slovensky projekt na zvysenie plynulosti dopravy v dusanbe
Galรฉria(9)

Slovenskรฝ projekt na zvรฝลกenie plynulosti dopravy v Duลกanbe

Partneri sekcie:

Eurรณpska banka pre obnovu aย rozvoj poskytla stredoรกzijskej krajine Tadลพikistanu grant na financovanie investiฤnรฉho projektu modernizรกcie cesty zย Duลกanbe po hranicu sย Uzbekistanom. Konkrรฉtne iลกlo oย 4,6-kilometrovรฝ รบsek cesty M41 vย hlavnom meste Duลกanbe od pamรคtnรญka Avicennu (Abรบ Alรญ ibn Sรญnรก) kย Zรกpadnej brรกne. รzijskรก banka pre rozvoj prevzala na seba financovanie modernizรกcie priฤพahlรฉho, 57 km dlhรฉho รบseku cesty M41 od Zรกpadnej brรกny po hranicu sย Uzbekistanom.

04a alfa04 big image
01 mapa big image
3 big image
06 alfa04 big image
05b alfa04 big image
02 alfa04 big image
82nd  var1 foto 502  seria 09 big image
slovensky projekt na zvysenie plynulosti dopravy v dusanbe 6422 big image
Spracovateฤพom รบvodnรฉho projektu modernizรกcie predmetnรฉho รบseku cesty bola spoloฤnosลฅ Alfa 04 a. s., Bratislava, ktorรบ po รบspechu vo verejnej sรบลฅaลพi vyhlรกsenej koncom februรกra 2011 odporuฤila svojmu klientovi Eurรณpska banka pre obnovu aย rozvoj (EBOR). Spoloฤnosลฅ sa tak po nedรกvnej skรบsenosti vย Azerbajdลพane opรคลฅ pracovne vrรกtila do รzie, tentoraz do Duลกanbe, hlavnรฉho mesta Tadลพikistanu.

Zodpovednosลฅ za plรกnovanie, riadenie, vรฝstavbu, รบdrลพbu aย financovanie vnรบtroลกtรกtnej cestnej siete mรก Ministerstvo dopravy Tadลพickej republiky (MD TR), ktorรฉ pรดsobรญ aj ako realizaฤnรก, respektรญve implementaฤnรก agentรบra (verenรฝ obstarรกvateฤพ) projektu. Programovรก implementaฤnรก jednotka bola zodpovednรก za obstaranie aย riadenie tejto projektovej zรกkazky, ako aj nรกslednรฝch zmlรบv na realizรกciu stavebnรฝch prรกc aย zรกkazky na dozorovanie vรฝstavby (stavebnรฝ dozor) sรบvisiacej sย projektom. Po dokonฤenรญ projektu sa รบsek cesty od pomnรญka Avicennu po Zรกpadnรบ brรกnu odovzdรก spรคลฅ magistrรกtu, ktorรฝ bude zodpovednรฝ za jeho prevรกdzku aย รบdrลพbu.

EBOR naฤalej pรดsobila ako sprostredkovateฤพ zmluvnรฉho vzลฅahu medzi zmluvnรฝmi stranami โ€“ MD TR ako objednรกvateฤพom aย spoloฤnosลฅou Alfa 04 a. s., ako zhotovovateฤพom. EBOR takisto zostala vย pozรญcii poskytovateฤพa aย sprรกvcu finanฤnรฝch prostriedkov. Zmluva bola uzatvorenรก vย septembri 2011. Vย sรบฤasnosti je zรกkazka vecne dokonฤenรก.

Projektovรฉ aย konzultaฤnรฉ sluลพby sa rozloลพili do dvoch etรกp. Predmetom prvej etapy bolo vykonanie vลกetkรฝch prieskumov aย zisลฅovanรญ potrebnรฝch na รบฤely zรกkazky, vypracovanie variantov rekonลกtrukcie cesty vrรกtane dvoch veฤพkรฝch okruลพnรฝch kriลพovatiek, ktorรฉ sรบ jej sรบฤasลฅou, aย stanovenie finanฤnรฝch nรกkladov variantov (predbeลพnรฉ nรกvrhy technickรฝch rieลกenรญ museli zohฤพadniลฅ zistenia environmentรกlnej aย sociรกlnej analรฝzy, plรกnu zaangaลพovania zainteresovanรฝch strรกn aย sย tรฝm sรบvisiacim environmentรกlnym aย sociรกlnym akฤnรฝm plรกnom).Zavล•ลกenรญm prvej etapy bola prezentรกcia variantov modernizรกcie cesty zainteresovanรฝm stranรกm (MDย TR aย Magistrรกt hlavnรฉho mesta TR Duลกanbe) tak, aby si klient mohol vybraลฅ variant, ktorรฝ uprednostลˆuje vย rรกmci maximรกlnej vรฝลกky disponibilnรฝch finanฤnรฝch zdrojov.

Vย druhej etape bolo potrebnรฉ rozpracovaลฅ takzvanรฝ predbeลพnรฝ nรกvrh technickรฉho rieลกenia preferovanรฉho (najvhodnejลกieho) variantu, vypracovanie podrobnรฉho โ€“ kvalifikovanรฉho odhadu finanฤnรฝch nรกkladov, vypracovanie sprรกvy oย posรบdenรญ environmentรกlnych aย sociรกlnych dosahov vyplรฝvajรบcich zย preferovanรฉho variantu aย sรบฤasลฅou bolo aj poradenstvo vย otรกzkach sรบvisiacich sย technickรฝm nรกvrhom (projektom), realizรกciou projektu aย inรฝmi relevantnรฝmi otรกzkami MDย TR.

Vรฝchodiskovรฝ stav
Mesto Duลกanbe sa zย pรดvodnej vรคฤลกej dediny, ktorou bolo do roku 1923, keฤ sa Tadลพikistan stal sรบฤasลฅou Sovietskeho zvรคzu, postupne rozrรกstlo na takmer 700-tisรญcovรฉ hlavnรฉ mesto samostatnej Tadลพickej republiky (nezรกvislรก od roku 1991). Vย ฤase existencie ZSSR sa mesto budovalo vย sรบlade sย jednotnou stratรฉgiou mnohonรกrodnostnej aย rozmanitej krajiny. Po zรญskanรญ nezรกvislosti vลกak tรกto relatรญvne hospodรกrsky slabรก novรก republika neinvestovala do รบdrลพby aย obnovy infraลกtruktรบry vrรกtane dopravnej. Odzrkadฤพuje sa to na jej dneลกnom technickom stave. Poteลกiteฤพnรก je snaha oย zmenu, do ktorej kontextu zapadรก aj uvedenรฝ projekt.

Duลกanbe sa stalo metropolou sย intenzรญvne zaลฅaลพenou komunikaฤnou sieลฅou, ktorรก vลกak vย zรกvislosti od dlhov minulosti nezodpovedรก poลพiadavkรกm sรบฤasnรฉho ลพivota. Vย meste absentujรบ obchvaty, preto vลกetka doprava (vnรบtromestskรก, zdrojovรก โ€“ cieฤพovรก aj tranzitnรก) vedie na mestskรฝch komunikรกciรกch.ย  Neลพiaducim spรดsobom sa mieลกa doprava sย rรดznymi nรกrokmi na komfort.

Mesto pretรญnajรบ dve rรฝchlostnรฉ cesty vย smere sever โ€“ juh aย vรฝchod โ€“ zรกpad, ฤo sรบ hlavnรฉ dopravnรฉ osi mesta, viaลพuce na seba tranzitnรบ osobnรบ aย nรกkladnรบ dopravu. Vย smere sever โ€“ juh je to cesta M34, vedรบca do Taลกkentu, vย smere vรฝchod โ€“ zรกpad cesta M41, vedรบca od Vahdatu cez Duลกanbe aลพ na hranicu sย Uzbekistanom. Aj zย tohto je zrejmรฝ vรฝznam รบseku cesty M41, ktorรฝ sa rieลกi vย projekte. Do jej trasy sa pripรกjajรบ ฤalลกie mestskรฉ rรฝchlostnรฉ cesty vย kriลพovatkรกch zasiahnutรฝch touto stavbou โ€“ kriลพovatka pri pomnรญku Avicennu, 82. kriลพovatka aย kriลพovatka pri Zรกpadnej brรกne. Schรฉma trasy je vyznaฤenรก na vรฝseku ortofotomapy na obr. 2.


Obr. 2 Trasa predmetnรฉho รบseku mestskej magistrรกly M41

Cesta M41 je jednou zย dopravnรฝch osรญ mesta Duลกanbe. Okrem vedenia tranzitnej premรกvky sa vลกak vyuลพรญva predovลกetkรฝm ako mestskรก magistrรกla, ktorรก okrem vedenia osobnej aย nรกkladnej dopravy slรบลพi aj ako trasa hromadnej dopravy, po ktorej jazdia linky trolejbusov aย mikrobusov. Treba podotknรบลฅ, ลพe hlavnรฉ jazdnรฉ pรกsy sa vyuลพรญvajรบ aj na ลพivelnรฉ parkovanie osobnรฝch รกut aย mikrobusov. Mikrobusy, โ€žplynuleโ€œ premรกvajรบce na vyznaฤenรฝch linkovรฝch trasรกch, tvoria kostru MHD. Ich zvlรกลกtnosลฅou je absolรบtna รบstretovosลฅ voฤi cestujรบcim. Kdekoฤพvek na svojej (urฤenej) trase mikrobus zastavรญ na znamenie, aby cestujรบcemu na okraji cesty umoลพnil nastรบpiลฅ alebo vystรบpiลฅ. Vznikajรบ tak ฤasto dopravne nebezpeฤnรฉ situรกcie aย nepriaznivo je ovplyvnenรก aj plynulosลฅ dopravy, lebo pravรฝ krajnรฝ dopravnรฝ pruh sa stรกva pre dopravu menej hodnotnรฝm, ba aลพ nevyuลพiteฤพnรฝm. Vย dopravnej ลกpiฤke niektorรฝmi รบsekmi prejde aj viac ako 800 mikrobusov za hodinu. Navyลกe, sรบ tam ฤasto zaparkovanรฉ osobnรฉ autรก.

Cesta M41 patrรญ medzi zรกkladnรฉ komunikรกcie spรกjajรบce prostrednรญctvom kriลพovatky pri pomnรญku Avicenna aย 82. kriลพovatky vลกetky ฤasti mesta. Zรกroveลˆ plnรญ funkciu prepojenia rozhodujรบcich severojuลพnรฝch aย zรกpadovรฝchodnรฝch smerov. Prepรกja centrum mesta aย sรบ na ลˆu priamo alebo vย jej blรญzkosti napojenรฉ najdรดleลพitejลกie inลกtitรบcie mesta aย ลกtรกtu. Zย tรฝchto dรดvodov je ลพiaduce, aby plynulosลฅ aย bezpeฤnosลฅ premรกvky na ceste bola maximรกlna aย cesta poskytovala spoฤพahlivรบ aย kvalitnรบ dopravnรบ sluลพbu. Treba skonลกtatovaลฅ, ลพe vย sรบฤasnosti to tak nie je. Poลพadovanej kvalite nezodpovedรก ani technickรฝ stav komunikรกcie, ani spรดsob jej vyuลพรญvania.

Prvรฝm krokom na zlepลกenie kvality aย bezpeฤnosti dopravnej sluลพby poskytovanej cestou M41 je technickรฝ nรกvrh predkladanรฉho projektu. Ten umoลพnรญ do roku 2035 kvalitne zabezpeฤiลฅ vลกetky poลพadovanรฉ funkcie vย รบzemรญ.

Vย sรบฤasnom usporiadanรญ je cesta M41 smerovo rozdelenรก, ลกesลฅpruhovรก (2 ร— 3 pruhy) komunikรกcia. Jazdnรฉ pรกsy sรบ fyzicky oddelenรฉ strednรฝm deliacim pรกsom sย vegetaฤnรฝmi รบpravami aย sย vyvรฝลกenรฝm obrubnรญkom. Sรบbeลพne sย hlavnou trasou vedie naย medzikriลพovatkovรฝch รบsekoch obsluลพnรก komunikรกcia, ktorรก slรบลพi na trolejbusovรบ dopravu, obsluhu รบzemia aย parkovanie vozidiel. Pred kriลพovatkou aย za ลˆou sa trasa obsluลพnej komunikรกcie vลพdy napรกja na hlavnรบ trasu prostrednรญctvom prรญdavnรฝch (odboฤovacรญch aย zaraฤovacรญch) pruhov.

Uliฤnรฝ priestor okrem hlavnej aย obsluลพnej komunikรกcie vypฤบลˆajรบ chodnรญky, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ vย nadvรคznosti na priฤพahlรบ zรกstavbu. Hlavnรก trasa, obsluลพnรฉ komunikรกcie aย chodnรญky sรบ vzรกjomne oddelenรฉ boฤnรฝmi deliacimi pรกsmi, osadenรฝmi bohatou vegetรกciou. Priestor boฤnรฝch deliacich pรกsov sa zรกroveลˆ vyuลพรญva na povrchovรฉ pozdฤบลพne odvodnenie spevnenรฝch plรดch (vozovky aย chodnรญky).

Na naลกe pomery nezvyฤajnรฝm spรดsobom sa rieลกi odvodnenie vozoviek โ€“ systรฉmom otvorenรฝch krajnรฝch ลพฤพabov. Ide oย veฤพmi dรดmyselnรฉ primรกrne, sekundรกrne aย finรกlne zbernรฉ ลพฤพaby sย postupne narastajรบcou kapacitou (vย suchรฝch aย horรบcich letnรฝch mesiacoch sa zย okolitรฝch blรญzkych hรดr do niektorรฝch zย nich privรกdza voda slรบลพiaca na ochladzovanie aย splรกchnutie nahromadenรฝch neฤistรดt).

Na trase sa nachรกdzajรบ dve veฤพkรฉ รบrovลˆovรฉ okruลพnรฉ kriลพovatky, jedna zย nich je riadenรก svetelnou signalizรกciou. Na okruhu kriลพovatky sa (teoreticky) nachรกdzajรบ tri jazdnรฉ pruhy, nie sรบ vลกak vyznaฤenรฉ aย doprava aj vย kriลพovatke navonok pรดsobรญ chaoticky.

Navrhovanรฉ rieลกenia
ล รญrkovรฉ โ€“ kapacitnรฉ rieลกenie

Na ลพelanie klienta sa vย prvej etape projektu ลกtudovali tri varianty budรบceho ลกรญrkovรฉho usporiadania: rozลกรญrenie na 4 + 4 jazdnรฉ pruhy, 5 + 5 aย 6 + 6 jazdnรฝch pruhov. Vรฝchodiskom boli prognรณzy rozvoja intenzity dopravy do roku 2015 (ฤo je predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia rekonลกtrukcie) aย vรฝhฤพadovรฉho roku 2035. Vo vรฝslednom variante sa rieลกilo rozลกรญrenie na 4 + 4 dopravnรฉ jazdnรฉ pruhy.

Vozovky
Rekonลกtrukcia existujรบcich aย vรฝstavba novรฝch vozoviek je prioritnou tรฉmou tohto projektu. Rekonลกtruovanรก cesta M41 sa bude budovaลฅ vย jej pรดvodnej trase. Na zistenie aktuรกlneho technickรฉho stavu vozovky sa vykonal samostatnรฝ prieskum. Vozovka sa vybudovala pribliลพne vย rokoch 1981 aลพ 1983 aย vย sรบฤasnosti je vzhฤพadom na jej technickรฝ stav jej radikรกlna rekonลกtrukcia nevyhnutnรก. Prieskumom sa preukรกzalo, ลพe existujรบca betรณnovรก vozovka, vย niektorรฝch miestach prekrytรก asfaltobetรณnovรฝm povrchom (uลพ tieลพ poruลกenรฝm), mรก veฤพmi vรฝznamnรฉ poruchy. Hrรบbka cementobetรณnovej vrstvy je vย rozpรคtรญ 220 aลพ 250 mm. Na vozovke sรบ zreteฤพnรฉ vลกetky typy porรบch betรณnovรฝch dosiek โ€“ pozdฤบลพne, prieฤne, sieลฅovรฉ trhliny, odlamovanie okrajov. Pozdฤบลพne aย prieฤne ลกkรกry nie sรบ vyplnenรฉ zรกlievkovou zmesou. Boli vyplลˆovanรฉ pieskom, ktorรฝ umoลพลˆuje prienik vody do podkladovรฝch vrstiev. Degradรกcia podkladu je potom ฤalลกou prรญฤinou porรบch. Kvalita podkladu pod betรณnovou doskou tieลพ nie je primeranรก vรฝznamu aย dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu cesty M41. Vlastnosti podloลพia sรบ premenlivรฉ, zรกvislรฉ od typu materiรกlu vย podloลพรญ. Inลพinierskogeologickรฝ prieskum preukรกzal, ลพe vย podloลพรญ sa vyskytujรบ vรคฤลกinou zmesi ลกtrkopiesku โ€“ ฤi uลพ prรญrodnรฉho, alebo drvenรฉho. Dlhodobรฝm prรบdenรญm spodnรฝch vรดd sa postupne na mnohรฝch miestach odplavili jemnรฉ ฤastice aย pod doskami zย nevystuลพenรฉho betรณnu vznikali kaverny. Pod รบฤinkami ลฅaลพkej dopravy sa betรณnovรฉ dosky rozlamovali, nepravidelnรฉ aย nespojitรฉ deformรกcie sa nรกsledne prejavili na povrchu vozovky.

Po preskรบmanรญ viacerรฝch moลพnostรญ rekonลกtrukcie existujรบcej betรณnovej vozovky sa vย rรกmci prvej etapy navrhli tri zรกkladnรฉ varianty:

  • Variant A: Ponechanie cementobetรณnovรฝch dosiek

Princรญpom tejto metรณdy je ponechanie existujรบcej betรณnovej vozovky, oprava vลกetkรฝch typov jej porรบch aย zรกvereฤnรฉ prekrytie dvoma vrstvami asfaltobetรณnu. Naย miestach rozลกรญrenej vozovky bude potrebnรฉ vybudovaลฅ รบplne novรบ konลกtrukciu betรณnovej vozovky, prekrytรบ rovnakรฝmi asfaltobetรณnovรฝmi vrstvami. Na spolupรดsobenie oboch ฤastรญ vozovky by bolo potrebnรฉ vykonaลฅ pomerne zloลพitรฉ aย nรกkladnรฉ technickรฉ opatrenia. Tento spรดsob rekonลกtrukcie nebol โ€“ predovลกetkรฝm pre finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ โ€“ akceptovanรฝ.

  • Variant B: Odstrรกnenie betรณnovรฝch dosiek aย zhotovenie novej netuhej vozovky

Podstatou tejto metรณdy je vybรบranie existujรบcich betรณnovรฝch dosiek. Materiรกl zย nich sa po predrvenรญ aย pretriedenรญ spracuje na cementovรบ stabilizรกciu, ktorรก sa po dovezenรญ na stavenisko rozprestrie aย spracuje priamo vย trase. Na tento podklad sa poloลพia ฤalลกie tri asfaltovรฉ vrstvy โ€“ podkladovรก, loลพnรก aย obrusnรก. Rovnakรบ konลกtrukciu budรบ maลฅ aj vrstvy novej โ€“ rozลกรญrenej vozovky.

Tรกto technolรณgia vรฝstavby vozoviek bola akceptovanรก pre viacero vรฝhod (kompletnรก recyklรกcia, praลกnรฉ aย hluฤnรฉ procesy mimo zรกstavby, definitรญvne vyrovnanie sย otรกzkou porรบch betรณnovej vozovky, zabezpeฤenie dokonalรฉho spolupรดsobenia starej aย novej ฤasti vozovky, priaznivรฉ ekonomickรฉ parametre atฤ.).

  • Variant C: Pouลพitie vibrorezonanฤnej technolรณgie

Podstata tejto metรณdy spoฤรญva vo vibraฤnom rozruลกenรญ betรณnovรฝch vrstiev existujรบcej vozovky priamo na mieste (uย nรกs neznรกma metรณda bola vyvinutรก vย USA, kde vลกak napokon tieลพ nenaลกla ลกirokรฉ uplatnenie โ€“ jej princรญp je znรกzornenรฝ na obr. 3). Takto rozruลกenรก vrstva potom mรดลพe slรบลพiลฅ ako kvalitnรก podkladovรก vrstva rekonลกtruovanej vozovky. Napriek narastajรบcej popularite metรณdy nebola jej aplikรกcia na tomto projekte akceptovanรก zย dรดvodu jej prevaลพujรบcich nevรฝhod. Ide najmรค oย absenciu dostatoฤne รบnosnej (hydraulicky stmelenej) vrstvy vozovky, priฤom poลพadovanรบ รบnosnosลฅ by bolo potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ ฤalลกou konลกtrukฤnou vrstvou (cementovรก stabilizรกcia alebo razantne navรฝลกenรก hrรบbka vrstvy obaฤพovanรฉho kameniva), ฤalej absenciu skรบsenostรญ sย pouลพitรญm tejto metรณdy vย obรฝvanej mestskej zรกstavbe sย mnoลพstvom podzemnรฝch inลพinierskych sietรญ, ako aj nepriaznivรฉ ekonomickรฉ zhodnotenie tejto metรณdy.


Obr. 3 Princรญp vibrorezonanฤnej technolรณgie rozruลกovania betรณnovej vozovky

Kriลพovatky
Klient upriamoval zvlรกลกtnu pozornosลฅ na bezpeฤnรฉ rieลกenie peลกej dopravy. Prevaลพovala snaha รบplne vylรบฤiลฅ รบrovลˆovรฉ kriลพovanie automobilovej aย peลกej dopravy. Tento problรฉm bol osobitne markantnรฝ vย priestore dvoch existujรบcich veฤพkรฝch okruลพnรฝch kriลพovatiek. Ich komplexnรฉ rieลกenie teda zahrnovalo okrem automobilovej dopravy aj peลกiu. Vย meste existuje niekoฤพko podchodov vybudovanรฝch pred mnohรฝmi rokmi. Hoci sรบ rozmerovo rieลกenรฉ dosลฅ รบsporne, evidentnรก je snaha oย ich oลพivenie formou malรฝch kioskov na predaj suvenรญrov alebo obฤerstvenia. Vรคฤลกinou sa vลกak objavia problรฉmy sย ich odvodnenรญm, ktorรฉ nie je vyrieลกenรฉ vรดbec alebo len nedostatoฤne. Druhou moลพnosลฅou mimoยญรบrovลˆovรฉho kriลพovania peลกej aย automobilovej dopravy sรบ lรกvky aย nadchody. Sย ohฤพadom na horรบce klimatickรฉ podmienky vย letnรฝch mesiacoch aย vรฝskyt daลพฤa aj snehu vย zime sa prijateฤพnejลกรญm javรญ podzemnรก komunikรกcia peลกรญch รบฤastnรญkov dopravy.

Zmena รบrovลˆovรฝch okruลพnรฝch kriลพovatiek na dvoj- alebo trojรบrovลˆovรฉ sa ลกtudovala aย rieลกila vย mnohรฝch variantoch aย podvariantoch. Tie sa zakladali na vรฝsledkoch podrobnej dopravno-inลพinierskej analรฝzy, pozostรกvajรบcej zo sฤรญtania dopravy, vyhodnotenia aktuรกlneho dopravnรฉho zaลฅaลพenia jednotlivรฝch vetiev kriลพovatky vย priebehu dลˆa aย nรกslednej prognรณzy intenzity dopravy vo zvolenรฝch vรฝhฤพadovรฝch ฤasovรฝch horizontoch.

Priebeลพnรฉ vรฝsledky sa prerokรบvali so zainteresovanรฝmi stranami, okrem MD TR aย magistrรกtu mesta najmรค sย dopravnou polรญciou, รบtvarom hlavnรฉho architekta Duลกanbe, spracovateฤพom รบzemnรฉho plรกnu (urbanisticko-architektonickรก kancelรกria zย Moskvy) aย ฤalลกรญmi prรญsluลกnรฝmi subjektmi, รบฤastnรญkmi budรบceho stavebnรฉho konania. Na obr.ย 4 je sรบฤasnรฝ stav kriลพovatky pri pomnรญku Avicennu. Na obr. 5 aย 6 moลพno vidieลฅ niektorรฉ zย viac ako 40 variantov rieลกenia rekonลกtrukcie dvoch kriลพovatiek. Klient si vybral trojรบrovลˆovรฉ rieลกenia.


Obr. 5 Dve rรดzne rieลกenia kriลพovatky na dvoch รบrovniach (hore: kupola pod mostom presvetฤพuje podzemnรฝ ยญkomunikaฤnรฝ aย โ€žspoloฤenskรฝโ€œ priestor na peลกiu dopravu; dole: peลกia doprava sa vedie na lรกvkach alebo vย podchodoch na vstupe vetiev kriลพovatky)


Obr. 6 Varianty rieลกenia rekonลกtrukcie dvoch kriลพovatiek

Zรกver
Spoloฤnosลฅ Alfa 04 a. s., zรญskala vย tejto zรกkazke cennรฉ skรบsenosti. Prรกca, ktorรบ bolo potrebnรฉ vykonaลฅ, si vyลพadovala svojskรฉ prรญstupy, ktorรฉ sa ฤasto znaฤne odliลกovali od tรฝch, ฤo sรบ zauลพรญvanรฉ na Slovensku. Vย prvom rade to bol medziฤlรกnok medzi klientom aย konzultantom, ktorรฝm bola EBOR. Aj keฤ vย Duลกanbe existuje jej miestna poboฤka aย projekt sledoval aj technickรฝ poradca banky, nie vลพdy sa banke podarilo pรดsobiลฅ ako nezรกvislรฝ sprostredkovateฤพ aย nepriamy รบฤastnรญk projektu. Klient bol mimoriadne nรกroฤnรฝ. Pre konzultanta bola nรกroฤnosลฅ projektu umocnenรก skutoฤnosลฅou, ลพe hoci sa veฤพkรก vรคฤลกina prรกce vykonรกvala vย domรกcom prostredรญ na Slovensku, na mieste musel pรดsobiลฅ vedรบci projektu (tรญm lรญder), ktorรฝ prรกce koordinoval aย operatรญvne zaujรญmal stanoviskรก vย mene projektanta-konzultanta.

Oย tom, ลพe sa vย Tadลพikistane tomuto projektu pripisovala veฤพkรก dรดleลพitosลฅ, svedฤรญ aj skutoฤnosลฅ, ลพe schvaฤพovanie variantov aย vรฝber vรฝslednรฉho zย nich si vyhradil sรกm prezident republiky aย osobne sa nรญm zaoberal aj primรกtor mesta Duลกanbe, ktorรฝ je zรกroveลˆ predsedom parlamentu.

Kaลพdรก prรกca vย cudzom prostredรญ je nรกroฤnรก. Oย to viac teลกรญ skutoฤnosลฅ, ลพe odbornรบ, technickรบ ฤasลฅ projektu hodnotili klient aj EBOR veฤพmi priaznivo. Poฤakovanie za spoluprรกcu patrรญ vลกetkรฝm slovenskรฝm aj miestnym tadลพickรฝm spolupracovnรญkom aย subdodรกvateฤพom.

TEXT: prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc., Ing. ฤฝubica Cigerovรก
FOTO aย technickรฉ rieลกenie: Alfa 04
Vizualizรกcie: Ing. J. Korim, Ing. J. Baron

ฤฝudovรญt Naฤ je projektantom vย spoloฤnosti Alfa 04 a.ย s., Bratislava, stredisko Koลกice, aย pรดsobรญ na Vysokej ลกkole bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva vย Koลกiciach.

ฤฝubica Cigerovรก je projektantkou vย spoloฤnosti Alfaย 04 a. s., Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie