Rekonลกtrukcie miestnych komunikรกciรญ na Slovensku
Problematika rekonลกtrukcie miestnych komunikรกciรญ je ฤoraz aktuรกlnejลกia z dรดvodu ich nevyhovujรบcich a niekedy aลพ havarijnรฝch stavov. Lacnejลกie a ฤasovo menej nรกroฤnรฉ rekonลกtrukcie, ktorรฉ sa rieลกia vรฝmenou obrusnej, prรญpadne aj loลพnej vrstvy, vyrieลกia problรฉm len po vizuรกlnej strรกnke. Ten sa potom ฤasto zopakuje v priebehu niekoฤพkรฝch rokov a investorovi nezostรกva niฤ inรฉ, len zainvestovaลฅ opรคลฅ do rekonลกtrukcie. Hฤบbkovรก diagnostika stavu komunikรกcie, nรกslednรก analรฝza problรฉmov a v koneฤnom dรดsledku nรกvrh opatrenรญ na vyrieลกenie problรฉmov zostรกva na projektantovi.
Ako prรญklad v tomto prรญspevku bliลพลกie opรญลกeme rekonลกtrukciu miestnej komunikรกcie v Trnave, kde na รบseku dlhom 1,3 km nรกjdeme asfaltovรบ aj betรณnovรบ panelovรบ konลกtrukciu vozovky a veฤพkรฉ mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ. V prieฤnom reze komunikรกcie, ktorรบ ohraniฤuje po stranรกch oplotenie rodinnรฝch domov, sa nachรกdza chodnรญk, zeleล, cyklochodnรญk, parkovacie miesto a, samozrejme, navrhovanรก miestna komunikรกcia kategรณrie MO C2 7,5/50. Znรกme โkto nevidel, tak neuverรญโ platรญ pri tejto lokalite dvojnรกsobne. Po dรดkladnej vizuรกlnej obhliadke v terรฉne, ktorรก spoฤรญvala v zdokumentovanรญ stavu vozovky, sme na malom รบseku naลกli viacero porรบch podฤพa TP 083 Katalรณg porรบch asfaltovรฝch vozoviek (TP 05/2014) a TP 073 Katalรณg porรบch vozoviek s cementobetรณnovรฝm krytom (TP 10/2013).
Medzi najฤastejลกie poruchy asfaltovej vozovky patrilo vypieranie povrchu vozovky, kaverny v obrusnej vrstve, pฤพuzgiere, vรฝtlky, hrbole, poklesy, preliaฤiny, prieฤne a pozdฤบลพne trhliny, sieลฅovรฉ a mozaikovรฉ trhliny, odlamovanie okraja vozovky, poruchy pri inลพinierskych sieลฅach a poruchy obrubnรญkov (obr. 1). Medzi najฤastejลกie poruchy betรณnovej vozovky patrila korรณzia povrchu, ploลกnรฝ rozpad povrchu, nefunkฤnรฉ alebo chรฝbajรบce prieฤne a pozdฤบลพne ลกkรกry, poลกkodenรก a odlomenรก hrana a roh dosky, pozdฤบลพna a prieฤna trhlina, rozlomenรก doska, schodรญky, zdvihnutie alebo prepadnutie dosky (obr. 2).
Obr. 1 Vizuรกlna obhliadka asfaltovรฝch vozoviek |
Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek
รฤelom merania a hodnotenia รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek pomocou zariadenรญ FWD KUAB je najmรค klasifikรกcia รบnosnosti vozoviek na รบrovni cestnej siete, stanovenie prevรกdzkovej vรฝkonnosti a zvyลกkovรฉho ฤasu ลพivotnosti a nรกvrh potrebnej hrรบbky zosilnenia vozoviek. Meranie a hodnotenie sa pouลพรญva:
- pri vozovkรกch navrhnutรฝch v plรกne oprรกv ciest (รบroveล projektu),
- pri vozovkรกch v rรกmci stanovenia degradaฤnรฝch funkciรญ premennรฝch parametrov,
- na potreby plรกnovania na รบrovni cestnej siete (pre potreby SSC),
- na รบฤely rieลกenia รบloh vedecko-technickรฉho rozvoja, vรฝskumnรฝch รบloh a pod.
Obr. 2 Vizuรกlna obhliadka betรณnovรฝch panelovรฝch vozoviek
Vyhodnocovanie meranรญ
Spรดsob vyhodnocovania nameranรฝch รบdajov zรกvisรญ od รบฤelu, na ktorรฝ sa majรบ vรฝsledky hodnotenia pouลพiลฅ. Vyhodnotenie sa mรดลพe vykonaลฅ ako:
- orientaฤnรฉ hodnotenie รบnosnosti na รบrovni cestnej siete,
- hodnotenie slรบลพiace ako podklad na stanovenie hrรบbky zosilnenia a nรกslednรฉ vypracovanie projektovej dokumentรกcie,
- hodnotenie na tvorbu degradaฤnรฝch modelov.
Obr. 3 Ekvivalentnรฝ modul pruลพnosti vozovky Eekv (MPa) na rieลกenom รบseku
Medzinรกrodnรฝ index nerovnosti IRI (International Roughness Index)
V sรบฤasnosti je svetovo najpouลพรญvanejลกรญm parametrom na hodnotenie pozdฤบลพnych nerovnostรญ vozoviek IRI. Pรดvodne bol tento parameter spracovanรฝ pre profilometrickรฉ meranie, pri ktorom poznรกme skutoฤnรฝ priebeh pozdฤบลพneho profilu komunikรกcie. Je vyjadrenรญm miery nerovnostรญ tzv. referenฤnรฝm priemernรฝm rektifikovanรฝm sklonom. Tento parameter sa zรญska matematicky, pouลพitรญm simulรกcie referenฤnรฉho modelu ลกtvrtiny osobnรฉho vozidla. V jednotkรกch SI vychรกdza IRI v m/m. Z dรดvodu zjednoduลกenia zรกpisu sa zรกkladnรก hodnota prenรกsobuje konลกtantou 1 000, ฤomu potom zodpovedรก jednotka m/km, resp. mm/m. Teda naprรญklad miesto hodnoty IRI = 0,0055 m/m sa uvรกdza 5,5 m/km.
Pozdฤบลพna nerovnosลฅ vozoviek sa klasifikuje na 5-stupลovej klasifikaฤnej stupnici podobne ako vลกetky parametre systรฉmu hospodรกrenia s vozovkami (obr. 4). Klasifikรกcia pozdฤบลพnej nerovnosti vozoviek podฤพa druhu komunikรกcie pri vyhodnocovacom intervale 20 m je uvedenรก v tabuฤพke 1 TP 056 (TP 04/2012). Uvedenรฝ algoritmus vรฝpoฤtu parametra IRI mรดลพe slรบลพiลฅ na kontrolu vรฝsledkov merania zรญskanรฝch zariadenรญm PROFILOGRAPH GE na รบsekoch, kde sa odmeral vรฝลกkovรฝ profil komunikรกcie nivelรกciou, resp. pomocou novodobรฝch vysokopresnรฝch GPS zariadenรญ a 3D skenerov.
Obr. 4 Vyhodnotenie medzinรกrodnรฉho indexu nerovnosti IRI (International Roughness Index) [6]
Analรฝza vรฝsledkov meranรญ
Podkladom na hodnotenie stavu konลกtrukciรญ asfaltovรฝch vozoviek sรบ vรฝsledky diagnostiky vozovky, odvodnenia a zemnรฉho telesa. Tรกto diagnostika by mala pomรดcลฅ aj stanoveniu prรญฤiny vzniku porรบch vozovky. Prieskum vozovky sa realizuje na รบฤely stanovenia skladby vozovky, vlastnostรญ materiรกlov vrstiev a podloลพia. Vรคฤลกinou sa realizuje pomocou vรฝvrtov, priฤom optimรกlnym rieลกenรญm je vรฝvrt s priemerom 400 mm. V tomto vรฝvrte sa dรก realizovaลฅ aj meranie ฤasti รบnosnosti vozovky a podloลพia. Z podrobnej analรฝzy vรฝsledkov diagnostiky FWD KUAB (obr. 3) TP 031 (TP 01/2009), vรฝvrtov a obhliadky trasy vyplynulo rozdelenie trasy na jednotlivรฉ รบseky podฤพa รบnosnosti podloลพia. V miestach so znรญลพenou รบnosnosลฅou podloลพia sa navrhla sanรกcia podloลพia vozovky formou vลกesmernej geomreลพe.
Nato, aby bolo moลพnรฉ na plรกni vozovky dosiahnuลฅ 45 MPa a kvalitatรญvne lepลกie parametre, treba stabilizovaลฅ รญlovitรฉ zeminy zhutnenรญm pomocou niekoฤพkรฝch prejazdov. Na jednotlivรฝch vrstvรกch treba dosahovaลฅ statickรฝ modul pretvorenia vรคฤลกรญ ako 20 MPa. Na takto upravenรบ vrstvu sa uloลพรญ netkanรก separaฤnรก geotextรญlia POLYFELT TS 50, na ลu potom ลกesลฅuholnรญkovรก geomreลพa na stabilizรกciu TriAx TX 160. Na upravenom podloลพรญ sa na zvรฝลกenie stabilizรกcie zrealizuje vrstva novรฉho รบnosnรฉho materiรกlu G3 (G-F). Mocnosลฅ tejto vrstvy je variabilnรก podฤพa รบseku, v ktorom sa nachรกdza. Vrstva sa zhutnรญ na ID = 0,8, uhol vnรบtornรฉho trenia zeminy je pri danom zhutnenรญ minimรกlne 36ยฐ. Ak by sa poฤas realizรกcie dosahovali v predmetnรฝch รบsekoch niลพลกie statickรฉ moduly pretvorenia, treba upraviลฅ spรดsob sanรกcie, a to pridanรญm ฤalลกej vลกestrannej geomreลพe a novej vrstvy ลกtrkodrviny, ktorรก vytvorรญ v danom รบseku geodosku.
Obr. 5 Schรฉma ลกesลฅuholnรญkovej geomreลพe [7]
Nรกvrh stabilizovanej podkladovej vrstvy
Podkladovรก vrstva sa navrhla zo sypkรฉho materiรกlu, stabilizovanรก jednou, respektรญve niekoฤพkรฝmi vrstvami tuhej monolitickej ลกesลฅuholnรญkovej polypropylรฉnovej geomreลพe v zรกvislosti od รบnosnosti podloลพia. Geomreลพe umoลพลujรบ, aby sa ฤastice sypkรฉho materiรกlu zazubili a zadrลพali v jej ลกtruktรบre, ฤรญm sa zvyลกuje pruลพnosลฅ, deformaฤnรก odolnosลฅ, รบnosnosลฅ a celkovรก รบฤinnosลฅ systรฉmu.
Medzi dรดvody nรกvrhu stabilizovanej podkladovej vrstvy vozovky patria:
- nรญzka รบnosnosลฅ podloลพnรฝch zemรญn,
- premenlivosลฅ hrรบbky vrstiev stlaฤiteฤพnรฝch zemรญn,
- navรกลพky, odpad, mรคkkรฉ miesta a dutiny, resp. kaverny v podloลพรญ.
K vรฝhodรกm pouลพitia stabilizovanej podkladovej vrstvy vozovky patria:
- znรญลพenie hrรบbky podkladovej vrstvy (aลพ o 40 %),
- predฤบลพenie ลพivotnosti podkladovej vrstvy,
- zvรฝลกenie รบnosnosti na povrchu podkladovej vrstvy,
- zvรฝลกenie zaลฅaลพenia podkladovej vrstvy,
- znรญลพenie celkovรฉho a nerovnomernรฉho sadania,
- kvรกzi homogenizรกcia podloลพia,
- prekrytie mรคkkรฝch miest a prรกzdnych priestorov.
ฤalลกie moลพnosti nรกvrhu stabilizovanej podkladovej vrstvy sรบ:
- pod vozovkami pozemnรฝch komunikรกciรญ vrรกtane diaฤพnic, rรฝchlostnรฝch ciest, ciest vลกetkรฝch tried, miestnych a mestskรฝch komunikรกciรญ pri rekonลกtrukcii vozoviek vrรกtane ich podloลพia,
- pod parkoviskami a inรฝmi dopravnรฝmi plochami (napr. letiskรก),
- ako doฤasnรก komunikรกcia, spevnenรก pracovnรก alebo skladovรก plocha (ลพeriavovรฉ drรกhy, prekladiskรก a pod.) โ priame vyuลพitie,
- ako roznosnรฝ vankรบลก pod zรกkladmi rodinnรฝch domov, budov, hรกl, opornรฝch mรบrov a inรฝch stavebnรฝch objektov,
- pod podlahami budov a hรกl (obchodnรฝch, vรฝrobnรฝch, skladovรฝch a pod.),
- pod nรกsypmi a inรฝmi horninovรฝmi konลกtrukciami.
Geomreลพe
V nรกvrhu sa pouลพila geomreลพa Tensar TriAx. Ide o tuhรบ monolitickรบ ลกesลฅuholnรญkovรบ polypropylรฉnovรบ geomreลพu urฤenรบ na stabilizรกciu podloลพia vozovky. Geomreลพe stabilizujรบ zrnitรฝ a sypkรฝ materiรกl podkladovej vrstvy, ฤรญm zvyลกujรบ jeho deformaฤnรบ odolnosลฅ, รบnosnosลฅ a รบฤinnosลฅ. ล esลฅuholnรญkovรฉ geomreลพe sรบ charakteristickรฉ tuhou otvorenou ลกtruktรบrou a vysokรฝmi tuhรฝmi ลฅahovรฝmi prvkami, ktorรฉ majรบ ostrรฉ hrany. Primรกrnou funkciou geomreลพe je stabilizovaลฅ nesรบdrลพnรฉ vrstvy prostrednรญctvom zaklinenia kameniva. Geomreลพa sa vyrรกba dierovanรญm a rozลฅahovanรญm pรกsu polypropylรฉnovej fรณlie. Mรก ลกesลฅuholnรญkovรบ ลกtruktรบru s rebrami orientovanรฝmi v troch smeroch. Vรฝslednรฉ trojuholnรญkovรฉ tvary otvorov sรบ ohraniฤenรฉ rebrami s obdฤบลพnikovรฝm prierezom. Majรบ vysokรฝ stupeล molekulovej orientรกcie, ktorรก prechรกdza kontinuรกlne aj uzlom. Geomreลพa mรก finรกlny obsah uhlรญkovรฝch sadzรญ na รบrovni 2 %. Predpokladanรก minimรกlna ลพivotnosลฅ geomreลพe v prรญrodnรฝch podmienkach s hodnotou pH od 4 do 9 je 100 rokov pri teplote zemรญn niลพลกej ako 15 ยฐC a 50 rokov pri teplote zemรญn niลพลกej ako 25 ยฐC pri prekrytรญ materiรกlu do 30 dnรญ.
Obr. 6 Prรญklad รบnosnosti a kladenia geomreลพe [7] |
Zรกver
Cieฤพom predmetnej stavby je zlepลกiลฅ stavebno-technickรฝ stav dotknutรฉho รบseku miestnej komunikรกcie. รฤelom je navrhnรบลฅ stavebnotechnickรฉ a bezpeฤnostnรฉ opatrenia na znรญลพenie nehodovosti, zvรฝลกenie bezpeฤnosti a ลพivotnosti vozovky a na zmiernenie nepriaznivรฝch vplyvov dopravy (hluk, exhalรกty a vibrรกcie) na obyvateฤพstvo. Pouลพitรก ลกesลฅuholnรญkovรก geomreลพa Tensar TriAx na stabilizรกciu podloลพia prispieva vฤaka svojim technickรฝm ลกpecifikรกciรกm k zvรฝลกeniu รบnosnosti podloลพia a dovoฤพuje pouลพiลฅ subtรญlne rozmery konลกtrukcie vozovky. V neposlednom rade je jej ฤalลกou vรฝhodou zachovanie existujรบcich inลพinierskych sietรญ v pรดvodnom stave bez nevyhnutnosti ich preklรกdky, ฤo mรก za nรกsledok znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov danej stavby.
Reconstruction of local communications in Slovakia
The issue of the reconstruction of local communications is becoming more and more actual due to inadequate and sometimes critical conditions on some roads in towns and cities. The cheaper and less time-consuming reconstructions, which are solved by replacement the surface and possibly the binder course, will solve the problem only on the visual side. Often, the problem is repeated over the course of a few years, and Owners only option is a total reconstruction of the road. In-depth diagnostics of the state of communications, subsequent problem analysis and, ultimately, design of problem-solving measures remain with the designer. As an example, for this article, we will describe the reconstruction of local communication in city of Trnava, where 1.3 km long sections will find asphalt and concrete panel construction of the road and a large number of utility networks.
TEXT: Ing. Mariรกn Dubravskรฝ, PhD., Ing. ฤฝuboslav Nagy
FOTO A OBRรZKY: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Mariรกn Dubravskรฝ a ฤฝuboslav Nagy pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Literatรบra
- TP 083 Katalรณg porรบch asfaltovรฝch vozoviek (TP 05/2014), Slovenskรก sprรกva ciest, 2014.
- TP 073 Katalรณg porรบch vozoviek s cementobetรณnovรฝm krytom (TP 10/2013), Slovenskรก sprรกva ciest, 2013.
- TP 031 Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek pomocou zariadenia FWD KUAB (TP 01/2009), Slovenskรก sprรกva ciest, 2009.
- TP 056 Meranie a hodnotenie nerovnosti vozoviek pomocou zariadenia Profilograph CE (TP 04/2012), Slovenskรก sprรกva ciest, 2012.
- TP 024 Systรฉm hospodรกrenia s vozovkami (TP 10/2006), Slovenskรก sprรกva ciest, 2006.
- Nedeลกtruktรญvna diagnostika mestskรฝch komunikรกciรญ Trnava, mรกj 2017.
- Informaฤnรฝ materiรกl produktu Tensar TriAxยฎ, http://www.chemiaservis.sk.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2018.