Rรฝchlostnรก cesta R2 Pstruลกa โ Krivรกล
Navrhovanรฝ รบsek rรฝchlostnej komunikรกcie R2 vรฝznamne predฤบลพi sรบvislรบ sieลฅ rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ v novom smere na vรฝchod od Zvolena v polohe juลพnรฉho rรฝchlostnรฉho cestnรฉho ลฅahu na vรฝchodnรฉ Slovensko. Zรกkladnรฝm cieฤพom stavby je vybudovaลฅ modernรบ a kapacitnรบ pozemnรบ komunikรกciu โ rรฝchlostnรบ cestu โ na bezpeฤnรฉ a plynulรฉ vedenie prevaลพne tranzitnej automobilovej dopravy v rieลกenom รบzemรญ.
รsek rรฝchlostnej cesty R2 Pstruลกa โ Krivรกล vedie mimo sรบvislej zรกstavby, len okrajovo zasahuje mesto Detva a obec Krivรกล (rozptรฝlenรบ zรกstavbu). Charakter cesty neumoลพลuje priame napojenie na okolitรบ zรกstavbu, ale len cez privรกdzaฤ, resp. cesty I/50 a II/526. V miestach, ktorรฉ si to vyลพadujรบ na zรกklade hlukovej ลกtรบdie, sรบ navrhnutรฉ protihlukovรฉ steny. Predmetnรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty je navrhnutรฝ v zmysle STN 73 6101 v kategรณrii R 24,5/100, kriลพovatky sรบ navrhnutรฉ v zmysle STN 73 6102. Kategรณrie preloลพiek, รบprav a rekonลกtrukciรญ ostatnรฝch komunikรกciรญ a ciest sรบ navrhnutรฉ v zmysle platnรฝch technickรฝch predpisov a noriem.
Celkovรก dฤบลพka navrhovanรฉho รบseku je 10,375 00 km. Rรฝchlostnรก cesta R2 sa zaฤรญna v staniฤenรญ 0,000 00 pred mimoรบrovลovou kriลพovatkou Pstruลกa, kde sa napรกja na predchรกdzajรบci รบsek R2 Zvolen, vรฝchod โ Pstruลกa. Trasa vedie v inundaฤnom รบzemรญ povodia rieky Slatina, pozdฤบลพ jestvujรบcej cesty I/50 a ลพelezniฤnej trate Zvolen โ Luฤenec. Koniec รบseku v staniฤenรญ 10,375 00 je situovanรฝ za mimoรบrovลovou kriลพovatkou Krivรกล. Za nรญm nadvรคzuje รบsek R2 Krivรกล โ Lovinobaลa. Spracovรกvanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty je priamo aj nepriamo napojenรฝ na cestu I/50. Na zaฤiatku trasy, v obci Vรญgฤพaลก, ฤasลฅ Pstruลกa, je toto napojenie navrhnutรฉ priamo cez mimoรบrovลovรบ kriลพovatku osmiฤkovitรฉho tvaru ciest R2 a I/50. V meste Detva je rรฝchlostnรก cesta napojenรก na cestu I/50 cez privรกdzaฤ. V obci Krivรกล je rรฝchlostnรก cesta napojenรก na cestu I/50 nepriamo, prostrednรญctvom cesty II/526 v mimoรบrovลovej kriลพovatke deltovitรฉho tvaru ciest R2 a II/526.
V miestach vedenia rรฝchlostnej cesty v sรบbehu s inรฝmi cestnรฝmi komunikรกciami alebo pri ich kriลพovanรญ sa tieto komunikรกcie upravia v nevyhnutnom rozsahu. Hlavnรฝ objekt stavby (rรฝchlostnรก cesta R2) sa pravdepodobne vybuduje naraz, keฤลพe jeho prevaลพnรก ฤasลฅ predchรกdza mimo jestvujรบceho dopravnรฉho systรฉmu. ล pecifikom tejto stavby je vลกak sรบbeh rรฝchlostnej cesty s jestvujรบcou cestou I/50 โ hlavne v km 7,0 โ 8,0 cesty R2, kde bude realizรกcia prebiehaลฅ po viacerรฝch etapรกch pri plnej premรกvke. Dopravnรฉ obmedzenia na ceste I/50 budรบ vyznaฤenรฉ prenosnรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm a svetelnou signalizรกciou. Postup odovzdรกvania stavby do uลพรญvania bude zรกvisieลฅ od poลพadovanรฉho termรญnu vรฝstavby diela a od kapacรญt budรบceho zhotoviteฤพa stavby.
Rรฝchlostnรก cesta R2 Pstruลกa โ Krivรกล s kategรณriou cestnej komunikรกcie R 24,5/100
Umiestnenie stavby
Trasa rรฝchlostnej cesty R2 vedie รบdolรญm rieky Slatina. Rieลกenรฝ รบsek sa zaฤรญna v km 0,000 v navrhovanej mimoรบrovลovej kriลพovatke Pstruลกa. Obchรกdza sprava prรญrodnรบ rezervรกciu Pstruลกa, kriลพuje ลพelezniฤnรบ traลฅ Zvolen โ Fiฤพakovo a dostรกva sa do sรบbehu s cestou I/50, riekou Slatina, neskรดr pri Stoลพku aj s prรญrodnou rezervรกciou Rohy a areรกlom Slovnaftu. V ฤalลกom รบseku prechรกdza trasa medzi riekou Slatina a ลพelezniฤnou traลฅou Zvolen โ Fiฤพakovo v sรบbehu s tranzitnรฝm produktovodom. Po vstupe do Detvy kriลพuje rieku Slatina v priestore pri areรกli Autoลกkoly Gonda. Za uvedenรฝm areรกlom pokraฤuje v sรบbehu Slatiny a cesty I/50 a vedie k รบpรคtiu vrchu Voliarky. Koniec รบseku v km 10,37500 je situovanรฝ na konci doฤasnej mimoรบrovลovej kriลพovatky Krivรกล. Za nรญm nadvรคzuje รบsek R2 Krivรกล โ Lovinobaลa.
Trasa rรฝchlostnej cesty prechรกdza rovinatรฝm aลพ pahorkovitรฝm รบzemรญm inundรกcie rieky Slatina. รzemie trasy tvoria v prevaลพnej miere intenzรญvne vyuลพรญvanรฉ poฤพnohospodรกrske pozemky a lรบky โ biotopy nรกrodnรฉho a eurรณpskeho vรฝznamu v prvom stupni ochrany. Okrajovo prechรกdza trasa R2 lesnรฝm รบzemรญm pri Voliarkach.
Rรฝchlostnรก cesta prechรกdza ponad cestu I/50.
Stavebnรฉ objekty
Z mnoลพstva stavebnรฝch objektov a prevรกdzkovรฝch sรบborov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou stavby, treba spomenรบลฅ aspoล kriลพovatky, mostnรฉ objekty, protihlukovรฉ steny ฤi zรกrubnรฉ a opornรฉ mรบry.
V trase rieลกenรฉho รบseku sรบ navrhnutรฉ 3 miยญmoรบrovลovรฉ kriลพovatky. Trasa rรฝchlostnej cesty sa zaฤรญna v mimoรบrovลovej kriลพovatke Pstruลกa, ktorรก rieลกi prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s cestou I/50. Pribliลพne v km 5,900 je navrhnutรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Detva rรบrkovitรฉho tvaru, ktorรก sa privรกdzaฤom napรกja na cestu I/50 cez okruลพnรบ kriลพovatku s bypassom v meste Detva. Poslednรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka Krivรกล, deltovitรฉho typu, je navrhnutรก na konci predmetnรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty. Tรกto kriลพovatka rieลกi dopravnรฉ prepojenie rรฝchlostnej cesty a cesty II/526, ktorรก je prostrednรญctvom okruลพnej kriลพovatky napojenรก na cestu I/50.
Na predmetnom รบseku je 13 trvalรฝch mostnรฝch objektov, ktorรฝm sa budeme bliลพลกie venovaลฅ v ฤalลกom odseku ฤlรกnku. Prevaลพne ide o predpรคtรฉ ลพelezobetรณnovรฉ mosty s rรดznymi typmi konลกtrukciรญ s vyvรกลพenรฝmi tvarmi nad prรญsluลกnรฝmi prekรกลพkami. Sรบฤasลฅou stavby je aj 13 protihlukovรฝch stien s celkovou dฤบลพkou 10 380,11 m. Na trase sรบ navrhnutรฉ 2 opornรฉ mรบry a 1 zรกrubnรฝ mรบr. Popri pรคte nรกsypovรฝch svahov sรบ v niektorรฝch miestach navrhnutรฉ pรคtnรฉ mรบriky gabionovej konลกtrukcie, ktorรฉ slรบลพia na minimalizรกciu zรกberov poฤพnohospodรกrskej pรดdy.
Sรบฤasลฅou stavby je aj clona proti oslneniu s celkovou dฤบลพkou 495,0 m.
Vozovka
Na rieลกenom รบseku rรฝchlostnej cesty R2 Pstruลกa โ Krivรกล je navrhnutรก polotuhรก konลกtrukcia vozovky urฤenรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy I. s takรฝmto zloลพenรญm:
- asfaltovรฝ koberec, mastixovรฝ, modifikovanรฝ, SMA 11, 40 mm; STN EN 13108-5,
- spojovacรญ postrek, katiรณnaktรญvny, emulznรฝ, modifikovanรฝ, PS CP (0,25 kg/m2); STN 73 6129; 2009,
- asfaltovรฝ betรณn pre loลพnรบ vrstvu, modifikovanรฝ, ACL 16-I, 50 mm; STN EN 13108-1,
- spojovacรญ postrek, katiรณnaktรญvny, emulznรฝ, modifikovanรฝ, PSโฏCP (0,25 kg/m2); STN 73 6129; 2009,
- asfaltovรฝ betรณn pre hornรบ podkladovรบ vrstvu ACP 22-I, 90 mm; STN EN 13108-1,
- infiltraฤnรฝ postrek, katiรณnaktรญvny, emulznรฝ, PI CBP (0,80 kg/m2); STN 73 6129; 2009,
- cementom stmelenรก vrstva CBGM C 5/6, 200 mm; STN 73 6124-1,
- nestmelenรก vrstva zo ลกtrkodrviny ล D 31,5 GC, 200 mm; STN 73 6126.
Celkovรก hrรบbka vozovky je minimรกlne 580 mm. Polotuhรก vozovka v takomto zloลพenรญ bola overenรก na uลพ realizovanรฝch rรฝchlostnรฝch cestรกch v podobnรฝch klimatickรฝch pomeroch. Zloลพenie vozoviek na preloลพke cesty I/50, cestรกch II. a III. triedy, miestnych komunikรกciรกch, poฤพnรฝch a lesnรฝch cestรกch je rozdielne podฤพa dopravnรฉho zaลฅaลพenia a vรฝpoฤtov vozoviek prรญsluลกnรฝch stavebnรฝch objektov. Prieฤny sklon vozovky rรฝchlostnej cesty je navrhnutรฝ v hodnote zรกkladnรฉho prieฤneho sklonu 2,5 %. Klopenie vozovky je navrhnutรฉ okolo vonkajลกรญch okrajov vnรบtornรฝch vodiacich prรบลพkov. Smerovรฉ vedenie pozostรกva z 9 smerovรฝch oblรบkov a 2 priamych รบsekov. ล tyri oblรบky sรบ pravostrannรฉ, 5 je ฤพavostrannรฝch. Polomery smerovรฝch oblรบkov majรบ od 900 do 1 760 m. Krajnรฉ prechodnice smerovรฝch oblรบkov sรบ navrhnutรฉ s dฤบลพkou 150 aลพ 250 m. V priamych รบsekoch vedie 778,93 m trasy, ฤo predstavuje 7,3 % z celkovej dฤบลพky predmetnรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R2. Parametre smerovรฉho vedenia trasy sรบ v sรบlade s STN 73 6101/O1 pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/hod.
Vรฝลกkovรฉ vedenie je charakterizovanรฉ vรฝลกkovรฝm polygรณnom so 17 stranami so sklonmi od 0,50 do 2,57โฏ%. Lomy vรฝลกkovรฉho vedenia sรบ zaoblenรฉ 8 vrcholovรฝmi oblรบkmi s polomermi 10โฏ000 aลพ 29โฏ000 m a 8 รบdolnicovรฝmi oblรบkmi s polomermi 15โฏ000 aลพ 65 000 m. Parametre vรฝลกkovรฉho priebehu nivelety trasy sรบ v sรบlade s STN 73 6101/O1 pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/hod. V trase prevaลพujรบ nรกsypy so strmรฝmi svahmi, zรกrezy majรบ len minimรกlny rozsah. Svahy zemnรฉho telesa rรฝchlostnej cesty sa zatrรกvnia a vysadia krรญkmi podฤพa sprรกvcom odsรบhlasenรฝch vegetaฤnรฝch รบprav.
รsek rรฝchlostnej cesty prechรกdza ponad rieku Slatina.
Mostnรฉ objekty
Mostnรฉ objekty sรบ navrhovanรฉ v zmysle poลพiadaviek normy STN 73 6201. Z celkovรฉho poฤtu 13 trvalรฝch mostnรฝch objektov (celkovรฝ poฤet sa oproti DรR znรญลพil na zรกklade zรกverov zo vstupnรฝch rokovanรญ) sa 10 nachรกdza priamo na rรฝchlostnej ceste, 1 most tvorรญ nadjazd nad rรฝchlostnou cestou a 2 mosty sรบ na vetve mimoรบrovลovej kriลพovatky Detva. Mostnรฉ objekty premosลฅujรบ prรญrodnรฉ a umelรฉ prekรกลพky. Z prรญrodnรฝch sรบ to korytรก potokov, rieka Slatina, melioraฤnรฉ kanรกly, Detviansky potok, miestne komunikรกcie, preloลพka cesty I/50 a poฤพnรฉ cesty. Z umelรฝch prekรกลพok sรบ to cesta I/50, traลฅ ลฝSR ฤ. 115 Zvolen โ Fiฤพakovo, cesta III/05096, melioraฤnรฝ kanรกl, MK Krnรฉ, cesta III/05098 a poฤพnรฉ cesty.
Z navrhovanรฝch konลกtrukciรญ mostov je navrhnutรฝch 5 doskovรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu (objekty 201-00, 205-00, 208-00, 209-00 a 212-00), ktorรฉ pรดsobia v pozdฤบลพnom smere ako spojitรฝ nosnรญk. ฤalej sรบ navrhnutรฉ spojitรฉ spriahnutรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ pozostรกvajรบ z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov a ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky (obj. 202-00, 203-00, 206-00, 207-00 a 214-00). Dva objekty sรบ navrhnutรฉ ako doskovรฉ jednopoฤพovรฉ spriahnutรฉ konลกtrukcie, pozostรกvajรบce z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov a ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky (obj. 204 a 210). Najdominantnejลกรญ most stavby (obj. 211-00 Most na R2 nad Slatinou a cestou III/050 98) je navrhnutรฝ ako spriahnutรก konลกtrukcia z oceฤพovรฝch nรกbehovรฝch nosnรญkov a spriahajรบcej dosky. Pouลพitie technolรณgie betonรกลพe na pevnej podpornej skruลพi bolo navrhnutรฉ na mostnรฝch objektoch, ktorรฉ prekonรกvajรบ cestu I/50 a rieku Slatina s jej inundaฤnรฝm รบzemรญm a mnoลพstvom inลพinierskych sietรญ. Pri nรกvrhu tรฝchto mostov sa zohฤพadnili viacerรฉ aspekty ako spรดsob prekonania umelรฝch prekรกลพok bez zรกsahu do ich stavebnรฝch konลกtrukciรญ ฤi minimalizรกcia ovplyvลovania dopravy na ceste I/50.
Veฤพkรฝ dรดraz sa klรกdol na spรดsob prekonania koryta rieky Slatina, kde sรบ navrhnutรฉ maximรกlne rozpรคtia konลกtrukciรญ v snahe minimalizovaลฅ poฤty pilierov v koryte rieky, a tรฝm aj zรกsah do samotnรฉho koryta a jeho brehovรฝch porastov. To vลกetko, samozrejme, pri reลกpektovanรญ staticky koncepฤnej sprรกvnosti nรกvrhu konลกtrukciรญ, ktorรก รบzko sรบvisรญ s ekonomickosลฅou mostnรฝch objektov, ako aj s ich pohฤพadovou proporฤnosลฅou. Traลฅ ลฝSR bude premostenรก konลกtrukciou spriahnutou z nosnรญkov z dรดvodu ฤo najmenลกieho zรกsahu do grafikonu dopravy na trati Zvolen โ Fiฤพakovo. Maximรกlne rozpรคtia polรญ sรบ 37,0 m (obj. 201-00), 32 m (obj. 212-00) a 28 m (obj. 205). V maximรกlnych poliach, ako aj v ich nadvรคzujรบcich poliach je konลกtrukcia priamopรกsovรก. Iba oceฤพovรก konลกtrukcia mosta 211 mรก nรกbehy nad piliermi. Na trase rรฝchlostnej cesty sรบ navrhnutรฉ 2 monolitickรฉ pรคลฅpoฤพovรฉ doskovรฉ mostnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ prekonรกvajรบ cestu I/50 kriลพoยญvatky Pstruลกa a preloลพku cesty I/50. Tieto konลกtrukcie sa budรบ budovaลฅ na podpornej skruลพi. Zaloลพenie pilierov, ako aj krajnรฝch opรดr je hฤบbkovรฉ a ploลกnรฉ, mostnรฝ objekt 207 mรก jednu oporu zaloลพenรบ na vystuลพenom nรกsype. Pรคty svahov kuลพeฤพov sรบ opevnenรฉ, aby zvlรกdli Q100-roฤnรบ hladinu rieky Slatina, a nadvรคzujรบ na opevnenie nรกsypovรฝch svahov komunikรกcie. Nรกvrh viacerรฝch mostnรฝch objektov reลกpektuje aj poลพiadavky na zabezpeฤenie migraฤnรฝch koridorov pre zver.
Klopenie vozovky je navrhnutรฉ okolo vonkajลกรญch okrajov vnรบtornรฝch vodiacich prรบลพkov. Na fotografii vidieลฅ aj protihlukovรบ stenu.
Odvodnenie
Odvodnenie rรฝchlostnej cesty sa rieลกi jej pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom a zahลลa odvedenie zrรกลพkovรฝch vรดd z vozovky, cestnรฝch svahov a priฤพahlรฝch pozemkov. Celรฝ navrhovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty bude vybavenรฝ cestnou kanalizรกciou (obj. 501-00) umiestnenou v strednom deliacom pรกse. Do cestnej kanalizรกcie sรบ zaรบstenรฉ uliฤnรฉ vpusty umiestnenรฉ v odvodลovacom ลพฤพabe. Odvodลovacรญ ลพฤพab bude lemovaลฅ spevnenรบ krajnicu rรฝchlostnej cesty, resp. vnรบtornรฝ vodiaci prรบลพok. V miestach, kde sa bude budovaลฅ pozdฤบลพna drenรกลพ, sa navrhuje jej zaรบstenie do uliฤnรฝch vpustov. Trativod pod strednรฝm deliacim pรกsom sa vzhฤพadom na predpoklad budovania nรกsypu z kvalitnรฉho vodopriepustnรฉho materiรกlu budovaลฅ nebude. Vลกetky vody z vozovky sa budรบ preฤisลฅovaลฅ v odluฤovaฤoch ropnรฝch lรกtok a aลพ nรกsledne budรบ รบstiลฅ do recipientov. Zrรกลพkovรก voda zo svahov telesa rรฝchlostnej cesty sa bude odvรกdzaลฅ do priฤพahlรฝch recipientov priekopami v zรกrezoch a nรกsypoch s privrรกtenรฝm svahom. Odvodnenie plรกne vozovky sa zabezpeฤuje prieฤnym sklonom plรกne 3โฏ%. Odvodnenie ostatnรฝch pozemnรฝch komunikรกciรญ sa rieลกi povrchovรฝmi a podzemnรฝmi odvodลovacรญmi zariadeniami v zmysle prรญsluลกnรฝch STN a platnรฝch vzorovรฝch listov.
Rรฝchlostnรก cesta R2 Pstruลกa โ Krivรกล
Miesto stavby: Banskobystrickรฝ kraj, okres Detva
Katastrรกlne รบzemie: Vรญgฤพaลก, Stoลพok, Detva, Krivรกล
Druh stavby: novostavba
Kategรณria cestnej komunikรกcie: R 24,5/100
Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe:
Rรฝchlostnรก cesta
- kategรณria: R 24,5/100
- dฤบลพka: 10,375 00 km
- zemnรฉ prรกce: vรฝkop 7 093 m3, nรกsyp: 1 752 178 m3
Kriลพovatky rรฝchlostnej cesty
- poฤet: 3
- nรกzvy: Pstruลกa, Detva a Krivรกล
Cesta I. triedy
- poฤet รบprav: 3
- kategรณria: C 9,5/70
- dฤบลพka รบprav: 2,600 km
Ostatnรฉ cesty
- poฤet: 23
Mosty
- poฤet: 13 novรฝch
- celkovรก plocha mostov: 26 700,395 m2
Mรบry
- poฤet: 3 (1 zรกrubnรฝ, 2 opornรฉ)
- celkovรก dฤบลพka mรบrov: 272 m
Protihlukovรฉ steny
- poฤet: 13
- celkovรก dฤบลพka: 10 380,11 m
Zรกver
Jednotlivรฉ sรญdla na trase majรบ tendenciu ฤalลกieho rozvoja, ktorรฉmu pomรดลพe vybudovanie modernej a kapacitnej pozemnej komunikรกcie. Veฤพkรฝ vรฝznam, najmรค z hฤพadiska ekonomickej aktivity v tejto oblasti, bude maลฅ opรคtovnรฉ oลพivenie ฤi ฤalลกรญ rozvoj ลฅaลพkรฉho priemyslu v Detvianskom okrese, no rozvoj sa oฤakรกva prakticky vo vลกetkรฝch sรญdlach na trase. Z rekreaฤnรฝch oblastรญ dotknutรฝch navrhovanou rรฝchlostnou cestou treba spomenรบลฅ najmรค oblasลฅ okolo vodnej nรกdrลพe Ruลพina.
Text vznikol v spoluprรกci s Jรกnom Ozoroczym, ktorรฝ je vedรบcim projektu R2 Pstruลกa โ Krivรกล v spoloฤnosti Strabag, s. r. o.
FOTO: Strabag
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby