Inลกtalรกcia ochrannรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR pomocou vrtuฤพnรญka
Galรฉria(10)

Sanรกcia vybranรฝch skalnรฝch zรกrezov na trati Banskรก Bystrica โ€“ Dolnรก ล tubลˆa

Partneri sekcie:

Cieฤพom tohto ฤlรกnku je poukรกzaลฅ na moลพnosti rieลกenia ochrany proti padaniu skรกl, ktorรฝm sรบ priamo ohrozenรฉ mnohรฉ รบseky cestnej aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. ฤŒlรกnok sa zaoberรก konkrรฉtnym prรญpadom rieลกenia tejto problematiky na ลพelezniฤnej trati Banskรก Bystrica โ€“ Dolnรก ล tubลˆa vย sprรกve ลฝelezniฤnej spoloฤnosti Slovensko, a. s, kde sa vย sรบฤasnosti realizujรบ opatrenia na zaistenie bezpeฤnej prevรกdzky, aย to prevaลพne formou oplรกลกtenia zย vรฝstuลพnรฝch oceฤพovรฝch sietรญ.

Generรกlnym zhotoviteฤพom predmetnรฉho รบseku sanรกcie sรบ spoloฤnosti Adifex, a. s., (portรกly tunelov) aย VHS-PS, s. r. o. (skalnรฉ bralรก); hlavnรฉ sanaฤnรฉ prรกce realizuje spoloฤnosลฅ En Libre, s. r. o. Hlavnรฝm projektantom je spoloฤnosลฅ Geotechnik SK, s. r. o.

Dodรกvateฤพom technickรฝch rieลกenรญ sanรกcie svahov aย ochrany proti padaniu skรกl je spoloฤnosลฅ MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o. Vย roku 2018 sa zrealizovali mapovacie prรกce na zistenie rozsahu zvetranosti skalnรฝch brรกl nad ลพelezniฤnou traลฅou aย portรกlmi tunelov oznaฤenรฝmi ako P12, P13.

Inลพinierskogeoยญlogickรฉ mapovanie zรกujmovรฉho รบzemia sa okrem geologickej stavby zameralo predovลกetkรฝm na zhodnotenie vyskytujรบcich sa geodynamickรฝch javov/procesov aย moลพnosti ohrozenia prechodnรฉho prierezu koฤพajiska.

Celkovรฝ pohฤพad na skalnรฉ bralรก po oฤistenรญ
ฤŒistenie skalnรฝch brรกl horolezeckou technikou
Inลกtalรกcia ochrannรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR pomocou vrtuฤพnรญka
Inลกtalรกcia ochrannรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR pomocou vrtuฤพnรญka
Pohฤพad na inลกtalรกciu dynamickej bariรฉry RMC 200/A pred osadenรญm zรกchytnรฝch panelov
Pohฤพad na jeden z rieลกenรฝch tunelovรฝch portรกlov
Pohฤพad na skalnรฉ bralo poฤas inลกtalรกcie ochrannรฝch sietรญ SteelGridยฎHR
Pohฤพad na sรบstavu skalnรฝch brรกl na ลพelezniฤnej trati Banskรก Bystrica - Dolnรก ล tubลˆa pri stanici Harmanec Jaskyลˆa

Po vyhotovenรญ fotogrametrickรฉho 3D modelu sa vyhotovil plรกn so sieลฅovรฝm rozdelenรญm skalnรฉho รบtvaru do kvadrantov; model sa vytvoril pre jednoduchลกiu orientรกciu na skalnom brale pri meranรญ diskontinuรญt. Meranie aย zapisovanie hodnรดt orientรกcie aย sklonu diskontinuรญt, ako aj ich charakter, prebiehalo pomocou horolezeckej techniky vย tรญmovej spoluprรกci.

Medzi najฤastejลกie zย geodynamickรฝch procesov, ktorรฉ sa vyskytujรบ vย skรบmanom รบzemรญ, patria svahovรฉ pohyby typu skalnรฉho rรบtenia โ€“ opadรกvanie, zosypรกvanie, odvaฤพovanie preklopenรญm alebo skฤบznutรญm. Bloky dosahujรบ veฤพkosลฅ aลพ 50 ร— 50 ร— 70 cm aย priamo ohrozujรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ.

Skalnรฉ rรบtenia sรบ viazanรฉ na zรณny skalnรฝch stien โ€“ bralรก. Tie sรบ takmer vลกade porastenรฉ trรกvnatรฝm, krovinatรฝm aย stromovรฝm porastom, ktorรฝ prispieva vรฝznamnou mierou kย rozvoฤพลˆovaniu skalnรฝch blokov. Zย hฤพadiska aktivity ide oย periodickรฉ javy, aย to aktรญvne aย potenciรกlne.

Aktivizรกcia tรฝchto javov nastรกva vย dรดsledku ฤinnosti vody vย ฤase prรญvalovรฝch zrรกลพok aย nรกslednej vodnej erรณzie, intenzรญvneho zvetrรกvania aย rรฝchlej degradรกcie fyzikรกlno-mechanickรฝch vlastnostรญ aย ruลกivej ฤinnosti koreลˆov krovรญn.

Vรฝsledkom je zhorลกovanie stavu skalnรฝch stien aย opadรกvanie รบlomkov do priestoru ลพelezniฤnej trate. Zvetrรกvanie prebieha veฤพmi rรฝchlo vย poruลกenรฝch horninรกch do hฤบbky premล•zania 1,26 m pod povrchom. Svahy skalnรฉho zรกrezu nad ลพelezniฤnou traลฅou aย portรกlmi tunela majรบ premennรบ vรฝลกku od 20 do 40 m vย sklone nad 45หš.

Vย sรบฤasnosti nie sรบ chrรกnenรฉ pasรญvnou ani aktรญvnou ochranou; vรฝnimkami sรบ jedno bralo aย portรกl tunela ฤ. 12, kde sรบ vybudovanรฉ ochrannรฉ ploty zย oceฤพovรฝch profilov, vyplnenรฉ drevenรฝmi hranolmi. Drevenรฉ hranoly aย nosnรฉ oceฤพovรฉ profily sรบ vลกak poลกkodenรฉ poveternostnรฝmi vplyvmi.

Sanรกcia vybranรฝch skalnรฝch zรกrezov na trati Banskรก Bystrica โ€“ Dolnรก ล tubลˆa

Na zรกklade prieskumu aย skรบลกok โ€žin situโ€œ boli navrhnutรฉ potrebnรฉ sanaฤnรฉ opatrenia brรกl aย portรกlov tunela. Nรกvrh zabezpeฤenia skalnรฉho svahu ลพelezniฤnรฉho zรกrezu po odstrรกnenรญ nรกletovej vegetรกcie aย uvoฤพnenรฝch skalnรฝch blokov spoฤรญval prevaลพne vย sanรกcii oceฤพovรฝmi vysokopevnostnรฝmi geokompozitnรฝmi sieลฅami SteelGrid HRยฎ vย kombinรกcii sย kotevnรฝmi prvkami.

Lokรกlne sa realizovali aj doplnenia oย ochrannรฉ ploty aย dynamickรบ bariรฉru Maccaferri RMC200/Aย sย energetickou absorpฤnou kapacitou 2 000 kJ.

รšseky so systรฉmom kotvenรฝch sietรญ

ฤŒasลฅ vรฝrazne zdegradovanรฝch รบsekov zabezpeฤuje kombinรกcia ochrannรฝch vysokopevnostnรฝch geokompozitnรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR30 aย priebeลพnรฝch kotevnรฝch prvkov. Vรฝstuลพnรฝ geokompozit SteelGridยฎ HR30 tvorรญ oceฤพovรก dvojzรกkrutovรก ลกesลฅuholnรญkovรก sieลฅ sย pozdฤบลพne vpletenรฝmi vysokopevnostnรฝmi lanami.

Ide oย dvojzรกkrutovรบ oceฤพovรบ sieลฅ typu 8×10 sย priemerom drรดtu 2,7 mm aย sย protikorรณznou ochranou Galmac (Zn + 5ย % Al). Vpletenรฉ vysokopevnostnรฉ oceฤพovรฉ lanรก typu 6x7WC-WSC vย zmysle EN 12385-2 majรบ nominรกlny priemer 8,0 mm.

Oceฤพovรฉ lanรก sรบ vpletenรฉ do dvojzรกkrutovej siete priamo pri jej vรฝrobe, aby sa zabezpeฤilo ฤo najlepลกie prepojenie oboch prvkov geokompozitu. Lano je do siete vpletenรฉ tak, aby bolo priame. Vzdialenosลฅ medzi jednotlivรฝmi lanami je 300 mm. ลคahovรก pevnosลฅ vรฝstuลพnej siete je 177 kN/m aย รบnosnosลฅ vย pretlaฤenรญ 149 kN.

Jednotlivรฉ rolky geokompozitu sรบ upevnenรฉ vย korune pomocou kotviaceho lana โˆ…ย 12 mm typu 6×19 uchytenรฉho do svahu kotvami sย dฤบลพkou 3,0 m vย osovej vzdialenosti 3,0 m. Hornรฉ kotvenie je umiestnenรฉ minimรกlne 0,75 m od hrany koruny svahu, za zvetranou zรณnou skalnรฉho masรญvu.

Geokompozit je ku skalnej stene ukotvenรฝ oceฤพovรฝmi pozinkovanรฝmi kotvami sย priemerom 32ย mm do vrtu sย priemerom 51 mm. Kotvenie je vย rastri 3,0ย ร—ย 3,0 m, sย dฤบลพkou 3,0ย m. Na hlavรกch klincov sรบ umiestnenรฉ systรฉmovรฉ roznรกลกacie platne Steelgridยฎ HR Plate sย rozmermi 250 ร— 250 ร— 8 mm. Platne sรบ na rohoch zakrivenรฉ sย cieฤพom vytvoriลฅ ฤo najlepลกie prepojenie oboch stabilizaฤnรฝch prvkov.

Pohฤพad na skalnรฉ bralo poฤas inลกtalรกcie ochrannรฝch sietรญ SteelGridยฎHR
Pohฤพad na skalnรฉ bralo poฤas inลกtalรกcie ochrannรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR |

รšseky so systรฉmom nekotvenรฝch sietรญ

Ostatnรบ ฤasลฅ brรกl, ktorรก je zย geologickรฉho hฤพadiska vย lepลกom stave, zabezpeฤuje kombinรกcia ochrannรฝch vysokopevnostnรฝch geoยญkompozitnรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR100, ukotvenรฝch len vย korune brala. Vรฝstuลพnรฝ geokompozit SteelGridยฎ HR 100 tvorรญ, podobne ako SteelGridยฎ HR30, oceฤพovรก dvojzรกkrutovรก ลกesลฅuholnรญkovรก sieลฅ sย pozdฤบลพne vpletenรฝmi vysokopevnostnรฝmi lanami.

Vzdialenosลฅ medzi jednotlivรฝmi lanami je 1ย 000 mm. ลคahovรก pevnosลฅ vรฝstuลพnej siete je 80 kN/m aย รบnosnosลฅ vย pretlaฤenรญ 85ย kN. Jednotlivรฉ rolky geokompozitu sรบ upevnenรฉ vย korune pomocou kotviaceho lana โˆ…โ€ฏ16โ€ฏmm typu 6×19 uchytenรฉho do svahu zvislรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 3,0 m aย vodorovnรฝmi dฤบลพkami 1,5 m.

Hornรฉ kotvenie je umiestnenรฉ minimรกlne 0,75 m od hrany koruny svahu, za zvetranou zรณnou skalnรฉho masรญvu. Osovรก vzdialenosลฅ kotiev je 2,5 aลพ 3,0ย m. Nekotvenรก sieลฅ je vย spodnej ฤasti priลฅaลพenรก betรณnovรฝmi zaลฅaลพovacรญmi blokmi umiestnenรฝmi pribliลพne 2,0 m nad รบrovลˆou koฤพaje. Statickรฝ nรกvrh kotvenรฝch sieti aย sieลฅovรฉho zรกvoja bol vyhotovenรฝ vo vรฝpoฤtovom programe MACRO Studioยฎ.

Dynamickรก bariรฉra

Na zรกklade obhliadky aย zamerania potrebnรฉho priestoru na aplikรกciu ochrannรฝch prvkov je na portรกli tunela ฤ. 12 navrhnutรก sanรกcia vย podobe dynamickej bariรฉry. Bariรฉra je inลกtalovanรก kolmo na predpokladanรบ trajektรณriu pรกdu bloku, sย celkovou dฤบลพkou 26 m aย vรฝลกkou 5,0 m.

Pred jej realizรกciou bolo potrebnรฉ oฤistiลฅ, odkopaลฅ, upraviลฅ povrch do pribliลพne vodorovnej lรญnie aย zrealizovaลฅ kotvenie podฤพa vรฝsledkov zย in-situ zaลฅaลพovacรญch testov. Bariรฉra sa dodรกva po komponentoch, ktorรฉ sa vzรกjomne spรกjajรบ na stavbe.

Bariรฉra ako celok musรญ byลฅ certifikovanรก ako systรฉm podฤพa smernice ETAG 27, ktorรก definuje spรดsob jej testovania aย zรกkladnรฉ poลพiadavky pri rรดznych energetickรฝch triedach. Prepoฤet sa realizoval na dvojpoฤพovรบ bariรฉru 2 000 kJ typu RMC 200/Aย โ€“ MACCAFERRI.

Celkovรฝ pohฤพad na skalnรฉ bralรก po oฤistenรญ
Celkovรฝ pohฤพad na skalnรฉ bralรก po oฤistenรญ |

Zรกver

Zdokumentovanรฉ geodynamickรฉ javy typu opadรกvania aย rรบtenia skalnรฝch รบlomkov majรบ potenciรกl ohroziลฅ bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej premรกvky. Skalnรฉ รบlomky, balvany aย bloky dosahujรบ rozmery aj viac ako 1โ€ฏm3 aย mรดลพu zasiahnuลฅ koฤพajisko ลพelezniฤnej trate. Preto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prevรกdzky, t. j. zabrรกniลฅ pรกdu skalnรฝch blokov do priestoru koฤพajiska.

Na zรกklade tรฝchto poznatkov sa pouลพili materiรกly urฤenรฉ na ลกpeciรกlne zakladanie aย geotechniku, ฤรญm sa dosiahlo optimรกlne rieลกenie sanรกcie predmetnรฝch skalnรฝch blokov sย efektรญvnym vyuลพitรญm ekonomickรฝch prostriedkov aย zabezpeฤila sa poลพadovanรก miera bezpeฤnosti prevรกdzky na trati.

Poฤas uลพรญvania tak bude zabezpeฤenรก poลพadovanรก miera bezpeฤnosti prechodovรฉho prierezu koฤพajiska, aby nedoลกlo kย ohrozeniu ฤพudรญ aย ลพelezniฤnej dopravy.

Text: Ing. Juraj Pagรกฤ, Ing. ฤฝuboลก Lichรฝ
Foto: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE
Juraj Pagรกฤ pรดsobรญ ako geotechnik vย spoloฤnosti Geotechnik SK. ฤฝuboลก Lichรฝ je obchodnรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE.

Literatรบra

  1. VRรBEL, B. Projektovรก dokumentรกcia: Sanรกcia skalnรฝch stien nad portรกlmi P2 tunela ฤ. 12 (km 27,600) aย nad portรกlom P2 tunela ฤ. 13 (km 27,800) na trati B. Bystrica โ€“ odb. D. ล tubลˆa โ€“ realizรกcia.
  2. VRรBEL, B. Projektovรก dokumentรกcia: Sanรกcia skalnรฉho zรกrezu na trati B. Bystrica โ€“ odb. D. ล tubลˆa vย km 26,100 โ€“ 26,700 โ€“ realizรกcia.
  3. PAGรฤŒ, J. โ€“ LICHร, L.: Sanรกcia vybranรฝch skalnรฝch zรกrezov na trati Banskรก Bystrica โ€“ Dolnรก ล tubลˆa. In: Slovenskรก geotechnickรก konferencia vย Bratislave. 05/2019.
  4. STN EN 14490 Vykonรกvanie ลกpeciรกlnych geotechnickรฝch prรกc: Klincovanie zemรญn.
  5. STN EN 1997-1 Navrhovanie geotechnickรฝch konลกtrukciรญ. ฤŒasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ pravidlรก.
  6. STN EN 1992-1-1 Navrhovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. ฤŒasลฅ 1-1: Vลกeobecnรฉ pravidlรก aย pravidlรก pre budovy.
  7. Fotodokumentรกcia En Libre, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 3/2019.

Najฤรญtanejลกie