Rรฝchlostnรก cesta R1 Banskรก Bystrica โ€“ Ruลพomberok (D1)
Galรฉria(4)

Rรฝchlostnรก cesta R1 Banskรก Bystrica โ€“ Ruลพomberok (D1)

Partneri sekcie:

Cieฤพom tohto prรญspevku je informovaลฅ odbornรบ verejnosลฅ oย prรญprave vรฝznamnรฉho cestnรฉho prepojenia rรฝchlostnej cesty R1 aย diaฤพnice D1 zย Banskej Bystrice do Ruลพomberka, oย stave projektovej prรญpravy, nรกvrhu technickรฉho rieลกenia aย aspoลˆ vย krรกtkosti uviesลฅ zรกkladnรฉ parametre charakterizujรบce rozsah celej stavby.

Rรฝchlostnรก cesta R1 Trnava โ€“ Banskรก Bystrica patrรญ medzi hlavnรฉ vnรบtroลกtรกtne cestnรฉ ลฅahy aย sรบฤasne je zaradenรก do eurรณpskej cestnej siete medzinรกrodnรฉho vรฝznamu. Trasa je sรบฤasลฅou eurรณpskeho cestnรฉho koridoru E58 aย sรบฤasลฅou trasy medzinรกrodnej cesty E571. Novelou ฤ. 8/2009 zรกkona 135/1961 Zb. oย pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon) vย znenรญ neskorลกรญch predpisov sa sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest rozลกรญrila oย รบsek rรฝchlostnej cesty R1 zย Banskej Bystrice do Ruลพomberka. Nรกsledne sa toto prepojenie stalo sรบฤasลฅou novรฉho projektu diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorรฝ je zรกkladnรฝm strategickรฝm dokumentom budovania siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku aย ktorรฝ bol vlรกdou SR schvรกlenรฝ uznesenรญm ฤ. 406/2010. Vย sรบฤasnosti dopravnรฉ prepojenie tรฝchto miest zabezpeฤuje cesta I/59, ktorรก je sรบฤasลฅou medzinรกrodnej cesty E77 spรกjajรบcej Slovensko sย Maฤarskom aย Poฤพskom.

Zdรดvodnenie nรกvrhu
Dรดvodov na rieลกenie nadลกtandardnรฉho cestnรฉho prepojenia miest Banskรก Bystrica โ€“ Ruลพomberok (D1) je niekoฤพko:

  • splnenie poลพiadavky vรฝstavby nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry ako jednotnej, vzรกjomne prepojenej siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest,
  • prekroฤenie nรกvrhovej intenzity dopravnรฉho prรบdu na viacerรฝch รบsekoch cesty I/59 sย vรฝhฤพadom ฤalลกieho nรกrastu dopravnej zรกลฅaลพe (vย rokoch 1995 aลพ 2005 vzrรกstla intenzita dopravy na ceste I/59 oย pribliลพne 50 aลพ 60โ€‰% pri podiele nรกkladnรฝch vozidiel 22โ€‰%),
  • odklon tranzitnej, najmรค ลฅaลพkej kamiรณnovej dopravy zย existujรบcej cesty I/59 cez Donovaly, ktorรก ohrozuje vodnรฉ zdroje vย lokalite Jergaly.


Stav projektovej prรญpravy

Vย minulosti sa vypracovalo niekoฤพko ลกtรบdiรญ, ktorรฉ rieลกili moลพnรฉ varianty cestnรฉho prepojenia Banskej Bystrice aย Ruลพomberka. Dnes je stavba projekฤne rozdelenรก na ลกtyri samostatnรฉ รบseky, ktorรฉ sรบ vย rรดznom stupni rozpracovanosti:

  1. Cesta pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat โ€“ stavba sa realizuje formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva โ€“ PPP (Public Private Partnership) sย termรญnom ukonฤenia vย jรบli 2012,
  2. I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ€“ Slovenskรก ฤฝupฤa โ€“ pre รบsek je spracovanรก technickรก ลกtรบdia aย Sprรกva oย hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie ako podklad na vydanie zรกvereฤnรฉho stanoviska,
  3. I/66 aย I/59 (R1) Slovenskรก ฤฝupฤa โ€“ Korytnica, hranica kraja โ€“ pre รบsek je spracovanรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR), Sprรกva oย hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie aย je vydanรฉ zรกvereฤnรฉ stanovisko MลฝP SR,
  4. R1 Korytnica, hranica kraja โ€“ Ruลพomberok โ€“ vย รบseku je spracovanรก strategickรก aย technickรก ลกtรบdia prepojenia RC R1 aย diaฤพnice D1 aย Sprรกva oย hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredia.


Situรกcia ลกirลกรญch vzลฅahov

Obmedzujรบce podmienky
Hlavnรฝm obmedzujรบcim faktorom nรกvrhu trasy je skutoฤnosลฅ, ลพe trasa vย รบseku Slovenskรก ฤฝupฤa โ€“ Korytnica prechรกdza Nรกrodnรฝm parkom Nรญzke Tatry aย รบzemรญm Natura 2000 aย vย รบseku Korytnica โ€“ Ruลพomberok rozhranรญm Nรกrodnรฝch parkov Nรญzke Tatry aย Veฤพkรก Fatra sย viacerรฝmi environmentรกlne vรฝznamnรฝmi lokalitami. Vย spojitosti sย exponovanou geomorfolรณgiou terรฉnu si nรกvrh vyลพadoval zosรบladenie technicky realizovateฤพnรฉho aย sรบฤasne environmentรกlne prijateฤพnรฉho rieลกenia. ฤŽalลกie obmedzenia vychรกdzali zo stanovรญsk prรญsluลกnรฝch miest aย obcรญ poลพadujรบcich takรฉ technickรฉ rieลกenie, ktorรฉ by minimalizovalo vplyv stavby na ich obฤanov.

Opis technickรฉho rieลกenia

Stavba rรฝchlostnej cesty R1 Banskรก Bystrica โ€“ย Ruลพomberok (D1) sa nachรกdza na รบzemรญ Banskobystrickรฉho aย ลฝilinskรฉho VรšC, vย okresoch Banskรก Bystrica aย Ruลพomberok. Celkovรก dฤบลพka je od 55,720 do 55,761โ€‰km vย zรกvislosti od zvolenรฉho variantu vย รบseku Korytnica โ€“ย Ruลพomberok. Rรฝchlostnรก cesta je navrhnutรก vย zรกkladnej kategรณrii R22, 5/80, sย vรฝnimkou ฤasti รบseku severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice, kde je navrhnutรก kategรณria MR 20/60. Zย nรกvrhovej kategรณrie sรบ odvodenรฉ aj zรกkladnรฉ parametre smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia sย minimรกlnym smerovรฝm oblรบkom 160โ€‰m vย intravilรกne Banskej Bystrice aย maximรกlnym pozdฤบลพnym sklonom 6โ€‰% vย รบseku prechodu Nรญzkych Tatier.

รšsek RC R1 Banskรก Bystrica โ€“ย severnรฝ obchvat
Trasa rรฝchlostnej cesty R1 vย polohe severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice mรก dฤบลพku 5,671 km. Zaฤรญna sa vย trojรบrovลˆovej kriลพovatke Kostiviarska. Vย kriลพovatke sa zatรกฤa vรฝchodnรฝm smerom do stรบpania na kรณtu Kaฤica, ktorรบ prekonรกva vย hlbokom zรกreze nad tunelom ลพeleznice. Vย kriลพovatke Rudlovรก prechรกdza na estakรกde na juลพnรฉ svahy vrchu Bรกnoลก, kde je situovanรก rovnomennรก kriลพovatka. Vย sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou podchรกdza jestvujรบcu cestu I/66 aย nรกsledne sa zatรกฤa do priestoru mimoรบrovลˆovej kriลพovatky Cementรกreลˆ. Trasa vย uvedenom รบseku sa konฤรญ na รบrovni cesty I/66 na vรฝchodnom okraji mesta vย smere na Brezno.

Dominantnรฉ stavebnรฉ objekty, 1. รบsek
Cesty/mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky:ย  22/4 MรšK
Mosty:ย  19โ€‰ks/1ย 754โ€‰m
Rekonลกtrukcie mostov:ย  5โ€‰ks
Opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry:ย ย  20โ€‰ks/2ย 736โ€‰m
PH steny:ย  14โ€‰ks/5ย 752โ€‰m
Clony proti oslneniu:ย ย ย  2โ€‰ks/1ย 530โ€‰m
รšprava tunela:ย  1โ€‰ks

รšsek RC R1 Banskรก Bystrica โ€“ย Slovenskรก ฤฝupฤa
Uvedenรฝ รบsek dฤบลพky 7,304โ€‰km nadvรคzuje na predchรกdzajรบcu stavbu severnรฉho obchvatu aย nรกsledne pokraฤuje vย koridore jestvujรบcej cesty I/66 vรฝchodnรฝm smerom, priฤom obchรกdza miestnu ฤasลฅ Banskej Bystrice โ€“ ล รกlkovรบ zo severnej strany aย prรญrodnรบ rezervรกciu Prรญboj zย juลพnej strany. Vรฝchodne od ล รกlkovej rรฝchlostnรก cesta prechรกdza cez rovnomennรบ kriลพovatku ล รกlkovรก sย preloลพkou cesty I/66. Vย ฤalลกom priebehu rรฝchlostnรก cesta R1 vedie vย tesnom sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou Banskรก Bystrica โ€“ ฤŒervenรก Skala vย inundรกcii rieky Hron smerom kย juลพnรฉmu okraju obce Slovenskรก ฤฝupฤa. Trasa sa vย uvedenom รบseku konฤรญ vย polohe cesty I/66 vรฝchodne od Slovenskej ฤฝupฤe.

Dominantnรฉ stavebnรฉ objekty, 2. รบsek
Cesty/mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky:ย  16/1 MรšK
Mosty:ย  22โ€‰ks (zย toho 10 na RC)
Opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry:ย  8โ€‰ks
PH steny: ย  3โ€‰ks
Clony proti oslneniu:ย  2โ€‰ks
Veฤพkรฉ jednostrannรฉ odpoฤรญvadlo:ย  1โ€‰ks

รšsek RC R1 Slovenskรก ฤฝupฤa โ€“ย Korytnica
Vย mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Slovenskรก ฤฝupฤa, vย ktorej priestore je navrhnutรฉ stredisko sprรกvy aย รบdrลพby (SSรšR), trasa prechรกdza do svojho najzloลพitejลกieho รบseku sย celkovou dฤบลพkou 14,850 km. Mostnรฝmi objektmi kriลพujรบcimi rieku Hron, traลฅ ลฝSR aย existujรบce cesty sa dostรกva do horskรฉho prostredia Nรญzkych Tatier. Striedavo na terรฉne aย mostnรฝch objektoch prekonรกva vyvรฝลกeninu Dรบbrava. Masรญv Diel prekonรกva rovnomennรฝm tunelom dlhรฝm 1,8 km. Po vyรบstenรญ vย Hiadeฤพskej doline postupuje na terรฉne, estakรกdach aย poloestakรกdach smerom kย hrebeลˆu Nรญzkych Tatier, ktorรฝ kriลพuje druhรฝm tunelom Kozรญ chrbรกt sย dฤบลพkou 3,0 km. Vyรบstenรญm na severnej strane Nรญzkych Tatier trasa vstupuje do รบdolia Barborina aย nรกsledne do Korytnickej doliny. รšsek sa konฤรญ mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Korytnica, ktorou sa na RC R1 napรกja cesta I/59. Zย dรดvodu lepลกieho zaฤlenenia trasy do terรฉnu sย vรฝraznรฝm prieฤnym sklonom sa na vรคฤลกine รบseku vedenom vo voฤพnom terรฉne navrhlo vรฝลกkovรฉ vedenie trasy na dvoch รบrovniach nivelety.

Dominantnรฉ stavebnรฉ objekty, 3. รบsek
Cesty/mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky:ย  22/2 MรšK
Tunely:ย  2โ€‰ks/4ย 800โ€‰m
Mosty aย poloestakรกdy: 34โ€‰ks (zย toho 25 na RC)
Ekodukty:ย  1โ€‰ks
Opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry:ย  43โ€‰ks
PH steny: ย  1โ€‰ks
Clony proti oslneniu:ย  1โ€‰ks
Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby (SSรšR):ย  1โ€‰ks

รšsek RC R1 Korytnica โ€“ย Ruลพomberok (D1)
ล tvrtรฝ รบsek od kriลพovatky pri Korytnici po napojenie na diaฤพnicu D1 aย ฤalej aลพ po jestvujรบcu cestu I/59 nad Likavkou sa rieลกi vo dvoch zรกkladnรฝch variantoch. Oba vย zรกsade vedรบ rovnakรฝm koridorom Korytnickej doliny, pozdฤบลพ potokov Korytnica aย Revรบca, vย sรบbehu sย jestvujรบcou cestou I/59. Rozdiel medzi fialovรฝm aย modrรฝm variantom je vย zรกsahu do existujรบcej cesty I/59. Kรฝm fialovรฝ variant sย dฤบลพkou 27,936โ€‰km poฤรญta pri trasovanรญ sย ฤiastoฤnรฝm vyuลพitรญm รบsekov cesty I/59 aย jej preloลพenรญm do novej polohy, modrรฝ variant dฤบลพky 27,859โ€‰km sa snaลพรญ minimalizovaลฅ zรกsahy do cesty I/59. Podobne ako vย predchรกdzajรบcom รบseku sa na ฤasti trasy navrhlo dvojรบrovลˆovรฉ vรฝลกkovรฉ vedenie jazdnรฝch pรกsov.

Na zaฤiatku รบseku, neฤaleko Korytnickรฝch kรบpeฤพov, vedie trasa tunelom Korytnica aย po vyรบstenรญ pokraฤuje รบzkym รบdolรญm Korytnickรฉho potoka aลพ kย obci Liptovskรก Osada, ktorรบ obchรกdza zo zรกpadu ฤiastoฤne vย tuneli aย ฤalej smeruje vย sรบbehu sย potokom Revรบca. Za obcou je situovanรก kriลพovatka Liptovskรก Osada aย SSรšR. Vย sรบbehu sย Revรบcou aย cestou I/59 trasa pokraฤuje aลพ do Ruลพomberka, priฤom vย pomerne tesnom dotyku zo zรกpadu obchรกdza miestnu ฤasลฅ Biely Potok variantne povrchovo (fialovรฝ variant) aj podpovrchovo (modrรฝ variant). Vย prieluke medzi Bielym Potokom aย Ruลพomberkom, kde je situovanรก aj kriลพovatka Ruลพomberok โ€“ juh, sa trasa odklรกลˆa na vรฝchod aย ฤalej pokraฤuje vo vรฝchodnom obchvate Ruลพomberka aลพ kย obci ล tiavniฤka. Tu je navrhnutรก kriลพovatka sย cestou I/18 Ruลพomberok โ€“ vรฝchod. Vย ฤalลกom pokraฤovanรญ atakuje vรฝchodnรบ ฤasลฅ areรกlu Mondi SCP, kriลพuje traลฅ ลฝSR, rieku Vรกh aย existujรบcu cestu III. triedy, aby sa nรกsledne zahฤบbila do tunela Mnรญch pod miestnou vyvรฝลกeninou. Po vyรบstenรญ sa medzi obcami Likavka aย Martinฤek napojรญ mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Martinฤek na plรกnovanรบ diaฤพnicu D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก. Variantne sa rieลกil obchvat obce Martinฤek aj povrchovo zย jeho vรฝchodnej strany, ktorรฝ vลกak vรฝraznรฝm spรดsobom atakuje obec Liskovรบ.

Sรบฤasลฅou รบseku je tieลพ privรกdzaฤ Likavka โ€“ Martinฤek, ktorรฝ zabezpeฤรญ prepojenie kriลพovatky Martinฤek aย cesty I/59 severne od Likavky.

Vzorovรฝ prieฤny rez poloestakรกdou sย dvojรบrovลˆovรฝm vรฝลกkovรฝm vedenรญm jazdnรฝch pรกsov

Zรกver
Cieฤพom ฤlรกnku bolo predstaviลฅ nรกvrh technickรฉho rieลกenia aย stav projektovej prรญpravy rรฝchlostnej cesty R1 Banskรก Bystrica โ€“ Ruลพomberok (D1) vย nadvรคznosti na najnovลกie zรกmery vlรกdy SR urรฝchliลฅ vรฝstavbu predmetnรฉho prepojenia ako alternatรญvneho spojenia zรกpadu aย vรฝchodu SR. Jej vรฝznam vzrรกstol po rozhodnutรญ vlรกdy SR nepokraฤovaลฅ vo vรฝstavbe diaฤพnice D1 vย รบseku Dubnรก Skala โ€“ Ivachnovรก formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (1. balรญk PPP), ฤรญm sa termรญn prepojenia Bratislavy aย Koลกรญc prostrednรญctvom diaฤพnice D1 oddiali. Dobudovanรญm chรฝbajรบcich รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 vย okolรญ Nitry aย ลฝiaru nad Hronom sa vย roku 2011 dokonฤรญ cestnรฝ ลฅah R1 od Trnavy do Banskej Bystrice. Dobudovanรญm รบseku RC R1 Banskรก Bystrica โ€“ Ruลพomberok vznikne nadลกtandardnรฉ prepojenie ako ฤasลฅ severojuลพnรฉho cestnรฉho ลฅahu spรกjajรบceho Maฤarsko, Slovensko aย Poฤพsko. Sรบฤasne vznikne vysokokapacitnรฉ prepojenie zรกpadnรฉho aย vรฝchodnรฉho Slovenska, ฤo povedie kย ฤiastoฤnรฉmu presmerovaniu tranzitnej dopravy vย smere zรกpad โ€“ vรฝchod, aย tรฝm aj kย znรญลพeniu dopravnej zรกลฅaลพe na ceste I/18 medzi ลฝilinou aย Ruลพomberkom.

TEXT: Ing.ย Peter Bednรกrik, Ing.ย Imrich Bekeฤ, Ing.ย Ivan Gรกbryลก
FOTO: DOPRAVOPROJEKT

Peter Bednรกrik je hlavnรฝ projektant vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Imrich Bekeฤ je hlavnรฝ projektant vย spoloฤnosti ยญDOPRAVOPROJEKT, a. s.

Ivan Gรกbryลก je hlavnรฝ projektant vย spoloฤnosti ยญDOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie