilizรกciu TriAx TX 160. Na upravenom podloลพรญ sa na zvรฝลกenie stabilizรกcie zrealizuje vrstva novรฉho รบnosnรฉho materiรกlu G3 (G-F). Mocnosลฅ tejto vrstvy je variabilnรก podฤพa รบseku, v ktorom sa nachรกdza. Vrstva sa zhutnรญ na ID = 0,8, uhol vnรบtornรฉho trenia zeminy je pri danom zhutnenรญ minimรกlne 36ยฐ. Ak by sa poฤas realizรกcie dosahovali v predmetnรฝch รบsekoch niลพลกie statickรฉ moduly pretvorenia, treba upraviลฅ spรดsob sanรกcie, a to pridanรญm ฤalลกej vลกestrannej geomreลพe a novej vrstvy ลกtrkodrviny, ktorรก vytvorรญ v danom รบseku geodosku.

Obr. 5 Schéma šesลฅuholníkovej geomreลพe [7]

Obr. 5 Schรฉma ลกesลฅuholnรญkovej geomreลพe [7]

Nรกvrh stabilizovanej podkladovej vrstvy

Podkladovรก vrstva sa navrhla zo sypkรฉho materiรกlu, stabilizovanรก jednou, respektรญve niekoฤพkรฝmi vrstvami tuhej monolitickej ลกesลฅuholnรญkovej polypropylรฉnovej geomreลพe v zรกvislosti od รบnosnosti podloลพia. Geomreลพe umoลพลˆujรบ, aby sa ฤastice sypkรฉho materiรกlu zazubili a zadrลพali v jej ลกtruktรบre, ฤรญm sa zvyลกuje pruลพnosลฅ, deformaฤnรก odolnosลฅ, รบnosnosลฅ a celkovรก รบฤinnosลฅ systรฉmu.

Medzi dรดvody nรกvrhu stabilizovanej podkladovej vrstvy vozovky patria:

  • nรญzka รบnosnosลฅ podloลพnรฝch zemรญn,
  • premenlivosลฅ hrรบbky vrstiev stlaฤiteฤพnรฝch zemรญn,
  • navรกลพky, odpad, mรคkkรฉ miesta a dutiny, resp. kaverny v podloลพรญ.

K vรฝhodรกm pouลพitia stabilizovanej podkladovej vrstvy vozovky patria:

  • znรญลพenie hrรบbky podkladovej vrstvy (aลพ o 40 %),
  • predฤบลพenie ลพivotnosti podkladovej vrstvy,
  • zvรฝลกenie รบnosnosti na povrchu podkladovej vrstvy,
  • zvรฝลกenie zaลฅaลพenia podkladovej vrstvy,
  • znรญลพenie celkovรฉho a nerovnomernรฉho sadania,
  • kvรกzi homogenizรกcia podloลพia,
  • prekrytie mรคkkรฝch miest a prรกzdnych priestorov.

ฤŽalลกie moลพnosti nรกvrhu stabilizovanej podkladovej vrstvy sรบ:

  • pod vozovkami pozemnรฝch komunikรกciรญ vrรกtane diaฤพnic, rรฝchlostnรฝch ciest, ciest vลกetkรฝch tried, miestnych a mestskรฝch komunikรกciรญ pri rekonลกtrukcii vozoviek vrรกtane ich podloลพia,
  • pod parkoviskami a inรฝmi dopravnรฝmi plochami (napr. letiskรก),
  • ako doฤasnรก komunikรกcia, spevnenรก pracovnรก alebo skladovรก plocha (ลพeriavovรฉ drรกhy, prekladiskรก a pod.) โ€“ priame vyuลพitie, 
  • ako roznosnรฝ vankรบลก pod zรกkladmi rodinnรฝch domov, budov, hรกl, opornรฝch mรบrov a inรฝch stavebnรฝch objektov,
  • pod podlahami budov a hรกl (obchodnรฝch, vรฝrobnรฝch, skladovรฝch a pod.),
  • pod nรกsypmi a inรฝmi horninovรฝmi konลกtrukciami.

Geomreลพe

V nรกvrhu sa pouลพila geomreลพa Tensar TriAx. Ide o tuhรบ monolitickรบ ลกesลฅuholnรญkovรบ polypropylรฉnovรบ geomreลพu urฤenรบ na stabilizรกciu podloลพia vozovky. Geomreลพe stabilizujรบ zrnitรฝ a sypkรฝ materiรกl podkladovej vrstvy, ฤรญm zvyลกujรบ jeho deformaฤnรบ odolnosลฅ, รบnosnosลฅ a รบฤinnosลฅ. ล esลฅuholnรญkovรฉ geomreลพe sรบ charakteristickรฉ tuhou otvorenou ลกtruktรบrou a vysokรฝmi tuhรฝmi ลฅahovรฝmi prvkami, ktorรฉ majรบ ostrรฉ hrany. Primรกrnou funkciou geomreลพe je stabilizovaลฅ nesรบdrลพnรฉ vrstvy prostrednรญctvom zaklinenia kameniva. Geomreลพa sa vyrรกba dierovanรญm a rozลฅahovanรญm pรกsu polypropylรฉnovej fรณlie. Mรก ลกesลฅuholnรญkovรบ ลกtruktรบru s rebrami orientovanรฝmi v troch smeroch. Vรฝslednรฉ trojuholnรญkovรฉ tvary otvorov sรบ ohraniฤenรฉ rebrami s obdฤบลพnikovรฝm prierezom. Majรบ vysokรฝ stupeลˆ molekulovej orientรกcie, ktorรก prechรกdza kontinuรกlne aj uzlom. Geomreลพa mรก finรกlny obsah uhlรญkovรฝch sadzรญ na รบrovni 2 %. Predpokladanรก minimรกlna ลพivotnosลฅ geomreลพe v prรญrodnรฝch podmienkach s hodnotou pH od 4 do 9 je 100 rokov pri teplote zemรญn niลพลกej ako 15 ยฐC a 50 rokov pri teplote zemรญn niลพลกej ako 25 ยฐC pri prekrytรญ materiรกlu do 30 dnรญ.

Obr. 6 Príklad únosnosti a kladenia geomreลพe [7] Obr. 6 Príklad únosnosti a kladenia geomreลพe [7]
Obr. 6 Prรญklad รบnosnosti a kladenia geomreลพe [7]

Zรกver

Cieฤพom predmetnej stavby je zlepลกiลฅ stavebno-technickรฝ stav dotknutรฉho รบseku miestnej komunikรกcie. รšฤelom je navrhnรบลฅ stavebnotechnickรฉ a bezpeฤnostnรฉ opatrenia na znรญลพenie nehodovosti, zvรฝลกenie bezpeฤnosti a ลพivotnosti vozovky a na zmiernenie nepriaznivรฝch vplyvov dopravy (hluk, exhalรกty a vibrรกcie) na obyvateฤพstvo. Pouลพitรก ลกesลฅuholnรญkovรก geomreลพa Tensar TriAx na stabilizรกciu podloลพia prispieva vฤaka svojim technickรฝm ลกpecifikรกciรกm k zvรฝลกeniu รบnosnosti podloลพia a dovoฤพuje pouลพiลฅ subtรญlne rozmery konลกtrukcie vozovky. V neposlednom rade je jej ฤalลกou vรฝhodou zachovanie existujรบcich inลพinierskych sietรญ v pรดvodnom stave bez nevyhnutnosti ich preklรกdky, ฤo mรก za nรกsledok znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov danej stavby.

Reconstruction of local communications in Slovakia

The issue of the reconstruction of local communications is becoming more and more actual due to inadequate and sometimes critical conditions on some roads in towns and cities. The cheaper and less time-consuming reconstructions, which are solved by replacement the surface and possibly the binder course, will solve the problem only on the visual side. Often, the problem is repeated over the course of a few years, and Owners only option is a total reconstruction of the road. In-depth diagnostics of the state of communications, subsequent problem analysis and, ultimately, design of problem-solving measures remain with the designer. As an example, for this article, we will describe the reconstruction of local communication in city of Trnava, where 1.3 km long sections will find asphalt and concrete panel construction of the road and a large number of utility networks.

 

TEXT: Ing. Mariรกn Dubravskรฝ, PhD., Ing. ฤฝuboslav Nagy
FOTO A OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Mariรกn Dubravskรฝ a ฤฝuboslav Nagy pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

Literatรบra

  1. TP 083 Katalรณg porรบch asfaltovรฝch vozoviek (TP 05/2014), Slovenskรก sprรกva ciest, 2014.
  2. TP 073 Katalรณg porรบch vozoviek s cementobetรณnovรฝm krytom (TP 10/2013), Slovenskรก sprรกva ciest, 2013.
  3. TP 031 Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek pomocou zariadenia FWD KUAB (TP 01/2009), Slovenskรก sprรกva ciest, 2009.
  4. TP 056 Meranie a hodnotenie nerovnosti vozoviek pomocou zariadenia Profilograph CE (TP 04/2012), Slovenskรก sprรกva ciest, 2012.
  5. TP 024 Systรฉm hospodรกrenia s vozovkami (TP 10/2006), Slovenskรก sprรกva ciest, 2006.
  6. Nedeลกtruktรญvna diagnostika mestskรฝch komunikรกciรญ Trnava, mรกj 2017.
  7. Informaฤnรฝ materiรกl produktu Tensar TriAxยฎ, http://www.chemiaservis.sk.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2018.

Najฤรญtanejลกie