sanacia svahu postihnuteho zosuvnou cinnostou
Galรฉria(9)

Sanรกcia svahu postihnutรฉho zosuvnou ฤinnosลฅou

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok sa zaoberรก nรกvrhom sanรกcie svahu postihnutรฉho aktรญvnou zosuvnou ฤinnosลฅou. Predmetnรฝ svah sa nachรกdza nad hlavnou ลพelezniฤnou traลฅou Koลกice โ€“ ลฝilina pri obci Richnava. Sanรกcia svahu pozostรกva zย viacerรฝch typov statickรฉho zabezpeฤenia vย zรกvislosti od zistenej geologickej skladby aย poruลกenรญ, zvetranรญ povrchovรฝch vrstiev horninovรฉho masรญvu. Majoritnรบ ฤasลฅ sanรกcie zabezpeฤujรบ vysokopevnostnรฉ oceฤพovรฉ siete vย kombinรกcii sย trvalรฝmi zemnรฝmi klincami. Nรกvrh statickรฝch prvkov (zemnรฉ klince, vysokopevnostnรฉ siete atฤ.) sa realizoval klasickรฝmi vรฝpoฤtovรฝmi metรณdami vย kombinรกcii sย programom pracujรบcim na zรกklade metรณdy koneฤnรฝch prvkov. Posรบdenie celkovej stability aย overenie nรกvrhu statickรฉho zabezpeฤenia bolo spracovanรฉ programom PLAXIS 2D 2010.

06 maccaferri big image
08 maccaferri big image
05 prodex big image
04 prodex big image
03 prodex big image
02 prodex big image
sanacia svahu postihnuteho zosuvnou cinnostou 6065 big image
07 maccaferri big image
Opis problรฉmu
Na predmetnom รบseku ลพelezniฤnej trate pri obci Richnava doลกlo vย roku 2010 kย zosunutiu (zrรบteniu) ฤasti svahu na hlavnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ€“ ลฝilina. Na svahu nad ลพelezniฤnou traลฅou sa vย predmetnom roku aktivizovali dva zosuvy aย vytvorila sa odluฤnรก lรญnia vย cestnej komunikรกcii. Vรคฤลกรญ zosuv mal ลกรญrku viac ako 35ย m aย hrรบbka zosunutรฝch pokryvnรฝch vrstiev dosahovala 2,0ย m aลพ 2,5ย m. Menลกรญ zosuv mal ลกรญrkovรฝ rozmer okolo 20,0ย m aย jeho hrรบbka bola maximรกlne 1,5 m. Zosuvmi bola postihnutรก celรก dฤบลพka svahu po vรฝลกke, ฤo predstavuje vzdialenosลฅ od 28,0ย m do 32,0โ€ฏm. Okrem tรฝchto miest sa na ลกtรกtnej ceste II/547 โ€“ pri jej krajnici โ€“ vytvorili trhliny, ktorรฉ naznaฤovali ฤalลกie rozลกirovanie zosuvnej ฤinnosti. Trhliny sa prejavili na dฤบลพke pribliลพne 200,0 m. Pretoลพe predmetnรฉ dva zosuvy priamo obmedzili premรกvku na ลกtรกtnej ceste II. triedy, tรกto komunikรกcia sa eลกte vย roku 2010 sanovala. Odluฤnรฉ oblasti oboch zosuvov strhli ฤasลฅ vozovky aย vย ich pรคte zasypali hlavnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ, najmรค koฤพaj ฤ.ย 1.

Na zรกklade spracovanรฝch prieskumnรฝch prรกc moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe horninovรฝ masรญv vย zรกujmovom รบseku tvorรญ permskรฉ skalnรฉ podloลพie, ktorรฉ reprezentujรบ ฤervenofialovรฉ aย zelenkavรฉ bridlice sย polohami vulkanoklastรญk ryolitovรฉho charakteru. Skalnรฉ podloลพie nรกsledne vย niektorรฝch รบsekoch pokrรฝva vrstva sutรญn charakteru รญlovitรฝch ลกtrkov. Vย miestach, kde sa pokryvnรฉ sutiny nenachรกdzajรบ, vrchnรบ vrstvu tvoria silne aลพ รบplne zvetranรฉ bridlice. Hrรบbka pokryvnรฝch vrstiev vย sanovanom รบseku dosahuje 0,5ย m aลพ 2,0 m. Svahy na tomto รบseku majรบ sklon vย rozmedzรญ od 38ยฐ do 45ยฐ. Vย sanovanom รบseku bol dokumentovanรฝ jeden tektonickรฝ zlom, ktorรฝ sa nachรกdza vย strede vรคฤลกieho zosuvu. Vย tรฝchto miestach je vysokรฝ predpoklad, ลพe bridlice sรบ rozpukanรฉ aย zvetranรฉ do vรคฤลกej hฤบbky, ako na zostรกvajรบcom รบseku sanovanรฉho svahu. Hrรบbka aย charakter zvetrania je potrebnรฉ overiลฅ poฤas realizaฤnรฝch prรกc aย zistenia treba porovnaลฅ sย predpokladmi vย projekte. Vย mieste tektonickรฉho zlomu sa nachรกdzajรบ aj lokรกlne vรฝvery podzemnej vody. Vรฝdatnosลฅ vรฝverov zรกvisรญ od roฤnรฉho obdobia aย celkovรฉho vyplnenia puklรญn horninovรฉho masรญvu podzemnou vodou. Poฤas sanaฤnรฝch prรกc je potrebnรฉ overiลฅ prรญpadnรฝ vรฝskyt tektonickรฉho zlomu vย okolรญ menลกieho zosuvu. Tento zlom nebol overenรฝ prieskumnรฝmi prรกcami, ale na zรกklade zรญskanรฝch podkladov pre spracovanie inลพinierskogeologickรฉho prieskumu (IGP) tejto stavby moลพno uvaลพovaลฅ oย jeho existencii.

Prieskum pre danรบ sanรกciu vychรกdzal najmรค zย penetraฤnรฝch sond aย niekoฤพkรฝch jadrovรฝch sond, ktorรฉ sa realizovali vย korune aย pรคte svahu. Vย strede svahu sย priemernรฝm sklonom asi 42ยฐ sa pre ลฅaลพkรฝ prรญstup nerealizovali nijakรฉ sondรกลพne prรกce na urฤenie presnej mocnosti sutรญn aย zvetrania bridlรญc.


Obr. 2ย  Pohฤพad na realizรกciu zย koruny svahu so zachyteยญnรญm pomocnej konลกtrukcie na realizรกciu klincov aย kotiev

Nรกvrh sanรกcie
Definitรญvny nรกvrh sanรกcie berie ohฤพad na ekonomickรฉ aย estetickรฉ hฤพadisko, priฤom sa vyhovelo vลกetkรฝm zaลฅaลพovacรญm stavom. Pรดvodne odporรบฤanรก sanรกcia vย zรกvere inลพinierskogeologickรฉho posudku, teda klincovanie vย kombinรกcii sย torkrรฉtom, sa na zรกklade statickรฝch prepoฤtov nahradila vysokopevnostnรฝmi sieลฅami prichytรกvanรฝmi trvalรฝmi zemnรฝmi klincami. Striekanรฝ betรณn sย klincami sa navrhol len vย hornej ฤasti vรคฤลกieho zosuvu, kde sa zemina zosunula aj sย ฤasลฅou krajnice. Vย ฤase spracovania dokumentรกcie bolo toto miesto opravenรฉ aย komunikรกcia vย tomto รบseku bola zaloลพenรก na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, ktorรฉ vย hlave prechรกdzali do ลพelezobetรณnovej dosky. Poลพiadavkou sprรกvcu komunikรกcie bolo navrhnรบลฅ vย tomto mieste rieลกenie, ktorรฉ depresiu zarovnรก sย okolitรฝm terรฉnom. Zabezpeฤiลฅ sa to dalo len torkrรฉtom so zemnรฝmi klincami.

Vysokopevnostnรฉ siete vo vรคฤลกine sanovanรฉho รบseku sรบ navrhnutรฉ tak, ลพe budรบ bezpeฤne zachytรกvaลฅ povrchovรบ zvetranรบ vrstvu bridlรญc, ktorรก ฤasom zvetrรก aลพ na hrรบbku 1,2 m. Takรฉto rieลกenie sa navrhlo vย miestach, ktorรฉ potenciรกlne ohrozovali dneลกnรบ traลฅ. Pred realizรกciou sietรญ sa existujรบca zvetranรก vrstva odstrรกni aj sย rozvoฤพnenรฝmi sutinami. Miesto tektonickรฉho zlomu, vย ktorom je horninovรฝ masรญv znaฤne rozpukanรฝ, sa doplnilo oย zabezpeฤenie trvalรฝmi zemnรฝmi kotvami, kotviacimi zvislรฉ ลพelezobetรณnovรฉ rebrรก. Vย mieste potenciรกlneho tektonickรฉho zlomu sa osovรก vzdialenosลฅ klincov zmenลกila. Dฤบลพka klincov sa vย tรฝchto miestach predฤบลพila na zรกklade predpokladu, ลพe vย tomto รบseku je pokryvnรก rozvoฤพnenรก vrstva sย vรคฤลกou hrรบbkou.

Na vstupnej porade kย predmetnej sanรกcii sa odporรบฤalo zrealizovaลฅ vย pรคte svahu retenฤno-ochrannรฝ mรบr vย celej dฤบลพke sanรกcie. Po predloลพenรญ statickรฝch vรฝpoฤtov deklarujรบcich bezpeฤnosลฅ nรกvrhu zaistenia svahu sa retenฤnรฝ mรบr skrรกtil na minimรกlnu nevyhnutnรบ dฤบลพku. Navrhol sa vย mieste pred sieลฅovanรญm, vย รบseku, kde sa ลพelezniฤnรก traลฅ odฤaฤพuje od svahu.

Vย projekte sa ลกpecifikovali zรกkladnรฉ parametre prvkov, ktorรฉ musia jednotlivรฉ varianty sanรกcie spฤบลˆaลฅ. Pri kotvรกch to boli predpรญnacie sily, poฤet pramencov, dฤบลพka kotvy aย koreลˆa, minimรกlny priemer vrtu, priemer vyinjektovanรฉho koreลˆa. Pri klincoch iลกlo oย priemer oceฤพovรฉho profilu, minimรกlny priemer vrtu, materiรกl profilu, dฤบลพku klinca vย horninovom prostredรญ aย dฤบลพku nad terรฉnom. Vย prรญpade vysokopevnostnรฝch sietรญ iลกlo najmรค oย pevnosลฅ siete vย pozdฤบลพnom aย prieฤnom smere (prรญpadne diagonรกlnom smere), spรดsobe povrchovej ochrany aย maximรกlnej veฤพkosti oka.

Opis ลกtyroch variantov zabezpeฤenia svahu postihnutรฉho zosuvnou ฤinnosลฅou
1. Od ลพkm 141,535 po ลพkm 141,560 je navrhnutรฝ ลพelezobetรณnovรฝ retenฤno-ochrannรฝ mรบr, ktorรฝ bude slรบลพiลฅ na zachytรกvanie prรญpadnรฝch malรฝch strลพรญ pri vรฝdatnej zrรกลพkovej ฤinnosti. ลฝelezobetรณnovรฝ mรบr bude chrรกniลฅ ลพelezniฤnรบ traลฅ pred akumulรกciou sutiny. Je navrhnutรฝ na zachytenie odtrhu dฤบลพky 6ย m vย hrรบbke 1,0ย m zย hornej ฤasti svahu. Vรฝลกka zosunu masy je 14 m. Mรบr bude zaloลพenรฝ na mikropilรณtach. Pri vรฝpoฤte plรกลกลฅovรฉho trenia mikropilรณt sa uvaลพovalo, ลพe polovica dฤบลพky mikropilรณt bude vย zemine F6 aย druhรก polovica vย poloskalnej hornine R5, R4. Tรบto skutoฤnosลฅ je nevyhnutnรฉ overiลฅ pri vrtnรฝch prรกcach. Rub mรบra musรญ byลฅ od akumulovanej sutiny pravidelne ฤistenรฝ.

2. Vย staniฤeniach ลพkm 141,560 โ€“ 141,600, ฤalej vย ลพkm 141,625 โ€“ 141,680 aย 141,705 โ€“ 141,840 sa sanรกcia svahu postihnutรฉho potencionรกlnymi zosuvmi navrhuje zrealizovaลฅ pomocou klincovania vย kombinรกcii so sieลฅovanรญm vysokopevnostnรฝmi sieลฅami. Vย tรฝchto รบsekoch je potrebnรฉ navetranรบ povrchovรบ vrstvu oฤistiลฅ. Oฤistenรฝ povrch musia tvoriลฅ poloskalnรฉ horniny pevnostnej triedy minimรกlne R6. Vย projekte sa preลˆ vyลกpecifikovali minimรกlne pevnostnรฉ parametre, ktorรฉ je potrebnรฉ dosiahnuลฅ na zaistenie bezpeฤnosti. Takisto sa ลกpecifikovala maximรกlna hrรบbka hornรญn R6, aย to na 1,2 m. Pod touto vrstvou musia byลฅ zdokumentovanรฉ poloskalnรฉ horniny triedy R5 sย hrรบbkou do 1,4ย m sย minimรกlnymi pevnostnรฝmi parametrami opรญsanรฝmi vย projekte. Pod horninou R5 sa musia pri vล•tacรญch prรกcach overiลฅ poloskalnรฉ horniny triedy R4.

ย ย ย  Stabilitu vysokopevnostnej siete budรบ zabezpeฤovaลฅ trvalรฉ zemnรฉ klince. Raster klincov pri zabezpeฤovanej 1,1ย m aลพ 1,2ย m hrubej zvetranej vrstve bude 4,0ย m ร— 4,0 m. Dฤบลพka nosnรฝch klincov musรญ byลฅ minimรกlne 3,0 m. Navrhnutรฉ klince sรบ CKT tyฤe sย minimรกlnym priemerom 28 mm.

ย ย ย  Vย prรญpade akรฝchkoฤพvek odliลกnostรญ od predpokladov vย projekte je potrebnรฉ po konzultรกcii dodรกvateฤพa, projektanta aย investora operatรญvne robiลฅ รบpravy, ฤi uลพ vย zmenลกovanรญ rastrov klincov, zvรคฤลกovanรญ prierezov klincov alebo ich dฤบลพok.

3. Vย ลพkm 141,680 aลพ 141,705 moลพno zย dรดvodu predpokladanej tektonickej poruchy oฤakรกvaลฅ vรคฤลกiu povrchovรบ hrรบbku poloskalnรฝch hornรญn (zemรญn) R6. Predpokladรกme, ลพe po zosunutรญ mรดลพe byลฅ vย predmetnom staniฤenรญ hrรบbka R6 do 1,5ย m. Pevnostnรฉ parametre pre R6 boli opรคtovne zadefinovanรฉ vย projekte aย vychรกdzali zo zรกverov inลพinierskogeologickรฉho posudku. Pod R6 bola prieskumom definovanรก hrรบbka poloskalnรฝch hornรญn R5 okolo 2,5 m. Poloskalnรฉ horniny R4 boli dokumentovanรฉ vย hฤบbke asi 4,0ย m od povrchu terรฉnu.

ย ย ย  Stabilitu vysokopevnostnej siete budรบ vย tomto รบseku opรคลฅ zabezpeฤovaลฅ trvalรฉ zemnรฉ klince. Ich raster pri zabezpeฤovanej 1,5-metrovej vrstve R6, ฤasom zvetranej R6 do hฤบbky 1,2ย m bude 3,5ย m ร— 3,5ย m. Dฤบลพka nosnรฝch klincov bude minimรกlne 4,5ย m, zย ktorรฝch 0,1ย m bude nad terรฉnom. Aj vย tomto prรญpade klince tvoria CKT tyฤe sย priemerom 28 mm, vkladanรฉ do vrtov priemeru 133 mm.

ย ย ย  Systรฉm sietรญ je po obvode upevnenรฝ lanami sย priemerom 12 mm, ktorรฉ sรบ miestne upevnenรฉ lanovรฝmi kotvami alebo zemnรฝmi klincami. Aby sa zabrรกnilo vyplavovaniu zvetranรฝch ฤastรญc bridlรญc cez okรก sietรญ, umiestni sa pod siete protierรณzna georohoลพ. Klince uchytรกvajรบce siete sa budรบ predpรญnaลฅ na silu 30 kN momentovรฝm kฤพรบฤom.

4. รšsek vย ลพkm 141,605 aลพ 141,625 je poznaฤenรฝ tektonickรฝm poruลกenรญm. Ako prvรฝ bol zasiahnutรฝ zosunutรญm povrchovej vrstvy najviac postihnutej erรณziou, pravdepodobne vplyvom dlhodobรฉho aย vรฝdatnรฉho pรดsobenia zrรกลพkovej aย podzemnej vody.

ย ย ย  Vย tomto rozmedzรญ staniฤenรญ sa predpokladalo, ลพe pred zosunutรญm svahu hrรบbka poloskalnรฝch hornรญn R6 aย sutรญn dosahovala hodnotu 2,5 aลพ 3,0 m. Keฤลพe doลกlo kย zosunutiu ฤasti svahu vย mocnosti maximรกlne 2,0 m, vย tomto รบseku povrchovรบ vrstvu tvoria horniny R6 sย hrรบbkou maximรกlne 1,1ย m. Pod R6 sa predpokladรก vรฝskyt poloskalnej horniny R5 sย vรฝraznรฝm poruchami do hฤบbky 6,0 aลพ 7,0ย m od povrchu dneลกnรฉho terรฉnu. Nรกsledne sa aลพ vย hฤบbke 6,0 โ€“ 7,0ย m na zรกklade prieฤnych rezov spracovanรฝch vย IGP predpokladรก vรฝskyt poloskalnej horniny R4, ktorรบ charakterizuje veฤพkรก aลพ veฤพmi veฤพkรก hustota diskontinuรญt. Zย uvedenรฝch dรดvodov je รบsek zabezpeฤenรฝ ลพelezobetรณnovรฝmi kotevnรฝmi rebrami vย kombinรกcii sย trvalรฝmi zemnรฝmi kotvami, sieลฅovanรญm aย klincami. Vrchnรก ฤasลฅ zosunutรฉho svahu sa vย danej dฤบลพke zabezpeฤรญ striekanรฝm betรณnom aย zemnรฝmi klincami.

ย ย ย  Pod plochou vytvorenou striekanรฝm betรณnom sa vytvorรญ ryha, ktorรก sa vyplnรญ humรณznou zeminou. Do nej sa vysadia vhodnรฉ popรญnavรฉ rastliny, ฤรญm sa zabezpeฤรญ zazelenanie sivej plochy, ktorรบ tvorรญ striekanรฝ betรณn.
ย ย ย  Pod striekanรฝm betรณnom budรบ stabilitu zabezpeฤovaลฅ ลพelezobetรณnovรฉ kotevnรฉ rebrรก vย rozmeroch 0,5 ร— 0,7 m. Kaลพdรฉ rebro bude kotvenรฉ dvoma trojpramencovรฝmi kotvami, ktorรฉ je potrebnรฉ predopnรบลฅ na silu 250 kN. Skรบลกobnรก predpรญnacia sila bude 1,25-nรกsobok poลพadovanej sily predopnutia. Rebro musรญ byลฅ zย dรดvodu รบnosnosti podloลพia zapustenรฉ do terรฉnu minimรกlne 0,2 m. Do rebier na vรฝstuลพ sa cez spojovacie krรบลพky zย kaลพdej strany uchytรญ vysokopevnostnรก oceฤพovรก sieลฅ.

ย ย ย  Vย rรกmci projektu je navrhnutรฉ odvodnenie celรฉho miesta pomocou korugovanรฝch drenรกลพnych rรบr DN 100, ktorรฉ budรบ osadenรฉ do vyhฤบbenรฝch rรฝh sย rozmermi 0,2 ร— 0,25 m. Rรบry sa obalia netkanou geoยญtextรญliou predpรญsanej ploลกnej hmotnosti aย obsypรบ drenรกลพnym materiรกlom.

Obr. 3ย  Deformaฤnรก sieลฅ jednรฉho zย posudzovanรฝch rezov Obr. 4ย  Priebehy sรญl vย jednotlivรฝch prvkoch

Bludnรฉ prรบdy
Pretoลพe sa sanรกcia realizuje pri trati sย jednosmernou trakฤnou sรบstavou, bolo nevyhnutnรฉ vybaviลฅ vลกetky ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie zariadenรญm na meranie korรณzneho potenciรกlu (รบฤinkov blรบdivรฝch prรบdov). Pre minimalizovanie tรฝchto รบฤinkov na oceฤพovรฉ siete je potrebnรฉ bloky sietรญ fyzicky od seba oddeliลฅ. Medzi sieลฅami musรญ vzniknรบลฅ priestor veฤพkosti 0,3ย m bez vodivรฉho prepojenia. Siete sa budรบ deliลฅ po 30 aลพ 35ย m.
Vย sanovanom รบseku trate bolo nevyhnutnรฉ staticky zabezpeฤiลฅ vลกetky trakฤnรฉ stoลพiare zย dรดvodu ich podkopania poฤas realizรกcie odvodลˆovacej priekopy. Statickรฉ zabezpeฤenie zรกkladov trakฤnรฝch stoลพiarov bolo navrhnutรฉ pomocou mikropilรณt. Vzhฤพadom na priebeh terรฉnu je odvodnenie vย pรคte sanรกcie navrhnutรฉ pomocou prefabrikรกtov TZM.

Na overenie predpokladov tรฝkajรบcich sa najmรค รบrovne rozhrania jednotlivรฝch tried poloskalnรฝch hornรญn sa vย projekte ลกpecifikovala potreba opรญsaลฅ zloลพenie geologickej skladby, pri vล•tacรญch prรกcach na osadenie klincov, aย to pri kaลพdom pรคtnรกstom klinci.

Obr. 5ย  Priebeh deformรกciรญ po namodelovanรญ zvetrania povrchovej vrstvy sย uvaลพovanou hrรบbkou Obr. 6ย  Ukladanie sietรญ na svahy

Vรฝpoฤtovรฉ metรณdy
Ako hlavnรก vรฝpoฤtovรก metรณda sa na nรกvrh sanรกcie pouลพila metรณda koneฤnรฝch prvkov (MPK). Programom sa posรบdili celkovรฉ stability vลกetkรฝch rezov aย vย prรญpade nรกvrhu sietรญ aย klincov sa dimenzaฤnรฉ hodnoty jednotlivรฝch prvkov porovnali sย klasickรฝmi vรฝpoฤtami (analytickรก metรณda). Vย prรญpade posรบdenia aย nadimenzovania rezu vย tektonickom zlome, ktorรฝ je zabezpeฤenรฝ kotvami kotviacimi ลพelezobetรณnovรฉ rebrรก, klincami aย sieลฅovanรญm, sa pouลพila len metรณda MKP.

Pri porovnanรญ vรฝsledkov oboch metรณd moลพno skonลกtatovaลฅ, ลพe pri metรณde koneฤnรฝch prvkov sa zistili vย klincoch aย sieลฅach menลกie sily. Vย klincoch boli menลกie oย 10ย %, vย sieลฅach oย pribliลพne 15โ€ฏ%. Tieto rozdiely vย namรกhanรญ sรบ pravdepodobne spรดsobenรฉ tรฝm, ลพe pri vรฝpoฤte MKP dochรกdza kย reรกlnejลกiemu prerozdeleniu sรญl. Vychรกdza to zo skutoฤnosti, ลพe sa modeluje celรฝ posudzovanรฝ rez sย celรฝm geologickรฝm rozhranรญm. Pri klasickej vรฝpoฤtovej metรณde sa uvaลพuje len oย jednom type zemรญn (hornรญn) aย pouลพรญva sa zjednoduลกenรก vรฝpoฤtovรก metรณda, ktorรก sa mรดลพe od skutoฤnรฉho sprรกvania zemรญn mierne odliลกovaลฅ. Klasickรก metรณda definuje najnepriaznivejลกie moลพnรฉ poruลกenie, aย preto dรกva pravdepodobne vyลกลกie hodnoty namรกhania.
Na zรกklade opรญsanรฝch skutoฤnostรญ nemoลพno jednoznaฤne povedaลฅ, ลพe metรณda MKP dรกva vo vลกeobecnosti ekonomickejลกรญ nรกvrh. Do vรฝpoฤtu totiลพ vstupuje oveฤพa viac okrajovรฝch podmienok aย pri inรฝch parametroch horninovรฉho prostredia (sklonoch vrstiev, svahov, geologickรฝch vrstvรกch) nemoลพno vylรบฤiลฅ, ลพe sa ลˆou nezistia vรคฤลกie namรกhania jednotlivรฝch prvkov ako klasickou metรณdou.

Na vyslovenie jednoznaฤnรฝch zรกverov by sa mali spracovaลฅ rozsiahlejลกie ลกtรบdie aย porovnania. Jednoznaฤnรฉ zรกvery nemoลพno urobiลฅ na zรกklade jednรฉho konkrรฉtneho nรกvrhu zabezpeฤenia aย porovnania dvoch metรณd. Sย veฤพkou pravdepodobnosลฅou by sa najefektรญvnejลกรญ nรกvrh zรญskal posรบdenรญm 3D modelu, ktorรฝ vie zohฤพadniลฅ pรดsobenie namรกhania vo vลกetkรฝch troch smeroch. Keฤลพe takรฝmto programom nedisponujeme, tรบto skutoฤnosลฅ nemรดลพeme ku dลˆu spracovania tohto ฤlรกnku overiลฅ. Vย posรบdenรญ kaลพdรฉho rezu sa uvaลพoval aj vplyv seizmicity.

Typ vysokopevnostnรฝch sietรญ
Na zรกklade poลพiadaviek definovanรฝch vย projekte aplikuje hlavnรฝ dodรกvateฤพ stavby zabezpeฤenie zosuvnรฉho svahu siete od spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE. Prieฤna pevnosลฅ celรฉho systรฉmu je zabezpeฤenรก doplnenรญm prieฤnych aย diagonรกlnych oceฤพovรฝch lรกn kย sieลฅam Steelgrid HR30. Zรกยญkladnรฉ prvky nosnรฉho systรฉmu sietรญ sรบ opรญsanรฉ ฤalej.
ย 
Oceฤพovรฉ lano
Oceฤพovรฉ lano (DIN 3060) je vinutรฉ klasickรฝm spรดsobom so skladbou 6 ร— 19, sย konopnou duลกou, stredne ohybnรฉ, odolnรฉ proti oderu. Povrch drรดtov je galvanicky pozinkovanรฝ, trieda A. Priemer lana je 10 mm.
ย 
Steelgrid HR30
Ide oย geokompozit pozostรกvajรบci zย dvojzรกkrutovej oceฤพovej siete typu 8 ร— 10, pletenej zย drรดtu sย priemerom 2,7ย mm (EN 10218-2 aย EN 10223-3). Je individuรกlne galvanicky chrรกnenรก zliatinou Galmac (zinkovo-hlinรญkovรก zliatina) vย mnoลพstve presahujรบcom 245 g/m2.

Integrovanรฉ oceฤพovรฉ lanรก majรบ nominรกlny priemer 8,0 mm (EN 10264-2/DIN 3060/UNI ISO 2408), drรดty lana majรบ nominรกlnu pevnosลฅ 1โ€ฏ770โ€ฏN/mm2 aย sรบ jednotlivo galvanizovanรฉ zliatinou Galmac podฤพa EN 10264-2, trieda B. Oceฤพovรฉ lanรก sรบ zย dรดvodu zabezpeฤenia integrovanej celistvosti geokompozitu pozdฤบลพne vpletenรฉ do dvojzรกkrutovej siete poฤas procesu vรฝroby. Vzdialenosลฅ vpletenรฝch lรกn je 300โ€ฏmm. Geokompozit sa dodรกva vย rolkรกch ลกรญrky 2,9ย m aย dฤบลพky 25 m.
ย 
Steelgrid HR systรฉmovรก platลˆa
Systรฉmovรก platลˆa (obr. 7) je vysokopevnostnรฝ prvok sย klenutรฝm otvorom vย strede aย zahnutรฝmi rohmi na ฤo najlepลกie prichytenie lรกn geokompozitu Steelgrid HR aย najlepลกiu smerovรบ variabilitu kotviacich prvkov. Rozmery platne sรบ 250 ร— 250ย mm, priemer otvoru je 37 mm, hrรบbka platne 8,0ย mm. Trieda ocele je S235LRG2, galvanizovanรก ลพiarovo podฤพa EN ISO 1461-2, sย mnoลพstvom zinku najmenej 500 g/m2.

Obr. 7ย  Systรฉmovรก platลˆa prichytรกvajรบca siete Obr. 8ย  Typy vysokopevnostnรฝch sietรญ

Zรกver
Dรดvodom aktivizรกcie zosuvov boli sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou klimatickรฉ pomery vย danom roku. Vย obdobรญ mรกja aลพ augusta 2010 vย predmetnom รบzemรญ padlo nadpriemernรฉ mnoลพstvo zrรกลพok. Zosunutiu sutรญn aย povrchovej vrstvy bridlรญc napomohlo aj ich degradovanie procesom zvetrรกvania poฤas rokov od zrealizovania ลพelezniฤnej trate.

Do ฤasu spracovania tohto ฤlรกnku sa odliลกnosti od projektovanรฝch predpokladov nepotvrdili ani pri identifikรกcii zlomov, ani pri predpokladanรฝch rozhraniach jednotlivรฝch poloskalnรฝch hornรญn vrรกtane mocnosti povrchovรฉho zvetrania aย pevnostnรฝch parametrov hornรญn.

Sieลฅovanie strmรฝch svahov tvorรญ vย urฤitรฝch prรญpadoch vhodnรบ alternatรญvu kย striekanรฝm betรณnom. Hlavnou vรฝhodou je ich estetickejลกie splynutie sย okolitรฝm terรฉnom aย rรฝchlosลฅ realizรกcie.

Projektantom nรกvrhu sanรกcie je spoloฤnosลฅ PRODEX, spol. sย r. o., aย dodรกvateฤพom vysokopevnostnรฝch sietรญ pre sanรกciu je spoloฤnosลฅ MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
ย 
TEXT: Ing. Roman Kezman, Ing. Jozef Sลˆahniฤan
FOTO: PRODEX, MACCAFERRI CENTRAL EUROPE
ย 
Roman Kezman je vedรบci oddelenia geotechniky vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o.

Jozef Sลˆahniฤan je technickรฝ riaditeฤพ vย spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie