Slovenskí raziči prerazili tunel na pražskom cestnom okruhu
Galéria(3)

Slovenskí raziči prerazili tunel na pražskom cestnom okruhu

Partneri sekcie:

Po ôsmich mesiacoch sa na stavbe severného dvojpruhového tunela v južnej časti cestného okruhu Prahy streli obe partie razičov, ktoré postupovali v razbe proti sebe. Takmer dva kilometre dlhý tunel z Komořan do Cholupic, na ktorom sa Skanska  podieľala, môžu prevziať betonári. Úsek R513 z Vestca do Lahovic za viac ako 6,3 miliardy Sk bez DPH (209,1 mil. €) vybuduje združenie dodávateľov pod vedením spoločnosti Skanska DS do roku 2010. Investorom projektu je Ředitelství silnic a dálnic v ČR a na jeho financovaní sa podieľa Státní fond dopravní infratruktury ČR spolu s Európskou investičnou bankou.

„Prerážka tunela prebiehala od decembra 2007 prakticky nepretržite. Pracovali sme v dvojzmennej prevádzke 24 hodín denne, na stavbe sme sústredili maximum techniky. Vďaka tomu sme za osem mesiacov prerazili celých 1674 metrov. Sme radi, že sa náročné práce v podzemí zaobišli bez jediného úrazu“, povedal projektový manažér Anton Petko zo spoločnosti Skanska BS.

Na razení sa mimo firmy Skanska BS podieľala i firma Subtera. Južný tubus bol prerazený už v marci tohto roka, v súčasnosti sa na oboch tunelových rúrach realizuje armovanie a betonáž ostenia. Potom stavbári a technológovia začnú s inštaláciou vodovodov, kanalizácie a kabeláže. „Presne za rok, v auguste 2009, začneme s betónovaním vozovky, následne bude prebiehať skúšobná prevádzka inštalovaných technologických zariadení, tak aby sa pre motoristov celý úsek otvoril v apríli 2010,“ dodáva riaditeľ stavby, Karel Fulík zo spoločnosti Skanska DS.

Úsek R513, ktorého dominantou bude popri oboch diaľničných tuneloch i 236 metrov dlhý most cez Vltavu, začína pri obci Vestec a končí pri rozsiahlej mimoúrovňovej križovatke Strakonická  pri Lahoviciach. V klesajúcom tuneli bude dvojpruhová vozovka, v stúpajúcom bude pre pomaly idúce kamióny o jeden pruh na viac. Najvyššia povolená rýchlosť v celom úseku bude 100 km/h

Projekt, výstavba i premávka na úseku R513 spĺňajú, rovnako ako celý budúci pražský okruh, všetky požiadavky na ochranu životného prostredia. Hlavným zmyslom cestného okruhu okolo metropoly ČR je odviesť tranzitnú dopravu z centra a nahradiť  nebezpečné a problematické úseky, ako je napríklad nájazd na Barrandovský most. Viac než osemdesiat kilometrov dlhý okruh v budúcnosti spojí všetky diaľnice a rýchlostné cesty začínajúce v Prahe a výrazne zlepší dopravnú situáciu v celom Stredočeskom kraji.

Základné údaje:
Názov stavby: Cestný okruh okolo Prahy, stavba 513 Vestec – Lahovice
Investor:  Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotoviteľ: Združenie Vestec – Lahovice, Skanska DS a.s. (líder, podiel 20 %), členovia – Skanska BS a.s. (50 %) a Alpine Mayreder Bau GmbH (30 %)
Projektant: Pragoprojekt, a.s., IKP Consulting Engineers, s.r.o., ELTODO a.s.
Začiatok: 2006
Dokončenie: 2010
Cena: 6,3 miliardy Sk bez DPH (209,1 mil. €)

Zdroj: Skanska SK