rychlostna cesta r4 kosice milhost
Galรฉria(11)

Rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ

Partneri sekcie:

Rรฝchlostnรก cesta R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ je jednรฝm zย รบsekov nadradenej cestnej infraลกtruktรบry, ktorรฝ je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe sย ฤasom vรฝstavby 30 mesiacov aย plรกnovanรฝm uvedenรญm do pouลพรญvania na jar 2013. รšsek rรฝchlostnej cesty dlhรฝ 14,175 km, situovanรฝ juลพne od mesta Koลกice, bude sรบฤasลฅou zรกkladnej komunikaฤnej siete SR, siete medzinรกrodnรฝch ciest aย multimodรกlnych koridorov.

02 dopravoprojekt 4613 big image
11 dopravoprojekt 97 big image
10 dopravoprojekt 04817 big image
08 dopravoprojekt 206 big image
05 dopravoprojekt 04812 big image
cast big image
04 dopravoprojekt 04819 big image
priecny big image
Stav doterajลกej prรญpravy รบseku rรฝchlostnej cesty R4
Prvรฉ nรกvrhy situovania rรฝchlostnej cesty boli vypracovanรฉ vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia. Technickรก ลกtรบdia aย environmentรกlne hodnotenie boli vypracovanรฉ vย roku 2004, na zรกยญklade dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie bolo vย roku 2007 vydanรฉ rozhodnutie oย umiestnenรญ stavby. Stavebnรฉ povolenie podฤพa dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie zย roku 2009 bolo vydanรฉ vย roku 2010. Uvedenรฉ dokumentรกcie vypracovala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, divรญzia Preลกov. Proces vรฝberu zhotovovateฤพa stavby bol ukonฤenรฝ vย roku 2010, priฤom sa nรญm stala firma Skanska SK, a. s. Vรฝstavba rรฝchlostnej cesty sa zaฤala vย jeseni 2009 aย jej plรกnovanรฉ uvedenie do pouลพรญvania je na jar 2013.

most,projekty,cesta
Situรกcia stavby

most,projekty,cestaZรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe
Navrhovanรก rรฝchlostnรก cesta R4 vย รบseku Koลกice โ€“ Milhosลฅ vytvorรญ predpoklady na dobudovanie siete rรฝchlostnรฝch ciest sย napojenรญm na rรฝchlostnรบ cestu R2 Koลกice-ล aca โ€“ Koลกickรฉ Olลกany sย prepojenรญm na diaฤพnicu D1 Budimรญr โ€“ Bidovce. Po jej dobudovanรญ bude tento รบsek rรฝchlostnej cesty plniลฅ funkciu dopravnรฉho prepojenia vรฝchodnej ฤasti Slovenska so severovรฝchodnou oblasลฅou Maฤarska.

Rรฝchlostnรก cesta zabezpeฤรญ odklonenie dopravy zย cesty I/68, situovanej vย zastavanom รบzemรญ obcรญ Seลˆa aย Kechnec, aย zรกroveลˆ zabezpeฤรญ prepojenie sย Perรญnskou cestou, situovanou vย priemyselnom parku Kechnec.

Technickรฉ rieลกenie
Stavba je rozdelenรก na 101 ฤastรญ. Medzi najvรฝznamnejลกie patria rรฝchlostnรก cesta R4, mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky aย mostnรฉ objekty, ktorรฉ sรบ opรญsanรฉ ฤalej.

Rรฝchlostnรก cesta R4
Dฤบลพka navrhovanej rรฝchlostnej cesty je 14,175 km. Rรฝchlostnรก cesta je budovanรก ako ลกtvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia kategรณrie R 24,5/120, 100. Na rรฝchlostnej ceste sรบ navrhnutรฉ dve mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky:

  • mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Koลกice-juh,
  • mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Kechnec.

Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Koลกice-juh je budovanรก etapovite aย bude zabezpeฤovaลฅ prepojenie rรฝchlostnej cesty R4 sย cestou I/68 aย vo vรฝhฤพadovom stave zabezpeฤรญ vzรกjomnรฉ prepojenie rรฝchlostnรฝch ciest R2 aย R4 sย jestvujรบcou cestou I/68. Mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Kechnec prepojรญ rรฝchlostnรบ cestu sย Perรญnskou cestou, ktorรก je napojenรก na cestu I/68 aย zรกroveลˆ zabezpeฤuje obsluhu priemyselnรฉho parku.

Vzhฤพadom na morfolรณgiu terรฉnu aย geologickรบ stavbu รบzemia, ktorรบ tvoria zvรคฤลกa jemnozrnnรฉ zeminy, je nรกsypovรฉ teleso budovanรฉ ako vrstevnatรฝ nรกsyp striedanรญm vrstiev zo zemรญn sย vrstvami zo ลกtrku, ktorรฉho sa vzhฤพadom na nedostatok nรกsypovรฉho materiรกlu na celรบ stavbu doviezlo asi 580-tisรญc m3. Nรกsypovรฉ teleso vย priestore mimoรบrovลˆovej kriลพovatky Kechnec mรก navrhovanรบ vรฝลกku asi 10 m. Vzhฤพadom na mรกlo รบnosnรฉ podloลพie aย na urรฝchlenia konsolidรกcie sa vย podloลพรญ ยญrealizovali ลกtrkovรฉ vibrostฤบpy po osovej vzdialenosti 3,5 m do hฤบbky 7 m sย celkovou dฤบลพkou vibrostฤบpov 1,3 km.

Na sledovanie sadania nรกsypovรฉho telesa sa pod nรญm osadil horizontรกlny inklinometer s dฤบลพkou 75 m. Projekt rรฝchlostnej cesty predpokladal sadanie nรกsypovรฉho telesa 150 mm, ktorรฉ by malo prebehnรบลฅ za 3,5 roka. Podฤพa vรฝsledkov zย inklinometrickรฝch meranรญ za 5 mesiacov tohto roka sadanie nรกsypovรฉho telesa ฤinรญ 110 mm, priฤom sadanie vykazuje tendenciu spomaฤพovania. Tieto รบdaje potvrdzujรบ optimรกlnosลฅ navrhovanรฝch sanaฤnรฝch opatrenรญ vย podloลพรญ nรกsypovรฉho telesa.

Najvรคฤลกรญm zdrojom zeminy na budovanie nรกsypovรฉho telesa je รบsek rรฝchlostnej cesty vย km 12 aลพ 13, kde je cesta situovanรก vย zรกreze hฤบbky asi 13 m vย osi cesty. Stabilita zรกrezovรฉho svahu zย pravej strany bude zabezpeฤenรก zรกrubnou pilรณtovou stenou dlhou 237ย m zย pilรณt sย priemerom 1,18 m aย dฤบลพkou 9,5 aลพ 13,5 m. Vย korune pilรณtovej steny budรบ osadenรฉ zemnรฉ lanovรฉ kotvy aย subhorizontรกlne odvodลˆovacie vrty na znรญลพenie hladiny podzemnej vody.
–>–>
Inลพinierske siete
Rรฝchlostnรก cesta obsahuje 56 objektov รบprav aย preloลพiek inลพinierskych sietรญ. Medzi najdรดleลพitejลกie objekty patrรญ ochrana tranzitnรฝch plynovodov vย รบdolรญ Sokolianskeho potoka. Ochrana ลกtyroch plynovodov DN 1000 je navrhovanรก zย klenbovรฝch prefabrikรกtov sย celkovou dฤบลพkou chrรกniฤiek 4 ร— 58 m.

Mostnรฉ objekty
Na รบseku rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ vย sรบฤasnosti prebieha vรฝstavba 13ย mostnรฝch objektov. ล esลฅ zย nich sa nachรกdza na rรฝchlostnej ceste, dva na cestรกch III.ย triedy aย pรคลฅ na poฤพnรฝch aย prรญstupovรฝch cestรกch. Mosty sรบ budovanรฉ sย pouลพitรญm rรดznych technolรณgiรญ. Nosnรฉ konลกtrukcie sรบ navrhnutรฉ zย predpรคtรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov aย zย monolitickรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ budovanรฝch na podpernรฝch skruลพiach, ako aj letmo betรณnovanรฝch pomocou betรณnovacรญch vozรญkov. Spodnรฉ stavby mostov sรบ vo vรคฤลกine prรญpadov zaloลพenรฉ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch ลพelezobetรณnovรฝch pilรณtach aย na miestach, kde to priestorovรฉ dรดvody neumoลพnili na mikropilรณtach. Vย รบsekoch stavby, kde to geologickรฉ pomery dovolili, boli ฤasti spodnej stavby zaloลพenรฉ ploลกne na vrstve ลกtrkopieskov vย podloลพรญ.

Most nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou
Mostnรฝ objekt je navrhnutรฝ akoย 12-poฤพovรฝ (ฤพavรฝ most, ฤฝM) aย 13-poฤพovรฝ (pravรฝ most, PM) sย dvoma dilataฤnรฝmi celkami. Prvรฝ dilataฤnรฝ celok mรก nosnรบ konลกtrukciu monolitickรบ, budovanรบ na podpernej skruลพi sย rozpรคtiami krajnรฝch polรญ 28 m aย medziฤพahlรฝch polรญ 36,5 m. Vย prieฤnom reze je nosnรก konลกtrukcia dvojtrรกmovรก aย je budovanรก systรฉmom pole โ€“ konzola. Vย sรบฤasnosti sรบ vybudovanรฉ prvรฉ ลกtyri polia pravรฉho mosta. Celkovรก dฤบลพka 1.ย dilataฤnรฉho celku je 276,25 m (ฤฝM) aย 312,75 m (PM). Druhรฝ dilataฤnรฝ celok bude budovanรฝ ฤiastoฤne na podpernej skruลพi aย ฤiastoฤne technolรณgiou letmej betonรกลพe.

Rozpรคtia polรญ sรบ 55 + 80 + 45 + 38,5 m (ฤฝM) aย 31,5 + 45 + 80 + 48 m (PM). Najvรคฤลกie 80-metrovรฉ pole bude budovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe aย bude premosลฅovaลฅ koฤพaje ลพelezniฤnej stanice Haniska. Nosnรก konลกtrukcia je vย prieฤnom reze komรดrkovรก. Celkovรก dฤบลพka 2. dilataฤnรฉho celku je 219,75ย m (ฤฝM) aย 205,75 m (PM). Celkovรก dฤบลพka mosta je 507,71 m (ฤฝM) aย 530,21 m (PM).

most,projekty,cesta
ฤŒasลฅ pozdฤบลพneho rezu mosta nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou
most,projekty,cesta

most,projekty,cestaNa overenie dฤบลพky pilรณt sa realizovali zaลฅaลพovacie skรบลกky. Nesystรฉmovรฉ skรบลกobnรฉ pilรณty sa skรบลกali metรณdou delenia pรคty aย drieku pilรณty hydraulickรฝm lisom. Uลพ podฤพa vรฝsledkov inลพinierskogeologickรฉho prieskumu (IGP) bolo zrejmรฉ, ลพe rozhodujรบcu รบlohu pri รบnosnosti pilรณt budรบ maลฅ zvodnenรฉ piesky, ktorรฉ sa nachรกdzali vย hฤบbke 8 aลพ 12 m pod terรฉnom. Na zรกklade vรฝsledkov zaลฅaลพovacรญch skรบลกok pilรณt sa upravila ich dฤบลพka aย lokalizovanรก poloha pรคty.

Na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie sa pouลพili technolรณgie zhotovovateฤพa stavby. Predpรญnacia vรฝstuลพ bola navrhnutรก zย 19-lanovรฝch sรบdrลพnรฝch kรกblov, aย to pre obidva dilataฤnรฉ celky. Rovnako boli prispรดsobenรฉ dฤบลพky lamiel letmej betonรกลพe betรณnovacรญm vozรญkom zhotovovateฤพa. Zvrลกok mosta je tvorenรฝ oceฤพovรฝmi zรกbradฤพovรฝmi zvodidlami aย oceฤพovรฝmi zรกbradliami na vonkajลกรญch stranรกch aย betรณnovรฝmi zvodidlami na bezrรญmsovom zvrลกku vย mieste strednรฉho deliaceho pรกsu.

Most vย kriลพovatke Kechnec
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na rรฝchlostnej ceste R4, je navrhnutรฝ ako 6-poฤพovรฝ aย premosลฅuje okruลพnรบ kriลพovatku Kechnec.

Vย prieฤnom reze je nosnรก konลกtrukcia dvojtrรกmovรก aย je budovanรก na pevnej podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ sรบ 18 + 4 ร— 24 + 18ย m. Celkovรก dฤบลพka mosta je 140,12 m. Vย prvej etape sa vybudovali dve polia vย strede mosta sย konzolami aย vย druhej etape sa dobudujรบ dve polia symetricky na obidve strany.

Mostnรฝ objekt je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach aย podobne ako pri mostnom objekte nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou boli pri nรกvrhu dฤบลพky pilรณt limitujรบcim faktorom polohy zvodnenรฝch pieskov. Nosnรก konลกtrukcia bola predopnutรก kombinรกciou 19- aย 13-lanovรฝch kรกblov.

most,projekty,cesta most,projekty,cesta

most,projekty,cesta
Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou mosta nad ลกirokorozchodnou ลพelezniฤnou traลฅou 2. dilataฤnรฉho celku

most,projekty,cesta

Zรกver
Tento ฤlรกnok struฤne opisuje rieลกenie vย sรบฤasnosti rozostavanรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ zย pohฤพadu projektanta. Vรฝstavba รบseku by mala byลฅ ukonฤenรก na jar 2013. Uvedenie rรฝchlostnej cesty do pouลพรญvania bude ฤalลกรญm krokom na dobudovanie ucelenรฉho dopravnรฉho systรฉmu rรฝchlostnรฝch ciest SR.

TEXT: Ing. Branislav Juhรกs, Ing. Juraj Kopฤรกk
FOTO: DOPRAVOPROJEKT

Branislav Juhรกs je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.
Juraj Kopฤรกk je zodpovenรฝ projektant mostnรฝch objektov vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., divรญzia Preลกov.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.