Rรฝchlostnรก cesta R2 ล aca โ Koลกickรฉ Olลกany, I. รบsek
Celรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R2 ล aca โ Koลกickรฉ Olลกany s dฤบลพkou 24 km bude po uvedenรญ do prevรกdzky sรบฤasลฅou nadradenej dopravnej infraลกtruktรบry a spolu s diaฤพnicou D1 bude vytvรกraลฅ juhovรฝchodnรฝ obchvat mesta Koลกice.
Z dรดvodu ฤasovej prรญpravy a celkovรฉho rozsahu stavby je rรฝchlostnรก cesta ล aca โ Koลกickรฉ Olลกany s dฤบลพkou 24 km rozdelenรก na dve etapy, resp. dva รบseky: I. รบsek ล aca โ Haniska s dฤบลพkou 6,8 km a II. รบsek Koลกice, juh โ Koลกickรฉ Olลกany s dฤบลพkou 14,2 km. Rรฝchlostnรก cesta je situovanรก juhovรฝchodne od mesta Koลกice a zabezpeฤรญ napojenie na diaฤพnicu D1 a rรฝchlostnรบ cestu R4 na รบseku Koลกice โ Milhosลฅ.
Doterajลกia prรญprava รบseku R2 ล aca โ Koลกickรฉ Olลกany
Proces EIA vzลฅahujรบci sa na tento รบsek rรฝchlostnej cesty bol ukonฤenรฝ v roku 2010 na zรกklade technickej ลกtรบdie z roku 2009, ktorรก hodnotila dva varianty rรฝchlostnej cesty. V roku 2013 bola vypracovanรก dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie, vo februรกri 2015 bolo vydanรฉ rozhodnutie o umiestnenรญ stavby.
Na jar 2018 bola spracovanรก dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie oboch รบsekov rรฝchlostnej cesty, v sรบฤasnosti prebieha prรญprava podkladov na vydanie stavebnรฉho povolenia a zรกroveล spracovanie dokumentรกcie na realizรกciu stavby II. รบseku s plรกnovanรฝm zaฤiatkom vรฝstavby v roku 2019. V ฤlรกnku sa budeme venovaลฅ I. รบseku ล aca โ Haniska, ktorรฝ je situovanรฝ v okolรญ priemyselnej zรณny U. S. Steel Koลกice, s. r. o. (USSK).
Obmedzujรบce faktory situovania rรฝchlostnej cesty
Medzi faktory, na ktorรฉ treba prihliadaลฅ patria:
- รบzemnรฝ plรกn VรC Koลกickรฉho samosprรกvneho kraja,
- รบzemnoplรกnovacia dokumentรกcia sรญdelnรฉho รบtvaru Koลกice,
- rozhodnutie o umiestnenรญ stavby rรฝchlostnej cesty R2 ล aca โ Koลกickรฉ Olลกany,
- rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ Milhosลฅ, ktorรก je v sรบฤasnosti vo vรฝstavbe,
- terminรกl intermodรกlnej prepravy Koลกice spolufinancovanรฝ z Eร.
Medzi rozhodujรบce obmedzujรบce faktory patrรญ priemyselnรก zรณna USSK, medzinรกrodnรฉ letisko Koลกice a prevรกdzkovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ Milhosลฅ.
Technickรฉ rieลกenie
Celkovรก dฤบลพka I. รบseku rรฝchlostnej cesty ล aca โ Haniska je 6,8 km, rรฝchlostnรก cesta je navrhovanรก ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia kategรณrie R24,5 s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 100 km/h.
Priestorovรก poloha rรฝchlostnej cesty je v sรบlade s รPD Koลกickรฉho samosprรกvneho kraja a mesta Koลกice.
Zaฤiatok je situovanรฝ v mimoรบrovลovej kriลพovatke ล aca pred vstupnรฝm areรกlom USSK s vรฝhฤพadovรฝm pokraฤovanรญm zรกpadnรฝm smerom na รบseku Moldava โ ล aca. Z kriลพovatky ล aca smeruje rรฝchlostnรก cesta v trase jestvujรบcej ลกtvorpruhovej cesty zaradenej ako R2 v sprรกve NDS, a. s., aลพ po mimoรบrovลovรบ kriลพovatku ฤฝudvรญkov Dvor.
V priestore vstupnej brรกny ฤ. 3 do areรกlu USSK sa na jestvujรบcej ceste nachรกdzajรบ obojstrannรฉ zastรกvkovรฉ pruhy s podchodom pre peลกรญch pod komunikรกciou, priฤom tieto zastรกvkovรฉ pruhy zostanรบ napojenรฉ na navrhovanรบ rรฝchlostnรบ cestu R2 so zachovanรญm jestvujรบceho podchodu do areรกlu USSK.
V kriลพovatke ฤฝudvรญkov Dvor kriลพuje rรฝchlostnรก cesta (mostnรฝm objektom s dฤบลพkou 591 m) jestvujรบcu cestu, ktorรก bude slรบลพiลฅ ako privรกdzaฤ na rรฝchlostnรบ cestu v รบseku ฤฝudvรญkov Dvor โ ฤervenรฝ rak s vรฝhฤพadovou sรบbeลพnou komunikรกciou na obsluhu priฤพahlรฉho รบzemia a obcรญ, ฤalej elektriฤkovรบ traลฅ a prรญstupovรบ cestu k areรกlu USSK, nรกsledne prechรกdza do oblasti medzi priemyselnรฝm areรกlom a medzinรกrodnรฝm letiskom Koลกice.
Priestorovรก poloha rรฝchlostnej cesty je v tomto รบzemรญ obmedzenรก letiskom Koลกice a jeho prekรกลพkovรฝmi plochami. Mimoยญรบrovลovรก kriลพovatka ฤฝudvรญkov Dvor je navrhovanรก ako รบtvarovรก kriลพovatka, v rรกmci ktorej je rรฝchlostnรก cesta R2 napojenรก na pรดvodnรบ cestu v รบseku ฤฝudvรญkov Dvor โ ฤervenรฝ rak. Zรกroveล je v tejto kriลพovatke napojenรก cesta III/3401 (โHaniลกtianskaโ cesta), z ktorej je prรญstupnรฝ areรกl priemyselnej zรณny USSK v jeho severnej ฤasti, kde sa nachรกdzajรบ hlavnรฉ nรกkladnรฉ brรกny.
Z kriลพovatky ฤฝudvรญkov Dvor smeruje rรฝchlostnรก cesta sรบbeลพne s cestou III/3401 aลพ po kriลพovatku Haniska, priฤom nezasahuje do ochrannรฝch pรกsiem a prekรกลพkovรฝch rovรญn letiska Koลกice a zรกroveล je situovanรก vo vรคฤลกej vzdialenosti od chrรกnenรฉho รบzemia Haniลกtianskeho lesa. Rรฝchlostnรก cesta kriลพuje mostnรฝm objektom koridor ลพelezniฤnej trate ฤ. 160 Zvolen โ Koลกice, ลกirokorozchodnej ลพelezniฤnej trate USSK a vleฤkovรฉ koฤพaje v areรกยญli USSK.
Zรกpadne od obce Haniska sa nachรกdza mimoรบrovลovรก kriลพovatka Haniska, zabezpeฤujรบca prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s rรฝchlostnou cestou R4 Koลกice โ Milhosลฅ, ktorรก je v sรบฤasnosti vo vรฝstavbe. Ide o รบtvarovรบ mimoรบrovลovรบ kriลพovatku, ktorรก okrem prepojenia rรฝchlostnรฝch ciest R2 a R4 zabezpeฤรญ ich prepojenie s cestou III/3402.
V lokalite zรกpadne od obce Haniska sa nachรกdza priemyselnรก zรณna s kontajnerovรฝm prekladiskom firmy Metrans. Vรฝchodne od areรกlu USSK smerom k obci Sokoฤพany je pripravovanรฝ areรกl prekladiska intermodรกlnej prepravy TIP Koลกice a plรกnovanรฝ projekt Globรกlneho industriรกlneho parku GLIP Koลกice s plochou cca 550 ha. Prepojenie rรฝchlostnej cesty s cestou III/3401 a prรญstupovรฝmi cestami k areรกlom prekladรญsk je navrhovanรฉ prostrednรญctvom okruลพnej kriลพovatky. Z tejto kriลพovatky bude dopravne napojenรฝ aj jestvujรบci areรกl Haniska.
Medzi priemyselnou zรณnou a obcou Haniska sa pri ceste III/3401 nachรกdza lokalita solรกrneho parku. Rรฝchlostnรก cesta zasahuje do severnej ฤasti tohto parku โ ako najvรฝhodnejลกie sa javรญ upravenie plochy solรกrneho parku s premiestnenรญm solรกrnych panelov mimo trasy plรกnovanej rรฝchlostnej cesty.
Napojenie R2 na rรฝchlostnรบ cestu R4 si vyลพaduje รบpravu rรฝchlostnej cesty R4 dostavbou odboฤovacรญch a pripรกjacรญch pruhov, rozลกรญrenรญm telesa rรฝchlostnej cesty na ฤasti รบseku a aj posunutรญm protihlukovej steny na ochranu obytnej zรกstavby obce Haniska.
Rozhodujรบce ฤasti stavby
Medzi rozhodujรบce ฤasti stavby patria dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, sedem mostnรฝch objektov, prรญstupovรฉ cesty na stavbou rozdelenรฉ pozemky a protihlukovรฉ steny. Vzhฤพadom na situovanie rรฝchlostnej cesty v okolรญ priemyselnej zรณny USSK dochรกdza ku kolรญzii s vรคฤลกรญm poฤtom nadzemnรฝch a podzemnรฝch inลพinierskych sietรญ.
Rรฝchlostnรก cesta R2
Kategรณria navrhovanej rรฝchlostnej cesty je R 24,5/100 s polomermi smerovรฝch oblรบkov od 720 do 4 000 m a s pozdฤบลพnym sklonom od 0,2 do 4,3 %. Vรฝhฤพadovรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie รบseku rรฝchlostnej cesty dosiahne v roku 2045 podฤพa predpokladov 16-tisรญc vozidiel/24 h v oboch smeroch s predpokladanou funkฤnou รบrovลou dopravnรฉho prรบdu B.
Mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky
Na I. รบseku rรฝchlostnej cesty sรบ navrhovanรฉ dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky:
ฤฝudvรญkov Dvor
Mimoรบrovลovรก รบtvarovรก kriลพovatka zabezpeฤuje prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s pรดvodnou cestou ล aca โ Koลกice (doฤasnรก R2) a cestou III/3401, z ktorej je dopravne napojenรก severnรก ฤasลฅ priemyselnej zรณny USSK s hlavnou nรกkladnou brรกnou.
Jestvujรบca รบrovลovรก stykovรก kriลพovatka ciest pri ฤฝudvรญkovom Dvore je dlhodobo evidovanรก ako opakovanรก nehodovรก lokalita, ฤo sa prestavbou na mimoรบrovลovรบ kriลพovatku odstrรกni. Sรบฤasลฅou kriลพovatky je napojenie ฤasti ฤฝudvรญkov Dvor s odstrรกnenรญm รบrovลovรฝch krรญลพenรญ. Nachรกdza sa tu aj okruลพnรก kriลพovatka, ktorรก bude zabezpeฤovaลฅ dopravnรฉ napojenie priemyselnej zรณny (obr. 1).
Haniska
Zรกpadne od obce Haniska sa nachรกdza rovnomennรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka zabezpeฤujรบca prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s prevรกdzkovanou rรฝchlostnou cestou R4 Koลกice โ Milhosลฅ. Ide o รบtvarovรบ mimoรบrovลovรบ kriลพovatku, ktorรก okrem prepojenia rรฝchlostnรฝch ciest R2 a R4 zabezpeฤรญ ich prepojenie s cestou III/3401.
V tejto lokalite sa nachรกdza priemyselnรก zรณna s kontajnerovรฝm prekladiskom firmy Metrans, medzi areรกlom USSK a obcou Sokoฤพany je pripravovanรฝ areรกl prekladiska intermodรกlnej prepravy TIP Koลกice a plรกnovanรฝ projekt Globรกlneho industriรกlneho parku GLIP Koลกice s plochou cca 550 ha.
Prepojenie rรฝchlostnej cesty s cestou III/3401 a prรญstupovรฝmi cestami k areรกlom prekladรญsk sa navrhuje prostrednรญctvom okruลพnej kriลพovatky. Z tejto kriลพovatky bude dopravne napojenรฝ aj jestvujรบci areรกl Haniska (obr. 2).
Mostnรฉ objekty
Na I. รบseku rรฝchlostnej cesty R2 je navrhnutรฝch sedem mostnรฝch objektov s celkovou dฤบลพkou 4 025 m. Mosty na tomto รบseku moลพno rozdeliลฅ do troch skupรญn:
- mosty v kriลพovatke ฤฝudvรญkov Dvor,
- most ponad areรกl USSK,
- mosty kriลพovatky Haniska.
Mosty v kriลพovatke ฤฝudvรญkov Dvor
V tejto kriลพovatke sรบ navrhnutรฉ ลกtyri mosty v troch vรฝลกkovรฝch รบrovniach. Hlavnรฉ mosty tvorรญ jednotrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia, ktorรก je podopretรก ลกtรญhlymi stojkami. Nosnรฉ konลกtrukcie sรบ spojitรฉ a dodatoฤne predopnutรฉ, vรฝnimkou je most 204, ktorรฝ je navrhnutรฝ ako jednopoฤพovรฝ, rรกmovรฝ, ฤiastoฤne presypanรฝ most.
Most 201
Most 201sa nachรกdza na hlavnej trase. Tvoria ho dve nosnรฉ konลกtrukcie v rรกmci kaลพdรฉho jazdnรฉho smeru. Most rieลกi zรกroveล pripojenie vetiev D a N, ktorรฉ prepรกjajรบ rรฝchlostnรบ cestu s okruลพnou kriลพovatkou. Premosลฅuje preloลพku jestvujรบcej cesty ล aca โ ฤervenรฝ rak, tri vetvy kriลพovatky a elektriฤkovรบ traลฅ. Zรกroveล je tento most premosลฅovanรฝ mostnรฝm objektom 202-00, ktorรฝ prevรกdza vetvu A.
ฤฝavรฝ most je navrhnutรฝ ako 15-poฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 27 + 13 ร 35 + 27 m a s dฤบลพkou premostenia 507,8 m. Pri podpere ฤ. 8L sa k ฤพavรฉmu mostu โnohavicovoโ pripรกja dvojpoฤพovรฝ most prevรกdzajรบci vetvu D, ktorรฝ mรก rozpรคtia polรญ 35 + 27 m a dฤบลพku premostenia 61 m. Pravรฝ most je navrhnutรฝ ako 16-poฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 27 + 14 ร 35 + 27 m a s dฤบลพkou premostenia 542,8 m.
Pri podpere ฤ. 8P sa od pravรฉho mosta โnohavicovoโ odpรกja trojpoฤพovรฝ most prevรกdzajรบci vetvu N, ktorรฝ mรก rozpรคtia polรญ 3 ร 35 m a dฤบลพku premostenia 74 m. Na spoloฤnej podpere ฤ. 11PP sa spรกja s mostnรฝm objektom 202-00 (most na vetve A). Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 1,7 m. Spodnรบ stavbu mosta tvoria tri opory a medziฤพahlรฉ podpery zaloลพenรฉ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Most 202
Most 202 je navrhnutรฝ na vetve A. Premosลฅuje preloลพku cesty, dve vetvy kriลพovatky, mostnรฝ objekt 201 a elektriฤkovรบ traลฅ. Most je navrhnutรฝ ako spojitรฝ nosnรญk, je z dvoch dilataฤnรฝch celkov. Dilataฤnรฝ celok DCI je navrhnutรฝ ako 7-poฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 23 + 5 ร 33 + 23 m. Dilataฤnรฝ celok DCII je na vetve A a nohavicovo pripรกja vetvu N. Je navrhnutรฝ ako 11-poฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 23 + 2 ร 32 + 6 ร 32 + 33 + 23 m.
Nosnรก konลกtrukcia mรก na celej dฤบลพke konลกtantnรบ vรฝลกku 1,7 m. Spodnรก stavba pozostรกva z dvoch krajnรฝch opรดr a sedemnรกstich medziฤพahlรฝch pilierov. Opory sรบ rieลกenรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zo ลพelezobetรณnu s rovnobeลพnรฝmi zavesenรฝmi krรญdlami. Spodnรก stavba je zaloลพenรก hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Most 203
Most 203 je navrhnutรฝ na vetve B. Premosลฅuje pรคลฅ vetiev kriลพovatky a elektriฤkovรบ traลฅ. Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ ako 11-poฤพovรฝ s rozpรคtiami polรญ 27 + 9 ร 34 + 27โฏm a s celkovou dฤบลพkou mosta 368,50 m. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako monolitickรก, jednotrรกmovรก, z predpรคtรฉho betรณnu.
Zo statickรฉho hฤพadiska pรดsobรญ ako spojitรฝ, staticky neurฤitรฝ nosnรญk a tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 1,70 m. Spodnรบ stavbu tvorรญ desaลฅ pilierov a krajnรฝch opรดr. Piliere sรบ v pรคte votknutรฉ do zรกkladovej pรคtky, hlbinne zaloลพenej na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, rovnako sรบ zaloลพenรฉ aj krajnรฉ opory.
Most ponad areรกl USSK (205)
Ide o najvรคฤลกรญ most v rรกmci I. รบseku rรฝchlosยญtnej cesty. Jeho nรกvrh najviac ovplyvnila podmienka USSK, aby reลกpektoval vรฝstavbu vรฝhฤพadovรฉho prekladiska v rรกmci jej areรกlu. Zรกroveล bol nรกvrh limitovanรฝ aj z hornej strany, a to prekรกลพkovรฝmi rovinami letiska Koลกice. Most premosลฅuje cestu III/3401, vleฤkovรฉ trate USSK, traลฅ ลฝSR, ลกirokorozchodnรบ traลฅ a vetvy kriลพovatky Haniska.
Nosnรก konลกtrukcia (dve nosnรฉ konลกtrukcie โ v rรกmci kaลพdรฉho jazdnรฉho smeru) je navrhnutรก ako monolitickรก, z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu. V prieฤnom reze je nosnรก konลกtrukcia navrhnutรก ako komรดrkovรก s obojstrannรฝmi konzolami.
Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie sa menรญ od 2,7 aลพ po 4,5 m. Celkovรก dฤบลพka ฤพavej nosnej konลกtrukcie je 877 m, rozpรคtia polรญ sรบ 50,0 + 6 ร 55,0 + 45,0 + 80,0 + 6 ร 55,0 + 40,0 m. Dฤบลพka pravej nosnej konลกtrukcie je 892 m, rozpรคtia polรญ sรบ 40,0 + 2 ร 50,0 + 55,0 + 4 ร 50,0 + 45,0 + 80,0 + 6 ร 55,0 + 40,0 m. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 13,05 m. Hornรก hrana prierezu sleduje prieฤny a pozdฤบลพny sklon vedenia trasy cesty.
Predpรคtie tvorรญ systรฉm internรฝch (sรบdrลพnรฝch) predpรญnacรญch kรกblov 19 ร Ls15,7/1860 MPa. Predpรญnacie napรคtie bude 1โฏ440 MPa. Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก na vรฝstavbu dvomi technolรณgiami. Na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie s konลกtantnou vรฝลกkou sa pouลพije technolรณgia vรฝsuvnej skruลพe (MSS) โ okrem poslednรฉho poฤพa, ktorรฉ sa vybuduje na pevnej skruลพi.
Vzhฤพadom na priestorovรฉ obmedzenie z hornej strany (prekรกลพkovรก rovina letiska) sa pouลพije spodnรก vรฝsuvnรก skruลพ. 80-metrovรฉ pole sa bude spolu s priฤพahlรฝmi poฤพami budovaลฅ technolรณgiou letmej betonรกลพe. V tรฝchto poliach sรบ na nosnej konลกtrukcii navrhnutรฉ nรกbehy. Na oporรกch aj podperรกch je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojici hrncovรฝch loลพรญsk.
Pevnรฉ uloลพenie je navrhnutรฉ na podperรกch ฤ. 9L, 10L, 10P a 11P. Opory ฤ. 1L, 2P, 17L a 18P sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Podpery sรบ stenovรฉ so ลกรญrkou 6,0 m. Hrรบbka stien je 2,1 m, resp. 2,3 m pri podperรกch pod nรกbehom. Steny sรบ navrhnutรฉ tak, aby umoลพลovali podopretie vรฝsuvnej skruลพe, a sรบ votknutรฉ do zรกkladovej dosky.
Mosty v kriลพovatke Haniska
V tejto kriลพovatke sรบ navrhnutรฉ dva mosty, ktorรฉ koncepฤne koreลกpondujรบ s nรกvrhom mostov v kriลพovatke ฤฝudvรญkov Dvor. Tvorรญ ich jednotrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia, ktorรก je podopretรก ลกtรญhlymi stojkami.
Most 206
Je navrhnutรฝ na rรฝchlostnej ceste R2 ako trojpoฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk s rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 28,0 + 40,0 + 28,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 1,8 m, celkovรก dฤบลพka mosta je 97,50 m.
Most 207
Nachรกdza sa na vetve C a je rovnako navrhnutรฝ ako trojpoฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk s rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 26,0 + 36,0 + 26,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 1,6 m, celkovรก dฤบลพka je 89,50 m. Opory oboch mostov sรบ navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Podpery tvoria ลกtรญhle stฤบpy votknutรฉ do zรกkladovรฝch blokov. Podpery sรบ zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Zรกver
I. รบsek rรฝchlostnej cesty R2 ล aca โ Haniska bude sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho komunikaฤnรฉho systรฉmu a bude tvoriลฅ zostรกvajรบcu ฤasลฅ juhovรฝchodnรฉho obchvatu mesta Koลกice. Jeho uvedenie do prevรกdzky bude maลฅ priaznivรฝ vplyv na odฤพahฤenie komunikaฤnรฉho systรฉmu Koลกรญc o tranzitnรบ dopravu. Zรกroveล zabezpeฤรญ prepojenie s รบsekom rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ Milhosลฅ, ktorรฝ je v prevรกdzke, a rรฝchle a kapacitnรฉ dopravnรฉ napojenie na priemyselnรบ zรณnu USSK.
Obrรกzky: autori
Branislav Juhรกs a Juraj Kopฤรกk pรดsobia v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.