Rieลกenie pre Bratislavu? Koฤพajovรก doprava, I. ฤasลฅ
Zรกkladnรฝm prvkom, ktorรฝ urฤuje fungovanie veฤพkรฉho mesta a jeho okolia, je doprava. Tรก sa dรก nazvaลฅ funkฤnou vtedy, keฤ nemusรญte kaลพdรฉ rรกno stรกลฅ v kolรณnach pri ceste za povinnosลฅami a ลกpekulovaลฅ, kadiaฤพ by ste sa dostali do cieฤพa ฤo najrรฝchlejลกie. Keฤ je mesto preplnenรฉ osobnรฝmi automobilmi a v kaลพdom druhom sedรญ len vodiฤ, rieลกenรญm je โkvalitnรก" hromadnรก doprava. V Bratislave je jedinรฝm zmysluplnรฝm rieลกenรญm koฤพajovรก doprava. V I. ฤasti ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ ukonฤenej stavbe elektriฤkovej trate Dรบbravka v รบseku Hanulova โ Pri krรญลพi a realizรกcii Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave, prevรกdzkovรฉmu รบseku Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกmestie.
Autobusy a trolejbusy potrebujรบ cesty, staฤรญ tak jedna dopravnรก nehoda na nevhodnom a priestorovo exponovanom mieste a hneฤ vรกm z rozhlasu oznรกmia ฤas meลกkania… Ulice ฤi radiรกly v Bratislave sรบ vลกak navrhnutรฉ tak, ลพe sa uลพ nedajรบ rozลกirovaลฅ. Staฤรญ si predstaviลฅ Raฤiansku, Vajnorskรบ ฤi Trnavskรบ radiรกlu. Pod zemou je miesta dosลฅ, no s metrom uลพ v Bratislave nikto nerรกta. A kรฝm nezaฤneme lietaลฅ osobnรฝmi drรณnmi, je pri ฤiastkovom rieลกenรญ pomocou bicykla jedinรฝm zmysluplnรฝm rieลกenรญm koฤพajovรก doprava.
Bratislava disponuje sieลฅou elektriฤkovรฝch tratรญ s rozchodom 1 000 mm a sieลฅou koฤพajรญ ลพelezniฤnej trate s rozchodom 1 435 mm. Elektriฤky majรบ svoje miesto v rรกmci radiรกl uลพ danรฉ, ลพeleznice majรบ svoje autonรณmne koridory. Potenciรกl koฤพajรญ je v Bratislave uลพ roky, len stรกle drieme a ฤakรก na svoje vyuลพitie. Niekoฤพkรญ odbornรญci ฤi fanรบลกikovia koฤพajovej dopravy majรบ svoje vรญzie, plรกny, ฤi dokonca aj vypracovanรฉ ideovรฉ nรกvrhy a ลกtรบdie. Viacerรญ sme sa boli pozrieลฅ, ako to funguje v neฤalekej Viedni alebo vo vyspelom Zรผrichu, kde je badateฤพnรก sรบhra medzi dopravnรฝmi podnikmi a ลกtรกtnymi ลพeleznicami. Aj v Bratislave sa to dรก. A uลพ sa to aj deje. Ako projektanti viacerรฝch stavieb, tรฝkajรบcich sa rozvoja koฤพajovej dopravy, sa s tรฝm, ฤo vieme a ฤo robรญme, chceme podeliลฅ.
Obr. 1 Ortofotomapa modernizovanรฉho รบseku elektriฤkovej trate v Dรบbravke
Elektriฤkovรก traลฅ Dรบbravka v รบseku Hanulova โ Pri krรญลพi
Stavba Elektriฤkovรก traลฅ Dรบbravka v รบseku Hanulova โ Pri krรญลพi sa pripravovala pรดvodne v roku 2010 pre DP Bratislava, a. s. Z dรดvodu zastavenia prรญpravy niektorรฝch stavieb dopravnej infraลกtruktรบry, ktorรฉ sa mali financovaลฅ z prostriedkov Eร, sa v roku 2013 rozhodlo, ลพe ฤasลฅ z uvoฤพnenรฝch prostriedkov sa pouลพije na modernizรกciu elektriฤkovรฝch tratรญ v meste Bratislava. Predmetnรก stavba bola zaradenรก do OPD ako nรกhradnรฝ projekt v Prioritnej osi ฤ. 4. Z tohto dรดvodu bolo potrebnรฉ vypracovaลฅ novรฝ nรกvrh technickรฉho rieลกenia, ktorรฝ bude maลฅ technickรฉ parametre modernizovanej elektriฤkovej trate. Stavba si vyลพadovala aj novรฉ stavebnรฉ konanie (o zmene stavby) a stavebnรฉ povolenie.
Elektriฤkovรก traลฅ Dรบbravka v รบseku Hanulova โ Pri krรญลพi je sรบฤasลฅou Dรบbravsko-karloveskej radiรกly a tvorรญ jej zรกvereฤnรบ ฤasลฅ, ukonฤenรบ obratiskom elektriฤiek za zastรกvkou Pri krรญลพi.
Stavba rieลกila modernizรกciu pรดvodnej dvojkoฤพajnej elektriฤkovej trate s rozchodom 1 000 mm v mestskej ฤasti Dรบbravka. Ide o รบsek trate od kriลพovatky ulรญc M. Schneidera-Trnavskรฉho s Hanulovou po kriลพovatku ulรญc Saratovskรก โ Pri krรญลพi, ktorรฝ vedie na samostatnom zemnom telese oddelenom zelenรฝm pรกsom od sรบbeลพnรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ, ktorรฉ lemujรบ traลฅ po oboch jej stranรกch. Z hฤพadiska charakteru stavby iลกlo o lรญniovรบ stavbu menลกieho rozsahu, ktorej celkovรก dฤบลพka je pribliลพne 1,9 km.
Traลฅ vedie prevaลพne v priamej s jednรฝm smerovรฝm oblรบkom s polomerom 570 m. Vรฝลกkovo ide traลฅ od zaฤiatku รบseku v stรบpanรญ asi 50 โฐ po zastรกvku Alexyho, odkiaฤพ klesรก premenlivรฝm sklonom aลพ po obratisko elektriฤiek pri kriลพovatke ulรญc Saratovskรก โ Pri krรญลพi. Elektriฤkovรบ traลฅ v oblasti urฤenej na modernizรกciu kriลพovalo sedem priecestรญ pre peลกรญch, ลกtyri priecestia pre motorovรฉ vozidlรก a jeden podchod pre peลกรญch (OD Saratov). V danom รบseku sa nachรกdza pรคลฅ elektriฤkovรฝch zastรกvok (desaลฅ nรกstupรญลกลฅ). Konลกtrukฤne pozostรกvala elektriฤkovรก traลฅ z koฤพajnรญc tvaru B1 zabudovanรฝch v BKV paneloch. V oblasti medzi koฤพajami sa nachรกdzala pozdฤบลพna drenรกลพ s kontrolnรฝmi betรณnovรฝmi ลกachtami, ktorรก zvรกdzala presakujรบcu zrรกลพkovรบ vodu do sรบbeลพnej kanalizรกcie vedenej v zelenom pรกse medzi koฤพajami a cestnou komunikรกciou. Koฤพajisko obratiska na konci elektriฤkovej trate pozostรกvalo z koฤพajnรญc NP3A uloลพenรฝch na drevenรฝch podvaloch. Celรฝ povrch koฤพajiska bol vydlรกลพdenรฝ betรณnovรฝmi panelmi. V obratisku sa nachรกdzali ลกtyri vyhrievanรฉ vรฝhybkovรฉ konลกtrukcie.
Pรดvodnรฉ trakฤnรฉ vedenie bolo upevnenรฉ na prevesoch ukotvenรฝch na stoลพiaroch verejnรฉho osvetlenia umiestnenรฝch za sรบbeลพnou cestnou komunikรกciou. Parametricky bola novรก dvojkoฤพajnรก elektriฤkovรก traลฅ navrhnutรก na osovรฝ tlak 11 t na nรกpravu. Navrhovanรก trasa kopรญrovala smerovรฝm a vรฝลกkovรฝm vedenรญm pรดvodnรฝ stav, a to hlavne z dรดvodu ฤo najmenลกรญch zรกsahov do konลกtrukciรญ komunikรกciรญ v oblasti pรดvodnรฝch priecestรญ, ale aj z dรดvodu minimalizรกcie objemu zemnรฝch prรกc. Na zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky na elektriฤkovej trati sa zruลกilo priecestie pri objekte Auto Valuลกek.
Konลกtrukฤne pozostรกval novรฝ nรกvrh modernizovanej elektriฤkovej trate z koฤพajnรญc trolejovรฉho vedenia 49E1 pruลพne upevnenรฝch na ลพelezobetรณnovรฝch podvaloch s podpodvalovou podloลพkou (homogรฉnny nerecyklovanรฝ PU), uloลพenรฝch do otvorenรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka. Konลกtrukcia koฤพajovรฉho zvrลกku v obratisku a v miestach priecestรญ bola navrhnutรก ako pevnรก jazdnรก drรกha (PJD) pozostรกvajรบca zo ลพliabkovรฝch koฤพajnรญc (v priecestiach koฤพajnice 49E1) obalenรฝch gumovรฝm elastickรฝm oplรกลกtenรญm s pruลพnรฝm upevnenรญm koฤพajnice na nosnรบ dosku. V obratisku sa dobudovala jedna odstavnรก koฤพaj. V koฤพajach v obratisku sa zabudovalo zariadenie na mazanie koฤพajnรญc a systรฉm riadenia dopravy vozidiel (elektriฤiek) ovlรกdanรญm elektrickรฝch vรฝhybiek a svetelnou signalizรกciou v obratisku.
Keฤลพe modernizovanรก elektriฤkovรก traลฅ vedie urbanizovanou zรณnou, na dokonalejลกie zachytenie sekundรกrnych vibrรกciรญ z prevรกdzky elektriฤkovej trate sa navrhla podลกtrkovรก rohoลพ uloลพenรก bezprostredne pod koฤพajovรฉ lรดลพko a PJD. Okrem samotnej trate sa zmodernizovali aj nรกstupiลกtia piatich zastรกvok โ desaลฅ nรกstupรญลกลฅ. So zรกmerom zvรฝลกiลฅ komfort vรฝstupu/nรกstupu cestujรบcich z/do vozidla sa hrana nรกstupรญลกลฅ navrhla do vรฝลกky 250 mm nad spojnicou temien koฤพajnicovรฝch pรกsov vo vzdialenosti 1 350 mm od osi priฤพahlej koฤพaje, ฤo si vyลพadovalo vydanie vรฝnimky z odliลกnรฉho technickรฉho rieลกenia z STN. Aplikovanรญm nekovovรฉho kompozitnรฉho prvku so ลกรญrkou 5 cm na hranu nรกstupiลกลฅa sa sledovala minimalizรกcia medzery medzi vozidlom a hranou nรกstupiลกลฅa na normovรบ hodnotu.
Na zastรกvkach sa inลกtalovali novรฉ prรญstreลกky pre cestujรบcich s osvetlenรญm, oznaฤnรญky, automaty na vรฝdaj cestovnรฝch lรญstkov a zรกroveล elektronickรฉ informaฤnรฉ tabule. Na modernizovanom รบseku elektriฤkovej trate sa vybudovalo novรฉ trolejovรฉ (TV) vedenie, priฤom sa upustilo od systรฉmu prevesov a novรฉ stoลพiare TV sa umiestnili do elektriฤkovรฉho telesa. Napรกjacie vedenie nebolo potrebnรฉ nahradiลฅ v celom rozsahu. Prioritnou รบlohou modernizรกcie bolo zabezpeฤiลฅ preferenciu elektriฤiek, plynulosลฅ chodu elektriฤiek cez zastรกvky MHD, bezpeฤnรฝ prechod chodcov na zรกstavky MHD a cez cestnรฉ komunikรกcie a plynulosลฅ premรกvky elektriฤiek cez kriลพovatky Janka Alexyho a Drobnรฉho. To bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ len zriadenรญm novej modernej cestnej svetelnej signalizรกcie na uvedenรฝch priechodoch pre chodcov a kriลพovatkรกch. Modernizรกciou CSS kriลพovatiek a vytvorenรญm predsignรกlov CSS zo zรกstaviek ล vantnerova, Drobnรฉho a OD Saratov sa zabezpeฤil plynulรฝ prejazd elektriฤiek cez kriลพovatky Alexyho a Drobnรฉho. CSS na priechodoch pre chodcov sa riadi dynamicky, plnรฝmi signรกlmi
Hlavnรฝm รบฤelom stavby bolo modernizovaลฅ technicky zastaranรบ a nevyhovujรบcu technickรบ infraลกtruktรบru trate s cieฤพom dosiahnuลฅ:
- zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti,
- zvรฝลกenie priestorovej priechodnosti,
- zvรฝลกenie รบnosnosti koฤพajovรฉho spodku,
- zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky,
- zvรฝลกenie bezpeฤnosti cestujรบcich,
- zvรฝลกenie kultรบry, komfortu a plynulosti cestovania,
- znรญลพenie negatรญvnych vplyvov koฤพajovej prevรกdzky na obyvateฤพstvo,
- zlepลกenie a skvalitnenie ลพivotnรฉho prostredia.
Obr. 2 Nosnรฝ systรฉm MHD, I. ฤasลฅ โ stรบpanie od Bosรกkovej na estakรกdu Einsteinova
Nosnรฝ systรฉm MHD v Bratislave, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกmestie
1. ฤasลฅ Bosรกkova โ ล afรกrikovo nรกmestie
V novembri 2013 sa v Bratislave zaฤala po dlhรฝch rokoch budovaลฅ novรก elektriฤkovรก traลฅ (radiรกla) โ Petrลพalskรก. Stavba bola financovanรก z Kohรฉzneho fondu Eร (85 %), zo ลกtรกtneho rozpoฤtu (10 %) a z prรญspevku mesta (5 %). Roky sa pripravovali projekty na rรดzne varianty metra, neskรดr na kombinรกciu vlaku s elektriฤkou, aลพ sa nakoniec mesto rozhodlo pre vรฝluฤne elektriฤkovรบ traลฅ. Prvรฝ รบsek zo Starรฉho Mesta do Petrลพalky sa zaฤal stavaลฅ v ideovom nรกvrhu na TRAM-TRAIN, teda s dvomi rozchodmi koฤพajรญ pre elektriฤky (1 000 mm) a ฤพahkรฉ vlaky (1 435 mm) a s vรฝhฤพadom prepojenia koฤพajovej dopravy z centra mesta smerom na Rusovce a Rajku. Realizรกcia dvojitรฉho rozchodu nasvedฤovala tomu, ลพe Bratislava pomaly zaฤne prechรกdzaลฅ na ลกirokรฝ rozchod elektriฤkovej dopravy.
V naลกej spoloฤnosti sme v konzorciu s ฤalลกรญmi projektovรฝmi spoloฤnosลฅami pripravili od roku 2008 projekty na stavebnรฝ zรกmer, รบzemnรฉ rozhodnutie a stavebnรฉ povolenie. Stavebnรฉ povolenie bolo vydanรฉ v aprรญli 2012, nรกsledne si mesto z tohto stupลa dokumentรกcie objednalo vypracovanie dokumentรกcie na vรฝber zhotoviteฤพa. To vลกak nebolo najlepลกie rozhodnutie. Stavebnรฉ spoloฤnosti, ktorรฉ toto dielo chceli realizovaลฅ, museli naceniลฅ svoje ponuky podฤพa dokumentรกcie, ktorej chรฝbala na takรบ zloลพitรบ stavbu potrebnรก podrobnosลฅ. Vรญลฅaz mal takรบ nรญzku cenu, ลพe sa dalo vopred povedaลฅ, ลพe to za to nepostavรญ. Keby si mesto objednalo realizaฤnรบ dokumentรกciu vo vykonรกvacej podrobnosti, prediลกlo by mnohรฝm neprรญjemnostiam, ktorรฉ sa poฤas vรฝstavby diali. Prรญkladom sรบ paradajky, ktorรฉ rรกstli na ล tรบrovej.
Ako projektanti sme si boli vedomรญ toho, ลพe tento รบsek sa nedรก postaviลฅ nielen vzhฤพadom na nรญzku cenu, ale ani podฤพa projektu na stavebnรฉ povolenie. Nedostatoฤnรฝ geologickรฝ prieskum a projekty bez detailnรฉho rozpracovania si vyลพiadali vysokรฉ nasadenie projektantov poฤas vรฝstavby a projektovalo sa โzaโฏbehu“. Objavili sa problรฉmy s รบnosnosลฅou plรกne od Bosรกkovej po Jantรกrovu, zistila sa nรญzka vyuลพiteฤพnosลฅ materiรกlov z pรดvodnej cestnej estakรกdy pri ลกtadiรณne Artmedia, zistil sa vysokรฝ stupeล korรณzie Starรฉho mosta a komplikรกcia s jeho demontรกลพou, v Starom Meste na ล tรบrovej aj v Petrลพalke sa objavili inลพinierske siete, s ktorรฝmi sa poฤรญtalo inde alebo vรดbec, pri niektorรฝch sa nenaลกiel ani majiteฤพ, skomplikovalo sa zakladanie piliera v koryte Dunaja… Korunovala to jedna z najhorลกรญch komplikรกciรญ pre projektantov โ zmena primรกtorov, mestskรฉho zastupiteฤพstva, zamestnancov magistrรกtu (hlavnรญ architekti ฤi hlavnรญ dopravnรญ inลพinieri) poฤas vรฝstavby. Kaลพdรฝ si do projektu preniesol svoje predstavy a projektanti potom produkovali za pรดvodnรฝ honorรกr novรฉ a novรฉ varianty, z ktorรฝch viacerรฉ zostali len v zรกsuvke. Prรญkladom je do polovice postavenรฉ obratisko pri Jantรกrovej, ktorรฉ sa neskรดr nahradilo รบvraลฅovou koฤพajou.
Tento projekt sa dรก nazvaลฅ referenฤnรฝm. Veฤ je v hlavnom meste, sleduje ho mnoho ฤพudรญ, spรกja najvรคฤลกie slovenskรฉ sรญdlisko s centrom cez eurรณpsky tok, zasahuje do historickรฉho centra, ovplyvลuje mnoho vodiฤov, รบฤastnรญkov cestnej premรกvky. Postavili sa krรกsne objekty ako novรฝ oceฤพovรฝ most, estakรกdy pri Artmedii a nad diaฤพniฤnรฝm obchvatom na Einsteinovej, dvojrozchodnรก koฤพaj v pevnej jazdnej drรกhe. Urobili sa novรฉ kriลพovatky, komunikรกcie pre cyklistov, prepojila sa Dunajskรก hrรกdza s mostom, utlmila sa premรกvka na ล tรบrovej, upokojilo a zveฤพadilo sa ล afรกrikovo nรกmestie, vymenilo sa mnoho starรฝch dosluhujรบcich inลพinierskych sietรญ. Postavili sa modernรฉ zastรกvky s informaฤnรฝm systรฉmom a obsluhou v eurรณpskych ลกtandardoch, vytvorila sa promenรกda ponad Dunaj. Pomohlo sa ลพivotnรฉmu prostrediu. No z doterajลกej praxe mรดลพem konลกtatovaลฅ, ลพe projektovaลฅ a stavaลฅ vo veฤพkomeste je pre projektanta to najลฅaลพลกie.
Obr. 3 Vรฝhybka na dvojrozchodovej trati
Medzi rozhodujรบce objekty stavby patria:
- elektriฤkovรฝ zvrลกok s duรกlnym rozchodom (dฤบลพka 2,4 km),
- kriลพovatka ล tรบrova โ Dostojevskรฉho rad,
- most cez Dunaj,
- cyklorampa na Dunajskรบ hrรกdzu,
- estakรกda โArtmedia“,
- estakรกda Einsteinova,
- kriลพovatka Bosรกkova โ Jantรกrovรก,
- meniareล,
- elektriฤkovรฉ zastรกvky ล afรกrikovo nรกmestie, Sad Janka Krรกฤพa, Farskรฉho, Jungmannova,
- cyklocesta spรกjajรบca Chorvรกtske rameno so Starรฝm Mestom a Dunajskou hrรกdzou.
Moลพno ste sa uลพ dnes viezli elektriฤkou cez Dunaj, odporรบฤam vลกak, prejdite si celรฝ tento รบsek aj peลกo ฤi na bicykli a presvedฤรญte sa, ลพe na Slovensku sรบ ลกikovnรญ projektanti a ลกikovnรญ stavbรกri. Aj napriek rรดznym kritickรฝm hlasom sa nรกm podarilo vytvoriลฅ nieฤo peknรฉ.
2. ฤasลฅ Janรญkov dvor โ Bosรกkova
Prvรบ dokumentรกciu tejto stavby na รบzemnรฉ rozhodnutie sme v naลกej spoloฤnosti vyprojektovali v roku 2012. Bola navrhnutรก ako pokraฤovanie predoลกlรฉho รบseku ล afรกrikovo nรกmestie โ Bosรกkova a viedla koridorom popri Chorvรกtskom ramene aลพ po plรกnovanรบ vozovลu Janรญkov dvor. V tomto projekte sa poฤรญtalo aj s pozdฤบลพnymi zbernรฝmi komunikรกciami a s pokraฤovanรญm dvojitรฉho rozchodu s napojenรญm na ลพelezniฤnรบ sieลฅ smerom na Rusovce a ลฝST Petrลพalka. Zรกroveล sa navrhlo depo pre TRAM-TRAIN. Investor (mesto) sa po roku 2012 prestal tomuto รบseku venovaลฅ a aลพ s prรญchodom novรฉho primรกtora sa zase v roku 2015 pohli ฤพady. Do hry opรคลฅ vstรบpilo aj ministerstvo dopravy s รบlohou zabezpeฤiลฅ financovanie z Eร fondov. Schvรกlenie financovania si vลกak vyลพiadalo finanฤnรฉ, resp. projektovรฉ ลกkrty. Z projektu sa vypustili sรบbeลพnรฉ komunikรกcie, zruลกil sa druhรฝ ลกirokรฝ rozchod, napojenie na ลพelezniฤnรบ traลฅ v Janรญkovom dvore a TRAM-TRAIN depo. Projekt by sa mal financovaลฅ z Kohรฉzneho fondu, Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra, priฤom predpokladanรฉ nรกklady sรบ 70 miliรณnov โฌ.
Po konzultรกciรกch s mestom, ministerstvom a zรกstupcami Eร sa ku koncu januรกra 2016 vyprojektovala dokumentรกcia v dvoch variantoch ako podklad zรกmeru EIA na posudzovanie vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie, ktorรฉ by malo prebiehaลฅ v tomto roku. Ak vลกetko dobre dopadne a pri posudzovanรญ sa neobjavia rรดzni exhibicionisti, mohlo by sa so zรกmerom verejnej prรกce a prรญpravou ฤalลกieho stupลa projektu zaฤaลฅ v poฤas septembra 2016. Podmienkou financovania stavby z Eร je dokonฤenie vรฝstavby v roku 2020. Vzhฤพadom na to, ลพe inรฉ financovanie stavby momentรกlne nie je moลพnรฉ a je nutnรฉ prijaลฅ reลกtrikฤnรฉ poลพiadavky Eร, vypรบลกลฅa sa z projektu rozลกรญrenรฝ rozchod, takลพe v sรบvislosti so spomรญnanรฝm moลพnรฝm zaฤiatkom prechodu na ลกirลกรญ rozchod v Bratislave konลกtatujem, ลพe nรกdej na zmenu sa konฤรญ. Vฤaka takรฉmuto postupu budeme maลฅ unikรกtnu dvojrozchodnรบ traลฅ, ktorรก bude viesลฅ odnikadiaฤพ nikam.
Obr. 4 Nosnรฝ systรฉm MHD, II. ฤasลฅ โ vizualizรกcia trate v รบseku Jantรกrovรก โ Lietavskรก (Variant 2, Kriลพovatka Jantรกrovรก โ Lietavskรก โ pohฤพad od Veฤพkรฉho Draลพdiaku; v pozadรญ kriลพovatka Betliarska โ Jantรกrovรก so zdruลพenou zastรกvkou BUS โ TRAM Lietavskรก)
Na รบseku bude sedem zastรกvok โ Chorvรกtske rameno (neฤaleko teraz poslednej zastรกvky Jungmannova), Gessayova, Zrkadlovรฝ hรกj (pri Kauflande), Stred (pri Technopole), Veฤพkรฝ Draลพdiak (medzi ล intavskou a Streฤnianskou), Lietavskรก (prestupnรฝ bod od nemocnice na Antolskej) a Janรญkov dvor (v podjazde pod Panรณnskou cestou). Navrhnutรฝch je pรคลฅ รบprav kriลพovatiek s rรดznymi formami trate โ รบrovลovo, mimoรบrovลovo, okruลพnรฝmi kriลพovatkami. Limitujรบcim prvkom rieลกenia je prรญtomnosลฅ Chorvรกtskeho ramena rieky Dunaj. Traลฅ bude ukonฤenรก obratiskom v tvare slzy, pri ktorej je navrhnutรฉ krytรฉ stojisko pre max. 12 sรบprav elektriฤiek s ฤพahkou dennou รบdrลพbou. Vรฝhฤพadovo, keฤ sa niekedy bude budovaลฅ vรคฤลกie depo alebo sa bude traลฅ predlลพovaลฅ smerom na juh, sa obratisko upravรญ.
Zรกkladnรฝm predpokladom na รบspech projektu je teraz pripraviลฅ a schvรกliลฅ v ฤo najkratลกom ฤase dokumentรกciu na รบzemnรฉ konanie a zรญskaลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie. Treba veriลฅ, ลพe v Petrลพalke ลพije viac ฤพudรญ, ktorรญ tรบลพia maลฅ sluลกnรบ verejnรบ dopravu, ako tรฝch, ktorรญ potrebujรบ vetraลฅ psov zo svojich panelรกkovรฝch bytov, a pseudolobistov, ktorรญ sa potrebujรบ zviditeฤพลovaลฅ na verejnosti v mene ochrany obฤanov a vyuลพรญvaลฅ medzery v zรกkone v prospech svojho obohacovania.
Obr. 5 Situovanie zastรกvok v rรกmci Nosnรฉho systรฉmu MHD, II. ฤasti
TEXT: Jรกn Kuลกnรญr, Peter Hvizdoลก
FOTO A OBRรZKY: REMING CONSULT, a. s., Bratislava
Jรกn Kuลกnรญr je manaลพรฉrom projektu v Petrลพalke a Peter Hvizdoลก je manaลพรฉrom projektu v Dรบbravke a Karlovej Vsi.
Literatรบra: Projektovรฉ dokumentรกcie jednotlivรฝch stavieb spracovanรฉ v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s., Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby