riverside museum oplastenie muzea transportu a dopravy
Galรฉria(10)

Riverside Museum โ€“ oplรกลกtenie mรบzea transportu a dopravy

Partneri sekcie:

Riverside Museum sa nachรกdza na pobreลพรญ rieky Clyde, ktorรก pretekรก cez najvรคฤลกie ลกkรณtske mesto Glasgow.
Stavebnรฝ objekt mรบzea je pozoruhodnรฝ svojou jedineฤnou architektรบrou โ€“ mรคkkรฝmi, plynulรฝmi tvarmi, technickรฝm rieลกenรญm aย mimoriadne nรกroฤnรฝm vyhotovenรญm klampiarskych prรกc. Ide oย projekt, ktorรฝ spรกja vย sebe estetiku, exkluzivitu aย uลกฤพachtilรฉ prรญrodnรฉ materiรกly.

riverside museum oplastenie muzea transportu a dopravy 6875 big image
01rhienzink big image
11rheinzink big image
08rheinzink big image
07rheinzink big image
06rheinzink big image
04rheinzink big image
03rhienzink big image
Novรฉ ลกkรณtske mรบzeum dopravy Riverside Museum otvorilo svoje brรกny verejnosti 21. jรบna 2011. Glasgow je dรดleลพitรฝ strategickรฝ dopravnรฝ uzol ล kรณtska sย dlhodobou tradรญciou nรกrodnej aย medzinรกrodnej prepravy. Uลพ na konci 18. storoฤia sa zย neho vฤaka polohe rieky Clyde stalo strategickรฉ obchodnรฉ miesto. Nachรกdzalo sa tu vรฝznamnรฉ prekladisko kontajnerov, ktorรฉ prepravovali lode zo zรกmoria. Vย industriรกlnych halรกch sa vyrรกbali vlaky aย lode. Vย roku 1896 sa zaฤalo sย prevรกdzkou metra, ktorรฉ sa rozkladรก na obidvoch brehoch rieky
Clyde. Ide oย tretie najstarลกie metro na svete. Dnes sรบ tu vybudovanรฉ ลกtyri diaฤพnice aย dve letiskรก, ktoยญrรฉ umoลพลˆujรบ medzinรกrodnรบ leteckรบ dopravu.

Obyvatelia aย nรกvลกtevnรญci Glasgowa mรดลพu vย mรบzeu dopravy spoznรกvaลฅ industriรกlnu histรณriu mesta od roku 1964. Mรบzeum sa najskรดr nachรกdzalo vย bรฝvalom depe elektriฤiek aย od roku 1987 bolo vo vรฝstavnom centre Kelvina Halla. Vzhฤพadom na obmedzenรฉ priestorovรฉ moลพnosti vรฝstavnรฉho centra vลกak nemohli byลฅ vystavenรฉ vลกetky exponรกty, preto sa vedenie mรบzea rozhodlo vybudovaลฅ novรฝ objekt. Aย kde inde by ho mohli situovaลฅ ako priamo na breh rieky Clyde. Tรกto poloha umoลพnila zรกroveลˆ vyuลพiลฅ potenciรกl prรญstavu.

Investor: Glasgow City Council
Architekt: Zaha Hadid Architects
Nosnรก konลกtrukcia: Buro Happold
Realizaฤnรฉ prรกce zย titรกnzinku: Varla UK
Materiรกl pouลพitรฝ na oplรกลกtenie:
RHEINZINK predzvetranรฝpro modrosivรฝ

Opis objektu
Svojou hmotou aย pรดdorysom pripomรญna budova mรบzea nepravidelne zloลพenรบ aย dvaยญkrรกt ohnutรบ servรญtku, ktorej zaฤiatok aย koniec pozostรกva zย dvoch kompletne zasklenรฝch ลกtรญtov. Nรกvลกtevnรญci zaฤรญnajรบ prehliadku cez vstup, ktorรฝ je sรบฤasลฅou severnej uลพลกej aย niลพลกej fasรกdy. Prehliadka pokraฤuje cez tunel mรบzea, vย ktorom je vystavenรฝch takmer 3 000 mรบzejnรฝch exponรกtov. Pozornosลฅ urฤite upรบtajรบ bicykle, autรก, elektriฤky, autobusy, vลกetky vย originรกlnom stave. Viditeฤพnรฉ spodnรฉ strany zloลพenej servรญtky podฤiarkujรบ smer plynutia aย vedรบ nรกvลกtevnรญka mรบzeom. Tak ako sa prelรญnajรบ jednotlivรฉ dopravnรฉ tepny ulรญc, prelรญnajรบ sa medzi sebou aj rรดzne vรฝstavnรฉ priestory.

Konลกtrukcia stavby
Fasรกda aย strecha objektu sรบ spojenรฉ plynule bez preruลกenia aย vรฝฤnelkov. Vonkajลกia streลกnรก plocha naznaฤuje medziฤพahlรฉ viditeฤพnรฉ meandrujรบce vyvรฝลกenia aย znรญลพenia. Vรฝลกkovรฉ rozdiely sรบ miestami aลพ na hranici 10 m. Vย zรกujme dosiahnutia oฤakรกvanรฉho jednotnรฉho obrazu mรก fasรกdne aย streลกnรฉ oplรกลกtenie jednodnรบ skladbu. Nosnรบ kostru stavby tvorรญ oceฤพovรก konลกtrukcia. Ako nosnรก, podkladovรก ฤasลฅ stenovรฝch aย streลกnรฝch konลกtrukciรญ sa pouลพil trapรฉzovรฝ plech. Parozรกbrana sa vytvorila pouลพitรญm asfaltovanรฝch pรกsov, ktorรฉ sa aplikovali na hornรบ hranu trapรฉzovรฝch plechov. Tepelnรก izolรกcia sย hrรบbkou 300โ€ฏmm sa vkladala medzi bodovรฉ dvojdielne kotvy, ktorรฉ sรบ vo vrchole prepojenรฉ priebeลพnรฝmi vertikรกlnymi kovovรฝmi nosnรญkmi. Na tieto nosnรญky sa prikotvila vodoodolnรก preglejka sย hrรบbkou 22 mm. Tรก vytvรกra podkladovรบ vrstvu na ukotvenie oplรกลกtenia. Na dosiahnutie optimรกlnych difรบznych vlastnostรญ obvodovรฉho plรกลกลฅa sa pod fasรกdne oplรกลกtenie aย zastreลกenie aplikovala podstreลกnรก difรบzna fรณlia.

Systรฉm oplรกลกtenia aย zastreลกenia
Vรฝber systรฉmu oplรกลกtenia vรฝrazne ovplyvnil fakt, ลพe aj systรฉm spojov mal umocniลฅ charakteristickรบ dynamiku stavby. Vzhฤพadom na tvar objektu aย sklonovรฉ pomery strechy 10 aลพ 80ยฐ sa zvolil systรฉm tradiฤnej stojatej drรกลพky. Dฤบลพky jednotlivรฝch streลกnรฝch polรญ miestami presahovali 16-metrovรบ hranicu. Vertikรกlne ฤlenie plรดch stojatรฝmi drรกลพkami sa doplnilo aj oย prieฤne delenie prieฤnymi leลพatรฝmi drรกลพakmi. Aplikรกcia typu leลพatรฝch drรกลพok sa vลพdy prispรดsobila danรฉmu sklonu strechy. Aby sa zabezpeฤilo pokrytie strechy vย oblรบkoch bez segmentovรฉho ฤlenenia, kaลพdรฝ poloลพenรฝ pรกs strechy sa individuรกlne ohรฝbal tak, aby zapadol do kriviek stavby. Na streลกnej ploche sa menili stupne ohnutia, sklony aย ลกรญrky materiรกlu od profilu kย profilu, takลพe kaลพdรฝ krytinovรฝ pรกs sa musel jednotlivo strihaลฅ, formovaลฅ aย ruฤne upevลˆovaลฅ. Na zastreลกenie aย oplรกลกtenie mรบzea sa pouลพilo viac ako 200 t zvitkovรฉho materiรกlu na bรกze titรกnzinku sย hrรบbkou 0,8 mm, sย rozvinutou ลกรญrkou 675 mm aย 575 mm. Aby krytinovรฉ pรกsy vyhoveli poลพiadavkรกm na tvar komplexu, museli sa pouลพiลฅ pรกsy so ลกรญrkou aลพ 1โ€ฏ000ย mm.

Snahou architekta bolo dodrลพaลฅ jednotnรฝ dฤบลพkovรฝ raster vย ฤlenenรญ plรดch. Dฤบลพka pรกsov 1โ€ฏ500โ€ฏmm sa opakuje na celej ploche, prieฤne spoje sรบ posunutรฉ oย 1/3 dฤบลพky.

Vรฝber materiรกlu na oplรกลกtenie
Vรฝber materiรกlu ponechal investor na architekta. Ten sa pre pouลพitie zvitkovรฉho materiรกlu na bรกze titรกnzinku rozhodol zย rรดznych dรดvodov. Jednรฝm zย rozhodujรบcich aspektov vรฝberu bol uลกฤพachtilรฝ povrch sย permanetne sa vyvรญjajรบcou prรญrodnou patinou, ktorรก harmonizuje sย vodnou hladinou rieky Clyde. Nemenej dรดleลพitรฝmi faktormi boli deklarovanรก ลพivotnosลฅ 80 aลพ 150 rokov, bezรบdrลพbovosลฅ aย moลพnosลฅ bezpeฤnรฉho vyhotovenia nรกroฤnรฝch detailov stavby, aย to vฤaka moลพnosti materiรกl spรกjkovaลฅ, klampiarsky spracovaลฅ stlรกฤanรญm aย naลฅahovanรญm bez poลกkodenia povrchovej รบpravy. Sprรกvnosลฅ vรฝberu potvrdila aj ekologickรก bilancia tohto materiรกlu.

Na oplรกลกtenie aย zastreลกenie mรบzea sa pouลพil predzvetranรฝ modrosivรฝ titรกnzinok, ktorรฝ ladรญ sย morskรฝm tรณnom prostredia. Zvolenรฝ materiรกl mรก aj spodnรบ stranu oลกetrenรบ ochrannou vrstvou. Tรกto organickรก vrstva chrรกni profily pred tvorbou hydroxidu zinku. Ten vznikรก pre prรญtomnosลฅ doฤasnej vlhkosti poฤas skladovania aย transportu materiรกlu. Zรกroveลˆ je materiรกl odolnรฝ proti abrรกzii, ku ktorej by mohlo dรดjsลฅ poฤas zabudovania, aย poskytuje prijateฤพnรบ ochranu proti nepriaznivรฝm vplyvom vlhkosti (mokrรก podkonลกtrukcia, prรญpadne difรบzia alebo konvenฤnรฉ procesy).

ฤŽalลกou vรฝzvou bolo pre zhotovovateฤพa zabezpeฤenie optimรกlneho odtoku daลพฤovej vody. Na tento รบฤel sa vย mieste prechodu medzi fasรกdou aย strechou vyhotovil medzistreลกnรฝ ลพฤพab, ktorรฝ nie je viditeฤพnรฝ zo zeme. Na streche sa zรกroveลˆ vย jej najniลพลกรญch bodoch realizovalo vnรบtornรฉ odvodnenie. Odvodลˆovacie otvory sรบ pokrytรฉ perforovanรฝmi profilmi, ktorรฉ sรบ upevnenรฉ na dvojitรบ stojaยญtรบ drรกลพku aย chrรกnia odtok pred zneฤistenรญm.
Kฤพรบฤovรฝm aspektom bolo nadimenzovanie vnรบtornรฉho odvodnenia. Aby sa zabezpeฤilo spoฤพahlivรฉ odvedenie daลพฤovej vody, vykonali sa rozsiahle testy. Tie umoลพnili prispรดsobiลฅ daลพฤovรฉ ลพฤพaby predpokladanรฉmu mnoลพstvu zrรกลพkovej vody.


REZ โ€“ Riverside Museum
1 โ€“ vรฝstavnรฉ priestory, 2 โ€“ kuchyลˆa, 3 โ€“ galรฉria na 1. NP, 4 โ€“ technickรก miestnosลฅ, 5 โ€“ odvodลˆovacia nรกdrลพ

TEXT: Ing. Gabriel Boros
FOTO: RHEINZINK SK

Ing. Gabriel Boros je konateฤพom spoloฤnosti RHEINZINK SK, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.

Najฤรญtanejลกie