Rieลกenie pre Bratislavu? Koฤพajovรก doprava, II. ฤasลฅ
Zรกkladnรฝm prvkom, ktorรฝ urฤuje fungovanie veฤพkรฉho mesta a jeho okolia, je doprava. Tรก sa dรก nazvaลฅ funkฤnou vtedy, ak nemusรญte kaลพdรฉ rรกno stรกลฅ pri ceste za povinnosลฅami v kolรณnach a ลกpekulovaลฅ, kadiaฤพ by ste sa dostali do cieฤพa ฤo najrรฝchlejลกie. Ak je mesto preplnenรฉ osobnรฝmi automobilmi, v ktorรฝch sedรญ v kaลพdom druhom len vodiฤ, rieลกenรญm je โkvalitnรก" hromadnรก doprava. A v Bratislave je jedinรฝm zmysluplnรฝm rieลกenรญm koฤพajovรก doprava.
V II. ฤasti ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ terminรกlom osobnej integrovanej dopravy v Bratislave (รบsek Devรญnska Novรก Ves โ Bratislava hlavnรก stanica โ Podunajskรฉ Biskupice) a modernizรกcii Karlovesko-dรบbravskej radiรกly.
RIEล ENIE PRE BRATISLAVU? KOฤฝAJOVร DOPRAVA, I. ฤASลค
Bratislava disponuje sieลฅou elektriฤkovรฝch tratรญ s rozchodom 1 000 mm a sieลฅou koฤพajรญ ลพelezniฤnรฝch tratรญ s rozchodom 1 435 mm. Elektriฤky majรบ svoje miesto v rรกmci radiรกl uลพ danรฉ, ลพeleznice majรบ svoje autonรณmne koridory. Potenciรกl koฤพajรญ je v Bratislave uลพ roky, len stรกle drieme a ฤakรก na svoje vyuลพitie. Viacerรญ odbornรญci ฤi fanรบลกikovia koฤพajovej dopravy majรบ svoje vรญzie, plรกny ฤi dokonca aj vypracovanรฉ ideovรฉ nรกvrhy a ลกtรบdie. Viacerรญ sme sa boli pozrieลฅ, ako to funguje v neฤalekej Viedni alebo vo vyspelom Zรผrichu, kde je badateฤพnรก sรบhra medzi dopravnรฝmi podnikmi a ลกtรกtnymi ลพeleznicami. Aj v Bratislave sa to dรก. A uลพ sa to aj deje. Ako projektanti viacerรฝch stavieb tรฝkajรบcich sa rozvoja koฤพajovej dopravy sa s tรฝm, ฤo vieme a ฤo robรญme, chceme podeliลฅ.
ลฝSR, Terminรกly integrovanej osobnej prepravy v Bratislave
รsek Devรญnska Novรก Ves โ Bratislava hlavnรก stanica โ Podunajskรฉ Biskupice
Moลพnosti rieลกenia neuspokojivej situรกcie v doprave na รบzemรญ hlavnรฉho mesta Bratislava sa skรบmali vo viacerรฝch ลกtรบdiรกch a projektoch. Na zรกklade ich vรฝsledkov sa medzi odporรบฤanรฉ investรญcie (okrem vรฝstavby, predฤบลพenia a rekonลกtrukcie vybranรฝch elektriฤkovรฝch tratรญ) zahrnula aj vรฝstavba piatich parkovรญsk P&R, troch terminรกlov integrovanej osobnej prepravy v regiรณne (Malacky, Pezinok, Senec) a vรฝstavba siedmich terminรกlov integrovanej osobnej prepravy na ลพelezniฤnรฝch tratiach na รบzemรญ Bratislavy: Devรญnska Novรก Ves โ zastรกvka, Bratislava โ Lamaฤskรก brรกna, Bratislava โ Patrรณnka, Bratislava โ Mladรก Garda, Bratislava โ Trnรกvka, Bratislava โ Ruลพinov a Bratislava โ Vrakuลa.
Tri terminรกly sa navrhujรบ na dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trati IV. Koridoru v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Bratislava hl. st.:
- TIOP ฤ. 1 Devรญnska Novรก Ves zastรกvka
- TIOP ฤ. 2 Bratislava โ Lamaฤskรก brรกna
- TIOP ฤ. 3 Bratislava โ Patrรณnka
Jeden terminรกl sa navrhuje na ลพelezniฤnej trati Bratislava hl. st. โ Bratislava โ Novรฉ Mesto:
- TIOP ฤ. 4 Bratislava โ Mladรก Garda
Tri terminรกly sa navrhujรบ na ลพelezniฤnej trati v รบseku Bratislava-Novรฉ Mesto โ Podunajskรฉ Biskupice:
- TIOP ฤ. 5 Bratislava โ Trnรกvka
- TIOP ฤ. 6 Bratislava โ Ruลพinov
- TIOP ฤ. 7 Bratislava โ Vrakuลa
Situรกcia umiestnenia terminรกlov je na obr.โฏ1. Zรกkladnรก urbanistickรก koncepcia stavby terminรกlov je vo vลกeobecnej rovine urฤenรก jej charakterom, ktorรฝ spoฤรญva vo vรฝstavbe novรฝch nรกstupรญลกลฅ pri ลพelezniฤnรฝch koฤพajach, ich sprรญstupnenรญ cestujรบcej verejnosti a v prepojenรญ so zastรกvkami MHD prostrednรญctvom schodรญลกลฅ, vรฝลฅahov a prรญstupovรฝch chodnรญkov. Pri nรกvrhu architektonickรฉho rieลกenia bolo rozhodujรบce funkฤnรฉ urฤenie stavby. Vzhฤพadom na charakter stavby sรบ predmetom tohto rieลกenia hlavne pozemnostavebnรฉ objekty a objekty mostnรฝch a umelรฝch stavieb โ nรกstupiลกtia, schodiลกtia, vรฝลฅahy, lรกvky, prรญstreลกky pre cestujรบcich ลฝSR aj MHD s automatmi na vรฝdaj cestovnรฝch lรญstkov, prรญstreลกky a odstavnรฉ plochy na bicykle, protihlukovรฉ steny, technologickรฉ objekty a opornรฉ mรบry.
Obr. 1 Situรกcia umiestnenia terminรกlov
Sรบฤasลฅou architektonickรฉho dotvorenia kaลพdรฉho TIOP budรบ aj prvky drobnej architektรบry โ laviฤky, smetnรฉ koลกe a ฤalลกie prvky ostatnรฝch objektov, ako sรบ zรกbradlia, svietidlรก vonkajลกieho osvetlenia, informaฤnรฉ tabule a zeleล. V rรกmci technologickรฝch zariadenรญ bolo treba navrhnรบลฅ tieลพ automatickรฉ informaฤnรฉ zariadenie pre cestujรบcu verejnosลฅ, ktorรฉ je umiestnenรฉ v priestoroch nรกstupรญลกลฅ zastรกvok ลฝSR a v priestoroch zastรกvok MHD a je prepojenรฉ na zabezpeฤovacie zariadenie a kamerovรฝ systรฉm.
TIOP ฤ. 1
Devรญnska Novรก Ves zastรกvka โ prestupnรฝ TOD medzi vlakovou a autobusovou dopravou
V rรกmci stavby TIOP ฤ. 1 sa poฤรญta s vybudovanรญm novej ลพelezniฤnej zastรกvky umiestnenej na jestvujรบcom nรกsype ลพelezniฤnej trate v ลพelezniฤnom staniฤenรญ km 43,192 โ 43,375 za mostom nad Eisnerovou ulicou, v priestore za obchodnรฝm centrom TESCO Glavica a pri jeho parkovisku. Zastรกvka bude pozostรกvaลฅ z dvoch krajnรฝch nรกstupรญsk โ jedno nรกstupisko bude vybudovanรฉ pri jestvujรบcej traลฅovej koฤพaji ฤ. 2 a jedno pri novej traลฅovej koฤพaji ฤ. 3 navrhnutej v trase nefunkฤnej spojovacej vleฤkovej koฤพaje z Technickรฉho skla, vedรบcej od ลพst. Devรญnska Novรก Ves a zaรบstenej za zastรกvkou novou vรฝhybkou do traลฅovej koฤพaje ฤ. 1. Na zabezpeฤenie prestupu medzi ลพelezniฤnou dopravou a MHD sa na Eisnerovej ulici vybudujรบ po ฤพavej strane mosta novรฉ zastรกvky MHD, stykovรก kriลพovatka Eisnerovej ulice s pรดvodnou cestou II/505 sa prebuduje na okruลพnรบ.
TIOP ฤ. 2
Bratislava โ Lamaฤskรก brรกna โ prestupnรฝ TOD medzi vlakovou, autobusovou a perspektรญvne aj elektriฤkovou dopravou
Navrhovanรก ลพel. zastรกvka je umiestnenรก severne od sรญdliska Dรบbravka medzi ulicou Agรกtovรก a cestou II/505, bezprostredne pri plรกnovanom mostnom objekte predฤบลพenia Saratovskej ulice. ลฝelezniฤnรก traลฅ vedie na nรกsype vo vรฝลกke pribliลพne 5,50 m nad okolitรฝm terรฉnom. Zastรกvka bude maลฅ dve nรกstupiskรก z vonkajลกej strany jestvujรบcich upravenรฝch traลฅovรฝch koฤพajรญ s dฤบลพkou hrany nรกstupiลกลฅa minimรกlne 180 m. Juลพne od ลพelezniฤnej trate je navrhnutรฉ parkovisko pre cestujรบcich IAD. Umiestnenie parkoviska vyuลพรญva plochu medzi ลพel. traลฅou na severnej strane a Agรกtovou ul. na juลพnej strane, predฤบลพenรญm Saratovskej ulice na vรฝchodnej strane a chodnรญkom k mostu v ลพkm 46,390 na zรกpadnej strane. Plocha umoลพnรญ realizovaลฅ parkovisko s kapacitou pribliลพne 353 miest v dobrej dostupnosti k ลพel. zastรกvke. Treba vลกak uviesลฅ, ลพe nรกvrh stavby TIOP ฤ. 2 predpokladรก realizรกciu predฤบลพenia Saratovskej ulice pred realizรกciou navrhovanej ลพelezniฤnej zastรกvky alebo realizรกciu oboch stavieb sรบฤasne.
Obr. 2 TIOP Lamaฤskรก brรกna
TIOP ฤ. 3
Bratislava โ Patrรณnka โ prestupnรฝ TOP medzi vlakovou, autobusovou a trolejbusovou dopravou
Navrhovanรก ลพel. zastรกvka je umiestnenรก v medzistaniฤnom รบseku dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trate Lamaฤ โ Bratislava hlavnรก stanica v priestore lokality Patrรณnka v รบseku km 51,850 โ 52,450, v priamej nadvรคznosti na ลพelezniฤnรฝ most ponad Limbovรบ ulicu. Zastรกvka bude maลฅ dve nรกstupiskรก z vonkajลกej strany jestvujรบcich upravenรฝch traลฅovรฝch koฤพajรญ s dฤบลพkou hrany nรกstupiลกลฅa minimรกlne 180 m. Hlavnรฝ prรญstup je z Limbovej ulice, navrhovanรฉ rieลกenie umoลพลuje prรญstup na nรกstupiskรก aj zo zastรกvky Dubovรก na ul. Brnianska, a to s vyuลพitรญm existujรบceho podjazdu pod ลพel. traลฅou a tieลพ novรฝmi chodnรญkmi z ul. ฤumbierska. Poฤรญta sa s tรฝm, ลพe na rozลกรญrenie zemnรฉho nรกsypovรฉho telesa na umiestnenie nรกstupรญลกลฅ sa vybudujรบ opornรฉ betรณnovรฉ mรบry. Po oboch stranรกch novonavrhovanรฝch nรกstupรญsk sรบ navrhnutรฉ protihlukovรฉ steny. Sรบฤasลฅou celkovรฉho dopravnรฉho rieลกenia je aj prebudovanie zastรกvok MHD. Zastรกvky MHD Pri Suchom mlyne na Limbovej ul. budรบ situovanรฉ v zรกlivoch vytvorenรฝch ich zasunutรญm mimo jazdnรฉ pruhy v oboch smeroch.
TIOP ฤ. 4
Bratislava โ Mladรก garda
Cieฤพom tejto stavby je vybudovaลฅ prestupnรฝ terminรกl osobnej prepravy medzi vlakovou a elektriฤkovou, resp. autobusovou dopravou. Vzhฤพadom na to bolo potrebnรฉ navrhnรบลฅ novรบ ลพelezniฤnรบ zastรกvku, a to v medzistaniฤnom รบseku jednokoฤพajnej ลพelezniฤnej trate Bratislava Novรฉ Mesto โ Bratislava hlavnรก stanica za premostenรญm Raฤianskej ulice v ลพkm 3,740 โ 3,920. V rรกmci spracovรกvania projektovej dokumentรกcie a priebeลพnรฉho prerokovรกvania variantnรฝch rieลกenรญ na pracovnรฝch poradรกch sa v koneฤnej fรกze navrhlo vybudovaลฅ dve krajnรฉ nรกstupiลกtia aลพ po zdvojkoฤพajnenรญ trate Bratislava hl.โฏst. โ Bratislava Novรฉ Mesto a vรฝstavbe novรฉho dvojkoฤพajnรฉho mosta nad Raฤianskou ulicou v zmysle projektu TEN-T 17, 2. stavba โ 2. etapa. Obojstrannรฉ bezkolรญzne prรญstupy na nรกstupiskรก schodiลกลฅami a vรฝลฅahmi sรบ navrhnutรฉ z oboch chodnรญkov vedรบcich pozdฤบลพ Raฤianskej ulice s tรฝm, ลพe po oboch stranรกch novรฉho mosta by sa zrealizovali novรฉ lรกvky pre peลกรญch. V sรบฤasnosti sa na Raฤianskej ulici v bezprostrednej blรญzkosti navrhovanej ลพelezniฤnej zastรกvky nachรกdzajรบ v oboch smeroch zastรกvky autobusu MHD Mladรก Garda a vo vzdialenosti pribliลพne 250 m smerom do Raฤe a asi 300 m smerom do centra mesta sa nachรกdzajรบ zastรกvky elektriฤiek Nรกmestie Biely Krรญลพ a Mladรก Garda.
TIOP ฤ. 5
Bratislava โ Trnรกvka
Navrhovanรฝ terminรกl je umiestnenรฝ v intravilรกne mestskej ฤasti Bratislava-Ruลพinov, v รบseku medzi ลพel. mostom nad Krasinskรฉho ulicou a รบrovลovรฝm priecestรญm s Ivรกnskou cestou. Nรกstupiลกte novej ลพelezniฤnej zastรกvky je navrhnutรฉ ako krajnรฉ nรกstupiลกte pri traลฅovej koฤพaji smerom do Podunajskรฝch Biskupรญc po jej ฤพavej strane v smere staniฤenia v รบseku od ลพkm 4,007 โ 4,201. Nรกstupiลกte bude umiestnenรฉ na jestvujรบcom ลพelezniฤnom telese, na ktorom sa v danom รบseku nachรกdzajรบ eลกte dve koฤพaje ลพel. trate Bratislava Novรฉ Mesto โ Bratislava รNS. Ide vlastne o trojkoฤพajnรฝ sรบbeh dvoch ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฝ prechรกdza pomerne husto osรญdlenรฝm รบzemรญm a spolu s Trnavskou cestou oddeฤพuje mestskรบ ฤasลฅ Trnรกvka od sรญdliska Ostredky.
Novรก ลพelezniฤnรก zastรกvka bude prรญstupnรก rampou a novรฝmi prรญstupovรฝmi chodnรญkmi od Gaลกparรญkovej ulice, zo strany sรญdliska Ostredky a miesta zastรกvky MHD bude prรญstupnรก novรฝm podchodom pod Trnavskou cestou a trojkoฤพajnou ลพelezniฤnou traลฅou so schodiลกลฅami a vรฝลฅahmi, ktorรฉ umoลพnia prรญstup jednak na upravenรฉ nรกstupiลกte aut. zastรกvky MHD, jednak aj na novรฉ nรกstupiลกte ลพel. zastรกvky. Navrhovanรฝ podchod bude zรกroveล slรบลพiลฅ na prepojenie obytnรฝch zรณn s tรฝm, ลพe na strane od zastรกvky MHD bude prรญstupnรฝ schodiลกลฅom a vรฝลฅahom, od Clementisovej ulice a od Gaลกparรญkovej ulice bude sprรญstupnenรฝ rampami. Umiestnenie nรกstupiลกลฅa si vyลพiada รบpravu v trasovanรญ vรฝhฤพadovej koฤพaje projektu TEN T 17, 2. stavba โ 3. etapa Napojenie Letiska M. R. ล tefรกnika.
Na opaฤnej strane telesa ลพel. trate je reลกpektovanรก รบprava Trnavskej cesty a รบzemnรก rezerva na cyklotrasu v zmysle platnรฉho รบzemnรฉho plรกnu zรณny Trnรกvka-stred. Vรฝhฤพadovo sa poฤรญta s vybudovanรญm aj druhรฉho nรกstupiลกลฅa โ pri koฤพaji ฤ. 2 trate v smere Bratislava รNS. Tento nรกvrh predpokladรก prespojkovanie tratรญ v oblasti TIOP ฤ. 6 Bratislava โ Ruลพinov, a tรฝm aj vznik odboฤky Ruลพinov, ฤรญm sa dosiahne vรฝhฤพadovรฉ poลพadovanรฉ zvรฝลกenie priepustnosti v รบseku od ลฝst. Bratislava Novรฉ Mesto โ Odb. Ruลพinov.
TIOP ฤ. 6
Bratislava โ Ruลพinov
V rรกmci predmetnรฉho terminรกlu osobnej prepravy (TOP) sa poฤรญta s vybudovanรญm novej ลพelezniฤnej zastรกvky pozostรกvajรบcej z krajnรฉho nรกstupiลกลฅa umiestnenรฉho pribliลพne v km 5,1 pri traลฅovej koฤพaji jednokoฤพajnej trate Bratislava Novรฉ Mesto โ Podunajskรฉ Biskupice, so sprรญstupnenรญm chodnรญkov pre peลกรญch zo strany Obchodnรฝch domov KIKA a HORNBACH a s novรฝm podchodom so schodiลกลฅami zo sรญdliska Ostredky. Rovnako ako v Trnรกvke teda ide o trojkoฤพajnรฝ รบsek sรบbehu dvoch ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฝ sa ฤalej rozvetvuje na smer Podunajskรฉ Biskupice (jednokoฤพajnรก traลฅ) a dvojkoฤพajnรฝ รบsek smer Bratislava โ รNS a Bratislava โ Petrลพalka.
Vรฝhฤพadovo sa poฤรญta s vybudovanรญm aj druhรฉho nรกstupiลกลฅa โ pri koฤพaji ฤ. 2 trate v smere Bratislava รNS. Nรกvrh predpokladรก prespojkovanie vลกetkรฝch troch koฤพajรญ oboch ลพel. tratรญ, a tรฝm aj zriadenie odboฤky Ruลพinov, ฤรญm vznikne trojkoฤพajnรก hlavnรก traลฅ v รบseku Bratislava Novรฉ Mesto โ Odboฤka Ruลพinov s pokraฤovanรญm hlavnej trate 127C do ลฝST Bratislava โ Petrลพalka a s odboฤujรบcou vedฤพajลกou jednokoฤพajnou traลฅou Odboฤka Ruลพinov โ Podunajskรฉ Biskupice โ Komรกrno. Tento nรกvrh umoลพnรญ trasovaลฅ Os vlaky aj v najkratลกom uvaลพovanom takte 15 minรบt pre oba smery DS a Petrลพalka s moลพnosลฅou zaviesลฅ doplลujรบce trasy vlakov vyลกลกรญch kategรณriรญ โ EC pre medzinรกrodnรบ dopravu v smere Budapeลกลฅ a R v smere Komรกrno a trasy vlakov nรกkladnej dopravy v polohรกch mierne upravenรฝch oproti sรบฤasnรฉmu stavu. V neposlednom rade by potom stรกlo za รบvahu prehodnotiลฅ navrhovanรฉ zapojenie Letiska M. R. ล tefรกnika novou ลกtvrtou koฤพajou naprojektovanou vโฏprojekte TEN-T zo ลฝst. Bratislava Novรฉ Mesto a nahradiลฅ toto rieลกenie zapojenรญm letiska do novej Odboฤky Ruลพinov.
TIOP ฤ. 7
Bratislava โ Vrakuลa
Predmetnรก investiฤnรก akcia predstavuje vรฝstavbu terminรกlu osobnej integrovanej prepravy pozostรกvajรบceho z novej ลพel. zastรกvky, ktorรก je navrhnutรก ako krajnรฉ nรกstupiลกte s dฤบลพkou 180 m po pravej strane jestvujรบcej traลฅovej koฤพaje v smere na Podunajskรฉ Biskupice. Novรก ลพelezniฤnรก zastรกvka bude prรญstupnรก od Dvojkrรญลพnej a ฤiliลพskej ulice novรฝmi prรญstupovรฝmi chodnรญkmi, ktorรฉ umoลพnia prรญstup na novรฉ nรกstupiลกte na oboch jeho koncoch. Tam sa poฤรญta aj s prรญstreลกkami a plochami na odkladanie bicyklov. V rรกmci stavby sa zrekonลกtruujรบ existujรบce zรกstavky MHD na Dvojkrรญลพnej ul., ktorรฉ nadviaลพu na peลกรญ prรญstup zo ลพelezniฤnej zastรกvky TIOP. Nรกvrh je skoordinovanรฝ s vรฝhฤพadovรฝm rieลกenรญm miestnej komunikรกcie Dvojkrรญลพnej ul. a na vรฝchodnej strane s vรฝhฤพadovou komunikรกciou Hornรฉ diely.
Modernizรกcia Karlovesko-dรบbravskej radiรกly
Stavba rieลกi modernizรกciu jestvujรบcej dvojkoฤพajnej elektriฤkovej trate s rozchodom 1โฏ000 mm, ktorรก vedie v intravilรกne hlavnรฉho mesta SR Bratislava. Stavba prechรกdza katastrรกlnymi รบzemiami mestskรฝch ฤastรญ Starรฉ Mesto, Karlova Ves a Dรบbravka a je situovanรก v pรดvodnom trasovanรญ jestvujรบcej elektriฤkovej trate na dฤบลพke pribliลพne 6,77 km. รsek trate sa zaฤรญna od tunela pod Hradnรฝm vrchom a konฤรญ v kriลพovatke ulรญc M. Sch. Trnavskรฉho s Hanulovou/Bagarovou. Elektriฤkovรก traลฅ vedie v sรบฤasnosti na samostatnom telese oddelenom od sรบbeลพnรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ, ktorรฉ lemujรบ traลฅ po oboch jej stranรกch obrubnรญkmi alebo zelenรฝm pรกsom.
Modernizovanรบ elektriฤkovรบ traลฅ kriลพuje 17 priechodov pre peลกรญch, 17 priecestรญ pre motorovรฉ vozidlรก (8 svetelne riadenรฝch), dva podchody pre peลกรญch (Borskรก, Damborskรฉho), 3 nadchody pre peลกรญch (Botanickรก zรกhrada, Jurigovo nรกmestie, Nad lรบฤkami), jeden cestnรฝ nadjazd (Karlova Ves) a jeden diaฤพniฤnรฝ nadjazd. Medzi zastรกvkami Karlova Ves a Dolnรฉ Krฤace sa nachรกdza jestvujรบce dvojkoฤพajnรฉ obratisko. V rieลกenom รบseku sa nachรกdza 13 elektriฤkovรฝch zastรกvok (26 nรกstupรญsk).
Obr. 3 Schรฉma zastรกvok rieลกenรฉho รบseku radiรกly
Cieฤพom modernizรกcie je nahradiลฅ zastaranรฉ a opotrebovanรฉ konลกtrukcie elektriฤkovej trate novรฝmi a progresรญvnymi prvkami. Ide najmรค o รบplnรบ vรฝmenu elektriฤkovรฉho zvrลกku a spodku spolu s odvodnenรญm. V รบseku trate od tunela po km 4,960 za obratiskom v Karlovej Vsi sa bude traลฅ konลกtrukฤne realizovaลฅ ako pevnรก jazdnรก drรกha (PJD). Od km 4,960 po km 6,250 (kriลพovatka Harmincova โ M. Sch. Trnavskรฉho) bude traลฅ rieลกenรก ako koฤพajovรฝ roลกt uloลพenรฝ v otvorenom koฤพajovom lรดลพku. Vybudujรบ sa novรฉ nรกstupiลกtia zastรกvok, prevaลพne v ich pรดvodnรฝch polohรกch. Zastรกvka Jurigovo nรกmestie sa zruลกรญ. Zastรกvky budรบ maลฅ elektronickรฉ informaฤnรฉ tabule, automaty na vรฝdaj cestovnรฝch lรญstkov a prรญstreลกky pre cestujรบcich. Obratisko Karlova Ves sa prebuduje do takej podoby, aby doล mohli vchรกdzaลฅ aj sรบpravy z Dรบbravky.
Jestvujรบce podchody na zastรกvkach Borskรก a Damborskรฉho sa zrekonลกtruujรบ, podobne aj ich elektroinลกtalรกcia. Jednou z najdรดleลพitejลกรญch sรบฤastรญ modernizรกcie je vybudovanie novรฉho trakฤnรฉho vedenia. V rรกmci modernizรกcie verejnรฉho osvetlenia sa do driekov novรฝch trakฤnรฝch stoลพiarov umiestni novรก elektrovรฝzbroj, na trakฤnรฉ stoลพiare sa umiestnia vรฝloลพnรญky, na ktorรฉ sa osadia novรฉ svietidlรก. V krรญลพeniach trate s cestnรฝmi komunikรกciami sa doplnรญ cestnรก dopravnรก signalizรกcia (CDS), ktorรก bude fungovaลฅ v dynamickom riadenรญ s absolรบtnou preferenciou elektriฤiek. Na preferenciu elektriฤiek sa medzi vozidlom a radiฤom cestnej svetelnej signalizรกcie uplatnรญ koncepcia rรกdiovej komunikรกcie podฤพa ลกtandardu TETRA, priฤom komunikรกcia bude prebiehaลฅ obojsmerne. Vo vytypovanรฝch lokalitรกch sa osadia aj dohฤพadovรฉ kamery na monitorovanie a riadenie dopravy.
TEXT: Jozef Valo, Peter Hvizdoลก
FOTO A OBRรZKY: REMING CONSULT a. s., Bratislava
Jozef Valo je manaลพรฉrom projektu TIOP.
Peter Hvizdoลก je manaลพรฉrom projektu v Dรบbravke a Karlovej Vsi. Obaja pรดsobia v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s., Bratislava.
Literatรบra
Projektovรฉ dokumentรกcie jednotlivรฝch stavieb spracovanรฉ v spoloฤnosti REMING CONSULT, a. s., Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby