Slovenskรฝ projekt na zvรฝลกenie plynulosti dopravy v Duลกanbe
Eurรณpska banka pre obnovu aย rozvoj poskytla stredoรกzijskej krajine Tadลพikistanu grant na financovanie investiฤnรฉho projektu modernizรกcie cesty zย Duลกanbe po hranicu sย Uzbekistanom. Konkrรฉtne iลกlo oย 4,6-kilometrovรฝ รบsek cesty M41 vย hlavnom meste Duลกanbe od pamรคtnรญka Avicennu (Abรบ Alรญ ibn Sรญnรก) kย Zรกpadnej brรกne. รzijskรก banka pre rozvoj prevzala na seba financovanie modernizรกcie priฤพahlรฉho, 57 km dlhรฉho รบseku cesty M41 od Zรกpadnej brรกny po hranicu sย Uzbekistanom.
Spracovateฤพom รบvodnรฉho projektu modernizรกcie predmetnรฉho รบseku cesty bola spoloฤnosลฅ Alfa 04 a. s., Bratislava, ktorรบ po รบspechu vo verejnej sรบลฅaลพi vyhlรกsenej koncom februรกra 2011 odporuฤila svojmu klientovi Eurรณpska banka pre obnovu aย rozvoj (EBOR). Spoloฤnosลฅ sa tak po nedรกvnej skรบsenosti vย Azerbajdลพane opรคลฅ pracovne vrรกtila do รzie, tentoraz do Duลกanbe, hlavnรฉho mesta Tadลพikistanu.Zodpovednosลฅ za plรกnovanie, riadenie, vรฝstavbu, รบdrลพbu aย financovanie vnรบtroลกtรกtnej cestnej siete mรก Ministerstvo dopravy Tadลพickej republiky (MD TR), ktorรฉ pรดsobรญ aj ako realizaฤnรก, respektรญve implementaฤnรก agentรบra (verenรฝ obstarรกvateฤพ) projektu. Programovรก implementaฤnรก jednotka bola zodpovednรก za obstaranie aย riadenie tejto projektovej zรกkazky, ako aj nรกslednรฝch zmlรบv na realizรกciu stavebnรฝch prรกc aย zรกkazky na dozorovanie vรฝstavby (stavebnรฝ dozor) sรบvisiacej sย projektom. Po dokonฤenรญ projektu sa รบsek cesty od pomnรญka Avicennu po Zรกpadnรบ brรกnu odovzdรก spรคลฅ magistrรกtu, ktorรฝ bude zodpovednรฝ za jeho prevรกdzku aย รบdrลพbu.
EBOR naฤalej pรดsobila ako sprostredkovateฤพ zmluvnรฉho vzลฅahu medzi zmluvnรฝmi stranami โ MD TR ako objednรกvateฤพom aย spoloฤnosลฅou Alfa 04 a. s., ako zhotovovateฤพom. EBOR takisto zostala vย pozรญcii poskytovateฤพa aย sprรกvcu finanฤnรฝch prostriedkov. Zmluva bola uzatvorenรก vย septembri 2011. Vย sรบฤasnosti je zรกkazka vecne dokonฤenรก.
Projektovรฉ aย konzultaฤnรฉ sluลพby sa rozloลพili do dvoch etรกp. Predmetom prvej etapy bolo vykonanie vลกetkรฝch prieskumov aย zisลฅovanรญ potrebnรฝch na รบฤely zรกkazky, vypracovanie variantov rekonลกtrukcie cesty vrรกtane dvoch veฤพkรฝch okruลพnรฝch kriลพovatiek, ktorรฉ sรบ jej sรบฤasลฅou, aย stanovenie finanฤnรฝch nรกkladov variantov (predbeลพnรฉ nรกvrhy technickรฝch rieลกenรญ museli zohฤพadniลฅ zistenia environmentรกlnej aย sociรกlnej analรฝzy, plรกnu zaangaลพovania zainteresovanรฝch strรกn aย sย tรฝm sรบvisiacim environmentรกlnym aย sociรกlnym akฤnรฝm plรกnom).Zavลลกenรญm prvej etapy bola prezentรกcia variantov modernizรกcie cesty zainteresovanรฝm stranรกm (MDย TR aย Magistrรกt hlavnรฉho mesta TR Duลกanbe) tak, aby si klient mohol vybraลฅ variant, ktorรฝ uprednostลuje vย rรกmci maximรกlnej vรฝลกky disponibilnรฝch finanฤnรฝch zdrojov.
Vย druhej etape bolo potrebnรฉ rozpracovaลฅ takzvanรฝ predbeลพnรฝ nรกvrh technickรฉho rieลกenia preferovanรฉho (najvhodnejลกieho) variantu, vypracovanie podrobnรฉho โ kvalifikovanรฉho odhadu finanฤnรฝch nรกkladov, vypracovanie sprรกvy oย posรบdenรญ environmentรกlnych aย sociรกlnych dosahov vyplรฝvajรบcich zย preferovanรฉho variantu aย sรบฤasลฅou bolo aj poradenstvo vย otรกzkach sรบvisiacich sย technickรฝm nรกvrhom (projektom), realizรกciou projektu aย inรฝmi relevantnรฝmi otรกzkami MDย TR.
Vรฝchodiskovรฝ stav
Mesto Duลกanbe sa zย pรดvodnej vรคฤลกej dediny, ktorou bolo do roku 1923, keฤ sa Tadลพikistan stal sรบฤasลฅou Sovietskeho zvรคzu, postupne rozrรกstlo na takmer 700-tisรญcovรฉ hlavnรฉ mesto samostatnej Tadลพickej republiky (nezรกvislรก od roku 1991). Vย ฤase existencie ZSSR sa mesto budovalo vย sรบlade sย jednotnou stratรฉgiou mnohonรกrodnostnej aย rozmanitej krajiny. Po zรญskanรญ nezรกvislosti vลกak tรกto relatรญvne hospodรกrsky slabรก novรก republika neinvestovala do รบdrลพby aย obnovy infraลกtruktรบry vrรกtane dopravnej. Odzrkadฤพuje sa to na jej dneลกnom technickom stave. Poteลกiteฤพnรก je snaha oย zmenu, do ktorej kontextu zapadรก aj uvedenรฝ projekt.
Duลกanbe sa stalo metropolou sย intenzรญvne zaลฅaลพenou komunikaฤnou sieลฅou, ktorรก vลกak vย zรกvislosti od dlhov minulosti nezodpovedรก poลพiadavkรกm sรบฤasnรฉho ลพivota. Vย meste absentujรบ obchvaty, preto vลกetka doprava (vnรบtromestskรก, zdrojovรก โ cieฤพovรก aj tranzitnรก) vedie na mestskรฝch komunikรกciรกch.ย Neลพiaducim spรดsobom sa mieลกa doprava sย rรดznymi nรกrokmi na komfort.
Mesto pretรญnajรบ dve rรฝchlostnรฉ cesty vย smere sever โ juh aย vรฝchod โ zรกpad, ฤo sรบ hlavnรฉ dopravnรฉ osi mesta, viaลพuce na seba tranzitnรบ osobnรบ aย nรกkladnรบ dopravu. Vย smere sever โ juh je to cesta M34, vedรบca do Taลกkentu, vย smere vรฝchod โ zรกpad cesta M41, vedรบca od Vahdatu cez Duลกanbe aลพ na hranicu sย Uzbekistanom. Aj zย tohto je zrejmรฝ vรฝznam รบseku cesty M41, ktorรฝ sa rieลกi vย projekte. Do jej trasy sa pripรกjajรบ ฤalลกie mestskรฉ rรฝchlostnรฉ cesty vย kriลพovatkรกch zasiahnutรฝch touto stavbou โ kriลพovatka pri pomnรญku Avicennu, 82. kriลพovatka aย kriลพovatka pri Zรกpadnej brรกne. Schรฉma trasy je vyznaฤenรก na vรฝseku ortofotomapy na obr. 2.
Obr. 2 Trasa predmetnรฉho รบseku mestskej magistrรกly M41
Cesta M41 je jednou zย dopravnรฝch osรญ mesta Duลกanbe. Okrem vedenia tranzitnej premรกvky sa vลกak vyuลพรญva predovลกetkรฝm ako mestskรก magistrรกla, ktorรก okrem vedenia osobnej aย nรกkladnej dopravy slรบลพi aj ako trasa hromadnej dopravy, po ktorej jazdia linky trolejbusov aย mikrobusov. Treba podotknรบลฅ, ลพe hlavnรฉ jazdnรฉ pรกsy sa vyuลพรญvajรบ aj na ลพivelnรฉ parkovanie osobnรฝch รกut aย mikrobusov. Mikrobusy, โplynuleโ premรกvajรบce na vyznaฤenรฝch linkovรฝch trasรกch, tvoria kostru MHD. Ich zvlรกลกtnosลฅou je absolรบtna รบstretovosลฅ voฤi cestujรบcim. Kdekoฤพvek na svojej (urฤenej) trase mikrobus zastavรญ na znamenie, aby cestujรบcemu na okraji cesty umoลพnil nastรบpiลฅ alebo vystรบpiลฅ. Vznikajรบ tak ฤasto dopravne nebezpeฤnรฉ situรกcie aย nepriaznivo je ovplyvnenรก aj plynulosลฅ dopravy, lebo pravรฝ krajnรฝ dopravnรฝ pruh sa stรกva pre dopravu menej hodnotnรฝm, ba aลพ nevyuลพiteฤพnรฝm. Vย dopravnej ลกpiฤke niektorรฝmi รบsekmi prejde aj viac ako 800 mikrobusov za hodinu. Navyลกe, sรบ tam ฤasto zaparkovanรฉ osobnรฉ autรก.
Cesta M41 patrรญ medzi zรกkladnรฉ komunikรกcie spรกjajรบce prostrednรญctvom kriลพovatky pri pomnรญku Avicenna aย 82. kriลพovatky vลกetky ฤasti mesta. Zรกroveล plnรญ funkciu prepojenia rozhodujรบcich severojuลพnรฝch aย zรกpadovรฝchodnรฝch smerov. Prepรกja centrum mesta aย sรบ na ลu priamo alebo vย jej blรญzkosti napojenรฉ najdรดleลพitejลกie inลกtitรบcie mesta aย ลกtรกtu. Zย tรฝchto dรดvodov je ลพiaduce, aby plynulosลฅ aย bezpeฤnosลฅ premรกvky na ceste bola maximรกlna aย cesta poskytovala spoฤพahlivรบ aย kvalitnรบ dopravnรบ sluลพbu. Treba skonลกtatovaลฅ, ลพe vย sรบฤasnosti to tak nie je. Poลพadovanej kvalite nezodpovedรก ani technickรฝ stav komunikรกcie, ani spรดsob jej vyuลพรญvania.
Prvรฝm krokom na zlepลกenie kvality aย bezpeฤnosti dopravnej sluลพby poskytovanej cestou M41 je technickรฝ nรกvrh predkladanรฉho projektu. Ten umoลพnรญ do roku 2035 kvalitne zabezpeฤiลฅ vลกetky poลพadovanรฉ funkcie vย รบzemรญ.
Vย sรบฤasnom usporiadanรญ je cesta M41 smerovo rozdelenรก, ลกesลฅpruhovรก (2 ร 3 pruhy) komunikรกcia. Jazdnรฉ pรกsy sรบ fyzicky oddelenรฉ strednรฝm deliacim pรกsom sย vegetaฤnรฝmi รบpravami aย sย vyvรฝลกenรฝm obrubnรญkom. Sรบbeลพne sย hlavnou trasou vedie naย medzikriลพovatkovรฝch รบsekoch obsluลพnรก komunikรกcia, ktorรก slรบลพi na trolejbusovรบ dopravu, obsluhu รบzemia aย parkovanie vozidiel. Pred kriลพovatkou aย za ลou sa trasa obsluลพnej komunikรกcie vลพdy napรกja na hlavnรบ trasu prostrednรญctvom prรญdavnรฝch (odboฤovacรญch aย zaraฤovacรญch) pruhov.
Uliฤnรฝ priestor okrem hlavnej aย obsluลพnej komunikรกcie vypฤบลajรบ chodnรญky, ktorรฉ sรบ umiestnenรฉ vย nadvรคznosti na priฤพahlรบ zรกstavbu. Hlavnรก trasa, obsluลพnรฉ komunikรกcie aย chodnรญky sรบ vzรกjomne oddelenรฉ boฤnรฝmi deliacimi pรกsmi, osadenรฝmi bohatou vegetรกciou. Priestor boฤnรฝch deliacich pรกsov sa zรกroveล vyuลพรญva na povrchovรฉ pozdฤบลพne odvodnenie spevnenรฝch plรดch (vozovky aย chodnรญky).
Na naลกe pomery nezvyฤajnรฝm spรดsobom sa rieลกi odvodnenie vozoviek โ systรฉmom otvorenรฝch krajnรฝch ลพฤพabov. Ide oย veฤพmi dรดmyselnรฉ primรกrne, sekundรกrne aย finรกlne zbernรฉ ลพฤพaby sย postupne narastajรบcou kapacitou (vย suchรฝch aย horรบcich letnรฝch mesiacoch sa zย okolitรฝch blรญzkych hรดr do niektorรฝch zย nich privรกdza voda slรบลพiaca na ochladzovanie aย splรกchnutie nahromadenรฝch neฤistรดt).
Na trase sa nachรกdzajรบ dve veฤพkรฉ รบrovลovรฉ okruลพnรฉ kriลพovatky, jedna zย nich je riadenรก svetelnou signalizรกciou. Na okruhu kriลพovatky sa (teoreticky) nachรกdzajรบ tri jazdnรฉ pruhy, nie sรบ vลกak vyznaฤenรฉ aย doprava aj vย kriลพovatke navonok pรดsobรญ chaoticky.
Navrhovanรฉ rieลกenia
ล รญrkovรฉ โ kapacitnรฉ rieลกenie
Na ลพelanie klienta sa vย prvej etape projektu ลกtudovali tri varianty budรบceho ลกรญrkovรฉho usporiadania: rozลกรญrenie na 4 + 4 jazdnรฉ pruhy, 5 + 5 aย 6 + 6 jazdnรฝch pruhov. Vรฝchodiskom boli prognรณzy rozvoja intenzity dopravy do roku 2015 (ฤo je predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia rekonลกtrukcie) aย vรฝhฤพadovรฉho roku 2035. Vo vรฝslednom variante sa rieลกilo rozลกรญrenie na 4 + 4 dopravnรฉ jazdnรฉ pruhy.
Vozovky
Rekonลกtrukcia existujรบcich aย vรฝstavba novรฝch vozoviek je prioritnou tรฉmou tohto projektu. Rekonลกtruovanรก cesta M41 sa bude budovaลฅ vย jej pรดvodnej trase. Na zistenie aktuรกlneho technickรฉho stavu vozovky sa vykonal samostatnรฝ prieskum. Vozovka sa vybudovala pribliลพne vย rokoch 1981 aลพ 1983 aย vย sรบฤasnosti je vzhฤพadom na jej technickรฝ stav jej radikรกlna rekonลกtrukcia nevyhnutnรก. Prieskumom sa preukรกzalo, ลพe existujรบca betรณnovรก vozovka, vย niektorรฝch miestach prekrytรก asfaltobetรณnovรฝm povrchom (uลพ tieลพ poruลกenรฝm), mรก veฤพmi vรฝznamnรฉ poruchy. Hrรบbka cementobetรณnovej vrstvy je vย rozpรคtรญ 220 aลพ 250 mm. Na vozovke sรบ zreteฤพnรฉ vลกetky typy porรบch betรณnovรฝch dosiek โ pozdฤบลพne, prieฤne, sieลฅovรฉ trhliny, odlamovanie okrajov. Pozdฤบลพne aย prieฤne ลกkรกry nie sรบ vyplnenรฉ zรกlievkovou zmesou. Boli vyplลovanรฉ pieskom, ktorรฝ umoลพลuje prienik vody do podkladovรฝch vrstiev. Degradรกcia podkladu je potom ฤalลกou prรญฤinou porรบch. Kvalita podkladu pod betรณnovou doskou tieลพ nie je primeranรก vรฝznamu aย dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu cesty M41. Vlastnosti podloลพia sรบ premenlivรฉ, zรกvislรฉ od typu materiรกlu vย podloลพรญ. Inลพinierskogeologickรฝ prieskum preukรกzal, ลพe vย podloลพรญ sa vyskytujรบ vรคฤลกinou zmesi ลกtrkopiesku โ ฤi uลพ prรญrodnรฉho, alebo drvenรฉho. Dlhodobรฝm prรบdenรญm spodnรฝch vรดd sa postupne na mnohรฝch miestach odplavili jemnรฉ ฤastice aย pod doskami zย nevystuลพenรฉho betรณnu vznikali kaverny. Pod รบฤinkami ลฅaลพkej dopravy sa betรณnovรฉ dosky rozlamovali, nepravidelnรฉ aย nespojitรฉ deformรกcie sa nรกsledne prejavili na povrchu vozovky.
Po preskรบmanรญ viacerรฝch moลพnostรญ rekonลกtrukcie existujรบcej betรณnovej vozovky sa vย rรกmci prvej etapy navrhli tri zรกkladnรฉ varianty:
- Variant A: Ponechanie cementobetรณnovรฝch dosiek
Princรญpom tejto metรณdy je ponechanie existujรบcej betรณnovej vozovky, oprava vลกetkรฝch typov jej porรบch aย zรกvereฤnรฉ prekrytie dvoma vrstvami asfaltobetรณnu. Naย miestach rozลกรญrenej vozovky bude potrebnรฉ vybudovaลฅ รบplne novรบ konลกtrukciu betรณnovej vozovky, prekrytรบ rovnakรฝmi asfaltobetรณnovรฝmi vrstvami. Na spolupรดsobenie oboch ฤastรญ vozovky by bolo potrebnรฉ vykonaลฅ pomerne zloลพitรฉ aย nรกkladnรฉ technickรฉ opatrenia. Tento spรดsob rekonลกtrukcie nebol โ predovลกetkรฝm pre finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ โ akceptovanรฝ.
- Variant B: Odstrรกnenie betรณnovรฝch dosiek aย zhotovenie novej netuhej vozovky
Podstatou tejto metรณdy je vybรบranie existujรบcich betรณnovรฝch dosiek. Materiรกl zย nich sa po predrvenรญ aย pretriedenรญ spracuje na cementovรบ stabilizรกciu, ktorรก sa po dovezenรญ na stavenisko rozprestrie aย spracuje priamo vย trase. Na tento podklad sa poloลพia ฤalลกie tri asfaltovรฉ vrstvy โ podkladovรก, loลพnรก aย obrusnรก. Rovnakรบ konลกtrukciu budรบ maลฅ aj vrstvy novej โ rozลกรญrenej vozovky.
Tรกto technolรณgia vรฝstavby vozoviek bola akceptovanรก pre viacero vรฝhod (kompletnรก recyklรกcia, praลกnรฉ aย hluฤnรฉ procesy mimo zรกstavby, definitรญvne vyrovnanie sย otรกzkou porรบch betรณnovej vozovky, zabezpeฤenie dokonalรฉho spolupรดsobenia starej aย novej ฤasti vozovky, priaznivรฉ ekonomickรฉ parametre atฤ.).
- Variant C: Pouลพitie vibrorezonanฤnej technolรณgie
Podstata tejto metรณdy spoฤรญva vo vibraฤnom rozruลกenรญ betรณnovรฝch vrstiev existujรบcej vozovky priamo na mieste (uย nรกs neznรกma metรณda bola vyvinutรก vย USA, kde vลกak napokon tieลพ nenaลกla ลกirokรฉ uplatnenie โ jej princรญp je znรกzornenรฝ na obr. 3). Takto rozruลกenรก vrstva potom mรดลพe slรบลพiลฅ ako kvalitnรก podkladovรก vrstva rekonลกtruovanej vozovky. Napriek narastajรบcej popularite metรณdy nebola jej aplikรกcia na tomto projekte akceptovanรก zย dรดvodu jej prevaลพujรบcich nevรฝhod. Ide najmรค oย absenciu dostatoฤne รบnosnej (hydraulicky stmelenej) vrstvy vozovky, priฤom poลพadovanรบ รบnosnosลฅ by bolo potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ ฤalลกou konลกtrukฤnou vrstvou (cementovรก stabilizรกcia alebo razantne navรฝลกenรก hrรบbka vrstvy obaฤพovanรฉho kameniva), ฤalej absenciu skรบsenostรญ sย pouลพitรญm tejto metรณdy vย obรฝvanej mestskej zรกstavbe sย mnoลพstvom podzemnรฝch inลพinierskych sietรญ, ako aj nepriaznivรฉ ekonomickรฉ zhodnotenie tejto metรณdy.
Obr. 3 Princรญp vibrorezonanฤnej technolรณgie rozruลกovania betรณnovej vozovky
Kriลพovatky
Klient upriamoval zvlรกลกtnu pozornosลฅ na bezpeฤnรฉ rieลกenie peลกej dopravy. Prevaลพovala snaha รบplne vylรบฤiลฅ รบrovลovรฉ kriลพovanie automobilovej aย peลกej dopravy. Tento problรฉm bol osobitne markantnรฝ vย priestore dvoch existujรบcich veฤพkรฝch okruลพnรฝch kriลพovatiek. Ich komplexnรฉ rieลกenie teda zahrnovalo okrem automobilovej dopravy aj peลกiu. Vย meste existuje niekoฤพko podchodov vybudovanรฝch pred mnohรฝmi rokmi. Hoci sรบ rozmerovo rieลกenรฉ dosลฅ รบsporne, evidentnรก je snaha oย ich oลพivenie formou malรฝch kioskov na predaj suvenรญrov alebo obฤerstvenia. Vรคฤลกinou sa vลกak objavia problรฉmy sย ich odvodnenรญm, ktorรฉ nie je vyrieลกenรฉ vรดbec alebo len nedostatoฤne. Druhou moลพnosลฅou mimoยญรบrovลovรฉho kriลพovania peลกej aย automobilovej dopravy sรบ lรกvky aย nadchody. Sย ohฤพadom na horรบce klimatickรฉ podmienky vย letnรฝch mesiacoch aย vรฝskyt daลพฤa aj snehu vย zime sa prijateฤพnejลกรญm javรญ podzemnรก komunikรกcia peลกรญch รบฤastnรญkov dopravy.
Zmena รบrovลovรฝch okruลพnรฝch kriลพovatiek na dvoj- alebo trojรบrovลovรฉ sa ลกtudovala aย rieลกila vย mnohรฝch variantoch aย podvariantoch. Tie sa zakladali na vรฝsledkoch podrobnej dopravno-inลพinierskej analรฝzy, pozostรกvajรบcej zo sฤรญtania dopravy, vyhodnotenia aktuรกlneho dopravnรฉho zaลฅaลพenia jednotlivรฝch vetiev kriลพovatky vย priebehu dลa aย nรกslednej prognรณzy intenzity dopravy vo zvolenรฝch vรฝhฤพadovรฝch ฤasovรฝch horizontoch.
Priebeลพnรฉ vรฝsledky sa prerokรบvali so zainteresovanรฝmi stranami, okrem MD TR aย magistrรกtu mesta najmรค sย dopravnou polรญciou, รบtvarom hlavnรฉho architekta Duลกanbe, spracovateฤพom รบzemnรฉho plรกnu (urbanisticko-architektonickรก kancelรกria zย Moskvy) aย ฤalลกรญmi prรญsluลกnรฝmi subjektmi, รบฤastnรญkmi budรบceho stavebnรฉho konania. Na obr.ย 4 je sรบฤasnรฝ stav kriลพovatky pri pomnรญku Avicennu. Na obr. 5 aย 6 moลพno vidieลฅ niektorรฉ zย viac ako 40 variantov rieลกenia rekonลกtrukcie dvoch kriลพovatiek. Klient si vybral trojรบrovลovรฉ rieลกenia.
Obr. 5 Dve rรดzne rieลกenia kriลพovatky na dvoch รบrovniach (hore: kupola pod mostom presvetฤพuje podzemnรฝ ยญkomunikaฤnรฝ aย โspoloฤenskรฝโ priestor na peลกiu dopravu; dole: peลกia doprava sa vedie na lรกvkach alebo vย podchodoch na vstupe vetiev kriลพovatky)
Obr. 6 Varianty rieลกenia rekonลกtrukcie dvoch kriลพovatiek
Zรกver
Spoloฤnosลฅ Alfa 04 a. s., zรญskala vย tejto zรกkazke cennรฉ skรบsenosti. Prรกca, ktorรบ bolo potrebnรฉ vykonaลฅ, si vyลพadovala svojskรฉ prรญstupy, ktorรฉ sa ฤasto znaฤne odliลกovali od tรฝch, ฤo sรบ zauลพรญvanรฉ na Slovensku. Vย prvom rade to bol medziฤlรกnok medzi klientom aย konzultantom, ktorรฝm bola EBOR. Aj keฤ vย Duลกanbe existuje jej miestna poboฤka aย projekt sledoval aj technickรฝ poradca banky, nie vลพdy sa banke podarilo pรดsobiลฅ ako nezรกvislรฝ sprostredkovateฤพ aย nepriamy รบฤastnรญk projektu. Klient bol mimoriadne nรกroฤnรฝ. Pre konzultanta bola nรกroฤnosลฅ projektu umocnenรก skutoฤnosลฅou, ลพe hoci sa veฤพkรก vรคฤลกina prรกce vykonรกvala vย domรกcom prostredรญ na Slovensku, na mieste musel pรดsobiลฅ vedรบci projektu (tรญm lรญder), ktorรฝ prรกce koordinoval aย operatรญvne zaujรญmal stanoviskรก vย mene projektanta-konzultanta.
Oย tom, ลพe sa vย Tadลพikistane tomuto projektu pripisovala veฤพkรก dรดleลพitosลฅ, svedฤรญ aj skutoฤnosลฅ, ลพe schvaฤพovanie variantov aย vรฝber vรฝslednรฉho zย nich si vyhradil sรกm prezident republiky aย osobne sa nรญm zaoberal aj primรกtor mesta Duลกanbe, ktorรฝ je zรกroveล predsedom parlamentu.
Kaลพdรก prรกca vย cudzom prostredรญ je nรกroฤnรก. Oย to viac teลกรญ skutoฤnosลฅ, ลพe odbornรบ, technickรบ ฤasลฅ projektu hodnotili klient aj EBOR veฤพmi priaznivo. Poฤakovanie za spoluprรกcu patrรญ vลกetkรฝm slovenskรฝm aj miestnym tadลพickรฝm spolupracovnรญkom aย subdodรกvateฤพom.
TEXT: prof. Ing. ฤฝudovรญt Naฤ, CSc., Ing. ฤฝubica Cigerovรก
FOTO aย technickรฉ rieลกenie: Alfa 04
Vizualizรกcie: Ing. J. Korim, Ing. J. Baron
ฤฝudovรญt Naฤ je projektantom vย spoloฤnosti Alfa 04 a.ย s., Bratislava, stredisko Koลกice, aย pรดsobรญ na Vysokej ลกkole bezpeฤnostnรฉho manaลพรฉrstva vย Koลกiciach.
ฤฝubica Cigerovรก je projektantkou vย spoloฤnosti Alfaย 04 a. s., Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.