image 79073 25 v2
Galรฉria(8)

Rรฝchlostnรก cesta R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ

Partneri sekcie:

Navrhovanรฝ รบsek rรฝchlostnej komunikรกcie R2 vรฝznamne predฤบลพi sรบvislรบ sieลฅ rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ v novom smere na vรฝchod od Zvolena v polohe juลพnรฉho rรฝchlostnรฉho cestnรฉho ลฅahu na vรฝchodnรฉ Slovensko. Zรกkladnรฝm cieฤพom stavby je vybudovaลฅ modernรบ a kapacitnรบ pozemnรบ komunikรกciu โ€“ rรฝchlostnรบ cestu โ€“ na bezpeฤnรฉ a plynulรฉ vedenie prevaลพne tranzitnej automobilovej dopravy v rieลกenom รบzemรญ.

01 Strabag
02 Strabag
03 Strabag
04 Strabag
05 Strabag
06 strabag
07 strabag

รšsek rรฝchlostnej cesty R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ vedie mimo sรบvislej zรกstavby, len okrajovo zasahuje mesto Detva a obec Krivรกลˆ (rozptรฝlenรบ zรกstavbu). Charakter cesty neumoลพลˆuje priame napojenie na okolitรบ zรกstavbu, ale len cez privรกdzaฤ, resp. cesty I/50 a II/526. V miestach, ktorรฉ si to vyลพadujรบ na zรกklade hlukovej ลกtรบdie, sรบ navrhnutรฉ protihlukovรฉ steny. Predmetnรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty je navrhnutรฝ v zmysle STN 73 6101 v kategรณrii R 24,5/100, kriลพovatky sรบ navrhnutรฉ v zmysle STN 73 6102. Kategรณrie preloลพiek, รบprav a rekonลกtrukciรญ ostatnรฝch komunikรกciรญ a ciest sรบ navrhnutรฉ v zmysle platnรฝch technickรฝch predpisov a noriem.

Celkovรก dฤบลพka navrhovanรฉho รบseku je 10,375 00 km. Rรฝchlostnรก cesta R2 sa zaฤรญna v staniฤenรญ 0,000 00 pred mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Pstruลกa, kde sa napรกja na predchรกdzajรบci รบsek R2 Zvolen, vรฝchod โ€“ Pstruลกa. Trasa vedie v inundaฤnom รบzemรญ povodia rieky Slatina, pozdฤบลพ jestvujรบcej cesty I/50 a ลพelezniฤnej trate Zvolen โ€“ Luฤenec. Koniec รบseku v staniฤenรญ 10,375 00 je situovanรฝ za mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Krivรกลˆ. Za nรญm nadvรคzuje รบsek R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa. Spracovรกvanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty je priamo aj nepriamo napojenรฝ na cestu I/50. Na zaฤiatku trasy, v obci Vรญgฤพaลก, ฤasลฅ Pstruลกa, je toto napojenie navrhnutรฉ priamo cez mimoรบrovลˆovรบ kriลพovatku osmiฤkovitรฉho tvaru ciest R2 a I/50. V meste Detva je rรฝchlostnรก cesta napojenรก na cestu I/50 cez privรกdzaฤ. V obci Krivรกลˆ je rรฝchlostnรก cesta napojenรก na cestu I/50 nepriamo, prostrednรญctvom cesty II/526 v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke deltovitรฉho tvaru ciest R2 a II/526.

V miestach vedenia rรฝchlostnej cesty v sรบbehu s inรฝmi cestnรฝmi komunikรกciami alebo pri ich kriลพovanรญ sa tieto komunikรกcie upravia v nevyhnutnom rozsahu. Hlavnรฝ objekt stavby (rรฝchlostnรก cesta R2) sa pravdepodobne vybuduje naraz, keฤลพe jeho prevaลพnรก ฤasลฅ predchรกdza mimo jestvujรบceho dopravnรฉho systรฉmu. ล pecifikom tejto stavby je vลกak sรบbeh rรฝchlostnej cesty s jestvujรบcou cestou I/50 โ€“ hlavne v km 7,0 โ€“ 8,0 cesty R2, kde bude realizรกcia prebiehaลฅ po viacerรฝch etapรกch pri plnej premรกvke. Dopravnรฉ obmedzenia na ceste I/50 budรบ vyznaฤenรฉ prenosnรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm a svetelnou signalizรกciou. Postup odovzdรกvania stavby do uลพรญvania bude zรกvisieลฅ od poลพadovanรฉho termรญnu vรฝstavby diela a od kapacรญt budรบceho zhotoviteฤพa stavby.

Rýchlostná cesta R2 Pstruša – Kriváลˆ s kategóriou cestnej komunikácie R 24,5/100

Rรฝchlostnรก cesta R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ s kategรณriou cestnej komunikรกcie R 24,5/100

Umiestnenie stavby

Trasa rรฝchlostnej cesty R2 vedie รบdolรญm rieky Slatina. Rieลกenรฝ รบsek sa zaฤรญna v km 0,000 v navrhovanej mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Pstruลกa. Obchรกdza sprava prรญrodnรบ rezervรกciu Pstruลกa, kriลพuje ลพelezniฤnรบ traลฅ Zvolen โ€“ Fiฤพakovo a dostรกva sa do sรบbehu s cestou I/50, riekou Slatina, neskรดr pri Stoลพku aj s prรญrodnou rezervรกciou Rohy a areรกlom Slovnaftu. V ฤalลกom รบseku prechรกdza trasa medzi riekou Slatina a ลพelezniฤnou traลฅou Zvolen โ€“ Fiฤพakovo v sรบbehu s tranzitnรฝm produktovodom. Po vstupe do Detvy kriลพuje rieku Slatina v priestore pri areรกli Autoลกkoly Gonda. Za uvedenรฝm areรกlom pokraฤuje v sรบbehu Slatiny a cesty I/50 a vedie k รบpรคtiu vrchu Voliarky. Koniec รบseku v km 10,37500 je situovanรฝ na konci doฤasnej mimoรบrovลˆovej kriลพovatky Krivรกลˆ. Za nรญm nadvรคzuje รบsek R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa.
Trasa rรฝchlostnej cesty prechรกdza rovinatรฝm aลพ pahorkovitรฝm รบzemรญm inundรกcie rieky Slatina. รšzemie trasy tvoria v prevaลพnej miere intenzรญvne vyuลพรญvanรฉ poฤพnohospodรกrske pozemky a lรบky โ€“ biotopy nรกrodnรฉho a eurรณpskeho vรฝznamu v prvom stupni ochrany. Okrajovo prechรกdza trasa R2 lesnรฝm รบzemรญm pri Voliarkach.

Rýchlostná cesta prechádza ponad cestu I/50.

Rรฝchlostnรก cesta prechรกdza ponad cestu I/50.

Stavebnรฉ objekty

Z mnoลพstva stavebnรฝch objektov a prevรกdzkovรฝch sรบborov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou stavby, treba spomenรบลฅ aspoลˆ kriลพovatky, mostnรฉ objekty, protihlukovรฉ steny ฤi zรกrubnรฉ a opornรฉ mรบry.
V trase rieลกenรฉho รบseku sรบ navrhnutรฉ 3 miยญmoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky. Trasa rรฝchlostnej cesty sa zaฤรญna v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Pstruลกa, ktorรก rieลกi prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s cestou I/50. Pribliลพne v km 5,900 je navrhnutรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Detva rรบrkovitรฉho tvaru, ktorรก sa privรกdzaฤom napรกja na cestu I/50 cez okruลพnรบ kriลพovatku s bypassom v meste Detva. Poslednรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Krivรกลˆ, deltovitรฉho typu, je navrhnutรก na konci predmetnรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty. Tรกto kriลพovatka rieลกi dopravnรฉ prepojenie rรฝchlostnej cesty a cesty II/526, ktorรก je prostrednรญctvom okruลพnej kriลพovatky napojenรก na cestu I/50.

Na predmetnom รบseku je 13 trvalรฝch mostnรฝch objektov, ktorรฝm sa budeme bliลพลกie venovaลฅ v ฤalลกom odseku ฤlรกnku. Prevaลพne ide o predpรคtรฉ ลพelezobetรณnovรฉ mosty s rรดznymi typmi konลกtrukciรญ s vyvรกลพenรฝmi tvarmi nad prรญsluลกnรฝmi prekรกลพkami. Sรบฤasลฅou stavby je aj 13 protihlukovรฝch stien s celkovou dฤบลพkou 10 380,11 m. Na trase sรบ navrhnutรฉ 2 opornรฉ mรบry a 1 zรกrubnรฝ mรบr. Popri pรคte nรกsypovรฝch svahov sรบ v niektorรฝch miestach navrhnutรฉ pรคtnรฉ mรบriky gabionovej konลกtrukcie, ktorรฉ slรบลพia na minimalizรกciu zรกberov poฤพnohospodรกrskej pรดdy.

Súฤasลฅou stavby je aj clona proti oslneniu s celkovou dฤบลพkou 495,0 m.

Sรบฤasลฅou stavby je aj clona proti oslneniu s celkovou dฤบลพkou 495,0 m.

Vozovka

Na rieลกenom รบseku rรฝchlostnej cesty R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ je navrhnutรก polotuhรก konลกtrukcia vozovky urฤenรก na dopravnรฉ zaลฅaลพenie triedy I. s takรฝmto zloลพenรญm:

  • asfaltovรฝ koberec, mastixovรฝ, modifikovanรฝ, SMA 11, 40 mm; STN EN 13108-5,
  • spojovacรญ postrek, katiรณnaktรญvny, emulznรฝ, modifikovanรฝ, PS CP (0,25 kg/m2); STN 73 6129; 2009,
  • asfaltovรฝ betรณn pre loลพnรบ vrstvu, modifikovanรฝ, ACL 16-I, 50 mm; STN EN 13108-1,
  • spojovacรญ postrek, katiรณnaktรญvny, emulznรฝ, modifikovanรฝ, PSโ€ฏCP (0,25 kg/m2); STN 73 6129; 2009,
  • asfaltovรฝ betรณn pre hornรบ podkladovรบ vrstvu ACP 22-I, 90 mm; STN EN 13108-1,
  • infiltraฤnรฝ postrek, katiรณnaktรญvny, emulznรฝ, PI CBP (0,80 kg/m2); STN 73 6129; 2009,
  • cementom stmelenรก vrstva CBGM C 5/6, 200 mm; STN 73 6124-1,
  • nestmelenรก vrstva zo ลกtrkodrviny ล D 31,5 GC, 200 mm; STN 73 6126.

Celkovรก hrรบbka vozovky je minimรกlne 580 mm. Polotuhรก vozovka v takomto zloลพenรญ bola overenรก na uลพ realizovanรฝch rรฝchlostnรฝch cestรกch v podobnรฝch klimatickรฝch pomeroch. Zloลพenie vozoviek na preloลพke cesty I/50, cestรกch II. a III. triedy, miestnych komunikรกciรกch, poฤพnรฝch a lesnรฝch cestรกch je rozdielne podฤพa dopravnรฉho zaลฅaลพenia a vรฝpoฤtov vozoviek prรญsluลกnรฝch stavebnรฝch objektov. Prieฤny sklon vozovky rรฝchlostnej cesty je navrhnutรฝ v hodnote zรกkladnรฉho prieฤneho sklonu 2,5 %. Klopenie vozovky je navrhnutรฉ okolo vonkajลกรญch okrajov vnรบtornรฝch vodiacich prรบลพkov. Smerovรฉ vedenie pozostรกva z 9 smerovรฝch oblรบkov a 2 priamych รบsekov. ล tyri oblรบky sรบ pravostrannรฉ, 5 je ฤพavostrannรฝch. Polomery smerovรฝch oblรบkov majรบ od 900 do 1 760 m. Krajnรฉ prechodnice smerovรฝch oblรบkov sรบ navrhnutรฉ s dฤบลพkou 150 aลพ 250 m. V priamych รบsekoch vedie 778,93 m trasy, ฤo predstavuje 7,3 % z celkovej dฤบลพky predmetnรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R2. Parametre smerovรฉho vedenia trasy sรบ v sรบlade s STN 73 6101/O1 pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/hod.

Vรฝลกkovรฉ vedenie je charakterizovanรฉ vรฝลกkovรฝm polygรณnom so 17 stranami so sklonmi od 0,50 do 2,57โ€ฏ%. Lomy vรฝลกkovรฉho vedenia sรบ zaoblenรฉ 8 vrcholovรฝmi oblรบkmi s polomermi 10โ€ฏ000 aลพ 29โ€ฏ000 m a 8 รบdolnicovรฝmi oblรบkmi s polomermi 15โ€ฏ000 aลพ 65 000 m. Parametre vรฝลกkovรฉho priebehu nivelety trasy sรบ v sรบlade s STN 73 6101/O1 pri nรกvrhovej rรฝchlosti 100 km/hod. V trase prevaลพujรบ nรกsypy so strmรฝmi svahmi, zรกrezy majรบ len minimรกlny rozsah. Svahy zemnรฉho telesa rรฝchlostnej cesty sa zatrรกvnia a vysadia krรญkmi podฤพa sprรกvcom odsรบhlasenรฝch vegetaฤnรฝch รบprav.

Úsek rýchlostnej cesty prechádza ponad rieku Slatina.

รšsek rรฝchlostnej cesty prechรกdza ponad rieku Slatina.

Mostnรฉ objekty

Mostnรฉ objekty sรบ navrhovanรฉ v zmysle poลพiadaviek normy STN 73 6201. Z celkovรฉho poฤtu 13 trvalรฝch mostnรฝch objektov (celkovรฝ poฤet sa oproti DรšR znรญลพil na zรกklade zรกverov zo vstupnรฝch rokovanรญ) sa 10 nachรกdza priamo na rรฝchlostnej ceste, 1 most tvorรญ nadjazd nad rรฝchlostnou cestou a 2 mosty sรบ na vetve mimoรบrovลˆovej kriลพovatky Detva. Mostnรฉ objekty premosลฅujรบ prรญrodnรฉ a umelรฉ prekรกลพky. Z prรญrodnรฝch sรบ to korytรก potokov, rieka Slatina, melioraฤnรฉ kanรกly, Detviansky potok, miestne komunikรกcie, preloลพka cesty I/50 a poฤพnรฉ cesty. Z umelรฝch prekรกลพok sรบ to cesta I/50, traลฅ ลฝSR ฤ. 115 Zvolen โ€“ Fiฤพakovo, cesta III/05096, melioraฤnรฝ kanรกl, MK Krnรฉ, cesta III/05098 a poฤพnรฉ cesty.

Z navrhovanรฝch konลกtrukciรญ mostov je navrhnutรฝch 5 doskovรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu (objekty 201-00, 205-00, 208-00, 209-00 a 212-00), ktorรฉ pรดsobia v pozdฤบลพnom smere ako spojitรฝ nosnรญk. ฤŽalej sรบ navrhnutรฉ spojitรฉ spriahnutรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ pozostรกvajรบ z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov a ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky (obj. 202-00, 203-00, 206-00, 207-00 a 214-00). Dva objekty sรบ navrhnutรฉ ako doskovรฉ jednopoฤพovรฉ spriahnutรฉ konลกtrukcie, pozostรกvajรบce z tyฤovรฝch predpรคtรฝch prefabrikรกtov a ลพelezobetรณnovej spriahajรบcej dosky (obj. 204 a 210). Najdominantnejลกรญ most stavby (obj. 211-00 Most na R2 nad Slatinou a cestou III/050 98) je navrhnutรฝ ako spriahnutรก konลกtrukcia z oceฤพovรฝch nรกbehovรฝch nosnรญkov a spriahajรบcej dosky. Pouลพitie technolรณgie betonรกลพe na pevnej podpornej skruลพi bolo navrhnutรฉ na mostnรฝch objektoch, ktorรฉ prekonรกvajรบ cestu I/50 a rieku Slatina s jej inundaฤnรฝm รบzemรญm a mnoลพstvom inลพinierskych sietรญ. Pri nรกvrhu tรฝchto mostov sa zohฤพadnili viacerรฉ aspekty ako spรดsob prekonania umelรฝch prekรกลพok bez zรกsahu do ich stavebnรฝch konลกtrukciรญ ฤi minimalizรกcia ovplyvลˆovania dopravy na ceste I/50.

Veฤพkรฝ dรดraz sa klรกdol na spรดsob prekonania koryta rieky Slatina, kde sรบ navrhnutรฉ maximรกlne rozpรคtia konลกtrukciรญ v snahe minimalizovaลฅ poฤty pilierov v koryte rieky, a tรฝm aj zรกsah do samotnรฉho koryta a jeho brehovรฝch porastov. To vลกetko, samozrejme, pri reลกpektovanรญ staticky koncepฤnej sprรกvnosti nรกvrhu konลกtrukciรญ, ktorรก รบzko sรบvisรญ s ekonomickosลฅou mostnรฝch objektov, ako aj s ich pohฤพadovou proporฤnosลฅou. Traลฅ ลฝSR bude premostenรก konลกtrukciou spriahnutou z nosnรญkov z dรดvodu ฤo najmenลกieho zรกsahu do grafikonu dopravy na trati Zvolen โ€“ Fiฤพakovo. Maximรกlne rozpรคtia polรญ sรบ 37,0 m (obj. 201-00), 32 m (obj. 212-00) a 28 m (obj. 205). V maximรกlnych poliach, ako aj v ich nadvรคzujรบcich poliach je konลกtrukcia priamopรกsovรก. Iba oceฤพovรก konลกtrukcia mosta 211 mรก nรกbehy nad piliermi. Na trase rรฝchlostnej cesty sรบ navrhnutรฉ 2 monolitickรฉ pรคลฅpoฤพovรฉ doskovรฉ mostnรฉ konลกtrukcie, ktorรฉ prekonรกvajรบ cestu I/50 kriลพoยญvatky Pstruลกa a preloลพku cesty I/50. Tieto konลกtrukcie sa budรบ budovaลฅ na podpornej skruลพi. Zaloลพenie pilierov, ako aj krajnรฝch opรดr je hฤบbkovรฉ a ploลกnรฉ, mostnรฝ objekt 207 mรก jednu oporu zaloลพenรบ na vystuลพenom nรกsype. Pรคty svahov kuลพeฤพov sรบ opevnenรฉ, aby zvlรกdli Q100-roฤnรบ hladinu rieky Slatina, a nadvรคzujรบ na opevnenie nรกsypovรฝch svahov komunikรกcie. Nรกvrh viacerรฝch mostnรฝch objektov reลกpektuje aj poลพiadavky na zabezpeฤenie migraฤnรฝch koridorov pre zver.

Klopenie vozovky je navrhnuté okolo vonkajších okrajov vnútorných vodiacich prúลพkov. Na fotografii vidieลฅ aj protihlukovú stenu.

Klopenie vozovky je navrhnutรฉ okolo vonkajลกรญch okrajov vnรบtornรฝch vodiacich prรบลพkov. Na fotografii vidieลฅ aj protihlukovรบ stenu.

Odvodnenie

Odvodnenie rรฝchlostnej cesty sa rieลกi jej pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom a zahล•ลˆa odvedenie zrรกลพkovรฝch vรดd z vozovky, cestnรฝch svahov a priฤพahlรฝch pozemkov. Celรฝ navrhovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty bude vybavenรฝ cestnou kanalizรกciou (obj. 501-00) umiestnenou v strednom deliacom pรกse. Do cestnej kanalizรกcie sรบ zaรบstenรฉ uliฤnรฉ vpusty umiestnenรฉ v odvodลˆovacom ลพฤพabe. Odvodลˆovacรญ ลพฤพab bude lemovaลฅ spevnenรบ krajnicu rรฝchlostnej cesty, resp. vnรบtornรฝ vodiaci prรบลพok. V miestach, kde sa bude budovaลฅ pozdฤบลพna drenรกลพ, sa navrhuje jej zaรบstenie do uliฤnรฝch vpustov. Trativod pod strednรฝm deliacim pรกsom sa vzhฤพadom na predpoklad budovania nรกsypu z kvalitnรฉho vodopriepustnรฉho materiรกlu budovaลฅ nebude. Vลกetky vody z vozovky sa budรบ preฤisลฅovaลฅ v odluฤovaฤoch ropnรฝch lรกtok a aลพ nรกsledne budรบ รบstiลฅ do recipientov. Zrรกลพkovรก voda zo svahov telesa rรฝchlostnej cesty sa bude odvรกdzaลฅ do priฤพahlรฝch recipientov priekopami v zรกrezoch a nรกsypoch s privrรกtenรฝm svahom. Odvodnenie plรกne vozovky sa zabezpeฤuje prieฤnym sklonom plรกne 3โ€ฏ%. Odvodnenie ostatnรฝch pozemnรฝch komunikรกciรญ sa rieลกi povrchovรฝmi a podzemnรฝmi odvodลˆovacรญmi zariadeniami v zmysle prรญsluลกnรฝch STN a platnรฝch vzorovรฝch listov.

Rรฝchlostnรก cesta R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ

Miesto stavby: Banskobystrickรฝ kraj, okres Detva
Katastrรกlne รบzemie: Vรญgฤพaลก, Stoลพok, Detva, Krivรกลˆ
Druh stavby: novostavba
Kategรณria cestnej komunikรกcie: R 24,5/100

Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe:

Rรฝchlostnรก cesta

  • kategรณria: R 24,5/100
  • dฤบลพka: 10,375 00 km
  • zemnรฉ prรกce: vรฝkop 7 093 m3, nรกsyp: 1 752 178 m3

Kriลพovatky rรฝchlostnej cesty

  • poฤet: 3
  • nรกzvy: Pstruลกa, Detva a Krivรกลˆ

Cesta I. triedy

  • poฤet รบprav: 3
  • kategรณria: C 9,5/70
  • dฤบลพka รบprav: 2,600 km

Ostatnรฉ cesty

  • poฤet: 23

Mosty

  • poฤet: 13 novรฝch
  • celkovรก plocha mostov: 26 700,395 m2

Mรบry

  • poฤet: 3 (1 zรกrubnรฝ, 2 opornรฉ)
  • celkovรก dฤบลพka mรบrov: 272 m

Protihlukovรฉ steny

  • poฤet: 13
  • celkovรก dฤบลพka: 10 380,11 m

Zรกver

Jednotlivรฉ sรญdla na trase majรบ tendenciu ฤalลกieho rozvoja, ktorรฉmu pomรดลพe vybudovanie modernej a kapacitnej pozemnej komunikรกcie. Veฤพkรฝ vรฝznam, najmรค z hฤพadiska ekonomickej aktivity v tejto oblasti, bude maลฅ opรคtovnรฉ oลพivenie ฤi ฤalลกรญ rozvoj ลฅaลพkรฉho priemyslu v Detvianskom okrese, no rozvoj sa oฤakรกva prakticky vo vลกetkรฝch sรญdlach na trase. Z rekreaฤnรฝch oblastรญ dotknutรฝch navrhovanou rรฝchlostnou cestou treba spomenรบลฅ najmรค oblasลฅ okolo vodnej nรกdrลพe Ruลพina.

Text vznikol v spoluprรกci s Jรกnom Ozoroczym, ktorรฝ je vedรบcim projektu R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ v spoloฤnosti Strabag, s. r. o.
FOTO: Strabag

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie