Slovenskรญ tunelรกri existujรบ nielen vย pejoratรญvnom zmysle
Vย nasledujรบcich riadkoch vรกm prinรกลกame rozhovor sย predsedom Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie aย riaditeฤพom รบseku zahraniฤnรฉho podnikania spoloฤnosti Doprastav, a. s., Ing. Rรณbertom Turanskรฝm.
Tunelรกrska asociรกcia nie je veฤพmi znรกma. Kedy aย preฤo vznikla osobitnรก asociรกcia pre ฤasลฅ stavbรกrov, pre tunelรกrov?Znรกma nie je uย nรกs, na Slovensku. ITA-A-ITES (International Tunnelling Association-Association des Tunel set de Iย Espace Souterain) zaloลพilo 19 zakladajรบcich krajรญn uลพ vย roku 1974 sย cieฤพom propagovaลฅ aย podporovaลฅ vyuลพรญvanie podzemia na rรดzne รบฤely, ฤi uลพ na verejnรฉ pouลพitie, ลพivotnรฉ prostredie, alebo rozvoj dopravy. Organizรกcia zdruลพuje aj vedu aย vรฝskum podzemia aย firmy, ktorรฉ projektujรบ, plรกnujรบ, konลกtruujรบ, stavajรบ alebo udrลพujรบ podzemnรฉ priestory. Teda nielen stavebnรฉ firmy, ale aj investorov, geolรณgov. ฤeskoslovensko sa prvรฝkrรกt dostalo do asociรกcie vย roku 1982 spoloฤnou aktivitou firiem, ktorรฉ budovali praลพskรฉ metro. Vย sรบฤasnosti uลพ Svetovรก tunelรกrska asociรกcia zahลลa 55 krajรญn aย ฤalลกรญch 280 samostatnรฝch ฤlenov alebo spoloฤnostรญ, priฤom roฤne pribudnรบ dve aลพ tri krajiny so zรกujmom oย ฤlenstvo. Majรบ rรฝchly prรญstup kย novรฝm informรกciรกm aย vedeckรฝm poznatkom, kย tomu, ฤo sa vo svete projektuje aย pripravuje, kย novรฝm trendom vย podzemnom staviteฤพstve. Slovensko sa stalo ฤlenom po rozdelenรญ republiky hneฤ na jar roku 1993, keฤ bola zaloลพenรก Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia. Vย sรบฤasnosti mรก 54 ฤlenov.
Koho zdruลพuje aย akรฉ ciele mรก Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia?
Zdruลพuje stavebnรฉ spoloฤnosti, geologickรฉ spoloฤnosti, projekฤnรฉ firmy, vรฝskumnรฉ รบstavy, vลกetky slovenskรฉ vysokรฉ ลกkoly so zameranรญm na geolรณgiu aย pozemnรฉ stavby, sรบ vย nej samostatnรญ ฤlenovia, investorskรฉ firmy, ลพeleznice, diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, prieskumnรฉ firmy. Slovenskรก tunelรกrska spoloฤnosลฅ sa starรก oย to, aby vลกetci ฤlenovia mali informรกcie oย tom, ฤo sa bude diaลฅ vย podzemnom staviteฤพstve, ฤo je novรฉ doma aj vo svete, organizuje pre nich rรดzne seminรกre aย konferencie oย podzemnom staviteฤพstve oย moลพnostiach vย projekcii aย vo vรฝstavbe.
Hlavnรฝm zmyslom je vลกak asi lobing vย prospech tunelov aย podzemnรฝch stavieb, nie?
No, nie vย prospech firiem, nie vย prospech niektorรฉho konkrรฉtneho ฤlena. Preto sa snaลพรญme, aby sa ani nezverejลovali menรก naลกich ฤlenov vย zdruลพenรญ. Sme tu na to, aby sme vysvetlili vลกetkรฝm, ลพe vieme stavaลฅ tunely aย ลพe ich vieme stavaลฅ veฤพmi dobre, ลพe sa netreba obracaลฅ inde. Musรญme dostaลฅ viac do povedomia, ลพe slovenskรญ tunelรกri existujรบ, lebo vย poslednรฝch rokoch sa na Slovensku stavalo menej tunelov aย museli ich robiลฅ vย inรฝch krajinรกch.
Najmรค pri starลกรญch zรกmeroch ฤi projektoch slovenskรฝch diaฤพnic sa poznamenรกvalo, ลพe Slovensko bude aลพ pretunelovanรฉ. To bol vรฝsledok vรกลกho lobingu?
ลคaลพko povedaลฅ, ลพe by vย zรกmeroch bolo Slovensko uลพ pretunelovanรฉ. Robil som mosty iย tunely. No keฤ sa ide so stavbou pod zem, vonkajลกok zostรกva voฤพnรฝ, ฤi uลพ pre mestskรฝ ลพivot, alebo ลพivot prรญrody, nenarรบลกa ani ลพivot zvierat. Praha, Viedeล, Budapeลกลฅ ukryli dopravu pod zem. Aย keฤลพe diaฤพnice idรบ teraz do horskรฝch oblastรญ Slovenska, azda aj tam je cesta popod zem najlepลกรญm rieลกenรญm.
Koฤพko je vย sรบฤasnosti na Slovensku tunelov?
Prvรฝ tunel โ vย sรบฤasnosti ide oย lamaฤskรฝ ลพelezniฤnรฝ โ na Slovensku pochรกdza eลกte zย roku 1844, vย tรฝch ฤasoch bol jednรฝm zย najvรคฤลกรญch vย Eurรณpe. Eลกte vย 19. storoฤรญ sa celkovo na Slovensku postavilo 22 ลพelezniฤnรฝch tunelov vย celkovej dฤบลพke 7 km. Od roku 1902 do roku 1966 pribudlo aลพ 62 ลพelezniฤnรฝch tunelov vย celkovej dฤบลพke 42 km. No odvtedy sa to useklo aย ลพiadny tunel sa na Slovensku nepostavil aลพ do roku 1998. Aย predtรฝm bolo Slovensko jednou zย veฤพmocรญ vย stavbe tunelov, hlavne ลพelezniฤnรฝch. Cestnรฝ bol dovtedy postavenรฝ iba jedinรฝ โ vย Bratislave pod Hradom. Aลพ do roku 1998, keฤ sa postavil tunel Branisko. ฤฝudia, ktorรญ vedeli robiลฅ tunely, sa medzitรฝm zamestnali vย baniach alebo pracovali vย zahraniฤรญ na stavbรกch tunelov.
Ktorรฉ slovenskรฉ tunely povaลพujete za najvรฝznamnejลกie, najkrajลกie, najdokonalejลกie, najoriginรกlnejลกie aย preฤo?
Doteraz bolo na Slovensku postavenรฝch 90 tunelov. Najdรดleลพitejลกรญ je vลพdy ten najbliลพลกรญ, lebo nรกm ฤรญm skรดr zlepลกรญ dopravu. Najorginรกlnejลกรญm je ลพelezniฤnรฝ tunel na trati Margecany โ ฤervenรก Skala pri Telgรกrte. Prekonรกva vรฝลกkovรฝ rozdiel 31 metrov ลกpirรกlovรฝm spรดsobom na relatรญvne veฤพmi krรกtkej trase. Najdlhลกรญm tunelom vย prevรกdzke je takmer 5ย 000-metrovรฝ tunel Branisko, ale je iba jednoprรบdovรฝ. Najmodernejลกรญm je vย Bratislave dvojprรบdovรฝ tunel Sitina. Najdlhลกรญm tunelom na svete vย sรบฤasnosti je 54-kilometrovรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel pod morom vย Japonsku, zย cestnรฝch 24-kilometrovรฝ vย Nรณrsku.
Aย koฤพko by eลกte malo ฤi mohlo byลฅ na Slovensku tunelov?
Na to, aby sme mali zรกkladnรบ cestnรบ diaฤพniฤnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ spojazdnenรบ, treba na ลพelezniฤnej trati postaviลฅ 36 kilometrov vย 23 tuneloch aย na diaฤพnicach eลกte 35 kilometrov vย 17 tuneloch.
Koฤพko zย nich sa skutoฤne aj postavรญ?
Urฤite sa postavia vลกetky. Vลกetky sรบ pripravenรฉ aj projektovanรฉ, niektorรฉ na รบzemnรฉ rozhodnutie, niektorรฉ na vykonanie prรกc aย niektorรฉ iba do sรบลฅaลพe. Problรฉmom je, vย akรฝch ฤasovรฝch etapรกch to dovolia dokonฤiลฅ financie. Zรกkladnรฉ trasy sรบ uลพ vyrieลกenรฉ.
Uลพ sa oย nich nediskutuje?
Diskutovaลฅ sa bude stรกle. รlohou Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie je predstaviลฅ ฤพudรญ aย firmy, ktorรฉ vedia projektovaลฅ tunely, geologicky ich zabezpeฤiลฅ, postaviลฅ aย firmy, ktorรฉ ich vedia sprevรกdzkovaลฅ.
Mรดลพete nรกjsลฅ spojencov vย rรดznych obฤianskych zdruลพeniach, ktorรฉ sa budรบ brรกniลฅ vyvlastลovaniu pozemkov aย nehnuteฤพnostรญ aย budรบ ponรบkaลฅ tunely ako alternatรญvu.
รno, to sa bude diaลฅ. Aj na Slovensku zaฤรญna rรกsลฅ povedomie, keฤ sa nedรก cestami, poฤte radลกej tunelmi. Keฤ sa to dรก inde vย Eurรณpe, keฤ sa to dรก vย USA, kde sa vฤaka tunelom aย budovaniu podzemia uvoฤพลuje ลพivotnรฉ prostredie pre ฤพudรญ vonku, tak je to aj cesta pre Slovensko.
Podzemnรฉ staviteฤพstvo prinรกลกa moลพnosti ekonomicky efektรญvneho vyuลพitia podzemnรฝch priestorov veฤพkรฝch miest sย intenzรญvnou povrchovou zรกstavbou pre rรดzne podchody, vรฝstavbu dopravnej infraลกtruktรบry pre individuรกlnu iย hromadnรบ dopravu, vedenie potrubnรฝch aย kรกblovรฝch vedenรญ, povodลovรบ ochranu, vytvรกranie priestorov na inรฉ รบฤely (statickรก doprava, kultรบra atฤ.).
Aj to patrรญ do rodiny tunelรกrov?
รno, hoci uย nรกs sa nazรฝvame tunelรกrska asociรกcia, vย niektorรฝch krajinรกch je uลพ vย jej nรกzve vyuลพitie podzemia. Aย my sa zaoberรกme vลกetkรฝmi moลพnosลฅami vyuลพitia podzemia, naprรญklad na kanalizรกcie aj na haly, rรดzne skladovacie priestory iย sklรกdky, vyuลพitie na ลกportovรฉ รบฤely. Vย niektorรฝch krajinรกch sรบ vย podzemรญ obchodnรฉ domy, plaveckรฉ ลกtadiรณny aj hokejovรฉ haly.
Moลพno by sme sa dostali kย posudzovaniu toho, ako vieme stavaลฅ tunely podฤพa umiestลovania naลกich tunelรกrov vย zahraniฤnรฝch sรบลฅaลพiach. Kde sa im darรญ?
รno, mรกme takรฉ prรญklady na porovnanie. Naprรญklad vย Poฤพsku sa staval prvรฝ tunel po ลกesลฅdesiatich rokoch, cestnรฝ dvojsmernรฝ tunel Zwardoล โ ลฝywiec na slovensko-poฤพskรฝch hraniciach, ktorรฝ Doprastav uลพ dokonฤuje. Vyhral sรบลฅaลพ medzi dvadsiatimi najvรคฤลกรญmi eurรณpskymi spoloฤnosลฅami. Podobne vyhral niekoฤพko sรบลฅaลพรญ spolu sย Metrostavom vย ฤechรกch. Slovenskรฉ spoloฤnosti sa zรบฤastลovali na stavbe tunelov vย Turecku, ล vรฉdsku, Fรญnsku, Slovinsku, Chorvรกtsku, Nemecku aj Irรกne. Beลพne sรบ poddodรกvateฤพmi ฤeskรฝch spoloฤnostรญ na vรฝstavbe metra vย Prahe, ako aj na vรฝstavbe tunelov na diaฤพnicach vย ฤechรกch.
Ako ovplyvลuje vรฝstavbu tunelov sรบฤasnรก hospodรกrska krรญza? Berie vรกm prรกcu?
Hospodรกrska krรญza ovplyvลuje vลกetko, aj vรฝstavbu tunelov, mรกme menej prรกce. Vย ฤechรกch sa niektorรฉ prรกce pozastavili, vย zahraniฤรญ sa spomalili, spomalili sa prรกce na diaฤพnicach, ktorรฝch sรบฤasลฅou sรบ tunely.
Keฤ sa spomenรบ na Slovensku tunelรกri, asociuje to naลกincovi nieฤo รบplne inรฉ ako vaลกu asociรกciu…
To je zvlรกลกtne, ลพe nikde vo svete nie sรบ tieto dva pojmy tak blรญzko spojenรฉ. Keฤ sa predstavรญte, ลพe ste zo Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie, tak to tu neznie dobre. Vykrรกdanie firiem sa vo svete vลกak nespรกja sย tunelovanรญm.
Ing. Rรณbert Turanskรฝ
predseda Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie
aย riaditeฤพ รบseku zahraniฤnรฉho podnikania
spoloฤnosti Doprastav, a. s.,
FOTO: archรญv Rรณberta Turanskรฉho
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.