Rýchlostná cesta R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa – prvý rok výstavby
Stavbu realizuje Združenie VÁHOSTAV-SK – TuCon – R4 severný obchvat Prešova, ktoré tvorí spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava, v pozícii vedúceho člena, a spoločnosť TuCon, a. s., Žilina, v pozícii člena združenia. Zmluvná lehota výstavby je 1 340 dní, združenie prevzalo stavenisko 29. 7. 2019. Stavba pozostáva spolu zo 152 objektov, z toho 135 je stavebných, 16 technologických, jeden objekt patrí do všeobecných položiek.
Cena stavby, s ktorou združenie zvíťazilo vo verejnom obstarávaní, je 142 876 816,00 eur bez DPH. Zmluva o dielo medzi investorom stavby Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., a združením nadobudla účinnosť 25. 7. 2019 a riadi sa zmluvnými podmienkami na výstavbu pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom (tzv. červená kniha FIDIC).
Stavba
V štruktúre európskych intermodálnych koridorov je rýchlostná cesta R4 súčasťou dopravnej siete Európskej únie TEN-T, ktorá je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 371 v smere zo severu na juh. Jej realizáciou sa odľahčí doprava na existujúcej komunikačnej sieti mesta Prešov a vložením mimoúrovňových križovatiek sa prerozdelí zdrojová a cieľová doprava, čo bude mať za následok vyššiu bezpečnosť účastníkov dopravy a zvýšenie plynulosti a komfortu jazdy.
Trasa je na začiatku úseku západne od mesta Prešov napojená na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ. Následne vedie po svahu vrchu Bikoš nad údolím Šarišského potoka. V km 1,669 sa nachádza južný portál tunela Bikoš, v km 2,824 je severný portál tunela.
Smerom od severného portálu tunela ďalej rýchlostná cesta križuje cyklistický chodník, rieku Torysu, železničnú trať Košice – Muszyna a cestu I/68, a to mostným objektom s dĺžkou 457 m. V km 3,500 sa nachádza mimoúrovňová križovatka Prešov, sever s cestou I/68. V km 3,300 až 4,600 vedie trasa údolím potoka Dzikov.
Stavba sa nachádza v katastrálnych územiach Prešov, Malý Šariš a Veľký Šariš a zahŕňa vlastný objekt rýchlostnej cesty R4 s dĺžkou 4,3 km a preložku cesty I/68 s dĺžkou 1,655 km. Súčasťou stavby sú aj prístupové cesty k portálom tunela a preložky poľných ciest, mimoúrovňová križovatka Prešov, sever a tunel Bikoš, ktorý meria v stavebnej dĺžke na úrovni základu tunela ľavej tunelovej rúry 1 144,5 m a pravej tunelovej rúry 1 164,5 m.
Rýchlostná cesta R4 na úseku Prešov – severný obchvat je štvorpruhová, smerovo rozdelená komunikácia kategórie R 24,5/100 s celkovou dĺžkou 4 300 m. Súčasťou stavby je spolu 9 mostov – tri mosty na hlavnej trase rýchlostnej cesty R4, jeden na ceste I/68, tri na vetvách križovatky Prešov, sever a dva na prístupových cestách k portálom tunelov.
Súčasťou stavby sú aj tri zárubné múry, jeden oporný múr, preložka vodného toku Dzikov, úprava železničného priecestia, zriadenie nulového poľa, protihlukové steny, informačný systém a preložky existujúcich inžinierskych sietí (vodovody, kanalizácie, rozvody vysokotlakového plynu, silnoprúdové a slaboprúdové rozvody). Odvedenie dažďových vôd z vozovky R4 a z cesty I/68 sa navrhuje dažďovou kanalizáciou.
Pred zaústením do recipientov sa voda prečistí v odlučovačoch ropných látok, pre regulovaný odtok do recipientov sú navrhnuté retenčné nádrže. Na svahoch cestných telies sa budú realizovať vegetačné úpravy (spolu 4 objekty podľa budúcich správcov a objekt náhradnej výsadby). Na stavbe sa v rámci zemných prác zrealizuje 1 393 823 m3 výkopov a 1 049 611 m3 násypov.
Po prvom roku výstavby
Na začiatku realizácie bolo nutné zmeniť prístup na južnú časť stavby v dôsledku petície občanov mesta Prešov, a to cez križovatku Vydumanec nadväzujúcej stavby D1 Prešov, západ – juh, čo spôsobilo posun začiatku výstavby v tomto úseku až od 1. 6. 2020, tzn. desať mesiacov po prevzatí staveniska. Aj napriek tomu sa však počas prvého roka výstavby splnili štyri zmluvné míľniky z celkových deviatich.
Na prístupovej ceste k severnému portálu sa zrealizovalo provizórne premostenie cez rieku Torysa (SO 804-00), zhotovila sa nosná konštrukcia mosta SO 219 a na vyššie zmienenej južnej časti sa začali práce na hlbinnom zakladaní mosta SO 201, ktorý je na kritickej ceste v rámci harmonogramu celej stavby. Zároveň sa ukončili práce na preložke 2 × 110 kV vedenia V6754/6755 v km 2,8 – 4,3 (SO 601-00) a na preložke vzdušného vedenia VN v km 3,368 a 3,813 (SO 614-00).
Na stavbe sa zrealizovali komplexné prieskumné práce – v rámci záchranného archeologického prieskumu sa odkryli vzácne nálezy staré 6 000 rokov. Napríklad v lokalite Veľký Šariš-Terasa sa nad potokom Dzikov objavili časti keramických nádob a pracovných nástrojov z kameňa a jelenieho parohu, patriace našim predkom z doby kamennej. Pri pyrotechnickom prieskume sa na siedmich miestach našla aj nevybuchnutá munícia, ktorá sa následne odborne zlikvidovala.
Zemné práce na trase rýchlostnej cesty sa rozbehli na celej stavbe. Postupovali práce na zárubných a oporných múroch a dokončila sa väčšina preložiek inžinierskych sietí. Na moste SO 201-00 Most na R4 v km 1,350 nad údolím a poľnou cestou pokračujú práce na špeciálnom zakladaní podpôr technológiou vŕtaných veľkopriemerových pilót.
Na dominantnom mostnom objekte SO 202-00 Most na R4 v km 3,10 nad riekou Torysou, traťou ŽSR a cestou I/68 sú kompletne založené a zrealizované podpery č. 3 a 4, na podperách č. 5 a 6 sa realizuje podperná konštrukcia a debnenie zárodkov, na podperách č. 7 až 12 sú zrealizované drieky, na podperách č. 15 a 16 sú zrealizované základy a na podperách č. 17 a 18 pokračujú práce na ich zakladaní.
Podperná skruž a debnenie sa realizuje na SO 232-00 Most na vetvách 5 a 6 križovatky Prešov, sever cez potok Dzikov v km 1,002 – ide o klenbový železobetónový monolitický most s rozpätím 25,0 m. Na ostatných mostných objektoch pokračujú výkopové práce a práce na špeciálnom zakladaní. Raziace práce na tuneli Bikoš sa fyzicky začali zo severu 19. 5. 2020.
Deje sa tak pod ochranou svätej Barbory, patrónky baníkov, ktorá bola požehnaná a osadená na severnom portáli tunela Bikoš. Aktuálne je k 17. 9. 2020 vyrazených v kalote vo východnej tunelovej rúre 371 m a v západnej až 418 m, čo predstavuje asi tretinu dĺžky tunela a dáva zásadný priaznivý predpoklad, že sa tunel prerazí v súlade s harmonogramom stavby v apríli 2021.
FOTO A OBRÁZKY: VÁHOSTAV-SK, NDS, a. s.
Literatúra a zdroje
1. Projektová dokumentácia stavby.
2. Archeologický a pyrotechnický prieskum stavby.
3. web NDS, a. s.