Rรฝchlostnรก cesta R1 Banskรก Bystrica โ Ruลพomberok (D1)
Cieฤพom tohto prรญspevku je informovaลฅ odbornรบ verejnosลฅ oย prรญprave vรฝznamnรฉho cestnรฉho prepojenia rรฝchlostnej cesty R1 aย diaฤพnice D1 zย Banskej Bystrice do Ruลพomberka, oย stave projektovej prรญpravy, nรกvrhu technickรฉho rieลกenia aย aspoล vย krรกtkosti uviesลฅ zรกkladnรฉ parametre charakterizujรบce rozsah celej stavby.
Rรฝchlostnรก cesta R1 Trnava โ Banskรก Bystrica patrรญ medzi hlavnรฉ vnรบtroลกtรกtne cestnรฉ ลฅahy aย sรบฤasne je zaradenรก do eurรณpskej cestnej siete medzinรกrodnรฉho vรฝznamu. Trasa je sรบฤasลฅou eurรณpskeho cestnรฉho koridoru E58 aย sรบฤasลฅou trasy medzinรกrodnej cesty E571. Novelou ฤ. 8/2009 zรกkona 135/1961 Zb. oย pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon) vย znenรญ neskorลกรญch predpisov sa sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest rozลกรญrila oย รบsek rรฝchlostnej cesty R1 zย Banskej Bystrice do Ruลพomberka. Nรกsledne sa toto prepojenie stalo sรบฤasลฅou novรฉho projektu diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorรฝ je zรกkladnรฝm strategickรฝm dokumentom budovania siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku aย ktorรฝ bol vlรกdou SR schvรกlenรฝ uznesenรญm ฤ. 406/2010. Vย sรบฤasnosti dopravnรฉ prepojenie tรฝchto miest zabezpeฤuje cesta I/59, ktorรก je sรบฤasลฅou medzinรกrodnej cesty E77 spรกjajรบcej Slovensko sย Maฤarskom aย Poฤพskom.Zdรดvodnenie nรกvrhu
Dรดvodov na rieลกenie nadลกtandardnรฉho cestnรฉho prepojenia miest Banskรก Bystrica โ Ruลพomberok (D1) je niekoฤพko:
- splnenie poลพiadavky vรฝstavby nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry ako jednotnej, vzรกjomne prepojenej siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest,
- prekroฤenie nรกvrhovej intenzity dopravnรฉho prรบdu na viacerรฝch รบsekoch cesty I/59 sย vรฝhฤพadom ฤalลกieho nรกrastu dopravnej zรกลฅaลพe (vย rokoch 1995 aลพ 2005 vzrรกstla intenzita dopravy na ceste I/59 oย pribliลพne 50 aลพ 60โ% pri podiele nรกkladnรฝch vozidiel 22โ%),
- odklon tranzitnej, najmรค ลฅaลพkej kamiรณnovej dopravy zย existujรบcej cesty I/59 cez Donovaly, ktorรก ohrozuje vodnรฉ zdroje vย lokalite Jergaly.
Stav projektovej prรญpravy
Vย minulosti sa vypracovalo niekoฤพko ลกtรบdiรญ, ktorรฉ rieลกili moลพnรฉ varianty cestnรฉho prepojenia Banskej Bystrice aย Ruลพomberka. Dnes je stavba projekฤne rozdelenรก na ลกtyri samostatnรฉ รบseky, ktorรฉ sรบ vย rรดznom stupni rozpracovanosti:
- Cesta pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ severnรฝ obchvat โ stavba sa realizuje formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva โ PPP (Public Private Partnership) sย termรญnom ukonฤenia vย jรบli 2012,
- I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ Slovenskรก ฤฝupฤa โ pre รบsek je spracovanรก technickรก ลกtรบdia aย Sprรกva oย hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie ako podklad na vydanie zรกvereฤnรฉho stanoviska,
- I/66 aย I/59 (R1) Slovenskรก ฤฝupฤa โ Korytnica, hranica kraja โ pre รบsek je spracovanรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR), Sprรกva oย hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie aย je vydanรฉ zรกvereฤnรฉ stanovisko MลฝP SR,
- R1 Korytnica, hranica kraja โ Ruลพomberok โ vย รบseku je spracovanรก strategickรก aย technickรก ลกtรบdia prepojenia RC R1 aย diaฤพnice D1 aย Sprรกva oย hodnotenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredia.
Situรกcia ลกirลกรญch vzลฅahov
Obmedzujรบce podmienky
Hlavnรฝm obmedzujรบcim faktorom nรกvrhu trasy je skutoฤnosลฅ, ลพe trasa vย รบseku Slovenskรก ฤฝupฤa โ Korytnica prechรกdza Nรกrodnรฝm parkom Nรญzke Tatry aย รบzemรญm Natura 2000 aย vย รบseku Korytnica โ Ruลพomberok rozhranรญm Nรกrodnรฝch parkov Nรญzke Tatry aย Veฤพkรก Fatra sย viacerรฝmi environmentรกlne vรฝznamnรฝmi lokalitami. Vย spojitosti sย exponovanou geomorfolรณgiou terรฉnu si nรกvrh vyลพadoval zosรบladenie technicky realizovateฤพnรฉho aย sรบฤasne environmentรกlne prijateฤพnรฉho rieลกenia. ฤalลกie obmedzenia vychรกdzali zo stanovรญsk prรญsluลกnรฝch miest aย obcรญ poลพadujรบcich takรฉ technickรฉ rieลกenie, ktorรฉ by minimalizovalo vplyv stavby na ich obฤanov.
Opis technickรฉho rieลกenia
Stavba rรฝchlostnej cesty R1 Banskรก Bystrica โย Ruลพomberok (D1) sa nachรกdza na รบzemรญ Banskobystrickรฉho aย ลฝilinskรฉho VรC, vย okresoch Banskรก Bystrica aย Ruลพomberok. Celkovรก dฤบลพka je od 55,720 do 55,761โkm vย zรกvislosti od zvolenรฉho variantu vย รบseku Korytnica โย Ruลพomberok. Rรฝchlostnรก cesta je navrhnutรก vย zรกkladnej kategรณrii R22, 5/80, sย vรฝnimkou ฤasti รบseku severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice, kde je navrhnutรก kategรณria MR 20/60. Zย nรกvrhovej kategรณrie sรบ odvodenรฉ aj zรกkladnรฉ parametre smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia sย minimรกlnym smerovรฝm oblรบkom 160โm vย intravilรกne Banskej Bystrice aย maximรกlnym pozdฤบลพnym sklonom 6โ% vย รบseku prechodu Nรญzkych Tatier.
รsek RC R1 Banskรก Bystrica โย severnรฝ obchvat
Trasa rรฝchlostnej cesty R1 vย polohe severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice mรก dฤบลพku 5,671 km. Zaฤรญna sa vย trojรบrovลovej kriลพovatke Kostiviarska. Vย kriลพovatke sa zatรกฤa vรฝchodnรฝm smerom do stรบpania na kรณtu Kaฤica, ktorรบ prekonรกva vย hlbokom zรกreze nad tunelom ลพeleznice. Vย kriลพovatke Rudlovรก prechรกdza na estakรกde na juลพnรฉ svahy vrchu Bรกnoลก, kde je situovanรก rovnomennรก kriลพovatka. Vย sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou podchรกdza jestvujรบcu cestu I/66 aย nรกsledne sa zatรกฤa do priestoru mimoรบrovลovej kriลพovatky Cementรกreล. Trasa vย uvedenom รบseku sa konฤรญ na รบrovni cesty I/66 na vรฝchodnom okraji mesta vย smere na Brezno.
Dominantnรฉ stavebnรฉ objekty, 1. รบsek Cesty/mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky:ย 22/4 MรK Mosty:ย 19โks/1ย 754โm Rekonลกtrukcie mostov:ย 5โks Opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry:ย ย 20โks/2ย 736โm PH steny:ย 14โks/5ย 752โm Clony proti oslneniu:ย ย ย 2โks/1ย 530โm รprava tunela:ย 1โks |
รsek RC R1 Banskรก Bystrica โย Slovenskรก ฤฝupฤa
Uvedenรฝ รบsek dฤบลพky 7,304โkm nadvรคzuje na predchรกdzajรบcu stavbu severnรฉho obchvatu aย nรกsledne pokraฤuje vย koridore jestvujรบcej cesty I/66 vรฝchodnรฝm smerom, priฤom obchรกdza miestnu ฤasลฅ Banskej Bystrice โ ล รกlkovรบ zo severnej strany aย prรญrodnรบ rezervรกciu Prรญboj zย juลพnej strany. Vรฝchodne od ล รกlkovej rรฝchlostnรก cesta prechรกdza cez rovnomennรบ kriลพovatku ล รกlkovรก sย preloลพkou cesty I/66. Vย ฤalลกom priebehu rรฝchlostnรก cesta R1 vedie vย tesnom sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou Banskรก Bystrica โ ฤervenรก Skala vย inundรกcii rieky Hron smerom kย juลพnรฉmu okraju obce Slovenskรก ฤฝupฤa. Trasa sa vย uvedenom รบseku konฤรญ vย polohe cesty I/66 vรฝchodne od Slovenskej ฤฝupฤe.
Dominantnรฉ stavebnรฉ objekty, 2. รบsek Cesty/mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky:ย 16/1 MรK Mosty:ย 22โks (zย toho 10 na RC) Opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry:ย 8โks PH steny: ย 3โks Clony proti oslneniu:ย 2โks Veฤพkรฉ jednostrannรฉ odpoฤรญvadlo:ย 1โks |
รsek RC R1 Slovenskรก ฤฝupฤa โย Korytnica
Vย mimoรบrovลovej kriลพovatke Slovenskรก ฤฝupฤa, vย ktorej priestore je navrhnutรฉ stredisko sprรกvy aย รบdrลพby (SSรR), trasa prechรกdza do svojho najzloลพitejลกieho รบseku sย celkovou dฤบลพkou 14,850 km. Mostnรฝmi objektmi kriลพujรบcimi rieku Hron, traลฅ ลฝSR aย existujรบce cesty sa dostรกva do horskรฉho prostredia Nรญzkych Tatier. Striedavo na terรฉne aย mostnรฝch objektoch prekonรกva vyvรฝลกeninu Dรบbrava. Masรญv Diel prekonรกva rovnomennรฝm tunelom dlhรฝm 1,8 km. Po vyรบstenรญ vย Hiadeฤพskej doline postupuje na terรฉne, estakรกdach aย poloestakรกdach smerom kย hrebeลu Nรญzkych Tatier, ktorรฝ kriลพuje druhรฝm tunelom Kozรญ chrbรกt sย dฤบลพkou 3,0 km. Vyรบstenรญm na severnej strane Nรญzkych Tatier trasa vstupuje do รบdolia Barborina aย nรกsledne do Korytnickej doliny. รsek sa konฤรญ mimoรบrovลovou kriลพovatkou Korytnica, ktorou sa na RC R1 napรกja cesta I/59. Zย dรดvodu lepลกieho zaฤlenenia trasy do terรฉnu sย vรฝraznรฝm prieฤnym sklonom sa na vรคฤลกine รบseku vedenom vo voฤพnom terรฉne navrhlo vรฝลกkovรฉ vedenie trasy na dvoch รบrovniach nivelety.
Dominantnรฉ stavebnรฉ objekty, 3. รบsek Cesty/mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky:ย 22/2 MรK Tunely:ย 2โks/4ย 800โm Mosty aย poloestakรกdy: 34โks (zย toho 25 na RC) Ekodukty:ย 1โks Opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry:ย 43โks PH steny: ย 1โks Clony proti oslneniu:ย 1โks Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby (SSรR):ย 1โks |
รsek RC R1 Korytnica โย Ruลพomberok (D1)
ล tvrtรฝ รบsek od kriลพovatky pri Korytnici po napojenie na diaฤพnicu D1 aย ฤalej aลพ po jestvujรบcu cestu I/59 nad Likavkou sa rieลกi vo dvoch zรกkladnรฝch variantoch. Oba vย zรกsade vedรบ rovnakรฝm koridorom Korytnickej doliny, pozdฤบลพ potokov Korytnica aย Revรบca, vย sรบbehu sย jestvujรบcou cestou I/59. Rozdiel medzi fialovรฝm aย modrรฝm variantom je vย zรกsahu do existujรบcej cesty I/59. Kรฝm fialovรฝ variant sย dฤบลพkou 27,936โkm poฤรญta pri trasovanรญ sย ฤiastoฤnรฝm vyuลพitรญm รบsekov cesty I/59 aย jej preloลพenรญm do novej polohy, modrรฝ variant dฤบลพky 27,859โkm sa snaลพรญ minimalizovaลฅ zรกsahy do cesty I/59. Podobne ako vย predchรกdzajรบcom รบseku sa na ฤasti trasy navrhlo dvojรบrovลovรฉ vรฝลกkovรฉ vedenie jazdnรฝch pรกsov.
Na zaฤiatku รบseku, neฤaleko Korytnickรฝch kรบpeฤพov, vedie trasa tunelom Korytnica aย po vyรบstenรญ pokraฤuje รบzkym รบdolรญm Korytnickรฉho potoka aลพ kย obci Liptovskรก Osada, ktorรบ obchรกdza zo zรกpadu ฤiastoฤne vย tuneli aย ฤalej smeruje vย sรบbehu sย potokom Revรบca. Za obcou je situovanรก kriลพovatka Liptovskรก Osada aย SSรR. Vย sรบbehu sย Revรบcou aย cestou I/59 trasa pokraฤuje aลพ do Ruลพomberka, priฤom vย pomerne tesnom dotyku zo zรกpadu obchรกdza miestnu ฤasลฅ Biely Potok variantne povrchovo (fialovรฝ variant) aj podpovrchovo (modrรฝ variant). Vย prieluke medzi Bielym Potokom aย Ruลพomberkom, kde je situovanรก aj kriลพovatka Ruลพomberok โ juh, sa trasa odklรกลa na vรฝchod aย ฤalej pokraฤuje vo vรฝchodnom obchvate Ruลพomberka aลพ kย obci ล tiavniฤka. Tu je navrhnutรก kriลพovatka sย cestou I/18 Ruลพomberok โ vรฝchod. Vย ฤalลกom pokraฤovanรญ atakuje vรฝchodnรบ ฤasลฅ areรกlu Mondi SCP, kriลพuje traลฅ ลฝSR, rieku Vรกh aย existujรบcu cestu III. triedy, aby sa nรกsledne zahฤบbila do tunela Mnรญch pod miestnou vyvรฝลกeninou. Po vyรบstenรญ sa medzi obcami Likavka aย Martinฤek napojรญ mimoรบrovลovou kriลพovatkou Martinฤek na plรกnovanรบ diaฤพnicu D1 Hubovรก โ Ivachnovรก. Variantne sa rieลกil obchvat obce Martinฤek aj povrchovo zย jeho vรฝchodnej strany, ktorรฝ vลกak vรฝraznรฝm spรดsobom atakuje obec Liskovรบ.
Sรบฤasลฅou รบseku je tieลพ privรกdzaฤ Likavka โ Martinฤek, ktorรฝ zabezpeฤรญ prepojenie kriลพovatky Martinฤek aย cesty I/59 severne od Likavky.
Vzorovรฝ prieฤny rez poloestakรกdou sย dvojรบrovลovรฝm vรฝลกkovรฝm vedenรญm jazdnรฝch pรกsov
Zรกver
Cieฤพom ฤlรกnku bolo predstaviลฅ nรกvrh technickรฉho rieลกenia aย stav projektovej prรญpravy rรฝchlostnej cesty R1 Banskรก Bystrica โ Ruลพomberok (D1) vย nadvรคznosti na najnovลกie zรกmery vlรกdy SR urรฝchliลฅ vรฝstavbu predmetnรฉho prepojenia ako alternatรญvneho spojenia zรกpadu aย vรฝchodu SR. Jej vรฝznam vzrรกstol po rozhodnutรญ vlรกdy SR nepokraฤovaลฅ vo vรฝstavbe diaฤพnice D1 vย รบseku Dubnรก Skala โ Ivachnovรก formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva (1. balรญk PPP), ฤรญm sa termรญn prepojenia Bratislavy aย Koลกรญc prostrednรญctvom diaฤพnice D1 oddiali. Dobudovanรญm chรฝbajรบcich รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 vย okolรญ Nitry aย ลฝiaru nad Hronom sa vย roku 2011 dokonฤรญ cestnรฝ ลฅah R1 od Trnavy do Banskej Bystrice. Dobudovanรญm รบseku RC R1 Banskรก Bystrica โ Ruลพomberok vznikne nadลกtandardnรฉ prepojenie ako ฤasลฅ severojuลพnรฉho cestnรฉho ลฅahu spรกjajรบceho Maฤarsko, Slovensko aย Poฤพsko. Sรบฤasne vznikne vysokokapacitnรฉ prepojenie zรกpadnรฉho aย vรฝchodnรฉho Slovenska, ฤo povedie kย ฤiastoฤnรฉmu presmerovaniu tranzitnej dopravy vย smere zรกpad โ vรฝchod, aย tรฝm aj kย znรญลพeniu dopravnej zรกลฅaลพe na ceste I/18 medzi ลฝilinou aย Ruลพomberkom.
TEXT: Ing.ย Peter Bednรกrik, Ing.ย Imrich Bekeฤ, Ing.ย Ivan Gรกbryลก
FOTO: DOPRAVOPROJEKT
Peter Bednรกrik je hlavnรฝ projektant vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Imrich Bekeฤ je hlavnรฝ projektant vย spoloฤnosti ยญDOPRAVOPROJEKT, a. s.
Ivan Gรกbryลก je hlavnรฝ projektant vย spoloฤnosti ยญDOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.