Rýchlostná cesta R1 – história a súčasnosť (2. časť)
Galéria(3)

Rýchlostná cesta R1 – história a súčasnosť (2. časť)

Partneri sekcie:

V prvej časti článku sme predstavili prvý z úsekov rýchlostnej cesty R1 Nitra, západ – Selenec, ktorý je vo výstavbe ako súčasť PPP projektu. Ďalšími dvoma úsekmi, ktorých projektovú dokumentáciu takisto zabezpečila spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a. s., sú úseky Selenec – Beladice a Banská Bystrica, severný obchvat.

R1 Selenec – Beladice
Tento 18,97 km dlhý úsek štvorpruhovej smerovo rozdelenej cesty je navrhnutý v kategórii
R 22,5/100 a začína sa mimoúrovňovou trubkovitou križovatkou Selenec s pripojením plánovaného privádzača Nitra – Selenec. Celá trasa je vedená v extraviláne mesta Nitra a obchádza obce Pohranice, Hosťová, Čeľadice, Beladice, Veľké Chrašťany, Choča a končí sa pred mimoúrovňovou križovatkou Tesárske Mlyňany, ktorou sa začína tretí úsek cesty R1 Beladice – Tekovské Nemce, budovaný v rámci PPP projektov.
Trasa vedie vo voľnom súbehu s cestou I/65. Pri obci Beladice v km 10,875 je umiestnená druhá mimoúrovňová križovatka deltovitého tvaru, ktorá prostredníctvom cesty III/0653 napája cestu I/65 na rýchlostnú komunikáciu.

Územie, ktorým trasa prechádza, tvoria predovšetkým poľnohospodárske pozemky, lúky a pasienky. Z morfologického hľadiska ide o pahorkatinu s miernymi svahmi. Rovinný charakter majú údolné nivy riek Nitra, Žitava a ich prítokov. Na geologickej stavbe územia sa podieľajú neogénne sedimenty, zastúpené predovšetkým ílmi, pieskami a štrkmi. Niektoré časti územia bývajú lokálne zaplavované a štrkovité vrstvy bývajú značne nasýtené vodou. Trasa neprechádza cez chránené územie a pri jej návrhu sa brala do úvahy migrácia zveri popod mostné objekty.

Na úseku sa nachádza 21 mostov, z ktorých 12 je priamo na rýchlostnej ceste. Najdlhší most úseku sa nachádza na juh od Hosťovej a má dĺžku premostenia asi 950 m. Pri výstavbe mostov budú použité rôzne technológie výstavby betónových mostných konštrukcií, od tyčových a klenbových prefabrikátov, cez montované (segmentové) až po monolitické konštrukcie komôrkového prierezu.

Zo všetkých úsekov rýchlostnej cesty R1, ktoré sú súčasťou PPP projektu, je na tomto úseku najmenšie množstvo preložiek inžinierskych sietí, čo je dané charakterom umiestnenia trasy v extraviláne. Na druhej strane si cesta vyžiada výstavbu na niektorých miestach až 11 m vysokých násypov, čo na podloží z ílovitých zemín s dlhotrvajúcim priebehom konsolidácie bude jednou z výziev technického riešenia.
Výstavbou rýchlostnej cesty R1 v tomto úseku sa odstránia dlhodobo kritické nehodové lokality na ceste I/65.

R1 Banská Bystrica, severný obchvat
Banská Bystrica, severný obchvat je najkratším úsekom z PPP projektu rýchlostnej cesty R1. Jeho dĺžka je 5,67 km. Je navrhnutý v kategórii MR20/60 a R22,5/80, čo predstavuje štvorpruhovú smerovo rozdelenú komunikáciu. Začiatok trasy je situovaný na mimoúrovňovej križovatke Kostiviarska v severozápadnej časti Banskej Bystrice. Na tejto križovatke sa trasa stáča na východ a prechádza ponad tunel železničnej trate Banská Bystrica – Dolná Štubňa. Následne prechádza údolím Rudlovského potoka a prebieha v súbehu so železnicou. Ďalej vedie úpätím Bánoša a v súbehu so železničnou traťou Banská Bystrica – Červená skala až po jej napojenie na existujúcu cestu I/66 v smere na Brezno.

Trasa je situovaná v intraviláne mesta vo veľmi členitom teréne s prevýšeniami viac ako 55 m a so zložitou geotektonickou skladbou. Geologické prostredie je rozmanité. Nachádzajú sa tu vápence, slieňovce, dolomity a štrkové materiály, ale aj vysokoplastické ílovité zeminy a íly. Na úseku sa nachádzajú 4 mimoúrovňové križovatky. Rázštepová križovatka Kostiviarska rieši prepojenie rýchlostnej cesty R1 s cestou I/59 v troch úrovniach. V oblasti Rudlovského potoka je navrhnutá dopravne neúplná križovatka Rudlová, ktorá rieši prepojenie preložky cesty do Rudlovej a R1 v smere Banská Bystrica – Ružomberok. Križovatka Bánoš dopravne dopĺňa križovatku Rudlová. Poslednou je kosodĺžniková križovatka Cementáreň, ktorá prepája cestu I/66 s R1.

Väčšina z 24 mostných objektov je situovaná v priestore mimoúrovňových križovatiek. Päť mostov sa nachádza na rýchlostnej komunikácií, ostatné na cestách I. triedy a miestnych komunikáciách.

Stabilitu svahov v miestach vysokých násypov alebo zárezov vzhľadom na vedenie komunikácie v stiesnených šírkových pomeroch zabezpečuje 19 oporných a zárubných múrov. Navrhnuté sú rôzne konštrukcie od gravitačných a železobetónových uholníkových múrov až po green-terrameshové múry a kotvené pilótové steny.
Na zmiernenie účinkov hluku od dopravy v intraviláne budú slúžiť transparentné i nepriehľadné protihlukové steny s výškou 3 až 4,5 m rôznej konštrukcie a architektonického stvárnenia.

Charakter trasy si vyžaduje preložiť veľké množstvo inžinierskych sietí rôzneho druhu, čo je náročné na koordináciu stavebných prác. Realizácia severného obchvatu Banskej Bystrice bude predstavovať prvý úsek rýchlostnej cesty R1 v časti od Banskej Bystrice po Ružomberok, kde sa rýchlostná cesta R1 napojí na diaľnicu D1.

Ing. Zuzana Gimerská
Foto: DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Zuzana Gimerská je vedúcou technického odboru v spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.