Rekonลกtrukcie regionรกlnych tratรญ ลฝSR
Na Slovensku je mnoลพstvo regionรกlnych a lokรกlnych tratรญ, ktorรฝm sa prestala venovaลฅ potrebnรก pozornosลฅ a doลกlo k vรฝraznรฉmu obmedzeniu ich รบdrลพby, oprรกv a rekonลกtrukciรญ. Pritom mnohรฉ tieto trate sรบ veฤพmi dรดleลพitรฉ z hฤพadiska obsluลพnosti รบzemia, ekolรณgie dopravy a v koneฤnom dรดsledku dopฤบลajรบ celรฝ systรฉm fungovania osobnej i nรกkladnej dopravy v rรกmci ลฝSR.
ลฝelezniฤnรก doprava patrรญ k vรฝznamnรฝm odvetviam hospodรกrstva ลกtรกtu a plnรญ aj dรดleลพitรบ spoloฤenskรบ a kultรบrnu funkciu v ลพivote spoloฤnosti v danom regiรณne. Reformnรฉ procesy po roku 1989 spรดsobili zmeny v hospodรกrskej a dopravnej pozรญcii Slovenska v rรกmci Eurรณpy. Z tohto dรดvodu sa zaฤali preferovaลฅ hlavne medzinรกrodnรฉ trate, ktorรฉ zaznamenali prรญlev investรญciรญ aj vฤaka vรฝhodnej dopravnej polohe Slovenska. Okrem medzinรกrodnรฝch tratรญ je vลกak na Slovensku mnoลพstvo regionรกlnych a lokรกlnych tratรญ, ktorรฝm sa prestala venovaลฅ potrebnรก pozornosลฅ. Rekonลกtrukcie regionรกlnych ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa financujรบ z obmedzenรฝch vlastnรฝch zdrojov ลพeleznรญc a aj napriek tomu, ลพe tรฝchto rekonลกtrukciรญ nie je veฤพa, z technickรฉho, technologickรฉho a materiรกlovรฉho hฤพadiska sรบ to zaujรญmavรฉ akcie.
Firma ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., realizovala v minulรฝch rokoch dve stavby na regionรกlnych tratiach. V rokoch 2012/2013 to bola Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Rimavskรก Sobota โ Rimavskรก Baลa a v rokoch 2013/2014 Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Handlovรก โ Sklenรฉ pri Handlovej.
Dรดvody rekonลกtrukciรญ a zรกkladnรฉ technickรฉ รบdaje
Hlavnรฉ dรดvody nevyhnutnosti rekonลกtrukciรญ regionรกlnych tratรญ ลฝSR sรบ vo vลกetkรฝch prรญpadoch rovnakรฉ. Ide o celkovรฝ zlรฝ technickรฝ stav trate vyplรฝvajรบci z vysokรฉho veku konลกtrukciรญ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, ลพelezniฤnรฉho spodku a budov, prรญpadne zariadenรญ ฤalลกรญch odvetvรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. V naลกom prรญpade iลกlo pri obidvoch stavbรกch o nevyhovujรบci stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku z hฤพadiska bezpeฤnosti ลพelezniฤnej dopravy. Vyskytovali sa tam viacerรฉ opakovanรฉ technickรฉ poruchy sรบvisiace so zlรฝm stavom drevenรฝch podvalov, drลพebnosลฅou upevลovadiel a opotrebovanรญm koฤพajnรญc. Najvรคฤลกie problรฉmy na ลพelezniฤnom spodku spรดsobovali nefunkฤnรฉ odvodลovacie zariadenia. Celรฉ รบseky boli zarastenรฉ porastom, ktorรฝ zasahoval aลพ do prechodovรฉho prierezu koฤพaje.
Zรกkladnรฉ technickรฉ รบdaje o stavbรกch sรบ uvedenรฉ v tab. 1 a 2.
Rozsah stavebnรฝch prรกc
Rozsah stavebnรฝch prรกc na ลพelezniฤnom zvrลกku a spodku bol danรฝ investiฤnรฝm zadanรญm stavieb premietnutรฝm do zmluvy o dielo (ZoD), priฤom obidve stavby boli technicky a technologicky veฤพmi podobnรฉ.
Medzi hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce patrili:
- preฤistenie koฤพajovรฉho lรดลพka strojovou ฤistiฤkou,
- odลฅaลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka na mostoch, priepustoch, tuneloch a vลกade tam, kde zariadenia ลพelezniฤnรฉho spodku neumoลพnili prรกcu ฤistiฤky,
- strojovรฉ vytrhnutie starรฝch koฤพajovรฝch polรญ a nรกslednรก demontรกลพ na sรบฤasti,
- รบprava podkladovej vrstvy koฤพajovรฉho lรดลพka so zhutnenรญm,
- strojovรฉ poloลพenie novรฝch, resp. regenerovanรฝch pouลพitรฝch koฤพajovรฝch polรญ,
- รบprava geometrickej polohy koฤพaje (GPK) s doลกtrkovanรญm.
K dokonฤovacรญm prรกcam sa radili:
- ojedinelรก vรฝmena defektoskopicky chybnรฝch koฤพajnรญc,
- zriadenie bezstykovej koฤพaje s montรกลพou podvalovรฝch kotiev,
- zรกvereฤnรก strojovรก รบprava GPK vrรกtane dynamickej stabilizรกcie,
- รบprava nรกstupรญลกลฅ,
- vyvetvenie porastu,
- ฤistenie odvodลovacรญch zariadenรญ a drรกลพnych chodnรญkov (banketov),
- zaistenie polohy koฤพaje.
V obidvoch prรญpadoch boli sรบฤasลฅou dodรกvky technickรฝ projekt skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby, potrebnรฉ geodetickรฉ merania, meranie GPK a dokumentรกcia kvality stavby.
Etapy vรฝstavby
Obe stavby sa realizovali poฤas vรฝluk traลฅovรฝch koฤพajรญ v dvoch hlavnรฝch etapรกch z dรดvodu neskorรฉho termรญnu zaฤiatku vรฝstavby podฤพa ZoD. Hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce prebiehali v zรกvereฤnรฝch mesiacoch roka 2012, resp. 2013, a dokonฤovacie prรกce v jarnรฝch mesiacoch nasledujรบceho roka.
Stavba Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Rimavskรก Sobota โ Rimavskรก Baลa
1. etapa:
05. 11. 2012 โ 05. 12. 2012
โข nepretrลพitรก vรฝluka koฤพaje Rimavskรก Sobota โ Rimavskรก Baลa trvala 31 dnรญ โ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.
2. etapa:
03. 04. 2013 โ 12. 04. 2013
15. 04. 2013 โ 24. 04. 2013
29. 04. 2013 โ 03. 05. 2013
14. 05. 2013 โ 23. 05. 2013
โข dennรฉ vรฝluky (8 h 50 min) koฤพaje Rimavskรก Sobota โ Rimavskรก Baลa trvali 35 dnรญ โ dokonฤovacie prรกce.
Stavba Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Handlovรก โ Sklenรฉ pri Handlovej
1. etapa:
1. fรกza: 21. 10. 2013 โ 26. 10. 2013
โข dennรฉ 7-hodinovรฉ vรฝluky traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ Remata trvali 6 dnรญ โ hlavnรฉ stavebยญnรฉ prรกce (strojovรฉ ฤistenie koฤพajovรฉho lรดลพka).
2. fรกza: 27. 10. 2013 โ 14. 11. 2013
โข nepretrลพitรก vรฝluka koฤพaje Handlovรก โ Remaยญta trvala 19 dnรญ โ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.
3. fรกza: 15. 11. 2013 โ 16. 11. 2013
โข dennรฉ 7-hodinovรฉ vรฝluky traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ Remata trvali 2 dni โ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.
4. fรกza: 26. 11. 2013 โ 05. 12. 2013
โข nepretrลพitรก vรฝluka koฤพaje Sklenรฉ โ Remata trvala 10 dnรญ โ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.
2. etapa:
1. fรกza: 24. 04. 2014 โ 05. 05. 2014
โข dennรฉ vรฝluky (6.40 โ 17.20 h) traลฅovej koฤพaje Handlovรก โ Remata trvali 12 dnรญ โ dokonฤovacie prรกce.
2. fรกza: 09. 05. 2014โ 18. 05. 2014
โข dennรฉ vรฝluky (6.40 โ 15.20 h) traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ Handlovรก trvali 10 dnรญ โ dokonฤovacie prรกce.
3. fรกza: 22. 05. โ 24. 05. 2014
โข dennรฉ vรฝluky (6.40 โ 15.20 h) traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ Handlovรก trvali 3 dni โ dokonฤovacie prรกce.
4. fรกza: 25. 05. 2014 โ 27. 05. 2014
โข dennรฉ vรฝluky (6.40 โ 17.20 h) traลฅovej koฤพaje Handlovรก โ Remata trvali 3 dni โ dokonฤovacie prรกce.
Z hฤพadiska zabezpeฤenia osobnej dopravy poฤas vรฝluk traลฅovej koฤพaje bola stavba Handlovรก โ Sklenรฉ pri Handlovej veฤพmi nรกroฤnรก, pretoลพe obchรกdzkovรก cestnรก trasa nรกhradnej autobusovej prepravy osobnรฝch vlakov je dlhรก 50 aลพ 60 km.
Technolรณgia vรฝstavby
Na oboch stavbรกch sa pouลพila podobnรก technolรณgia vรฝstavby. Prรกce sa zaฤali ฤistenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka strojovou ฤistiฤkou. Odpad z ฤistenia sa deponoval sรบpravou vรฝsypnรฝch vagรณnov na urฤenรฉ sklรกdky. Na miestach, kde nebolo z priestorovรฝch dรดvodov moลพnรฉ vyuลพiลฅ strojovรฉ ฤistenie, sa koฤพajovรฉ lรดลพko odลฅaลพilo bagrami a odviezlo nรกkladnรฝmi autami. Trhanie starรฝch koฤพajovรฝch polรญ sa vykonalo pokladaฤom koฤพajovรฝch polรญ. Starรฉ koฤพajovรฉ polia sa odviezli na urฤenรฉ sklรกdky a nรกsledne po ukonฤenรญ stavebnรฝch prรกc sa zdemontovali na jednotlivรฉ sรบฤasti. Materiรกl sa odovzdal sprรกvcovi infraลกtruktรบry โ ลฝSR, resp. bol zlikvidovanรฝ v zmysle ZoD. Nรกsledne sa upravila spodnรก vrstva koฤพajovรฉho lรดลพka so zhutnenรญm a pripravila poklรกdka novรฝch koฤพajovรฝch polรญ. To sa vykonalo pokladaฤom koฤพajovรฝch polรญ. Na obidvoch stavbรกch sa pouลพili zรกnovnรฉ koฤพajovรฉ polia z rekonลกtrukciรญ koridorovรฝch tratรญ, ktorรฉ sa eลกte pred realizรกciou stavebnรฝch prรกc previezli do priฤพahlรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc (ลพst.), kde sa mali v predstihu regenerovaลฅ. Regenerรกcia obsahovala podฤพa investiฤnรฉho zadania รบpravu koncov koฤพajnรญc, nรกhradu tuhรฉho koฤพajnicovรฉho upevnenia pruลพnรฝm โ typ Vossloh Skl 12 โ a vรฝmenu vลกetkรฝch gumenรฝch podloลพiek pod koฤพajnicou, prรญpadne ojedinelรบ vรฝmenu ostatnรฉho poลกkodenรฉho materiรกlu. Vzhฤพadom na krรกtkosลฅ ฤasu medzi dovozom koฤพajovรฝch polรญ a ich poloลพenรญm v rรกmci vรฝluk sa vรคฤลกina prรกc spojenรฝch s regenerรกciou koฤพajovรฝch polรญ (sled koฤพajnรญc, vejรกrovitosลฅ podvalov v oblรบkoch a pod.) vykonรกvala v rรกmci poklรกdky, ฤo spรดsobovalo veฤพkรฉ problรฉmy z hฤพadiska dodrลพania termรญnov prรกc a neรบmernรฉ predlลพovanie dennรฝch pracovnรฝch zmien do neskorรฝch noฤnรฝch hodรญn. Po poloลพenรญ sa zrealizovala รบprava geometrickej polohy koฤพaje s doplnenรญm a รบpravou koฤพajovรฉho lรดลพka do profilu. Koฤพaje sa tรฝm uviedli do technickรฉho stavu, ktorรฝ umoลพลoval bezpeฤnรบ prevรกdzku v zimnรฝch mesiacoch aลพ do realizรกcie dokonฤovacรญch prรกc.
Na ลพelezniฤnom zvrลกku sa v rรกmci dokonฤovacรญch prรกc vymenili opotrebovanรฉ koฤพajnice v potrebnom rozsahu, zriadila sa bezstykovรก koฤพaj aluminotermickรฝmi zvarmi, namontovali sa podvalovรฉ kotvy a vykonala sa zรกvereฤnรก strojovรก รบprava smeru a vรฝลกky koฤพaje s รบpravou koฤพajovรฉho lรดลพka do profilu a s dynamickou stabilizรกciou. Na ลพelezniฤnom spodku sa dokonฤili zemnรฉ prรกce sรบvisiace s รบpravou odvodลovacรญch zariadenรญ a drรกลพnych chodnรญkov. Ukonฤilo sa aj odstrรกnenie porastu zasahujรบceho do prechodovรฉho prierezu koฤพaje. V sรบvislosti so zmenou nivelety koฤพaje sa zrealizovali รบpravy nรกstupรญลกลฅ a zaistila sa geometrickรก poloha koฤพaje.
Niektorรฉ stavebnรฉ prรกce sรบvisiace s regenerรกciou koฤพajovรฝch polรญ (vรฝmena tuhรฉho upevnenia za pruลพnรฉ) sa vykonรกvali aj pri prevรกdzke, eลกte pred realizรกciou jarnej etapy vรฝluk traลฅovรฝch koฤพajรญ.
Hlavnรฉ problรฉmy vรฝstavby
Technicky sa stavby opรญsanรฉho typu dajรบ zvlรกdnuลฅ bez vรกลพnejลกรญch problรฉmov, takลพe v oboch naลกich prรญpadoch bol hlavnรฝm problรฉmom ฤasovรฝ faktor. Z dรดvodu neskorรฉho ukonฤenia vรฝberu zhotoviteฤพa a podpisu ZoD sa realizรกcia hlavnรฝch stavebnรฝch prรกc posunula aลพ do neskorรฝch jesennรฝch, resp. zimnรฝch mesiacov, ฤo negatรญvne ovplyvnilo realizรกciu prรกc v rรกmci vรฝlukovej ฤinnosti z dรดvodu nepriaznivรฉho poฤasia a krรกtkeho dennรฉho svitu. Ani spomรญnanรก regenerรกcia dovezenรฝch koฤพajovรฝch polรญ pred samotnou realizรกciou hlavnรฝch stavebnรฝch prรกc sa nemohla vykonaลฅ v poลพadovanom rozsahu. Vรคฤลกie problรฉmy mali aj cestujรบci pri prestupoch na nรกhradnรบ autobusovรบ dopravu poฤas vรฝluk traลฅovรฝch koฤพajรญ.
Zรกver
Realizรกciou vลกetkรฝch plรกnovanรฝch hlavnรฝch a dokonฤovacรญch stavebnรฝch prรกc na uvedenรฝch stavbรกch sa zrekonลกtruovali รบseky regionรกlnych tratรญ, ฤo vรฝznamne prispelo k zlepลกeniu obsluลพnosti danรฝch regiรณnov jednak z pohฤพadu dennรฉho cestovania obyvateฤพov za prรกcou a ลกtรบdiom a jednak z hฤพadiska cestovnรฉho ruchu. Preprava turistov mรก vรฝznamnรฝ podiel na celkovej preprave hlavne v prรญpade trate Handlovรก โ Sklenรฉ pri Handlovej. Najdรดleลพitejลกie vลกak je, ลพe sa vรฝrazne zvรฝลกila bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ ลพelezniฤnej dopravy a komfort jazdy vlakom, ฤo urฤite ocenia nielen cestujรบci, ale aj zodpovednรญ miestni sprรกvcovia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry.
TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
Jรกn Melcer je manaลพรฉrom divรญzie inลพinierskych stavieb v spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby