Sanรกcia vybranรฝch skalnรฝch zรกrezov na trati Banskรก Bystrica โ Dolnรก ล tubลa
Cieฤพom tohto ฤlรกnku je poukรกzaลฅ na moลพnosti rieลกenia ochrany proti padaniu skรกl, ktorรฝm sรบ priamo ohrozenรฉ mnohรฉ รบseky cestnej aย ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. ฤlรกnok sa zaoberรก konkrรฉtnym prรญpadom rieลกenia tejto problematiky na ลพelezniฤnej trati Banskรก Bystrica โ Dolnรก ล tubลa vย sprรกve ลฝelezniฤnej spoloฤnosti Slovensko, a. s, kde sa vย sรบฤasnosti realizujรบ opatrenia na zaistenie bezpeฤnej prevรกdzky, aย to prevaลพne formou oplรกลกtenia zย vรฝstuลพnรฝch oceฤพovรฝch sietรญ.
Generรกlnym zhotoviteฤพom predmetnรฉho รบseku sanรกcie sรบ spoloฤnosti Adifex, a. s., (portรกly tunelov) aย VHS-PS, s. r. o. (skalnรฉ bralรก); hlavnรฉ sanaฤnรฉ prรกce realizuje spoloฤnosลฅ En Libre, s. r. o. Hlavnรฝm projektantom je spoloฤnosลฅ Geotechnik SK, s. r. o.
Dodรกvateฤพom technickรฝch rieลกenรญ sanรกcie svahov aย ochrany proti padaniu skรกl je spoloฤnosลฅ MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o. Vย roku 2018 sa zrealizovali mapovacie prรกce na zistenie rozsahu zvetranosti skalnรฝch brรกl nad ลพelezniฤnou traลฅou aย portรกlmi tunelov oznaฤenรฝmi ako P12, P13.
Inลพinierskogeoยญlogickรฉ mapovanie zรกujmovรฉho รบzemia sa okrem geologickej stavby zameralo predovลกetkรฝm na zhodnotenie vyskytujรบcich sa geodynamickรฝch javov/procesov aย moลพnosti ohrozenia prechodnรฉho prierezu koฤพajiska.
Po vyhotovenรญ fotogrametrickรฉho 3D modelu sa vyhotovil plรกn so sieลฅovรฝm rozdelenรญm skalnรฉho รบtvaru do kvadrantov; model sa vytvoril pre jednoduchลกiu orientรกciu na skalnom brale pri meranรญ diskontinuรญt. Meranie aย zapisovanie hodnรดt orientรกcie aย sklonu diskontinuรญt, ako aj ich charakter, prebiehalo pomocou horolezeckej techniky vย tรญmovej spoluprรกci.
Medzi najฤastejลกie zย geodynamickรฝch procesov, ktorรฉ sa vyskytujรบ vย skรบmanom รบzemรญ, patria svahovรฉ pohyby typu skalnรฉho rรบtenia โ opadรกvanie, zosypรกvanie, odvaฤพovanie preklopenรญm alebo skฤบznutรญm. Bloky dosahujรบ veฤพkosลฅ aลพ 50 ร 50 ร 70 cm aย priamo ohrozujรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ.
Skalnรฉ rรบtenia sรบ viazanรฉ na zรณny skalnรฝch stien โ bralรก. Tie sรบ takmer vลกade porastenรฉ trรกvnatรฝm, krovinatรฝm aย stromovรฝm porastom, ktorรฝ prispieva vรฝznamnou mierou kย rozvoฤพลovaniu skalnรฝch blokov. Zย hฤพadiska aktivity ide oย periodickรฉ javy, aย to aktรญvne aย potenciรกlne.
Aktivizรกcia tรฝchto javov nastรกva vย dรดsledku ฤinnosti vody vย ฤase prรญvalovรฝch zrรกลพok aย nรกslednej vodnej erรณzie, intenzรญvneho zvetrรกvania aย rรฝchlej degradรกcie fyzikรกlno-mechanickรฝch vlastnostรญ aย ruลกivej ฤinnosti koreลov krovรญn.
Vรฝsledkom je zhorลกovanie stavu skalnรฝch stien aย opadรกvanie รบlomkov do priestoru ลพelezniฤnej trate. Zvetrรกvanie prebieha veฤพmi rรฝchlo vย poruลกenรฝch horninรกch do hฤบbky premลzania 1,26 m pod povrchom. Svahy skalnรฉho zรกrezu nad ลพelezniฤnou traลฅou aย portรกlmi tunela majรบ premennรบ vรฝลกku od 20 do 40 m vย sklone nad 45ห.
Vย sรบฤasnosti nie sรบ chrรกnenรฉ pasรญvnou ani aktรญvnou ochranou; vรฝnimkami sรบ jedno bralo aย portรกl tunela ฤ. 12, kde sรบ vybudovanรฉ ochrannรฉ ploty zย oceฤพovรฝch profilov, vyplnenรฉ drevenรฝmi hranolmi. Drevenรฉ hranoly aย nosnรฉ oceฤพovรฉ profily sรบ vลกak poลกkodenรฉ poveternostnรฝmi vplyvmi.
Sanรกcia vybranรฝch skalnรฝch zรกrezov na trati Banskรก Bystrica โ Dolnรก ล tubลa
Na zรกklade prieskumu aย skรบลกok โin situโ boli navrhnutรฉ potrebnรฉ sanaฤnรฉ opatrenia brรกl aย portรกlov tunela. Nรกvrh zabezpeฤenia skalnรฉho svahu ลพelezniฤnรฉho zรกrezu po odstrรกnenรญ nรกletovej vegetรกcie aย uvoฤพnenรฝch skalnรฝch blokov spoฤรญval prevaลพne vย sanรกcii oceฤพovรฝmi vysokopevnostnรฝmi geokompozitnรฝmi sieลฅami SteelGrid HRยฎ vย kombinรกcii sย kotevnรฝmi prvkami.
Lokรกlne sa realizovali aj doplnenia oย ochrannรฉ ploty aย dynamickรบ bariรฉru Maccaferri RMC200/Aย sย energetickou absorpฤnou kapacitou 2 000 kJ.
รseky so systรฉmom kotvenรฝch sietรญ
ฤasลฅ vรฝrazne zdegradovanรฝch รบsekov zabezpeฤuje kombinรกcia ochrannรฝch vysokopevnostnรฝch geokompozitnรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR30 aย priebeลพnรฝch kotevnรฝch prvkov. Vรฝstuลพnรฝ geokompozit SteelGridยฎ HR30 tvorรญ oceฤพovรก dvojzรกkrutovรก ลกesลฅuholnรญkovรก sieลฅ sย pozdฤบลพne vpletenรฝmi vysokopevnostnรฝmi lanami.
Ide oย dvojzรกkrutovรบ oceฤพovรบ sieลฅ typu 8×10 sย priemerom drรดtu 2,7 mm aย sย protikorรณznou ochranou Galmac (Zn + 5ย % Al). Vpletenรฉ vysokopevnostnรฉ oceฤพovรฉ lanรก typu 6x7WC-WSC vย zmysle EN 12385-2 majรบ nominรกlny priemer 8,0 mm.
Oceฤพovรฉ lanรก sรบ vpletenรฉ do dvojzรกkrutovej siete priamo pri jej vรฝrobe, aby sa zabezpeฤilo ฤo najlepลกie prepojenie oboch prvkov geokompozitu. Lano je do siete vpletenรฉ tak, aby bolo priame. Vzdialenosลฅ medzi jednotlivรฝmi lanami je 300 mm. ลคahovรก pevnosลฅ vรฝstuลพnej siete je 177 kN/m aย รบnosnosลฅ vย pretlaฤenรญ 149 kN.
Jednotlivรฉ rolky geokompozitu sรบ upevnenรฉ vย korune pomocou kotviaceho lana โ ย 12 mm typu 6×19 uchytenรฉho do svahu kotvami sย dฤบลพkou 3,0 m vย osovej vzdialenosti 3,0 m. Hornรฉ kotvenie je umiestnenรฉ minimรกlne 0,75 m od hrany koruny svahu, za zvetranou zรณnou skalnรฉho masรญvu.
Geokompozit je ku skalnej stene ukotvenรฝ oceฤพovรฝmi pozinkovanรฝmi kotvami sย priemerom 32ย mm do vrtu sย priemerom 51 mm. Kotvenie je vย rastri 3,0ย รย 3,0 m, sย dฤบลพkou 3,0ย m. Na hlavรกch klincov sรบ umiestnenรฉ systรฉmovรฉ roznรกลกacie platne Steelgridยฎ HR Plate sย rozmermi 250 ร 250 ร 8 mm. Platne sรบ na rohoch zakrivenรฉ sย cieฤพom vytvoriลฅ ฤo najlepลกie prepojenie oboch stabilizaฤnรฝch prvkov.
รseky so systรฉmom nekotvenรฝch sietรญ
Ostatnรบ ฤasลฅ brรกl, ktorรก je zย geologickรฉho hฤพadiska vย lepลกom stave, zabezpeฤuje kombinรกcia ochrannรฝch vysokopevnostnรฝch geoยญkompozitnรฝch sietรญ SteelGridยฎ HR100, ukotvenรฝch len vย korune brala. Vรฝstuลพnรฝ geokompozit SteelGridยฎ HR 100 tvorรญ, podobne ako SteelGridยฎ HR30, oceฤพovรก dvojzรกkrutovรก ลกesลฅuholnรญkovรก sieลฅ sย pozdฤบลพne vpletenรฝmi vysokopevnostnรฝmi lanami.
Vzdialenosลฅ medzi jednotlivรฝmi lanami je 1ย 000 mm. ลคahovรก pevnosลฅ vรฝstuลพnej siete je 80 kN/m aย รบnosnosลฅ vย pretlaฤenรญ 85ย kN. Jednotlivรฉ rolky geokompozitu sรบ upevnenรฉ vย korune pomocou kotviaceho lana โ โฏ16โฏmm typu 6×19 uchytenรฉho do svahu zvislรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 3,0 m aย vodorovnรฝmi dฤบลพkami 1,5 m.
Hornรฉ kotvenie je umiestnenรฉ minimรกlne 0,75 m od hrany koruny svahu, za zvetranou zรณnou skalnรฉho masรญvu. Osovรก vzdialenosลฅ kotiev je 2,5 aลพ 3,0ย m. Nekotvenรก sieลฅ je vย spodnej ฤasti priลฅaลพenรก betรณnovรฝmi zaลฅaลพovacรญmi blokmi umiestnenรฝmi pribliลพne 2,0 m nad รบrovลou koฤพaje. Statickรฝ nรกvrh kotvenรฝch sieti aย sieลฅovรฉho zรกvoja bol vyhotovenรฝ vo vรฝpoฤtovom programe MACRO Studioยฎ.
Dynamickรก bariรฉra
Na zรกklade obhliadky aย zamerania potrebnรฉho priestoru na aplikรกciu ochrannรฝch prvkov je na portรกli tunela ฤ. 12 navrhnutรก sanรกcia vย podobe dynamickej bariรฉry. Bariรฉra je inลกtalovanรก kolmo na predpokladanรบ trajektรณriu pรกdu bloku, sย celkovou dฤบลพkou 26 m aย vรฝลกkou 5,0 m.
Pred jej realizรกciou bolo potrebnรฉ oฤistiลฅ, odkopaลฅ, upraviลฅ povrch do pribliลพne vodorovnej lรญnie aย zrealizovaลฅ kotvenie podฤพa vรฝsledkov zย in-situ zaลฅaลพovacรญch testov. Bariรฉra sa dodรกva po komponentoch, ktorรฉ sa vzรกjomne spรกjajรบ na stavbe.
Bariรฉra ako celok musรญ byลฅ certifikovanรก ako systรฉm podฤพa smernice ETAG 27, ktorรก definuje spรดsob jej testovania aย zรกkladnรฉ poลพiadavky pri rรดznych energetickรฝch triedach. Prepoฤet sa realizoval na dvojpoฤพovรบ bariรฉru 2 000 kJ typu RMC 200/Aย โ MACCAFERRI.
Zรกver
Zdokumentovanรฉ geodynamickรฉ javy typu opadรกvania aย rรบtenia skalnรฝch รบlomkov majรบ potenciรกl ohroziลฅ bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej premรกvky. Skalnรฉ รบlomky, balvany aย bloky dosahujรบ rozmery aj viac ako 1โฏm3 aย mรดลพu zasiahnuลฅ koฤพajisko ลพelezniฤnej trate. Preto je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ bezpeฤnosลฅ ลพelezniฤnej prevรกdzky, t. j. zabrรกniลฅ pรกdu skalnรฝch blokov do priestoru koฤพajiska.
Na zรกklade tรฝchto poznatkov sa pouลพili materiรกly urฤenรฉ na ลกpeciรกlne zakladanie aย geotechniku, ฤรญm sa dosiahlo optimรกlne rieลกenie sanรกcie predmetnรฝch skalnรฝch blokov sย efektรญvnym vyuลพitรญm ekonomickรฝch prostriedkov aย zabezpeฤila sa poลพadovanรก miera bezpeฤnosti prevรกdzky na trati.
Poฤas uลพรญvania tak bude zabezpeฤenรก poลพadovanรก miera bezpeฤnosti prechodovรฉho prierezu koฤพajiska, aby nedoลกlo kย ohrozeniu ฤพudรญ aย ลพelezniฤnej dopravy.
Foto: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE
Literatรบra
- VRรBEL, B. Projektovรก dokumentรกcia: Sanรกcia skalnรฝch stien nad portรกlmi P2 tunela ฤ. 12 (km 27,600) aย nad portรกlom P2 tunela ฤ. 13 (km 27,800) na trati B. Bystrica โ odb. D. ล tubลa โ realizรกcia.
- VRรBEL, B. Projektovรก dokumentรกcia: Sanรกcia skalnรฉho zรกrezu na trati B. Bystrica โ odb. D. ล tubลa vย km 26,100 โ 26,700 โ realizรกcia.
- PAGรฤ, J. โ LICHร, L.: Sanรกcia vybranรฝch skalnรฝch zรกrezov na trati Banskรก Bystrica โ Dolnรก ล tubลa. In: Slovenskรก geotechnickรก konferencia vย Bratislave. 05/2019.
- STN EN 14490 Vykonรกvanie ลกpeciรกlnych geotechnickรฝch prรกc: Klincovanie zemรญn.
- STN EN 1997-1 Navrhovanie geotechnickรฝch konลกtrukciรญ. ฤasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ pravidlรก.
- STN EN 1992-1-1 Navrhovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. ฤasลฅ 1-1: Vลกeobecnรฉ pravidlรก aย pravidlรก pre budovy.
- Fotodokumentรกcia En Libre, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 3/2019.