Rรฝchlostnรก cesta R1 โ€“ histรณria aย sรบฤasnosลฅ (1. ฤasลฅ)

Partneri sekcie:

Rรฝchlostnรก cesta R1 nie je vรฝnimkou vย porovnanรญ sย tรฝmi slovenskรฝmi diaฤพnicami, ktorรฉ majรบ za sebou dlhรฉ obdobie rozliฤnรฝch koncepciรญ aย zmien, kรฝm prรญde ฤas na ich vรฝstavbu. R1 mรก vลกak aj jednu vรฝnimoฤnosลฅ โ€“ jej sรบฤasลฅou budรบ รบseky, ktorรฝch vรฝstavba aย รบdrลพba sa bude riadiลฅ koncesnou zmluvou.

Prvรฝ PPP projekt na vรฝstavbu diaฤพniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku bude zahล•ลˆaลฅ tieto รบseky rรฝchlostnej cesty R1:

  • Nitra-zรกpad โ€“ Selenec,
  • Selenec โ€“ Beladice,
  • Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce,
  • Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat.

Histรณria aย sรบฤasnosลฅ rรฝchlostnej cesty R1
Histรณria rรฝchlostnej cesty R1 siaha do roku 1987, keฤ bola eลกte vย bรฝvalom ฤŒeskoslovensku zaradenรก do programu rozvoja siete diaฤพnic do roku 1995 ako diaฤพnica D65 spรกjajรบca Trnavu sย Banskou Bystricou cez Nitru, ลฝiar nad Hronom aย Zvolen. Jej sรบฤasลฅou sa stali aj rekonลกtrukcie รบsekov ciest I. triedy I/51, I/50 aย I/66, ktorรฉ uลพ boli vybudovanรฉ, prรญpadne boli vtedy vย prรญprave alebo vo vรฝstavbe. ล lo oย รบsek I/51 Bab โ€“ Kynek ukonฤenรฝ vย roku 1980, 10,3โ€‰km dlhรฝ รบsek I/51 Sereฤ โ€“ obchvat, ฤalej oย I/50 ล รกลกovskรฉ Podhradie โ€“ Budฤa, ktorรฝย  sa budoval vย 80. rokoch minulรฉho storoฤia aย รบsek I/66 Kovรกฤovรก โ€“ Banskรก Bystrica budovanรฝ vo viacerรฝch etapรกch. Do prevรกdzky sa uviedol vย 70. aย 80. rokoch minulรฉho storoฤia. รšsek Trnava โ€“ Bab sa pripravoval uลพ ako diaฤพnica D65, ale vย plnom profile bol odovzdanรฝ do prevรกdzky aลพ vย roku 2000.

Po rozpade ฤŒeskoslovenska vlรกda SR aลพ vย jรบni 1998 doplnila cestnรฝ ลฅah Trnava โ€“ Nitra โ€“ ลฝiar nad Hronom โ€“ Zvolen โ€“ Banskรก Bystrica do diaฤพniฤnej siete ako diaฤพnicu D65. Vzhฤพadom na obmedzenรฉ moลพnosti vedenia trasy vย niektorรฝch รบsekoch, diaฤพnica sa ako celok pripravovala len vย ลกรญrke 22,5 m. Po neschvรกlenรญ kategรณrie D22,5 sa diaฤพnica D65 zmenila na rรฝchlostnรบ cestu R1.

Rรฝchlostnรก cesta R1 predstavuje ลกtvorpruhovรบ smerovo rozdelenรบ cestu sย mimoรบrovลˆovรฝmi krรญลพeniami existujรบcich cestnรฝch komunikรกciรญ, budovanรบ pre vyลกลกie jazdnรฉ rรฝchlosti aย vyลกลกรญ ลกtandard pre jej uลพรญvateฤพov sย minimalizovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie. Vo februรกri 2001 sa schvรกlil novรฝ projekt vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorรฉho sรบฤasลฅou bola aj rรฝchlostnรก cesta R1 zย Trnavy po Banskรบ Bystricu. Po tomto roku sa odovzdali do prevรกdzky nasledovnรฉ รบseky budovanรฉ vย kategรณrii R22,5: Hronskรฝ Beลˆadik โ€“ Novรก Baลˆa โ€“ Rudno nad Hronom (2003), Budฤa โ€“ Kovรกฤovรก (2004), ลฝarnovica, obchvat (2006 vย plnom profile) a Rudno โ€“ ลฝarnovica (2006). Uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 882 sa 3. 12. 2008 aktualizovala sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorej sรบฤasลฅou je aj napojenie rรฝchlostnej cesty R1 na diaฤพnicu D1 vย Ruลพomberku. Kย รบsekom cesty R1 tak pribudli ฤalลกie: Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat (dovtedy pripravovanรก ako preloลพka cesty I/66), rekonลกtrukcia cesty medzi Banskou Bystricou aย Slovenskou ฤฝupฤou, รบsek R1 Slovenskรก ฤฝupฤa โ€“ Korytnica โ€“ Ruลพomberok.

Okrem ฤasti R1 od Banskej Bystrice po Ruลพomberok, ktorรก je vย procese projektovej prรญpravy, je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe 1. aย 2. etapa รบseku ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie aย spomรญnanรฉ ลกtyri รบseky projektu PPP. Ich vybudovanรญm sa spojรญ Trnava aย Ruลพomberok alternatรญvnou trasou kย diaฤพnici D1.

Tab. 1: Zรกkladnรฉ parametre รบsekov

Zdroj: DSP (dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie), DRS (dokumentรกcia pre realizรกciu stavby)

รšseky PPP projektov
Celkovรก dฤบลพka tรฝchto รบsekov je 51,5 km. Spolu na nich bude vybudovanรฝch 10 mimoยญรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek, jedno stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnej cesty (pri kriลพovatke Selenec, na prvom รบseku), jedno obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo (Tekovskรฉ Nemce) aย 81 mostov, priฤom mosty na rรฝchlostnej ceste tvoria asi 12 percent zย celkovej dฤบลพky trasy. Kaลพdรฝ zย รบsekov mรก vย rรกmci tejto stavby svoje โ€žprvenstvoโ€œ:

  • Nitra-zรกpad โ€“ Selenec: najdlhลกรญ most projektu: 1ย 163โ€‰m dlhรฝ most ponad Priemyselnรบ ulicu vย Nitre,
  • Selenec โ€“ Beladice: najdlhลกรญ รบsek projektu โ€“ 18,97โ€‰km,
  • Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce (spolu so severnรฝm obchvatom Banskej Bystrice): najvรคฤลกรญ poฤet mostov โ€“ 24,
  • Banskรก Bystrica: najvรคฤลกรญ poฤet mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek โ€“ 4.

Pre vลกetky รบseky sa vย sรบฤasnosti spracovรกva DRS, ktorรก bude zohฤพadลˆovaลฅ poลพiadavky dodรกvateฤพov na materiรกly aย pouลพitรฉ technolรณgie nielen zย hฤพadiska ich ekonomickรฝch nรกrokov, ale aj logistiky, vzhฤพadom na krรกtky termรญn vรฝstavby aย ich skรบsenosti sย vรฝstavbou objektov podobnรฉho charakteru, aby ฤo najviac znรญลพili svoje vlastnรฉ rizikรก.

R1 Nitra-zรกpad โ€“ Selenec
Tento รบsek dlhรฝ 12,590โ€‰km je vlastne juลพnรฝm obchvatom mesta Nitra. Sรบ na ลˆom dve mimoยญรบrovลˆovรฉ kriลพovatky: Lehota (rรกzลกtepovรก kriลพovatka) aย ฤŒermรกลˆ (trรบbkovitรก kriลพovatka). รšsek sa zaฤรญna pri obci Lehota mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou toho istรฉho mena. Poฤรญta sa, ลพe existujรบci nadjazd zย prefabrikรกtov ponad R1 sa odstrรกni aย vย novej kriลพovatke sa vybuduje dlhลกรญ most ponad R1 aย ฤalลกie pruhy mimoรบrovลˆovej kriลพovatky. Cesta ฤalej pokraฤuje juลพne aย juhovรฝchodne cez Kyneckรฝ les ponad cestu III/05136 aลพ ku mimoรบrovลˆovej kriลพovatke ฤŒermรกลˆ, ktorรก na R1 napojรญ ฤasลฅ Nitry toho istรฉho mena. Asi 1,2โ€‰km od nej je trasa vedenรก na najdlhลกom moste projektu pozdฤบลพ Priemyslenej ulice aย cez rieku Nitra. Odtiaฤพ pokraฤuje severovรฝchodne vย extravilรกne mesta aลพ po mimoรบrovลˆovรบ kriลพovatku Selenec, ktorรก je uลพ ฤasลฅou ฤalลกieho รบseku. Na mimoรบrovลˆovรบ kriลพovatku bude napojenรฝ privรกdzaฤ Nitra, ktorรฝ vลกak nie je sรบฤasลฅou tohto projektu. Na konci รบseku sa bude na ฤพavej strane nachรกdzaลฅ stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnej cesty.

Inลพnierskogeologickรฝ prieskum ukรกzal, ลพe vย tomto รบseku sa nachรกdzajรบ prevaลพne รญlovitรฉ aย len okrajovo รญlovito-piesoฤnatรฉ aย ลกtrkovitรฉ sedimenty. Uvedenรฉ รญlovitรฉ zeminy patria medzi mรกlo vhodnรฉ zeminy na zaloลพenie mostnรฝch objektov aย ako podloลพie cestnรฝch nรกsypov. Rovnako ich spรคtnรฉ pouลพitie do nรกsypov bez akรฉhokoฤพvek zlepลกenia ich vlastnostรญ, prรญpadne kombinรกcie sย inรฝmi materiรกlmi vย sendviฤovรฝch nรกsypoch, je vรฝrazne obmedzenรฉ. Navyลกe ide oย zeminy, ktorรฝch konsolidรกcia prebieha veฤพmi dlho aย pri vรฝstavbe sa uvaลพuje aj oย budovanรญ konsolidaฤnรฝch nรกsypov, aby sa zmiernili รบฤinky negatรญvneho trenia na pilรณty.

Smerovรฉ vedenie rรฝchlostnej cesty vย tomto รบseku okrem kriลพovatky Lehota, vย ktorej nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ bola znรญลพenรก na 100โ€‰km/hod., sa navrhuje na rรฝchlosลฅ 120โ€‰km/hod. Odvodnenie cesty sa rieลกi cestnou kanalizรกciou.
Na รบseku sa nachรกdza 12 mostov, ktorรฉ sa budรบ budovaลฅ rรดznymi technolรณgiami od prefabrikovanรฝch (tyฤovรฉ prefabrikรกty) aลพ po nรกroฤnรฉ monolitickรฉ konลกtrukcie. Zย celkovรฉho poฤtu sa 9 mostov nachรกdza na rรฝchlostnej ceste aย 3 mosty sรบ nadjazdmi ponad R1.

V druhej ฤasti rozoberieme รบseky rรฝchlostnej cesty R1 Selenec โ€“ Beladice aย R1 Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat.

Ing.ย Zuzana Gimerskรก

Zuzana Gimerskรก je vedรบcou technickรฉho odboru vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie