slovenski tunelari existuju nielen vpejorativnom zmysle
Galรฉria(3)

Slovenskรญ tunelรกri existujรบ nielen vย pejoratรญvnom zmysle

Partneri sekcie:

Vย nasledujรบcich riadkoch vรกm prinรกลกame rozhovor sย predsedom Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie aย riaditeฤพom รบseku zahraniฤnรฉho podnikania spoloฤnosti Doprastav, a. s., Ing. Rรณbertom Turanskรฝm.

04 doprastav big image
01 robert turansky big image
Tunelรกrska asociรกcia nie je veฤพmi znรกma. Kedy aย preฤo vznikla osobitnรก asociรกcia pre ฤasลฅ stavbรกrov, pre tunelรกrov?
Znรกma nie je uย nรกs, na Slovensku. ITA-A-ITES (International Tunnelling Association-Association des Tunel set de Iย Espace Souterain) zaloลพilo 19 zakladajรบcich krajรญn uลพ vย roku 1974 sย cieฤพom propagovaลฅ aย podporovaลฅ vyuลพรญvanie podzemia na rรดzne รบฤely, ฤi uลพ na verejnรฉ pouลพitie, ลพivotnรฉ prostredie, alebo rozvoj dopravy. Organizรกcia zdruลพuje aj vedu aย vรฝskum podzemia aย firmy, ktorรฉ projektujรบ, plรกnujรบ, konลกtruujรบ, stavajรบ alebo udrลพujรบ podzemnรฉ priestory. Teda nielen stavebnรฉ firmy, ale aj investorov, geolรณgov. ฤŒeskoslovensko sa prvรฝkrรกt dostalo do asociรกcie vย roku 1982 spoloฤnou aktivitou firiem, ktorรฉ budovali praลพskรฉ metro. Vย sรบฤasnosti uลพ Svetovรก tunelรกrska asociรกcia zahล•ลˆa 55 krajรญn aย ฤalลกรญch 280 samostatnรฝch ฤlenov alebo spoloฤnostรญ, priฤom roฤne pribudnรบ dve aลพ tri krajiny so zรกujmom oย ฤlenstvo. Majรบ rรฝchly prรญstup kย novรฝm informรกciรกm aย vedeckรฝm poznatkom, kย tomu, ฤo sa vo svete projektuje aย pripravuje, kย novรฝm trendom vย podzemnom staviteฤพstve. Slovensko sa stalo ฤlenom po rozdelenรญ republiky hneฤ na jar roku 1993, keฤ bola zaloลพenรก Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia. Vย sรบฤasnosti mรก 54 ฤlenov.

Koho zdruลพuje aย akรฉ ciele mรก Slovenskรก tunelรกrska asociรกcia?
Zdruลพuje stavebnรฉ spoloฤnosti, geologickรฉ spoloฤnosti, projekฤnรฉ firmy, vรฝskumnรฉ รบstavy, vลกetky slovenskรฉ vysokรฉ ลกkoly so zameranรญm na geolรณgiu aย pozemnรฉ stavby, sรบ vย nej samostatnรญ ฤlenovia, investorskรฉ firmy, ลพeleznice, diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, prieskumnรฉ firmy. Slovenskรก tunelรกrska spoloฤnosลฅ sa starรก oย to, aby vลกetci ฤlenovia mali informรกcie oย tom, ฤo sa bude diaลฅ vย podzemnom staviteฤพstve, ฤo je novรฉ doma aj vo svete, organizuje pre nich rรดzne seminรกre aย konferencie oย podzemnom staviteฤพstve oย moลพnostiach vย projekcii aย vo vรฝstavbe.

Hlavnรฝm zmyslom je vลกak asi lobing vย prospech tunelov aย podzemnรฝch stavieb, nie?
No, nie vย prospech firiem, nie vย prospech niektorรฉho konkrรฉtneho ฤlena. Preto sa snaลพรญme, aby sa ani nezverejลˆovali menรก naลกich ฤlenov vย zdruลพenรญ. Sme tu na to, aby sme vysvetlili vลกetkรฝm, ลพe vieme stavaลฅ tunely aย ลพe ich vieme stavaลฅ veฤพmi dobre, ลพe sa netreba obracaลฅ inde. Musรญme dostaลฅ viac do povedomia, ลพe slovenskรญ tunelรกri existujรบ, lebo vย poslednรฝch rokoch sa na Slovensku stavalo menej tunelov aย museli ich robiลฅ vย inรฝch krajinรกch.

Najmรค pri starลกรญch zรกmeroch ฤi projektoch slovenskรฝch diaฤพnic sa poznamenรกvalo, ลพe Slovensko bude aลพ pretunelovanรฉ. To bol vรฝsledok vรกลกho lobingu?
ลคaลพko povedaลฅ, ลพe by vย zรกmeroch bolo Slovensko uลพ pretunelovanรฉ. Robil som mosty iย tunely. No keฤ sa ide so stavbou pod zem, vonkajลกok zostรกva voฤพnรฝ, ฤi uลพ pre mestskรฝ ลพivot, alebo ลพivot prรญrody, nenarรบลกa ani ลพivot zvierat. Praha, Viedeลˆ, Budapeลกลฅ ukryli dopravu pod zem. Aย keฤลพe diaฤพnice idรบ teraz do horskรฝch oblastรญ Slovenska, azda aj tam je cesta popod zem najlepลกรญm rieลกenรญm.

Koฤพko je vย sรบฤasnosti na Slovensku tunelov?
Prvรฝ tunel โ€“ vย sรบฤasnosti ide oย lamaฤskรฝ ลพelezniฤnรฝ โ€“ na Slovensku pochรกdza eลกte zย roku 1844, vย tรฝch ฤasoch bol jednรฝm zย najvรคฤลกรญch vย Eurรณpe. Eลกte vย 19. storoฤรญ sa celkovo na Slovensku postavilo 22 ลพelezniฤnรฝch tunelov vย celkovej dฤบลพke 7 km. Od roku 1902 do roku 1966 pribudlo aลพ 62 ลพelezniฤnรฝch tunelov vย celkovej dฤบลพke 42 km. No odvtedy sa to useklo aย ลพiadny tunel sa na Slovensku nepostavil aลพ do roku 1998. Aย predtรฝm bolo Slovensko jednou zย veฤพmocรญ vย stavbe tunelov, hlavne ลพelezniฤnรฝch. Cestnรฝ bol dovtedy postavenรฝ iba jedinรฝ โ€“ vย Bratislave pod Hradom. Aลพ do roku 1998, keฤ sa postavil tunel Branisko. ฤฝudia, ktorรญ vedeli robiลฅ tunely, sa medzitรฝm zamestnali vย baniach alebo pracovali vย zahraniฤรญ na stavbรกch tunelov.

Ktorรฉ slovenskรฉ tunely povaลพujete za najvรฝznamnejลกie, najkrajลกie, najdokonalejลกie, najoriginรกlnejลกie aย preฤo?

Doteraz bolo na Slovensku postavenรฝch 90 tunelov. Najdรดleลพitejลกรญ je vลพdy ten najbliลพลกรญ, lebo nรกm ฤรญm skรดr zlepลกรญ dopravu. Najorginรกlnejลกรญm je ลพelezniฤnรฝ tunel na trati Margecany โ€“ ฤŒervenรก Skala pri Telgรกrte. Prekonรกva vรฝลกkovรฝ rozdiel 31 metrov ลกpirรกlovรฝm spรดsobom na relatรญvne veฤพmi krรกtkej trase. Najdlhลกรญm tunelom vย prevรกdzke je takmer 5ย 000-metrovรฝ tunel Branisko, ale je iba jednoprรบdovรฝ. Najmodernejลกรญm je vย Bratislave dvojprรบdovรฝ tunel Sitina. Najdlhลกรญm tunelom na svete vย sรบฤasnosti je 54-kilometrovรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel pod morom vย Japonsku, zย cestnรฝch 24-kilometrovรฝ vย Nรณrsku.

tunel,Višลˆové,projekty,výstavbaAย koฤพko by eลกte malo ฤi mohlo byลฅ na Slovensku tunelov?

Na to, aby sme mali zรกkladnรบ cestnรบ diaฤพniฤnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ spojazdnenรบ, treba na ลพelezniฤnej trati postaviลฅ 36 kilometrov vย 23 tuneloch aย na diaฤพnicach eลกte 35 kilometrov vย 17 tuneloch.

Koฤพko zย nich sa skutoฤne aj postavรญ?
Urฤite sa postavia vลกetky. Vลกetky sรบ pripravenรฉ aj projektovanรฉ, niektorรฉ na รบzemnรฉ rozhodnutie, niektorรฉ na vykonanie prรกc aย niektorรฉ iba do sรบลฅaลพe. Problรฉmom je, vย akรฝch ฤasovรฝch etapรกch to dovolia dokonฤiลฅ financie. Zรกkladnรฉ trasy sรบ uลพ vyrieลกenรฉ.

Uลพ sa oย nich nediskutuje?
Diskutovaลฅ sa bude stรกle. รšlohou Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie je predstaviลฅ ฤพudรญ aย firmy, ktorรฉ vedia projektovaลฅ tunely, geologicky ich zabezpeฤiลฅ, postaviลฅ aย firmy, ktorรฉ ich vedia sprevรกdzkovaลฅ.

Mรดลพete nรกjsลฅ spojencov vย rรดznych obฤianskych zdruลพeniach, ktorรฉ sa budรบ brรกniลฅ vyvlastลˆovaniu pozemkov aย nehnuteฤพnostรญ aย budรบ ponรบkaลฅ tunely ako alternatรญvu.
รno, to sa bude diaลฅ. Aj na Slovensku zaฤรญna rรกsลฅ povedomie, keฤ sa nedรก cestami, poฤte radลกej tunelmi. Keฤ sa to dรก inde vย Eurรณpe, keฤ sa to dรก vย USA, kde sa vฤaka tunelom aย budovaniu podzemia uvoฤพลˆuje ลพivotnรฉ prostredie pre ฤพudรญ vonku, tak je to aj cesta pre Slovensko.

Podzemnรฉ staviteฤพstvo prinรกลกa moลพnosti ekonomicky efektรญvneho vyuลพitia podzemnรฝch priestorov veฤพkรฝch miest sย intenzรญvnou povrchovou zรกstavbou pre rรดzne podchody, vรฝstavbu dopravnej infraลกtruktรบry pre individuรกlnu iย hromadnรบ dopravu, vedenie potrubnรฝch aย kรกblovรฝch vedenรญ, povodลˆovรบ ochranu, vytvรกranie priestorov na inรฉ รบฤely (statickรก doprava, kultรบra atฤ.).

Aj to patrรญ do rodiny tunelรกrov?
รno, hoci uย nรกs sa nazรฝvame tunelรกrska asociรกcia, vย niektorรฝch krajinรกch je uลพ vย jej nรกzve vyuลพitie podzemia. Aย my sa zaoberรกme vลกetkรฝmi moลพnosลฅami vyuลพitia podzemia, naprรญklad na kanalizรกcie aj na haly, rรดzne skladovacie priestory iย sklรกdky, vyuลพitie na ลกportovรฉ รบฤely. Vย niektorรฝch krajinรกch sรบ vย podzemรญ obchodnรฉ domy, plaveckรฉ ลกtadiรณny aj hokejovรฉ haly.

Moลพno by sme sa dostali kย posudzovaniu toho, ako vieme stavaลฅ tunely podฤพa umiestลˆovania naลกich tunelรกrov vย zahraniฤnรฝch sรบลฅaลพiach. Kde sa im darรญ?

รno, mรกme takรฉ prรญklady na porovnanie. Naprรญklad vย Poฤพsku sa staval prvรฝ tunel po ลกesลฅdesiatich rokoch, cestnรฝ dvojsmernรฝ tunel Zwardoล„ โ€“ ลฝywiec na slovensko-poฤพskรฝch hraniciach, ktorรฝ Doprastav uลพ dokonฤuje. Vyhral sรบลฅaลพ medzi dvadsiatimi najvรคฤลกรญmi eurรณpskymi spoloฤnosลฅami. Podobne vyhral niekoฤพko sรบลฅaลพรญ spolu sย Metrostavom vย ฤŒechรกch. Slovenskรฉ spoloฤnosti sa zรบฤastลˆovali na stavbe tunelov vย Turecku, ล vรฉdsku, Fรญnsku, Slovinsku, Chorvรกtsku, Nemecku aj Irรกne. Beลพne sรบ poddodรกvateฤพmi ฤeskรฝch spoloฤnostรญ na vรฝstavbe metra vย Prahe, ako aj na vรฝstavbe tunelov na diaฤพnicach vย ฤŒechรกch.

Ako ovplyvลˆuje vรฝstavbu tunelov sรบฤasnรก hospodรกrska krรญza? Berie vรกm prรกcu?
Hospodรกrska krรญza ovplyvลˆuje vลกetko, aj vรฝstavbu tunelov, mรกme menej prรกce. Vย ฤŒechรกch sa niektorรฉ prรกce pozastavili, vย zahraniฤรญ sa spomalili, spomalili sa prรกce na diaฤพnicach, ktorรฝch sรบฤasลฅou sรบ tunely.

Keฤ sa spomenรบ na Slovensku tunelรกri, asociuje to naลกincovi nieฤo รบplne inรฉ ako vaลกu asociรกciu…

To je zvlรกลกtne, ลพe nikde vo svete nie sรบ tieto dva pojmy tak blรญzko spojenรฉ. Keฤ sa predstavรญte, ลพe ste zo Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie, tak to tu neznie dobre. Vykrรกdanie firiem sa vo svete vลกak nespรกja sย tunelovanรญm.

Ing. Rรณbert Turanskรฝ
predseda Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie
aย riaditeฤพ รบseku zahraniฤnรฉho podnikania
spoloฤnosti Doprastav, a. s.,

FOTO: archรญv Rรณberta Turanskรฉho

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie