Rรฝchlostnรก cesta R1 ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa
Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R1 ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa, sa realizuje vย sรบlade sย rozvojom cestnej siete na Slovensku. Predmetnรฝ รบsek je sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ Nitra โ ลฝarnovica โ ลฝiar nad Hronom โ Zvolen โ Banskรก Bystrica aย sรบฤasne medzinรกrodnรฝm cestnรฝm ลฅahom E-571.
Trasa rรฝchlostnej cesty vedie ลฝiarskou kotlinou, sฤasti na poฤพnohospodรกrskych pozemkoch, sฤasti na lesnรฝch pozemkoch, mimo zastavanรฝch รบzemรญ โ vย katastrรกlnom รบzemรญ Lehรดtka pod Brehmi, Hornรฉ Opatovce, Lovฤa, ลฝiar nad Hronom, Ladomerskรก Vieska aย ล รกลกovskรฉ Podhradie. Na zaฤiatku aย konci รบseku vedie vย sรบbehu sย traลฅou ลฝSR, ฤasลฅ รบseku vedie vย blรญzkosti rieky Hron.Tento รบsek cesty R1 predstavuje stavbu sย veฤพkรฝm poฤtom (118) stavebnรฝch objektov cestnรฝch komunikรกciรญ, mostnรฝch objektov, รบprav vodnรฝch tokov aย รบprav inลพinierskych sietรญ. To vyvolalo potrebu preloลพiek alebo rekonลกtrukciรญ existujรบcich podzemnรฝch aย nadzemnรฝch inลพinierskych sietรญ aย รบprav vodnรฝch tokov, ktorรฉ sรบ rieลกenรฉ samostatnรฝmi objektmi vย rรกmci stavby. Ide oย silnoprรบdovรฉ aย slaboprรบdovรฉ vedenia podzemnรฉ aj nadzemnรฉ, plynovody, vodovodnรฉ potrubia, kanalizรกcie, horรบcovod aย inลพinierske siete patriace ลฝSR.
Zaฤiatok รบseku je vย pracovnom staniฤenรญ km 9,675, kde sa napojรญ na koniec I. etapy stavby novovybudovanou mimoรบrovลovou kriลพovatkou Lehรดtka. Koniec รบseku bude vย km 18,059 napojenรฝ na uลพ vybudovanรฝ รบsek ลกtvorpruhovej komunikรกcie vย ล รกลกovskom Podhradรญ mimoรบrovลovou kriลพovatkou (objekt 104). Kriลพovatka ล รกลกov je navrhnutรก ako รบplnรก ลกtvorlรญstkovรก kriลพovatka so siedmimi kriลพovatkovรฝmi vetvami.
Prevaลพnรก ฤasลฅ trasy vย celkovej dฤบลพke 8ย 372,88โm vedie vย nรกsype, vย zรกvislosti od vรฝลกky hladiny Q100 rieky Hron aย vรฝลกkovรฉho vedenia existujรบcich รบsekov ciest. Situovanie rรฝchlostnej cesty R1 vย รบdolnej nive rieky Hron si vyลพadovalo aj znaฤnรฝ rozsah sanaฤnรฝch opatrenรญ vย podloลพรญ aย ochranu cestnรฉho svahu. Bola potrebnรก vรฝmena podloลพia pod veฤพkou ฤasลฅou nรกsypu, realizรกcia brehovรฉho opevnenia kamennรฝm zรกhozom aย kamennou pรคtkou, รบprava podloลพia ลกtrkovรฝmi vibrovanรฝmi pilรณtami, geodoskou aย geosyntetickรฝmi vรฝstuลพami. Vย zosuvnom รบzemรญ sa stabilizoval svah zรกrubnรฝmi mรบrmi sย prikotvenรญm.
Zย hฤพadiska ลกรญrkovรฉho usporiadania ide oย rรฝchlostnรบ ลกtvorpruhovรบ smerovo rozdelenรบ komunikรกciu kategรณrie R 22,5/100 (80). Je vybavenรก vodiacim aย bezpeฤnostnรฝm zariadenรญm, vodorovnรฝm aย zvislรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm.
Vozovka je vย rรกmci celej stavby navrhnutรก ako netuhรก asfaltovรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy III. vย hrรบbke 550 mm. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ jej prieฤnym aย pozdฤบลพnym sklonom. Zrรกลพkovรบ vodu zย vozovky zachytรกvajรบ rigoly do vpustov aย odvรกdzajรบ ju do cestnej kanalizรกcie (objekt 501), ktorรก je umiestnenรก vย strednom deliacom pรกse vozovky po celej dฤบลพke komunikรกcie. Voda zย vozovky sa preฤisลฅuje vย jedenรกstich komplexoch odluฤovaฤov ropnรฝch lรกtok (objekty 501-12 aลพ 501-22) aย nรกsledne odvรกdza do rieky Hron, Opatovskรฉho potoka aย bรฝvalรฉho koryta Lutilskรฉho potoka. Zrรกลพkovรฉ vody zย priฤพahlรฉho รบzemia sa zachytรกvajรบ do dlรกลพdenรฝch priekop aย nรกsledne do bรฝvalรฉho Lutilskรฉho potoka, vsakovacej jamy alebo cestnej kanalizรกcie, kam sa odvรกdzajรบ aj horskรฉ vpusty umiestnenรฉ vย priekopรกch kriลพovatky ล รกลกov. Pozdฤบลพny trativod je navrhovanรฝ vย strednom deliacom pรกse aย vย prรญpade potreby po oboch stranรกch komunikรกcie.
Ako bezpeฤnostnรฉ zariadenie sa pouลพilo cestnรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo, na mostoch aย mรบroch je zรกbradฤพovรฉ zvodidlo. Vย รบseku, kde je samostatnรฉ vedenie dopravnรฝch pรกsov, sa navrhlo betรณnovรฉ zvodidlo. Zvodidlรก majรบ vย zmysle typovej smernice oceฤพovรฝch zvodidiel predpรญsanรฉ รบrovne zadrลพania โ na vonkajลกie okraje diaฤพnice รบroveล zachytenia N2, vย strednom deliacom pรกse รบroveล zachytenia H2 aย na vonkajลกรญch okrajoch diaฤพnice pred protihlukovรฝmi stenami รบroveล zachytenia H1.
Pozdฤบลพ cesty R1, na hranici trvalรฉho zรกberu, je umiestnenรฉ oplotenie, keฤลพe teleso rรฝchlostnej cesty R1 sa budovalo na poฤพnohospodรกrskych pozemkoch, kriลพuje regionรกlny ยญbiokoridor aย je tu predpoklad migrรกcie zveri. Oplotenie usmerลuje migraฤnรฝ pohyb zveri aย drobnรฝch ลพivoฤรญchov, ฤรญm zabraลuje priamemu stretu sย verejnou cestnou premรกvkou. Okrem toho oddeฤพuje pozemok diaฤพnice od priฤพahlรฝch pozemkov, sรบbeลพnรฝch poฤพnรฝch aย รบฤelovรฝch ciest.
Zneฤisteniu ovzduลกia vรฝfukovรฝmi plynmi zย automobilovej dopravy zabraลuje vรฝsadba zelene vย rรกmci vegetaฤnรฝch รบprav aย nรกhradnรก vรฝsadba (objekt 010). Zatrรกvnenie, vysadenรฉ stromy aย krรญky vย strednom deliacom pรกse, na svahoch aj vo vnรบtrokriลพovatkovรฝch priestoroch slรบลพia na zmiernenie negatรญvnych vplyvov prevรกdzky komunikรกcie na prรญrodnรฉ prostredie, zaฤlenenie cesty do krajiny, ale aj na zabrรกnenie oslnenia vodiฤov protiยญidรบcich vozidiel.
Na znรญลพenie hladiny hluku spรดsobenรฉho automobilovou dopravou aย jeho vplyvu na obyvateฤพstvo ลพijรบce vย blรญzkosti rรฝchlostnej cesty slรบลพia potihlukovรฉ steny (objekty 237, 238) vย celkovej dฤบลพke 3ย 860 m. Konลกtrukciu protihlukovรฝch stien tvoria oceฤพovรฉ stฤบpy, vรฝplล steny tvoria parapetnรฉ panely, hlinรญkovรฉ panely aย metakrylรกtovรฉ tabule. Stฤบpy sรบ kotvenรฉ na nรกsype aย opornรฝch mรบroch chemickรฝmi kotvami do vystuลพenej pilรณty, respektรญve do rรญmsy mosta. Kotevnรก platลa (na ukotvenie stฤบpa) je privarenรก na stฤบp. Metakrylรกtovรก farebnรก vรฝplล je do oceฤพovej konลกtrukcie stฤบpov upevnenรก pomocou uholnรญkov skrutkovรฝm spojom. Protihlukovรฉ steny plnia okrem akustickej aย statickej poลพiadavky aj funkciu estetickรบ. Hlinรญkovรฉ panely PHS sรบ sivรฉ aย zelenรฉ, vzรกjomne sa striedajรบ. Metakrylรกtovรก vรฝplล je vo dvoch odtieลoch zelenej farby. Na mostnรฝch objektoch aย na niektorรฝch รบsekoch je vรฝplล bezfarebnรก sย uhlรญkovรฝmi vlรกknami. Na objekte 238 sรบ stฤบpy vo vrchnej ฤasti ohnutรฉ, je tam ukotvenรฝ oktagonรกlny redukovaฤ. Vย stenรกch sรบ po asi 300โm umiestnenรฉ รบnikovรฉ dvere, ktorรฉ budรบ slรบลพiลฅ sprรกvcovi PHS aย zรกroveล pri dopravnรฝch nehodรกch ako รบnikovรฉ vรฝchody.
Nรกzov:ย Rรฝchlostnรก cesta R1 ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie, II. etapa Objednรกvateฤพ: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s. Projektant:ย DOPRAVOPROJEKT, a. s. Stavebno-technickรฝ dozor:ย Inลพinierske zdruลพenie Amberg โ SGS Zhotovovateฤพ:ย Zdruลพenie ลฝarnovica II zastรบpenรฉ vedรบcim ฤlenom zdruลพenia: Doprastav, a. s. Ostatnรญ ฤlenovia zdruลพenia:ย Inลพinierske stavby, a. s. Strabag, s. r. o.Eurovia CS, a. s. โ organizaฤnรก zloลพka ยญSlovensko Zdroj financovania:ย ลกtรกtny rozpoฤet, ลกtrukturรกlny fond Eร, Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ Lehota vรฝstavby:ย 730 dnรญ zaฤiatok: ย 24. 11. 2008 ukonฤenie:ย 24. 11. 2010 Zรกruฤnรก lehota:ย 5 rokov |
Mostnรฉ objekty
Na budovanom รบseku R1 sa nachรกdza 10ย mostnรฝch objektov, ktorรฉ zย celkovej dฤบลพky trasy predstavujรบ 1ย 209 m. Nosnรฉ konลกtrukcie sรบ zย prefabrikovanรฝch nosnรญkov, monolitickej predpรคtej konลกtrukcie systรฉmu extradosed alebo monolitickej predpรคtej trรกmovej konลกtrukcie. Vลกetky sรบ zaloลพenรฉ ploลกne, odvodnenรฉ kanalizaฤnรฝmi zvodmi do cestnej kanalizรกcie.
Najdlhลกรญ most mรก dฤบลพku 239โm (objekt 220) aย premosลฅuje koryto rieky Hron a Lutilskรฝย potok. Ide oย predpรคtรบ monolitickรบ konลกtrukciu, spoloฤnรบ pre obidva jazdnรฉ pรกsy rรฝchlostnej komunikรกcie. Podstatou nosnej konลกtrukcie je vedenie voฤพnรฝch kรกblov vย najdlhลกรญch poliach mimo prierez nosnej konลกtrukcie cez ลพelezobetรณnovรฉ pylรณny vรฝลกky 8,0โm, ktorรฉ sรบ zmonolitnenรฉ sย prieฤnikmi nosnej konลกtrukcie. Spodnรก stavba pozostรกva zย dvoch krajnรฝch opรดr aย ลกtyroch medziฤพahlรฝch pilierov zaloลพenรฝch ฤiastoฤne ploลกne vย otvorenรฝch stavebnรฝch jamรกch aย ฤiastoฤne hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Mostnรฝ objekt je vย ฤพavostrannom smerovom oblรบku vย polomere 1ย 200 m. Rieku prekonรกva pod veฤพkou ลกikmosลฅou โ uhol 49,27g.
Zabezpeฤenie stability terรฉnu
Na zรกklade inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa vย trase navrhlo sedem objektov, ktorรฉ rieลกia sanรกciu aย zachytenie svahov na zabezpeฤenie stability terรฉnu. Ide oย gravitaฤnรฉ opornรฉ, respektรญve zรกrubnรฉ mรบry aย geomรบry. Nรกsypovรฝ svah zemnรฉho telesa zachytรกvajรบ opornรฉ mรบry vystuลพenรฉ GEO vรฝstuลพou vย km 14,427 โ 14,540 vฤพavo od osi (objekt 228) aย vย km 15,333 โ 15,450 vฤพavo od osi (objekt 229). Majรบ premennรบ vรฝลกku aย lรญce opornรฝch mรบrov tvoria betรณnovรฉ prefabrikรกty. Vย strednom deliacom pรกse, vย km 13,600 โ 14,255, je umiestnenรฝ opornรฝ mรบr โ (objekt 234), ktorรฝ zabezpeฤuje nรกsyp ฤพavej polovice rรฝchlostnej cesty R1. Objekt je na zaฤiatku aย konci รบseku rieลกenรฝ ako gravitaฤnรฝ mรบr aย vย strednej ฤasti ako geomรบr sย lรญcom zย betรณnovรฝch prefabrikรกtov. Vย tomto รบseku cesta vedie vo dvoch vรฝลกkovรฝch รบrovniach. Vย km 13,975 โ 14,326 je vybudovanรฝ gravitaฤnรฝ opornรฝ mรบr (objekt 235) na zachytenie aย stabilizovanie vรฝลกkovej รบrovne pravรฉho jazdnรฉho pรกsu cesty R1 vย mieste styku sย riekou Hron. Vย mieste krajnice ฤพavรฉho jazdnรฉho pรกsu sรบ vybudovanรฉ zรกrubnรฉ mรบry vย km 13,840 โ 13,913 (objekt 225) aย vย km 14,110 โ 14,199 (objekt 226). Pohฤพadovรฉ strany mรบrov sรบ zย kameลa zย riadkovรฉho muriva. Kotvenรฉ steny stabilizujรบ aย zachytรกvajรบ zemnรฝ tlak vย zosuvnej ฤasti รบzemia. Vย pรคte nรกsypu pravรฉho jazdnรฉho pรกsu vย km 13,900 โ 13,975 zvyลกuje stabilitu zosuvnej ฤasti รบzemia ลพelezobetรณnovรฝ kotviaci prah (objekt 227).
Monitorovacรญ systรฉm
Sรบฤasลฅou realizรกcie rรฝchlostnej cesty je aj dodรกvka aย montรกลพ meteorologickรฉho monitorovacieho systรฉmu (objekty 699, 699-11, 699-12, 699-13). Ide oย podruลพnรบ stanicu SMMS, ktorรก bude spadaลฅ pod poฤรญtaฤovรฝ systรฉm CMMS osadenรฝ na stredisku รบdrลพby Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti vย ลฝiari nad Hronom. Podruลพnรก meteorologickรก stanica mรก za รบlohu monitorovaลฅ poveternostnรบ situรกciu aย cestnรฉ povrchovรฉ podmienky aย upozorลovaลฅ na tvorbu poฤพadovice alebo inรฉ situรกcie ohrozujรบce bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.
Stav realizรกcie
Zhotovovateฤพom rรฝchlostnej cesty R1, II. etapy, je zdruลพenie ลฝarnovica II. Stavba je rozdelenรก na ลกesลฅ รบsekov, ktorรฉ realizujรบ jednotlivรญ ฤlenovia zdruลพenia vย zmysle uzatvorenej Zmluvy oย zdruลพenรญ.
Na objekte hlavnej trasy sa realizujรบ krycie vrstvy vozovky โ OKH, ABVH, AKMS, krajnice, hydroosev svahov aย strednรฉho deliaceho pรกsu, montujรบ sa zvodidlรก, vodorovnรฉ aย zvislรฉ dopravnรฉ znaฤenie vrรกtane cestnรฝch portรกlov aย sฤรญtaฤe dopravy. Na vรคฤลกine mostnรฝch objektoch sรบ prรกce ukonฤenรฉ, intenzรญvne sa pracuje len na mostnom objekte 216, ktorรฉho podpornรก konลกtrukcia bola vplyvom vysokej hladiny rieky Hron poลกkodenรก aย vย dรดsledku extrรฉmne daลพdivรฉho poฤasia nebolo moลพnรฉ pokraฤovaลฅ vย plรกnovanom tempe.
ฤastรฉ prรญvalovรฉ daลพde vย rรกmci roka vลกak spรดsobili veฤพkรฉ problรฉmy vย zosuvnom รบzemรญ, vย รบseku km 13,870 โ 14,280 stavby, ktorรฉ komplikujรบ priebeh prรกc aj vย sรบฤasnosti. Problรฉm vznikol uลพ po zimnom obdobรญ na opornom mรบre vย osi km 13,600 โ 14,225 (objekt 234), kde doลกlo kย nerovnomernรฉmu sadaniu zรกkladu aย tvarovej deformรกcii mรบru. Bolo potrebnรฉ dรดkladne zmapovaลฅ รบzemie, zrealizovaลฅ kontrolnรฉ jadrovรฉ vrty na overenie hrรบbky stlaฤiteฤพnosti รญlovej vrstvy aย zastabilizovaลฅ zamokrenรฉ zosuvnรฉ รบzemie. Na objekte 235 doลกlo vย dรดsledku podmoฤenia podzรกkladia ฤasti mรบru nechrรกnenรฉho ลกtetovnicovou stenou kย nakloneniu, priebeลพne sa musia realizovaลฅ sanaฤnรฉ opatrenia na dodatoฤnรฉ prikotvenie mรบru, dodatoฤnรฉ horizontรกlne odvodลovacie vrty, prikotvenie zรกkladu mรบru vย naklonenej ฤasti. Problรฉmy sย nestabilnรฝm svahom treba rieลกiลฅ aj vย sรบฤasnosti โ sรบ navrhnutรฉ novรฉ sanaฤnรฉ opatrenia, ktorรฉ sa priebeลพne realizujรบ.
TEXT: Jรกn Karรกsek
FOTO: Doprastav
Jรกn Karรกsek je projektovรฝm manaลพรฉrom vย spoloฤnosti Doprastav, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.