Rรฝchlejลกie a modernejลกie ลพeleznice vฤaka podpore Eร
Jednรฝm zo zรกkladnรฝch predpokladov zabezpeฤenia trvalo udrลพateฤพnรฉho rozvoja krajรญn Eurรณpskeho spoloฤenstva je koordinovanรฝ rozvoj a modernizรกcia dopravnej infraลกtruktรบry. Modernรก a vรฝkonnรก ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra je dรดleลพitรฝm faktorom intenzรญvneho vyuลพรญvania materiรกlnych a ฤพudskรฝch zdrojov aj v naลกej krajine.
Sรบฤasnรก sieลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ na Slovensku je vรฝsledkom pribliลพne 150-roฤnรฉho vรฝvoja prebiehajรบceho v rรดznych ลกtรกtnych, politickรฝch a ekonomickรฝch podmienkach a v rรกmci rozliฤnรฝch hospodรกrskych a strategickรฝch cieฤพov a priorรญt. Geografickรก poloha Slovenska v Eurรณpe potvrdzuje jednoznaฤne aj sรบฤasnรบ dรดleลพitosลฅ pozรญcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ SR v celoeurรณpskej dopravnej infraลกtruktรบre, keฤลพe hlavnรฉ medzinรกrodnรฉ ลพelezniฤnรฉ ลฅahy majรบ priamu vรคzbu na ลพelezniฤnรฉ trate Slovenska.
Infraลกtruktรบru ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku moลพno charakterizovaลฅ pomerne vysokou hustotou siete, avลกak s pomerne zastaranou technolรณgiou, priฤom technickรก zรกkladลa infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej dopravy sa menรญ postupne. Finanฤnรฉ zdroje poskytovanรฉ z fondov Eร na rozvoj ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry sรบ akcelerรกtorom, ktorรฝ urรฝchฤพuje vyrovnรกvanie rozdielov v rรกmci Eurรณpskeho spoloฤenstva a zรกroveล vytvรกra podmienky na zdravรบ hospodรกrsku sรบลฅaลพ.
Postupnรก modernizรกcia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
Cieฤพom modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku je zlepลกovaลฅ vybranรฉ technickรฉ parametre ลพelezniฤnej dopravnej cesty, akรฝmi sรบ zvรฝลกenie rรฝchlosti vlakov, zabezpeฤenie bezkolรญzneho prรญstupu cestujรบcich a imobilnรฝch osรดb k sluลพbรกm verejnej osobnej dopravy, zavedenie informaฤnรฝch systรฉmov pre cestujรบcich atฤ. Z hฤพadiska nรกkladnej dopravy prinรกลกa modernizรกcia infraลกtruktรบry predovลกetkรฝm zefektรญvnenie prepravy tovarov. Od vstupu do Eurรณpskej รบnie sa na Slovensku zmodernizovalo vyลกe 100 km ลพelezniฤnรฝch tratรญ, ฤalลกรญch 19 pribudne z projektov Operaฤnรฉho programu Doprava do konca tohto roka. V projektoch modernizรกcie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry pokraฤuje Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR aj v novom Operaฤnom programe Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ 2020 (OPII). Eurรณpska komisia ho schvรกlila ako jeden z prvรฝch programovรฝch dokumentov v rรกmci celej Eurรณpskej รบnie dลa 28. oktรณbra 2014.
Celkovรก alokรกcia OPII je spolu s nรกrodnรฝm spolufinancovanรญm 4,749 mld. eur. Alokรกcia na dopravu predstavuje 3,735 mld. eur, z toho na rozvoj ลพelezniฤnej dopravy vrรกtane nรกkupu novรฝch vlakov bude mรดcลฅ Slovensko vyuลพiลฅ 1,170 mld. eur. ฤalลกie eurรณpske peniaze na modernizรกciu ลพeleznรญc, konkrรฉtne 670 mil. eur, mรดลพe Slovensko ฤerpaลฅ z novรฉho finanฤnรฉho nรกstroja Eร CEF (nรกstroj Spรกjame Eurรณpu). Spolu to predstavuje aลพ sumu 1,85 mld. eur, ktorรฉ mรดลพu zรกsadne zmeniลฅ tvรกr slovenskรฝch ลพeleznรญc. Vรฝsledkom projektov v novom finanฤnom rรกmci (do roku 2023) bude ฤalลกรญch 100 kilometrov zmodernizovanรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ, po ktorรฝch bude jazdiลฅ ฤalลกรญch 35 novรฝch vlakovรฝch sรบprav.
TEN-T sieลฅ prioritou
V rรกmci prioritnej osi 1 OPII a nรกstroja CEF, ktorรฝ je primรกrne urฤenรฝ na projekty na kฤพรบฤovej TEN-T sieti spรกjajรบce dva a viacero ลกtรกtov, bude ministerstvo dopravy pokraฤovaลฅ v modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho koridoru medzi Bratislavou a ลฝilinou, od ลฝiliny smerom na sever aj na vรฝchod krajiny. Projekty v oblasti modernizรกcie a rozvoja ลพelezniฤnej dopravnej infraลกtruktรบry sa budรบ realizovaลฅ na tรฝch tratiach, ktorรฉ majรบ rozhodujรบci vรฝznam pre rast hospodรกrstva a zlepลกenie mobility obyvateฤพstva SR a Eร.
Konkrรฉtne ide o:
- modernizรกciu trate Dolnรฝ Hriฤov โ ลฝilina (II. ฤasลฅ projektu, ktorรฝ sa zaฤal realizovaลฅ uลพ v predchรกdzajรบcom programovom obdobรญ),
- modernizรกciu trate Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก,
- dostavbu zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v uzle ลฝilina,
- modernizรกciu vybranรฝch รบsekov na Liptove a v okolรญ Popradu v sรบlade s aktuรกlne spracovรกvanou ลกtรบdiou realizovateฤพnosti.
Modernizรกcia spomรญnanรฝch รบsekov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry prinesie odstrรกnenie kฤพรบฤovรฝch รบzkych miest na zรกkladnej sieti TEN-T, znรญลพenie ฤasovรฝch strรกt a prevรกdzkovรฝch nรกkladov aj znรญลพenie negatรญvnych vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (znรญลพenie hlukovej a emisnej zรกลฅaลพe). Zรกroveล sa vytvoria predpoklady na zvรฝลกenie podielu ลพelezniฤnej osobnej a nรกkladnej dopravy na deฤพbe prepravnej prรกce i na zvรฝลกenie konkurencieschopnosti regiรณnov, zlepลกenie mobility obyvateฤพov a potenciรกlu rastu zamestnanosti.
Na zlepลกenie kvality ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry sa budรบ realizovaลฅ aj projekty zameranรฉ na zvรฝลกenie interoperability tratรญ vรฝznamnรฝch pre medzinรกrodnรบ dopravu (zavedenie systรฉmu ERTMS โ predovลกetkรฝm inลกtalรกcia traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho systรฉmu ETCS a oznamovacieho zariadenia GSM-R). Vรฝsledkom bude zvรฝลกenie bezpeฤnosti ลพelezniฤnej dopravy a splnenie zรกvรคzkov vyplรฝvajรบcich z rozhodnutia Komisie ฤ. 2012/88/Eร z 25. januรกra 2012 o technickej ลกpecifikรกcii interoperability tรฝkajรบcej sa subsystรฉmov riadenia โ zabezpeฤenia a nรกvestenia transeurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu, ฤalej z nariadenia Komisie ฤ. 454/2011/Eร z 5. mรกja 2011 o technickej ลกpecifikรกcii interoperability tรฝkajรบcej sa subsystรฉmu โtelematickรฉ aplikรกcie v osobnej dopraveโ transeurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu a z nariadenia ฤ. 62/2006/ES z 23. decembra 2005 o technickej ลกpecifikรกcii interoperability tรฝkajรบcej sa telematickรฝch aplikรกciรญ.
V prรญpade, ak ลพelezniฤnรก osobnรก doprava ponรบkne prepravu v porovnateฤพnej kvalite ako inรฉ druhy dopravy a s frekvenciou, ktorรก zodpovedรก prepravnรฉmu dopytu zo strany cestujรบcej verejnosti, ministerstvo dopravy predpokladรก zvรฝลกenie atraktivity verejnej osobnej dopravy na รบkor individuรกlnej automobilovej dopravy. Mรก k tomu prispieลฅ aj pokraฤovanie v projektoch nรกkupu a obnovy regionรกlnych a medzimestskรฝch vlakov. Tie sa ukรกzali ako veฤพmi รบspeลกnรฉ uลพ v aktuรกlne konฤiacom programovom obdobรญ, v ktorom do slovenskรฝch regiรณnov postupne pribudli desiatky novรฝch vlakovรฝch sรบprav, ale aj vozลov a ruลกลov.
Elektrifikรกcia tratรญ
V rรกmci prioritnej osi 5, ktorรก pokrรฝva projekty mimo kฤพรบฤovej TEN-T siete, bude ministerstvo dopravy realizovaลฅ projekty na modernizรกciu a rozvoj ลพelezniฤnรฝch tratรญ a sรบvisiacich objektov z hฤพadiska medzinรกrodnej a vnรบtroลกtรกtnej dopravy.
Ide naprรญklad o tieto projekty:
- Elektrifikรกcia trate Devรญnska Novรก Ves โ ลกt. hranica SR/Rakรบsko, realizรกcia,
- ลฝSR, Elektrifikรกcia trate Bรกnovce nad Ondavou โ Humennรฉ, realizรกcia,
- Elektrifikรกcia trate Haniska pri Koลกiciach โ Moldava nad Bodvou, realizรกcia.
Vรฝsledkom projektov v tejto prioritnej osi bude zlepลกenie technickรฝch parametrov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vo vybranรฝch รบsekoch, zvรฝลกenie podielu elektrifikovanรฝch tratรญ, znรญลพenie poฤtu รบmrtรญ na ลพelezniฤnรฝch priecestiach, znรญลพenie hlukovej a emisnej zรกลฅaลพe, zvรฝลกenie komfortu pre koncovรฝch uลพรญvateฤพov, tรฝm aj atraktivity ลพelezniฤnej dopravy v regiรณnoch, ฤalej vytvรกranie predpokladov na zvรฝลกenie konkurencieschopnosti regiรณnov, ako aj zlepลกenie mobility obyvateฤพov a potenciรกlu rastu zamestnanosti. ฤalลกรญm cieฤพom, ktorรฝ bude ministerstvo dopravy napฤบลaลฅ v tejto prioritnej osi, je, podobne ako v projektoch na kฤพรบฤovej TEN-T sieti, zvรฝลกenie interoperability prostrednรญctvom zavedenia systรฉmu ERTMS (tzn. predovลกetkรฝm inลกtalรกciu traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho systรฉmu ETCS a oznamovacieho zariadenia GSM-R).
Medzi oprรกvnenรฉ aktivity v prioritnej osi 5 patrรญ predovลกetkรฝm elektrifikรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ, zniลพovanie bezpeฤnostnรฝch rizรญk v ลพelezniฤnej doprave (naprรญklad odstraลovanie รบrovลovรฝch kriลพovanรญ s cestnou infraลกtruktรบrou, modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch priecestรญ), vรฝstavba a modernizรกcia prestupnรฝch terminรกlov ลพelezniฤnej osobnej dopravy a ich napojenรญ na cestnรบ sieลฅ, vรฝstavba novรฝch ลพelezniฤnรฝch zastรกvok, zavรกdzanie ลกtandardov tratรญ a stanรญc, optimalizรกcia grafikonu vlakovej dopravy, vybudovanie a modernizรกcia technickej zรกkladne na opravu a รบdrลพbu vozovรฉho parku ลพelezniฤnej osobnej dopravy, modernizรกcia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v sรบvislosti so zabezpeฤenรญm efektรญvneho colnรฉho konania a implementรกcia systรฉmov ETCS a GSM-R, TSI TAF/TAP.
Projekty posรบdi Brusel
Vรฝberu projektov, ktorรฉ sa budรบ financovaลฅ z OPII, predchรกdza schvรกlenie ลกtรบdie realizovateฤพnosti, ktorรก ich preverรญ z technickรฉho, ekonomickรฉho a finanฤnรฉho hฤพadiska. Detailnรฉ posรบdenie projektov je podmienkou Eurรณpskej komisie na financovanie akรฉhokoฤพvek dopravnรฉho projektu.
TEXT: JUDr. Denisa ลฝilรกkovรก
Foto: Ministerstvo dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR
Denisa ลฝilรกkovรก je riaditeฤพkou sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby