Strategické investície

Rezort dopravy chce rozhýbať strategické investície. Okrem cestných a železničných projektov peniaze dostanú aj nemocnice

Partneri sekcie:

Investície, ktoré boli veľmi dôležité pre štát, najprv upravoval zákon o významných investíciách z roku 2021, ale bol v podstate nevykonateľný. Preto sa nové vedenie rezortu dopravy po voľbách v roku 2023 rozhodlo, že pôjde cestou nového právneho predpisu, ktorý zrýchli prípravu a realizáciu takýchto stavieb.

Inžinierske stavby 

ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR, úsek Malacky (mimo) – Kúty

Návrh modernizácie traťového úseku súčasne zohľadňuje zvýšenie traťovej rýchlosti na rýchlosť do 200 km/h (s výnimkou ŽST Kúty). Na úseku budú odstránené všetky úrovňové križovania. Plánovaný termín začiatku výstavby je rok 2026 a plánovaný termín ukončenia výstavby je rok 2029.

Dĺžka modernizovanej železničnej trate je vyše 26 km. Na trati bude implementovaný systém ERTMS/ETCS L2 v spojitosti s novými zabezpečovacími zariadeniami v súlade s platnými TSI TCC, čo zabezpečí vyššiu bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky. Súčasťou projektu bude aj vybudovanie sieťového systému na diagnostiku železničných koľajových vozidiel, čo umožní efektívnejšiu údržbu a prevádzku.

Diaľnica D3 v úseku Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto

Realizácia: 3. Q/2025 – 1. Q/2029
Celková dĺžka riešeného úseku je 11,20 km.

Diaľnica D3 v úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica

Tento úsek diaľnice D3 prepojí predchádzajúci pripravovaný úsek (úsek diaľnice D3 Žilina Brodno – Kysucké Nové Mesto) s nadväzujúcim pripravovaným úsekom diaľnice D3, a to: Oščadnica – Čadca-Bukov (výstavba 2. profilu). Tento úsek prevezme všetku tranzitnú dopravu z existujúcej cesty I/11, čím sa výrazne zníži záťaž tejto cesty I. triedy a zlepšia sa podmienky pre obyvateľov priľahlých obcí. Celková dĺžka úseku je 10,79 km.

Diaľnica Kysuce
Úsek D3 Kysucké nové Mesto – Oščadnica | Zdroj: NDS

ŽSR, Modernizácia železničnej trate Čadca – Krásno nad Kysucou
Realizácia: 3. Q/2025 – 1. Q/2029

Celková dĺžka riešeného úseku je 11,7 km. Cieľom je skvalitniť súčasné technické parametre železničnej trate vrátane všetkých zariadení železničnej infraštruktúry. Technické riešenie investície vychádza zo spracovanej štúdie uskutočniteľnosti.

Zdvojkoľajnenie trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/Rakúsko

Účelom investície je dostavba druhej traťovej koľaje od štátnej hranice medzi Slovenskom a Rakúskom po ŽST Devínska Nová Ves vrátane. Dĺžka stavby je 4,49 km. Stavba sa začína na štátnej hranici SR – Rakúsko a končí sa za ŽST Devínska Nová Ves. Z pohľadu celkovej koncepcie stavby sa k existujúcej jednokoľajovej trati dobuduje druhá traťová koľaj, čo zabezpečí zdvojkoľajnenie celej trate z Viedne až po ŽST Bratislava-hlavná stanica. Okrem toho sa prebuduje aj ŽST Devínska Nová Ves .

Diaľnica D3 v úseku Oščadnica – Čadca-Bukov, 2. profil

Realizácia: 1. Q/2025 – 4. Q/2029
Tento úsek diaľnice D3 prepojí predchádzajúci taktiež pripravovaný úsek (úsek diaľnice D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica) s existujúcim úsekom diaľnice D3 až k hraniciam s Poľskou republikou. Tento úsek dokončením tohto diaľničného koridoru prevezme významný podiel tranzitnej dopravy z existujúcej cesty I/11, čím sa výrazne zníži záťaž tejto cesty I. triedy a zlepšia sa podmienky pre obyvateľov priľahlých obcí. Celková dĺžka riešeného úseku je 4 km.