SO 100-01 Rรฝchlostnรก cesta R2 โ€“ teleso R2 v km 18,500

Rรฝchlostnรก cesta R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa, Tomรกลกovce (รบsek Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce)

Partneri sekcie:

รšsek Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce s dฤบลพkou 12,82 km je sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R2 Trenฤรญn โ€“ Prievidza โ€“ Zvolen โ€“ Luฤenec โ€“ Koลกice, ktorรก predฤบลพi sรบvislรบ sieลฅ rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ od Zvolena smerom na vรฝchodnรฉ Slovensko.

Rรฝchlostnรก cesta R2 prechรกdza na danom รบseku okresom Luฤenec v Banskobystrickom kraji. Zaฤiatok stavby sa nachรกdza v doฤasnej stykovej kriลพovatke (SO 119-00).

Teleso rรฝchlostnej komunikรกcie ฤalej kriลพuje traลฅ ลฝSR mostnรฝm objektom SO 213-00 (spolu je na trase 11 mostov), prechรกdza katastrom obce Mรฝtna, kde bude vybudovanรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka (MUK) Mรฝtna, a ฤalej obcami Lovinobaลˆa, Podreฤany a Tomรกลกovce.

Koniec รบseku je v km 21,760 v mieste vรฝhฤพadovej MUK Tomรกลกovce, kde je na doฤasnรฉ prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s cestou I/16 navrhovanรก doฤasnรก stykovรก kriลพovatka (SO 108-00). S vรฝstavbou sa zaฤalo v auguste 2019, ukonฤenie je plรกnovanรฉ v novembri 2022. Stavbu realizuje zdruลพenie firiem Metrostav DS a Hochtief

O 100-00 Rรฝchlostnรก cesta R2 vedie v miestach biotopov nรกrodnรฉho a eurรณpskeho vรฝznamu, priฤom vลกetky biotopy a mokrade v blรญzkosti staveniska sรบ chrรกnenรฉ oplotenรญm. Vรฝskyt mnoลพstva mokradรญ pozdฤบลพ trasy R2 si vyลพadoval citlivรฝ postup pri ich zachovanรญ sรบฤasne s protichodnou poลพiadavkou na dรดslednรฉ odvodnenie podloลพia rรฝchlostnej cesty.

SO 219-01Most na R2 nad ลพelezniฤnou traลฅou a Krivรกnskym potokom v km 16,399 โ€“ 16,960 (most na R2)
SO 219-01Most na R2 nad ลพelezniฤnou traลฅou a Krivรกnskym potokom v km 16,399 โ€“ 16,960 (most na R2) | Zdroj: Metrostav DS, a. s

Vzhฤพadom na to, ลพe podloลพie rรฝchlostnej cesty R2 nedosahovalo poลพadovanรฉ parametre, pouลพila sa รบprava podloลพia:

  • geodoskou s geotextรญliou,
  • geodoskou s geotextรญliou a geomreลพou,
  • lomovรฝm kameลˆom,
  • vรฝmenou zeminy. Okrem tรฝchto foriem รบpravy podloลพia sa na urรฝchlenie konsolidรกcie vysokรฝch nรกsypov a nรกsypov za oporami niektorรฝch mostnรฝch objektov realizovala รบprava podloลพia:
  • geodoskou s vybudovanรญm vertikรกlnych drรฉnov,
  • geodoskou s vybudovanรญm drenรกลพnych, resp. sanaฤnรฝch rebier

Nรกsypy zemnรฉho telesa rรฝchlostnej cesty R2 sa realizovali z: โ€ข vhodnรฝch zemรญn z vรฝkopu trasy, โ€ข podmieneฤne vhodnรฝch zemรญn z vรฝkopu trasy upravenรฝch hydraulickรฝm spojivom alebo v sendviฤovej ลกtruktรบre, โ€ข nesรบdrลพnรฝch zemรญn dovezenรฝch zo zemnรญkov (lomov).

Vลกetky nรกsypy zemnรฉho telesa sรบ rieลกenรฉ ลกtandardne so sklonmi svahov 1 : 2, vรฝnimoฤne so sklonmi 1 : 1,25. Nรกsypy vyลกลกie ako 6 m a zรกrezy hlbลกie ako 5 m sรบ vybudovanรฉ s lavicami so ลกรญrkou 2 m. V inundaฤnom รบzemรญ Krivรกnskeho potoka je realizovanรก ochrana pรคty nรกsypovรฉho telesa rรฝchlostnej cesty proti erรณznej ฤinnosti a poลกkodeniu svahu pri vybrieลพdenรญ toku v dฤบลพke 1 447 m.

Sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty sรบ aj vetvy na otรกฤanie vozidiel รบdrลพby, ktorรฉ zabezpeฤujรบ bezpeฤnรฉ otรกฤanie tรฝchto vozidiel mimo premรกvky na rรฝchlostnej ceste R2 a zรกroveลˆ mรดลพu slรบลพiลฅ aj na presmerovanie dopravy do druhรฉho dopravnรฉho pรกsu a nรกsledne na cestu I/16 v prรญpade vรกลพnej dopravnej nehody. Prioritne sa vลกak budรบ v prรญpade nehody vyuลพรญvaลฅ prejazdy strednรฝm deliacim pรกsom, resp. odklonom dopravy uลพ v miestach kriลพovatiek.

2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa, Tomรกลกovce (รบsek Mรฝtna โ€“ Tomรกลกovce)

Protihlukovรฉ steny: 6 ks s celkovou dฤบลพkou 3,7 km
Mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky: 1 ks (SO 146)
Nรกsypy: 1 700 000 m3
Odkopy: 600 000 m3 CBGM: 60 000 m3 SMA: 12 000 m3
ACl 16: 24 000 m3 ACp 22: 25 000 m3

SO 213 -00

Most na ceste R2 prevรกdza ลกtvorpruhovรบ, smerovo rozdelenรบ cestnรบ komunikรกciu, so ลกรญrkovรฝm usporiadanรญm pre kategรณriu cesty R24,5/100. Smerovo vedie trasa z oblรบka do oblรบka s polomerom R = 1 030 m, a to cez prechodnicu a priamu. Niveleta je vรฝลกkovo vo vrcholovom oblรบku s polomerom R = 10 000 m so sklonom dotyฤnรญc +2,26 % a -2,1 %.

Prieฤny sklon na moste je jednostrannรฝ โ€“ prechรกdza z 3,5 % do -2,5 % na ฤพavom moste a z 3,5 % do 2,5 % na pravom moste. V trinรกstom poli ฤพavรฉho mosta zasahuje do ลกรญrkovรฉho usporiadania vetva kriลพovatky, preto je tam rozลกรญrenie nosnej konลกtrukcie o 1,442 m. V ลกiestom poli pravรฉho mosta a v siedmom poli ฤพavรฉho mosta premosลฅuje most cestu I/16, v siedmom poli pravรฉho mosta a v รดsmom poli ฤพavรฉho mosta traลฅ ลฝSR a v dvanรกstom poli bezmennรฝ potok.

SO 213-01 Most na R2 nad I/16 a ลพelezniฤnou traลฅou v km 9,441 โ€“ 9,957 (most na R2)
SO 213-01 Most na R2 nad I/16 a ลพelezniฤnou traลฅou v km 9,441 โ€“ 9,957 (most na R2) | Zdroj: Metrostav DS, a. s

Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako spojitรฝ otvorenรฝ dvojtrรกm z monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu. Prieฤny rez pozostรกva z dvoch plnรฝch predpรคtรฝch trรกmov spojenรฝch ลพelezobetรณnovou doskou s premennou hrรบbkou od 0,30 po 0,45 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 2,40 m. Rozpรคtia polรญ sรบ 31,0 + 11 ร— 44,0 ร— 31,0 m. Spodnรก stavba pozostรกva z 2 krajnรฝch opรดr a 12 medziฤพahlรฝch pilierov, ktorรฉ sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtachย  1,20 m.

Pred zaloลพenรญm opory ฤ. 1 sa zriadil konsolidaฤnรฝ nรกsyp. Z dรดvodu รบspory ฤasu konsolidรกcie tohto nรกsypu sa zaฤala nosnรก konลกtrukcia budovaลฅ na ฤพavom moste od piliera ฤ. 6L po oporu ฤ. 1L a na pravom moste od piliera ฤ. 5P po oporu ฤ. 1P. Technolรณgia vรฝstavby je navrhnutรก ako postupnรก betonรกลพ na pevnej podpernej skruลพi od vรฝrobcu ULMA.

Poฤas celรฉho budovania nosnej konลกtrukcie, zakladania pilierov pri trati ลฝSR, ako aj betonรกลพe rรญmsovรฝch ฤastรญ na mostnรฝch objektoch v poliach nad traลฅou ลฝSR, je potrebnรฉ koordinovaลฅ prรกce so zรกstupcami ลฝSR s prihliadnutรญm na aktuรกlny dopravnรฝ grafikon. Poฤas razenia ลกtetovnicovรฝch stien a vล•tania pilรณt 8L, 9L, 7P a 8P, ako aj budovania NK nad traลฅou ลฝSR je potrebnรก vรฝluka, a to vลพdy na priฤพahlej koฤพaji. Aktuรกlne prebieha na moste realizรกcia nosnej konลกtrukcie na ลกiestom poli pravรฉho mosta a na siedmom poli ฤพavรฉho mosta. Preklenutie ponad cestu I/61 a traลฅ ลฝSR sa realizuje pomocou oceฤพovรฝch profilov I 500

SO 214-00

Trasa rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa, Tomรกลกovce v รบseku km 10,150 โ€“ 10,900 sa zaฤรญna v nรกsype sรบbeลพne so ลพelezniฤnou traลฅou Zvolen โ€“ Fiฤพakovo. V km 10,500 pokraฤuje mostom 214-00 Most na R2 nad III/2632, ktorรฝ je sรบฤasลฅou kriลพovatky Mรฝtna.

Za ลˆou pokraฤuje trasa rรฝchlostnej cesty R2 v nรกsype. Most sa nachรกdza v extravilรกne obce Mรฝtna. Mostnรฝ objekt 214-00 je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1 200 mm, opretรฝch o vrstvu fluviรกlnych ลกtrkov. Dฤบลพka pilรณt pod jednotlivรฝmi podperami sa lรญลกi v zรกvislosti od geologickรฝch podmienok.

Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฝ prah zo ลพelezobetรณnu, sรบฤasลฅou opรดr sรบ aj zรกvernรฉ mรบriky a rovnobeลพnรฉ zavesenรฉ krรญdla. Podpery mosta tvorรญ zรกkladovรฝ blok s premennou vรฝลกkou a driekom, ktorรฝ pozostรกva z dvojice stฤบpov s premennou vรฝลกkou. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ spojitรก 3-poฤพovรก doskovรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu. Celkovรก dฤบลพka mosta je 70,679 m (PM) a 70,701 m (LM).

Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou SO 213-00
Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou SO 213-00 | Zdroj: Metrostav DS, a. s

Nosnรก konลกtrukcia mรก dฤบลพku 65,49 m, rozpรคtia polรญ sรบ 19,59 + 25,00 + 19,59 m. V prieฤnom smere je nosnรก konลกtrukcia navrhnutรก ako doskovรก so ลกรญrkou 13,250 m s obojstrannรฝmi konzolami. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je konลกtantnรก, 1,10 m. Na oboch koncoch nosnej konลกtrukcie prechรกdza doska do masรญvneho monolitickรฉho prieฤnika so ลกรญrkou 1,84 m

SO 217-00 Most sa nachรกdza v katastrรกlnom รบzemรญ obcรญ Divรญn a Lovinobaลˆa, kde kopรญruje traลฅ ลฝSR a premosลฅuje cestu III/2664 z obce Lovinobaลˆa do obce Podreฤany. Navrhovanรฝ mostnรฝ objekt je sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R2. Mostnรฝ objekt je dvojmost, priฤom kaลพdรฝ most pozostรกva zo ลกiestich polรญ. Celkovรก dฤบลพka mosta je 241,02 m (LM), resp. 228,68 m (PM).

Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ spojitรก 6-poฤพovรก predpรคtรก dvojtrรกmovรก konลกtrukcia. Rozpรคtia ฤพavรฉho mosta sรบ 30,00 + 40,00 + 3 ร— 42,00 + 30,00 m a pravรฉho mosta 30,00 + 40,00 + 3 ร— 38,00 + 30,00 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie oboch mostov je 2,40 m, ลกรญrka NK pri LM je 13,35 m a pri PM 13,25 m. Spodnรบ stavbu kaลพdรฉho mosta tvorรญ dvojica krajnรฝch opรดr a 5 medziฤพahlรฝch podpier.

SO 217-01 Most na R2 nad III/2664 v km 15,400 (most na R2)
SO 217-01 Most na R2 nad III/2664 v km 15,400 (most na R2) | Zdroj: Metrostav DS, a. s

Podpery sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1,2 m. Opora O1 je navrhnutรก ako gravitaฤnรก, tvorรญ ju รบloลพnรฝ prah, driek a zรกklad. Pri vรฝkope stavebnej jamy na OP1 sa zistila lepลกia รบnosnosลฅ podloลพia, ako sa oฤakรกvalo, na zรกklade ฤoho sa opora OP1 zaloลพila na mikropilรณtach a OP1L sa zaloลพila ploลกne. Opora OP7 je vo forme รบloลพnรฉho prahu posadenom na nรกsype R2 zaloลพenรก na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1,20 m a dฤบลพkou 18 m.

ฤŒasลฅ veฤพkopriemerovรฝch pilรณt na opore OP7 prechรกdza cez konsolidovanรฝ nรกsyp s vรฝลกkou pribliลพne 9,5 m. Konsolidรกcia trvala ลกesลฅ mesiacov, priฤom vzhฤพadom na tento ฤas sa zaฤala NK mostnรฉho objektu budovaลฅ od piliera P6L smerom k opore OP1L a poslednรก etapa LM sa realizovala aลพ po vybudovanรญ NK celรฉho PM, kde sa zaฤalo od opory OP1P smerom k opore OP7P.

Nosnรก konลกtrukcia sa budovala na ฤพahkej priestorovej podpernej skruลพi POLYSYSTEM od firmy SAFE, preklenutie ponad cestu III/2664 sa zrealizovalo pomocou profilov I 500. Na debnenie nosnej konลกtrukcie sa pouลพilo systรฉmovรฉ posรบvacie debnenie firmy DOKA (nosnรญkovรฉ debnenie TOP 50). V sรบฤasnosti sa na moste realizujรบ rรญmsy a รบpravy pod mostom.

O 219-00

Most na ceste R2 prevรกdza ลกtvorpruhovรบ, smerovo rozdelenรบ cestnรบ komunikรกciu so ลกรญrkovรฝm usporiadanรญm pre kategรณriu cesty R24,5/100. Komunikรกcia vedie smerovo v oblรบku s polomere R = 1 475 m a v prechodnici. Na oboch mostoch je jednostrannรฝ prieฤny sklon 2,5 %, v poslednom poli prechรกdza z 2,5 do 1,9 %. Vรฝลกkovo vedie komunikรกcia v stรบpajรบcej dotyฤnici v sklone +1,1 %.

Most premosลฅuje v prvom poli cestu รบdrลพby, v druhom poli traลฅ ลฝSR, v รดsmom poli Krivรกnsky potok a v deviatom poli poฤพnรบ cestu. Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ ako 10-poฤพovรฝ trรกmovรฝ, priฤom oba mosty sรบ tvorenรฉ spojitรฝm predpรคtรฝm komorovรฝm nosnรญkom s konzolami. Hrรบbka konzol je 250 โ€“ 500 mm, hornej dosky 280 โ€“ 500 mm. Hrรบbka spodnej dosky je 230 โ€“ 500 mm, hrรบbka trรกmov 500 โ€“ 650 mm.

Rozpรคtie ฤพavรฉho mosta je 45,0 + 8 ร— 58,0 + 45,0 m a pravรฉho mosta 45 + 7 ร— 58,0 + 48,0 + 37,0 m. Celkovรก ลกรญrka nosnej konลกtrukcie mosta je 23,2 m. Zakladanie pilierov ฤ. 2 a 3 prebiehalo ฤiastoฤne v otvorenรฝch stavebnรฝch jamรกch a od strany ลฝSR v ลกtetovnicovรฝch stenรกch. Z dรดvodu blรญzkosti zakladania uvedenรฝch pilieov bolo potrebnรฉ koordinovaลฅ prรกce so zรกstupcami ลฝSR s prihliadnutรญm na aktuรกlny dopravnรฝ grafikon.

Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou SO 219-00
Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou SO 219-00 | Zdroj: Metrostav DS, a. s

Pred zakladanรญm pilierov ฤ. 8 a 9 bol Krivรกnsky potok odklonenรฝ doฤasnรฝm obtokom mimo zรกkladovรฝch jรกm, zakladanie tรฝchto pilierov bolo nutnรฉ realizovaลฅ pri nรญzkych hladinรกch vody v potoku. Spodnรก stavba pozostรกva z 2 krajnรฝch opรดr a 9 medziฤพahlรฝch pilierov.

Opora ฤ. 1 a medziฤพahlรฉ piliere ฤ. 2 aลพ 8 sรบ zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach โˆ… 1,20 m. Opora ฤ. 11 a piliere ฤ. 9 a 10 sรบ zaloลพenรฉ ploลกne na geologickej vrstve hornรญn R1-R2. Pred zaloลพenรญm opory ฤ. 1 sa zriadil v ลกesลฅmesaฤnom predstihu konsolidaฤnรฝ nรกsyp. Opora ฤ. 11 je rieลกenรก ako ฤlenenรก โ€“ z jej zรกkladu vychรกdza ลกesลฅ rebier, ktorรฉ sรบ v hornej ฤasti prepojenรฉ pomocou รบloลพnรฉho prahu. Technolรณgia vรฝstavby nosnej konลกtrukcie je navrhnutรก formou postupnej betonรกลพe na ฤพahkej priestorovej skruลพi POLYSYSTEM od firmy SAFE.

Preklenutie ponad ลฝSR a Krivรกnsky potok sa realizovalo pomocou oceฤพovรฝch profiloch I 500. Z dรดvodu spevnenia svahu pri preklenutรญ Krivรกnskeho potoka sa museli po obidvoch brehoch potoka zaraziลฅ zdvojenรฉ ลกtetovnicovรฉ steny spriahnutรฉ ลฅahadlami. Vรฝstavba prebehla od opory ฤ. 1 smerom ku koncu mosta v desiatich etapรกch. V kaลพdej etape sa najskรดr zabetรณnovala spodnรก doska spoloฤne so stenami komory a nรกsledne hornรก doska. Aktuรกlne prebieha na mostnom objekte realizรกcia nosnej konลกtrukcie na desiatej etape pravรฉho mosta a na รดsmej etape ฤพavรฉho mosta.

Pohฤพad na most SO 222-00 poฤas vรฝstavby preloลพky cesty III/2640 do Podreฤian
Pohฤพad na most SO 222-00 poฤas vรฝstavby preloลพky cesty III/2640 do Podreฤian | Zdroj: Metrostav DS, a. s

SO 222-00

Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ spojitรก trojpoฤพovรก predpรคtรก doskovรก konลกtrukcia. Rozpรคtia mosta sรบ 19,59 + 25,00 + 19,59 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 1,10 m. Komunikรกcia na moste je smerovo rozdelenรก, vedie v priamej. Niveleta na moste stรบpa na celom รบseku v smere staniฤenia.

Sklon je premennรฝ v zรกvislosti od zakruลพovacieho oblรบka s polomerom R = 23 000 m. Prieฤny sklon na moste je jednostrannรฝ, 2,5 % (sklon smerom k pravostrannรฝm rรญmsam). Prevรกdzanรก rรฝchlostnรก cesta R2 mรก voฤพnรบ ลกรญrku 2 ร— 11,25 m, na vonkajลกej strane mosta je navrhnutรฝ sluลพobnรฝ chodnรญk so ลกรญrkou 0,75 m. Celkovรก ลกรญrka mosta je 13,75 m. Opory sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Spodnรบ stavbu tvorรญ dvojica opรดr a dvojica medziฤพahlรฝch podpier.

Na opory nadvรคzujรบ rovnobeลพnรฉ svahovรฉ krรญdla. Piliere ฤ. 2 a 3 tvorรญ vลพdy dvojica stojok na spoloฤnom zรกkladovom bloku, ktorรฉ sรบ tieลพ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na hrncovรฝch loลพiskรกch (na dvojici loลพรญsk na kaลพdej podpere), pevnรฉ loลพisko je umiestnenรฉ na opore ฤ. 1. Z dรดvodu veฤพkej ลกikmosti mosta (45ยฐ) je loลพisko na opore ฤ. 4 na kaลพdom moste natoฤenรฉ kolmo k loลพisku na opore ฤ. 1.

Zรกver

Novรก ฤasลฅ rรฝchlostnej cesty odฤพahฤรญ existujรบcu cestu I/16 od tranzitnej automobilovej dopravy, ฤรญm skrรกti ฤas jazdy na tzv. juลพnom ลฅahu. Zรกroveลˆ znรญลพi sรบฤasnรฉ negatรญvne vplyvy dopravy a vรฝrazne zlepลกรญ ลพivotnรฉ podmienky obyvateฤพov dotknutรฝch obcรญ.

Rรฝchlostnรก cesta v navrhovanom รบseku preberie vลกetku tranzitnรบ dopravu, ako aj funkciu medzinรกrodnรฉho cestnรฉho ลฅahu E 571 (zรกroveลˆ E 58) R2 Trenฤรญn โ€“ Prievidza โ€“ ลฝiar nad Hronom โ€“ Zvolen Luฤenec โ€“ Rimavskรก Sobota โ€“ Roลพลˆava โ€“ Koลกice. Navrhovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty bude predstavovaลฅ vรฝznamnรฉ predฤบลพenie sรบvislej siete rรฝchlostnรฝch ciest v smere na vรฝchod od Zvolena v polohe juลพnรฉho rรฝchlostnรฉho cestnรฉho ลฅahu na vรฝchodnรฉ Slovensko.

Ing. Duลกan Teltsch, Ing. Radoslav Jaroลก,, Ing. Milan Veselovskรฝ, Ing. Dominik Olaลกรกk, Ing. Tomรกลก Glejtek, Richard Vรญtek

Stanislav Osuskรฝ: Mรก po nรกs kto pokraฤovaลฅ

Ing. Osuskรฝ (vฤพavo) a prof. Nemetschek

Zdroj:ย Archรญv respondenta

Nemalou mierou prispel k prechodu statiky od logaritmickรฉho pravรญtka k poฤรญtaฤom, vychovรกval ลกtudentov a stรกl pri zrode รบspeลกnej firmy Allplan Slovensko.

Dnes je uลพ na dรดchodku, no verรญ, ลพe to bolo sprรกvne rozhodnutie a je ฤas prenechaลฅ prรกcu mladลกรญm a mรบdrejลกรญm. Ing. Stanislav Osuskรฝ, PhD., nรกm venoval ฤas na rozhovor v aktuรกlnom ฤรญsle Inลพinierskych stavieb.

ฤŒo vรกs viedlo k ลกtรบdiu najลฅaลพลกieho ลกtudijnรฉho odboru na SvF vtedajลกej SVล T?ย 

V ฤase, keฤ som konฤil zรกkladnรบ ลกkolu, mal mรดj najstarลกรญ brat ukonฤenรบ Stavebnรบ fakultu spomรญnanej SVล T. To ฤiastoฤne ovplyvnilo moje rozhodovanie, na akej strednej ลกkole budem pokraฤovaลฅ. Zvolil som si strednรบ priemyselnรบ ลกkolu stavebnรบ, odbor Pozemnรฉ stavby.

Po absolvovanรญ v roku 1966 som potom aj ja pokraฤoval v ลกtรบdiu na Stavebnej fakulte SVล T. Nakoฤพko ma viacej zaujรญmali vรฝpoฤty ako rysovanie, vybral som si odbor Inลพinierske konลกtrukcie a dopravnรฉ stavby. Vedel som, ลพe tu prevlรกdajรบ predmety ako matematika, stavebnรก mechanika, pruลพnosลฅ a pevnosลฅ, statika. V piatom roฤnรญku som si zvolil ลกpecializรกciu betรณnovรฉ konลกtrukcie a mosty.

Preฤo prรกve betรณnovรฉ konลกtrukcie a mosty a neskรดr aj rozhodnutie zostaลฅ na prรญsluลกnej katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov (KBKaM)?

Od tretieho roฤnรญka som robil na tejto katedre pomocnรบ vedeckรบ silu a v piatom roฤnรญku som robil ล VOฤŒ-ku u prof. Trokana. V tom ฤase uลพ bola dokonฤenรก vรฝstavba budovy Stavebnej fakulty a na katedre BKaM bol nainลกtalovanรฝ poฤรญtaฤ Odra 1013.

V piatom roฤnรญku sme na ลˆom robili na vybranรฝch statiach krรกtky program v strojovom kรณde a v jazyku Algol. Nadchla ma moลพnosลฅ vytvรกraลฅ programy, ktorรฉ dokรกลพu v krรกtkom ฤase urobiลฅ za mลˆa prรกcu a eลกte na vyลกลกej รบrovni. V tom ฤase bolo na katedre BKaM voฤพnรฉ miesto, tak som poลพiadal o prijatie na katedru.

Nastรบpil som na funkciu asistenta a neskรดr odbornรฉho asistenta a popri pedagogickom procese som zaฤal programovaลฅ v strojovom kรณde na Odre 1013. Pod patronรกt si ma zobrali prof. Ing. M. Ballo, CSc., a doc. Ing. I. Harvan, CSc

V basketbalovom muลพstve katedry bol budรบci rektor, dvaja dekani, prodekan a dvaja vedรบci katedry...
V basketbalovom muลพstve katedry bol budรบci rektor, dvaja dekani, prodekan
a dvaja vedรบci katedryโ€ฆย |ย Zdroj: Archรญv respondenta

V ฤom spoฤรญvala vaลกa pedagogickรก a vedecko-vรฝskumnรก ฤinnosลฅ na katedre?

V pedagogickom procese som pรดsobil ako vedรบci na cviฤeniach z predmetov Betรณnovรฉ mosty, Betรณnovรฉ konลกtrukcie, Vybranรฉ state a Programovanie pre betรณnovรฉ konลกtrukcie a prednรกลกal predmet Automatizรกcia inลพinierskych รบloh.

Aktรญvne som pรดsobil na postgraduรกlnych kurzoch organizovanรฝch Katedrou BKaM a รšstavom vzdelรกvania v stavebnรญctve. Bol som aj ฤlenom ลกtรกtnicovรฝch komisiรญ na odbore Konลกtrukcie dopravnรฝch stavieb a Pozemnรฉ stavby a vedรบci diplomovรฝch prรกc. V rokoch 1980 aลพ 1986 som zabezpeฤoval prestavbu vรฝpoฤtovรฉho laboratรณria na katedre BKaM, v rรกmci ktorej sa Odra 1013 nahradila za SMEP 4-20 a tieลพ sa na fakulte vybudovali poฤรญtaฤovรฉ uฤebne

Vo vedecko-vรฝskumnej oblasti som pรดsobil v dvoch tรญmoch. V skupine prof. Balla som pracoval na vรฝvoji softvรฉru pre betรณnovรฉ konลกtrukcie a jeho aplikรกciรกch pri rieลกenรญ รบloh zรกkladnรฉho vรฝskumu BKaM. V skupine doc. Zvaru som sa podieฤพal na rieลกenรญ รบloh vedecko-technickรฉho charakteru, ktorรฉ boli spolufinancovanรฉ realizaฤnou sfรฉrou.

Jednou z nosnรฝch รบloh, ktorรฉ sme v tomto tรญme rieลกili, boli aj prefabrikovanรฉ tenkostennรฉ klenby, ktorรฉ sa stali sรบฤasne tรฉmou mojej kandidรกtskej dizertaฤnej prรกce na obhajobu titulu CSc., dnes PhD. Tรกto problematika si vyลพiadala komplexnรฝ vรฝvoj konลกtrukcie vrรกtane prvkov a spojov, podrobnรบ statickรบ analรฝzu konลกtrukcie ako celku, najmรค v ฤase vyhotovenia โ€“ zasypรกvania, a laboratรณrne a experimentรกlne merania in situ.

Pohฤพad na chodovskรฝ portรกl
Pohฤพad na chodovskรฝ portรกlย |ย Zdroj: Archรญv respondenta

Na prekrytie Myslavskรฉho potoka v Koลกiciach sme robili nรกvrh spoja prefabrikรกtov, laboratรณrnu skรบลกku spoja, statickรฝ vรฝpoฤet klenby prekrytia a zaลฅaลพovaciu skรบลกku experimentรกlneho รบseku na tomto objekte. Potok, ktorรฝ pretekal cez sรญdlisko a v ฤase daลพฤov hrozilo utopenie detรญ (dokonca sa pred prekrytรญm takรฝ prรญpad stal), sa prekryl klenbou na รบseku dlhom 600 m.

Po รบspechu v Koลกiciach nasledoval prefabrikovanรฝ tunel na preloลพke ลพelezniฤnej trate Chodov โ€“ Sokolov, kde kriลพovali ลพeleznicu v jednom mieste tri cesty. Zvolil sa tam 200 m dlhรฝ tunel s nadnรกsypom vรฝลกky 1,5 aลพ 10 m, ktorรฝ umoลพnil prechod troch ciest plynulo nad ลพeleznicou a ktorรฝ zรกroveลˆ prepรกjal krajinu.

Robili sme tam nรกvrh tvaru klenieb, statickรฝ vรฝpoฤet, zaลฅaลพovacie skรบลกky nezasypanej klenby, merania poฤas zasรฝpania a zaลฅaลพovacie skรบลกky zasypanรฝch klenieb. Stavbu projektoval podnik Inลพinierske a priemyselnรฉ stavby Praha. Rovnakรฝ podnik projektoval cestu Cheb โ€“ Mariรกnske Lรกzne.

Aj tam sa na premostenie Lobskรฉho potoka pouลพila prefabrikovanรก klenbovรก konลกtrukcia. Krajinu, prirodzene, rozdeฤพujรบ rieky a pohoria, ktorรฉ prรกve mostmi a tunelmi prekonรกvame a zรกroveลˆ veฤพkรฝmi lรญniovรฝmi stavbami (ลพeleznice a diaฤพnice) rozdeฤพujeme.

Izolรกcia klenby a zasรฝpanie tunela na trati Chodov โ€“ Sokolov
Izolรกcia klenby a zasรฝpanie tunela na trati Chodov โ€“ Sokolovย |ย Zdroj: Archรญv respondenta

Vrรกลฅme sa eลกte na chvรญฤพu k vรกลกmu nadลกeniu pre programovanie, na zaฤiatku ktorรฉho stรกla dnes uลพ zabudnutรก Odra. Ako to iลกlo ฤalej?

V ฤase mรดjho ลกtรบdia na vysokej ลกkole bolo najpouลพรญvanejลกรญm nรกstrojom statika logaritmickรฉ pravรญtko. S nรญm sme rieลกili rรดzne metรณdy vรฝpoฤtu vnรบtornรฝch sรญl na konลกtrukciรกch, ktorรฉ viedli k sรบstave rovnรญc (nesmela byลฅ veฤพmi veฤพkรก, aby sa dala vyrieลกiลฅ), jej vyrieลกeniu a nรกslednรฉmu vรฝpoฤtu vnรบtornรฝch sรญl.

ฤŒasto sa pouลพรญvali pribliลพnรฉ metรณdy, vรฝseky konลกtrukcie a rรดzne tabuฤพky vyrieลกenรฝch vnรบtornรฝch sรญl na spojitรฝch nosnรญkoch, rรกmoch, doskรกch a stenรกch. Metรณdou koneฤnรฝch prvkov (MKP) a ลกikovnosลฅou programรกtorov sa podarilo vyvinรบลฅ aj na Odre 1013 programy, ktorรฉ boli schopnรฉ vyrieลกiลฅ vรคฤลกinu konลกtrukciรญ beลพnej praxe.

Len na porovnanie โ€“ Odra 1013 mala 40 kB operaฤnej pamรคte a ลพiadnu externรบ pamรคลฅ, zato zaberala miestnosลฅ 6 ร— 3 m. Programy boli nรกstrojom, ktorรฝ posunul statiku o รบroveลˆ vyลกลกie. Postupne sme vyvinuli jednotlivรฉ programy, ktorรฉ rieลกili deformรกcie a vnรบtornรฉ sily na beลพnรฝch konลกtrukciรกch a tieลพ programy na dimenzovanie ลพelezobetรณnovรฝch a predpรคtรฝch prierezov.

Pohฤพad na tunel po 40 rokoch
Pohฤพad na tunel po 40 rokochย |ย Zdroj: Archรญv respondenta

Programy sa pouลพรญvali v pedagogickom procese pri zadaniach z jednotlivรฝch predmetov, v diplomovรฝch, doktorandskรฝch a vo vedeckovรฝskumnรฝch prรกcach. Odra sa vyuลพรญvala od 7.00 do 19.00 hod. a niekedy aj dlhลกie. No v tom ฤase uลพ boli dostupnรฉ aj veฤพkรฉ sรกlovรฉ poฤรญtaฤe s vรคฤลกou kapacitou a rรฝchlosลฅou ako Odra 1013, umoลพลˆujรบce vรฝvoj programov v programovacom jazyku.

Na zรกklade skรบsenostรญ s vรฝvojom sรณlo programov metรณdou MKP sme vyvinuli prvรฝ slovenskรฝ programovรฝ systรฉm BK. Tento systรฉm umoลพลˆoval vรฝpoฤet rovinnรฝch konลกtrukciรญ (rรกmov, stien, dosiek ) a tieลพ prerozdelenie zaลฅaลพenia od vetra a seizmicity na tieto konลกtrukcie a automatickรฉ dimenzovanie vรฝstuลพe a vytvรกranie vรฝkresov vรฝstuลพe.

Systรฉm BK bol v rokoch 1980 aลพ 1991 nainลกtalovanรฝ v mnohรฝch projekฤnรฝch podnikoch v celom bรฝvalom ฤŒeskoslovensku. V tom ฤase mali projekฤnรฉ podniky stovky zamestnancov a centrรกlne vรฝpoฤtovรฉ stredisko vyuลพรญvanรฉ vลกetkรฝmi projektantmi v podniku. Mรดลพem spomenรบลฅ aspoลˆ niektorรฉ podniky, kde bol systรฉm BK nainลกtalovanรฝ v Bratislave โ€“ Hyco, ล PTU, VVรšP, VVรšPS, Kovoprojekt, Hydrostav, Priemstav, Pozemnรฉ stavby, Chempik, KORD, Vรกhostav, ZZIP, Poฤพnohospodรกrsky projektovรฝ รบstav ฤi Stavoprojekt.

Keฤ mali tieto podniky poboฤky aj v inรฝch mestรกch, tak aj tam. Eลกte pรกr prรญkladov z ฤŒiech โ€“ za vลกetky spomeniem Elektroprojektu Praha ฤi Cheming Pardubice. Systรฉm BK na SMEP 4-20 na katedre a na poฤรญtaฤi vo vรฝpoฤtovom stredisku Stavebnej fakulty vyuลพรญvali ลกtudenti a pracovnรญci fakulty v pedagogickom procese a pri rieลกenรญ vedecko-vรฝskumnรฝch รบloh. Pri nรกstupe personรกlnych poฤรญtaฤov sme systรฉm BK prepracovali aj na PC.

Pohฤพad na tunel po 40 rokoch
Pohฤพad na tunel po 40 rokochย |ย Zdroj: Archรญv respondenta

No potom priลกiel rok 1989 a vy ste spolu s prof. Ballom v roku 1992 opustili KBKaM. ฤŒo sa stalo?

Zistili sme, ลพe prรกce okolo systรฉmu BK narastajรบ a bolo by vhodnรฉ, aby sa tomu niekto venoval na plnรฝ รบvรคzok. V roku 1991 sme preto spolu s prof. Ing. M. Ballom, CSc., zaloลพili firmu BK, spol. s r. o., a v roku 1992 sme spolu odiลกli z fakulty a zamestnali sme sa v nej. V tom ฤase priลกla aj ponuka na spoluprรกcu od prof. Nemetschka.

Zaฤali sme pracovaลฅ na vรฝvoji a รบprave statickรฝch programov pre spoloฤnosลฅ Nemetschek GmbH Mnรญchov. Koncom roka 1992 vznikla firma Nemetschek Slovensko, s. r. o., do ktorej preลกli vลกetci zamestnanci BK, s. r. o. Pracovali sme na vรฝvoji programov firmy Nemetchek GmbH (neskรดr A.G., akciovรก spoloฤnosลฅ), ฤo boli statickรฉ programy, CAD (Allplan) a programy na sprรกvu budov.

Na zaฤiatku mala firma 15 pracovnรญkov, v roku 2002 to bolo aลพ 120 pracovnรญkov a neskรดr sa poฤet ustรกlil na 80 aลพ 90. Programy firmy Nemetschek sรบ urฤenรฉ projektantom stavieb, statikom a stavebnรฝm firmรกm, preto sa pri vรฝvoji uplatnia stavebnรญ inลพinieri so znalosลฅami programovania.

Mnohรฝch z nich, ktorรญ vo firme pracujรบ, sme vychovali eลกte poฤas pรดsobenia na Stavebnej fakulte. Na konci roku 2007 som odiลกiel do dรดchodku. Firma stรกle existuje, teraz pod nรกzvom Allplan Slovensko, s. r. o. O tom, ลพe je รบspeลกnรก, svedฤรญ aj ฤรญslo z roku 2012, ktorรฉ ukรกzalo, ลพe Firma Nemetschek Allplan A.G. mรก s dcรฉrskymi firmami 300 000 zรกkaznรญkov v 142 krajinรกch sveta. Vรฝvoj programov prebieha v Nemecku, na Slovensku a v ฤŒechรกch.

Overenie konลกtrukcie na hotovom objekte โ€“ pri skรบลกke objektu v Koลกiciach sa pouลพilo 36 ks panelov, maximรกlne zaลฅaลพenie bolo 120 %.
Overenie konลกtrukcie na hotovom objekte โ€“ pri skรบลกke objektu v Koลกiciach sa
pouลพilo 36 ks panelov, maximรกlne zaลฅaลพenie bolo 120 %.ย |ย Zdroj: Archรญv respondenta

Akรฉ to bolo prejsลฅ z akademickej sfรฉry do podnikateฤพskej a stรกลฅ pri vybudovanรญ takej รบspeลกnej firmy?

Zaฤiatky boli ลฅaลพkรฉ. S mnohรฝmi zรกleลพitosลฅami sme nemali skรบsenosti a zรกroveลˆ sme iลกli do neistoty. Veci, ktorรฉ sรบ dnes samozrejmรฉ alebo ฤพahko dostupnรฉ, vtedy vรดbec neboli aleo sa zรญskavali len s ลฅaลพkosลฅami. Bolo nรกroฤnรฉ hฤพadaลฅ vhodnรฉ priestory pre firmu, a keฤ sme ich uลพ naลกli, neboli vybavenรฉ potrebnรฝmi nรกleลพitosลฅami โ€“ chรฝbali poฤรญtaฤovรฉ rozvody, telefรณny.

V roku 1992 sme potrebovali priamu telefรณnnu linku, museli sme si kรบpiลฅ mobil za veฤพkรฉ peniaze, nabรญjacia stanica vรกลพila asi 2 kg a telefรณn 0,5 kg.ย Za rok sme ho uลพ nepotrebovali, podarilo sa nรกm ho predaลฅ za poloviฤnรบ cenu. Zo zaฤiatku sme poฤรญtaฤe a monitory dovรกลพali z Nemecka, no ani preclievanie nebolo jednoduchรฉ.

Poฤรญtaฤe sme odpisovali ลกtyri roky, ale pre nรกs boli po troch rokoch uลพ nevhodnรฉ. Prenos dรกt s firmou v Mnรญchove sa uskutoฤลˆoval prostrednรญctvom diskiet, magnetickรฝch pรกsok, potom sme v roku 1995 urobili jedno z prvรฝch satelitnรฝch spojenรญ.

Osobitnou kapitolou boli pracovnรญci. Nรกjsลฅ ฤloveka, ktorรฝ vie programovaลฅ, ovlรกda cudzie jazyky a mรก vodiฤskรฝ preukaz, nebolo jednoduchรฉ. Zaลกkolenie pracovnรญka trvalo ฤasto dlhลกie, ako bola skรบลกobnรก doba troch mesiacov. A bolo aj obdobie, keฤ mala materskรก firma finanฤnรฉ problรฉmy.

V tom ฤase sa uลพ veฤพkรก ฤasลฅ vรฝvoja programov sรบstredila v Bratislave, ฤo tieลพ prispelo k tomu, ลพe sa materskรก firma udrลพala. V dobrรฝch ฤasoch sa materskรก firma nesnaลพila nรกjsลฅ krajinu s lacnejลกรญm vรฝvojom.

Kolegovia a priatelia vรกs poznajรบ nielen ako zanietenรฉho programรกtora, ale aj ako aktรญvneho ลกportovca โ€“ ak sa mรดลพeme dotknรบลฅ trochu aj mimoprofesijnรฉho ลพivotaโ€ฆ

V mladosti som trรกvieval voฤพnรฝ ฤas s kamarรกtmi pri rรดznych hrรกch a najprirodzenejลกia hraฤka bola lopta. Ruky som mal ลกikovnejลกie ako nohy, tak som zaฤal s basketbalom a neskรดr som k tomu pridal hรกdzanรบ. Od roku 1966 som hral sรบลฅaลพne za Strojรกr Malacky, a keฤลพe sme zaฤรญnali, boli sme zaradenรญ do najniลพลกej sรบลฅaลพe.

Po troch postupoch vyลกลกie sme sa v roku 1974 dostali do druhej ligy (dnes je v nej kaลพdรฝ novรฝ klub, lebo niลพลกie sรบลฅaลพe uลพ nie sรบ). Aj keฤ som potom prestal sรบลฅaลพne hrรกvaลฅ, jeden aลพ dva razy v tรฝลพdni som iลกiel do telocviฤne. Prof. Trokan pri projekte Stavebnej fakulty presadil, aby tam bola telocviฤลˆa aj bazรฉn.

To bolo geniรกlne. Hodinka dve v telocviฤni a nรกsledne bazรฉn dokonale prevetrali hlavu. Raz do roka sa usporadรบvali turnaje medzi katedrami v basketbale, volejbale ฤi vo futbale (to bol najlepลกรญ team building). Keฤ som si pozeral starรฉ fotografie, zistil som, ลพe v basketbalovom muลพstve naลกej katedry bol budรบci rektor, dvaja dekani, prodekan a dvaja vedรบci katedry.

Za dva zรกpasy v telocviฤni spoznรกm charakter ฤloveka lepลกie ako za dva roky prรกce na jednom pracovisku. Skupina hรกdzanรกrov z Malaciek sa pravidelne stretรกva uลพ 45 rokov raz do tรฝลพdลˆa na jednu hodinu pri pive, ฤo je lepลกie ako posedenie u psycholรณga.

Ing. Osuskรฝ pri terminรกli SMEP 4-20
Ing. Osuskรฝ pri terminรกli SMEP 4-20.ย |ย Zdroj: Archรญv respondenta

Neodchรกdzalo sa vรกm ลฅaลพko do dรดchodku?

Nie. ฤŒlovek by mal odรญsลฅ do dรดchodku vtedy, keฤ si ho eลกte vlรกdze uลพiลฅ, a takisto by mal uvoฤพniลฅ miesto nรกstupcom โ€“ mladรฝm a asi aj mรบdrejลกรญm. V roku 2017 sme boli na skupinovom vรฝlete v Karlovรฝch Varoch, iลกli sme autobusom do Chebu.

Z okna som vyzeral a dรบfal, ลพe uvidรญm tunel na trati Chodov โ€“ Sokolov, no nevidel som ho. Na druhรฝ deลˆ som ho preto iลกiel hฤพadaลฅ. V mieste vyลกลกieho nรกsypu je 35- aลพ 40-roฤnรฝ les, predchรกdzajรบci deลˆ sme iลกli po diaฤพnici vedรบcej nad tunelom.

Vรฝborne tak splnil รบฤel, ลพeleznica nerozdeฤพuje krajinu. Pred 40 rokmi zamestnรกval tento tunel moje รบsilie niekoฤพko rokov a dnes, pri pohฤพade z okna autobusu na krรกsnu krajinu s mnoลพstvom vรฝborne vybudovanรฝch vecรญ sa dรก povedaลฅ, ลพe mรดj prรญspevok k tomu je asi toฤพko, ako keฤ ฤlovek hodรญ hrsลฅ piesku na plรกลพ. Je ฤas, aby ฤalลกรญ piesok nosili na plรกลพ nasledovnรญci.

Tรฝch sme vychovรกvali nielen na ลกkole, ale aj v rodine. Syn prof. Balla, Boris, pracuje vo firme Nemetchek Slovensko od zaloลพenia firmy dodnes. Moji dvaja prostrednรญ synovia ลกtudovali na Stavebnej fakulte a po skonฤenรญ ลกtรบdia takisto nastรบpili do tejto firmy โ€“ Jรกn v roku 1998 a Michal v roku 2002 โ€“, priฤom Michal v nej pracuje dodnes. Mรก po nรกs kto pokraฤovaลฅ.

Najฤรญtanejลกie