Rรฝchlostnรก cesta R1 โ histรณria aย sรบฤasnosลฅ (1. ฤasลฅ)
Rรฝchlostnรก cesta R1 nie je vรฝnimkou vย porovnanรญ sย tรฝmi slovenskรฝmi diaฤพnicami, ktorรฉ majรบ za sebou dlhรฉ obdobie rozliฤnรฝch koncepciรญ aย zmien, kรฝm prรญde ฤas na ich vรฝstavbu. R1 mรก vลกak aj jednu vรฝnimoฤnosลฅ โ jej sรบฤasลฅou budรบ รบseky, ktorรฝch vรฝstavba aย รบdrลพba sa bude riadiลฅ koncesnou zmluvou.
Prvรฝ PPP projekt na vรฝstavbu diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku bude zahลลaลฅ tieto รบseky rรฝchlostnej cesty R1:- Nitra-zรกpad โ Selenec,
- Selenec โ Beladice,
- Beladice โ Tekovskรฉ Nemce,
- Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat.
Histรณria aย sรบฤasnosลฅ rรฝchlostnej cesty R1
Histรณria rรฝchlostnej cesty R1 siaha do roku 1987, keฤ bola eลกte vย bรฝvalom ฤeskoslovensku zaradenรก do programu rozvoja siete diaฤพnic do roku 1995 ako diaฤพnica D65 spรกjajรบca Trnavu sย Banskou Bystricou cez Nitru, ลฝiar nad Hronom aย Zvolen. Jej sรบฤasลฅou sa stali aj rekonลกtrukcie รบsekov ciest I. triedy I/51, I/50 aย I/66, ktorรฉ uลพ boli vybudovanรฉ, prรญpadne boli vtedy vย prรญprave alebo vo vรฝstavbe. ล lo oย รบsek I/51 Bab โ Kynek ukonฤenรฝ vย roku 1980, 10,3โkm dlhรฝ รบsek I/51 Sereฤ โ obchvat, ฤalej oย I/50 ล รกลกovskรฉ Podhradie โ Budฤa, ktorรฝย sa budoval vย 80. rokoch minulรฉho storoฤia aย รบsek I/66 Kovรกฤovรก โ Banskรก Bystrica budovanรฝ vo viacerรฝch etapรกch. Do prevรกdzky sa uviedol vย 70. aย 80. rokoch minulรฉho storoฤia. รsek Trnava โ Bab sa pripravoval uลพ ako diaฤพnica D65, ale vย plnom profile bol odovzdanรฝ do prevรกdzky aลพ vย roku 2000.
Po rozpade ฤeskoslovenska vlรกda SR aลพ vย jรบni 1998 doplnila cestnรฝ ลฅah Trnava โ Nitra โ ลฝiar nad Hronom โ Zvolen โ Banskรก Bystrica do diaฤพniฤnej siete ako diaฤพnicu D65. Vzhฤพadom na obmedzenรฉ moลพnosti vedenia trasy vย niektorรฝch รบsekoch, diaฤพnica sa ako celok pripravovala len vย ลกรญrke 22,5 m. Po neschvรกlenรญ kategรณrie D22,5 sa diaฤพnica D65 zmenila na rรฝchlostnรบ cestu R1.
Rรฝchlostnรก cesta R1 predstavuje ลกtvorpruhovรบ smerovo rozdelenรบ cestu sย mimoรบrovลovรฝmi krรญลพeniami existujรบcich cestnรฝch komunikรกciรญ, budovanรบ pre vyลกลกie jazdnรฉ rรฝchlosti aย vyลกลกรญ ลกtandard pre jej uลพรญvateฤพov sย minimalizovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie. Vo februรกri 2001 sa schvรกlil novรฝ projekt vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorรฉho sรบฤasลฅou bola aj rรฝchlostnรก cesta R1 zย Trnavy po Banskรบ Bystricu. Po tomto roku sa odovzdali do prevรกdzky nasledovnรฉ รบseky budovanรฉ vย kategรณrii R22,5: Hronskรฝ Beลadik โ Novรก Baลa โ Rudno nad Hronom (2003), Budฤa โ Kovรกฤovรก (2004), ลฝarnovica, obchvat (2006 vย plnom profile) a Rudno โ ลฝarnovica (2006). Uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 882 sa 3. 12. 2008 aktualizovala sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorej sรบฤasลฅou je aj napojenie rรฝchlostnej cesty R1 na diaฤพnicu D1 vย Ruลพomberku. Kย รบsekom cesty R1 tak pribudli ฤalลกie: Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat (dovtedy pripravovanรก ako preloลพka cesty I/66), rekonลกtrukcia cesty medzi Banskou Bystricou aย Slovenskou ฤฝupฤou, รบsek R1 Slovenskรก ฤฝupฤa โ Korytnica โ Ruลพomberok.
Okrem ฤasti R1 od Banskej Bystrice po Ruลพomberok, ktorรก je vย procese projektovej prรญpravy, je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe 1. aย 2. etapa รบseku ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie aย spomรญnanรฉ ลกtyri รบseky projektu PPP. Ich vybudovanรญm sa spojรญ Trnava aย Ruลพomberok alternatรญvnou trasou kย diaฤพnici D1.
Tab. 1: Zรกkladnรฉ parametre รบsekov
Zdroj: DSP (dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie), DRS (dokumentรกcia pre realizรกciu stavby)
รseky PPP projektov
Celkovรก dฤบลพka tรฝchto รบsekov je 51,5 km. Spolu na nich bude vybudovanรฝch 10 mimoยญรบrovลovรฝch kriลพovatiek, jedno stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnej cesty (pri kriลพovatke Selenec, na prvom รบseku), jedno obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo (Tekovskรฉ Nemce) aย 81 mostov, priฤom mosty na rรฝchlostnej ceste tvoria asi 12 percent zย celkovej dฤบลพky trasy. Kaลพdรฝ zย รบsekov mรก vย rรกmci tejto stavby svoje โprvenstvoโ:
- Nitra-zรกpad โ Selenec: najdlhลกรญ most projektu: 1ย 163โm dlhรฝ most ponad Priemyselnรบ ulicu vย Nitre,
- Selenec โ Beladice: najdlhลกรญ รบsek projektu โ 18,97โkm,
- Beladice โ Tekovskรฉ Nemce (spolu so severnรฝm obchvatom Banskej Bystrice): najvรคฤลกรญ poฤet mostov โ 24,
- Banskรก Bystrica: najvรคฤลกรญ poฤet mimoรบrovลovรฝch kriลพovatiek โ 4.
Pre vลกetky รบseky sa vย sรบฤasnosti spracovรกva DRS, ktorรก bude zohฤพadลovaลฅ poลพiadavky dodรกvateฤพov na materiรกly aย pouลพitรฉ technolรณgie nielen zย hฤพadiska ich ekonomickรฝch nรกrokov, ale aj logistiky, vzhฤพadom na krรกtky termรญn vรฝstavby aย ich skรบsenosti sย vรฝstavbou objektov podobnรฉho charakteru, aby ฤo najviac znรญลพili svoje vlastnรฉ rizikรก.
R1 Nitra-zรกpad โ Selenec
Tento รบsek dlhรฝ 12,590โkm je vlastne juลพnรฝm obchvatom mesta Nitra. Sรบ na ลom dve mimoยญรบrovลovรฉ kriลพovatky: Lehota (rรกzลกtepovรก kriลพovatka) aย ฤermรกล (trรบbkovitรก kriลพovatka). รsek sa zaฤรญna pri obci Lehota mimoรบrovลovou kriลพovatkou toho istรฉho mena. Poฤรญta sa, ลพe existujรบci nadjazd zย prefabrikรกtov ponad R1 sa odstrรกni aย vย novej kriลพovatke sa vybuduje dlhลกรญ most ponad R1 aย ฤalลกie pruhy mimoรบrovลovej kriลพovatky. Cesta ฤalej pokraฤuje juลพne aย juhovรฝchodne cez Kyneckรฝ les ponad cestu III/05136 aลพ ku mimoรบrovลovej kriลพovatke ฤermรกล, ktorรก na R1 napojรญ ฤasลฅ Nitry toho istรฉho mena. Asi 1,2โkm od nej je trasa vedenรก na najdlhลกom moste projektu pozdฤบลพ Priemyslenej ulice aย cez rieku Nitra. Odtiaฤพ pokraฤuje severovรฝchodne vย extravilรกne mesta aลพ po mimoรบrovลovรบ kriลพovatku Selenec, ktorรก je uลพ ฤasลฅou ฤalลกieho รบseku. Na mimoรบrovลovรบ kriลพovatku bude napojenรฝ privรกdzaฤ Nitra, ktorรฝ vลกak nie je sรบฤasลฅou tohto projektu. Na konci รบseku sa bude na ฤพavej strane nachรกdzaลฅ stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnej cesty.
Inลพnierskogeologickรฝ prieskum ukรกzal, ลพe vย tomto รบseku sa nachรกdzajรบ prevaลพne รญlovitรฉ aย len okrajovo รญlovito-piesoฤnatรฉ aย ลกtrkovitรฉ sedimenty. Uvedenรฉ รญlovitรฉ zeminy patria medzi mรกlo vhodnรฉ zeminy na zaloลพenie mostnรฝch objektov aย ako podloลพie cestnรฝch nรกsypov. Rovnako ich spรคtnรฉ pouลพitie do nรกsypov bez akรฉhokoฤพvek zlepลกenia ich vlastnostรญ, prรญpadne kombinรกcie sย inรฝmi materiรกlmi vย sendviฤovรฝch nรกsypoch, je vรฝrazne obmedzenรฉ. Navyลกe ide oย zeminy, ktorรฝch konsolidรกcia prebieha veฤพmi dlho aย pri vรฝstavbe sa uvaลพuje aj oย budovanรญ konsolidaฤnรฝch nรกsypov, aby sa zmiernili รบฤinky negatรญvneho trenia na pilรณty.
Smerovรฉ vedenie rรฝchlostnej cesty vย tomto รบseku okrem kriลพovatky Lehota, vย ktorej nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ bola znรญลพenรก na 100โkm/hod., sa navrhuje na rรฝchlosลฅ 120โkm/hod. Odvodnenie cesty sa rieลกi cestnou kanalizรกciou.
Na รบseku sa nachรกdza 12 mostov, ktorรฉ sa budรบ budovaลฅ rรดznymi technolรณgiami od prefabrikovanรฝch (tyฤovรฉ prefabrikรกty) aลพ po nรกroฤnรฉ monolitickรฉ konลกtrukcie. Zย celkovรฉho poฤtu sa 9 mostov nachรกdza na rรฝchlostnej ceste aย 3 mosty sรบ nadjazdmi ponad R1.
V druhej ฤasti rozoberieme รบseky rรฝchlostnej cesty R1 Selenec โ Beladice aย R1 Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat.
Ing.ย Zuzana Gimerskรก
Zuzana Gimerskรก je vedรบcou technickรฉho odboru vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.