Rรฝchlostnรก cesta R1 ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa
Galรฉria(7)

Rรฝchlostnรก cesta R1 ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa

Partneri sekcie:

Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R1 ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa, sa realizuje vย sรบlade sย rozvojom cestnej siete na Slovensku. Predmetnรฝ รบsek je sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ€“ Nitra โ€“ ลฝarnovica โ€“ ลฝiar nad Hronom โ€“ Zvolen โ€“ Banskรก Bystrica aย sรบฤasne medzinรกrodnรฝm cestnรฝm ลฅahom E-571.

Trasa rรฝchlostnej cesty vedie ลฝiarskou kotlinou, sฤasti na poฤพnohospodรกrskych pozemkoch, sฤasti na lesnรฝch pozemkoch, mimo zastavanรฝch รบzemรญ โ€“ vย katastrรกlnom รบzemรญ Lehรดtka pod Brehmi, Hornรฉ Opatovce, Lovฤa, ลฝiar nad Hronom, Ladomerskรก Vieska aย ล รกลกovskรฉ Podhradie. Na zaฤiatku aย konci รบseku vedie vย sรบbehu sย traลฅou ลฝSR, ฤasลฅ รบseku vedie vย blรญzkosti rieky Hron.

Tento รบsek cesty R1 predstavuje stavbu sย veฤพkรฝm poฤtom (118) stavebnรฝch objektov cestnรฝch komunikรกciรญ, mostnรฝch objektov, รบprav vodnรฝch tokov aย รบprav inลพinierskych sietรญ. To vyvolalo potrebu preloลพiek alebo rekonลกtrukciรญ existujรบcich podzemnรฝch aย nadzemnรฝch inลพinierskych sietรญ aย รบprav vodnรฝch tokov, ktorรฉ sรบ rieลกenรฉ samostatnรฝmi objektmi vย rรกmci stavby. Ide oย silnoprรบdovรฉ aย slaboprรบdovรฉ vedenia podzemnรฉ aj nadzemnรฉ, plynovody, vodovodnรฉ potrubia, kanalizรกcie, horรบcovod aย inลพinierske siete patriace ลฝSR.
Zaฤiatok รบseku je vย pracovnom staniฤenรญ km 9,675, kde sa napojรญ na koniec I. etapy stavby novovybudovanou mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Lehรดtka. Koniec รบseku bude vย km 18,059 napojenรฝ na uลพ vybudovanรฝ รบsek ลกtvorpruhovej komunikรกcie vย ล รกลกovskom Podhradรญ mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou (objekt 104). Kriลพovatka ล รกลกov je navrhnutรก ako รบplnรก ลกtvorlรญstkovรก kriลพovatka so siedmimi kriลพovatkovรฝmi vetvami.

Prevaลพnรก ฤasลฅ trasy vย celkovej dฤบลพke 8ย 372,88โ€‰m vedie vย nรกsype, vย zรกvislosti od vรฝลกky hladiny Q100 rieky Hron aย vรฝลกkovรฉho vedenia existujรบcich รบsekov ciest. Situovanie rรฝchlostnej cesty R1 vย รบdolnej nive rieky Hron si vyลพadovalo aj znaฤnรฝ rozsah sanaฤnรฝch opatrenรญ vย podloลพรญ aย ochranu cestnรฉho svahu. Bola potrebnรก vรฝmena podloลพia pod veฤพkou ฤasลฅou nรกsypu, realizรกcia brehovรฉho opevnenia kamennรฝm zรกhozom aย kamennou pรคtkou, รบprava podloลพia ลกtrkovรฝmi vibrovanรฝmi pilรณtami, geodoskou aย geosyntetickรฝmi vรฝstuลพami. Vย zosuvnom รบzemรญ sa stabilizoval svah zรกrubnรฝmi mรบrmi sย prikotvenรญm.

Zย hฤพadiska ลกรญrkovรฉho usporiadania ide oย rรฝchlostnรบ ลกtvorpruhovรบ smerovo rozdelenรบ komunikรกciu kategรณrie R 22,5/100 (80). Je vybavenรก vodiacim aย bezpeฤnostnรฝm zariadenรญm, vodorovnรฝm aย zvislรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm.

Vozovka je vย rรกmci celej stavby navrhnutรก ako netuhรก asfaltovรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy III. vย hrรบbke 550 mm. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ jej prieฤnym aย pozdฤบลพnym sklonom. Zrรกลพkovรบ vodu zย vozovky zachytรกvajรบ rigoly do vpustov aย odvรกdzajรบ ju do cestnej kanalizรกcie (objekt 501), ktorรก je umiestnenรก vย strednom deliacom pรกse vozovky po celej dฤบลพke komunikรกcie. Voda zย vozovky sa preฤisลฅuje vย jedenรกstich komplexoch odluฤovaฤov ropnรฝch lรกtok (objekty 501-12 aลพ 501-22) aย nรกsledne odvรกdza do rieky Hron, Opatovskรฉho potoka aย bรฝvalรฉho koryta Lutilskรฉho potoka. Zrรกลพkovรฉ vody zย priฤพahlรฉho รบzemia sa zachytรกvajรบ do dlรกลพdenรฝch priekop aย nรกsledne do bรฝvalรฉho Lutilskรฉho potoka, vsakovacej jamy alebo cestnej kanalizรกcie, kam sa odvรกdzajรบ aj horskรฉ vpusty umiestnenรฉ vย priekopรกch kriลพovatky ล รกลกov. Pozdฤบลพny trativod je navrhovanรฝ vย strednom deliacom pรกse aย vย prรญpade potreby po oboch stranรกch komunikรกcie.

Ako bezpeฤnostnรฉ zariadenie sa pouลพilo cestnรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo, na mostoch aย mรบroch je zรกbradฤพovรฉ zvodidlo. Vย รบseku, kde je samostatnรฉ vedenie dopravnรฝch pรกsov, sa navrhlo betรณnovรฉ zvodidlo. Zvodidlรก majรบ vย zmysle typovej smernice oceฤพovรฝch zvodidiel predpรญsanรฉ รบrovne zadrลพania โ€“ na vonkajลกie okraje diaฤพnice รบroveลˆ zachytenia N2, vย strednom deliacom pรกse รบroveลˆ zachytenia H2 aย na vonkajลกรญch okrajoch diaฤพnice pred protihlukovรฝmi stenami รบroveลˆ zachytenia H1.

Pozdฤบลพ cesty R1, na hranici trvalรฉho zรกberu, je umiestnenรฉ oplotenie, keฤลพe teleso rรฝchlostnej cesty R1 sa budovalo na poฤพnohospodรกrskych pozemkoch, kriลพuje regionรกlny ยญbiokoridor aย je tu predpoklad migrรกcie zveri. Oplotenie usmerลˆuje migraฤnรฝ pohyb zveri aย drobnรฝch ลพivoฤรญchov, ฤรญm zabraลˆuje priamemu stretu sย verejnou cestnou premรกvkou. Okrem toho oddeฤพuje pozemok diaฤพnice od priฤพahlรฝch pozemkov, sรบbeลพnรฝch poฤพnรฝch aย รบฤelovรฝch ciest.

Zneฤisteniu ovzduลกia vรฝfukovรฝmi plynmi zย automobilovej dopravy zabraลˆuje vรฝsadba zelene vย rรกmci vegetaฤnรฝch รบprav aย nรกhradnรก vรฝsadba (objekt 010). Zatrรกvnenie, vysadenรฉ stromy aย krรญky vย strednom deliacom pรกse, na svahoch aj vo vnรบtrokriลพovatkovรฝch priestoroch slรบลพia na zmiernenie negatรญvnych vplyvov prevรกdzky komunikรกcie na prรญrodnรฉ prostredie, zaฤlenenie cesty do krajiny, ale aj na zabrรกnenie oslnenia vodiฤov protiยญidรบcich vozidiel.

Na znรญลพenie hladiny hluku spรดsobenรฉho automobilovou dopravou aย jeho vplyvu na obyvateฤพstvo ลพijรบce vย blรญzkosti rรฝchlostnej cesty slรบลพia potihlukovรฉ steny (objekty 237, 238) vย celkovej dฤบลพke 3ย 860 m. Konลกtrukciu protihlukovรฝch stien tvoria oceฤพovรฉ stฤบpy, vรฝplลˆ steny tvoria parapetnรฉ panely, hlinรญkovรฉ panely aย metakrylรกtovรฉ tabule. Stฤบpy sรบ kotvenรฉ na nรกsype aย opornรฝch mรบroch chemickรฝmi kotvami do vystuลพenej pilรณty, respektรญve do rรญmsy mosta. Kotevnรก platลˆa (na ukotvenie stฤบpa) je privarenรก na stฤบp. Metakrylรกtovรก farebnรก vรฝplลˆ je do oceฤพovej konลกtrukcie stฤบpov upevnenรก pomocou uholnรญkov skrutkovรฝm spojom. Protihlukovรฉ steny plnia okrem akustickej aย statickej poลพiadavky aj funkciu estetickรบ. Hlinรญkovรฉ panely PHS sรบ sivรฉ aย zelenรฉ, vzรกjomne sa striedajรบ. Metakrylรกtovรก vรฝplลˆ je vo dvoch odtieลˆoch zelenej farby. Na mostnรฝch objektoch aย na niektorรฝch รบsekoch je vรฝplลˆ bezfarebnรก sย uhlรญkovรฝmi vlรกknami. Na objekte 238 sรบ stฤบpy vo vrchnej ฤasti ohnutรฉ, je tam ukotvenรฝ oktagonรกlny redukovaฤ. Vย stenรกch sรบ po asi 300โ€‰m umiestnenรฉ รบnikovรฉ dvere, ktorรฉ budรบ slรบลพiลฅ sprรกvcovi PHS aย zรกroveลˆ pri dopravnรฝch nehodรกch ako รบnikovรฉ vรฝchody.

Nรกzov:ย  Rรฝchlostnรก cesta R1 ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa
Objednรกvateฤพ: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Projektant:ย  DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Stavebno-technickรฝ dozor:ย  Inลพinierske zdruลพenie Amberg โ€“ SGS
Zhotovovateฤพ:ย  Zdruลพenie ลฝarnovica II zastรบpenรฉ vedรบcim ฤlenom zdruลพenia: Doprastav, a. s.
Ostatnรญ ฤlenovia zdruลพenia:ย  Inลพinierske stavby, a. s. Strabag, s. r. o.Eurovia CS, a. s. โ€“ organizaฤnรก zloลพka ยญSlovensko
Zdroj financovania:ย  ลกtรกtny rozpoฤet, ลกtrukturรกlny fond Eรš, Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ
Lehota vรฝstavby:ย  730 dnรญ
zaฤiatok: ย  24. 11. 2008
ukonฤenie:ย  24. 11. 2010
Zรกruฤnรก lehota:ย  5 rokov

Mostnรฉ objekty
Na budovanom รบseku R1 sa nachรกdza 10ย mostnรฝch objektov, ktorรฉ zย celkovej dฤบลพky trasy predstavujรบ 1ย 209 m. Nosnรฉ konลกtrukcie sรบ zย prefabrikovanรฝch nosnรญkov, monolitickej predpรคtej konลกtrukcie systรฉmu extradosed alebo monolitickej predpรคtej trรกmovej konลกtrukcie. Vลกetky sรบ zaloลพenรฉ ploลกne, odvodnenรฉ kanalizaฤnรฝmi zvodmi do cestnej kanalizรกcie.

Najdlhลกรญ most mรก dฤบลพku 239โ€‰m (objekt 220) aย premosลฅuje koryto rieky Hron a Lutilskรฝย potok. Ide oย predpรคtรบ monolitickรบ konลกtrukciu, spoloฤnรบ pre obidva jazdnรฉ pรกsy rรฝchlostnej komunikรกcie. Podstatou nosnej konลกtrukcie je vedenie voฤพnรฝch kรกblov vย najdlhลกรญch poliach mimo prierez nosnej konลกtrukcie cez ลพelezobetรณnovรฉ pylรณny vรฝลกky 8,0โ€‰m, ktorรฉ sรบ zmonolitnenรฉ sย prieฤnikmi nosnej konลกtrukcie. Spodnรก stavba pozostรกva zย dvoch krajnรฝch opรดr aย ลกtyroch medziฤพahlรฝch pilierov zaloลพenรฝch ฤiastoฤne ploลกne vย otvorenรฝch stavebnรฝch jamรกch aย ฤiastoฤne hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Mostnรฝ objekt je vย ฤพavostrannom smerovom oblรบku vย polomere 1ย 200 m. Rieku prekonรกva pod veฤพkou ลกikmosลฅou โ€“ uhol 49,27g.

Zabezpeฤenie stability terรฉnu
Na zรกklade inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa vย trase navrhlo sedem objektov, ktorรฉ rieลกia sanรกciu aย zachytenie svahov na zabezpeฤenie stability terรฉnu. Ide oย gravitaฤnรฉ opornรฉ, respektรญve zรกrubnรฉ mรบry aย geomรบry. Nรกsypovรฝ svah zemnรฉho telesa zachytรกvajรบ opornรฉ mรบry vystuลพenรฉ GEO vรฝstuลพou vย km 14,427 โ€“ 14,540 vฤพavo od osi (objekt 228) aย vย km 15,333 โ€“ 15,450 vฤพavo od osi (objekt 229). Majรบ premennรบ vรฝลกku aย lรญce opornรฝch mรบrov tvoria betรณnovรฉ prefabrikรกty. Vย strednom deliacom pรกse, vย km 13,600 โ€“ 14,255, je umiestnenรฝ opornรฝ mรบr โ€“ (objekt 234), ktorรฝ zabezpeฤuje nรกsyp ฤพavej polovice rรฝchlostnej cesty R1. Objekt je na zaฤiatku aย konci รบseku rieลกenรฝ ako gravitaฤnรฝ mรบr aย vย strednej ฤasti ako geomรบr sย lรญcom zย betรณnovรฝch prefabrikรกtov. Vย tomto รบseku cesta vedie vo dvoch vรฝลกkovรฝch รบrovniach. Vย km 13,975 โ€“ 14,326 je vybudovanรฝ gravitaฤnรฝ opornรฝ mรบr (objekt 235) na zachytenie aย stabilizovanie vรฝลกkovej รบrovne pravรฉho jazdnรฉho pรกsu cesty R1 vย mieste styku sย riekou Hron. Vย mieste krajnice ฤพavรฉho jazdnรฉho pรกsu sรบ vybudovanรฉ zรกrubnรฉ mรบry vย km 13,840 โ€“ 13,913 (objekt 225) aย vย km 14,110 โ€“ 14,199 (objekt 226). Pohฤพadovรฉ strany mรบrov sรบ zย kameลˆa zย riadkovรฉho muriva. Kotvenรฉ steny stabilizujรบ aย zachytรกvajรบ zemnรฝ tlak vย zosuvnej ฤasti รบzemia. Vย pรคte nรกsypu pravรฉho jazdnรฉho pรกsu vย km 13,900 โ€“ 13,975 zvyลกuje stabilitu zosuvnej ฤasti รบzemia ลพelezobetรณnovรฝ kotviaci prah (objekt 227).

Monitorovacรญ systรฉm
Sรบฤasลฅou realizรกcie rรฝchlostnej cesty je aj dodรกvka aย montรกลพ meteorologickรฉho monitorovacieho systรฉmu (objekty 699, 699-11, 699-12, 699-13). Ide oย podruลพnรบ stanicu SMMS, ktorรก bude spadaลฅ pod poฤรญtaฤovรฝ systรฉm CMMS osadenรฝ na stredisku รบdrลพby Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti vย ลฝiari nad Hronom. Podruลพnรก meteorologickรก stanica mรก za รบlohu monitorovaลฅ poveternostnรบ situรกciu aย cestnรฉ povrchovรฉ podmienky aย upozorลˆovaลฅ na tvorbu poฤพadovice alebo inรฉ situรกcie ohrozujรบce bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.

Stav realizรกcie

Zhotovovateฤพom rรฝchlostnej cesty R1, II. etapy, je zdruลพenie ลฝarnovica II. Stavba je rozdelenรก na ลกesลฅ รบsekov, ktorรฉ realizujรบ jednotlivรญ ฤlenovia zdruลพenia vย zmysle uzatvorenej Zmluvy oย zdruลพenรญ.

Na objekte hlavnej trasy sa realizujรบ krycie vrstvy vozovky โ€“ OKH, ABVH, AKMS, krajnice, hydroosev svahov aย strednรฉho deliaceho pรกsu, montujรบ sa zvodidlรก, vodorovnรฉ aย zvislรฉ dopravnรฉ znaฤenie vrรกtane cestnรฝch portรกlov aย sฤรญtaฤe dopravy. Na vรคฤลกine mostnรฝch objektoch sรบ prรกce ukonฤenรฉ, intenzรญvne sa pracuje len na mostnom objekte 216, ktorรฉho podpornรก konลกtrukcia bola vplyvom vysokej hladiny rieky Hron poลกkodenรก aย vย dรดsledku extrรฉmne daลพdivรฉho poฤasia nebolo moลพnรฉ pokraฤovaลฅ vย plรกnovanom tempe.

ฤŒastรฉ prรญvalovรฉ daลพde vย rรกmci roka vลกak spรดsobili veฤพkรฉ problรฉmy vย zosuvnom รบzemรญ, vย รบseku km 13,870 โ€“ 14,280 stavby, ktorรฉ komplikujรบ priebeh prรกc aj vย sรบฤasnosti. Problรฉm vznikol uลพ po zimnom obdobรญ na opornom mรบre vย osi km 13,600 โ€“ 14,225 (objekt 234), kde doลกlo kย nerovnomernรฉmu sadaniu zรกkladu aย tvarovej deformรกcii mรบru. Bolo potrebnรฉ dรดkladne zmapovaลฅ รบzemie, zrealizovaลฅ kontrolnรฉ jadrovรฉ vrty na overenie hrรบbky stlaฤiteฤพnosti รญlovej vrstvy aย zastabilizovaลฅ zamokrenรฉ zosuvnรฉ รบzemie. Na objekte 235 doลกlo vย dรดsledku podmoฤenia podzรกkladia ฤasti mรบru nechrรกnenรฉho ลกtetovnicovou stenou kย nakloneniu, priebeลพne sa musia realizovaลฅ sanaฤnรฉ opatrenia na dodatoฤnรฉ prikotvenie mรบru, dodatoฤnรฉ horizontรกlne odvodลˆovacie vrty, prikotvenie zรกkladu mรบru vย naklonenej ฤasti. Problรฉmy sย nestabilnรฝm svahom treba rieลกiลฅ aj vย sรบฤasnosti โ€“ sรบ navrhnutรฉ novรฉ sanaฤnรฉ opatrenia, ktorรฉ sa priebeลพne realizujรบ.

TEXT: Jรกn Karรกsek
FOTO: Doprastav

Jรกn Karรกsek je projektovรฝm manaลพรฉrom vย spoloฤnosti Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie