Rรฝchlostnรก cesta R3 Trstenรก โ obchvat
Prรญspevok opisuje typy aย parametre mostov, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou rรฝchlostnej komunikรกcie R3 Trstenรก โ obchvat. Rรฝchlostnรก cesta R3 sa vย budรบcnosti stane hlavnou dopravnou tepnou Oravy.
Rรฝchlostnรก cesta R3 je zย globรกlneho hฤพadiska vรฝznamnou komunikรกciou nadreยญgionรกlneho vรฝznamu, slรบลพiacou na medzinรกrodnรฝ tranzit medzi Slovenskom aย Poฤพskom. Zรกroveล je medzinรกrodnou cestou E77. Cieฤพom vรฝstavby R3 Trstenรก โ obchvat je vybudovanie jednรฉho zย prvรฝch รบsekov vย trase plรกnovanej cesty R3 tak, aby sa po vybudovanรญ jednotlivรฝch na seba nadvรคzujรบcich รบsekov zย Hornej Lehoty cez Dlhรบ, Krivรบ, Podbiel, Niลพnรบ, Tvrdoลกรญn po Trstenรบ dosiahol homogรฉnny ลฅah R3. Po dobudovanรญ sa stane paralelou sย pรดvodnou cestou I/59 aย sย jej dvojpruhovรฝm usporiadanรญm aj hlavnรฝm ลฅahom cez Oravu do Poฤพskej republiky.Umiestnenie aย parametre stavby
Zaฤiatok stavby tvorรญ cestnรฉ prepojenie na zaฤiatku รบseku, spรกjajรบce R3 sย jestvujรบcou cestou C I/59. Potom sa trasa odklรกลa vฤพavo, kde kriลพuje existujรบcu cestu prvej triedy aย traลฅ ลฝSR. Nรกsledne trasa vedie poฤพnohospodรกrskymi pozemkami, kriลพuje tri cesty druhej triedy, poฤพnรฉ cesty, miestne vodnรฉ toky aย traลฅ ลฝSR. Cesta bude na konci รบseku smerom na hranicu sย Poฤพskom napojenรก prostrednรญctvom รบrovลovej kriลพovatky.
Kategรณria komunikรกcie privรกdzaฤa je C11,5/80 aย R3 je R11,5/80 (100). Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ je 80โkm/h. Dฤบลพka trasy R3 je 7ย 200โm aย privรกdzaฤa 1ย 600 m.
Stavba pozostรกva zย 84 stavebnรฝch objektov. Okrem ciest, 14 mostov aย ลกtyroch opornรฝch mรบrov sรบ to poฤพnรฉ cesty, obchรกdzkovรฉ cesty, รบpravy vodnรฝch tokov, preloลพky inลพinierskych sietรญ โ vodovody, plynovody, silno- aย slaboprรบdovรฉ vedenia, รบpravy meliorรกciรญ, rekultivรกcie pozemkov, vegetaฤnรฉ รบpravy aย nรกhradnรก vรฝsadba.
Mostnรฉ objekty
SO 201 Most na cestnom prepojenรญ nad cestou I/59 aย traลฅou ลฝSR vย km 0,806
Trojpoฤพovรฝ monolitickรฝ most sย nosnou mostnou konลกtrukciou vย tvare spojitรฉho dvojtrรกmu zย predpรคtรฉho betรณnu vย dฤบลพke 105โm sa realizuje na pevnej skruลพi. Most mรก dve opory aย dva piliere zo ลพelezobetรณnu zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620. Piliere majรบ po dva kruhovรฉ stฤบpy vย priemere DN 1ย 600. Most je odvodnenรฝ systรฉmom liatinovรฝch odvodลovaฤov aย potrubรญm. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ chemickรฝmi kotvami do rรญmsovรฝch chodnรญkov aย nadimenzovanรฉ je na triedu zadrลพania H2. ล รญrka vozovky medzi obrubami je 12,3ย m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W.
SO 202 Most na cestnom prepojenรญ nad riekou Oravica vย km 1,084
Jednopoฤพovรฝ spriahnutรฝ most mรก pรคลฅ oceฤพovรฝch nosnรญkov vo vรฝลกke 1ย 930โmm, zmonolitnenรฉ spriahajรบcou ลพelezobetรณnovou doskou vย hrรบbke 320 mm. Most mรก dve opory so ลพelezobetรณnovรฝm zรกkladom aย รบloลพnรฝ prah poloลพenรฝ na piatich pilieroch obdฤบลพnikovรฉho tvaru. Priestor medzi nimi vypฤบลa systรฉm geoยญmreลพรญ aย lรญcnych prefabrikรกtov typu G-block so zรกsypom ลกtrkodrvinou. Most odvodลuje systรฉm liatinovรฝch odvodลovaฤov aย zavesenรฉho potrubia. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka vย ลกรญrke 800 mm. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 19,46 aลพ 19,80 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 40 m.
SO 203 Most na R3 nad potokom Zรกbiedovฤรญk vย km 0,843
Jednopoฤพovรฝ most sย deviatimi prefabrikovanรฝmi ลพelezobetรณnovรฝmi predpรคtรฝmi tyฤovรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 30โm, ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ ลพelezobetรณnovou doskou. Most mรก dve opory so ลพelezobetรณnovรฝm zรกkladom aย รบloลพnรฝ prah poloลพenรฝ na piatich pilieroch obdฤบลพnikovรฉho tvaru. Priestor medzi nimi vypฤบลa systรฉm geomreลพรญ aย lรญcnych prefabrikรกtov typu G-block so zรกsypom ลกtrkodrvinou. Odvodnenie zabezpeฤuje prieฤny sklon vozovky mosta aย monolitickรฝ ลพฤพab. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 13,23 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 27 m.
SO 204 Most na R3 nad cestou III/ 05941 vย km 0,940
Jednopoฤพovรฝ most sย deviatimi prefabrikovanรฝmi ลพelezobetรณnovรฝmi predpรคtรฝmi tyฤovรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 30โm, ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ ลพelezobetรณnovou doskou. Most mรก dve opory so ลพelezobetรณnovรฝm zรกkladom aย รบloลพnรฝ prah poloลพenรฝ na piatich pilieroch obdฤบลพnikovรฉho tvaru. Priestor medzi nimi je vyplnenรฝ systรฉmom geomreลพรญ aย lรญcnych prefabrikรกtov typu G-block so zรกsypom ลกtrkodrvinou. Odvodnenie zabezpeฤuje prieฤny sklon vozovky mosta aย monolitickรฝ ลพฤพab. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 13,23 mm. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W aย premostenie mรก dฤบลพku 27 m.
SO 205 Most na R3 nad potokom vย km 1,648
Monolitickรฝ uzavretรฝ rรกm mรก pรคลฅ prieฤnych dilataฤnรฝch celkov. Premostenie je dlhรฉ 4 m. Zaloลพenie celรฉho objektu je ploลกnรฉ. Hrรบbka stien je 450โmm aย stropy sรบ hrubรฉ 500 mm. Keฤลพe popod celรฝ objekt bude tiecลฅ potok, most sa zaizoloval.
SO 206 Most na R3 nad poฤพnou cestou vย km 2,097
Jednopoฤพovรฝ most sย prefabrikovanรฝmi predpรคtรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 15โm so spriahnutou monolitickou doskou mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory, รบloลพnรฉ prahy aย opornรฝ mรบr zo zeminyย mechanicky vystuลพenej systรฉmom geoยญmreลพรญ so ลกtrkodrvinou aย prefabrikรกtov typu G-block. Po oboch jeho stranรกch sรบ monolitickรฉ odvodลovacie ลพฤพaby. Vozovka mรก strechovitรฝ sklon a od ลพฤพabu po ลพฤพab je ลกirokรก 14,96 m. Premostenie mรก dฤบลพku 12,7 m.
SO 207 Most na R3 nad potokom Trstenรญk sย poฤพnรฝmi cestami vย km 3,130
Trojpoฤพovรฝ most sย tyฤovรฝmi prefabrikovanรฝmi predpรคtรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 30โm so spriahnutou monolitickou doskou vย celkovej dฤบลพke 110โm mรก dve krajnรฉ opory zaloลพenรฉ ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi na nรกsype aย krรกtkych veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620. ลฝelezobetรณnovรฉ zรกklady dvoch pilierov sa zaloลพili na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 1ย 016 m2. Most je odvodnenรฝ prieฤnym sklonom do monolitickรฉho odvodลovacieho ลพฤพabu. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฝch chodnรญkov vย ลกรญrke 700 mm. ล รญrka vozovky medzi chodnรญkmi je 11,50 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 107โm aย vedie ponad poฤพnรฉ cesty aย potok Trstenรญk.
SO 208 Most na III/5942 nad R3 vย km 3,584
Most je postavenรฝ ponad novรบ cestu R3 aย nachรกdza sa na ceste C III/15842 smerujรบcej do obce Brezovica. Ide oย monolitickรฝ doskovรฝ ลกikmรฝ most sย predpรญnacรญmi lanami. Dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory sa zaloลพili na nรกsype aย veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Jeden pilier sa navrhol vedฤพa novej cesty R3 tak, aby bolo moลพnรฉ vo vรฝhฤพade vybudovaลฅ ลกtyri pruhy rรฝchlostnej komunikรกcie R3.
SO 209 Most na R3 nad potokom Vลกivรกk vย km 4,044
Most predstavuje monolitickรฝ uzavretรฝ rรกm so ลกiestimi dilataฤnรฝmi blokmi. ฤelรก mosta sรบ monolitickรฉ. Hrรบbka stien je 350โmm aย stropy sรบ hrubรฉ 400 mm. Celรฝ objekt sa zaizoloval, pretoลพe pod nรญm poteฤie potok.
SO 210 Most na R3 nad poฤพnou cestou aย riekou Oravica vย km 4,694
Spojitรฝ jednokomorovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu na pevnej skruลพi vย celkovej dฤบลพke 87โm mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620. Dva piliere sรบ ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi zaloลพenรฉ na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 1ย 077ย m2. Most sa odvodnil prieฤnym sklonom do monolitickรฉho odvodลovacieho ลพฤพabu. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka aย bez rรญmsovรฉho zvrลกku vedฤพa odvodลovacieho ลพฤพabu. ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 14,48 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie mรก dฤบลพku 84โm aย vedie ponad poฤพnรบ cestu aย rieku Oravica.
SO 211 Most na vetve kriลพovatky nad poฤพnou cestou aย riekou Oravica
Spojitรฝ jednokomorovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu na pevnej skruลพi vย celkovej dฤบลพke 91,2โm slรบลพi ako prรญjazd na rรฝchlostnรบ cestu R3 zย Trstenej. Most mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory navrhnutรฉ ako รบloลพnรฉ prahy na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DNย 620. Dva piliere so ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi sa zaloลพili na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 646 m2. Most je odvodnenรฝ prieฤnym sklonom do odvodลovacieho ลพฤพabu, ktorรฝ je monolitickรฝ. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka aย bez rรญmsovรฉho zvrลกku vedฤพa odvodลovacieho ลพฤพabu. ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 8,24 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie je vo veฤพkom oblรบku aย vedie ponad poฤพnรบ cestu aย rieku Oravica.
SO 212 Most na R3 nad cestou II/5200 vย km 4,856
Tento spojitรฝ dvojtrรกmovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu na pevnej skruลพi je trojpoฤพovรฝ vย celkovej dฤบลพke 66,4 m. Dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory sa navrhli ako รบloลพnรฉ prahy na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DNย 620 mm. Dva piliere sรบ ลพelezobetรณnovรฝmi zรกkladmi zaloลพenรฉ na pilรณtach vย zรกkladovรฝch jamรกch ohraniฤenรฝch ลกtetovnicovรฝmi stenami. Plocha mosta je 1ย 084 m2. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ prieฤnym sklonom do monolitickรฉho odvodลovacieho ลพฤพabu. Zรกbradฤพovรฉ zvodidlo je ukotvenรฉ do rรญmsovรฉho chodnรญka aย bez rรญmsovรฉho zvrลกku vedฤพa odvodลovacieho ลพฤพabu. ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 18,46 aลพ 19,26 m. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie je nad cestou, ktorรก vedie do Oravรญc aย Suchej Hory.
SO 213 Most na R3 nad ลพelezniฤnou traลฅou aย poฤพnou cestou vย km 5,095
Dvojpoฤพovรฝ doskovรฝ most zย monolitickรฉho predpรคtรฉho betรณnu sa bude realizovaลฅ na pevnej skruลพi. Mรก jednu krajnรบ oporu zaistenรบ opornรฝm mรบrom zย mechanicky vystuลพenej zeminy pomocou lรญcovรฝch prefabrikรกtov typu G-block aย geomreลพรญ. Druhรก opora mรก monolitickรฝ ลพelezobetรณnovรฝ zรกklad sย รบloลพnรฝm prahom. Opory aj zรกklady dvoch pilierov sa zaloลพili na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620 mm. Plocha mosta je 547,4 m2. Odvodnenie sa rieลกilo strechovito aย po oboch stranรกch sa vybudovali monolitickรฉ odvodลovacie ลพฤพaby. Most mรก bezrรญmsovรฝ zvrลกok aย รบroveล zadrลพania zvodidlovรฝch zรกbradlรญ je H2. Nachรกdzajรบ sa na ลom kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W. Premostenie vedie nad jednokoฤพajnou traลฅou Trstenรก โ Suchรก Hora, ktorรก je vo vรฝhฤพade, aย poฤพnou cestou.
SO 214 Most na R3 nad potokom Bratkovฤรญk aย poฤพnou cestou vย km 6,047
Dvojpoฤพovรฝ most sย tyฤovรฝmi prefabrikovanรฝmi predpรคtรฝmi nosnรญkmi vย dฤบลพke 15โm so spriahnutou monolitickou doskou mรก dve krajnรฉ betรณnovรฉ opory zaistenรฉ opornรฝmi mรบrmi zย mechanicky vystuลพenej zeminy pomocou lรญcovรฝch prefabrikรกtov typu G-block aย geomreลพรญ. Pilier je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach DN 620 mm. Plocha mosta je 336,3 m2. Odvodnenie sa rieลกilo jednostrannรฝm prieฤnym sklonom mosta aย monolitickรฝm odvodลovacรญm ลพฤพabom. Na druhej strane mosta je rรญmsovรฝ chodnรญk so zรกbradฤพovรฝm zvodidlom. ล รญrka medzi zvodidlami je 11,5โm aย รบroveล zadrลพania je H2. Most mรก kovovรฉ dilataฤnรฉ uzรกvery 3W aย jeho dฤบลพka je 30,884 m.
Tรฝchto ลกtrnรกsลฅ mostov je sรบฤasลฅou dvojpruhovej rรฝchlostnej cesty R3 Trstenรก โ obchvat, ktorรฝ bude najsevernejลกou ฤasลฅou R3. Tรกto rรฝchlostnรก cesta bude vย budรบcnosti napรกjaลฅ diaฤพnicu D1 vย oblasti ฤฝubochne sย Oravou aย Poฤพskou republikou.
Vย novembri 2009 sa spojazdnil aย odovzdal do pouลพรญvania รบsek zย hranice โ Kร 7,200 po zjazd Trstenรก โ Suchรก Hora โ Oravice, ฤo predstavuje 2ย 300 m. So spojazdnenรญm celรฉho รบseku R3 aj sย privรกdzaฤom aย napojenรญm na CI/59 zย Tvrdoลกรญna sa poฤรญta vย poslednom oktรณbrovom tรฝลพdni 2010, ฤo je oย rok skรดr oproti zmluvnรฉmu termรญnu. Keฤลพe sa celรก doprava presmeruje zย mesta Trstenรก na obchvat, uvedenie do prevรกdzky bude odฤพahฤenรญm najmรค pre obฤanov tohto mesta.
TEXT: Ing.ย Peter Mรกลกa
FOTO: Vรกhostav-SK
Peter Mรกลกa pracuje vย spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s., ลฝilina, kde pรดsobรญ ako projektovรฝ manaลพรฉr vรฝznamnรฝch vodohospodรกrskych aย dopravnรฝch stavieb.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.