Rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ Milhosลฅ
Rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ Milhosลฅ je jednรฝm zย รบsekov nadradenej cestnej infraลกtruktรบry, ktorรฝ je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe sย ฤasom vรฝstavby 30 mesiacov aย plรกnovanรฝm uvedenรญm do pouลพรญvania na jar 2013. รsek rรฝchlostnej cesty dlhรฝ 14,175 km, situovanรฝ juลพne od mesta Koลกice, bude sรบฤasลฅou zรกkladnej komunikaฤnej siete SR, siete medzinรกrodnรฝch ciest aย multimodรกlnych koridorov.
Stav doterajลกej prรญpravy รบseku rรฝchlostnej cesty R4Prvรฉ nรกvrhy situovania rรฝchlostnej cesty boli vypracovanรฉ vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia. Technickรก ลกtรบdia aย environmentรกlne hodnotenie boli vypracovanรฉ vย roku 2004, na zรกยญklade dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie bolo vย roku 2007 vydanรฉ rozhodnutie oย umiestnenรญ stavby. Stavebnรฉ povolenie podฤพa dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie zย roku 2009 bolo vydanรฉ vย roku 2010. Uvedenรฉ dokumentรกcie vypracovala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, divรญzia Preลกov. Proces vรฝberu zhotovovateฤพa stavby bol ukonฤenรฝ vย roku 2010, priฤom sa nรญm stala firma Skanska SK, a. s. Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty sa zaฤala vย jeseni 2009 aย jej plรกnovanรฉ uvedenie do pouลพรญvania je na jar 2013.
Situรกcia stavby
Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe
Navrhovanรก rรฝchlostnรก cesta R4 vย รบseku Koลกice โ Milhosลฅ vytvorรญ predpoklady na dobudovanie siete rรฝchlostnรฝch ciest sย napojenรญm na rรฝchlostnรบ cestu R2 Koลกice-ล aca โ Koลกickรฉ Olลกany sย prepojenรญm na diaฤพnicu D1 Budimรญr โ Bidovce. Po jej dobudovanรญ bude tento รบsek rรฝchlostnej cesty plniลฅ funkciu dopravnรฉho prepojenia vรฝchodnej ฤasti Slovenska so severovรฝchodnou oblasลฅou Maฤarska.
Rรฝchlostnรก cesta zabezpeฤรญ odklonenie dopravy zย cesty I/68, situovanej vย zastavanom รบzemรญ obcรญ Seลa aย Kechnec, aย zรกroveล zabezpeฤรญ prepojenie sย Perรญnskou cestou, situovanou vย priemyselnom parku Kechnec.
Technickรฉ rieลกenie
Stavba je rozdelenรก na 101 ฤastรญ. Medzi najvรฝznamnejลกie patria rรฝchlostnรก cesta R4, mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky aย mostnรฉ objekty, ktorรฉ sรบ opรญsanรฉ ฤalej.
Rรฝchlostnรก cesta R4
Dฤบลพka navrhovanej rรฝchlostnej cesty je 14,175 km. Rรฝchlostnรก cesta je budovanรก ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia kategรณrie R 24,5/120, 100. Na rรฝchlostnej ceste sรบ navrhnutรฉ dve mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky:
- mimoรบrovลovรก kriลพovatka Koลกice-juh,
- mimoรบrovลovรก kriลพovatka Kechnec.
Mimoรบrovลovรก kriลพovatka Koลกice-juh je budovanรก etapovite aย bude zabezpeฤovaลฅ prepojenie rรฝchlostnej cesty R4 sย cestou I/68 aย vo vรฝhฤพadovom stave zabezpeฤรญ vzรกjomnรฉ prepojenie rรฝchlostnรฝch ciest R2 aย R4 sย jestvujรบcou cestou I/68. Mimoรบrovลovรก kriลพovatka Kechnec prepojรญ rรฝchlostnรบ cestu sย Perรญnskou cestou, ktorรก je napojenรก na cestu I/68 aย zรกroveล zabezpeฤuje obsluhu priemyselnรฉho parku.
Vzhฤพadom na morfolรณgiu terรฉnu aย geologickรบ stavbu รบzemia, ktorรบ tvoria zvรคฤลกa jemnozrnnรฉ zeminy, je nรกsypovรฉ teleso budovanรฉ ako vrstevnatรฝ nรกsyp striedanรญm vrstiev zo zemรญn sย vrstvami zo ลกtrku, ktorรฉho sa vzhฤพadom na nedostatok nรกsypovรฉho materiรกlu na celรบ stavbu doviezlo asi 580-tisรญc m3. Nรกsypovรฉ teleso vย priestore mimoรบrovลovej kriลพovatky Kechnec mรก navrhovanรบ vรฝลกku asi 10 m. Vzhฤพadom na mรกlo รบnosnรฉ podloลพie aย na urรฝchlenia konsolidรกcie sa vย podloลพรญ ยญrealizovali ลกtrkovรฉ vibrostฤบpy po osovej vzdialenosti 3,5 m do hฤบbky 7 m sย celkovou dฤบลพkou vibrostฤบpov 1,3 km.
Na sledovanie sadania nรกsypovรฉho telesa sa pod nรญm osadil horizontรกlny inklinometer s dฤบลพkou 75 m. Projekt rรฝchlostnej cesty predpokladal sadanie nรกsypovรฉho telesa 150 mm, ktorรฉ by malo prebehnรบลฅ za 3,5 roka. Podฤพa vรฝsledkov zย inklinometrickรฝch meranรญ za 5 mesiacov tohto roka sadanie nรกsypovรฉho telesa ฤinรญ 110 mm, priฤom sadanie vykazuje tendenciu spomaฤพovania. Tieto รบdaje potvrdzujรบ optimรกlnosลฅ navrhovanรฝch sanaฤnรฝch opatrenรญ vย podloลพรญ nรกsypovรฉho telesa.
Najvรคฤลกรญm zdrojom zeminy na budovanie nรกsypovรฉho telesa je รบsek rรฝchlostnej cesty vย km 12 aลพ 13, kde je cesta situovanรก vย zรกreze hฤบbky asi 13 m vย osi cesty. Stabilita zรกrezovรฉho svahu zย pravej strany bude zabezpeฤenรก zรกrubnou pilรณtovou stenou dlhou 237ย m zย pilรณt sย priemerom 1,18 m aย dฤบลพkou 9,5 aลพ 13,5 m. Vย korune pilรณtovej steny budรบ osadenรฉ zemnรฉ lanovรฉ kotvy aย subhorizontรกlne odvodลovacie vrty na znรญลพenie hladiny podzemnej vody.
–>–>
Inลพinierske siete
Rรฝchlostnรก cesta obsahuje 56 objektov รบprav aย preloลพiek inลพinierskych sietรญ. Medzi najdรดleลพitejลกie objekty patrรญ ochrana tranzitnรฝch plynovodov vย รบdolรญ Sokolianskeho potoka. Ochrana ลกtyroch plynovodov DN 1000 je navrhovanรก zย klenbovรฝch prefabrikรกtov sย celkovou dฤบลพkou chrรกniฤiek 4 ร 58 m.
Mostnรฉ objekty
Na รบseku rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ Milhosลฅ vย sรบฤasnosti prebieha vรฝstavba 13ย mostnรฝch objektov. ล esลฅ zย nich sa nachรกdza na rรฝchlostnej ceste, dva na cestรกch III.ย triedy aย pรคลฅ na poฤพnรฝch aย prรญstupovรฝch cestรกch. Mosty sรบ budovanรฉ sย pouลพitรญm rรดznych technolรณgiรญ. Nosnรฉ konลกtrukcie sรบ navrhnutรฉ zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov aย zย monolitickรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ budovanรฝch na podpernรฝch skruลพiach, ako aj letmo betรณnovanรฝch pomocou betรณnovacรญch vozรญkov. Spodnรฉ stavby mostov sรบ vo vรคฤลกine prรญpadov zaloลพenรฉ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch ลพelezobetรณnovรฝch pilรณtach aย na miestach, kde to priestorovรฉ dรดvody neumoลพnili na mikropilรณtach. Vย รบsekoch stavby, kde to geologickรฉ pomery dovolili, boli ฤasti spodnej stavby zaloลพenรฉ ploลกne na vrstve ลกtrkopieskov vย podloลพรญ.
Most nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou
Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ akoย 12-poฤพovรฝ (ฤพavรฝ most, ฤฝM) aย 13-poฤพovรฝ (pravรฝ most, PM) sย dvoma dilataฤnรฝmi celkami. Prvรฝ dilataฤnรฝ celok mรก nosnรบ konลกtrukciu monolitickรบ, budovanรบ na podpernej skruลพi sย rozpรคtiami krajnรฝch polรญ 28 m aย medziฤพahlรฝch polรญ 36,5 m. Vย prieฤnom reze je nosnรก konลกtrukcia dvojtrรกmovรก aย je budovanรก systรฉmom pole โ konzola. Vย sรบฤasnosti sรบ vybudovanรฉ prvรฉ ลกtyri polia pravรฉho mosta. Celkovรก dฤบลพka 1.ย dilataฤnรฉho celku je 276,25 m (ฤฝM) aย 312,75 m (PM). Druhรฝ dilataฤnรฝ celok bude budovanรฝ ฤiastoฤne na podpernej skruลพi aย ฤiastoฤne technolรณgiou letmej betonรกลพe.
Rozpรคtia polรญ sรบ 55 + 80 + 45 + 38,5 m (ฤฝM) aย 31,5 + 45 + 80 + 48 m (PM). Najvรคฤลกie 80-metrovรฉ pole bude budovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe aย bude premosลฅovaลฅ koฤพaje ลพelezniฤnej stanice Haniska. Nosnรก konลกtrukcia je vย prieฤnom reze komรดrkovรก. Celkovรก dฤบลพka 2. dilataฤnรฉho celku je 219,75ย m (ฤฝM) aย 205,75 m (PM). Celkovรก dฤบลพka mosta je 507,71 m (ฤฝM) aย 530,21 m (PM).
ฤasลฅ pozdฤบลพneho rezu mosta nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou
Na overenie dฤบลพky pilรณt sa realizovali zaลฅaลพovacie skรบลกky. Nesystรฉmovรฉ skรบลกobnรฉ pilรณty sa skรบลกali metรณdou delenia pรคty aย drieku pilรณty hydraulickรฝm lisom. Uลพ podฤพa vรฝsledkov inลพinierskogeologickรฉho prieskumu (IGP) bolo zrejmรฉ, ลพe rozhodujรบcu รบlohu pri รบnosnosti pilรณt budรบ maลฅ zvodnenรฉ piesky, ktorรฉ sa nachรกdzali vย hฤบbke 8 aลพ 12 m pod terรฉnom. Na zรกklade vรฝsledkov zaลฅaลพovacรญch skรบลกok pilรณt sa upravila ich dฤบลพka aย lokalizovanรก poloha pรคty.
Na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie sa pouลพili technolรณgie zhotovovateฤพa stavby. Predpรญnacia vรฝstuลพ bola navrhnutรก zย 19-lanovรฝch sรบdrลพnรฝch kรกblov, aย to pre obidva dilataฤnรฉ celky. Rovnako boli prispรดsobenรฉ dฤบลพky lamiel letmej betonรกลพe betรณnovacรญm vozรญkom zhotovovateฤพa. Zvrลกok mosta je tvorenรฝ oceฤพovรฝmi zรกbradฤพovรฝmi zvodidlami aย oceฤพovรฝmi zรกbradliami na vonkajลกรญch stranรกch aย betรณnovรฝmi zvodidlami na bezrรญmsovom zvrลกku vย mieste strednรฉho deliaceho pรกsu.
Most vย kriลพovatke Kechnec
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na rรฝchlostnej ceste R4, je navrhnutรฝ ako 6-poฤพovรฝ aย premosลฅuje okruลพnรบ kriลพovatku Kechnec.
Vย prieฤnom reze je nosnรก konลกtrukcia dvojtrรกmovรก aย je budovanรก na pevnej podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ sรบ 18 + 4 ร 24 + 18ย m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 140,12 m. Vย prvej etape sa vybudovali dve polia vย strede mosta sย konzolami aย vย druhej etape sa dobudujรบ dve polia symetricky na obidve strany.
Mostnรฝ objekt je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach aย podobne ako pri mostnom objekte nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou boli pri nรกvrhu dฤบลพky pilรณt limitujรบcim faktorom polohy zvodnenรฝch pieskov. Nosnรก konลกtrukcia bola predopnutรก kombinรกciou 19- aย 13-lanovรฝch kรกblov.
Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou mosta nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou 2. dilataฤnรฉho celku
Zรกver
Tento ฤlรกnok struฤne opisuje rieลกenie vย sรบฤasnosti rozostavanรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ Milhosลฅ zย pohฤพadu projektanta. Vรฝstavba รบseku by mala byลฅ ukonฤenรก na jar 2013. Uvedenie rรฝchlostnej cesty do pouลพรญvania bude ฤalลกรญm krokom na dobudovanie ucelenรฉho dopravnรฉho systรฉmu rรฝchlostnรฝch ciest SR.
TEXT: Ing. Branislav Juhรกs, Ing. Juraj Kopฤรกk
FOTO: DOPRAVOPROJEKT
Branislav Juhรกs je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
Juraj Kopฤรกk je zodpovenรฝ projektant mostnรฝch objektov vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.