image 92445 25 v1
Galรฉria(10)

Rรฝchlostnรก cesta R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa

Partneri sekcie:

รšsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa bol slรกvnostne odovzdanรฝ motoristom do uลพรญvania 16. mรกja 2017. Nachรกdza sa medzi Zvolenom a Luฤencom a predstavuje priame napojenie na uลพ vybudovanรฝ รบsek RC R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ. Investorom stavby bola Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ a dodรกvateฤพom Zdruลพenie R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa v zastรบpenรญ spoloฤnostรญ CORSรN-CORVIAM CONSTRUCCIร“N, S.A., a CHEMKOSTAV IS. Projektovรบ dokumentรกciu na vykonanie prรกc vypracovala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT. Vรฝstavba sa riadila zmluvnรฝmi podmienkami ฤervenej knihy FIDIC.

Obr 1
Obr 2
Obr 3
Obr 4
Obr 5
Obr 6
Obr 7
Obr 8

รšsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa je sรบฤasลฅou rรฝchlostnรฉho ลฅahu v smere Trenฤรญn โ€“ Prievidza โ€“ Zvolen โ€“ Luฤenec โ€“ Koลกice. Jeho vรฝstavba je v sรบlade so strategickรฝmi cieฤพmi rozvoja diaฤพniฤnej a cestnej infraลกtruktรบry SR a vytvรกra predpoklady na nadvรคzujรบcu vรฝstavbu rรฝchlostnej cesty R2 v smere do Luฤenca. Do sprejazdnenia รบseku viedla celรก tranzitnรก doprava v predmetnom รบzemรญ po ceste I/16, ktorรก prechรกdza intravilรกnmi obcรญ Zvolenskรก Slatina a Vรญgฤพaลก โ€“ ฤasลฅ Pstruลกa, ฤo malo negatรญvny vplyv na dopravnรบ nehodovosลฅ a ลพivotnรฉ prostredie v ich okolรญ.

Novobudovanรก rรฝchlostnรก cesta prevzala podstatnรบ ฤasลฅ tranzitnej dopravy, ฤรญm sa vรฝrazne odฤพahฤila cesta I/16 na รบฤely zdrojovej a cieฤพovej dopravy. V rรกmci dopravnรฉho zaลฅaลพenia na tomto รบseku rรฝchlostnej cesty sa pri uvedenรญ do prevรกdzky predpokladรก v profile intenzita dopravy na รบrovni 13 514 voz/24 h a v roku 2030 na รบrovni 18 834 voz/24 h. Dobudovanรญm rรฝchlostnej cesty sa zvรฝลกila bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky v tomto รบseku a znรญลพil sa negatรญvny vplyv dopravy na ลพivotnรฉ prostredie, ako aj na ลพivot obyvateฤพov priฤพahlรฝch obcรญ, ฤo boli hlavnรฉ ciele vรฝstavby.

รšsek mรก dฤบลพku 7,850 km. Medzi rozhodujรบce ฤasti stavby patrรญ okrem samotnej rรฝchlostnej cesty jedna mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka vrรกtane privรกdzaฤa zabezpeฤujรบceho prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s cestou I/16, a 7 mostov. Sรบฤasลฅou stavby je aj 8 objektov รบprav a preloลพiek ciest niลพลกรญch tried, 3 objekty protihlukovรฝch stien s dฤบลพkou 3,5 km a 4 zรกrubnรฉ mรบry. Rรฝchlostnรก cesta je vybavenรก cestnou kanalizรกciou s odluฤovaฤmi ropnรฝch lรกtok a informaฤnรฝm systรฉmom.

Rรฝchlostnรก cesta R2 a sรบvisiace kriลพovatky โ€“ technickรฉ rieลกenie

Navrhovanรก stavba vedie prevaลพne po juลพnรฝch pahorkovitรฝch svahoch Zvolenskej kotliny a na konci รบseku รบdolรญm rieky Slatina. Prechรกdza katastrami obcรญ Zvolenskรก Slatina a Vรญgฤพaลก, v prevaลพnej miere cez intenzรญvne poฤพnohospodรกrsky vyuลพรญvanรฉ pozemky. Jej zaฤiatok reลกpektuje polohu plรกnovanรฉho obchvatu mesta Zvolen (stavby R2 Zvolen zรกpad โ€“ Zvolen vรฝchod) v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Zvolenskรก Slatina. V zรกreze prekonรกva sedlo pahorkatiny nad cestou II/591, ktorรบ spolu so Slatinskรฝm potokom prekriลพuje mostom.

Zฤพava obchรกdza obec Zvolenskรก Slatina vo vzdialenosti 400 aลพ 550 m od najbliลพลกej zรกstavby. ฤŽalej pokraฤuje striedavo v menลกรญch zรกrezoch a nรกsypoch, priฤom kriลพuje miestne potoky Rybnรฝ, bezmennรฝ a Vรญgฤพaลกskรฝ. V km 2,936 kriลพuje podjazdom cestu preloลพky III/050 90.

Obr. 1  Úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen východ – Pstruša

Obr. 1  รšsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa

Pravostrannรฝm oblรบkom obchรกdza zo severu obec Vรญgฤพaลก vo vzdialenosti 350 aลพ 550 m od najbliลพลกej zรกstavby. Po prekonanรญ dvoch zรกrezovรฝch รบsekov kriลพuje rรฝchlostnรก cesta miestnu komunikรกciu v km 5,629. V priamom koncovom รบseku obchรกdza CHA Hronฤiaฤka, kriลพuje potok Hradnรก, ลพel. vleฤku, ลพel. traลฅ Zvolen โ€“ Fiฤพakovo, rieku Slatina a v mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Pstruลกa sa napรกja na vybudovanรฝ รบsek RC R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ.

รšsek R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa je vybudovanรฝ v nรกvrhovej kategรณrii R 24,5/120 s asfaltobetรณnovou vozovkou a spevnenรฝm, cementobetรณnovรฝm strednรฝm deliacim pรกsom, v ktorom sรบ navrhnutรฉ obojstrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlรก. Celรก trasa vedie striedavo v zรกrezoch a na nรกsypoch s rรดznymi vรฝลกkami. V dรดsledku vรฝvoja predchรกdzajรบcich stupลˆov projektovej prรญpravy a snahy o minimalizรกciu trvalรฝch zรกberov sรบ nรกsypy budovanรฉ prevaลพne technolรณgiou vystuลพenรฝch zemnรฝch konลกtrukciรญ systรฉmom Green Terramesh so sklonom lรญca 1 : 1.

Z pohฤพadu geologickej skladby je horninovรฉ prostredie znaฤne heterogรฉnne. Kvartรฉrny pokryv je zvรคฤลกa zastรบpenรฝ deluviรกlnymi sedimentmi, prezentovanรฝmi vrstvami รญlov a siltov s rรดznymi mocnosลฅami, miestami s organickou prรญmesou. Pod deluviรกlnym komplexom sรบ zvรคฤลกa vrstvy neogรฉnnych รญlov, siltov, pieskov aลพ drobnรฝch ลกtrkov, prรญpadne fluviรกlno-terasovรฉ sedimenty prekrรฝvajรบce neogรฉnne podloลพie.

Obr. 2  Pohฤพad na zaฤiatok úseku spolu s privádzaฤom a kriลพovatkou Zvolenská Slatina

Obr. 2  Pohฤพad na zaฤiatok รบseku spolu s privรกdzaฤom a kriลพovatkou Zvolenskรก Slatina

Predkvartรฉrne podloลพie pod deluviรกlnym komplexom tvorรญ zvรคฤลกa molasovรก formรกcia neogรฉnnych รญlov, siltov, pieskov aลพ drobnรฝch ลกtrkov. Tam, kde sa zistila hladina podzemnej vody, mala hladina napรคtรฝ, resp. mierne napรคtรฝ charakter.

Geologickรก skladba si spolu s polohou hladรญn podzemnej vody vyลพiadala nรกvrh sanaฤnรฝch opatrenรญ smerujรบcich k zvรฝลกeniu รบnosnosti a k urรฝchleniu konsolidรกcie podloลพia.
Na zvรฝลกenie รบnosnosti podloลพia sa zrealizovali รบpravy podloลพia hydraulickรฝm spojivom, geodoskou, lomovรฝm kameลˆom a vรฝmenou zeminy.

Na urรฝchlenie konsolidรกcie sa zrealizovala hฤบbkovรก sanรกcia pomocou odvodลˆovacรญch rebier a ลกtrkovรฝch vibrostฤบpov.
Na zvรฝลกenie stability zรกrezovรฝch svahov sa na vybranรฝch รบsekoch vybudovali svahovรฉ rebrรก.
Ochrana pรคty nรกsypovรฉho telesa v inundaฤnom รบzemรญ Slatiny a potoka Hradnรก proti erรณznej ฤinnosti a poลกkodeniu svahu telesa rรฝchlostnej cesty pri vybreลพenรญ toku sa zrealizovala spevnenรญm pรคty vystuลพenรฉho svahu kamenivom  bez zahumusovania na vรฝลกku 0,8 m nad รบroveลˆ hladiny Q100.

Obr. 3  Pohฤพad na koniec úseku s kriลพovatkou Pstruša

Obr. 3  Pohฤพad na koniec รบseku s kriลพovatkou Pstruลกa

Napojenie na existujรบci komunikaฤnรฝ systรฉm zabezpeฤujรบ dve mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky:
Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Zvolenskรก Slatina na zaฤiatku รบseku je navrhnutรก ako rรบrkovitรก kriลพovatka. Zabezpeฤuje prepojenie vลกetkรฝch dopravnรฝch smerov medzi rรฝchlostnou cestou R2 a cestou I/16 prostrednรญctvom privรกdzaฤa rรฝchlostnej cesty a okruลพnej kriลพovatky umiestnenej na ceste I/16 v extravilรกne medzi Zvolenom a Zvolenskou Slatinou.

Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Pstruลกa na konci รบseku je vybudovanรก ako รบplnรก osmiฤkovitรก kriลพovatka, z vรคฤลกej ฤasti bola zrealizovanรก uลพ v rรกmci stavby R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ. Kriลพovatka zabezpeฤuje รบplnรฉ prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s cestou I/16.

Mostnรฉ objekty

V predmetnej stavbe sa nachรกdza 6 mostnรฝch objektov na rรฝchlostnej ceste, 1 mostnรฝ objekt vedie ponad rรฝchlostnรบ cestu zo Zvolenskej slatiny do Oฤovej. Vลกetky mostnรฉ objekty sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1 200 mm, vรฝnimkou je presypanรฝ tenkostennรฝ oceฤพovรฝ rรกm nad Rybnรฝm potokom (obr. 4), ktorรฝ je zaloลพenรฝ ploลกne.

Obr. 4  Most na R2 nad Rybným potokom v km 2,342

Obr. 4  Most na R2 nad Rybnรฝm potokom v km 2,342

Opory mostov sรบ vรคฤลกinou rieลกenรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Drieky pilierov majรบ kruhovรฝ alebo obdฤบลพnikovรฝ tvar. Pri kriลพovanรญ rieky Slatina sรบ vyloลพenรฉ kamennรฝm obkladom. Nosnรฉ konลกtrukcie dvoch mostnรฝch objektov sรบ z predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou doskou (obr. 5).
Jeden z mostov je dodatoฤne predpรคtรฝ, 3-poฤพovรฝ trรกmovรฝ (obr. 6).

Obr. 5  Most na R2 nad Vígฤพašským potokom v km 4,363

Obr. 5  Most na R2 nad Vรญgฤพaลกskรฝm potokom v km 4,363

Obr. 6  Most na R2 nad cestou II/591 v km 1,185

Obr. 6  Most na R2 nad cestou II/591 v km 1,185

ฤŽalลกรญ mostnรฝ objekt ponad rรฝchlostnรบ cestu je navrhnutรฝ ako 2-poฤพovรฝ monolitickรฝ trรกm z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu s nรกbehom nad strednรฝm pilierom (obr. 7). Pilier je do nosnej konลกtrukcie votknutรฝ.
Mostnรฝ objekt nad potokom Hradnรก a ลพelezniฤnou vleฤkou mรก dฤบลพku 202 m a predstavuje dodatoฤne predpรคtรบ monolitickรบ dosku s premennou hrรบbkou a obojstrannรฝmi konzolami (obr. 8).

Obr. 7  Most na ceste III/05090 nad R2 v km 2,936

Obr. 7  Most na ceste III/05090 nad R2 v km 2,936

Obr. 8  Most na R2 nad potokom Hradná a ลพel. vleฤkou v km 6,978 – 7,182

Obr. 8  Most na R2 nad potokom Hradnรก a ลพel. vleฤkou v km 6,978 โ€“ 7,182

Najdlhลกรญm mostnรฝm objektom stavby je 10-poฤพovรฝ most na rรฝchlostnej ceste ponad rieku Slatina a ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR, ktorรฝ mรก dฤบลพku takmer 450 m (obr. 9). Medziฤพahlรฉ piliere sรบ tvorenรฉ ลพelezobetรณnovou stenou votknutou do zรกkladovรฉho bloku piliera, zaloลพenรฉ sรบ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ spojitรฝ monolitickรฝ predpรคtรฝ komรดrkovรฝ nosnรญk s konลกtantnou vรฝลกkou 3 m. Jednotlivรฉ polia ฤพavรฉho mosta majรบ rozpรคtia 28, 40, 6 ร— 52, 40 a 28 m, pravรฉho mosta 28, 3 ร— 40,  5 ร— 52 a 40 m.

Obr. 9  Most na R2 nad Slatinou a ลพel. traลฅou v km 7,375 – 7,829

Obr. 9  Most na R2 nad Slatinou a ลพel. traลฅou v km 7,375 โ€“ 7,829

Zรกver

Cieฤพom vรฝstavby prezentovanรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R2 bolo odฤพahฤiลฅ existujรบcu cestu I/16 prechรกdzajรบcu intravilรกnmi obcรญ Zvolenskรก Slatina a Vรญgฤพaลก od tranzitnej dopravy s vรฝraznรฝm podielom ลฅaลพkรฝch nรกkladnรฝch vozidiel, zvรฝลกiลฅ jej bezpeฤnosลฅ a zlepลกiลฅ kvalitu ลพivota ฤพudรญ v tรฝchto obciach. Napriek tomu, ลพe ide o relatรญvne krรกtky รบsek s dฤบลพkou necelรฝch 8 km, zabezpeฤรญ obyvateฤพom Zvolenskej Slatiny a Vรญgฤพaลกa kvalitnejลกie ลพivotnรฉ prostredie a tranzitnรฝm vozidlรกm odhadovanรบ รบsporu ฤasu 3 minรบty.

Zatraktรญvneniu tohto รบseku by vรฝrazne prispelo dobudovanie predchรกdzajรบcej ฤasti rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen, zรกpad โ€“ Zvolen, vรฝchod, ฤรญm by sa dosiahlo prepojenie s rรฝchlostnou cestou R1. Z opaฤnej strany by v prรญpade dobudovania รบseku R2 Krivรกลˆ โ€“ Lovinobaลˆa โ€“ Tomรกลกovce, ktorรฝ je dnes v procese prรญpravy a ktorรฝ sa priamo napรกja na uลพ vybudovanรฝ รบsek R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ, vznikol sรบvislรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty s dฤบลพkou pribliลพne 50 km, ktorรฝ by spolu s uลพ vybudovanรฝmi obchvatmi obcรญ Oลพฤany a Tornaฤพa vรฝraznejลกie zvรฝลกil atraktivitu juลพnรฉho prepojenia Zvolena a Koลกรญc.

Expressway R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa

The section of the expressway R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa was officially handed over to the motorists on 16.05.2017. This section is located between Zvolen a Luฤenec and represents a direct connection to the already constructed section of the expressway R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ.

The investor of the construction was represented by the Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (National Motorway Company) and the contractor of R2 Zvolen vรฝchod โ€“ Pstruลกa represented by CORSรN-CORVIAM CONSTRUCCIร“N, S.A. and CHEMKOSTAV IS. DOPRAVOPROJEKT, a.s. prepared the Design Documentation for the implementation of works. The construction was governed by the terms of the FIDIC Red Book.

TEXT: Ing. Peter Bednรกrik, Ing. Jรกn Kroฤka
FOTO: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Peter Bednรกrik je hlavnรฝ inลพinier projektu, Jรกn Kroฤka je zodpovednรฝ projektant za mostnรฉ objekty. Obaja pรดsobia v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby / Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2017.

Najฤรญtanejลกie