image 84255 25 v2
Galรฉria(6)

Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ€“ Pravotice

Partneri sekcie:

Navrhovanรฝ รบsek Ruskovce โ€“ Pravotice je sรบฤasลฅou rรฝchlostnej cesty a medzinรกrodnรฉho eurรณpskeho ลฅahu E 572 v smere zรกpad โ€“ vรฝchod, ktorรฝ spรกja centrรก dvoch susediacich samosprรกvnych krajov a z medzinรกrodnรฉho hฤพadiska zabezpeฤuje spojenie s ฤŒeskou republikou. รšsek bude zรกroveลˆ plniลฅ รบlohu obchvatu mesta Bรกnovce nad Bebravou.

01 ISKE R2
02 ISKE R2
03 ISKE R2
04 ISKE R2
05 ISKE R2

Celรก medzinรกrodnรก doprava vedie v sรบฤasnosti po ceste I. triedy I/9, ktorรก svojimi technickรฝmi parametrami v niektorรฝch รบsekoch nevyhovuje dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu. Navyลกe, prechรกdza intravilรกnmi mesta Bรกnovce nad Bebravou a priฤพahlรฝch obcรญ, v ktorรฝch znehodnocuje ลพivotnรฉ prostredie hlukom a exhalรกtmi, ohrozuje bezpeฤnosลฅ obyvateฤพov a vรฝznamne obmedzuje ostatnรฝch รบฤastnรญkov dopravy. Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R2 v รบseku Ruskovce โ€“ Pravotice odฤพahฤรญ mesto a priฤพahlรฉ obce o tranzitnรบ dopravu, ฤรญm sa skvalitnia podmienky pre obyvateฤพov prรญsluลกnรฝch aglomerรกciรญ, zvรฝลกi sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a hlavne bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky v regiรณne.

Zaฤiatok รบseku Ruskovce โ€“ Pravotice v smere od Trenฤรญna sa plynulo napรกja na existujรบcu cestu I/9 pomocou doฤasnรฉho napojenia. รšsek ฤalej prechรกdza do kriลพovatky Bรกnovce (zรกpad), ktorรก je napojenรก pomocou malej okruลพnej kriลพovatky na cesty I/9 a II/50 a zabezpeฤuje napojenie mesta Bรกnovce nad Bebravou. Trasa R2 sa od kriลพovatky odklรกลˆa juลพne od obcรญ Hornรฉ a Dolnรฉ Ozorovce, prekonรกva ลพelezniฤnรบ traลฅ, potok Svinica a pokraฤuje v klesanรญ do รบdolia rieky Bebrava. Prekonรกva ฤalลกie dve cesty II. triedy, potok Inovec, rieku Bebravu a opรคลฅ ลพelezniฤnรบ traลฅ. Nรกsledne pokraฤuje severovรฝchodnรฝm smerom sรบbeลพne s cestou I/9 a konฤรญ sa 50 m pred Pravotickรฝm potokom, kde sa doฤasnรฝm napojenรญm pripรกja na cestu I/9.

Nรกzov stavby Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ€“ Pravotice
Kraj Trenฤiansky kraj
Okres Bรกnovce nad Bebravou
Katastrรกlne รบzemie Deลพerice, Bรกnovce nad Bebravou โ€“ Hornรฉ Ozorovce, Bรกnovce nad Bebravou โ€“ Malรฉ Chlievany, Bรกnovce nad Bebravou โ€“ Veฤพkรฉ Chlievany, Dvorec, Bรกnovce nad Bebravou โ€“ Biskupice, Dolnรฉ Naลกtice, Brezolupy
Druh stavby novostavba
Kategรณria cestnej komunikรกcie R 24,5/120 (100) โ€“ poloviฤnรฝ profil

 Objekt 214-00 Most nad R2 na preloลพke cesty III/050052 v km 10,459 R2  – pohฤพad z konca úseku

Objekt 214-00 Most nad R2 na preloลพke cesty III/050052 v km 10,459 R2 โ€“ pohฤพad z konca รบseku

Nรกvrhovรฉ parametre
Kategรณria cesty R 24,5/120 (100)
Dฤบลพka trasy 9 564,88 m
Smerovรฝ oblรบk minimรกlny 1 250 m
Smerovรฝ oblรบk maximรกlny 3 500 m
Vรฝลกkovรฝ oblรบk vypuklรฝ minimรกlny 12 000 m
Vรฝลกkovรฝ oblรบk vydutรฝ minimรกlny 12 000 m
Pozdฤบลพny sklon minimรกlny 0,21 %
Pozdฤบลพny sklon maximรกlny 3,40 %
Dostrednรฝ sklon vozovky maximรกlny 4,50 %
Vรฝslednรฝ sklon maximรกlny 5,25 %
Vรฝslednรฝ sklon minimรกlny 0,50 %

Vedenie trasy

Smerovรฉ vedenie

Smerovรฉ vedenie trasy rรฝchlostnej cesty je zloลพenรฉ z plynulo vystriedanรฝch pravostrannรฝch a ฤพavostrannรฝch oblรบkov s minimรกlnym polomerom 1 250 m a maximรกlnym polomerom 3 500 m. Smerovรฉ oblรบky sรบ navrhnutรฉ s prechodnicami s minimรกlnou dฤบลพkou 180 m a maximรกlnou dฤบลพkou 300 m. Celkovรก dฤบลพka rรฝchlostnej cesty je 9 565 m.

Vรฝลกkovรฉ pomery

Vรฝลกkovรฉ vedenie zohฤพadลˆuje konfigurรกciu terรฉnu a umelรฉ prekรกลพky (cesty I., II., III. triedy, poฤพnรฉ cesty, traลฅ ลฝSR), vodnรฉ toky a inลพinierskogeoยญlogickรฉ pomery. Vรฝลกkovรฉ vedenie ovplyvnila aj snaha o vyrovnanie bilancie zemnรฝch prรกc.
Minimรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety rรฝchlostnej cesty je 0,21 %, maximรกlny pozdฤบลพny sklon nivelety je 3,40 %. Maximรกlny dostrednรฝ sklon vozovky je 4,50 %.

ล รญrkovรฉ usporiadanie

Na zaฤiatku รบseku v mieste kriลพovatky Bรกnovce (zรกpad) v staniฤenรญ km 1,200 โ€“ 1,700 (po zaฤiatok mosta 202-00) je zrealizovanรฝ celรฝ profil rรฝchlostnej cesty v kategรณrii R 24,5/120 v takomto ลกรญrkovom usporiadanรญ:

  • ลกรญrka strednรฉho deliaceho pรกsu: 3,00 m
  • ลกรญrka jazdnรฉho pruhu: 4 ร— 3,50 m = 14,00 m
  • ลกรญrka vnรบtornรฉho vodiaceho prรบลพku: 2 ร— 0,50 m = 1,00 m
  • ลกรญrka vonkajลกieho vodiaceho prรบลพku: 2 ร— 0,25 m = 0,50 m
  • ลกรญrka spevnenej krajnice: 2 ร— 2,50 m = 5,00 m
  • ลกรญrka nespevnenej krajnice (zapoฤรญtava sa do voฤพnej ลกรญrky cestnej komunikรกcie): 2 ร— 0,50 m = 1,00 m
  • ล รญrka cesty spolu: 24,50 m

V รบseku od km 1,700 (od konca mosta 202-00) po koniec รบseku (km 10,764 88) bude zrealizovanรฝ poloviฤnรฝ profil rรฝchlostnej cesty v takomto ลกรญrkovom usporiadanรญ:

  • ลกรญrka polovice strednรฉho deliaceho pรกsu (zapoฤรญtava sa do voฤพnej ลกรญrky cestnej komunikรกcie): 0,50 m
  • ลกรญrka vnรบtornรฉho vodiaceho prรบลพku: 0,50 m
  • ลกรญrka jazdnรฉho pruhu: 2 ร— 3,50 m = 7,00 m
  • ลกรญrka vonkajลกieho vodiaceho prรบลพku: 0,25 m
  • ลกรญrka spevnenej krajnice: 2,50 m
  • ลกรญrka nespevnenej krajnice (zapoฤรญtava sa do voฤพnej ลกรญrky cestnej komunikรกcie): 0,50 m
  • ล รญrka cesty spolu: 11,25 m

Objekt 211-00 Most na R2 nad traลฅou ลฝSR, melioraฤným kanálom a cestou II/516 v km 7,645 R2 – pohฤพad spod opory ฤ. 8

Objekt 211-00 Most na R2 nad traลฅou ลฝSR, melioraฤnรฝm kanรกlom a cestou II/516 v km 7,645 R2 โ€“ pohฤพad spod opory ฤ. 8

Zemnรฉ teleso

Sklony svahov vรฝkopov a nรกsypov vychรกdzajรบ z geotechnickรฝch stabilitnรฝch vรฝpoฤtov, nรกsypy rรฝchlostnej cesty sa budรบ budovaลฅ z vรฝkopovรฝch zemรญn vhodnou technolรณgiou v sklonoch 1 : 2. Mรกlo รบnosnรฉ podloลพie nรกsypov tvorenรฉ jemnozrnnรฝmi materiรกlmi sa upravovalo na poลพadovanรบ รบnosnosลฅ podฤพa navrhnutรฝch sanaฤnรฝch opatrenรญ, a to hydraulickรฝm spojivom, ลกtrkovรฝmi konsolidaฤnรฝmi pilรณtami DN 0,60 m s dฤบลพkou 5,0 m, konsolidaฤnรฝmi prieฤnymi rebrami s hฤบbkou 2,0 m a ลกรญrkou 1,0 m umiestnenรฝmi v rรดznej osovej vzdialenosti, resp. pouลพitรญm roznรกลกacieho vankรบลกa zo ลกtrkodrviny s frakciou 0 โ€“ 30 mm v hrรบbke 0,9 m v zamokrenรฝch รบzemiach. Nรกsledne na tieto sanaฤnรฉ opatrenia poloลพila separaฤnรก geotextรญlia a prvรก vrstva nรกsypu zo ลกtrkodrviny s frakciou 0 โ€“ 63 mm.

Zemnรฉ teleso sa budovalo z vรฝkopovรฝch materiรกlov klasifikovanรฝch ako vhodnรฉ a podmieneฤne vhodnรฉ zeminy na prostรฉ nรกsypy, ktorรฉ sa chemicky upravovali pomocou hydraulickรฝch spojรญv tak, aby dosiahli poลพadovanรฉ fyzikรกlne vlastnosti. S ohฤพadom na namล•zavรฉ aลพ nebezpeฤne namล•zavรฉ zeminy z trasy rรฝchlostnej cesty sa musela poslednรก vrstva nรกsypu pod vozovkou budovaลฅ zo ลกtrkodrviny v hrรบbke 0,5 m. Na svahy kuลพeฤพov mostov, ktorรฉ boli vybudovanรฉ v sklone strmลกom ako 1 : 2, sa poloลพil protierรณzny geokompozit, resp. protierรณzne geobunky, ktorรฉ sa nรกsledne zahumusovali a opatrili hydroosevom. Sklony zรกrezov sa vybudovali v sklone 1 : 2. Vzhฤพadom na geotechnickรฉ podmienky sa svahy v hlbลกรญch zรกrezoch rozฤlenili laviฤkou, v niektorรฝch รบsekoch sรบ sklony svahov nad laviฤkou navrhnutรฉ v pomere 1 : 3. Na ochranu รญlovitรฝch svahov zรกrezov sa zrealizovali ochrannรฉ prรญsypy zo ลกtrkodrviny. V prรญpadoch vรฝskytu podzemnej vody v zรกrezoch zabezpeฤuje jej odvedenie pozdฤบลพna hฤบbkovรก drenรกลพ, ktorรก je v niektorรฝch รบsekoch kombinovanรก so svahovรฝmi drenรกลพnymi rebrami. Na zabezpeฤenie protierรณznej ochrany svahov je navrhnutรฝ protierรณzny geokompozit uloลพenรฝ pod zahumusovanรญm.

Na zabezpeฤenie svahovรฝch pohybov v zรกreze v km 3,300 a v km 4,600 sa vybudovali kotvenรฉ pilรณtovรฉ steny. V km 3,300 sa realizovala pilรณtovรก stena s dฤบลพkou 50 m z vล•tanรฝch pilรณt DN 0,90 m s dฤบลพkou 18,0 m vo vzdialenostiach 1,5 m a so zemnรฝmi kotvami s celkovou dฤบลพkou 27,0 m a dฤบลพkou koreลˆa 9,0 m. V km 4,600 sa vybudovala pilรณtovรก stena s dฤบลพkou 137,5 m z vล•tanรฝch pilรณt DN 0,90 s dฤบลพkou 15,0 m vo vzdialenostiach 1,5 m a so zemnรฝmi kotvami s celkovou dฤบลพkou 25,0 m a dฤบลพkou koreลˆa 9,0 m.

Objekt 211-00 Most na R2 nad traลฅou ลฝSR, melioraฤným kanálom a cestou II/516 v km 7,645 R2 – pohฤพad zo svahu opory ฤ. 1

Objekt 211-00 Most na R2 nad traลฅou ลฝSR, melioraฤnรฝm kanรกlom a cestou II/516 v km 7,645 R2 โ€“ pohฤพad zo svahu opory ฤ. 1

Konลกtrukcia vozovky

Na zรกklade dopravnรฉho zaลฅaลพenia a inลพinierskogeologickรฝch pomerov trasy sa realizovala polotuhรก vozovka s obrusnou vrstvou z asfaltovรฉho koberca mastixovรฉho, loลพnou vrstvou z modifikovanรฉho asfaltu a spojovacรญm postrekom z modifikovanej emulzie medzi asfaltovรฝmi vrstvami z modifikovanรฝch asfaltov.

Stavebnรฉ objekty

Z mnoลพstva 101 stavebnรฝch objektov a prevรกdzkovรฝch sรบborov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou stavby, treba spomenรบลฅ okrem objektu 101-00 Hlavnรก trasa najmรค mosty, sanaฤnรฉ opatrenia a protihlukovรฉ steny.

Mostnรฉ objekty

Na stavbe R2 Ruskovce โ€“ Pravotice sa nachรกdza 13 mostnรฝch objektov a jedno provizรณrne premostenie rieky Bebrava. Nรกvrh jednotlivรฝch mostov zohฤพadลˆoval vรฝznam a nรกroky premosลฅovanรฝch prekรกลพok (ลพelezniฤnรก traลฅ, cesty II. a III. triedy, vodnรฉ toky) a zachovanie potrebnรฝch migraฤnรฝch koridorov. Predpokladanรก technolรณgia a postup vรฝstavby sa zvolili s cieฤพom optimรกlneho budovania danej konลกtrukcie s malรฝmi zรกsahmi do okolia stavby. Sedem mostnรฝch objektov sa realizuje ako predpรคtรก prefabrikovanรก konลกtrukcia so spriahajรบcou monolitickou doskou. ล tyri mostnรฉ objekty sa budujรบ ako presypanรฉ monolitickรฉ, resp. prefabrikovanรฉ rรกmovรฉ konลกtrukcie, ploลกne zaloลพenรฉ. Dva mosty sรบ monolitickรฉ prepรคtรฉ konลกtrukcie โ€“ jeden z nich predstavuje dvojtrรกmovรบ konลกtrukciu, druhรฝ sa realizuje ako semiintegrovanรฝ jednotrรกmovรฝ most s hornou mostovkou.

Protihlukovรฉ steny

Na trase sรบ dve protihlukovรฉ steny, ktorรฉ sรบ rozdelenรฉ na ฤiastkovรฉ รบseky. Boli navrhnutรฉ ako jednostranne pohltivรฉ z drevocementovรฝch panelov s maximรกlnou vรฝลกkou 3,0 m, zaloลพenรฉ sรบ na vล•tanรฝch pilรณtach DN 650 mm s dฤบลพkou 3,0 m. Celkovรก dฤบลพka zrealizovanรฝch protihlukovรฝch stien je 1โ€ฏ718 m.

Odvodnenie

Na zachytenie a odvedenie podzemnรฝch a zrรกลพkovรฝch vรดd sรบ pouลพitรฉ povrchovรฉ a podpovrchovรฉ zariadenia. Odvodnenie rรฝchlostnej cesty sa rieลกi jej pozdฤบลพnym a prieฤnym sklonom a zahล•ลˆa odvedenie zrรกลพkovรฝch vรดd z vozovky, cestnรฝch svahov a priฤพahlรฝch pozemkov. V potrebnรฝch รบsekoch je rรฝchlostnรก cesta vybavenรก kanalizรกciou (objekt 501-00) umiestnenou v strednom deliacom pรกse. Do kanalizรกcie sรบ zaรบstenรฉ uliฤnรฉ vpusty umiestnenรฉ v monolitickom betรณnovom odvodลˆovacom ลพฤพabe. Odvodลˆovacรญ ลพฤพab je umiestnenรฝ v nespevnenej krajnici a pri dostrednom sklone vozovky v strednom deliacom pรกse. Do uliฤnรฝch vpustov bude priebeลพne รบstiลฅ aj pozdฤบลพna drenรกลพ odvodลˆujรบca plรกลˆ vozovky. V priestore prejazdu strednรฉho deliaceho pรกsu a zjazdov k retenฤnรฝm nรกdrลพiam sรบ zrealizovanรฉ ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby.

Kanalizรกcia rรฝchlostnej cesty je rieลกenรก tak, ลพe sรบstredenรก daลพฤovรก voda sa odvรกdza do retenฤnรฝch nรกdrลพรญ, odkiaฤพ sa riadenรฝm odtokom vypรบลกลฅa do recipientov. Zabrรกni sa tak vytvรกraniu miest sรบstredenรฉho vyรบstenia daลพฤovรฝch vรดd do pomerne malรฝch recipientov, ฤo mรดลพe spรดsobiลฅ ich vybreลพenie. Zrรกลพkovรก voda zo svahov zemnรฉho telesa rรฝchlostnej cesty sa bude odvรกdzaลฅ pozdฤบลพnymi priekopami do priฤพahlรฝch recipientov. V miestach zรกrezov je vybudovanรก nadzรกrezovรก priekopa, zรกroveลˆ sรบ tam zrealizovanรฉ aj nadzรกrezovรฉ hฤบbkovรฉ drenรกลพe na odvodnenie zรกrezovรฉho svahu. V miestach s vysokou hladinou podzemnej vody sa realizovali hฤบbkovรฉ drenรกลพe.

Objekt 209-00 Most nad R2 na preloลพke cesty III/050041 v km 6,351 R2 – pohฤพad z objektu 210-00 Most na R2 nad riekou Bebrava v km 6,808 R2

Objekt 209-00 Most nad R2 na preloลพke cesty III/050041 v km 6,351 R2 โ€“ pohฤพad z objektu 210-00 Most na R2 nad riekou Bebrava v km 6,808 R2

Zmeny poฤas vรฝstavby

Na objekte 101-00 sa poฤas prรกc vyskytli tri zosuvy, z ktorรฝch dva boli stabilizovanรฉ pilรณtovรฝmi stenami, jeden zosuv sa stabilizoval hฤบbkovรฝmi prieฤnymi rebrami.
V druhej polovici roka 2015 boli zhotoviteฤพovi doruฤenรฉ dva pokyny stavebnรฉho dozoru a objednรกvateฤพa na:

  • realizรกciu prรกc na napojenie zariadenรญ na kontrolu elektronickรฝch diaฤพniฤnรฝch znรกmok,
  • vyprojektovanie a realizรกciu prรกc a doฤasnรฉho napojenia rรฝchlostnej cesty R2 na cestu I/50(I/9) na Zรš.

Tieto prรกce navyลกe mali vplyv na zmenu stavebnรฉho povolenia a zmenu lehoty vรฝstavby.

Konลกtrukcia vozovky rรฝchlostnej cesty R2:
Asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ pre obrusnรบ vrstvu, modifikovanรฝ SMA 11 O; PMB 45/80-55; I; 40 mm 40 mm
Spojovacรญ postrek polymรฉrom, modifikovanรก asfaltovรก emulzia PS; CBP 0,50 kg/m2 0,50 kg/m2
Asfaltovรฝ betรณn na loลพnรบ vrstvu modifikovanรฝ AC 16 L; PMB 45/80-55; I; 60 mm 60 mm
Spojovacรญ postrek s katiรณnaktรญvnou asfaltovou emulziou PS; CB 0,50 kg/m2 0,50 kg/m2
Asfaltovรฝ betรณn na hornรบ podkladovรบ vrstvu AC 22 P; 35/50; I; 80 mm 80 mm
Infiltraฤnรฝ postrek s katiรณnaktรญvnou asfaltovou emulziou PI; CB 1,0 kg/m2 1,0 kg/m2
Stabilizรกcia cementom CBGM C5/6; 180 mm 180 mm
ล trkodrvina UM ล D; 0/31.5 Gc; min. 240 mm min. 240 mm
Spolu min. 600 mm

Objekt 252-00 Protihluková stena v km 4,400 – 4,960 R2 vฤพavo – pohฤพad zo svahu v km 5,0 R2

Objekt 252-00 Protihlukovรก stena v km 4,400 โ€“ 4,960 R2 vฤพavo โ€“ pohฤพad zo svahu v km 5,0 R2

Zรกver

Rรฝchlostnรก cesta R2 je sรบฤasลฅou siete diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest SR. Cieฤพom vรฝstavby tohto jej รบseku bolo odฤพahฤiลฅ existujรบcu cestu I/9 prechรกdzajรบcu intravilรกnom mesta Bรกnovce nad Bebravou od tranzitnej dopravy s vรฝraznรฝm podielom nรกkladnรฝch vozidiel, a tรฝm zlepลกiลฅ kvalitu ลพivota ฤพudรญ v tomto meste a priฤพahlรฝch obciach a vรฝrazne zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ jazdy tranzitnej dopravy.

TEXT a FOTO:
Inลพinierske stavby, a. s., ฤlen skupiny COLAS

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie