Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ Pravotice
Navrhovanรฝ รบsek Ruskovce โ Pravotice je sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty a medzinรกrodnรฉho eurรณpskeho ลฅahu E 572 v smere zรกpad โ vรฝchod, ktorรฝ spรกja centrรก dvoch susediacich samosprรกvnych krajov a z medzinรกrodnรฉho hฤพadiska zabezpeฤuje spojenie s ฤeskou republikou. รsek bude zรกroveล plniลฅ รบlohu obchvatu mesta Bรกnovce nad Bebravou.
Celรก medzinรกrodnรก doprava vedie v sรบฤasnosti po ceste I. triedy I/9, ktorรก svojimi technickรฝmi parametrami v niektorรฝch รบsekoch nevyhovuje dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu. Navyลกe, prechรกdza intravilรกnmi mesta Bรกnovce nad Bebravou a priฤพahlรฝch obcรญ, v ktorรฝch znehodnocuje ลพivotnรฉ prostredie hlukom a exhalรกtmi, ohrozuje bezpeฤnosลฅ obyvateฤพov a vรฝznamne obmedzuje ostatnรฝch รบฤastnรญkov dopravy. Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R2 v รบseku Ruskovce โ Pravotice odฤพahฤรญ mesto a priฤพahlรฉ obce o tranzitnรบ dopravu, ฤรญm sa skvalitnia podmienky pre obyvateฤพov prรญsluลกnรฝch aglomerรกciรญ, zvรฝลกi sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a hlavne bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky v regiรณne.
Zaฤiatok รบseku Ruskovce โ Pravotice v smere od Trenฤรญna sa plynulo napรกja na existujรบcu cestu I/9 pomocou doฤasnรฉho napojenia. รsek ฤalej prechรกdza do kriลพovatky Bรกnovce (zรกpad), ktorรก je napojenรก pomocou malej okruลพnej kriลพovatky na cesty I/9 a II/50 a zabezpeฤuje napojenie mesta Bรกnovce nad Bebravou. Trasa R2 sa od kriลพovatky odklรกลa juลพne od obcรญ Hornรฉ a Dolnรฉ Ozorovce, prekonรกva ลพelezniฤnรบ traลฅ, potok Svinica a pokraฤuje v klesanรญ do รบdolia rieky Bebrava. Prekonรกva ฤalลกie dve cesty II. triedy, potok Inovec, rieku Bebravu a opรคลฅ ลพelezniฤnรบ traลฅ. Nรกsledne pokraฤuje severovรฝchodnรฝm smerom sรบbeลพne s cestou I/9 a konฤรญ sa 50 m pred Pravotickรฝm potokom, kde sa doฤasnรฝm napojenรญm pripรกja na cestu I/9.
Nรกzov stavby | Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ Pravotice |
Kraj | Trenฤiansky kraj |
Okres | Bรกnovce nad Bebravou |
Katastrรกlne รบzemie | Deลพerice, Bรกnovce nad Bebravou โ Hornรฉ Ozorovce, Bรกnovce nad Bebravou โ Malรฉ Chlievany, Bรกnovce nad Bebravou โ Veฤพkรฉ Chlievany, Dvorec, Bรกnovce nad Bebravou โ Biskupice, Dolnรฉ Naลกtice, Brezolupy |
Druh stavby | novostavba |
Kategรณria cestnej komunikรกcie | R 24,5/120 (100) โ poloviฤnรฝ profil |
Objekt 214-00 Most nad R2 na preloลพke cesty III/050052 v km 10,459 R2 โ pohฤพad z konca รบseku
Nรกvrhovรฉ parametre | |
Kategรณria cesty | R 24,5/120 (100) |
Dฤบลพka trasy | 9 564,88 m |
Smerovรฝ oblรบk minimรกlny | 1 250 m |
Smerovรฝ oblรบk maximรกlny | 3 500 m |
Vรฝลกkovรฝ oblรบk vypuklรฝ minimรกlny | 12 000 m |
Vรฝลกkovรฝ oblรบk vydutรฝ minimรกlny | 12 000 m |
Pozdฤบลพny sklon minimรกlny | 0,21 % |
Pozdฤบลพny sklon maximรกlny | 3,40 % |
Dostrednรฝ sklon vozovky maximรกlny | 4,50 % |
Vรฝslednรฝ sklon maximรกlny | 5,25 % |
Vรฝslednรฝ sklon minimรกlny | 0,50 % |
Vedenie trasy
Smerovรฉ vedenie
Smerovรฉ vedenie trasy rรฝchlostnej cesty je zloลพenรฉ z plynulo vystriedanรฝch pravostrannรฝch a ฤพavostrannรฝch oblรบkov s minimรกlnym polomerom 1 250 m a maximรกlnym polomerom 3 500 m. Smerovรฉ oblรบky sรบ navrhnutรฉ s prechodnicami s minimรกlnou dฤบลพkou 180 m a maximรกlnou dฤบลพkou 300 m. Celkovรก dฤบลพka rรฝchlostnej cesty je 9 565 m.
Vรฝลกkovรฉ pomery
Vรฝลกkovรฉ vedenie zohฤพadลuje konfigurรกciu terรฉnu a umelรฉ prekรกลพky (cesty I., II., III. triedy, poฤพnรฉ cesty, traลฅ ลฝSR), vodnรฉ toky a inลพinierskogeoยญlogickรฉ pomery. Vรฝลกkovรฉ vedenie ovplyvnila aj snaha o vyrovnanie bilancie zemnรฝch prรกc.
Minimรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety rรฝchlostnej cesty je 0,21 %, maximรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety je 3,40 %. Maximรกlny dostrednรฝ sklon vozovky je 4,50 %.
ล รญrkovรฉ usporiadanie
Na zaฤiatku รบseku v mieste kriลพovatky Bรกnovce (zรกpad) v staniฤenรญ km 1,200 โ 1,700 (po zaฤiatok mosta 202-00) je zrealizovanรฝ celรฝ profil rรฝchlostnej cesty v kategรณrii R 24,5/120 v takomto ลกรญrkovom usporiadanรญ:
- ลกรญrka strednรฉho deliaceho pรกsu: 3,00 m
- ลกรญrka jazdnรฉho pruhu: 4 ร 3,50 m = 14,00 m
- ลกรญrka vnรบtornรฉho vodiaceho prรบลพku: 2 ร 0,50 m = 1,00 m
- ลกรญrka vonkajลกieho vodiaceho prรบลพku: 2 ร 0,25 m = 0,50 m
- ลกรญrka spevnenej krajnice: 2 ร 2,50 m = 5,00 m
- ลกรญrka nespevnenej krajnice (zapoฤรญtava sa do voฤพnej ลกรญrky cestnej komunikรกcie): 2 ร 0,50 m = 1,00 m
- ล รญrka cesty spolu: 24,50 m
V รบseku od km 1,700 (od konca mosta 202-00) po koniec รบseku (km 10,764 88) bude zrealizovanรฝ poloviฤnรฝ profil rรฝchlostnej cesty v takomto ลกรญrkovom usporiadanรญ:
- ลกรญrka polovice strednรฉho deliaceho pรกsu (zapoฤรญtava sa do voฤพnej ลกรญrky cestnej komunikรกcie): 0,50 m
- ลกรญrka vnรบtornรฉho vodiaceho prรบลพku: 0,50 m
- ลกรญrka jazdnรฉho pruhu: 2 ร 3,50 m = 7,00 m
- ลกรญrka vonkajลกieho vodiaceho prรบลพku: 0,25 m
- ลกรญrka spevnenej krajnice: 2,50 m
- ลกรญrka nespevnenej krajnice (zapoฤรญtava sa do voฤพnej ลกรญrky cestnej komunikรกcie): 0,50 m
- ล รญrka cesty spolu: 11,25 m
Objekt 211-00 Most na R2 nad traลฅou ลฝSR, melioraฤnรฝm kanรกlom a cestou II/516 v km 7,645 R2 โ pohฤพad spod opory ฤ. 8
Zemnรฉ teleso
Sklony svahov vรฝkopov a nรกsypov vychรกdzajรบ z geotechnickรฝch stabilitnรฝch vรฝpoฤtov, nรกsypy rรฝchlostnej cesty sa budรบ budovaลฅ z vรฝkopovรฝch zemรญn vhodnou technolรณgiou v sklonoch 1 : 2. Mรกlo รบnosnรฉ podloลพie nรกsypov tvorenรฉ jemnozrnnรฝmi materiรกlmi sa upravovalo na poลพadovanรบ รบnosnosลฅ podฤพa navrhnutรฝch sanaฤnรฝch opatrenรญ, a to hydraulickรฝm spojivom, ลกtrkovรฝmi konsolidaฤnรฝmi pilรณtami DN 0,60 m s dฤบลพkou 5,0 m, konsolidaฤnรฝmi prieฤnymi rebrami s hฤบbkou 2,0 m a ลกรญrkou 1,0 m umiestnenรฝmi v rรดznej osovej vzdialenosti, resp. pouลพitรญm roznรกลกacieho vankรบลกa zo ลกtrkodrviny s frakciou 0 โ 30 mm v hrรบbke 0,9 m v zamokrenรฝch รบzemiach. Nรกsledne na tieto sanaฤnรฉ opatrenia poloลพila separaฤnรก geotextรญlia a prvรก vrstva nรกsypu zo ลกtrkodrviny s frakciou 0 โ 63 mm.
Zemnรฉ teleso sa budovalo z vรฝkopovรฝch materiรกlov klasifikovanรฝch ako vhodnรฉ a podmieneฤne vhodnรฉ zeminy na prostรฉ nรกsypy, ktorรฉ sa chemicky upravovali pomocou hydraulickรฝch spojรญv tak, aby dosiahli poลพadovanรฉ fyzikรกlne vlastnosti. S ohฤพadom na namลzavรฉ aลพ nebezpeฤne namลzavรฉ zeminy z trasy rรฝchlostnej cesty sa musela poslednรก vrstva nรกsypu pod vozovkou budovaลฅ zo ลกtrkodrviny v hrรบbke 0,5 m. Na svahy kuลพeฤพov mostov, ktorรฉ boli vybudovanรฉ v sklone strmลกom ako 1 : 2, sa poloลพil protierรณzny geokompozit, resp. protierรณzne geobunky, ktorรฉ sa nรกsledne zahumusovali a opatrili hydroosevom. Sklony zรกrezov sa vybudovali v sklone 1 : 2. Vzhฤพadom na geotechnickรฉ podmienky sa svahy v hlbลกรญch zรกrezoch rozฤlenili laviฤkou, v niektorรฝch รบsekoch sรบ sklony svahov nad laviฤkou navrhnutรฉ v pomere 1 : 3. Na ochranu รญlovitรฝch svahov zรกrezov sa zrealizovali ochrannรฉ prรญsypy zo ลกtrkodrviny. V prรญpadoch vรฝskytu podzemnej vody v zรกrezoch zabezpeฤuje jej odvedenie pozdฤบลพna hฤบbkovรก drenรกลพ, ktorรก je v niektorรฝch รบsekoch kombinovanรก so svahovรฝmi drenรกลพnymi rebrami. Na zabezpeฤenie protierรณznej ochrany svahov je navrhnutรฝ protierรณzny geokompozit uloลพenรฝ pod zahumusovanรญm.
Na zabezpeฤenie svahovรฝch pohybov v zรกreze v km 3,300 a v km 4,600 sa vybudovali kotvenรฉ pilรณtovรฉ steny. V km 3,300 sa realizovala pilรณtovรก stena s dฤบลพkou 50 m z vลtanรฝch pilรณt DN 0,90 m s dฤบลพkou 18,0 m vo vzdialenostiach 1,5 m a so zemnรฝmi kotvami s celkovou dฤบลพkou 27,0 m a dฤบลพkou koreลa 9,0 m. V km 4,600 sa vybudovala pilรณtovรก stena s dฤบลพkou 137,5 m z vลtanรฝch pilรณt DN 0,90 s dฤบลพkou 15,0 m vo vzdialenostiach 1,5 m a so zemnรฝmi kotvami s celkovou dฤบลพkou 25,0 m a dฤบลพkou koreลa 9,0 m.
Objekt 211-00 Most na R2 nad traลฅou ลฝSR, melioraฤnรฝm kanรกlom a cestou II/516 v km 7,645 R2 โ pohฤพad zo svahu opory ฤ. 1
Konลกtrukcia vozovky
Na zรกklade dopravnรฉho zaลฅaลพenia a inลพinierskogeologickรฝch pomerov trasy sa realizovala polotuhรก vozovka s obrusnou vrstvou z asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho, loลพnou vrstvou z modifikovanรฉho asfaltu a spojovacรญm postrekom z modifikovanej emulzie medzi asfaltovรฝmi vrstvami z modifikovanรฝch asfaltov.
Stavebnรฉ objekty
Z mnoลพstva 101 stavebnรฝch objektov a prevรกdzkovรฝch sรบborov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou stavby, treba spomenรบลฅ okrem objektu 101-00 Hlavnรก trasa najmรค mosty, sanaฤnรฉ opatrenia a protihlukovรฉ steny.
Mostnรฉ objekty
Na stavbe R2 Ruskovce โ Pravotice sa nachรกdza 13 mostnรฝch objektov a jedno provizรณrne premostenie rieky Bebrava. Nรกvrh jednotlivรฝch mostov zohฤพadลoval vรฝznam a nรกroky premosลฅovanรฝch prekรกลพok (ลพelezniฤnรก traลฅ, cesty II. a III. triedy, vodnรฉ toky) a zachovanie potrebnรฝch migraฤnรฝch koridorov. Predpokladanรก technolรณgia a postup vรฝstavby sa zvolili s cieฤพom optimรกlneho budovania danej konลกtrukcie s malรฝmi zรกsahmi do okolia stavby. Sedem mostnรฝch objektov sa realizuje ako predpรคtรก prefabrikovanรก konลกtrukcia so spriahajรบcou monolitickou doskou. ล tyri mostnรฉ objekty sa budujรบ ako presypanรฉ monolitickรฉ, resp. prefabrikovanรฉ rรกmovรฉ konลกtrukcie, ploลกne zaloลพenรฉ. Dva mosty sรบ monolitickรฉ prepรคtรฉ konลกtrukcie โ jeden z nich predstavuje dvojtrรกmovรบ konลกtrukciu, druhรฝ sa realizuje ako semiintegrovanรฝ jednotrรกmovรฝ most s hornou mostovkou.
Protihlukovรฉ steny
Na trase sรบ dve protihlukovรฉ steny, ktorรฉ sรบ rozdelenรฉ na ฤiastkovรฉ รบseky. Boli navrhnutรฉ ako jednostranne pohltivรฉ z drevocementovรฝch panelov s maximรกlnou vรฝลกkou 3,0 m, zaloลพenรฉ sรบ na vลtanรฝch pilรณtach DN 650 mm s dฤบลพkou 3,0 m. Celkovรก dฤบลพka zrealizovanรฝch protihlukovรฝch stien je 1โฏ718 m.
Odvodnenie
Na zachytenie a odvedenie podzemnรฝch a zrรกลพkovรฝch vรดd sรบ pouลพitรฉ povrchovรฉ a podpovrchovรฉ zariadenia. Odvodnenie rรฝchlostnej cesty sa rieลกi jej pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom a zahลลa odvedenie zrรกลพkovรฝch vรดd z vozovky, cestnรฝch svahov a priฤพahlรฝch pozemkov. V potrebnรฝch รบsekoch je rรฝchlostnรก cesta vybavenรก kanalizรกciou (objekt 501-00) umiestnenou v strednom deliacom pรกse. Do kanalizรกcie sรบ zaรบstenรฉ uliฤnรฉ vpusty umiestnenรฉ v monolitickom betรณnovom odvodลovacom ลพฤพabe. Odvodลovacรญ ลพฤพab je umiestnenรฝ v nespevnenej krajnici a pri dostrednom sklone vozovky v strednom deliacom pรกse. Do uliฤnรฝch vpustov bude priebeลพne รบstiลฅ aj pozdฤบลพna drenรกลพ odvodลujรบca plรกล vozovky. V priestore prejazdu strednรฉho deliaceho pรกsu a zjazdov k retenฤnรฝm nรกdrลพiam sรบ zrealizovanรฉ ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby.
Kanalizรกcia rรฝchlostnej cesty je rieลกenรก tak, ลพe sรบstredenรก daลพฤovรก voda sa odvรกdza do retenฤnรฝch nรกdrลพรญ, odkiaฤพ sa riadenรฝm odtokom vypรบลกลฅa do recipientov. Zabrรกni sa tak vytvรกraniu miest sรบstredenรฉho vyรบstenia daลพฤovรฝch vรดd do pomerne malรฝch recipientov, ฤo mรดลพe spรดsobiลฅ ich vybreลพenie. Zrรกลพkovรก voda zo svahov zemnรฉho telesa rรฝchlostnej cesty sa bude odvรกdzaลฅ pozdฤบลพnymi priekopami do priฤพahlรฝch recipientov. V miestach zรกrezov je vybudovanรก nadzรกrezovรก priekopa, zรกroveล sรบ tam zrealizovanรฉ aj nadzรกrezovรฉ hฤบbkovรฉ drenรกลพe na odvodnenie zรกrezovรฉho svahu. V miestach s vysokou hladinou podzemnej vody sa realizovali hฤบbkovรฉ drenรกลพe.
Objekt 209-00 Most nad R2 na preloลพke cesty III/050041 v km 6,351 R2 โ pohฤพad z objektu 210-00 Most na R2 nad riekou Bebrava v km 6,808 R2
Zmeny poฤas vรฝstavby
Na objekte 101-00 sa poฤas prรกc vyskytli tri zosuvy, z ktorรฝch dva boli stabilizovanรฉ pilรณtovรฝmi stenami, jeden zosuv sa stabilizoval hฤบbkovรฝmi prieฤnymi rebrami.
V druhej polovici roka 2015 boli zhotoviteฤพovi doruฤenรฉ dva pokyny stavebnรฉho dozoru a objednรกvateฤพa na:
- realizรกciu prรกc na napojenie zariadenรญ na kontrolu elektronickรฝch diaฤพniฤnรฝch znรกmok,
- vyprojektovanie a realizรกciu prรกc a doฤasnรฉho napojenia rรฝchlostnej cesty R2 na cestu I/50(I/9) na Zร.
Tieto prรกce navyลกe mali vplyv na zmenu stavebnรฉho povolenia a zmenu lehoty vรฝstavby.
Konลกtrukcia vozovky rรฝchlostnej cesty R2: | ||
Asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ pre obrusnรบ vrstvu, modifikovanรฝ | SMA 11 O; PMB 45/80-55; I; 40 mm | 40 mm |
Spojovacรญ postrek polymรฉrom, modifikovanรก asfaltovรก emulzia | PS; CBP 0,50 kg/m2 | 0,50 kg/m2 |
Asfaltovรฝ betรณn na loลพnรบ vrstvu modifikovanรฝ | AC 16 L; PMB 45/80-55; I; 60 mm | 60 mm |
Spojovacรญ postrek s katiรณnaktรญvnou asfaltovou emulziou | PS; CB 0,50 kg/m2 | 0,50 kg/m2 |
Asfaltovรฝ betรณn na hornรบ podkladovรบ vrstvu | AC 22 P; 35/50; I; 80 mm | 80 mm |
Infiltraฤnรฝ postrek s katiรณnaktรญvnou asfaltovou emulziou | PI; CB 1,0 kg/m2 | 1,0 kg/m2 |
Stabilizรกcia cementom | CBGM C5/6; 180 mm | 180 mm |
ล trkodrvina | UM ล D; 0/31.5 Gc; min. 240 mm | min. 240 mm |
Spolu | min. 600 mm |
Objekt 252-00 Protihlukovรก stena v km 4,400 โ 4,960 R2 vฤพavo โ pohฤพad zo svahu v km 5,0 R2
Zรกver
Rรฝchlostnรก cesta R2 je sรบฤasลฅou siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest SR. Cieฤพom vรฝstavby tohto jej รบseku bolo odฤพahฤiลฅ existujรบcu cestu I/9 prechรกdzajรบcu intravilรกnom mesta Bรกnovce nad Bebravou od tranzitnej dopravy s vรฝraznรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel, a tรฝm zlepลกiลฅ kvalitu ลพivota ฤพudรญ v tomto meste a priฤพahlรฝch obciach a vรฝrazne zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ jazdy tranzitnej dopravy.
TEXT a FOTO:
Inลพinierske stavby, a. s., ฤlen skupiny COLAS
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby