Rok 2013 bude zrejme vrcholom krízy slovenského stavebníctva
Podľa riaditeľov stavebných spoločností prinesie rok 2013 ďalšie prehĺbenie krízy slovenského stavebníctva, trh by mal klesnúť o ďalšie 4,6 percenta. Od roku 2008 sa sektor prepadol už o viac ako štvrtinu svojho výkonu. Na vine bude najmä nedostatok veľkých zákaziek. Naopak, rastie zlá kvalita projektovej dokumentácie a náklady na stavbu v dôsledku následných korekcií. Vyplýva to z najnovšej Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva Q1/2013, ktorú vypracovala analytická spoločnosť CEEC Research a ktorú prezentovala na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2013 v prvý deň medzinárodného stavebného veľtrhu CONECO v Bratislave.
Slovenské stavebníctvo v minulom roku pokleslo o ďalších 12,5 percenta. Od svojho vrcholu v roku 2008 sa sektor už prepadol o viac ako štvrtinu svojho objemu (27,3 percenta). Tento rok by mal trh podľa riaditeľov slovenských stavebných spoločností klesnúť o ďalších 4,6 percenta. „Rok 2013 by mohol byť pomyselným vrcholom krízy slovenského stavebníctva. Výrazný objem novopripravovaných verejných projektov sektora pomôže prevažne inžinierskemu staviteľstvu, výsledky sa ale naplno prejavia až v budúcom roku. Pozemné staviteľstvo svojich investorov stále hľadá,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ analytickej spoločnosti CEEC Research.A práve nedostatok zákaziek a aj nízke, niekedy až dumpingové realizačné ceny sú tým, čo stavebné firmy trápi najviac. „Rok 2013 nebude rokom stabilizácie stavebníctva ako výsledok realizácie veľkých infraštruktúrnych projektov. Aktuálne vypísané projekty môžu byť prínosom pre stavbárov až v ďalších rokoch za predpokladu, že hlavným kritériom nebude najnižšia cena prác a stavebných materiálov,“ hovorí Anton Barcík, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Považská cementáreň. „V roku 2013 zlepšenie neočakávam, možno v roku 2014, ak sa vláde v tomto roku skutočne podarí zdynamizovať proces verejného obstarávania, začatia výstavby viacerých úsekov líniových stavieb a reálnej podpory nájomného bývania a obnovy budov,“ pridáva sa Pavol Kováčik, predseda predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby Košice.
Optimizmus a základ možno sa blížiacej stabilizácie prináša Ján Počiatek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR: „V prvom kvartáli tohto roka sa rozbehli súťaže na ďalších viac ako 44 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých hodnota je podľa štátnej expertízy zhruba 1,2 miliardy eur. V tomto okamihu tak prebiehajú tendre na viac ako 85 kilometrov nadradenej cestnej infraštruktúry, ktorá by sa mala začať stavať v priebehu tohto roka. Do konca roka 2016 chceme do infraštruktúrnych projektov preinvestovať viac ako osem miliárd eur.“
Naopak, negatívnym trendom, ktorý sa už celkom jasne prejavil na trhu, sú problémy s kvalitou niektorých stavebných prác. A všetko sa začína už pri projektovej príprave. Zrejmé sú už aj konkrétne dosahy v podobe rastúcich nákladov na výstavbu. Takmer polovica projektov (48 percent), podľa ktorých má byť výstavba realizovaná, je menej kvalitná ako pred krízou. Preto je už pri každej štvrtej stavbe potrebné robiť výraznejšie zmeny projektovej dokumentácie priamo v priebehu výstavby, čo prináša v priemere 11-percentný rast nákladov na stavbu. „Keď zvážime, že náklady na kompletné spracovanie projektovej dokumentácie sú v priemere 3 percentá hodnoty stavby, sú tieto dodatočné náklady veľmi významné,“ vysvetľuje Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research. Najväčší nárast je najmä v segmente inžinierskeho staviteľstva, kde tento trend potvrdzuje až tretina firiem.
–>–>