Simulรกtor riadenia tunelov
Sรบฤasnosลฅ je charakterizovanรก dynamickรฝm rozvojom infraลกtruktรบry, ktorej neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou je aj budovanie diaฤพniฤnรฝch รบsekov vrรกtane cestnรฝch tunelov. Spoloฤnosลฅ PPA CONTROLL, a. s., sa aktรญvne zรบฤastลuje na budovanรญ technolรณgiรญ tunelov a diaฤพnic od roku 2002. Nadviazala na bohatรฉ odbornรฉ znalosti a skรบsenosti, ktorรฉ mรก z oblasti automatizรกcie, elektrosystรฉmov ฤi inรฝch odvetvรญ, a รบspeลกne ich aplikovala aj v riadenรญ a monitorovanรญ cestnej dopravy.
Bohatรฉ skรบsenosti zรบroฤila PPA CONTROLL, a. s., pri tvorbe vysokoลกpecializovanรฉho pracoviska so simulรกtorom riadenia tunelov (SRT), ktorรฉ zrealizovala v roku 2013 pre Stavebnรบ fakultu ลฝilinskej univerzity v ลฝiline, Centrum vรฝskumu v doprave, v rรกmci podpory vรฝskumu zo ลกtrukturรกlnych fondov.
Simulaฤnรฉ pracovisko na obsluhu cestnรฝch tunelov
Simulaฤnรฉ pracovisko na obsluhu cestnรฝch tunelov je realizovanรฉ ako reรกlne pracovisko operรกtora pre virtuรกlny dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel s dฤบลพkou pribliลพne 1 km. Simulรกtor riadenia tunelov sa z pohฤพadu funkฤnosti realizoval na zรกklade reรกlnych situรกciรญ a riadiacich algoritmov pouลพรญvanรฝch na riadenie existujรบcich tunelov. Operรกtorom umoลพnรญ overiลฅ filozofiu riadenia a simulovaลฅ situรกcie, ktorรฉ sa pri skutoฤnej prevรกdzke tunela vyskytujรบ sรญce zriedkavo, no o to dรดleลพitejลกie je sprรกvne na ne reagovaลฅ.
PPA CONTROLL, a. s., zrealizovala simulรกtor riadenia tunelov (SRT) pre Stavebnรบ fakultu ลฝilinskej univerzity v ลฝiline, Centrum vรฝskumu v doprave.
Operรกtor sa prostrednรญctvom vizualizรกcie pohybuje v rovnakom prostredรญ ako na skutoฤnom operรกtorskom pracovisku dvojrรบrovรฉho tunela. Jeho pohฤพad na riadenรบ technolรณgiu tunela je totoลพnรฝ s reรกlnym riadiacim pracoviskom. Mimoriadne stavy mรดลพe overiลฅ na simulรกtore riadenia tunelov, ฤo nie je moลพnรฉ pri reรกlnej prevรกdzke technologickรฝch zariadenรญ tunela.
Pracovisko umoลพnรญ operรกtorom overiลฅ filozofiu riadenia a simulovaลฅ situรกcie, ktorรฉ sa pri skutoฤnej prevรกdzke tunela vyskytujรบ sรญce zriedkavo, no o to dรดleลพitejลกie je sprรกvne na ne reagovaลฅ.
Ciele pracoviska sรบ:
- pripraviลฅ operรกtorov na vรฝkon zberu dรกt na tvorbu predikฤnรฝch modelov,
- pripraviลฅ pracovnรญkov tunela na vรฝkon pracovnรฝch รบloh,
- pravidelne overovaลฅ a kontrolovaลฅ reakcie operรกtorov na simulovanรฉ mimoriadne udalosti,
- vytvoriลฅ priestor na odskรบลกanie rรดznych modelovรฝch situรกciรญ bez priamych vรคzieb na technologickรฉ vybavenie tunela.
Z funkฤnรฉho hฤพadiska mรดลพeme simulรกtor riadenia tunelov rozdeliลฅ na tieto ฤasti:
- riadiace a simulaฤnรฉ centrum,
- pracoviskรก operรกtorov,
- pracovisko koordinรกtora.
Simulaฤnรฉ pracovisko na obsluhu cestnรฝch tunelov je realizovanรฉ ako reรกlne pracovisko operรกtora.
Riadiace a simulaฤnรฉ centrum
Riadiace a simulaฤnรฉ centrum pozostรกva z dvoch zรกkladnรฝch modulov:
- modul simulรกcie CRS a technolรณgie tunela,
- modul simulรกcie 3D videodohฤพadu.
Modul simulรกcie CRS a technolรณgie tunela
Simulรกcia CRS sa realizovala v programovacom prostredรญ urฤenom na vytvรกranie riadiacich algoritmov pre reรกlne PLC (Programable Logic Controler) riadiace automaty pouลพรญvanรฉ na riadenie priemyselnรฝch aplikรกciรญ a umoลพลuje simulรกciu vลกetkรฝch procesov prevรกdzky skutoฤnรฉho systรฉmu. Prostrednรญctvom softvรฉrovรฝch vรฝvojovรฝch nรกstrojov vznikol aplikaฤnรฝ program, ktorรฝ simuluje funkcie reรกlneho riadiaceho systรฉmu technolรณgie tunela v plnom rozsahu a sรบbeลพne aj reakcie jednotlivรฝch technologickรฝch zariadenรญ pouลพitรฝch v tuneli.
Hardvรฉrovรฉ rieลกenie pracoviska tunelovรฝch ลกpecialistov (technikov รบdrลพby)
Modul simulรกcie 3D videodohฤพadu
Simulรกtor videodohฤพadu poskytuje animovanรฝ pohฤพad na simulovanรบ 3D scรฉnu tunela. Modul simulรกtora predstavuje autonรณmnu ฤasลฅ projektu ลกkoliaceho pracoviska a je funkฤne prepojenรฝ so simulรกtorom riadiaceho systรฉmu tunela tak, aby sa akcie vykonanรฉ operรกtorom v rรกmci riadenia technolรณgie ฤo najvernejลกie odzrkadฤพovali v simulovanรฝch scรฉnach. Grafickรฝ vzhฤพad simulรกcie je vytvorenรฝ pomocou animovanรฉho poฤรญtaฤovรฉho 3D modelu.
Modelovanรฝ tunel je verne vykreslenรฝ vrรกtane portรกlov, vรฝznamnรฉho technickรฉho vybavenia, prรญstupovรฝch ciest a nรกstupnรฝch plรดch zรกsahovรฝch jednotiek zรกchrannรฝch zloลพiek. Do tejto scรฉny sa pridรกvajรบ prvky umelej inteligencie (vozidlรก, chodci), ktorรฉ simulujรบ premรกvku a umoลพnia vznik mimoriadnych udalostรญ.
Sรบฤasลฅou simulรกtora videodohฤพadu sรบ animรกcie simulujรบce rรดzne situรกcie, ktorรฉ mรดลพu nastaลฅ v tunelovej rรบre. Implementovanรฉ sรบ tieto scenรกre:
- dopravnรก nehoda โ zrรกลพka vozidiel,
- dopravnรก nehoda โ poลพiar,
- ฤlovek v tuneli,
- pomaly idรบce vozidlo,
- stojace vozidlo,
- predmet na vozovke,
- vozidlo v protismere.
Pracovisko operรกtora
Pracovisko operรกtora je zostavenรฉ podฤพa osvedฤenรฝch princรญpov pouลพitรฝch pri realizรกcii reรกlnych operรกtorskรฝch pracovรญsk urฤenรฝch na monitorovanie a riadenie jednotlivรฝch ฤastรญ technologickรฉho vybavenia tunela. Toto pracovisko je realizovanรฉ ako pracovisko na obsluhu tunela s dvomi operรกtormi โ operรกtor na riadenie technolรณgie tunela a operรกtor na riadenie dopravy. Pracovisko operรกtora simulรกcie cestnรฉho tunela je vybavenรฉ dvomi poฤรญtaฤmi (operรกtorskรฝmi stanicami). Kaลพdรฝ z tรฝchto poฤรญtaฤov umoลพลuje rovnocennรฉ sledovanie a riadenie technologickรฉho vybavenia tunela a dopravy prostrednรญctvom troch nezรกvisle pracujรบcich obrazoviek.
Dva veฤพkoploลกnรฉ zobrazovaฤe, umiestnenรฉ na stene pred pracoviskom operรกtorov, ponรบkajรบ nepretrลพite pohฤพad na celkovรฝ stav najdรดleลพitejลกรญch technologickรฝch celkov a stav riadenia dopravy. Reรกlny pohฤพad na riadenรฉ priฤพahlรฉ รบseky ciest a samotnรฝ tunel poskytuje systรฉm kamerovรฉho dohฤพadu, ktorรฉho simulรกcia je zobrazenรก na ลกtyroch monitoroch, umiestnenรฝch takisto na stene pred operรกtormi. Operรกtor pomocou nich vidรญ 3D simulรกciu prejazdu vozidiel cez tunel a sleduje stav dopravnej situรกcie.
Pรดsobenie PPA CONTROLL, a. s., na trhu technologickรฉho vybavenia tunelov a diaฤพnic Na jar 2008 sa PPA CONTROLL, a. s., zรบฤastnila tendra na vรฝber zhotovovateฤพa technologickej ฤasti stavby tunela Bรดrik na diaฤพnici D1 v รบseku km 0,000 aลพ 8,000 Mengusovce โ Jรกnovce. Ako vรญลฅaz tendra podpรญsala na jeseล v roku 2008 zmluvu s objednรกvateฤพom a zรกroveล investorom โ Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou, a. s. Vรฝstavba technologickej ฤasti sa eลกte v roku 2007 plรกnovala na 12 aลพ 18 mesiacov s pรดvodnรฝm otvorenรญm tunela v marci 2009. PPA CONTROLL, a. s., prevzala stavenisko nakoniec aลพ na zaฤiatku marca 2009, no vฤaka intenzรญvnemu pracovnรฉmu nasadeniu vลกetkรฝch zloลพiek sa jej podarilo vybudovaลฅ celรบ technologickรบ ฤasลฅ za rekordnรฝch 8 mesiacov. V oblasti informaฤnรฝch systรฉmov diaฤพnic realizovala PPA CONTROLL, a. s., รบseky diaฤพnic D1 Pieลกลฅany โ Ladce, D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลฝilina-Strรกลพov, D1 Vaลพec โ Mengusovce, D1 Mengusovce โ Jรกnovce, I. รบsek, D1 Svinia โ Preลกov, D1 Studenec โ Beharovce, D1 dopracovanie kriลพovatky Beharovce. Sรบฤasลฅou realizรกcie boli vo vรคฤลกine prรญpadov aj lokรกlne operรกtorskรฉ pracoviskรก. |
Pracovisko koordinรกtora
Na รบฤely riadenia simulรกcie rรดznych prevรกdzkovรฝch stavov, vรฝnimoฤnรฝch situรกciรญ a posรบdenia sprรกvnosti reakcie obsluhy (operรกtorov/reportรฉrov) je vytvorenรฉ simulaฤnรฉ pracovisko koordinรกtora.
Pracovisko koordinรกtora pozostรกva z dvoch zรกkladnรฝch modulov:
- modul simulรกcie technologickรฉho vybavenia tunela,
- modul 3D simulรกcie kamerovรฉho dohฤพadu (3D videodohฤพadu).
Pracovisko umoลพลuje koordinรกtorovi v graยญfickej forme vykonรกvaลฅ tieto รบlohy:
- sprรกva scenรกrov dopravnej situรกcie,
- scรฉnickรฉ riadenie zberu dรกt a hodnotenia vรฝsledkov,
- spustenie scenรกra, zaฤiatok zberu dรกt a hodnotenie,
- zastavenie scenรกra, ukonฤenie zberu dรกt a archivรกcia spracovanรฝch dรกt,
- zmena parametrov prebiehajรบceho scenรกra (v prรญpade potreby),
- zadรกvanie povelov na hodnotenie dรกt (moลพยญnรฝ vznik a zรกnik mimoriadnych situรกciรญ),
- vyhodnotenie reakciรญ operรกtora/reportรฉra poฤas a po spracovanรญ dรกt.
Koordinรกtor mรก moลพnosลฅ prostrednรญctvom pracovnej stanice aktivovaลฅ:
- ลกtandardnรฉ situรกcie v riadenej technolรณgii a doprave โ zmeny prevรกdzkovรฝch parametrov, zmeny opacity a CO, zmeny jasu, zmeny prรบdenia a teploty vzduchu, zmeny teploty a tlaku poลพiarnej vody, ako aj zmeny dopravno-prevรกdzkovรฝch stavov ฤi intenzity a zloลพenia dopravnรฉho prรบdu a pod.,
- neลกtandardnรฉ situรกcie v riadenej technolรณgii a doprave โ poruchy, vรฝpadky a neลกtandardnรฉ stavy zariadenรญ, vรฝpadok napรกjania VN a NN, poruchy ventilรกtorov, poruchy osvetlenia, zmeny dopravnรฉho prรบdu, poruchy dopravnรฝch zariadenรญ, vรฝnimoฤnรฉ situรกcie v doprave (nehoda, poลพiar, spadnutรฝ nรกklad, prรญtomnosลฅ chodcov, porucha vozidla, vozidlo v protismere, kolรณna…),
- mimoriadne udalosti โ poลพiare, nehody, poruchy s veฤพkรฝm rozsahom, aktivรกcia SOS kabรญny atฤ. โ, ktorรฉ sa prezentujรบ prostrednรญctvom preddefinovanรฝch automaticยญkรฝch scenรกrov zobrazenรฝch 3D simulรกciou videoยญsekvenciรญ.
ล koliace pracovisko tunelovรฝch ลกpecialistov
Na tieto podnety automaticky reaguje pracovisko operรกtora, systรฉm simulรกcie CRS a systรฉm 3D simulรกcie kamerovรฉho dohฤพadu. Pracovisko koordinรกtora je fyzicky umiestnenรฉ vedฤพa pracoviska operรกtora. To umoลพลuje koordinรกtorovi sledovaลฅ a vyhodnocovaลฅ zรกsahy operรกtora v prรญpade podnetov, ktorรฉ mu nasimuluje. Koordinรกtor mรก k dispozรญcii technologickรบ obrazovku, na ktorej sรบ v prehฤพadnej tabuฤพkovej forme rozmiestnenรฉ jednotlivรฉ technologickรฉ celky s prรญsluลกnรฝmi technologickรฝmi objektmi. Kaลพdรฝ technologickรฝ objekt umoลพลuje nasimulovaลฅ vลกetky poruchovรฉ a prevรกdzkovรฉ stavy, ktorรฉ mรดลพu v reรกlnej prevรกdzke nastaลฅ.
Koordinรกtor mรดลพe nasimulovaลฅ jednu poruchu ฤi jeden prevรกdzkovรฝ stav konkrรฉtneho zariadenia, alebo sa mรดลพe rozhodnรบลฅ nasimulovaลฅ niekoฤพko porรบch a stavov zariadenรญ sรบฤasne. Okrem modifikovania reakciรญ technoยญlogickรฝch zariadenรญ tunela mรดลพe koordinรกtor ovplyvลovaลฅ aj dopravnรฉ zariadenia (premenยญnรฉ dopravnรฉ znaฤky, cestnรบ svetelnรบ signalizรกciu, rampy…). Dokonca mรดลพe generovaลฅ ich poruchy alebo neลกtandardnรฉ reakcie.
Zรกver
Najvรคฤลกou vรฝhodou simulรกtora riadenia tunelov je, ลพe operรกtori si mรดลพu overiลฅ rรดzne prevรกdzkovรฉ stavy podฤพa dokumentรกcie (operatรญvna karta tunela) urฤenej na prรญpad poruchy, nehody, poลพiaru, ลพivelnej pohromy a pod., ฤo nie je moลพnรฉ pri beลพnej prevรกdzke. Zรกvereฤnรฝ priestor vyuลพijeme na poฤakovanie kolektรญvu rieลกiteฤพov z Centra vรฝskumu v doprave pod vedenรญm prof. Ing. Frantiลกka Schlossera, CSc., za cennรฉ rady a usmernenia poฤas realizรกcie simulรกtora riadenia tunelov.
TEXT: Ing. Igor Jamnickรฝ
FOTO: autor, Ing. Marek Ivan
Igor Jamnickรฝ je riaditeฤพom รบseku dopravnรฝch technolรณgiรญ v PPA INลฝINIERING, s. r. o., Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby