Rรฝchlostnรก cesta R1 โ€“ histรณria aย sรบฤasnosลฅ (2. ฤasลฅ)
Galรฉria(3)

Rรฝchlostnรก cesta R1 โ€“ histรณria aย sรบฤasnosลฅ (2. ฤasลฅ)

Partneri sekcie:

V prvej ฤasti ฤlรกnku sme predstavili prvรฝ z รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 Nitra, zรกpad โ€“ Selenec, ktorรฝ je vo vรฝstavbe ako sรบฤasลฅ PPP projektu. ฤŽalลกรญmi dvoma รบsekmi, ktorรฝch projektovรบ dokumentรกciu takisto zabezpeฤila spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., sรบ รบseky Selenec โ€“ Beladice a Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat.

R1 Selenec โ€“ Beladice
Tento 18,97โ€‰km dlhรฝ รบsek ลกtvorpruhovej smerovo rozdelenej cesty je navrhnutรฝ vย kategรณrii
R 22,5/100 aย zaฤรญna sa mimoรบrovลˆovou trubkovitou kriลพovatkou Selenec sย pripojenรญm plรกnovanรฉho privรกdzaฤa Nitra โ€“ Selenec. Celรก trasa je vedenรก vย extravilรกne mesta Nitra aย obchรกdza obce Pohranice, Hosลฅovรก, ฤŒeฤพadice, Beladice, Veฤพkรฉ Chraลกลฅany, Choฤa aย konฤรญ sa pred mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Tesรกrske Mlyลˆany, ktorou sa zaฤรญna tretรญ รบsek cesty R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce, budovanรฝ vย rรกmci PPP projektov.
Trasa vedie vo voฤพnom sรบbehu sย cestou I/65. Pri obci Beladice vย km 10,875 je umiestnenรก druhรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka deltovitรฉho tvaru, ktorรก prostrednรญctvom cesty III/0653 napรกja cestu I/65 na rรฝchlostnรบ komunikรกciu.

รšzemie, ktorรฝm trasa prechรกdza, tvoria predovลกetkรฝm poฤพnohospodรกrske pozemky, lรบky aย pasienky. Zย morfologickรฉho hฤพadiska ide oย pahorkatinu sย miernymi svahmi. Rovinnรฝ charakter majรบ รบdolnรฉ nivy riek Nitra, ลฝitava aย ich prรญtokov. Na geologickej stavbe รบzemia sa podieฤพajรบ neogรฉnne sedimenty, zastรบpenรฉ predovลกetkรฝm รญlmi, pieskami aย ลกtrkmi. Niektorรฉ ฤasti รบzemia bรฝvajรบ lokรกlne zaplavovanรฉ aย ลกtrkovitรฉ vrstvy bรฝvajรบ znaฤne nasรฝtenรฉ vodou. Trasa neprechรกdza cez chrรกnenรฉ รบzemie aย pri jej nรกvrhu sa brala do รบvahy migrรกcia zveri popod mostnรฉ objekty.

Na รบseku sa nachรกdza 21 mostov, zย ktorรฝch 12 je priamo na rรฝchlostnej ceste. Najdlhลกรญ most รบseku sa nachรกdza na juh od Hosลฅovej aย mรก dฤบลพku premostenia asi 950 m. Pri vรฝstavbe mostov budรบ pouลพitรฉ rรดzne technolรณgie vรฝstavby betรณnovรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ, od tyฤovรฝch aย klenbovรฝch prefabrikรกtov, cez montovanรฉ (segmentovรฉ) aลพ po monolitickรฉ konลกtrukcie komรดrkovรฉho prierezu.

Zo vลกetkรฝch รบsekov rรฝchlostnej cesty R1, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou PPP projektu, je na tomto รบseku najmenลกie mnoลพstvo preloลพiek inลพinierskych sietรญ, ฤo je danรฉ charakterom umiestnenia trasy vย extravilรกne. Na druhej strane si cesta vyลพiada vรฝstavbu na niektorรฝch miestach aลพ 11โ€‰m vysokรฝch nรกsypov, ฤo na podloลพรญ zย รญlovitรฝch zemรญn s dlhotrvajรบcim priebehom konsolidรกcie bude jednou zย vรฝziev technickรฉho rieลกenia.
Vรฝstavbou rรฝchlostnej cesty R1 vย tomto รบseku sa odstrรกnia dlhodobo kritickรฉ nehodovรฉ lokality na ceste I/65.

R1 Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat
Banskรก Bystrica, severnรฝ obchvat je najkratลกรญm รบsekom zย PPP projektu rรฝchlostnej cesty R1. Jeho dฤบลพka je 5,67 km. Je navrhnutรฝ vย kategรณrii MR20/60 aย R22,5/80, ฤo predstavuje ลกtvorpruhovรบ smerovo rozdelenรบ komunikรกciu. Zaฤiatok trasy je situovanรฝ na mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Kostiviarska vย severozรกpadnej ฤasti Banskej Bystrice. Na tejto kriลพovatke sa trasa stรกฤa na vรฝchod aย prechรกdza ponad tunel ลพelezniฤnej trate Banskรก Bystrica โ€“ Dolnรก ล tubลˆa. Nรกsledne prechรกdza รบdolรญm Rudlovskรฉho potoka aย prebieha vย sรบbehu so ลพeleznicou. ฤŽalej vedie รบpรคtรญm Bรกnoลกa aย vย sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou Banskรก Bystrica โ€“ ฤŒervenรก skala aลพ po jej napojenie na existujรบcu cestu I/66 vย smere na Brezno.

Trasa je situovanรก vย intravilรกne mesta vo veฤพmi ฤlenitom terรฉne sย prevรฝลกeniami viac ako 55โ€‰m aย so zloลพitou geotektonickou skladbou. Geologickรฉ prostredie je rozmanitรฉ. Nachรกdzajรบ sa tu vรกpence, slieลˆovce, dolomity aย ลกtrkovรฉ materiรกly, ale aj vysokoplastickรฉ รญlovitรฉ zeminy aย รญly. Na รบseku sa nachรกdzajรบ 4 mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky. Rรกzลกtepovรก kriลพovatka Kostiviarska rieลกi prepojenie rรฝchlostnej cesty R1 sย cestou I/59 vย troch รบrovniach. Vย oblasti Rudlovskรฉho potoka je navrhnutรก dopravne neรบplnรก kriลพovatka Rudlovรก, ktorรก rieลกi prepojenie preloลพky cesty do Rudlovej aย R1 vย smere Banskรก Bystrica โ€“ Ruลพomberok. Kriลพovatka Bรกnoลก dopravne dopฤบลˆa kriลพovatku Rudlovรก. Poslednou je kosodฤบลพnikovรก kriลพovatka Cementรกreลˆ, ktorรก prepรกja cestu I/66 sย R1.

Vรคฤลกina zย 24 mostnรฝch objektov je situovanรก vย priestore mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek. Pรคลฅ mostov sa nachรกdza na rรฝchlostnej komunikรกciรญ, ostatnรฉ na cestรกch I. triedy aย miestnych komunikรกciรกch.

Stabilitu svahov vย miestach vysokรฝch nรกsypov alebo zรกrezov vzhฤพadom na vedenie komunikรกcie vย stiesnenรฝch ลกรญrkovรฝch pomeroch zabezpeฤuje 19 opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov. Navrhnutรฉ sรบ rรดzne konลกtrukcie od gravitaฤnรฝch aย ลพelezobetรณnovรฝch uholnรญkovรฝch mรบrov aลพ po green-terrameshovรฉ mรบry aย kotvenรฉ pilรณtovรฉ steny.
Na zmiernenie รบฤinkov hluku od dopravy vย intravilรกne budรบ slรบลพiลฅ transparentnรฉ iย nepriehฤพadnรฉ protihlukovรฉ steny sย vรฝลกkou 3 aลพ 4,5โ€‰m rรดznej konลกtrukcie aย architektonickรฉho stvรกrnenia.

Charakter trasy si vyลพaduje preloลพiลฅ veฤพkรฉ mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ rรดzneho druhu, ฤo je nรกroฤnรฉ na koordinรกciu stavebnรฝch prรกc. Realizรกcia severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice bude predstavovaลฅ prvรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R1 vย ฤasti od Banskej Bystrice po Ruลพomberok, kde sa rรฝchlostnรก cesta R1 napojรญ na diaฤพnicu D1.

Ing.ย Zuzana Gimerskรก
Foto: DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Zuzana Gimerskรก je vedรบcou technickรฉho odboru vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie