Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ Pravotice, mostnรฝ objekt SO 202-00
Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ Pravotice je ฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R2, ktorรก bude v predmetnom รบseku plniลฅ zรกroveล funkciu cestnรฉho obchvatu mesta Bรกnovce nad Bebravou. Tรฝm, ลพe tranzitnรก doprava nebude musieลฅ prechรกdzaลฅ cez mesto, skvalitnia sa podmienky nielen v rรกmci medzinรกrodnej a vnรบtroลกtรกtnej dopravy, ale zlepลกenie pocรญtia aj obyvatelia mesta.
Projekt je spolufinancovanรฝ z rozpoฤtu Eร, eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja, ako aj zo ลกtรกtneho rozpoฤtu a z rozpoฤtu Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s. Zmluvnรฝ rozpoฤtovรฝ nรกklad stavby je 88,181 mil. โฌ bez DPH. Zhotoviteฤพom stavby sรบ Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice. Celkovรฝ rozsah stavby R2 Ruskovce โ Pravotice pozostรกva zo 100 stavebnรฝch objektov. Na trase je navrhnutรฝch 13 mostnรฝch objektov, z toho 4 sรบ na trase R2, 5 vedie ponad rรฝchlostnรบ cestu a zostรกvajรบce 4 sรบ presypanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ, resp. prefabrikovanรฉ konลกtrukcie. Na zaฤiatku รบseku, v mieste kriลพovatky Bรกnovce, zรกpad, je umiestnenรฝ druhรฝ najdlhลกรญ mostnรฝ objekt SO 202-00 โ Most na R2 nad preloลพkou cesty I/50 a traลฅou ลฝSR v km 1,754 R2.
Mostnรฝ objekt SO 202-00
Mostnรฝ objekt prevรกdza rรฝchlostnรบ cestu R2 ponad preloลพku komunikรกcie I/50 a traลฅ ลฝSR (traลฅ nie je elektrifikovanรก). Most predstavuje novostavbu a je rieลกenรฝ ako kolmรฝ most. Tvorรญ ho spojitรก 4-poฤพovรก spriahnutรก konลกtrukcia, priฤom celkovรก dฤบลพka mosta je 164,105 m. V prieฤnom reze tvorรญ most 8 prefabrikovanรฝch nosnรญkov s vรฝลกkou 2,00 m so spriahajรบcou doskou s hrรบbkou min. 0,200 m.
Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a 3 vnรบtornรฉ podpery. Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy s rovnobeลพnรฝmi zavesenรฝmi krรญdlami. Podpery sรบ tvorenรฉ dvojicou driekov na samostatnรฝch zรกkladoch.
Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 0,90 m. Pilรณty sรบ v celej dฤบลพke budovanรฉ pod ochranou oceฤพovej vรฝpaลพnice. Nosnรก konลกtrukcia mosta je na spodnej stavbe uloลพenรก na hrncovรฝch loลพiskรกch (na kaลพdej opore na dvojici loลพรญsk, na pilieroch na jednom loลพisku na kaลพdom drieku). Na krajnรฝch oporรกch sรบ ฤพavรฉ loลพiskรก vลกesmernรฉ, pravรฉ sรบ jednosmernรฉ (posuvnรฉ v pozdฤบลพnom smere). Na pilieroch P3 sรบ loลพiskรก pevnรฉ, na pilieroch P2 a P4 sรบ jednosmernรฉ (posuvnรฉ v pozdฤบลพnom smere). Konลกtrukcia vลกetkรฝch loลพรญsk musรญ umoลพniลฅ vรฝลกkovรบ rektifikรกciu.
Montรกลพ poฤพa ฤ. 2 โ 2. nosnรญk
Nosnรก konลกtrukcia mosta mรก rozpรคtia 32,385 + 42,620 + 42,620 + 32,380 m (meranรฉ v osi mosta), celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 152,005 m (meranรฉ v osi mosta). ล รญrka nosnej konลกtrukcie je konลกtantnรก, na รบrovni 12,97 m. Nosnรญky nad podperami sรบ zmonolitnenรฉ pomocou prieฤnikov. Smerovo je nosnรก konลกtrukcia umiestnenรก v oblรบku s nadvรคzujรบcou prechodnicou. Prefabrikovanรฉ nosnรญky sรบ kladenรฉ v prieฤnom smere vodorovne, v pozdฤบลพnom zvislo s odskokom tak, ลพe vรฝลกkovo sledujรบ prieฤny sklon vozovky. Osovรก vzdialenosลฅ medzi nosnรญkmi je 1,71 m. Nosnรญky majรบ v prieฤnom reze tvar I, ktorรฝ je konลกtantnรฝ na celej dฤบลพke. Navrhnutรฉ boli dve dฤบลพky nosnรญkov โ 32,33 m pri nosnรญku typu A (polia 1 a 4) a 41,72 m pri nosnรญku typu B (polia 2 a 3). Vรฝลกka nosnรญka je 2 000 mm, ลกรญrka stojiny 200 mm, ลกรญrka spodnej prรญruby 800โฏmm a ลกรญrka hornej prรญruby 1โฏ000 mm. Konce nosnรญkov sรบ upravenรฉ na votknutie do koncovรฉho monolitickรฉho prieฤnika.
Jednotlivรฉ dielce sa po prevoze na stavbu zostavia na spรญnacรญch podlahรกch a dodatoฤne sa zopnรบ pozdฤบลพnym predopnutรญm. Predpรญnacรญ a kotevnรฝ systรฉm navrhla firma VSL. Predpรญnacie jednotky sรบ navrhnutรฉ z predpรญnacรญch stabilizovanรฝch lรกn (Ls, 15,7 mm โ 1โฏ860/1 640 MPa) s prierezovou plochou lana 150 mm2. Predpรคtie nosnรญkov typu A (polia 1 a 4) tvorรญ 6 ks 4-lanovรฝch trasovanรฝch kรกblov, predpรคtie nosnรญkov typu B (polia 2 a 3) tvorรญ 10 ks 4-lanovรฝch trasovanรฝch kรกblov. Spriahajรบca doska je navrhnutรก so ลกรญrkou 12,97 m a kopรญruje smerovรฉ vedenie krajov nosnรญkov. Na pravom okraji sรบ v รบลพฤพabรญ uloลพenรฉ taniere odvodลovaฤov so ลกikmรฝm odtokom. Koncovรฉ prieฤniky slรบลพia na uloลพenie konลกtrukcie mosta na hrncovรฉ loลพiskรก a na uloลพeยญnie mostnรฝch zรกverov. Prieฤniky majรบ rovnakรบ ลกรญrku ako nosnรก konลกtrukcia. Dฤบลพka prieฤnikov je 1,70 m pri presahu 1,00 m za os uloลพenia. Na uloลพenie mostnรฉho zรกveru je na celej ลกรญrke prieฤnika vytvorenรก na jeho rube kapsa s hฤบbkou 0,45 m. V mieste vnรบtornรฝch podpier sรบ nosnรญky votknutรฉ do prieฤnikov. ล รญrka prieฤnikov zodpovedรก ลกรญrke nosnej konลกtrukcie, dฤบลพka prieฤnikov je 2,00โฏm. Dolnรฝ povrch prieฤnikov v prieฤnom smere reลกpektuje prieฤny sklon vozovky, v pozdฤบลพnom smere je vodorovnรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na podpery na loลพiskรกch.
Pred betonรกลพou sa do kaลพdรฉho prieฤnika vloยญลพรญ rรบra DN 300 prestupu potrubia na odvodneยญnie mosta a dve rรบry DN 200 prestupu ISRC. Hornรฝ obrokovanรฝ povrch nosnej konลกtrukยญcie mosta, opatrenรฝ zapeฤaลฅujรบcou vrstvou, bude maลฅ izolรกciu z natavenรฝch asfaltovรฝch izolaฤnรฝch pรกsov s hrรบbkou 5,0 mm, ktorรก bude ukonฤenรก na prechodovej doske vo vzdialenosti 1,0 m za kฤบbom dosky. Izolรกcia nosnej konลกtrukcie z natavovanรฉho izolaฤnรฉho pรกsu s hrรบbkou 5,0 mm pod rรญmsami bude ochrรกnenรก natavovanรฝm asfaltovรฝm izolaฤnรฝm pรกsom s hrรบbkou 5,0 mm.
Montรกลพ poฤพa ฤ. 2 โ 4. nosnรญk
Vozovka s hrรบbkou 90 mm mรก v priestore jazdnรฝch pรกsov takรบto skladbu:
- obrusnรก vrstva: SMA 11 O; PMB; I 40 mm,
- spojovacรญ postrek: modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2,
- ochrannรก vrstva: MA16 C; PMB; I 45 mm,
- spojovacรญ postrek: modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2,
- izolaฤnรก vrstva: NAIP 5 mm,
- ลกpeciรกlna รบprava povrchu: NK zapeฤaลฅujรบca vrstva,
- รบprava povrchu: obrokovanie.
Na moste sรบ navrhnutรฉ monolitickรฉ rรญmsy s lรญcnymi prefabrikรกtmi. Odvodnenie mosta sa zabezpeฤuje prostrednรญctvom odvodลovaฤov zaรบstenรฝch do pozdฤบลพneho zbernรฉho potrubia, ktorรฉ je zavesenรฉ pod nosnou konลกtrukciou. Na rรญmsach bude akreditovanรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo. Na ฤพavej rรญmse bude na moste osadenรฉ oceฤพovรฉ zรกbradlie zo zvislou vรฝplลou. Na krajnรฝch oporรกch mosta sรบ navrhnutรฉ povrchovรฉ dilataฤnรฉ zรกvery. Zรกvery sรบ kolmรฉ a budรบ vyrobenรฉ ako elektroizolaฤnรฉ a odhluฤnenรฉ.
Postup vรฝstavby
Vรฝstavba mosta prebiehala takto: Po realizรกcii nรกsypov krajnรฝch opรดr a pilรณt sa pokraฤovalo v budovanรญ spodnej stavby (zรกklady, podpery a opory). Nรกsledne sa zaฤala budovaลฅ podpornรก konลกtrukcia z ลฅaลพkรฉho leลกenia PIลฝMO. Pre รบspeลกnรบ realizรกciu celรฉho objektu bolo rozhodujรบce stanovenie vhodnรฉho technologickรฉho postupu montรกลพe nosnรญkov pomocou dvoch kolesovรฝch ลพeriavov s nosnosลฅou 500 a 300 t s dรดrazom na bezpeฤnosลฅ prรกce pri vลกetkรฝch pracovnรฝch postupoch. Urฤila sa poloha oboch ลพeriavov v sรบvislosti so spรญnacรญmi podlahami, s polohou ลพelezniฤnej trate v 3. poli a bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ aj polohu ลพeriavov v sรบvislosti s kolรญziou s ฤasลฅou vodovodu, v tom ฤase eลกte nepreloลพenou.
Jednotlivรฉ segmenty vลกetkรฝch nosnรญkov sa prepravovali ลพelezniฤnou dopravou z vรฝrobne prefabrikรกtov v Kysaku na vleฤku ลฝSR v priฤพahlej obci. Nosnรญky 1., 2. a 4. poฤพa sa z vleฤky doviezli na spรญnacie podlahy k mostnรฉmu objektu, 3. pole sa zostavilo na spevnenej ploche priamo pri vleฤke. Pokraฤovalo sa predopnutรญm a injektรกลพou vลกetkรฝch nosnรญkov podฤพa stanovenรฉho postupu napรญnania.
Montรกลพ nosnรญkov sa realizovala v troch etapรกch:
- etapa โ montรกลพ 1. a 2. poฤพa priamo zo spรญnacรญch podlรกh s tรฝm, ลพe jeden ลพeriav obsiahol z jednej pozรญcie obidve polia.
- etapa โ montรกลพ 3. poฤพa sa realizovala ลพelezniฤnou dopravou nosnรญkov z vleฤky priamo pod pole ฤ. 3 poฤas dvoch 4-hodinovรฝch vรฝluk. Nosnรญky s hmotnosลฅou 80 t sa odoberali z vagรณnov a ukladali na potrebnรฉ pozรญcie urฤenรฉ projektom.
- etapa โ montรกลพ poฤพa ฤ. 4 sa realizovala podobne ako etapa ฤ. 1.
Celรก montรกลพ nosnรญkov trvala 5 dnรญ pri dodrลพanรญ schvรกlenรฉho technologickรฉho postupu a bezpeฤnosti prรกce. Po ukonฤenรญ montรกลพe sa celรก nosnรก konลกtrukcia geodeticky zamerala, vyhodnotila a pokraฤovalo sa debnenรญm, armovanรญm a betonรกลพou spriahajรบcej dosky a vลกetkรฝch prieฤnikov sรบฤasne. Po dosiahnutรญ poลพadovanรฝch pevnostรญ betรณnu sa realizovali prรกce na odstrรกnenรญ podpornej konลกtrukcie, na rรญmsach, izolรกcii, mostnรฝch zรกveroch a zvodidlรกch spolu so zรกbradlรญm a na รบprave svahov pod oboma krajnรฝmi oporami.
Mostnรฝ objekt SO 202-00
Zรกver
V sรบฤasnosti prebiehajรบ na mostnom objekte dokonฤovacie prรกce. Ostatnรฉ mostnรฉ objekty, ako aj vลกetky cestnรฉ objekty sรบ takisto vo vysokom ลกtรกdiu rozpracovanosti vรฝstavby, s vรฝnimkou mostnรฉho objektu 204-00 a priฤพahlรฉho รบseku hlavnej trasy (objekt 101-00), ktorรฉ budรบ tak ako celรฝ projekt ukonฤenรฉ v zmluvnom termรญne, tzn. v mรกji 2016. Vรฝstavbou rรฝchlostnej cesty sa vรฝrazne zlepลกia dopravnoprevรกdzkovรฉ podmienky pre tranzitnรบ dopravu. Zรกroveล sa zvรฝลกi plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.
TEXT a FOTO: Inลพinierske stavby, a. s.,
ฤlen skupiny COLAS
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby