image 82660 25 v1
Galรฉria(4)

Rieลกenie pre Bratislavu? Koฤพajovรก doprava, II. ฤŒasลฅ

Partneri sekcie:

Zรกkladnรฝm prvkom, ktorรฝ urฤuje fungovanie veฤพkรฉho mesta a jeho okolia, je doprava. Tรก sa dรก nazvaลฅ funkฤnou vtedy, ak nemusรญte kaลพdรฉ rรกno stรกลฅ pri ceste za povinnosลฅami v kolรณnach a ลกpekulovaลฅ, kadiaฤพ by ste sa dostali do cieฤพa ฤo najrรฝchlejลกie. Ak je mesto preplnenรฉ osobnรฝmi automobilmi, v ktorรฝch sedรญ v kaลพdom druhom len vodiฤ, rieลกenรญm je โ€žkvalitnรก" hromadnรก doprava. A v Bratislave je jedinรฝm zmysluplnรฝm rieลกenรญm koฤพajovรก doprava.

01 NEW  ZSR TIOP Celk Situ
Obr. 2 LAMACSKA BRANA
Obr.3 Schema zastavok

V II. ฤasti ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ terminรกlom osobnej integrovanej dopravy v Bratislave (รบsek Devรญnska Novรก Ves โ€“ Bratislava hlavnรก stanica โ€“ Podunajskรฉ Biskupice) a modernizรกcii Karlovesko-dรบbravskej radiรกly.

RIEล ENIE PRE BRATISLAVU? KOฤฝAJOVร DOPRAVA, I. ฤŒASลค

Bratislava disponuje sieลฅou elektriฤkovรฝch tratรญ s rozchodom 1 000 mm a sieลฅou koฤพajรญ ลพelezniฤnรฝch tratรญ s rozchodom 1 435 mm. Elektriฤky majรบ svoje miesto v rรกmci radiรกl uลพ danรฉ, ลพeleznice majรบ svoje autonรณmne koridory. Potenciรกl koฤพajรญ je v Bratislave uลพ roky, len stรกle drieme a ฤakรก na svoje vyuลพitie. Viacerรญ odbornรญci ฤi fanรบลกikovia koฤพajovej dopravy majรบ svoje vรญzie, plรกny ฤi dokonca aj vypracovanรฉ ideovรฉ nรกvrhy a ลกtรบdie. Viacerรญ sme sa boli pozrieลฅ, ako to funguje v neฤalekej Viedni alebo vo vyspelom Zรผrichu, kde je badateฤพnรก sรบhra medzi dopravnรฝmi podnikmi a ลกtรกtnymi ลพeleznicami. Aj v Bratislave sa to dรก. A uลพ sa to aj deje. Ako projektanti viacerรฝch stavieb tรฝkajรบcich sa rozvoja koฤพajovej dopravy sa s tรฝm, ฤo vieme a ฤo robรญme, chceme podeliลฅ.

ลฝSR, Terminรกly integrovanej osobnej prepravy v Bratislave

รšsek Devรญnska Novรก Ves โ€“ Bratislava hlavnรก stanica โ€“ Podunajskรฉ Biskupice

Moลพnosti rieลกenia neuspokojivej situรกcie v doprave na รบzemรญ hlavnรฉho mesta Bratislava sa skรบmali vo viacerรฝch ลกtรบdiรกch a projektoch. Na zรกklade ich vรฝsledkov sa medzi odporรบฤanรฉ investรญcie (okrem vรฝstavby, predฤบลพenia a rekonลกtrukcie vybranรฝch elektriฤkovรฝch tratรญ) zahrnula aj vรฝstavba piatich parkovรญsk P&R, troch terminรกlov integrovanej osobnej prepravy v regiรณne (Malacky, Pezinok, Senec) a vรฝstavba siedmich terminรกlov integrovanej osobnej prepravy na ลพelezniฤnรฝch tratiach na รบzemรญ Bratislavy: Devรญnska Novรก Ves โ€“ zastรกvka, Bratislava โ€“ Lamaฤskรก brรกna, Bratislava โ€“ Patrรณnka, Bratislava โ€“ Mladรก Garda, Bratislava โ€“ Trnรกvka, Bratislava โ€“ Ruลพinov a Bratislava โ€“ Vrakuลˆa.
Tri terminรกly sa navrhujรบ na dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trati IV. Koridoru v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Bratislava hl. st.:

  • TIOP ฤ. 1 Devรญnska Novรก Ves zastรกvka
  • TIOP ฤ. 2 Bratislava โ€“ Lamaฤskรก brรกna
  • TIOP ฤ. 3 Bratislava โ€“ Patrรณnka

Jeden terminรกl sa navrhuje na ลพelezniฤnej trati Bratislava hl. st. โ€“ Bratislava โ€“ Novรฉ Mesto:

  • TIOP ฤ. 4 Bratislava โ€“ Mladรก Garda

Tri terminรกly sa navrhujรบ na ลพelezniฤnej trati v รบseku Bratislava-Novรฉ Mesto โ€“ Podunajskรฉ Biskupice:

  • TIOP ฤ. 5 Bratislava โ€“ Trnรกvka
  • TIOP ฤ. 6 Bratislava โ€“ Ruลพinov
  • TIOP ฤ. 7 Bratislava โ€“ Vrakuลˆa

Situรกcia umiestnenia terminรกlov je na obr.โ€ฏ1. Zรกkladnรก urbanistickรก koncepcia stavby terminรกlov je vo vลกeobecnej rovine urฤenรก jej charakterom, ktorรฝ spoฤรญva vo vรฝstavbe novรฝch nรกstupรญลกลฅ pri ลพelezniฤnรฝch koฤพajach, ich sprรญstupnenรญ cestujรบcej verejnosti a v prepojenรญ so zastรกvkami MHD prostrednรญctvom schodรญลกลฅ, vรฝลฅahov a prรญstupovรฝch chodnรญkov. Pri nรกvrhu architektonickรฉho rieลกenia bolo rozhodujรบce funkฤnรฉ urฤenie stavby. Vzhฤพadom na charakter stavby sรบ predmetom tohto rieลกenia hlavne pozemnostavebnรฉ objekty a objekty mostnรฝch a umelรฝch stavieb โ€“ nรกstupiลกtia, schodiลกtia, vรฝลฅahy, lรกvky, prรญstreลกky pre cestujรบcich ลฝSR aj MHD s automatmi na vรฝdaj cestovnรฝch lรญstkov, prรญstreลกky a odstavnรฉ plochy na bicykle, protihlukovรฉ steny, technologickรฉ objekty a  opornรฉ mรบry.

Obr. 1 Situácia umiestnenia terminálov

Obr. 1 Situรกcia umiestnenia terminรกlov

Sรบฤasลฅou architektonickรฉho dotvorenia kaลพdรฉho TIOP budรบ aj prvky drobnej architektรบry โ€“ laviฤky, smetnรฉ koลกe a ฤalลกie prvky ostatnรฝch objektov, ako sรบ zรกbradlia, svietidlรก vonkajลกieho osvetlenia, informaฤnรฉ tabule a zeleลˆ. V rรกmci technologickรฝch zariadenรญ bolo treba navrhnรบลฅ tieลพ automatickรฉ informaฤnรฉ zariadenie pre cestujรบcu verejnosลฅ, ktorรฉ je umiestnenรฉ v priestoroch nรกstupรญลกลฅ zastรกvok ลฝSR a v priestoroch zastรกvok MHD a je prepojenรฉ na zabezpeฤovacie zariadenie a kamerovรฝ systรฉm.

TIOP ฤ. 1

Devรญnska Novรก Ves zastรกvka โ€“ prestupnรฝ TOD medzi vlakovou a autobusovou dopravou

V rรกmci stavby TIOP ฤ. 1 sa poฤรญta s vybudovanรญm novej ลพelezniฤnej zastรกvky umiestnenej na jestvujรบcom nรกsype ลพelezniฤnej trate v ลพelezniฤnom staniฤenรญ km 43,192 โ€“ 43,375 za mostom nad Eisnerovou ulicou, v priestore za obchodnรฝm centrom TESCO Glavica a pri jeho parkovisku. Zastรกvka bude pozostรกvaลฅ z dvoch krajnรฝch nรกstupรญsk โ€“ jedno nรกstupisko bude vybudovanรฉ pri jestvujรบcej traลฅovej koฤพaji ฤ. 2 a jedno pri novej traลฅovej koฤพaji ฤ. 3 navrhnutej v trase nefunkฤnej spojovacej vleฤkovej koฤพaje z Technickรฉho skla, vedรบcej od ลพst. Devรญnska Novรก Ves a zaรบstenej za zastรกvkou novou vรฝhybkou do traลฅovej koฤพaje ฤ. 1. Na zabezpeฤenie prestupu medzi ลพelezniฤnou dopravou a MHD sa na Eisnerovej ulici vybudujรบ po ฤพavej strane mosta novรฉ zastรกvky MHD, stykovรก kriลพovatka Eisnerovej ulice s pรดvodnou cestou II/505 sa prebuduje na okruลพnรบ.

TIOP ฤ. 2

Bratislava โ€“ Lamaฤskรก brรกna โ€“ prestupnรฝ TOD medzi vlakovou, autobusovou a perspektรญvne aj elektriฤkovou dopravou

Navrhovanรก ลพel. zastรกvka je umiestnenรก severne od sรญdliska Dรบbravka medzi ulicou Agรกtovรก a cestou II/505, bezprostredne pri plรกnovanom mostnom objekte predฤบลพenia Saratovskej ulice. ลฝelezniฤnรก traลฅ vedie na nรกsype vo vรฝลกke pribliลพne 5,50 m nad okolitรฝm terรฉnom. Zastรกvka bude maลฅ dve nรกstupiskรก z vonkajลกej strany jestvujรบcich upravenรฝch traลฅovรฝch koฤพajรญ s dฤบลพkou hrany nรกstupiลกลฅa minimรกlne 180 m. Juลพne od ลพelezniฤnej trate je navrhnutรฉ parkovisko pre cestujรบcich IAD. Umiestnenie parkoviska vyuลพรญva plochu medzi ลพel. traลฅou na severnej strane a Agรกtovou ul. na juลพnej strane, predฤบลพenรญm Saratovskej ulice na vรฝchodnej strane a chodnรญkom k mostu v ลพkm 46,390 na zรกpadnej strane. Plocha umoลพnรญ realizovaลฅ parkovisko s kapacitou pribliลพne 353 miest v dobrej dostupnosti k ลพel. zastรกvke. Treba vลกak  uviesลฅ, ลพe nรกvrh stavby TIOP ฤ. 2 predpokladรก realizรกciu predฤบลพenia Saratovskej ulice pred realizรกciou navrhovanej ลพelezniฤnej zastรกvky alebo realizรกciu oboch stavieb sรบฤasne.

Obr. 2 TIOP Lamaฤská brána

Obr. 2 TIOP Lamaฤskรก brรกna

TIOP ฤ. 3

Bratislava โ€“ Patrรณnka โ€“ prestupnรฝ TOP medzi vlakovou,  autobusovou a trolejbusovou dopravou

Navrhovanรก ลพel. zastรกvka je umiestnenรก v medzistaniฤnom รบseku dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trate Lamaฤ โ€“ Bratislava hlavnรก stanica v priestore lokality Patrรณnka v รบseku km 51,850 โ€“ 52,450, v priamej nadvรคznosti na ลพelezniฤnรฝ most ponad Limbovรบ ulicu. Zastรกvka bude maลฅ dve nรกstupiskรก z vonkajลกej strany jestvujรบcich upravenรฝch traลฅovรฝch koฤพajรญ s dฤบลพkou hrany nรกstupiลกลฅa minimรกlne 180 m. Hlavnรฝ prรญstup je z Limbovej ulice, navrhovanรฉ rieลกenie umoลพลˆuje prรญstup na nรกstupiskรก aj zo zastรกvky Dubovรก na ul. Brnianska, a to s vyuลพitรญm existujรบceho podjazdu pod ลพel. traลฅou a tieลพ novรฝmi chodnรญkmi z ul. ฤŽumbierska. Poฤรญta sa s tรฝm, ลพe na rozลกรญrenie zemnรฉho nรกsypovรฉho telesa na umiestnenie nรกstupรญลกลฅ sa vybudujรบ opornรฉ betรณnovรฉ mรบry. Po oboch stranรกch novonavrhovanรฝch nรกstupรญsk sรบ navrhnutรฉ protihlukovรฉ steny. Sรบฤasลฅou celkovรฉho dopravnรฉho rieลกenia je aj prebudovanie zastรกvok MHD. Zastรกvky MHD Pri Suchom mlyne na Limbovej  ul. budรบ situovanรฉ v zรกlivoch vytvorenรฝch ich zasunutรญm mimo jazdnรฉ pruhy v oboch smeroch.  

TIOP ฤ. 4

Bratislava โ€“ Mladรก garda

Cieฤพom tejto stavby je vybudovaลฅ prestupnรฝ terminรกl osobnej prepravy medzi vlakovou a elektriฤkovou, resp. autobusovou dopravou. Vzhฤพadom na to bolo potrebnรฉ navrhnรบลฅ novรบ ลพelezniฤnรบ zastรกvku, a to v medzistaniฤnom รบseku jednokoฤพajnej ลพelezniฤnej trate Bratislava Novรฉ Mesto โ€“ Bratislava hlavnรก stanica za premostenรญm Raฤianskej ulice v ลพkm 3,740 โ€“ 3,920. V rรกmci spracovรกvania projektovej dokumentรกcie a priebeลพnรฉho prerokovรกvania variantnรฝch rieลกenรญ na pracovnรฝch poradรกch sa v koneฤnej fรกze navrhlo vybudovaลฅ dve krajnรฉ nรกstupiลกtia aลพ po zdvojkoฤพajnenรญ trate Bratislava hl.โ€ฏst. โ€“ Bratislava Novรฉ Mesto a vรฝstavbe novรฉho dvojkoฤพajnรฉho mosta nad Raฤianskou ulicou v zmysle projektu TEN-T 17, 2. stavba โ€“ 2. etapa. Obojstrannรฉ bezkolรญzne prรญstupy na nรกstupiskรก schodiลกลฅami a vรฝลฅahmi sรบ navrhnutรฉ z oboch chodnรญkov vedรบcich pozdฤบลพ Raฤianskej ulice s tรฝm, ลพe po oboch stranรกch novรฉho mosta by sa zrealizovali novรฉ lรกvky pre peลกรญch. V sรบฤasnosti sa na Raฤianskej ulici v bezprostrednej blรญzkosti navrhovanej ลพelezniฤnej zastรกvky nachรกdzajรบ v oboch smeroch zastรกvky autobusu MHD Mladรก Garda a vo vzdialenosti pribliลพne 250 m smerom do Raฤe a asi 300 m smerom do centra mesta sa nachรกdzajรบ zastรกvky elektriฤiek Nรกmestie Biely Krรญลพ a Mladรก Garda.

TIOP ฤ. 5

Bratislava โ€“ Trnรกvka

Navrhovanรฝ terminรกl je umiestnenรฝ v intravilรกne mestskej ฤasti Bratislava-Ruลพinov, v รบseku medzi ลพel. mostom nad Krasinskรฉho ulicou a รบrovลˆovรฝm priecestรญm s Ivรกnskou cestou. Nรกstupiลกte novej ลพelezniฤnej zastรกvky je navrhnutรฉ ako krajnรฉ nรกstupiลกte pri traลฅovej koฤพaji smerom do Podunajskรฝch Biskupรญc po jej ฤพavej strane v smere staniฤenia  v รบseku od ลพkm 4,007 โ€“ 4,201. Nรกstupiลกte bude umiestnenรฉ na jestvujรบcom ลพelezniฤnom telese, na ktorom sa v danom รบseku nachรกdzajรบ eลกte dve koฤพaje ลพel. trate Bratislava Novรฉ Mesto โ€“ Bratislava รšNS. Ide vlastne o trojkoฤพajnรฝ sรบbeh dvoch ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฝ prechรกdza pomerne husto osรญdlenรฝm รบzemรญm a spolu s Trnavskou cestou oddeฤพuje mestskรบ ฤasลฅ Trnรกvka od sรญdliska Ostredky.

Novรก ลพelezniฤnรก zastรกvka bude prรญstupnรก rampou a novรฝmi prรญstupovรฝmi chodnรญkmi od Gaลกparรญkovej ulice, zo strany sรญdliska Ostredky a miesta zastรกvky MHD bude prรญstupnรก novรฝm podchodom pod Trnavskou cestou a trojkoฤพajnou ลพelezniฤnou traลฅou so schodiลกลฅami a vรฝลฅahmi, ktorรฉ umoลพnia prรญstup jednak na upravenรฉ nรกstupiลกte aut. zastรกvky MHD, jednak aj na novรฉ nรกstupiลกte ลพel. zastรกvky. Navrhovanรฝ podchod bude zรกroveลˆ slรบลพiลฅ na prepojenie obytnรฝch zรณn s tรฝm, ลพe na strane od zastรกvky MHD bude prรญstupnรฝ schodiลกลฅom a vรฝลฅahom, od Clementisovej ulice a od Gaลกparรญkovej ulice bude sprรญstupnenรฝ rampami. Umiestnenie nรกstupiลกลฅa si vyลพiada รบpravu v trasovanรญ vรฝhฤพadovej koฤพaje projektu TEN T 17, 2. stavba โ€“ 3. etapa Napojenie Letiska M. R. ล tefรกnika.

Na opaฤnej strane telesa ลพel. trate je reลกpektovanรก รบprava Trnavskej cesty a รบzemnรก rezerva na cyklotrasu v zmysle platnรฉho รบzemnรฉho plรกnu zรณny Trnรกvka-stred. Vรฝhฤพadovo sa poฤรญta s vybudovanรญm aj druhรฉho nรกstupiลกลฅa โ€“ pri koฤพaji ฤ. 2 trate v smere Bratislava รšNS. Tento nรกvrh predpokladรก prespojkovanie tratรญ v oblasti TIOP ฤ. 6 Bratislava โ€“ Ruลพinov, a tรฝm aj vznik odboฤky Ruลพinov, ฤรญm sa dosiahne vรฝhฤพadovรฉ poลพadovanรฉ zvรฝลกenie priepustnosti v รบseku od ลฝst. Bratislava Novรฉ Mesto โ€“ Odb. Ruลพinov.

TIOP ฤ. 6

Bratislava โ€“ Ruลพinov

V rรกmci predmetnรฉho terminรกlu osobnej prepravy (TOP) sa poฤรญta s vybudovanรญm novej ลพelezniฤnej zastรกvky pozostรกvajรบcej z krajnรฉho nรกstupiลกลฅa umiestnenรฉho pribliลพne v km 5,1 pri traลฅovej koฤพaji jednokoฤพajnej trate Bratislava Novรฉ Mesto โ€“ Podunajskรฉ Biskupice, so sprรญstupnenรญm chodnรญkov pre peลกรญch zo strany Obchodnรฝch domov KIKA a HORNBACH a s novรฝm podchodom so schodiลกลฅami zo sรญdliska Ostredky. Rovnako ako v Trnรกvke teda ide o trojkoฤพajnรฝ รบsek sรบbehu dvoch ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ktorรฝ sa ฤalej rozvetvuje na smer Podunajskรฉ Biskupice (jednokoฤพajnรก traลฅ) a dvojkoฤพajnรฝ รบsek smer Bratislava โ€“ รšNS a Bratislava โ€“ Petrลพalka.

Vรฝhฤพadovo sa poฤรญta s vybudovanรญm aj druhรฉho nรกstupiลกลฅa โ€“ pri koฤพaji ฤ. 2 trate v smere Bratislava รšNS. Nรกvrh predpokladรก prespojkovanie vลกetkรฝch troch koฤพajรญ oboch ลพel. tratรญ, a tรฝm aj zriadenie odboฤky Ruลพinov, ฤรญm vznikne trojkoฤพajnรก hlavnรก traลฅ v รบseku Bratislava Novรฉ Mesto โ€“ Odboฤka Ruลพinov s pokraฤovanรญm hlavnej trate 127C do ลฝST Bratislava โ€“ Petrลพalka a s odboฤujรบcou vedฤพajลกou jednokoฤพajnou traลฅou Odboฤka Ruลพinov โ€“ Podunajskรฉ Biskupice โ€“ Komรกrno. Tento nรกvrh umoลพnรญ trasovaลฅ Os vlaky aj v najkratลกom uvaลพovanom takte 15 minรบt pre oba smery DS a Petrลพalka s moลพnosลฅou zaviesลฅ doplลˆujรบce trasy vlakov vyลกลกรญch kategรณriรญ โ€“ EC pre medzinรกrodnรบ dopravu v smere Budapeลกลฅ a R v smere Komรกrno a trasy vlakov nรกkladnej dopravy v polohรกch mierne upravenรฝch oproti sรบฤasnรฉmu stavu. V neposlednom rade by potom stรกlo za รบvahu prehodnotiลฅ navrhovanรฉ zapojenie Letiska M. R. ล tefรกnika novou ลกtvrtou koฤพajou naprojektovanou vโ€ฏprojekte TEN-T zo ลฝst. Bratislava Novรฉ Mesto a nahradiลฅ toto rieลกenie zapojenรญm letiska do novej Odboฤky Ruลพinov.

TIOP ฤ. 7

Bratislava โ€“ Vrakuลˆa

Predmetnรก investiฤnรก akcia predstavuje vรฝstavbu terminรกlu osobnej integrovanej prepravy pozostรกvajรบceho z novej ลพel. zastรกvky, ktorรก je navrhnutรก ako krajnรฉ nรกstupiลกte s dฤบลพkou 180 m po pravej strane jestvujรบcej traลฅovej koฤพaje v smere na  Podunajskรฉ Biskupice. Novรก ลพelezniฤnรก zastรกvka bude prรญstupnรก od Dvojkrรญลพnej a ฤŒiliลพskej ulice novรฝmi prรญstupovรฝmi chodnรญkmi, ktorรฉ umoลพnia prรญstup na novรฉ nรกstupiลกte na oboch jeho koncoch. Tam sa poฤรญta aj s prรญstreลกkami a plochami na odkladanie bicyklov. V rรกmci stavby sa zrekonลกtruujรบ existujรบce zรกstavky MHD na Dvojkrรญลพnej ul., ktorรฉ nadviaลพu na peลกรญ prรญstup zo ลพelezniฤnej zastรกvky TIOP. Nรกvrh je skoordinovanรฝ s vรฝhฤพadovรฝm rieลกenรญm miestnej komunikรกcie Dvojkrรญลพnej ul. a na vรฝchodnej strane s vรฝhฤพadovou komunikรกciou Hornรฉ diely.

Modernizรกcia Karlovesko-dรบbravskej radiรกly

Stavba rieลกi modernizรกciu jestvujรบcej dvojkoฤพajnej elektriฤkovej trate s rozchodom 1โ€ฏ000 mm, ktorรก vedie v intravilรกne hlavnรฉho mesta SR Bratislava. Stavba prechรกdza katastrรกlnymi รบzemiami mestskรฝch ฤastรญ Starรฉ Mesto, Karlova Ves a Dรบbravka a je situovanรก v pรดvodnom trasovanรญ jestvujรบcej elektriฤkovej trate na dฤบลพke pribliลพne 6,77 km. รšsek trate sa zaฤรญna od tunela pod Hradnรฝm vrchom a konฤรญ v kriลพovatke ulรญc M. Sch. Trnavskรฉho s Hanulovou/Bagarovou. Elektriฤkovรก traลฅ vedie v sรบฤasnosti na samostatnom telese oddelenom od sรบbeลพnรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ, ktorรฉ lemujรบ traลฅ po oboch jej stranรกch obrubnรญkmi alebo zelenรฝm pรกsom.

Modernizovanรบ elektriฤkovรบ traลฅ kriลพuje 17 priechodov pre peลกรญch, 17 priecestรญ pre motorovรฉ vozidlรก (8 svetelne riadenรฝch), dva podchody pre peลกรญch (Borskรก, Damborskรฉho), 3 nadchody pre peลกรญch (Botanickรก zรกhrada, Jurigovo nรกmestie, Nad lรบฤkami), jeden cestnรฝ nadjazd (Karlova Ves) a jeden diaฤพniฤnรฝ nadjazd. Medzi zastรกvkami Karlova Ves a Dolnรฉ Krฤace sa nachรกdza jestvujรบce dvojkoฤพajnรฉ obratisko. V rieลกenom รบseku sa nachรกdza 13 elektriฤkovรฝch zastรกvok (26 nรกstupรญsk).

Obr. 3 Schéma zastávok riešeného úseku radiály

Obr. 3 Schรฉma zastรกvok rieลกenรฉho รบseku radiรกly

Cieฤพom modernizรกcie je nahradiลฅ zastaranรฉ a opotrebovanรฉ konลกtrukcie elektriฤkovej trate novรฝmi a progresรญvnymi prvkami. Ide najmรค o รบplnรบ vรฝmenu elektriฤkovรฉho zvrลกku a spodku spolu s odvodnenรญm. V รบseku trate od tunela po km 4,960 za obratiskom v Karlovej Vsi sa bude traลฅ konลกtrukฤne realizovaลฅ ako pevnรก jazdnรก drรกha (PJD). Od km 4,960 po km 6,250 (kriลพovatka Harmincova โ€“ M. Sch. Trnavskรฉho) bude traลฅ rieลกenรก ako koฤพajovรฝ roลกt uloลพenรฝ v otvorenom koฤพajovom lรดลพku.  Vybudujรบ sa novรฉ nรกstupiลกtia zastรกvok, prevaลพne v ich pรดvodnรฝch polohรกch. Zastรกvka Jurigovo nรกmestie sa zruลกรญ. Zastรกvky budรบ maลฅ elektronickรฉ informaฤnรฉ tabule, automaty na vรฝdaj cestovnรฝch lรญstkov a prรญstreลกky pre cestujรบcich. Obratisko Karlova Ves sa prebuduje do takej podoby, aby doลˆ mohli vchรกdzaลฅ aj sรบpravy z Dรบbravky.

Jestvujรบce podchody na zastรกvkach Borskรก a Damborskรฉho sa zrekonลกtruujรบ, podobne aj ich elektroinลกtalรกcia. Jednou z najdรดleลพitejลกรญch sรบฤastรญ modernizรกcie je vybudovanie novรฉho trakฤnรฉho vedenia. V rรกmci modernizรกcie verejnรฉho osvetlenia sa do driekov novรฝch trakฤnรฝch stoลพiarov umiestni novรก elektrovรฝzbroj, na trakฤnรฉ stoลพiare sa umiestnia vรฝloลพnรญky, na ktorรฉ sa osadia novรฉ svietidlรก. V krรญลพeniach trate s cestnรฝmi komunikรกciami sa doplnรญ cestnรก dopravnรก signalizรกcia (CDS), ktorรก bude fungovaลฅ v dynamickom riadenรญ s absolรบtnou preferenciou elektriฤiek. Na preferenciu elektriฤiek sa medzi vozidlom a radiฤom cestnej svetelnej signalizรกcie uplatnรญ koncepcia rรกdiovej komunikรกcie podฤพa ลกtandardu TETRA, priฤom komunikรกcia bude prebiehaลฅ obojsmerne. Vo vytypovanรฝch lokalitรกch sa osadia aj dohฤพadovรฉ kamery na monitorovanie a riadenie dopravy.

TEXT: Jozef Valo, Peter Hvizdoลก
FOTO A OBRรZKY: REMING CONSULT a. s., Bratislava

Jozef Valo je manaลพรฉrom projektu TIOP.
Peter Hvizdoลก je manaลพรฉrom projektu v Dรบbravke a Karlovej Vsi. Obaja pรดsobia v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s., Bratislava.

Literatรบra
Projektovรฉ dokumentรกcie jednotlivรฝch stavieb spracovanรฉ v spoloฤnosti REMING CONSULT, a. s., Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie