image 80661 25 v1
Galรฉria(6)

Rieลกenie pre Bratislavu? Koฤพajovรก doprava, I. ฤasลฅ

Partneri sekcie:

Zรกkladnรฝm prvkom, ktorรฝ urฤuje fungovanie veฤพkรฉho mesta a jeho okolia, je doprava. Tรก sa dรก nazvaลฅ funkฤnou vtedy, keฤ nemusรญte kaลพdรฉ rรกno stรกลฅ v kolรณnach pri ceste za povinnosลฅami a ลกpekulovaลฅ, kadiaฤพ by ste sa dostali do cieฤพa ฤo najrรฝchlejลกie. Keฤ je mesto preplnenรฉ osobnรฝmi automobilmi a v kaลพdom druhom sedรญ len vodiฤ, rieลกenรญm je โ€žkvalitnรก" hromadnรก doprava. V Bratislave je jedinรฝm zmysluplnรฝm rieลกenรญm koฤพajovรก doprava. V I. ฤasti ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ ukonฤenej stavbe elektriฤkovej trate Dรบbravka v รบseku Hanulova โ€“ Pri krรญลพi a realizรกcii Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave, prevรกdzkovรฉmu รบseku Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie.

Obr 2d
Obr.1
Obr.3
Obr.4
Obr.5

Autobusy a trolejbusy potrebujรบ cesty, staฤรญ tak jedna dopravnรก nehoda na nevhodnom a priestorovo exponovanom mieste a hneฤ vรกm z rozhlasu oznรกmia ฤas meลกkania… Ulice ฤi radiรกly v Bratislave sรบ vลกak navrhnutรฉ tak, ลพe sa uลพ nedajรบ rozลกirovaลฅ. Staฤรญ si predstaviลฅ Raฤiansku, Vajnorskรบ ฤi Trnavskรบ radiรกlu. Pod zemou je miesta dosลฅ, no s metrom uลพ v Bratislave nikto nerรกta. A kรฝm nezaฤneme lietaลฅ osobnรฝmi drรณnmi, je pri ฤiastkovom rieลกenรญ pomocou bicykla jedinรฝm zmysluplnรฝm rieลกenรญm koฤพajovรก doprava.

Bratislava disponuje sieลฅou elektriฤkovรฝch tratรญ s rozchodom 1 000 mm a sieลฅou koฤพajรญ ลพelezniฤnej trate s rozchodom 1 435 mm. Elektriฤky majรบ svoje miesto v rรกmci radiรกl uลพ danรฉ, ลพeleznice majรบ svoje autonรณmne koridory. Potenciรกl koฤพajรญ je v Bratislave uลพ roky, len stรกle drieme a ฤakรก na svoje vyuลพitie. Niekoฤพkรญ odbornรญci ฤi fanรบลกikovia koฤพajovej dopravy majรบ svoje vรญzie, plรกny, ฤi dokonca aj vypracovanรฉ ideovรฉ nรกvrhy a ลกtรบdie. Viacerรญ sme sa boli pozrieลฅ, ako to funguje v neฤalekej Viedni alebo vo vyspelom Zรผrichu, kde je badateฤพnรก sรบhra medzi dopravnรฝmi podnikmi a ลกtรกtnymi ลพeleznicami. Aj v Bratislave sa to dรก. A uลพ sa to aj deje. Ako projektanti viacerรฝch stavieb, tรฝkajรบcich sa rozvoja koฤพajovej dopravy, sa s tรฝm, ฤo vieme a ฤo robรญme, chceme podeliลฅ.

Obr. 1 Ortofotomapa modernizovaného úseku elektriฤkovej trate v Dúbravke

Obr. 1 Ortofotomapa modernizovanรฉho รบseku elektriฤkovej trate v Dรบbravke

Elektriฤkovรก traลฅ Dรบbravka v รบseku Hanulova โ€“ Pri krรญลพi

Stavba Elektriฤkovรก traลฅ Dรบbravka v รบseku Hanulova โ€“ Pri krรญลพi sa pripravovala pรดvodne v roku 2010 pre DP Bratislava, a. s. Z dรดvodu zastavenia prรญpravy niektorรฝch stavieb dopravnej infraลกtruktรบry, ktorรฉ sa mali financovaลฅ z prostriedkov Eรš, sa v roku 2013 rozhodlo, ลพe ฤasลฅ z uvoฤพnenรฝch prostriedkov sa pouลพije na modernizรกciu elektriฤkovรฝch tratรญ v meste Bratislava. Predmetnรก stavba bola zaradenรก do OPD ako nรกhradnรฝ projekt v Prioritnej osi ฤ. 4. Z tohto dรดvodu bolo potrebnรฉ vypracovaลฅ novรฝ nรกvrh technickรฉho rieลกenia, ktorรฝ bude maลฅ technickรฉ parametre modernizovanej elektriฤkovej trate. Stavba si vyลพadovala aj novรฉ stavebnรฉ konanie (o zmene stavby) a stavebnรฉ povolenie.

Elektriฤkovรก traลฅ Dรบbravka v รบseku Hanulova โ€“ Pri krรญลพi je sรบฤasลฅou Dรบbravsko-karloveskej radiรกly a tvorรญ jej zรกvereฤnรบ ฤasลฅ, ukonฤenรบ obratiskom elektriฤiek za zastรกvkou Pri krรญลพi.
Stavba rieลกila modernizรกciu pรดvodnej dvojkoฤพajnej elektriฤkovej trate s rozchodom 1 000 mm v mestskej ฤasti Dรบbravka. Ide o รบsek trate od kriลพovatky ulรญc M. Schneidera-Trnavskรฉho s Hanulovou po kriลพovatku ulรญc Saratovskรก โ€“ Pri krรญลพi, ktorรฝ vedie na samostatnom zemnom telese oddelenom zelenรฝm pรกsom od sรบbeลพnรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ, ktorรฉ lemujรบ traลฅ po oboch jej stranรกch. Z hฤพadiska charakteru stavby iลกlo o lรญniovรบ stavbu menลกieho rozsahu, ktorej celkovรก dฤบลพka je pribliลพne 1,9 km.

Traลฅ vedie prevaลพne v priamej s jednรฝm smerovรฝm oblรบkom s polomerom 570 m. Vรฝลกkovo ide traลฅ od zaฤiatku รบseku v stรบpanรญ asi 50 โ€ฐ po zastรกvku Alexyho, odkiaฤพ klesรก premenlivรฝm sklonom aลพ po obratisko elektriฤiek pri kriลพovatke ulรญc Saratovskรก โ€“ Pri krรญลพi. Elektriฤkovรบ traลฅ v oblasti urฤenej na modernizรกciu kriลพovalo sedem priecestรญ pre peลกรญch, ลกtyri priecestia pre motorovรฉ vozidlรก a jeden podchod pre peลกรญch (OD Saratov). V danom รบseku sa nachรกdza pรคลฅ elektriฤkovรฝch zastรกvok (desaลฅ nรกstupรญลกลฅ). Konลกtrukฤne pozostรกvala elektriฤkovรก traลฅ z koฤพajnรญc tvaru B1 zabudovanรฝch v BKV paneloch. V oblasti medzi koฤพajami sa nachรกdzala pozdฤบลพna drenรกลพ s kontrolnรฝmi betรณnovรฝmi ลกachtami, ktorรก zvรกdzala presakujรบcu zrรกลพkovรบ vodu do sรบbeลพnej kanalizรกcie vedenej v zelenom pรกse medzi koฤพajami a cestnou komunikรกciou. Koฤพajisko obratiska na konci elektriฤkovej trate pozostรกvalo z koฤพajnรญc NP3A uloลพenรฝch na drevenรฝch podvaloch. Celรฝ povrch koฤพajiska bol vydlรกลพdenรฝ betรณnovรฝmi panelmi. V obratisku sa nachรกdzali ลกtyri vyhrievanรฉ vรฝhybkovรฉ konลกtrukcie.

Pรดvodnรฉ trakฤnรฉ vedenie bolo upevnenรฉ na prevesoch ukotvenรฝch na stoลพiaroch verejnรฉho osvetlenia umiestnenรฝch za sรบbeลพnou cestnou komunikรกciou. Parametricky bola novรก dvojkoฤพajnรก elektriฤkovรก traลฅ navrhnutรก na osovรฝ tlak 11 t na nรกpravu. Navrhovanรก trasa kopรญrovala smerovรฝm a vรฝลกkovรฝm vedenรญm pรดvodnรฝ stav, a to hlavne z dรดvodu ฤo najmenลกรญch zรกsahov do konลกtrukciรญ komunikรกciรญ v oblasti pรดvodnรฝch priecestรญ, ale aj z dรดvodu minimalizรกcie objemu zemnรฝch prรกc. Na zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky na elektriฤkovej trati sa zruลกilo priecestie pri objekte Auto Valuลกek.

Konลกtrukฤne pozostรกval novรฝ nรกvrh modernizovanej elektriฤkovej trate z koฤพajnรญc trolejovรฉho vedenia 49E1 pruลพne upevnenรฝch na ลพelezobetรณnovรฝch podvaloch s podpodvalovou podloลพkou (homogรฉnny nerecyklovanรฝ PU), uloลพenรฝch do otvorenรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka. Konลกtrukcia koฤพajovรฉho zvrลกku v obratisku a v miestach priecestรญ bola navrhnutรก ako pevnรก jazdnรก drรกha (PJD) pozostรกvajรบca zo ลพliabkovรฝch koฤพajnรญc (v priecestiach koฤพajnice 49E1) obalenรฝch gumovรฝm elastickรฝm oplรกลกtenรญm s pruลพnรฝm upevnenรญm koฤพajnice na nosnรบ dosku. V obratisku sa dobudovala jedna odstavnรก koฤพaj. V koฤพajach v obratisku sa zabudovalo zariadenie na mazanie koฤพajnรญc a systรฉm riadenia dopravy vozidiel (elektriฤiek) ovlรกdanรญm elektrickรฝch vรฝhybiek a svetelnou signalizรกciou v obratisku.

Keฤลพe modernizovanรก elektriฤkovรก traลฅ vedie urbanizovanou zรณnou, na dokonalejลกie zachytenie sekundรกrnych vibrรกciรญ z prevรกdzky elektriฤkovej trate sa navrhla podลกtrkovรก rohoลพ uloลพenรก bezprostredne pod koฤพajovรฉ lรดลพko a PJD. Okrem samotnej trate sa zmodernizovali aj nรกstupiลกtia piatich zastรกvok โ€“ desaลฅ nรกstupรญลกลฅ. So zรกmerom zvรฝลกiลฅ komfort vรฝstupu/nรกstupu cestujรบcich z/do vozidla sa hrana nรกstupรญลกลฅ navrhla do vรฝลกky 250 mm nad spojnicou temien koฤพajnicovรฝch pรกsov vo vzdialenosti 1 350 mm od osi priฤพahlej koฤพaje, ฤo si vyลพadovalo vydanie vรฝnimky z odliลกnรฉho technickรฉho rieลกenia z STN. Aplikovanรญm nekovovรฉho kompozitnรฉho prvku so ลกรญrkou 5 cm na hranu nรกstupiลกลฅa sa sledovala minimalizรกcia medzery medzi vozidlom a hranou nรกstupiลกลฅa na normovรบ hodnotu.

Na zastรกvkach sa inลกtalovali novรฉ prรญstreลกky pre cestujรบcich s osvetlenรญm, oznaฤnรญky, automaty na vรฝdaj cestovnรฝch lรญstkov a zรกroveลˆ elektronickรฉ informaฤnรฉ tabule. Na modernizovanom รบseku elektriฤkovej trate sa vybudovalo novรฉ trolejovรฉ (TV) vedenie, priฤom sa upustilo od systรฉmu prevesov a novรฉ stoลพiare TV sa umiestnili do elektriฤkovรฉho telesa. Napรกjacie vedenie nebolo potrebnรฉ nahradiลฅ v celom rozsahu. Prioritnou รบlohou modernizรกcie bolo zabezpeฤiลฅ preferenciu elektriฤiek, plynulosลฅ chodu elektriฤiek cez zastรกvky MHD, bezpeฤnรฝ prechod chodcov na zรกstavky MHD a cez cestnรฉ komunikรกcie a plynulosลฅ premรกvky elektriฤiek cez kriลพovatky  Janka Alexyho a Drobnรฉho. To bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ len zriadenรญm novej modernej cestnej svetelnej signalizรกcie na uvedenรฝch priechodoch pre chodcov a kriลพovatkรกch. Modernizรกciou CSS kriลพovatiek a vytvorenรญm predsignรกlov CSS zo zรกstaviek ล vantnerova, Drobnรฉho a OD Saratov sa zabezpeฤil plynulรฝ prejazd elektriฤiek cez kriลพovatky Alexyho a Drobnรฉho. CSS na priechodoch pre chodcov sa riadi dynamicky, plnรฝmi signรกlmi

Hlavnรฝm รบฤelom stavby bolo modernizovaลฅ technicky zastaranรบ a nevyhovujรบcu technickรบ infraลกtruktรบru trate s cieฤพom dosiahnuลฅ:

  • zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti,
  • zvรฝลกenie priestorovej priechodnosti,
  • zvรฝลกenie รบnosnosti koฤพajovรฉho spodku,
  • zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky,
  • zvรฝลกenie bezpeฤnosti cestujรบcich,
  • zvรฝลกenie kultรบry, komfortu a plynulosti cestovania,
  • znรญลพenie negatรญvnych vplyvov koฤพajovej prevรกdzky na obyvateฤพstvo,
  • zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia.

Obr. 2 Nosný systém MHD, I. ฤasลฅ – stúpanie od Bosákovej na estakádu Einsteinova

Obr. 2 Nosnรฝ systรฉm MHD, I. ฤasลฅ โ€“ stรบpanie od Bosรกkovej na estakรกdu Einsteinova

Nosnรฝ systรฉm MHD v Bratislave, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie

1. ฤasลฅ Bosรกkova โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie
V novembri 2013 sa v Bratislave zaฤala po dlhรฝch rokoch budovaลฅ novรก elektriฤkovรก traลฅ (radiรกla) โ€“ Petrลพalskรก. Stavba bola financovanรก z Kohรฉzneho fondu Eรš (85 %), zo ลกtรกtneho rozpoฤtu (10 %) a z prรญspevku mesta (5 %). Roky sa pripravovali projekty na rรดzne varianty metra, neskรดr na kombinรกciu vlaku s elektriฤkou, aลพ sa nakoniec mesto rozhodlo pre vรฝluฤne elektriฤkovรบ traลฅ. Prvรฝ รบsek zo Starรฉho Mesta do Petrลพalky sa zaฤal stavaลฅ v ideovom nรกvrhu na TRAM-TRAIN, teda s dvomi rozchodmi koฤพajรญ pre elektriฤky (1 000 mm) a ฤพahkรฉ vlaky (1 435 mm) a s vรฝhฤพadom prepojenia koฤพajovej dopravy z centra mesta smerom na Rusovce a Rajku. Realizรกcia dvojitรฉho rozchodu nasvedฤovala tomu, ลพe Bratislava pomaly zaฤne prechรกdzaลฅ na ลกirokรฝ rozchod elektriฤkovej dopravy.

V naลกej spoloฤnosti sme v konzorciu s ฤalลกรญmi projektovรฝmi spoloฤnosลฅami pripravili od roku 2008 projekty na stavebnรฝ zรกmer, รบzemnรฉ rozhodnutie a stavebnรฉ povolenie. Stavebnรฉ povolenie bolo vydanรฉ v aprรญli 2012, nรกsledne si mesto z tohto stupลˆa dokumentรกcie objednalo vypracovanie dokumentรกcie na vรฝber zhotoviteฤพa. To vลกak nebolo najlepลกie rozhodnutie. Stavebnรฉ spoloฤnosti, ktorรฉ toto dielo chceli realizovaลฅ, museli naceniลฅ svoje ponuky podฤพa dokumentรกcie, ktorej chรฝbala na takรบ zloลพitรบ stavbu potrebnรก podrobnosลฅ. Vรญลฅaz mal takรบ nรญzku cenu, ลพe sa dalo vopred povedaลฅ, ลพe to za to nepostavรญ. Keby si mesto objednalo realizaฤnรบ dokumentรกciu vo vykonรกvacej podrobnosti, prediลกlo by mnohรฝm neprรญjemnostiam, ktorรฉ sa poฤas vรฝstavby diali. Prรญkladom sรบ paradajky, ktorรฉ rรกstli na ล tรบrovej.

Ako projektanti sme si boli vedomรญ toho, ลพe tento รบsek sa nedรก postaviลฅ nielen vzhฤพadom na nรญzku cenu, ale ani podฤพa projektu na stavebnรฉ povolenie. Nedostatoฤnรฝ geologickรฝ prieskum a projekty bez detailnรฉho rozpracovania si vyลพiadali vysokรฉ nasadenie projektantov poฤas vรฝstavby a projektovalo sa โ€žzaโ€ฏbehu“. Objavili sa problรฉmy s รบnosnosลฅou plรกne od Bosรกkovej po Jantรกrovu, zistila sa nรญzka vyuลพiteฤพnosลฅ materiรกlov z pรดvodnej cestnej estakรกdy pri ลกtadiรณne Artmedia, zistil sa vysokรฝ stupeลˆ korรณzie Starรฉho mosta a komplikรกcia s jeho demontรกลพou, v Starom Meste na ล tรบrovej aj v Petrลพalke sa objavili inลพinierske siete, s ktorรฝmi sa poฤรญtalo inde alebo vรดbec, pri niektorรฝch sa nenaลกiel ani majiteฤพ, skomplikovalo sa zakladanie piliera v koryte Dunaja… Korunovala to jedna z najhorลกรญch komplikรกciรญ pre projektantov โ€“ zmena primรกtorov, mestskรฉho zastupiteฤพstva, zamestnancov magistrรกtu (hlavnรญ architekti ฤi hlavnรญ dopravnรญ inลพinieri) poฤas vรฝstavby. Kaลพdรฝ si do projektu preniesol svoje predstavy a projektanti potom produkovali za pรดvodnรฝ honorรกr novรฉ a novรฉ varianty, z ktorรฝch viacerรฉ zostali len v zรกsuvke. Prรญkladom je do polovice postavenรฉ obratisko pri Jantรกrovej, ktorรฉ sa neskรดr nahradilo รบvraลฅovou koฤพajou.

Tento projekt sa dรก nazvaลฅ referenฤnรฝm. Veฤ je v hlavnom meste, sleduje ho mnoho ฤพudรญ, spรกja najvรคฤลกie slovenskรฉ sรญdlisko s centrom cez eurรณpsky tok, zasahuje do historickรฉho centra, ovplyvลˆuje mnoho vodiฤov, รบฤastnรญkov cestnej premรกvky. Postavili sa krรกsne objekty ako novรฝ oceฤพovรฝ most, estakรกdy pri Artmedii a nad diaฤพniฤnรฝm obchvatom na Einsteinovej, dvojrozchodnรก koฤพaj v pevnej jazdnej drรกhe. Urobili sa novรฉ kriลพovatky, komunikรกcie pre cyklistov, prepojila sa Dunajskรก hrรกdza s mostom, utlmila sa premรกvka na ล tรบrovej, upokojilo a zveฤพadilo sa ล afรกrikovo nรกmestie, vymenilo sa mnoho starรฝch dosluhujรบcich inลพinierskych sietรญ. Postavili sa modernรฉ zastรกvky s informaฤnรฝm systรฉmom a obsluhou v eurรณpskych ลกtandardoch, vytvorila sa promenรกda ponad Dunaj. Pomohlo sa ลพivotnรฉmu prostrediu. No z doterajลกej praxe mรดลพem konลกtatovaลฅ, ลพe projektovaลฅ a stavaลฅ vo veฤพkomeste je pre projektanta to najลฅaลพลกie.

Obr. 3 Výhybka na dvojrozchodovej trati

Obr. 3 Vรฝhybka na dvojrozchodovej trati

Medzi rozhodujรบce objekty stavby patria:

  • elektriฤkovรฝ zvrลกok s duรกlnym rozchodom (dฤบลพka 2,4 km),
  • kriลพovatka ล tรบrova โ€“ Dostojevskรฉho rad,
  • most cez Dunaj,
  • cyklorampa na Dunajskรบ hrรกdzu,
  • estakรกda โ€žArtmedia“,
  • estakรกda Einsteinova,
  • kriลพovatka Bosรกkova โ€“ Jantรกrovรก,
  • meniareลˆ,
  • elektriฤkovรฉ zastรกvky ล afรกrikovo nรกmestie, Sad Janka Krรกฤพa, Farskรฉho, Jungmannova,
  • cyklocesta spรกjajรบca Chorvรกtske rameno so Starรฝm Mestom a Dunajskou hrรกdzou.

Moลพno ste sa uลพ dnes viezli elektriฤkou cez Dunaj, odporรบฤam vลกak, prejdite si celรฝ tento รบsek aj peลกo ฤi na bicykli a presvedฤรญte sa, ลพe na Slovensku sรบ ลกikovnรญ projektanti a ลกikovnรญ stavbรกri. Aj napriek rรดznym kritickรฝm hlasom sa nรกm podarilo vytvoriลฅ nieฤo peknรฉ.

2. ฤasลฅ Janรญkov dvor โ€“ Bosรกkova

Prvรบ dokumentรกciu tejto stavby na รบzemnรฉ rozhodnutie sme v naลกej spoloฤnosti vyprojektovali v roku 2012. Bola navrhnutรก ako pokraฤovanie predoลกlรฉho รบseku ล afรกrikovo nรกmestie โ€“ Bosรกkova a viedla koridorom popri Chorvรกtskom ramene aลพ po plรกnovanรบ vozovลˆu Janรญkov dvor. V tomto projekte sa poฤรญtalo aj s pozdฤบลพnymi zbernรฝmi komunikรกciami a s pokraฤovanรญm dvojitรฉho rozchodu s napojenรญm na ลพelezniฤnรบ sieลฅ smerom na Rusovce a ลฝST Petrลพalka. Zรกroveลˆ sa navrhlo depo pre TRAM-TRAIN. Investor (mesto) sa po roku 2012 prestal tomuto รบseku venovaลฅ a aลพ s prรญchodom novรฉho primรกtora sa zase v roku 2015 pohli ฤพady. Do hry opรคลฅ vstรบpilo aj ministerstvo dopravy s รบlohou zabezpeฤiลฅ financovanie z Eรš fondov. Schvรกlenie financovania si vลกak vyลพiadalo finanฤnรฉ, resp. projektovรฉ ลกkrty. Z projektu sa vypustili sรบbeลพnรฉ komunikรกcie, zruลกil sa druhรฝ ลกirokรฝ rozchod, napojenie na ลพelezniฤnรบ traลฅ v Janรญkovom dvore a TRAM-TRAIN depo. Projekt by sa mal financovaลฅ z Kohรฉzneho fondu, Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra, priฤom predpokladanรฉ nรกklady sรบ 70 miliรณnov โ‚ฌ.

Po konzultรกciรกch s mestom, ministerstvom a zรกstupcami Eรš sa ku koncu januรกra 2016 vyprojektovala dokumentรกcia v dvoch variantoch ako podklad zรกmeru EIA na posudzovanie vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, ktorรฉ by malo prebiehaลฅ v tomto roku. Ak vลกetko dobre dopadne a pri posudzovanรญ sa neobjavia rรดzni exhibicionisti, mohlo by sa so zรกmerom verejnej prรกce a prรญpravou ฤalลกieho stupลˆa projektu zaฤaลฅ v poฤas septembra 2016. Podmienkou financovania stavby z Eรš je dokonฤenie vรฝstavby v roku 2020. Vzhฤพadom na to, ลพe inรฉ financovanie stavby momentรกlne nie je moลพnรฉ a je nutnรฉ prijaลฅ reลกtrikฤnรฉ poลพiadavky Eรš, vypรบลกลฅa sa z projektu rozลกรญrenรฝ rozchod, takลพe v sรบvislosti so spomรญnanรฝm moลพnรฝm zaฤiatkom prechodu na ลกirลกรญ rozchod v Bratislave konลกtatujem, ลพe nรกdej na zmenu sa konฤรญ. Vฤaka takรฉmuto postupu budeme maลฅ unikรกtnu dvojrozchodnรบ traลฅ, ktorรก bude viesลฅ odnikadiaฤพ nikam.

Obr. 4 Nosný systém MHD, II. ฤasลฅ – vizualizácia trate v úseku Jantárová – Lietavská

Obr. 4 Nosnรฝ systรฉm MHD, II. ฤasลฅ โ€“ vizualizรกcia trate v รบseku Jantรกrovรก โ€“ Lietavskรก (Variant 2, Kriลพovatka Jantรกrovรก โ€“ Lietavskรก โ€“ pohฤพad od Veฤพkรฉho Draลพdiaku; v pozadรญ kriลพovatka Betliarska โ€“ Jantรกrovรก so zdruลพenou zastรกvkou BUS โ€“ TRAM Lietavskรก)

Na รบseku bude sedem zastรกvok โ€“ Chorvรกtske rameno (neฤaleko teraz poslednej zastรกvky Jungmannova), Gessayova, Zrkadlovรฝ hรกj (pri Kauflande), Stred (pri Technopole), Veฤพkรฝ Draลพdiak (medzi ล intavskou a Streฤnianskou), Lietavskรก (prestupnรฝ bod od nemocnice na Antolskej) a Janรญkov dvor (v podjazde pod Panรณnskou cestou). Navrhnutรฝch je pรคลฅ รบprav kriลพovatiek s rรดznymi formami trate โ€“ รบrovลˆovo, mimoรบrovลˆovo, okruลพnรฝmi kriลพovatkami. Limitujรบcim prvkom rieลกenia je prรญtomnosลฅ Chorvรกtskeho ramena rieky Dunaj. Traลฅ bude ukonฤenรก obratiskom v tvare slzy, pri ktorej je navrhnutรฉ krytรฉ stojisko pre max. 12 sรบprav elektriฤiek s ฤพahkou dennou รบdrลพbou. Vรฝhฤพadovo, keฤ sa niekedy bude budovaลฅ vรคฤลกie depo alebo sa bude traลฅ predlลพovaลฅ smerom na juh, sa obratisko upravรญ.

Zรกkladnรฝm predpokladom na รบspech projektu je teraz pripraviลฅ a schvรกliลฅ v ฤo najkratลกom ฤase dokumentรกciu na รบzemnรฉ konanie a zรญskaลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie. Treba veriลฅ, ลพe v Petrลพalke ลพije viac ฤพudรญ, ktorรญ tรบลพia maลฅ sluลกnรบ verejnรบ dopravu, ako tรฝch, ktorรญ potrebujรบ vetraลฅ psov zo svojich panelรกkovรฝch bytov, a pseudolobistov, ktorรญ sa potrebujรบ zviditeฤพลˆovaลฅ na verejnosti v mene ochrany obฤanov a vyuลพรญvaลฅ medzery v zรกkone v prospech svojho obohacovania.

Obr. 5 Situovanie zastávok v rámci Nosného systému MHD, II. ฤasti

Obr. 5 Situovanie zastรกvok v rรกmci Nosnรฉho systรฉmu MHD, II. ฤasti

TEXT: Jรกn Kuลกnรญr, Peter Hvizdoลก
FOTO A OBRรZKY: REMING CONSULT, a. s., Bratislava

Jรกn Kuลกnรญr je manaลพรฉrom projektu v Petrลพalke a Peter Hvizdoลก je manaลพรฉrom projektu v Dรบbravke a Karlovej Vsi.
Literatรบra: Projektovรฉ dokumentรกcie jednotlivรฝch stavieb spracovanรฉ v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s., Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie