image 79854 25 v1
Galรฉria(4)

Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ€“ Pravotice, mostnรฝ objekt SO 202-00

Partneri sekcie:

Rรฝchlostnรก cesta R2 Ruskovce โ€“ Pravotice je ฤasลฅou rรฝchlostnej cesty R2, ktorรก bude v predmetnom รบseku plniลฅ zรกroveลˆ funkciu cestnรฉho obchvatu mesta Bรกnovce nad Bebravou. Tรฝm, ลพe tranzitnรก doprava nebude musieลฅ prechรกdzaลฅ cez mesto, skvalitnia sa podmienky nielen v rรกmci medzinรกrodnej a vnรบtroลกtรกtnej dopravy, ale zlepลกenie pocรญtia aj obyvatelia mesta.

02 pohlad na most
04 Montaz pola c.2   2.nosnik
05 Montaz pola c.2   4.nosnik

Projekt je spolufinancovanรฝ z rozpoฤtu Eรš, eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja, ako aj zo ลกtรกtneho rozpoฤtu a z rozpoฤtu Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s. Zmluvnรฝ rozpoฤtovรฝ nรกklad stavby je 88,181 mil. โ‚ฌ bez DPH. Zhotoviteฤพom stavby sรบ Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice. Celkovรฝ rozsah stavby R2 Ruskovce โ€“ Pravotice pozostรกva zo 100 stavebnรฝch objektov. Na trase je navrhnutรฝch 13 mostnรฝch objektov, z toho 4 sรบ na trase R2, 5 vedie ponad rรฝchlostnรบ cestu a zostรกvajรบce 4 sรบ presypanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ, resp. prefabrikovanรฉ konลกtrukcie. Na zaฤiatku รบseku, v mieste kriลพovatky Bรกnovce, zรกpad, je umiestnenรฝ druhรฝ najdlhลกรญ mostnรฝ objekt SO 202-00 โ€“ Most na R2 nad preloลพkou cesty I/50 a traลฅou ลฝSR v km 1,754 R2.

Mostnรฝ objekt SO 202-00

Mostnรฝ objekt prevรกdza rรฝchlostnรบ cestu R2 ponad preloลพku komunikรกcie I/50 a traลฅ ลฝSR (traลฅ nie je elektrifikovanรก). Most predstavuje novostavbu a je rieลกenรฝ ako kolmรฝ most. Tvorรญ ho spojitรก 4-poฤพovรก spriahnutรก konลกtrukcia, priฤom celkovรก dฤบลพka mosta je 164,105 m. V prieฤnom reze tvorรญ most 8 prefabrikovanรฝch nosnรญkov s vรฝลกkou 2,00 m so spriahajรบcou doskou s hrรบbkou min. 0,200 m.
Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a 3 vnรบtornรฉ podpery. Opory tvoria รบloลพnรฉ prahy s rovnobeลพnรฝmi zavesenรฝmi krรญdlami. Podpery sรบ tvorenรฉ dvojicou driekov na samostatnรฝch zรกkladoch.
Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 0,90 m. Pilรณty sรบ v celej dฤบลพke budovanรฉ pod ochranou oceฤพovej vรฝpaลพnice. Nosnรก konลกtrukcia mosta je na spodnej stavbe uloลพenรก na hrncovรฝch loลพiskรกch (na kaลพdej opore na dvojici loลพรญsk, na pilieroch na jednom loลพisku na kaลพdom drieku). Na krajnรฝch oporรกch sรบ ฤพavรฉ loลพiskรก vลกesmernรฉ, pravรฉ sรบ jednosmernรฉ (posuvnรฉ v pozdฤบลพnom smere). Na pilieroch P3 sรบ loลพiskรก pevnรฉ, na pilieroch P2 a P4 sรบ jednosmernรฉ (posuvnรฉ v pozdฤบลพnom smere). Konลกtrukcia vลกetkรฝch loลพรญsk musรญ umoลพniลฅ vรฝลกkovรบ rektifikรกciu.

Montáลพ poฤพa ฤ. 2 – 2. nosník

Montรกลพ poฤพa ฤ. 2 โ€“ 2. nosnรญk

Nosnรก konลกtrukcia mosta mรก rozpรคtia 32,385 + 42,620 + 42,620 + 32,380 m (meranรฉ v osi mosta), celkovรก dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 152,005 m (meranรฉ v osi mosta). ล รญrka nosnej konลกtrukcie je konลกtantnรก, na รบrovni 12,97 m. Nosnรญky nad podperami sรบ zmonolitnenรฉ pomocou prieฤnikov. Smerovo je nosnรก konลกtrukcia umiestnenรก v oblรบku s nadvรคzujรบcou prechodnicou. Prefabrikovanรฉ nosnรญky sรบ kladenรฉ v prieฤnom smere vodorovne, v pozdฤบลพnom zvislo s odskokom tak, ลพe vรฝลกkovo sledujรบ prieฤny sklon vozovky. Osovรก vzdialenosลฅ medzi nosnรญkmi je 1,71 m. Nosnรญky majรบ v prieฤnom reze tvar I, ktorรฝ je konลกtantnรฝ na celej dฤบลพke. Navrhnutรฉ boli dve dฤบลพky nosnรญkov โ€“ 32,33 m pri nosnรญku typu A (polia 1 a 4) a 41,72 m pri nosnรญku typu B (polia 2 a 3). Vรฝลกka nosnรญka je 2 000 mm, ลกรญrka stojiny 200 mm, ลกรญrka spodnej prรญruby 800โ€ฏmm a ลกรญrka hornej prรญruby 1โ€ฏ000 mm. Konce nosnรญkov sรบ upravenรฉ na votknutie do koncovรฉho monolitickรฉho prieฤnika.

Jednotlivรฉ dielce sa po prevoze na stavbu zostavia na spรญnacรญch podlahรกch a dodatoฤne sa zopnรบ pozdฤบลพnym predopnutรญm. Predpรญnacรญ a kotevnรฝ systรฉm navrhla firma VSL. Predpรญnacie jednotky sรบ navrhnutรฉ z predpรญnacรญch stabilizovanรฝch lรกn (Ls, 15,7 mm โ€“ 1โ€ฏ860/1 640 MPa) s prierezovou plochou lana 150 mm2. Predpรคtie nosnรญkov typu A (polia 1 a 4) tvorรญ 6 ks 4-lanovรฝch trasovanรฝch kรกblov, predpรคtie nosnรญkov typu B (polia 2 a 3) tvorรญ 10 ks 4-lanovรฝch trasovanรฝch kรกblov. Spriahajรบca doska je navrhnutรก so ลกรญrkou 12,97 m a kopรญruje smerovรฉ vedenie krajov nosnรญkov. Na pravom okraji sรบ v รบลพฤพabรญ uloลพenรฉ taniere odvodลˆovaฤov so ลกikmรฝm odtokom. Koncovรฉ prieฤniky slรบลพia na uloลพenie konลกtrukcie mosta na hrncovรฉ loลพiskรก a na uloลพeยญnie mostnรฝch zรกverov. Prieฤniky majรบ rovnakรบ ลกรญrku ako nosnรก konลกtrukcia. Dฤบลพka prieฤnikov je 1,70 m pri presahu 1,00 m za os uloลพenia. Na uloลพenie mostnรฉho zรกveru je na celej ลกรญrke prieฤnika vytvorenรก na jeho rube kapsa s hฤบbkou 0,45 m. V mieste vnรบtornรฝch podpier sรบ nosnรญky votknutรฉ do prieฤnikov. ล รญrka prieฤnikov zodpovedรก ลกรญrke nosnej konลกtrukcie, dฤบลพka prieฤnikov je 2,00โ€ฏm. Dolnรฝ povrch prieฤnikov v prieฤnom smere reลกpektuje prieฤny sklon vozovky, v pozdฤบลพnom smere je vodorovnรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na podpery na loลพiskรกch.

Pred betonรกลพou sa do kaลพdรฉho prieฤnika vloยญลพรญ rรบra DN 300 prestupu potrubia na odvodneยญnie mosta a dve rรบry DN 200 prestupu ISRC. Hornรฝ obrokovanรฝ povrch nosnej konลกtrukยญcie mosta, opatrenรฝ zapeฤaลฅujรบcou vrstvou, bude maลฅ izolรกciu z natavenรฝch asfaltovรฝch izolaฤnรฝch pรกsov s hrรบbkou 5,0 mm, ktorรก bude ukonฤenรก na prechodovej doske vo vzdialenosti 1,0 m za kฤบbom dosky. Izolรกcia nosnej konลกtrukcie z natavovanรฉho izolaฤnรฉho pรกsu s hrรบbkou 5,0 mm pod rรญmsami bude ochrรกnenรก natavovanรฝm asfaltovรฝm izolaฤnรฝm pรกsom s hrรบbkou 5,0 mm.

Montáลพ poฤพa ฤ. 2 – 4. nosník

Montรกลพ poฤพa ฤ. 2 โ€“ 4. nosnรญk

Vozovka s hrรบbkou 90 mm mรก v priestore jazdnรฝch pรกsov takรบto skladbu:

  • obrusnรก vrstva: SMA 11 O; PMB; I 40 mm,
  • spojovacรญ postrek: modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2,
  • ochrannรก vrstva: MA16 C; PMB; I 45 mm,
  • spojovacรญ postrek: modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2,
  • izolaฤnรก vrstva: NAIP 5 mm,
  • ลกpeciรกlna รบprava povrchu: NK zapeฤaลฅujรบca vrstva,
  • รบprava povrchu: obrokovanie.

Na moste sรบ navrhnutรฉ monolitickรฉ rรญmsy s lรญcnymi prefabrikรกtmi. Odvodnenie mosta sa zabezpeฤuje prostrednรญctvom odvodลˆovaฤov zaรบstenรฝch do pozdฤบลพneho zbernรฉho potrubia, ktorรฉ je zavesenรฉ pod nosnou konลกtrukciou. Na rรญmsach bude akreditovanรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo. Na ฤพavej rรญmse bude na moste osadenรฉ oceฤพovรฉ zรกbradlie zo zvislou vรฝplลˆou. Na krajnรฝch oporรกch mosta sรบ navrhnutรฉ povrchovรฉ dilataฤnรฉ zรกvery. Zรกvery sรบ kolmรฉ a budรบ vyrobenรฉ ako elektroizolaฤnรฉ a odhluฤnenรฉ.

Postup vรฝstavby

Vรฝstavba mosta prebiehala takto: Po realizรกcii nรกsypov krajnรฝch opรดr a pilรณt sa pokraฤovalo v budovanรญ spodnej stavby (zรกklady, podpery a opory). Nรกsledne sa zaฤala budovaลฅ podpornรก konลกtrukcia z ลฅaลพkรฉho leลกenia PIลฝMO. Pre รบspeลกnรบ realizรกciu celรฉho objektu bolo rozhodujรบce stanovenie vhodnรฉho technologickรฉho postupu montรกลพe nosnรญkov pomocou dvoch kolesovรฝch ลพeriavov s nosnosลฅou 500 a 300 t s dรดrazom na bezpeฤnosลฅ prรกce pri vลกetkรฝch pracovnรฝch postupoch. Urฤila sa poloha oboch ลพeriavov v sรบvislosti so spรญnacรญmi podlahami, s polohou ลพelezniฤnej trate v 3. poli a bolo potrebnรฉ vyrieลกiลฅ aj polohu ลพeriavov v sรบvislosti s kolรญziou s ฤasลฅou vodovodu, v tom ฤase eลกte nepreloลพenou.

Jednotlivรฉ segmenty vลกetkรฝch nosnรญkov sa prepravovali ลพelezniฤnou dopravou z vรฝrobne prefabrikรกtov v Kysaku na vleฤku ลฝSR v priฤพahlej obci. Nosnรญky 1., 2. a 4. poฤพa sa z vleฤky doviezli na spรญnacie podlahy k mostnรฉmu objektu, 3. pole sa zostavilo na spevnenej ploche priamo pri vleฤke. Pokraฤovalo sa predopnutรญm a injektรกลพou vลกetkรฝch nosnรญkov podฤพa stanovenรฉho postupu napรญnania.

Montรกลพ nosnรญkov sa realizovala v troch etapรกch:

  1. etapa โ€“ montรกลพ 1. a 2. poฤพa priamo zo spรญnacรญch podlรกh s tรฝm, ลพe jeden ลพeriav obsiahol z jednej pozรญcie obidve polia.
  2. etapa โ€“ montรกลพ 3. poฤพa sa realizovala ลพelezniฤnou dopravou nosnรญkov z vleฤky priamo pod pole ฤ. 3 poฤas dvoch 4-hodinovรฝch vรฝluk. Nosnรญky s hmotnosลฅou 80 t sa odoberali z vagรณnov a ukladali na potrebnรฉ pozรญcie urฤenรฉ projektom.
  3. etapa โ€“ montรกลพ poฤพa ฤ. 4 sa realizovala podobne ako etapa ฤ. 1.

Celรก montรกลพ nosnรญkov trvala 5 dnรญ pri dodrลพanรญ schvรกlenรฉho technologickรฉho postupu a bezpeฤnosti prรกce. Po ukonฤenรญ montรกลพe sa celรก nosnรก konลกtrukcia geodeticky zamerala, vyhodnotila a pokraฤovalo sa debnenรญm, armovanรญm a betonรกลพou spriahajรบcej dosky a vลกetkรฝch prieฤnikov sรบฤasne. Po dosiahnutรญ poลพadovanรฝch pevnostรญ betรณnu sa realizovali prรกce na odstrรกnenรญ podpornej konลกtrukcie, na rรญmsach, izolรกcii, mostnรฝch zรกveroch a zvodidlรกch spolu so zรกbradlรญm a na รบprave svahov pod oboma krajnรฝmi oporami.

Mostný objekt SO 202-00

Mostnรฝ objekt SO 202-00

Zรกver

V sรบฤasnosti prebiehajรบ na mostnom objekte dokonฤovacie prรกce. Ostatnรฉ mostnรฉ objekty, ako aj vลกetky cestnรฉ objekty sรบ takisto vo vysokom ลกtรกdiu rozpracovanosti vรฝstavby, s vรฝnimkou mostnรฉho objektu 204-00 a priฤพahlรฉho รบseku hlavnej trasy (objekt 101-00), ktorรฉ budรบ tak ako celรฝ projekt ukonฤenรฉ v zmluvnom termรญne, tzn. v mรกji 2016. Vรฝstavbou rรฝchlostnej cesty sa vรฝrazne zlepลกia dopravnoprevรกdzkovรฉ podmienky pre tranzitnรบ dopravu. Zรกroveลˆ sa zvรฝลกi plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky.

TEXT a FOTO: Inลพinierske stavby, a. s.,
ฤlen skupiny COLAS

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie