Slovenskรฉ cesty, Bernolรกkovo.

Slovensko investovalo za 30 rokov do rozvoja ciest dvakrรกt viac neลพ do ลพeleznรญc

Partneri sekcie:

Vyplรฝva to z novej ลกtรบdie enviroorganizรกcie Greenpeace. Informovala o tom hovorkyลˆa Greenpeace Slovensko Miroslava รbelovรก. Environmentalisti vyzรฝvajรบ politikov, aby presunuli priority financovania z ciest na ลพeleznice a zabezpeฤili tak znรญลพenie emisiรญ.

„V rokoch 1995 aลพ 2018, teda v obdobรญ, za ktorรฉ sรบ k dispozรญcii celoeurรณpske porovnateฤพnรฉ รบdaje, investovalo Slovensko do rozvoja ciest 10 miliรกrd eur a do ลพeleznรญc 4,4 miliardy eur. To predstavuje dvakrรกt viac investรญciรญ do cestnej infraลกtruktรบry neลพ do ลพelezniฤnej,“ povedala รbelovรก.

Slovenskรก diaฤพniฤnรก sieลฅ sa od roku 1995 rozrรกstla zo 198 na 521 kilometrov, ฤo predstavuje nรกrast o 163 percent. Uzavreli sa dve ลพelezniฤnรฉ trate v dฤบลพke 37 kilometrov, ukรกzala ลกtรบdia. Slovensko zรกroveลˆ zruลกilo 222 ลพelezniฤnรฝch stanรญc, vรคฤลกinu z nich na tratiach, ktorรฉ sรบ stรกle v prevรกdzke.

„Tento รบbytok ลพelezniฤnรฝch stanรญc je druhรฝ najvyลกลกรญ v prepoฤte na obyvateฤพa zo vลกetkรฝch analyzovanรฝch krajรญn,“ podotkla รbelovรก. Doplnila, ลพe doprava zostรกva jedinรฝm sektorom v Eurรณpskej รบnii, ktorรฝ neprispel k zniลพovaniu emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov. Emisie z dopravy sa podฤพa รbelovej v rokoch 1995 aลพ 2019 v Eurรณpe zvรฝลกili o 15 percent, a to najmรค v dรดsledku vozidiel spaฤพujรบcich ropu.

„O niฤ lepลกie na tom nie sme ani na Slovensku, kde sa od roku 1990 podiel dopravy na celkovรฝch emisiรกch strojnรกsobil,“ skonลกtatovala. Dฤบลพka eurรณpskych diaฤพnic sa od roku 1995 zvรฝลกila o 60 percent, teda o viac ako 30.000 kilometrov. Zรกroveลˆ sa celkovรก eurรณpska ลพelezniฤnรก sieลฅ podฤพa Greenpeace od roku 1995 zmenลกila o 6,5 percent. Z รบdajov vyplรฝva, ลพe hustรก a dobre rozvinutรก ลพelezniฤnรก sieลฅ je kฤพรบฤom k dostupnejลกej verejnej doprave a je atraktรญvnejลกia pre ฤพudรญ, ฤo vedie k znรญลพeniu emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov.

Greenpeace vyzรฝva politikov na udrลพiavanie lepลกej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. ฤŽalลกie financie by mali smerovaลฅ na cenovo dostupnรฉ „klimatickรฉ lรญstky“ na vlaky a verejnรบ dopravu v rรกmci Eurรณpy.

Vlรกdy by mali podฤพa organizรกcie zvรฝลกiลฅ verejnรฉ financie urฤenรฉ na modernizรกciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry tak, aby sa ลพeleznice stali dostupnou alternatรญvou k cestnej doprave v cezhraniฤnรฝch, okrajovรฝch aj vidieckych oblastiach. ล tรบdiu pre Greenpeace v strednej a vรฝchodnej Eurรณpe vypracoval Wuppertalskรฝ inลกtitรบt a T3 Transportation Think Tank.

Najฤรญtanejลกie