Rรฝchlostnรก komunikรกcia R1 Trnava โ Nitra v km 0,000 aลพ km 2,250
Predmetom ฤlรกnku je vyhodnotenie premennรฝch parametrov vozovky rรฝchlostnej komunikรกcie R1 Trnava โ Nitra v km 0,000 aลพ km 2,250 v mieste uloลพenia oceฤพovej vรฝstuลพnej siete Roadmeshยฎ.
Neustรกly nรกrast dopravy a z toho vyplรฝvajรบci rast dopravnรฉho zaลฅaลพenia spolu so zhorลกujรบcim sa technickรฝm stavom vozoviek a zvyลกujรบcimi sa nรกkladmi na vรฝstavbu, รบdrลพbu a prevรกdzku komunikรกciรญ prinรกลกajรบ potrebu vyuลพitia inovatรญvnych rieลกenรญ vystuลพenia asfaltovรฝch vrstiev vozoviek s cieฤพom predฤบลพiลฅ ich ลพivotnosลฅ a zabezpeฤiลฅ ich vyhovujรบci technickรฝ stav. Cieฤพom ฤlรกnku je porovnaลฅ efektรญvnosลฅ jednotlivรฝch komerฤne beลพne dostupnรฝch vรฝstuลพnรฝch materiรกlov s oceฤพovou vรฝstuลพnou sieลฅou Roadmeshยฎ a vyhodnotiลฅ รบฤinnosลฅ vรฝstuลพnรฝch materiรกlov na zรกklade vรฝsledkov miery predฤบลพenia ลพivotnosti vozovky a hodnotenia zmeny premennรฝch parametrov vozovky.
Ako podklad na porovnanie jednotlivรฝch vรฝstuลพnรฝch materiรกlov slรบลพi vรฝskum realizovanรฝ v tejto oblasti vรฝznamnรฝmi inลกtitรบciami (napr. vรฝskum Nottinghamskej univerzity a pod.), ktorรฉ hodnotili vplyv vรฝvoja propagรกcie trhliny v asfaltovom kryte vozovky pri pouลพitรญ rรดznych druhov vรฝstuลพnรฝch materiรกlov vrรกtane oceฤพovej siete ยญRoadmeshยฎ. Druhรฝm zรกkladnรฝm materiรกlom, z ktorรฉho vychรกdzame a ktorรฝ v rozsiahlej miere reprodukujeme, je technickรก sprรกva od spoloฤnosti VUIS CESTY, s. r. o., vypracovanรก Ing. Vladimรญrom ลikovskรฝm, CSc., ktorรก hodnotรญ prevรกdzkovรบ spรดsobilosลฅ vybranรฝch premennรฝch parametrov vozovky komunikรกcie R1 Trnava โ Nitra v km 0,000 aลพ km 2,250 v mieste uloลพenia oceฤพovej vรฝstuลพnej siete Roadmeshยฎ vo vzลฅahu k zaลฅaลพeniu vozovky vyjadrenรฉmu v poฤte realizovanรฝch prejazdov nรกkladnรฝmi vozidlami poฤas 13 rokov.
Skรดr ako pristรบpime k prezentรกcii vรฝsledkov laboratรณrnych skรบลกok realizovanรฝch jednotlivรฝmi inลกtitรบciami, je vลกak namieste uviesลฅ eลกte najฤastejลกie druhy materiรกlov pouลพรญvanรฝch pri vystuลพovanรญ vozoviek. Beลพne sa na vystuลพovanie vozoviek pouลพรญvajรบ ploลกnรฉ (sklovlรกknitรฉ geomreลพe, polymรฉrne geomreลพe a geotextรญlie) alebo priestorovรฉ vรฝstuลพnรฉ prvky (napr. oceฤพovรก vรฝstuลพnรก sieลฅ Roadmeshยฎ). Ploลกnรฉ prvky ako geotextรญlie a polymรฉrne geomreลพe na bรกze PET a PP sa na vystuลพovanie asfaltovรฝch krytov vozoviek neosvedฤili vzhฤพadom na svoje vysokรฉ pretvรกrne charakteristiky a obmedzenรบ/nemerateฤพnรบ schopnosลฅ zlepลกiลฅ premennรฉ technickรฉ parametre vozoviek. Navyลกe, ploลกnรฉ prvky vytvรกrajรบ v porovnanรญ s priestorovรฝmi vรฝstuลพami separaฤnรบ vrstvu a mรดลพu prispievaลฅ k znรญลพeniu ลกmykovej pevnosti a tuhosti na rozhranรญ dvoch asfaltovรฝch vrstiev.
V sรบฤasnosti sa na vystuลพovanie asfaltovรฝch krytov vozoviek pouลพรญvajรบ najฤastejลกie ploลกnรฉ prvky โ vรฝstuลพnรฉ geomreลพe na bรกze sklenenรฝch vlรกkien, ktorรฉ majรบ minimรกlne pretvorenie (napr. geomreลพe Macgrid AR). Ako vรฝstuลพnรฉ materiรกly sa pouลพรญvajรบ aj priestorovรฉ siete na bรกze ocele (napr. ยญRoadmeshยฎ), ktorรฉ umoลพลujรบ okrem vรฝstuลพnej funkcie aj plnรบ integrรกciu pรดvodnรฝch a rehabilitovanรฝch vrstiev v dรดsledku efektu zazubenia sa asfaltovรฝch vrstiev do otvorenej โpriestorovejโ ลกtruktรบry vรฝstuลพe.
Vรฝskum Nottinghamskej univerzity (UK)
Vรฝskum bol zameranรฝ na รบฤinnosลฅ jednotlivรฝch vรฝstuลพnรฝch materiรกlov (geotextรญlie, geoยญmreลพe, oceฤพovรฉ siete) pri prevencii vzniku reflexnรฝch trhlรญn asfaltovรฝch krytov a na urฤenie ลกmykovej pevnosti a tuhosti na rozhranรญ vrstiev vozovky na vzorkรกch s pouลพitรญm vรฝstuลพe a bez vystuลพenia. Vรฝsledkom vรฝskumu Nottinghamskej univerzity je, ลพe jedine oceฤพovรก vรฝstuลพ je schopnรก dosiahnuลฅ porovnateฤพnรบ ลกmykovรบ pevnosลฅ a tuhosลฅ na rozhranรญ dvoch vrstiev, teda tak, ako je to v prรญpade nevystuลพenรฉho stavu. Geomreลพe, ako aj geotextรญlie redukujรบ vรฝznamnรฝm spรดsobom hodnotu ลกmykovej pevnosti na rozhranรญ dvoch vrstiev vozovky a prispievajรบ k vzniku separaฤnรฉho efektu.
Vรฝsledky vรฝskumu preukazujรบ aj to, ลพe oceฤพovรฉ vรฝstuลพe dokรกลพu predฤบลพiลฅ ลพivotnosลฅ vozovky vzhฤพadom na vznik reflexnรฝch trhlรญn faktorom 3 (sklovlรกknitรฉ geomreลพe faktorom 1,5), ฤรญm ich v tomto parametri ฤaleko prekonรกvajรบ. K podobnรฝm vรฝsledkom tรฝkajรบcim sa faktora miery predฤบลพenia ลพivotnosti vozovky pri oceฤพovej sieti Roadmeshยฎ sa dopracovali aj vรฝskumnรญci z inรฝch inลกtitรบciรญ, napr. z Univerzity v Cagliari, ktorรญ takisto hodnotili vรฝvoj propagรกcie trhliny pri cyklickom zaลฅaลพenรญ metรณdou koneฤnรฝch prvkov. V USA prebehol zase vรฝskum Smart Road, kde vedci hodnotili mieru zlepลกenia ลพivotnosti vozovky v miernom podnebnom pรกsme (vo vozovke bola nainลกtalovanรก sieลฅ ยญRoadmeshยฎ) zabudovanรญm snรญmaฤov do vozovky.
Obr. 1 Porovnanie ลกmykovej pevnosti a tuhosti na rozhranรญ dvoch vrstiev vozovky pri pouลพitรญ rรดznych vรฝstuลพnรฝch materiรกlov
Vรฝskum spoloฤnosti VUIS CESTY na R1 โ Trnava โ Nitra v km 0,000 aลพ km 2,250
Spoloฤnosลฅ VUIS CESTY, spol. s r. o., vykonala zhodnotenie รบseku rรฝchlostnej komunikรกcie R1 Trnava โ Nitra v km 0,000 aลพ km 2,250 v mieste, kde sa v roku 2007 aplikovala oceฤพovรก vรฝstuลพnรก sieลฅ Roadmeshยฎ. Predmetnรก ฤasลฅ komunikรกcie bola odovzdanรก do uลพรญvania v 80. rokoch 20. storoฤia. Na zรกklade diagnostiky sa v septembri 2007 vykonala oprava vozovky, v rรกmci ktorej sa odfrรฉzovala pรดvodnรก obrusnรก a loลพnรก vrstva asfaltovej zmesi do hฤบbky 100 mm.
Na tejto รบrovni sa poloลพila v sledovanom รบseku oceฤพovรก vรฝstuลพnรก sieลฅ Roadmeshยฎ. Nรกsledne sa na vrstvu s vรฝstuลพou aplikovali spojovacรญ postrek a loลพnรก vrstva krytu ACโฏ22โฏP s modifikovanรฝm asfaltovรฝm spojivom s hrรบbkou 60 mm. Na tรบto vrstvu sa aplikovali spojovacรญ postrek a obrusnรก vrstva krytu SMA 11 s modifikovanรฝm asfaltovรฝm spojivom s hrรบbkou 40 mm. Hodnotenie sa vykonalo z hฤพadiska prevรกdzkovej spรดsobilosti (v rรกmci vybranรฝch premennรฝch parametrov vozovky) vo vzลฅahu k zaลฅaลพeniu vozovky vyjadrenรฉmu v poฤte realizovanรฝch prejazdov nรกkladnรฝmi vozidlami. รsek sa hodnotil aj na zรกklade vizuรกlnej prehliadky, vรฝsledkov meranรญ nerovnostรญ latou, vรฝsledkov meranรญ pozdฤบลพnych nerovnostรญ IRI a prieฤnych nerovnostรญ meranรฝch zariadenรญm PROFILOGRAF. V neposlednom rade sa รบsek zhodnotil aj na zรกklade merania รบnosnosti.
Obr. 2 Pracovnรฝ diagram propagรกcie trhliny v mm pri cyklickom zaลฅaลพenรญ pri rรดznych vรฝstuลพnรฝch materiรกloch (geomreลพa zo sklenรฉho vlรกkna, extrudovanรก geomreลพa, kryt bez vystuลพenia, geotextรญlia/geomreลพa, netkanรก geotextรญlia, oceฤพovรก sieลฅ Roadmeshยฎ)
Dopravnรฉ zaลฅaลพenie
Na predmetnom รบseku R1 sa vykonรกvalo celoลกtรกtne sฤรญtanie dopravy v sฤรญtacom รบseku ฤรญslo 80796. Sฤรญtanie dopravy vykonรกva kaลพdรฝch pรคลฅ rokov Slovenskรก sprรกva ciest, v tomto prรญpade to bolo v rokoch 2000, 2005, 2010 a 2015. Pri zmene premennรฝch parametrov sรบ rozhodujรบce nรกkladnรฉ vozidlรก, ktorรฉ najvรคฤลกou mierou prispievajรบ k degradรกcii parametrov vozovky. Od poloลพenia kovovej vรฝstuลพnej siete Roadmeshยฎ ich po predmetnej vozovke preลกlo viac ako 9,7 miliรณna (obr. 3).
Obr. 3 Poฤet prejazdov รบseku nรกkladnรฝmi vozidlami od poloลพenia oceฤพovej siete Roadmeshยฎ
รnosnosลฅ vozovky
รnosnosลฅ asfaltovรฝch vozoviek sa merala deflektometrom typu FWD KUAB. Deflektometer (FWD) je zariadenie na rรกzovรบ zaลฅaลพovaciu skรบลกku vozoviek, generujรบce zaลฅaลพenie pรกdom bremena na tlmiace podloลพky uloลพenรฉ na povrchu kruhovej zaลฅaลพovacej dosky, ktorรก je v kontakte s vozovkou. รฤelom merania pomocou zariadenia FWD KUAB bola najmรค klasifikรกcia รบnosnosti vozoviek predmetnรฉho รบseku. Celรฉ hodnotenie sa realizovalo v zmysle predpisu Ministerstva dopravy a vรฝstavby SR TP 031 Meranie a hodnotenie รบnosnosti asfaltovรฝch vozoviek, ktorรฝ platรญ od 1.โฏ5. 2009.
Na zรกklade vรฝsledkov meranรญ moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe vลกetky meranรฉ body dosiahli รบnosnosลฅ charakterizovanรบ ako veฤพmi dobrรบ; okrem dvoch bodov je รบnosnosลฅ รบseku charakterizovanรก ako vรฝbornรก a spฤบลa I. kvalifikaฤnรฝ stupeล. Z toho vyplรฝva, ลพe oceฤพovรก sieลฅ Roadmeshยฎ neprispela k zlepลกeniu รบnosnosti, pretoลพe aktรญvna zรณna bola vzhฤพadom na ฤas realizรกcie navrhnutรก a vybudovanรก primerane k dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu komunikรกcie.
Z hodnotiacej sprรกvy vyplรฝva, ลพe celรฝ รบsek je z hฤพadiska รบnosnosti charakterizovanรฝ ako homogรฉnny. Podloลพie vozovky predmetnรฉho รบseku je homogรฉnne a dostatoฤne รบnosnรฉ. Vozovka je na zรกklade priehybovรฝch ฤiar dostatoฤne tuhรก a รบnosnosลฅ vyjadrenรก zaruฤenou hodnotou ekvivalentnรฉho modulu pruลพnosti je v celom รบseku s 90-percentnou pravdepodobnosลฅou charakterizovanรก ako vรฝbornรก (Eekv = 928 MPa > 900 MPa). รnosnosลฅ vozovky bolo teda moลพnรฉ charakterizovaลฅ v zmysle TP 031 ako vรฝbornรบ.
Vizuรกlna prehliadka
Pri podrobnej vizuรกlnej prehliadke sa zistili tieto poruchy:
- prieฤne trhliny na ฤพavej strane pomalรฉho jazdnรฉho pruhu, na pravej strane jazdnรฉho pruhu aj v strede pomalรฉho jazdnรฉho pruhu,
- tri vรฝtlky v obrusnej vrstve krytu,
- trhlina cez ลกรญrku celรฉho jazdnรฉho pruhu, ktorรก sa vyskytla na piatich miestach.
Na obr. 4 vidieลฅ porovnanie povrchu vozovky vizuรกlne poruลกenรฉho ฤพavรฉho (rรฝchleho) jazdnรฉho pruhu a neporuลกenรฉho pravรฉho (pomalรฉho) jazdnรฉho pruhu. Kovovรก vรฝstuลพnรก sieลฅ Roadmeshยฎ bola poloลพenรก len v pravom jazdnom pruhu a zabrรกnila prekopรญrovaniu trhliny do pomalรฉho jazdnรฉho pruhu.
Obr. 4 Neprekopรญrovanรก trhlina z rรฝchleho jazdnรฉho pruhu do pomalรฉho jazdnรฉho pruhu, kde bola uloลพenรก sieลฅ Roadmeshยฎ.
Meranie prieฤnych a pozdฤบลพnych nerovnostรญ latou
Kontrolnรฉ meranie nerovnostรญ sa realizovalo 15. 3. 2018 latou s dฤบลพkou 3 m v zmysle normy STN EN 13036-7. Meranie sa tak uskutoฤnilo 11 rokov po zabudovanรญ kovovej siete Roadmeshยฎ, priฤom za toto obdobie preลกlo po vozovke spomรญnanรฝch viac ako 9,7 miliรณna nรกkladnรฝch vozidiel. Prieฤne nerovnosti sa merali v prieฤnom profile kaลพdรฝch 100 m v mieste ฤพavej a pravej koฤพaje. Pozdฤบลพne nerovnosti sa merali kaลพdรฝch 500 m a dosahovali hodnoty od nemerateฤพnรฝch aลพ po 1 mm. Prieฤne nerovnosti mali priemernรฉ hodnoty v smere Trnava โ Nitra 3,2 mm v pravej stope (koฤพaji) a 2,5 mm v ฤพavej stope (koฤพaji). Absolรบtne hodnoty sรบ teda veฤพmi nรญzke. Medznรก hodnota uvรกdzanรก v predpise TP056 pre 1. klasifikaฤnรฝ stupeล oznaฤovanรฝ ako vรฝbornรฝ stav je 5 mm.
Pozdฤบลพne nerovnosti IRI
Pozdฤบลพna nerovnosลฅ ako premennรฝ parameter vozovky priamo ovplyvลuje bezpeฤnosลฅ premรกvky vozidiel. Ak nerovnosti prekroฤia prahovรบ hodnotu, dochรกdza k strate priฤพnavosti pneumatiky s vozovkou. Na Slovensku sa pouลพรญva na klasifikovanie nerovnosti parameter IRI (z angl. International Roughness Index), spracovanรฝ pรดvodne na profilometrickรฉ merania, pri ktorรฝch poznรกme skutoฤnรฝ priebeh pozdฤบลพneho profilu komunikรกcie. Pramater IRI vyjadruje mieru nerovnostรญ tzv. referenฤnรฝm priemernรฝm rektifikovanรฝm sklonom, zรญskanรฝm matematicky pouลพitรญm simulรกcie prejazdu modelu ลกtvrtiny vozidla; vyjadruje sa v m/km.
Na meranie sa pouลพรญvalo zariadenie na meranie nerovnostรญ vozoviek PROFILOGRAPH GE od firmy Greenwood Engineering A/S z Dรกnska vrรกtane prรญsluลกenstva a firemnรฉho softvรฉru na vyhodnotenie dรกt. Toto zariadenie poskytuje na zรกklade snรญmania pozยญdฤบลพnych a prieฤnych profilov laserovรฝmi snรญmaฤmi v kombinรกcii s pokroฤilรฝmi technikami na zber a analรฝzu dรกt podrobnรฉ informรกcie o stave povrchu vozovky z hฤพadiska jej rovnosti. Na predmetnom รบseku sa v obdobรญ od roku 2005 vykonalo 11 meranรญ. Z obr. 5 je zrejmรฉ, ลพe pred rokom 2008 mali nerovnosti vyjadrenรฉ hodnotou IRI stรบpajรบcu tendenciu. Po poloลพenรญ kovovej siete ยญRoadmeshยฎ v roku 2007 sa hodnoty nerovnostรญ zmenลกili na รบroveล prahovej hodnoty 1, ฤo je v zmysle predpisu TP056 vรฝbornรฝ stav. Podstatnejลกie vลกak je, ลพe po poloลพenรญ kovovej siete Roadmeshยฎ hodnota nerovnostรญ IRI ฤalej nestรบpa a moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe sa v rรกmci odchรฝlok presnosti merania nemenรญ.
Obr. 5 Vรฝvoj pozdฤบลพnych nerovnostรญ vozovky pred a po poloลพenรญ siete Roadmeshยฎ
Hฤบbka koฤพajรญ vozovky
Hฤบbka koฤพajรญ predstavuje jeden z najvรฝznamnejลกรญch premennรฝch parametrov vozovky. Veฤพkosลฅ hฤบbky koฤพaje mรก priamy sรบvis s hฤบbkou vody v nej a s nรกslednรฝm vznikom aquaplaningu, ฤo je jav, ku ktorรฉmu dochรกdza pri zvรฝลกenej rรฝchlosti vozidla na mokrej vozovke. Dรก sa definovaลฅ ako strata priฤพnavosti pneumatiky k vozovke vplyvom vody, ktorรก sa dostala medzi pneumatiku a vozovku. Poฤas rokov 2005 aลพ 2017 sa na predmetnom รบseku realizovalo 10 meranรญ zariadenรญm na meranie nerovnostรญ vozoviek PROFILOGRAPH GE od firmy Greenwood Engineering A/S z Dรกnska (ako aj v prรญpade merania pozยญdฤบลพnych nerovnostรญ) vrรกtane prรญsluลกenstva a firemnรฉho softvรฉru na vyhodnotenie dรกt. Na zรกklade obr. 6 moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe pred rokom 2007 mali hodnoty hฤบbky koฤพajรญ stรบpajรบcu tendenciu (prehlbovali sa). Po poloลพenรญ kovovej siete Roadmeshยฎ v roku 2008 sa vลกak priemernรฉ hodnoty koฤพajรญ ฤalej nezvyลกovali. Od roku 2008 do roku 2017, t. j. predchรกdzajรบcich devรคลฅ rokov, boli menลกie ako 5 mm, ฤo podฤพa TP 056 predstavuje prahovรบ hodnotu pre koฤพaje na diaฤพniciach (1.โฏkategรณria), tzn. vรฝbornรฝ stav.
Obr. 6 Vรฝvoj hฤบbky koฤพaje vo vozovke โ meracรญ krok 20 m
Zรกvery technickej sprรกvy VUIS CESTY, spol. s r. o.
V roku 2007 vznikla poลพiadavka obmedziลฅ tvorbu trvalรฝch deformรกciรญ a koฤพajรญ na รบseku cesty rรฝchlostnej komunikรกcie R1 privรกdzaฤa k diaฤพnici D1 od Trnavy po kriลพovatku s diaฤพnicou. S tรฝmto cieฤพom sa na jeseล 2007 zabudovala do vozovky medzi asfaltovรฉ vrstvy vรฝstuลพnรก kovovรก sieลฅ Roadmeshยฎ, a to 10 cm od povrchu vozovky.
Na zรกklade vรฝsledkov vykonanรฝch hodnotenรญ predmetnรฉho รบseku, v ktorom bola tรกto sieลฅ zabudovanรก, mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe:
- Na predmetnom รบseku preลกlo od 1. 1. 2008 9,7 miliรณna nรกkladnรฝch vozidiel.
- Vizuรกlne hodnotenie povrchu vozovky predmetnรฉho รบseku poukรกzalo na rozdiely medzi jazdnรฝm pruhom, v ktorom bola pouลพitรก kovovรก sieลฅ, a rรฝchlym jazdnรฝm pruhom. Sรบฤasne sa na รบseku vyskytlo niekoฤพko lokรกlnych porรบch, ktorรฉ neovplyvลujรบ prevรกdzkovรบ spรดsobilosลฅ vozovky.
- Merania nerovnostรญ latou v prieฤnom aj v pozdฤบลพnom smere potvrdili merania nerovnostรญ zariadenรญm PROFILOGRAF; niektorรฉ hodnoty v miestach porรบch vozovky boli vรคฤลกie ako zodpovedajรบce stavu s hodnotenรญm vรฝbornรฝ.
- รnosnosลฅ vozovky moลพno v zmysle predpisu ministerstva dopravy TP 031 charakterizovaลฅ ako vรฝbornรบ vzhฤพadom na danรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie.
- Nerovnosลฅ v pozdฤบลพnom smere mala pred rokom 2007 (pred poloลพenรญm siete) stรบpajรบcu tendenciu, a to od 3,1 m/km po 5,3 m/km. Po poloลพenรญ kovovej siete ยญRoadmeshยฎ sa namerala hodnota 2,0 m/km, ktorรก bola stabilnรก poฤas ฤalลกรญch รดsmich po sebe idรบcich rokov (aลพ do roku 2017).
- Pozdฤบลพnu nerovnosลฅ moลพno po poloลพenรญ kovovej siete Roadmeshยฎ hodnotiลฅ ako nemennรบ a v zmysle predpisu ministerstva dopravy TP056 ju moลพno charakterizovaลฅ ako veฤพmi dobrรบ, prรญpadne vรฝbornรบ.
- ฤo sa tรฝka nerovnosti v prieฤnom smere, hฤบbky koฤพajรญ mali pred rokom 2007 stรบpajรบcu tendenciu (koฤพaje sa prehlbovali). Vyhodnotenie a vรฝsledky boli rovnakรฉ pri meracom kroku 100 m, aj pri meracom kroku 20 m. Po poloลพenรญ kovovej siete Roadmeshยฎ sa od roku 2008 priemernรฉ hodnoty koฤพajรญ vรฝrazne nemenili a nezvรคฤลกovali.
- Priemernรฉ hodnoty koฤพajรญ od roku 2008 do roku 2017, t. j. predchรกdzajรบcich devรคลฅ rokov, boli menลกie ako 5 mm, ฤo podฤพa predpisu ministerstva dopravy TP 056 charakterizuje medznรบ hodnotu pre koฤพaje na diaฤพniciach (nerovnosti 1. kategรณrie), tzn. vรฝbornรฝ stav.
Na zรกklade vรฝsledkov vรฝskumu a analรฝzy dรกt z meranรญ moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe cieฤพ pouลพitia vรฝstuลพnej kovovej siete Roadmeshยฎ sa podarilo splniลฅ. Dokumentuje to aj obr. 7, na ktorom vidieลฅ, ลพe aj napriek intenzรญvnemu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu (viac ako 0,9 miliรณna prejazdov nรกkladnรฝmi vozidlami roฤne) sa koฤพaje od zabudovania kovovej siete Roadmeshยฎ v roku 2017 aลพ po sรบฤasnosลฅ nezmenili o viac ako 1 mm a nemajรบ stรบpajรบcu tendenciu.
Obr. 7 Vรฝvoj hฤบbky koฤพaje pri meracom kroku 20 m v zรกvislosti od poฤtu prejazdov nรกkladnรฝmi vozidlami na ฤasovej osi od roku 2004
Highway R1 Trnava โ Nitra 0,000 km until 2,250 km
The subject of the article is evaluation the variable road parameters of highway R1 Trnava โ Nitra 0,000 km until 2,250 km in place of deposition of steel reinforcement mesh Roadmeshยฎ.
TEXT: Mgr. ฤฝuboลก Lichรฝ
FOTO A OBRรZKY: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
ฤฝuboลก Lichรฝ je obchodnรฝ riaditeฤพ v spoloฤnosti ยญMACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
Literatรบra
- ลIKOVSKร V. โ FONรD, A. โ JEVINOVร, A. โ BUKOVSKร, M.: Vyhodnotenie premennรฝch parametrov vozovky rรฝchlostnej komunikรกcie R1 v km 0,000 aลพ km 2,250 (v mieste uloลพenia kovovej siete โRoadmesh“), Trnava โ Nitra. Technickรก sprรกva na zรกklade meranรญ a รบdajov SSC.
- BROWN, S. F. โ THOM, N. H. โ SANDERS, P. J.: A study of grid reinforced asphalt to combat reflection cracking. J. Assoc. Paving Technologists, 2001, Vol. 70, pp. 543 โ 571.
- CONI, M. โ BIANCO, P. M.: Steel reinforcement influence on the dynamic behavior of bituminous pavement. Proceedings of the 4th International RILEM Conference โ Reflective Cracking in Pavements, 2000, E & FN Spon, pp. 3 โ 12.
- MOSTAFA, E. โ AL-QADI, I.: Effectiveness of Steel Reinforcing Nettings in Combating Fatigue Cracking in New Pavement Systems. Paper nยฐ 04-4901 presented at the 83rd Annual Transportation Research Board, 2004, National Research Council, Washington DC.
- CAFISO, S. โ DI GRAZIANO, A.: Evaluation of flexible reinforced pavement performance by NDTโ. 82nd Annual Transportation Research ยญBoard, 2003, National Research Council, Washingยญton DC.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2018.