Slovensko investovalo za 30 rokov do rozvoja ciest dvakrรกt viac neลพ do ลพeleznรญc
Vyplรฝva to z novej ลกtรบdie enviroorganizรกcie Greenpeace. Informovala o tom hovorkyลa Greenpeace Slovensko Miroslava รbelovรก. Environmentalisti vyzรฝvajรบ politikov, aby presunuli priority financovania z ciest na ลพeleznice a zabezpeฤili tak znรญลพenie emisiรญ.
„V rokoch 1995 aลพ 2018, teda v obdobรญ, za ktorรฉ sรบ k dispozรญcii celoeurรณpske porovnateฤพnรฉ รบdaje, investovalo Slovensko do rozvoja ciest 10 miliรกrd eur a do ลพeleznรญc 4,4 miliardy eur. To predstavuje dvakrรกt viac investรญciรญ do cestnej infraลกtruktรบry neลพ do ลพelezniฤnej,“ povedala รbelovรก.
Slovenskรก diaฤพniฤnรก sieลฅ sa od roku 1995 rozrรกstla zo 198 na 521 kilometrov, ฤo predstavuje nรกrast o 163 percent. Uzavreli sa dve ลพelezniฤnรฉ trate v dฤบลพke 37 kilometrov, ukรกzala ลกtรบdia. Slovensko zรกroveล zruลกilo 222 ลพelezniฤnรฝch stanรญc, vรคฤลกinu z nich na tratiach, ktorรฉ sรบ stรกle v prevรกdzke.
„Tento รบbytok ลพelezniฤnรฝch stanรญc je druhรฝ najvyลกลกรญ v prepoฤte na obyvateฤพa zo vลกetkรฝch analyzovanรฝch krajรญn,“ podotkla รbelovรก. Doplnila, ลพe doprava zostรกva jedinรฝm sektorom v Eurรณpskej รบnii, ktorรฝ neprispel k zniลพovaniu emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov. Emisie z dopravy sa podฤพa รbelovej v rokoch 1995 aลพ 2019 v Eurรณpe zvรฝลกili o 15 percent, a to najmรค v dรดsledku vozidiel spaฤพujรบcich ropu.
„O niฤ lepลกie na tom nie sme ani na Slovensku, kde sa od roku 1990 podiel dopravy na celkovรฝch emisiรกch strojnรกsobil,“ skonลกtatovala. Dฤบลพka eurรณpskych diaฤพnic sa od roku 1995 zvรฝลกila o 60 percent, teda o viac ako 30.000 kilometrov. Zรกroveล sa celkovรก eurรณpska ลพelezniฤnรก sieลฅ podฤพa Greenpeace od roku 1995 zmenลกila o 6,5 percent. Z รบdajov vyplรฝva, ลพe hustรก a dobre rozvinutรก ลพelezniฤnรก sieลฅ je kฤพรบฤom k dostupnejลกej verejnej doprave a je atraktรญvnejลกia pre ฤพudรญ, ฤo vedie k znรญลพeniu emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov.
Greenpeace vyzรฝva politikov na udrลพiavanie lepลกej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. ฤalลกie financie by mali smerovaลฅ na cenovo dostupnรฉ „klimatickรฉ lรญstky“ na vlaky a verejnรบ dopravu v rรกmci Eurรณpy.
Vlรกdy by mali podฤพa organizรกcie zvรฝลกiลฅ verejnรฉ financie urฤenรฉ na modernizรกciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry tak, aby sa ลพeleznice stali dostupnou alternatรญvou k cestnej doprave v cezhraniฤnรฝch, okrajovรฝch aj vidieckych oblastiach. ล tรบdiu pre Greenpeace v strednej a vรฝchodnej Eurรณpe vypracoval Wuppertalskรฝ inลกtitรบt a T3 Transportation Think Tank.