Rรฝchlostnรก cesta R3 Trstenรก โ€“ obchvat
Galรฉria(7)

Rรฝchlostnรก cesta R3 Trstenรก โ€“ obchvat

Partneri sekcie:

Prรญspevok opisuje typy aย parametre mostov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou rรฝchlostnej komunikรกcie R3 Trstenรก โ€“ obchvat. Rรฝchlostnรก cesta R3 sa vย budรบcnosti stane hlavnou dopravnou tepnou Oravy.

Rรฝchlostnรก cesta R3 je zย globรกlneho hฤพadiska vรฝznamnou komunikรกciou nadreยญgionรกlneho vรฝznamu, slรบลพiacou na medzinรกrodnรฝ tranzit medzi Slovenskom aย Poฤพskom. Zรกroveลˆ je medzinรกrodnou cestou E77. Cieฤพom vรฝstavby R3 Trstenรก โ€“ obchvat je vybudovanie jednรฉho zย prvรฝch รบsekov vย trase plรกnovanej cesty R3 tak, aby sa po vybudovanรญ jednotlivรฝch na seba nadvรคzujรบcich รบsekov zย Hornej Lehoty cez Dlhรบ, Krivรบ, Podbiel, Niลพnรบ, Tvrdoลกรญn po Trstenรบ dosiahol homogรฉnny ลฅah R3. Po dobudovanรญ sa stane paralelou sย pรดvodnou cestou I/59 aย sย jej dvojpruhovรฝm usporiadanรญm aj hlavnรฝm ลฅahom cez Oravu do Poฤพskej republiky.

Umiestnenie aย parametre stavby
Zaฤiatok stavby tvorรญ cestnรฉ prepojenie na zaฤiatku รบseku, spรกjajรบce R3 sย jestvujรบcou cestou C I/59. Potom sa trasa odklรกลˆa vฤพavo, kde kriลพuje existujรบcu cestu prvej triedy aย traลฅ ลฝSR. Nรกsledne trasa vedie poฤพnohospodรกrskymi pozemkami, kriลพuje tri cesty druhej triedy, poฤพnรฉ cesty, miestne vodnรฉ toky aย traลฅ ลฝSR. Cesta bude na konci รบseku smerom na hranicu sย Poฤพskom napojenรก prostrednรญctvom รบrovลˆovej kriลพovatky.
Kategรณria komunikรกcie privรกdzaฤa je C11,5/80 aย R3 je R11,5/80 (100). Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ je 80โ€‰km/h. Dฤบลพka trasy R3 je 7ย 200โ€‰m aย privรกdzaฤa 1ย 600 m.

Stavba pozostรกva zย 84 stavebnรฝch objektov. Okrem ciest, 14 mostov aย ลกtyroch opornรฝch mรบrov sรบ to poฤพnรฉ cesty, obchรกdzkovรฉ cesty, รบpravy vodnรฝch tokov, preloลพky inลพinierskych sietรญ โ€“ vodovody, plynovody, silno- aย slaboprรบdovรฉ vedenia, รบpravy meliorรกciรญ, rekultivรกcie pozemkov, vegetaฤnรฉ รบpravy aย nรกhradnรก vรฝsadba.

Mostnรฉ objekty
SO 201 Most na cestnom prepojenรญ nad cestou I/59 aย traลฅou ลฝSR vย km 0,806
Trojpoฤพovรฝ monolitickรฝ most sย nosnou mostnou konลกtrukciou vย tvare spojitรฉho dvojtrรกmu zย predpรคtรฉho betรณnu vย dฤบลพke 105โ€‰m sa realizuje na pevnej skruลพi. Most mรก dve opory aย dva piliere zo ลพelezobetรณnu zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620. Piliere majรบ po dva kruhovรฉ stฤบpy vย priemere DN 1ย 600. Most je odvodnenรฝ systรฉmom liatinovรฝch odvodลˆovaฤov aย potrubรญm. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ chemickรฝmi kotvami do rรญmsovรฝch chodnรญkov aย nadimenzovanรฉ je na triedu zadrลพania H2. ล รญrka vozovky medzi obrubami je 12,3ย m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W.

SO 202 Most na cestnom prepojenรญ nad riekou Oravica vย km 1,084

Jednopoฤพovรฝ spriahnutรฝ most mรก pรคลฅ oceฤพovรฝch nosnรญkov vo vรฝลกke 1ย 930โ€‰mm, zmonolitnenรฉ spriahajรบcou ลพelezobetรณnovou doskou vย hrรบbke 320 mm. Most mรก dve opory so ลพelezobetรณnovรฝm zรกkladom aย รบloลพnรฝ prah poloลพenรฝ na piatich pilieroch obdฤบลพnikovรฉho tvaru. Priestor medzi nimi vypฤบลˆa systรฉm geoยญmreลพรญ aย lรญcnych prefabrikรกtov typu G-block so zรกsypom ลกtrkodrvinou. Most odvodลˆuje systรฉm liatinovรฝch odvodลˆovaฤov aย zavesenรฉho potrubia. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka vย ลกรญrke 800 mm. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 19,46 aลพ 19,80 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 40 m.

SO 203 Most na R3 nad potokom Zรกbiedovฤรญk vย km 0,843
Jednopoฤพovรฝ most sย deviatimi prefabrikovanรฝmi ลพelezobetรณnovรฝmi predpรคtรฝmi tyฤovรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 30โ€‰m, ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ ลพelezobetรณnovou doskou. Most mรก dve opory so ลพelezobetรณnovรฝm zรกkladom aย รบloลพnรฝ prah poloลพenรฝ na piatich pilieroch obdฤบลพnikovรฉho tvaru. Priestor medzi nimi vypฤบลˆa systรฉm geomreลพรญ aย lรญcnych prefabrikรกtov typu G-block so zรกsypom ลกtrkodrvinou. Odvodnenie zabezpeฤuje prieฤny sklon vozovky mosta aย monolitickรฝ ลพฤพab. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 13,23 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 27 m.

SO 204 Most na R3 nad cestou III/ 05941 vย km 0,940
Jednopoฤพovรฝ most sย deviatimi prefabrikovanรฝmi ลพelezobetรณnovรฝmi predpรคtรฝmi tyฤovรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 30โ€‰m, ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ ลพelezobetรณnovou doskou. Most mรก dve opory so ลพelezobetรณnovรฝm zรกkladom aย รบloลพnรฝ prah poloลพenรฝ na piatich pilieroch obdฤบลพnikovรฉho tvaru. Priestor medzi nimi je vyplnenรฝ systรฉmom geomreลพรญ aย lรญcnych prefabrikรกtov typu G-block so zรกsypom ลกtrkodrvinou. Odvodnenie zabezpeฤuje prieฤny sklon vozovky mosta aย monolitickรฝ ลพฤพab. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 13,23 mm. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W aย premostenie mรก dฤบลพku 27 m.

SO 205 Most na R3 nad potokom vย km 1,648
Monolitickรฝ uzavretรฝ rรกm mรก pรคลฅ prieฤnych dilataฤnรฝch celkov. Premostenie je dlhรฉ 4 m. Zaloลพenie celรฉho objektu je ploลกnรฉ. Hrรบbka stien je 450โ€‰mm aย stropy sรบ hrubรฉ 500 mm. Keฤลพe popod celรฝ objekt bude tiecลฅ potok, most sa zaizoloval.

SO 206 Most na R3 nad poฤพnou cestou vย km 2,097

Jednopoฤพovรฝ most sย prefabrikovanรฝmi predpรคtรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 15โ€‰m so spriahnutou monolitickou doskou mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory, รบloลพnรฉ prahy aย opornรฝ mรบr zo zeminyย mechanicky vystuลพenej systรฉmom geoยญmreลพรญ so ลกtrkodrvinou aย prefabrikรกtov typu G-block. Po oboch jeho stranรกch sรบ monolitickรฉ odvodลˆovacie ลพฤพaby. Vozovka mรก strechovitรฝ sklon a od ลพฤพabu po ลพฤพab je ลกirokรก 14,96 m. Premostenie mรก dฤบลพku 12,7 m.

SO 207 Most na R3 nad potokom Trstenรญk sย poฤพnรฝmi cestami vย km 3,130
Trojpoฤพovรฝ most sย tyฤovรฝmi prefabrikovanรฝmi predpรคtรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 30โ€‰m so spriahnutou monolitickou doskou vย celkovej dฤบลพke 110โ€‰m mรก dve krajnรฉ opory zaloลพenรฉ ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi na nรกsype aย krรกtkych veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620. ลฝelezobetรณnovรฉ zรกklady dvoch pilierov sa zaloลพili na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 1ย 016 m2. Most je odvodnenรฝ prieฤnym sklonom do monolitickรฉho odvodลˆovacieho ลพฤพabu. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฝch chodnรญkov vย ลกรญrke 700 mm. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 11,50 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 107โ€‰m aย vedie ponad poฤพnรฉ cesty aย potok Trstenรญk.

SO 208 Most na III/5942 nad R3 vย km 3,584
Most je postavenรฝ ponad novรบ cestu R3 aย nachรกdza sa na ceste C III/15842 smerujรบcej do obce Brezovica. Ide oย monolitickรฝ doskovรฝ ลกikmรฝ most sย predpรญnacรญmi lanami. Dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory sa zaloลพili na nรกsype aย veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Jeden pilier sa navrhol vedฤพa novej cesty R3 tak, aby bolo moลพnรฉ vo vรฝhฤพade vybudovaลฅ ลกtyri pruhy rรฝchlostnej komunikรกcie R3.

SO 209 Most na R3 nad potokom Vลกivรกk vย km 4,044

Most predstavuje monolitickรฝ uzavretรฝ rรกm so ลกiestimi dilataฤnรฝmi blokmi. ฤŒelรก mosta sรบ monolitickรฉ. Hrรบbka stien je 350โ€‰mm aย stropy sรบ hrubรฉ 400 mm. Celรฝ objekt sa zaizoloval, pretoลพe pod nรญm poteฤie potok.

SO 210 Most na R3 nad poฤพnou cestou aย riekou Oravica vย km 4,694
Spojitรฝ jednokomorovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu na pevnej skruลพi vย celkovej dฤบลพke 87โ€‰m mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620. Dva piliere sรบ ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi zaloลพenรฉ na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 1ย 077ย m2. Most sa odvodnil prieฤnym sklonom do monolitickรฉho odvodลˆovacieho ลพฤพabu. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka aย bez rรญmsovรฉho zvrลกku vedฤพa odvodลˆovacieho ลพฤพabu. ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 14,48 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 84โ€‰m aย vedie ponad poฤพnรบ cestu aย rieku Oravica.

SO 211 Most na vetve kriลพovatky nad poฤพnou cestou aย riekou Oravica
Spojitรฝ jednokomorovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu na pevnej skruลพi vย celkovej dฤบลพke 91,2โ€‰m slรบลพi ako prรญjazd na rรฝchlostnรบ cestu R3 zย Trstenej. Most mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DNย 620. Dva piliere so ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi sa zaloลพili na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 646 m2. Most je odvodnenรฝ prieฤnym sklonom do odvodลˆovacieho ลพฤพabu, ktorรฝ je monolitickรฝ. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka aย bez rรญmsovรฉho zvrลกku vedฤพa odvodลˆovacieho ลพฤพabu. ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 8,24 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie je vo veฤพkom oblรบku aย vedie ponad poฤพnรบ cestu aย rieku Oravica.

SO 212 Most na R3 nad cestou II/5200 vย km 4,856
Tento spojitรฝ dvojtrรกmovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu na pevnej skruลพi je trojpoฤพovรฝ vย celkovej dฤบลพke 66,4 m. Dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory sa navrhli ako รบloลพnรฉ prahy na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DNย 620 mm. Dva piliere sรบ ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi zaloลพenรฉ na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 1ย 084 m2. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ prieฤnym sklonom do monolitickรฉho odvodลˆovacieho ลพฤพabu. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka aย bez rรญmsovรฉho zvrลกku vedฤพa odvodลˆovacieho ลพฤพabu. ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 18,46 aลพ 19,26 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie je nad cestou, ktorรก vedie do Oravรญc aย Suchej Hory.

SO 213 Most na R3 nad ลพelezniฤnou traลฅou aย poฤพnou cestou vย km 5,095
Dvojpoฤพovรฝ doskovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu sa bude realizovaลฅ na pevnej skruลพi. Mรก jednu krajnรบ oporu zaistenรบ opornรฝm mรบrom zย mechanicky vystuลพenej zeminy pomocou lรญcovรฝch prefabrikรกtov typu G-block aย geomreลพรญ. Druhรก opora mรก monolitickรฝ ลพelezobetรณnovรฝ zรกklad sย รบloลพnรฝm prahom. Opory aj zรกklady dvoch pilierov sa zaloลพili na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620 mm. Plocha mosta je 547,4 m2. Odvodnenie sa rieลกilo strechovito aย po oboch stranรกch sa vybudovali monolitickรฉ odvodลˆovacie ลพฤพaby. Most mรก bezrรญmsovรฝ zvrลกok aย รบroveลˆ zadrลพania zvodidlovรฝch zรกbradlรญ je H2. Nachรกdzajรบ sa na ลˆom kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie vedie nad jednokoฤพajnou traลฅou Trstenรก โ€“ Suchรก Hora, ktorรก je vo vรฝhฤพade, aย poฤพnou cestou.

SO 214 Most na R3 nad potokom Bratkovฤรญk aย poฤพnou cestou vย km 6,047
Dvojpoฤพovรฝ most sย tyฤovรฝmi prefabrikovanรฝmi predpรคtรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 15โ€‰m so spriahnutou monolitickou doskou mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory zaistenรฉ opornรฝmi mรบrmi zย mechanicky vystuลพenej zeminy pomocou lรญcovรฝch prefabrikรกtov typu G-block aย geomreลพรญ. Pilier je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620 mm. Plocha mosta je 336,3 m2. Odvodnenie sa rieลกilo jednostrannรฝm prieฤnym sklonom mosta aย monolitickรฝm odvodลˆovacรญm ลพฤพabom. Na druhej strane mosta je rรญmsovรฝ chodnรญk so zรกbradฤพovรฝm zvodidlom. ล รญrka medzi zvodidlami je 11,5โ€‰m aย รบroveลˆ zadrลพania je H2. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W aย jeho dฤบลพka je 30,884 m.

Tรฝchto ลกtrnรกsลฅ mostov je sรบฤasลฅou dvojpruhovej rรฝchlostnej cesty R3 Trstenรก โ€“ obchvat, ktorรฝ bude najsevernejลกou ฤasลฅou R3. Tรกto rรฝchlostnรก cesta bude vย budรบcnosti napรกjaลฅ diaฤพnicu D1 vย oblasti ฤฝubochne sย Oravou aย Poฤพskou republikou.

Vย novembri 2009 sa spojazdnil aย odovzdal do pouลพรญvania รบsek zย hranice โ€“ Kรš 7,200 po zjazd Trstenรก โ€“ Suchรก Hora โ€“ Oravice, ฤo predstavuje 2ย 300 m. So spojazdnenรญm celรฉho รบseku R3 aj sย privรกdzaฤom aย napojenรญm na CI/59 zย Tvrdoลกรญna sa poฤรญta vย poslednom oktรณbrovom tรฝลพdni 2010, ฤo je oย rok skรดr oproti zmluvnรฉmu termรญnu. Keฤลพe sa celรก doprava presmeruje zย mesta Trstenรก na obchvat, uvedenie do prevรกdzky bude odฤพahฤenรญm najmรค pre obฤanov tohto mesta.

TEXT: Ing.ย Peter Mรกลกa
FOTO: Vรกhostav-SK

Peter Mรกลกa pracuje vย spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s., ลฝilina, kde pรดsobรญ ako projektovรฝ manaลพรฉr vรฝznamnรฝch vodohospodรกrskych aย dopravnรฝch stavieb.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie