
Rezort dopravy chce rozhýbať strategické investície. Okrem cestných a železničných projektov peniaze dostanú aj nemocnice
Investície, ktoré boli veľmi dôležité pre štát, najprv upravoval zákon o významných investíciách z roku 2021, ale bol v podstate nevykonateľný. Preto sa nové vedenie rezortu dopravy po voľbách v roku 2023 rozhodlo, že pôjde cestou nového právneho predpisu, ktorý zrýchli prípravu a realizáciu takýchto stavieb.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina, I. etapa
Investícia: viac ako 61,5 mil. €
Realizácia: 2. Q/2025 – 4. Q/2028
Vybudovaním diaľnice D1 z Hričovského Podhradia cez Lietavskú Lúčku v smere na Martin bude príjazd áut od diaľnice D1 vedený cez Lietavskú Lúčku, resp. Porúbku. Terajšia cesta I/64 nie je schopná toto dopravné zaťaženie previesť. Vybudovaním privádzača sa zlepší prístup do Žiliny, ako aj do Rajeckej doliny a odstráni sa tranzitná doprava z obce Lietavská Lúčka a Porúbka.
Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice v úseku Liptovský Mikuláš – Poprad – Tatry (mimo), 5. etapa, traťový úsek Liptovský Hrádok – Paludza (Liptovský Mikuláš)
Modernizácia zahŕňa prestavbu existujúcej železničnej trate vrátane preložiek trate, zrušenie úrovňových križovaní a ich náhradu mimoúrovňovými riešeniami (nadjazdy, podchody), výstavbu železničných mostov, protihlukových stien a ďalších stavebno-technických prvkov. Návrh modernizácie traťového úseku súčasne zohľadňuje zvýšenie traťovej rýchlosti na rýchlosť do 160 km/h s parametrami do 200 km/h.
Diaľnica D1 Turany – Hubová
Realizácia: 4. Q/2026 – 2. Q/2032
Je súčasťou základného diaľničného ťahu D1, ktorý tvorí hlavnú cestnú os Slovenska v smere západ – východ a prepája významné regióny SR. Navrhovaná investícia zahŕňa úsek s dĺžkou 13,53 km. Cesta zahŕňa aj dva tunely.
ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR
Modernizácia sa pripravuje pre železničnú osobnú a nákladnú dopravu, sleduje zvýšenie traťovej rýchlosti na 200 km/h s výnimkou úsekov, kde je z pohľadu dynamiky jazdy vlakov osobnej a nákladnej dopravy preukázané nevyužitie tejto rýchlosti, resp. kde je zvýšenie rýchlosti možné len za cenu vynaloženia vysokých investičných nákladov.
Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy, časť: A2 Markušovce (mimo) – Vydrník (mimo)
Účelom investície je modernizácia železničnej trate s cieľom zlepšiť technickú vybavenosť a použiteľnosť trate, zvýšiť bezpečnosť a efektívnosť dopravy a dosiahnuť medzinárodné štandardy. Zahŕňa modernizáciu železničnej trate v dĺžke 18,816 km od ŽST Markušovce (mimo) po ŽST Vydrník (mimo) vrátane nových technologických riešení a infraštruktúry, ako je európsky vlakový zabezpečovací systém ETCS L2 a mobilná rádiová sieť GSM-R.