Rรฝchlostnรก cesta R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa
รsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa bol slรกvnostne odovzdanรฝ motoristom do uลพรญvania 16. mรกja 2017. Nachรกdza sa medzi Zvolenom a Luฤencom a predstavuje priame napojenie na uลพ vybudovanรฝ รบsek RC R2 Pstruลกa โ Krivรกล. Investorom stavby bola Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ a dodรกvateฤพom Zdruลพenie R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa v zastรบpenรญ spoloฤnostรญ CORSรN-CORVIAM CONSTRUCCIรN, S.A., a CHEMKOSTAV IS. Projektovรบ dokumentรกciu na vykonanie prรกc vypracovala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT. Vรฝstavba sa riadila zmluvnรฝmi podmienkami ฤervenej knihy FIDIC.
รsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa je sรบฤasลฅou rรฝchlostnรฉho ลฅahu v smere Trenฤรญn โ Prievidza โ Zvolen โ Luฤenec โ Koลกice. Jeho vรฝstavba je v sรบlade so strategickรฝmi cieฤพmi rozvoja diaฤพniฤnej a cestnej infraลกtruktรบry SR a vytvรกra predpoklady na nadvรคzujรบcu vรฝstavbu rรฝchlostnej cesty R2 v smere do Luฤenca. Do sprejazdnenia รบseku viedla celรก tranzitnรก doprava v predmetnom รบzemรญ po ceste I/16, ktorรก prechรกdza intravilรกnmi obcรญ Zvolenskรก Slatina a Vรญgฤพaลก โ ฤasลฅ Pstruลกa, ฤo malo negatรญvny vplyv na dopravnรบ nehodovosลฅ a ลพivotnรฉ prostredie v ich okolรญ.
Novobudovanรก rรฝchlostnรก cesta prevzala podstatnรบ ฤasลฅ tranzitnej dopravy, ฤรญm sa vรฝrazne odฤพahฤila cesta I/16 na รบฤely zdrojovej a cieฤพovej dopravy. V rรกmci dopravnรฉho zaลฅaลพenia na tomto รบseku rรฝchlostnej cesty sa pri uvedenรญ do prevรกdzky predpokladรก v profile intenzita dopravy na รบrovni 13 514 voz/24 h a v roku 2030 na รบrovni 18 834 voz/24 h. Dobudovanรญm rรฝchlostnej cesty sa zvรฝลกila bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky v tomto รบseku a znรญลพil sa negatรญvny vplyv dopravy na ลพivotnรฉ prostredie, ako aj na ลพivot obyvateฤพov priฤพahlรฝch obcรญ, ฤo boli hlavnรฉ ciele vรฝstavby.
รsek mรก dฤบลพku 7,850 km. Medzi rozhodujรบce ฤasti stavby patrรญ okrem samotnej rรฝchlostnej cesty jedna mimoรบrovลovรก kriลพovatka vrรกtane privรกdzaฤa zabezpeฤujรบceho prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s cestou I/16, a 7 mostov. Sรบฤasลฅou stavby je aj 8 objektov รบprav a preloลพiek ciest niลพลกรญch tried, 3 objekty protihlukovรฝch stien s dฤบลพkou 3,5 km a 4 zรกrubnรฉ mรบry. Rรฝchlostnรก cesta je vybavenรก cestnou kanalizรกciou s odluฤovaฤmi ropnรฝch lรกtok a informaฤnรฝm systรฉmom.
Rรฝchlostnรก cesta R2 a sรบvisiace kriลพovatky โ technickรฉ rieลกenie
Navrhovanรก stavba vedie prevaลพne po juลพnรฝch pahorkovitรฝch svahoch Zvolenskej kotliny a na konci รบseku รบdolรญm rieky Slatina. Prechรกdza katastrami obcรญ Zvolenskรก Slatina a Vรญgฤพaลก, v prevaลพnej miere cez intenzรญvne poฤพnohospodรกrsky vyuลพรญvanรฉ pozemky. Jej zaฤiatok reลกpektuje polohu plรกnovanรฉho obchvatu mesta Zvolen (stavby R2 Zvolen zรกpad โ Zvolen vรฝchod) v mimoรบrovลovej kriลพovatke Zvolenskรก Slatina. V zรกreze prekonรกva sedlo pahorkatiny nad cestou II/591, ktorรบ spolu so Slatinskรฝm potokom prekriลพuje mostom.
Zฤพava obchรกdza obec Zvolenskรก Slatina vo vzdialenosti 400 aลพ 550 m od najbliลพลกej zรกstavby. ฤalej pokraฤuje striedavo v menลกรญch zรกrezoch a nรกsypoch, priฤom kriลพuje miestne potoky Rybnรฝ, bezmennรฝ a Vรญgฤพaลกskรฝ. V km 2,936 kriลพuje podjazdom cestu preloลพky III/050 90.
Obr. 1 รsek rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa
Pravostrannรฝm oblรบkom obchรกdza zo severu obec Vรญgฤพaลก vo vzdialenosti 350 aลพ 550 m od najbliลพลกej zรกstavby. Po prekonanรญ dvoch zรกrezovรฝch รบsekov kriลพuje rรฝchlostnรก cesta miestnu komunikรกciu v km 5,629. V priamom koncovom รบseku obchรกdza CHA Hronฤiaฤka, kriลพuje potok Hradnรก, ลพel. vleฤku, ลพel. traลฅ Zvolen โ Fiฤพakovo, rieku Slatina a v mimoรบrovลovej kriลพovatke Pstruลกa sa napรกja na vybudovanรฝ รบsek RC R2 Pstruลกa โ Krivรกล.
รsek R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa je vybudovanรฝ v nรกvrhovej kategรณrii R 24,5/120 s asfaltobetรณnovou vozovkou a spevnenรฝm, cementobetรณnovรฝm strednรฝm deliacim pรกsom, v ktorom sรบ navrhnutรฉ obojstrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlรก. Celรก trasa vedie striedavo v zรกrezoch a na nรกsypoch s rรดznymi vรฝลกkami. V dรดsledku vรฝvoja predchรกdzajรบcich stupลov projektovej prรญpravy a snahy o minimalizรกciu trvalรฝch zรกberov sรบ nรกsypy budovanรฉ prevaลพne technolรณgiou vystuลพenรฝch zemnรฝch konลกtrukciรญ systรฉmom Green Terramesh so sklonom lรญca 1 : 1.
Z pohฤพadu geologickej skladby je horninovรฉ prostredie znaฤne heterogรฉnne. Kvartรฉrny pokryv je zvรคฤลกa zastรบpenรฝ deluviรกlnymi sedimentmi, prezentovanรฝmi vrstvami รญlov a siltov s rรดznymi mocnosลฅami, miestami s organickou prรญmesou. Pod deluviรกlnym komplexom sรบ zvรคฤลกa vrstvy neogรฉnnych รญlov, siltov, pieskov aลพ drobnรฝch ลกtrkov, prรญpadne fluviรกlno-terasovรฉ sedimenty prekrรฝvajรบce neogรฉnne podloลพie.
Obr. 2 Pohฤพad na zaฤiatok รบseku spolu s privรกdzaฤom a kriลพovatkou Zvolenskรก Slatina
Predkvartรฉrne podloลพie pod deluviรกlnym komplexom tvorรญ zvรคฤลกa molasovรก formรกcia neogรฉnnych รญlov, siltov, pieskov aลพ drobnรฝch ลกtrkov. Tam, kde sa zistila hladina podzemnej vody, mala hladina napรคtรฝ, resp. mierne napรคtรฝ charakter.
Geologickรก skladba si spolu s polohou hladรญn podzemnej vody vyลพiadala nรกvrh sanaฤnรฝch opatrenรญ smerujรบcich k zvรฝลกeniu รบnosnosti a k urรฝchleniu konsolidรกcie podloลพia.
Na zvรฝลกenie รบnosnosti podloลพia sa zrealizovali รบpravy podloลพia hydraulickรฝm spojivom, geodoskou, lomovรฝm kameลom a vรฝmenou zeminy.
Na urรฝchlenie konsolidรกcie sa zrealizovala hฤบbkovรก sanรกcia pomocou odvodลovacรญch rebier a ลกtrkovรฝch vibrostฤบpov.
Na zvรฝลกenie stability zรกrezovรฝch svahov sa na vybranรฝch รบsekoch vybudovali svahovรฉ rebrรก.
Ochrana pรคty nรกsypovรฉho telesa v inundaฤnom รบzemรญ Slatiny a potoka Hradnรก proti erรณznej ฤinnosti a poลกkodeniu svahu telesa rรฝchlostnej cesty pri vybreลพenรญ toku sa zrealizovala spevnenรญm pรคty vystuลพenรฉho svahu kamenivom bez zahumusovania na vรฝลกku 0,8 m nad รบroveล hladiny Q100.
Obr. 3 Pohฤพad na koniec รบseku s kriลพovatkou Pstruลกa
Napojenie na existujรบci komunikaฤnรฝ systรฉm zabezpeฤujรบ dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky:
Mimoรบrovลovรก kriลพovatka Zvolenskรก Slatina na zaฤiatku รบseku je navrhnutรก ako rรบrkovitรก kriลพovatka. Zabezpeฤuje prepojenie vลกetkรฝch dopravnรฝch smerov medzi rรฝchlostnou cestou R2 a cestou I/16 prostrednรญctvom privรกdzaฤa rรฝchlostnej cesty a okruลพnej kriลพovatky umiestnenej na ceste I/16 v extravilรกne medzi Zvolenom a Zvolenskou Slatinou.
Mimoรบrovลovรก kriลพovatka Pstruลกa na konci รบseku je vybudovanรก ako รบplnรก osmiฤkovitรก kriลพovatka, z vรคฤลกej ฤasti bola zrealizovanรก uลพ v rรกmci stavby R2 Pstruลกa โ Krivรกล. Kriลพovatka zabezpeฤuje รบplnรฉ prepojenie rรฝchlostnej cesty R2 s cestou I/16.
Mostnรฉ objekty
V predmetnej stavbe sa nachรกdza 6 mostnรฝch objektov na rรฝchlostnej ceste, 1 mostnรฝ objekt vedie ponad rรฝchlostnรบ cestu zo Zvolenskej slatiny do Oฤovej. Vลกetky mostnรฉ objekty sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 1 200 mm, vรฝnimkou je presypanรฝ tenkostennรฝ oceฤพovรฝ rรกm nad Rybnรฝm potokom (obr. 4), ktorรฝ je zaloลพenรฝ ploลกne.
Obr. 4 Most na R2 nad Rybnรฝm potokom v km 2,342
Opory mostov sรบ vรคฤลกinou rieลกenรฉ ako รบloลพnรฉ prahy zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Drieky pilierov majรบ kruhovรฝ alebo obdฤบลพnikovรฝ tvar. Pri kriลพovanรญ rieky Slatina sรบ vyloลพenรฉ kamennรฝm obkladom. Nosnรฉ konลกtrukcie dvoch mostnรฝch objektov sรบ z predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov spriahnutรฝch so ลพelezobetรณnovou doskou (obr. 5).
Jeden z mostov je dodatoฤne predpรคtรฝ, 3-poฤพovรฝ trรกmovรฝ (obr. 6).
Obr. 5 Most na R2 nad Vรญgฤพaลกskรฝm potokom v km 4,363
Obr. 6 Most na R2 nad cestou II/591 v km 1,185
ฤalลกรญ mostnรฝ objekt ponad rรฝchlostnรบ cestu je navrhnutรฝ ako 2-poฤพovรฝ monolitickรฝ trรกm z dodatoฤne predpรคtรฉho betรณnu s nรกbehom nad strednรฝm pilierom (obr. 7). Pilier je do nosnej konลกtrukcie votknutรฝ.
Mostnรฝ objekt nad potokom Hradnรก a ลพelezniฤnou vleฤkou mรก dฤบลพku 202 m a predstavuje dodatoฤne predpรคtรบ monolitickรบ dosku s premennou hrรบbkou a obojstrannรฝmi konzolami (obr. 8).
Obr. 7 Most na ceste III/05090 nad R2 v km 2,936
Obr. 8 Most na R2 nad potokom Hradnรก a ลพel. vleฤkou v km 6,978 โ 7,182
Najdlhลกรญm mostnรฝm objektom stavby je 10-poฤพovรฝ most na rรฝchlostnej ceste ponad rieku Slatina a ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR, ktorรฝ mรก dฤบลพku takmer 450 m (obr. 9). Medziฤพahlรฉ piliere sรบ tvorenรฉ ลพelezobetรณnovou stenou votknutou do zรกkladovรฉho bloku piliera, zaloลพenรฉ sรบ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ spojitรฝ monolitickรฝ predpรคtรฝ komรดrkovรฝ nosnรญk s konลกtantnou vรฝลกkou 3 m. Jednotlivรฉ polia ฤพavรฉho mosta majรบ rozpรคtia 28, 40, 6 ร 52, 40 a 28 m, pravรฉho mosta 28, 3 ร 40, 5 ร 52 a 40 m.
Obr. 9 Most na R2 nad Slatinou a ลพel. traลฅou v km 7,375 โ 7,829
Zรกver
Cieฤพom vรฝstavby prezentovanรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R2 bolo odฤพahฤiลฅ existujรบcu cestu I/16 prechรกdzajรบcu intravilรกnmi obcรญ Zvolenskรก Slatina a Vรญgฤพaลก od tranzitnej dopravy s vรฝraznรฝm podielom ลฅaลพkรฝch nรกkladnรฝch vozidiel, zvรฝลกiลฅ jej bezpeฤnosลฅ a zlepลกiลฅ kvalitu ลพivota ฤพudรญ v tรฝchto obciach. Napriek tomu, ลพe ide o relatรญvne krรกtky รบsek s dฤบลพkou necelรฝch 8 km, zabezpeฤรญ obyvateฤพom Zvolenskej Slatiny a Vรญgฤพaลกa kvalitnejลกie ลพivotnรฉ prostredie a tranzitnรฝm vozidlรกm odhadovanรบ รบsporu ฤasu 3 minรบty.
Zatraktรญvneniu tohto รบseku by vรฝrazne prispelo dobudovanie predchรกdzajรบcej ฤasti rรฝchlostnej cesty R2 Zvolen, zรกpad โ Zvolen, vรฝchod, ฤรญm by sa dosiahlo prepojenie s rรฝchlostnou cestou R1. Z opaฤnej strany by v prรญpade dobudovania รบseku R2 Krivรกล โ Lovinobaลa โ Tomรกลกovce, ktorรฝ je dnes v procese prรญpravy a ktorรฝ sa priamo napรกja na uลพ vybudovanรฝ รบsek R2 Pstruลกa โ Krivรกล, vznikol sรบvislรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty s dฤบลพkou pribliลพne 50 km, ktorรฝ by spolu s uลพ vybudovanรฝmi obchvatmi obcรญ Oลพฤany a Tornaฤพa vรฝraznejลกie zvรฝลกil atraktivitu juลพnรฉho prepojenia Zvolena a Koลกรญc.
Expressway R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa
The section of the expressway R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa was officially handed over to the motorists on 16.05.2017. This section is located between Zvolen a Luฤenec and represents a direct connection to the already constructed section of the expressway R2 Pstruลกa โ Krivรกล.
The investor of the construction was represented by the Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ (National Motorway Company) and the contractor of R2 Zvolen vรฝchod โ Pstruลกa represented by CORSรN-CORVIAM CONSTRUCCIรN, S.A. and CHEMKOSTAV IS. DOPRAVOPROJEKT, a.s. prepared the Design Documentation for the implementation of works. The construction was governed by the terms of the FIDIC Red Book.
TEXT: Ing. Peter Bednรกrik, Ing. Jรกn Kroฤka
FOTO: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Peter Bednรกrik je hlavnรฝ inลพinier projektu, Jรกn Kroฤka je zodpovednรฝ projektant za mostnรฉ objekty. Obaja pรดsobia v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby / Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2017.