image 91541 25 v1
Galรฉria(5)

โ€žSpackanรก elektriฤkaโ€œ alebo Od myลกlienky ku kolaudรกcii

Partneri sekcie:

Na Slovensku tvoria elektriฤky nosnรบ kostru mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a Koลกiciach. Ich vรฝznam vลกak dlhรฉ obdobie nekoreลกpondoval s kvalitou ponรบkanรฝch sluลพieb. Obnova vozovรฉho parku prebiehala pomaly a sporadicky, do รบdrลพby a rozvoja tratรญ sa investovalo minimรกlne. So vstupom do Eurรณpskej รบnie priลกla moลพnosลฅ ฤerpania eurรณpskych fondov na obnovu a rozvoj. Po diaฤพniciach a ลพelezniciach sa tak โ€ždostalo aj na elektriฤkyโ€œ. V รบnii sme od 1. mรกja 2004, teraz mรกme jar 2017, v Koลกiciach aj Bratislave obnovenรฝ vozovรฝ park, no ฤo sa tรฝka tratรญ, v oboch mestรกch mรกme len โ€žspackanรบ elektriฤkuโ€œ.

obr 1a
obr 2a
Na ilustraฤnom obrรกzku je elektriฤkovรก traลฅ.
obr 5b

Prvรบ ฤasลฅ nadpisu tohto prรญspevku som si prepoลพiฤal z ฤlรกnku uverejnenรฉho na internetovom portรกli www.imhd.sk zo dลˆa 19.โ€ฏ11.โ€ฏ2014. ฤŒlรกnok sa volal Mesto sprevรกdzkovalo spackanรบ elektriฤkovรบ traลฅ v Dรบbravke.

Osobne nie som projektantom tejto trate, no po preฤรญtanรญ zรกveru tohto ฤlรกnku som si uvedomil, ลพe raz, keฤ sa naskytne moลพnosลฅ, sa ako projektant k tejto tรฉme vyjadrรญm. Tento ฤlรกnok je tak zamyslenรญm sa projektanta a podelenรญm sa o pohฤพady, pocity a nรกzory na celรฝ proces โ€“ od myลกlienky po prvรบ jazdu po novej elektriฤkovej trati.

Elektriฤkovรก doprava na Slovensku

Sรบฤasnรฝ stav โ€“ Bratislava
Charakterizujรบ ho:
โ€ข    rozchod 1 000 mm,
โ€ข    cca 80 km tratรญ,
โ€ข    167 elektriฤkovรฝch zastรกvok,
โ€ข    9 liniek (1 aลพ 9),
โ€ข    Ruลพinovskรก radiรกla postavenรก v 70. rokoch, obnovovanรก po roku 1990,
โ€ข    radiรกly do Dรบbravky, Raฤe a Jurajovho dvora postavenรฉ v 80. rokoch,
โ€ข    okruh v centrรกlnej ฤasti mesta; odboฤnรฉ vetvy na hl. stanicu a stanicu Novรฉ Mesto,
โ€ข    max. prevรกdzkovรก rรฝchlosลฅ 50 km/h,
โ€ข    koฤพajovรฉ zvrลกky ลกtyroch typov:

โ€“    otvorenรฝ s koฤพajnicou S 49 na ลฝB podvaloch,
โ€“    uzavretรฝ so ลพliabkovรฝmi koฤพajnicami na veฤพkoploลกnรฝch paneloch s asfaltovรฝm krytom alebo zรกmkovou dlaลพbou,
โ€“    uzavretรฝ s koฤพajnicou na veฤพkoploลกnรฝch paneloch s pozdฤบลพnymi ลพliabkami, priฤom panel tvorรญ kryt trate,
โ€“    pevnรก jazdnรก drรกha (Petrลพalka).

Sรบฤasnรฉ nedostatky moลพno zhrnรบลฅ ako:
โ€ข    nerovnosti povrchu koฤพaje v smerovom aj vรฝลกkovom vedenรญ,
โ€ข    absencia mazacรญch zariadenรญ v smerovรฝch oblรบkoch a na obratiskรกch,
โ€ข    nรญzke prepravnรฉ rรฝchlosti z dรดvodu obsadenosti komunikรกciรญ (vnรบtornรฝ okruh),
โ€ข    absencia preferencie,
โ€ข    chรฝbajรบce prestupovรฉ terminรกly, resp. prestupy hrana โ€“ hrana.

Rozvojovรฉ projekty v Bratislave
Na modernizรกciu a rozvoj elektriฤkovej dopravy v Bratislave chรฝba dlhodobรก koncepcia rozvoja. Najviac sa to ukรกzalo na dlhodobo plรกnovanom prechode z รบzkeho rozchodu 1โ€ฏ000 mm na normรกlny rozchod 1โ€ฏ435โ€ฏmm. V sรบฤasnosti je na prechod technicky pripravenรฝch pribliลพne 58 % existujรบcich tratรญ. Vo vyhlรกลกke MDPT SR ฤ. 350/2010 Z. z. o stavebnom a technickom poriadku drรกh sa v ยงโ€ฏ44 ฤl. 7 uvรกdza:

โ€žRozchod koฤพaje elektriฤkovej trate je 1โ€ฏ435 mm a 1โ€ฏ000 mm. Novรฉ elektriฤkovรฉ drรกhy sa zriaฤujรบ iba s rozchodom koฤพaje 1 435 mm. Pri obnove a rozลกรญrenรญ existujรบceho systรฉmu elektriฤkovej drรกhy je moลพnรฉ pouลพiลฅ aj rozchod koฤพaje 1 000 mmโ€œ. Napriek tomu, sรบฤasnรฉ rekonลกtrukcie, resp. modernizรกcie, a novรก vรฝstavba uลพ o prechode neuvaลพujรบ. ฤŽalลกou skutoฤnosลฅou je, ลพe vozovรฝ park sa obnovil o elektriฤky na รบzky rozchod, pri ktorรฝch by si prerobenie na normรกlny rozchod vyลพiadalo nemรกlo finanฤnรฝch prostriedkov.

ฤŽalลกรญm nekoncepฤnรฝm rieลกenรญm bola realizรกcia dvojitรฉho rozchodu trate v prvej etape petrลพalskej elektriฤky. Poฤรญtalo sa so systรฉmom tram-train, no uลพ dnes sa projektuje druhรก etapa, kde sa o normรกlnom rozchode neuvaลพuje, koฤพaje s normรกlnym rozchodom tak vedรบ odnikiaฤพ nikam (zo ล afรกrikovho nรกmestia po Bosรกkovu). Mesto Bratislava vydalo v mรกji 2014 dokument s nรกzvom Koncepcia rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 โ€“ 2025.

Z obsahu nie je jasnรฉ, kto tento dokument pripravoval, akรก je jeho zรกvรคznosลฅ, ฤi sa na jeho vzniku podieฤพali odbornรญci ani ฤi bol prekonzultovanรฝ s kompetentnรฝmi orgรกnmi a inลกtitรบciami (Dopravnรฝ podnik Bratislava, Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy, MDVRR SR, ลฝSR). Obsahovo je uvedenรก koncepcia plochรก, opisuje stav, akรฝ je a ฤo by mohlo, resp. malo byลฅ.

Nestanovuje konkrรฉtne รบlohy, termรญny, postupy, kroky ฤi zodpovednosti na dosiahnutie konkrรฉtneho cieฤพa. Navyลกe, obsahuje viacerรฉ technickรฉ ลกpecifikรกcie, ktorรฉ sรบ v rozpore s technickรฝmi normami (naprรญklad ลกรญrka navrhovanรฝch nรกstupรญลกลฅ, kde je podฤพa vyhlรกลกky minimรกlna ลกรญrka 1,7 m, v koncepcii sa poลพaduje minimรกlne 3,5 m).

Dúbravka, Bratislava

Dรบbravka, Bratislava

Modernizรกcia, ktorรก prebehla, resp. prebieha v sรบฤasnom obdobรญ, je riadenรก ministerskรฝm rozhodnutรญm o vyuลพitรญ, resp. ฤerpanรญ pridelenรฝch finanฤnรฝch prostriedkov z eurรณpskych fondov.
Medzi projekty, ktorรฉ boli v sรบฤasnosti dokonฤenรฉ, alebo prebieha ich prรญprava, patria:

โ€ข    2014 modernizรกcia trate v Dรบbravke od Hanulovej ul. po obratisko,
โ€ข    2015 rekonลกtrukcia trate od Radlinskรฉho ul. po hl. stanicu,
โ€ข    2014 โ€“ 2016 Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกm. v Bratislave, 1. ฤasลฅ Bosรกkova โ€“ ล afรกrikovo nรกm.,
โ€ข    2016 projektovรก prรญprava Dรบbravsko-karloveskej radiรกly od tunela pod Hradom po Hanulovu ul.,
โ€ข    2016 pozastavenรก projektovรก prรญprava modernizรกcie Ruลพinovskej a Vajnorskej radiรกly,
โ€ข    2016 projektovรก prรญprava Nosnรฉho systรฉmu MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie v Bratislave, 2. ฤasลฅ Bosรกkova ulica โ€“ Janรญkov dvor, Reming Consult a. s. Bratislava.

Sรบฤasnรฝ stav โ€“ Koลกice
Mestskรก hromadnรก doprava sa v Koลกiciach vyvรญja uลพ viac ako 100 rokov. Najprv to bola linka konskej ลพeleznice zo ลพelezniฤnej stanice na Hlavยญnรบ ulicu sprevรกdzkovanรก 14. novembra 1891.
Sรบฤasnรบ sieลฅ predstavuje:
โ€ข    rozchod 1 435 mm,
โ€ข    33,7 km tratรญ,
โ€ข    49 elektriฤkovรฝch zastรกvok,
โ€ข    42 nรญzkopodlaลพnรฝch elektriฤiek zo 140.

Elektriฤkovรก doprava tvorรญ jednu z hlavnรฝch zloลพiek verejnej dopravy v meste. Medzi vรฝznamnรฉ trate patria tieto รบseky:
โ€ข    trasa k ลพelezniฤnej stanici Koลกice,
โ€ข    trasa pozdฤบลพ Triedy SNP na sรญdlisku Zรกpad,
โ€ข    trasa na sรญdlisku Nad jazerom,
โ€ข    elektriฤkovรก traลฅ spรกjajรบca intravilรกn mesta Koลกice s U.S. Steel v mestskej ฤasti ล aca.

Centrum elektriฤkovej dopravy predstavuje elektriฤkovรฉ depo, resp. elektriฤkovรฝ areรกl na Bardejovskej ulici.

Rozvojovรฉ projekty v Koลกiciach
V meste Koลกice je postavenรก koncepcia na systรฉme integrovanej dopravy a prepojenรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry s elektriฤkovou infraลกtruktรบrou. Cieฤพom je dosiahnuลฅ kvalitnejลกiu dopravnรบ obsluลพnosลฅ รบzemia a v neposlednom rade zatraktรญvniลฅ danรฝ druh dopravy pre cestujรบcich. Rozvojovรฉ projekty sรบ sรบฤasลฅou dlhodobo pripravovanรฉho integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu (IDS) v Koลกickom samosprรกvnom kraji s vyuลพitรญm sรบprav tram-train.

Projektovรก prรญprava je rozdelenรก na tieto celky:
โ€ข    IKD โ€“ integrovanรก koฤพajovรก doprava

โ€“    IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ€“ Nรกmestie Maratรณnu mieru (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),
โ€“    IKD Koลกice, Nรกmestie Maratรณnu mieru โ€“ Staniฤnรฉ nรกmestie s napojenรญm na ลฝSR (zrealizovanรก v investรญcii mesta Koลกice)
โ€“    IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ€“ sรญdlisko ลคahanovce (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),

โ€ข    MEU โ€“ modernizรกcia elektriฤkovรฝch uzlov, v rรกmci ktorej sa rieลกia trate, kriลพovatky a obratiskรก v siedmich ucelenรฝch ฤastiach stavby (UฤŒS),
โ€ข    MET โ€“ modernizรกcia elektriฤkovรฝch tratรญ, v rรกmci ktorej sa rieลกia trate, kriลพovatky a obratiskรก v รดsmich ucelenรฝch ฤastiach stavby (UฤŒS),
โ€ข    MED โ€“ modernizรกcia elektriฤkovรฉho depa, v rรกmci ktorej sa rieลกi celkovo 49 prevรกdzkovรฝch sรบborov a stavebnรฝch objektov.

Košice

Koลกice

Medzi novopostavenรฉ objekty patria:
โ€ข    hala ลฅaลพkรฝch oprรกv s technolรณgiou na รบdrลพbu a opravy,
โ€ข    hala pre umรฝvaฤ s technolรณgiou na umรฝvaยญnie elektriฤiek a ฤistenie odpadovรฝch vรดd,
โ€ข    novรฉ zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska,
โ€ข    trafostanica a el. prรญpojka VN,
โ€ข    kรกblovod a chrรกniฤkovรก trasa,
โ€ข    kompresorovลˆa.

Medzi rekonลกtruovanรฉ objekty patria:
โ€ข    hala dennej รบdrลพby s technolรณgiou dopฤบลˆania piesku a so ลพeriavom,
โ€ข    rekonลกtrukcia zastreลกenia odstavnรฉho koฤพajiska.

ฤŒo sa tรฝka sรบvisiacej infraลกtruktรบry, z koฤพajovej ฤasti je nutnรฉ vybudovaลฅ koฤพajovรฉ napojenie novรฝch objektov a zmodernizovaลฅ hlavnรฉ koฤพaje prejazdnรฉho okruhu vo vozovni s koฤพajovรฝmi vetveniami, ktorรฉ sรบ najviac zaลฅaลพovanรฉ a tรฝm aj opotrebovanรฉ.

K tomu je nevyhnutnรก prislรบchajรบca infraลกtruktรบra (trakฤnรฉ vedenie, osvetlenie, ukoฤพajnenie, elektrickรฉ maznรญky, ohrev a ovlรกdanie vรฝhybiek, odvodnenie, rozvody vody, elektrickรฉ rozvody, rozvody pre oznamovacie zariadenia, rozvody stlaฤenรฉho vzduchu a pod.). Tieลพ sa zmodernizujรบ vรฝhybky v areรกli a vybuduje sa novรก koฤพajovรก spojka v oblรบku pred vstupom do vozovne na Bardejovskej ulici. Upravia sa spevnenรฉ plochy a prรญstupovรฉ komunikรกcie.

Projektovรก prรญprava

Ako by to malo/mohlo byลฅ
Cieฤพom tejto kapitoly je zosumarizovaลฅ proces, ako by mal projekt prebiehaลฅ od myลกlienky po kolaudรกciu na zรกklade predpisov. Zรกkladnรฝmi podkladmi projektantov sรบ stavebnรฝ zรกkon, zรกkon o komore stavebnรฝch inลพinierov a autorizovanรฝch inลพinieroch, inรฉ zรกkony a vyhlรกลกky tรฝkajรบce sa projektovania a vลกetky technickรฉ normy, smernice a predpisy.

Ideรกlny proces prebieha v tรฝchto krokoch:
1.    Prirodzenรฉ plรกnovanie:

โ€“    myลกlienka o potrebe projektu (naprรญklad zvรฝลกenie atraktivity MHD โ†’ potreba vyลกลกieho komfortu, rรฝchlosti, rozลกรญrenie siete),
โ€“    definรญcia zรกmerov a princรญpov, predstava o cieli a vรฝsledku,
โ€“    tรญm ฤพudรญ โ†’ brainstorming,
โ€“    usporiadanie a stanovenie ฤalลกรญch krokov โ†’ vytvorenie koncepcie.

2.    Zรกkladnรฝ krok โ†’ ลกtรบdia realizovateฤพnosti โ†’ moลพnosti variantnรฉho alebo invariantnรฉho rieลกenia.
3.    Posรบdenie vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA, posudzovanie mรดลพe byลฅ variantnรฉ a invariantnรฉ ) โ†’ vรฝber preferovanรฉho variantu.
4.    Spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia (DรšR) โ†’ รบzemnรฉ rozhodnutie.
5.    Spracovanie DSZVP โ€“ z dรดvodu financovania stavby zo ลกtรกtneho rozpoฤtu je potrebnรฉ na podklade DรšR vypracovaลฅ podฤพa vyhlรกลกky MDVRR SR ฤ. 83/2008 Z. z. dokumentรกciu pre stavebnรฝ zรกmer verejnej prรกce (DSZVP) โ†’ ลกtรกtna expertรญza.
6.    Spracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie (DSP) โ†’ stavebnรฉ povolenie.
7.    Spracovanie realizaฤnej dokumentรกcie (DRS) โ†’ realizรกcia stavby.
8.    Autorskรฝ dozor โ€“ kontrola dodrลพiavania vรฝstavby podฤพa realizaฤnรฉho projektu.
9.    Kolaudรกcia stavby a jej uvedenie do uลพรญvania.

Investor mรดลพe pri obstarรกvanรญ pouลพiลฅ viacero modelov, resp. zmluvnรฝch podmienok na vรฝstavbu (FIDIC), a tak vysรบลฅaลพiลฅ projekt a realizรกciu zvlรกลกลฅ, resp. mรดลพe vysรบลฅaลพiลฅ zhotoviteฤพa, ktorรฝ si projektovรบ dokumentรกciu zabezpeฤรญ sรกm.

Ako to je
Tรกto kapitola opisuje realitu pri projektovanรญ elektriฤkovรฝch a inรฝch lรญniovรฝch stavieb na Slovensku, ktorรฉ viedli moji kolegovia a aj ja osobne.

Skutoฤnรฝ proces vyzerรก takto:
1.    Neprirodzenรฉ plรกnovanie:

โ€“    finanฤnรก dotรกcia z eurรณpskeho fondu (kontrola cez Jaspers),
โ€“    myลกlienka o vyuลพitรญ finanฤnej dotรกcie (na ฤo tie peniaze vlastne pouลพiลฅ),
โ€“    rozhodnutie na zรกklade vรฝลกky prisฤพรบbenรฉho finanฤnรฉho krytia,
โ€“    strohรฉ, neodborne ลกpecifikovanรฉ zadanie, ฤo mรก projekt obsahovaลฅ โ†’ nejasnรก postupnosลฅ krokov.

2.    Vynechanรก ลกtรบdia realizovateฤพnosti.

3.    Variantnรฉ rieลกenia sa hฤพadajรบ ako sรบฤasลฅ spracovania posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie โ†’ vychรกdza invariantnรฉ rieลกenie alebo samoรบฤelnรฉ varianty, ktorรฉ sa od seba lรญลกia minimalisticky, resp. neลพiaduci variant je zรกmerne neatraktรญvny.

4.    DSZVP sa spracovรกva skรดr alebo sรบฤasne s DรšR โ†’ do zรกmeru verejnej prรกce sa tak dostรกvajรบ len finanฤnรฉ odhady nรกkladov na zhotovenie stavby, ktorรฉ sรบ po vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy vรคฤลกinou eลกte o nejakรฉ percentรก znรญลพenรฉ. Praxou sa stรกva, ลพe uลพ pred ลกtรกtnou expertรญzou, resp. spracovanรญm DSZVP je danรฉ, akรฉ nรกklady na realizรกciu stavby musia vyjsลฅ. A tak sa po dokonฤenรญ dokumentรกcie DSZVP musia nรกklady umelo zniลพovaลฅ a projekt redukovaลฅ.

5.    Spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia (DรšR) โ†’ pre krรกtkosลฅ zmluvne urฤenรฉho ฤasu na zvlรกdnutie procesu EIA, vypracovanie DSZVP, vyhotovenie ลกtรกtnej expertรญzy a na spracovanie dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie ฤasto dochรกdza k situรกcii, keฤ sรบ opomenutรฉ stavebnรฉ objekty a ich potreba sa odhalรญ aลพ v ฤalลกom stupni.

Na zaฤiatku, keฤ si treba vลกetko poriadne prediskutovaลฅ so vลกetkรฝmi zainteresovanรฝmi stranami, je k dispozรญcii najmenej ฤasu. Nรกsledne sa vydรก รบzemnรฉ rozhodnutie na celรบ veฤพkรบ lรญniovรบ stavbu โ€“ stavba sa umiestni do terรฉnu a urฤia sa nรกroky na zรกber pรดdy. Pokiaฤพ sa v ฤalลกom stupni zistia รบpravy mimo urฤenรฉho zรกberu, resp. vzniknรบ nรกroky na rieลกenia mimo zรกberu, celรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie je ohrozenรฉ.

6.    Spracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie (DSP) โ†’ stavebnรฉ povolenie. Dokumentรกcia v podrobnosti na stavebnรฉ povolenie je danรก tรฝm, aby bolo zrozumiteฤพnรฉ a technicky danรฉ, ฤo sa bude stavaลฅ a na ฤo to bude slรบลพiลฅ. V tomto stupni sa eลกte nerieลกia detaily, vystuลพovacie prvky, podrobnรฉ ลกpecifikรกcie materiรกlov, technickรฉ postupy a nรกvรคznosti.

Zvykom sa stรกva, ลพe z dรดvodu รบspory v sรบvislosti so zaobstaยญranรญm detailnejลกej realizaฤnej dokumentรกcie sa tรกto pouลพije na vรฝber zhotoviteฤพa a ten podฤพa nej musรญ stavaลฅ. Nรกsledne na stavbe dochรกdza k mnohรฝm nejasnostiam, dohadovaniam sa na ลกpecifikรกciรกch, vรฝbere materiรกlu, prvkov, zariadenรญ a pod. Tรฝm sa zhotoviteฤพovi dรกva priestor na zmeny, ktorรฉ nie sรบ pre investora vลพdy vรฝhodnรฉ.

7.    Spracovanie realizaฤnej dokumentรกcie (DRS) โ†’ ak projektant mรดลพe tento stupeลˆ spracovรกvaลฅ na zรกklade predoลกlej schvรกlenej DSP, vลกetko prebieha v poriadku. Ak sa vลกak investor rozhodne v tomto stupni nieฤo meniลฅ ฤi dopฤบลˆaลฅ, mรดลพe to rozbiลฅ koncepciu projektu, nรกvรคznosti objektov na seba, zvรฝลกiลฅ nรกklady cez zmenu vรฝmer, dokonca sa stรกva, ลพe vydanรฉ stavebnรฉ povolenie niektorรฉ novรฉ poลพiadavky nepokryje.

8.    Autorskรฝ dozor โ€“ ak sa stavba stavia podฤพa DRS, autorskรฝ dozor kontroluje dodrลพanie svojho projektu, a ak je poลพiadavka zhotoviteฤพa na zmenu technologickรฉho postupu na dosiahnutie poลพadovanรฉho cieฤพa, umoลพลˆuje drobnรฉ zmeny. Problรฉm vลกak nastรกva vtedy, keฤ sa stavia podฤพa DSP. V tom momente je projektant nรบtenรฝ v rรกmci dozorovania spracovรกvaลฅ realizaฤnรบ dokumentรกciu podฤพa toho, ฤo si zhotoviteฤพ nadiktuje, a stavebnรฝ dozor mu to odsรบhlasรญ.

Dรดvodom je uvedenรก nejasnosลฅ projektu, resp. niekedy aลพ โ€žchybaโ€œ projektu. ฤŽalลกรญm faktorom je ฤasovรฝ stres na vลกetkรฝch slovenskรฝch stavbรกch, takลพe sa v zรกujme stihnutia termรญnov na projektanta vyvรญja tlak na odsรบhlasovanie rieลกenรญ, s ktorรฝmi nie je vลพdy stotoลพnenรฝ.

9.    Kolaudaฤnรฉho konania sa projektant zรบฤastลˆuje len na dobrovoฤพnej bรกze. Potrebnรฝ je len v momentoch, keฤ sa zhotoviteฤพovi nepodarรญ nieฤo skolaudovaลฅ, aby vysvetlil nedosiahnutie poลพadovanรฝch vรฝsledkov, no tรฝm len supluje nevedomosลฅ zhotoviteฤพa.

Petrลพalka, Bratislava
Petrลพalka, Bratislava

ฤŒo je potrebnรฉ zvlรกdnuลฅ
V tejto kapitole sa venujeme vลกetkรฝm stranรกm, ktorรฉ sa na projekte podieฤพajรบ, resp. oblastiam, ktorรฉ vstupujรบ do procesu projektovania a s ktorรฝmi sa treba vyrovnaลฅ.

Investor (vedรบci projektu)
Predpokladom zvlรกdnutia projektu podฤพa predstรกv investora v sรบฤinnosti s projektantom je jeho kvalifikovanรฝ, odborne zdatnรฝ manaลพรฉr (projektovรฝ tรญm), ktorรฝ vie, ฤo mรก dosiahnuลฅ a akรฝmi krokmi ฤi prostriedkami. V prรญprave elektriฤkovรฝch projektov vลกak bratislavskรฝ magistrรกt ako investor takรฝmito odbornรญkmi nedisponuje. Post hlavnรฉho dopravnรฉho inลพiniera mesta nie je obsadenรฝ uลพ dlhลกรญ ฤas, takลพe niet nikoho, kto by koordinoval ฤinnosลฅ vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch odborov magistrรกtu na projekte.

Prichรกdzajรบ tak protichodnรฉ vyjadrenia jednotlivรฝch odborov magistrรกtu, ktorรฉ sa rieลกia na spoloฤnรฝch poradรกch so vลกetkรฝmi zรบฤastnenรฝmi na projekte, ฤรญm sa plytvรก ฤasom. Investor zรกroveลˆ ฤasto vydรกva poลพiadavky v priamom rozpore so zadanรญm. Nedochรกdza tak k zmluvnej sรบฤinnosti medzi investorom a projektantom, resp. projektant nemรก u investora partnera a supluje jeho povinnosti.

Budรบci prevรกdzkovateฤพ diela/stavby
V prรญpade elektriฤiek sรบ budรบcimi prevรกdzkovateฤพmi dopravnรฉ podniky. Nechcem porovnรกvaลฅ dopravnรฉ podniky navzรกjom. Zo skรบsenostรญ mรดลพem povedaลฅ, ลพe dopravnรฝ podnik mรก svoje odbory/oddelenia, ktorรฝch zรกstupcovia sa zรบฤastลˆujรบ na procese spracovania projektu. Ich nรกzory vลกak nie sรบ vลพdy zhodnรฉ a chรฝba ich predrokovanie โ€žu seba domaโ€œ.

Potom sa na veฤพkรฝch poradรกch (porady, kde sรบ vลกetci zรบฤastnenรญ na projekte) dohadujรบ, niekedy aj nedohodnรบ a ostรกva na projektantovi, ฤo vyberie, no s rizikom, ลพe vo schvaฤพovacom procese projektu mu to neprejde. Problรฉm sรบ aj kompetencie jednotlivรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn, keฤ v konflikte zรกujmov stojรญ naprรญklad magistrรกt a prevรกdzkovateฤพ. Snahou prevรกdzkovateฤพa je minimalizovaลฅ nรกklady, preto naprรญklad ลพiada otvorenรฉ ลกtrkovรฉ lรดลพko, ktorรฉ je na opravy a รบdrลพbu najmenej problematickรฉ.

Oproti nemu stojรญ poลพiadavka mesta zatrรกvลˆovaลฅ traลฅ, prรญpadne vybudovaลฅ pevnรบ jazdnรบ drรกhu pre potreby pojazdnosti pre zรกchrannรฉ zloลพky.
Inรฝm problรฉmom sรบ vysokรฉ poลพiadavky na to, ฤo vลกetko by mal danรฝ projekt obsahovaลฅ, ฤo by sa vลกetko hodilo vyrieลกiลฅ v jednom balรญku, navzdory tomu, ลพe finanฤnรฉ zdroje sรบ obmedzenรฉ. Rozลกirovanรญm poลพiadaviek poฤas procesu mรดลพe dรดjsลฅ aลพ k stavu, keฤ nie je moลพnรฉ projekt zvlรกdaลฅ a dokonฤiลฅ.

Treลฅou oblasลฅou, ktorรก vplรฝva na kvalitu projektu, sรบ poลพiadavky rieลกiลฅ veci โ€žpo staromโ€œ, starรฝmi spรดsobmi ฤi technolรณgiami, bez moลพnosti uplatnenia skรบsenostรญ z okolitรฝch vyspelejลกรญch regiรณnov, alebo na druhej strane presadzovanรญm prvkov, ktorรฉ nie sรบ v praxi eลกte osvedฤenรฉ a nezanalyzoval sa ich pozitรญvny prรญnos (naprรญklad bezpeฤnostnรฉ LED osvetlenie na nรกstupiskรกch).

Proces EIA
Tento proces je vnรญmanรฝ ako โ€žpovinnรก byrokratickรก jazdaโ€œ v ceste za cieฤพom vรฝstavby. Vรฝznam procesu EIA sa podceลˆuje a nevenuje sa mu dostatoฤnรก ฤasovรก rezerva. Pritom prรกve v tomto procese by malo dรดjsลฅ k pozitรญvnemu naladeniu verejnosti, diskusiรกm a poskytnutiu informรกciรญ verejnosti, k prieskumom potrieb, nรกzorov, zapojeniu skupรญn aktรญvnych v oblasti cyklistiky, pamiatok a pod.

V procese EIA sa treba vyrovnaลฅ so vลกetkรฝmi doruฤenรฝmi stanoviskami a poลพiadavkami, mnohokrรกt zachรกdzajรบcimi do absurdรญt (umiestลˆovanie fontรกn, sรดch, zatrรกvnenie koฤพajiska depa a pod.), no aj do technickรฝch podrobnostรญ. Naprรญklad, k zรกmeru 1. etapy petrลพalskej elektriฤky priลกlo spolu 138 pripomienok, z toho mnoho protichodnรฝch. V tejto etape vลกak treba prejaviลฅ kompetentnosลฅ a jednotnosลฅ projektanta s investorom. Aj neprijatie poลพiadavky sa v prรญpade relevantnej odpovede akceptuje.

Vฤaka legislatรญvnym zmenรกm sa vลกak kaลพdรฝ รบฤastnรญk EIA procesu stรกva รบฤastnรญkom povoฤพovacieho konania, ฤo prinieslo efektรญvny nรกstroj do rรบk verejnosti, ลพiaฤพ, niektorรฝmi jednotlivcami aj zneuลพรญvanรฝ. Moลพnosลฅ odvolรกvaลฅ sa znamenรก znaฤnรฉ riziko ฤasovรฝch prieลฅahov, preto pri plรกnovanรญ projektu treba braลฅ do รบvahy tieto novรฉ moลพnosti verejnosti a neplรกnovaลฅ stihnutie termรญnu ลกtรฝlom โ€žak vลกetko pรดjde hladko a nikto sa neodvolรกโ€œ. Ohrozenie financovania projektu pre nesplnenie ฤasovรฉho harmonogramu leลพรญ na pleciach investora a nie verejnosti, ktorรก vyuลพรญva svoje prรกvo podieฤพaลฅ sa na rozhodovanรญ.

ฤŽalลกรญm aspektom procesu EIA je jeho chronologickรฉ nastavenie v projektovej prรญprave. EIA je zรกmerne variantnรก a z toho dรดvodu predstavuje veฤพmi nรญzky projekฤnรฝ stupeลˆ prรญpravy. Napriek tomu vลกak kaลพdรก zmena, ku ktorej v ฤalลกรญch stupลˆoch nevyhnutne dรดjde, vedie k novรฉmu otvรกraniu procesu EIA. Tรฝm sa vytvรกra kolotoฤ EIA procesov, ktorรฉ nemajรบ prakticky ลพiadny vรฝznam, sรบ vลกak ฤalลกรญm rizikom zdrลพania.

Traลฅ z Radlinského na hlavnú stanicu, Bratislava
Traลฅ z Radlinskรฉho na hlavnรบ stanicu, Bratislava

Krajskรฝ dopravnรฝ inลกpektorรกt (KDI)
Tento subjekt by mal oficiรกlne vstรบpiลฅ do procesu projektovania pri spracovรกvanรญ DรšR. Podฤพa naลกich skรบsenostรญ je to vลกak neskoro. Dรดvodom je, ลพe nรกzor KDI na projekt je vysokorozhodujรบci. KDI ako ochranca bezpeฤnosti premรกvky na mestskรฝch komunikรกciรกch vydรกva svoje stanoviskรก, bez ktorรฝch sa projekt nemรดลพe dokonฤiลฅ. Hoci projektant postupuje pri svojich nรกvrhoch podฤพa technickรฝch noriem a smernรญc, nie vลพdy je to zรกrukou toho, ลพe KDI jeho nรกvrh odsรบhlasรญ.

Zรกvisรญ od jednotlivรฝch ฤlenov KDI, akรฝ majรบ k veci prรญstup, no mรกme skรบsenosti, ลพe niekedy projektujรบ za nรกs a aลพ po viacerรฝch kolรกch dokazovania vieme obhรกjiลฅ svoje nรกvrhy. Tvar kriลพovatiek a ich riadenie dokรกลพe pri lรญniovรฝch projektoch udรกvaลฅ hlavnรฝ smer toho, ako bude dielo vyzeraลฅ a koฤพko bude stรกลฅ.

Poฤas projektovania sa tieลพ stretรกvame s tรฝm, ลพe v jednom stupni projektovej dokumentรกcie sรบ schvรกlenรฉ urฤitรฉ rieลกenia, no v nasledujรบcom stupni orgรกn zmenรญ nรกzor, stanoviskรก vydanรฉ v jednom stupni v ฤalลกom neplatia, je potrebnรฉ opรคลฅ nieฤo pridรกvaลฅ, prerรกbaลฅ a niekedy prerobiลฅ รบplne, aby sme opรคลฅ dostali kladnรฉ stanovisko. A viackrรกt sa stalo, ลพe vรฝsledok, ktorรฝ ฤพudia uvidia po kolaudรกcii, nebol pรดvodnรฝ nรกvrh projektanta.

Lobisti (obchodnรญci)
Tรกto skupina zรบฤastnenรฝch sa podieฤพa na projekte nepriamo, no vรฝznamne ลฅahรก nitkami na kaลพdej รบrovni, kde je to moลพnรฉ. Do prvej skupiny lobistov mรดลพeme zaradiลฅ zรกstupcov spoloฤnostรญ, ktorรฉ predรกvajรบ nejakรฝ produkt a majรบ zรกujem umiestniลฅ ho na predmetnej stavbe. Pokiaฤพ danรฝ produkt poznรกme, mรกme s nรญm skรบsenosti alebo s nรญm majรบ adekvรกtne skรบsenosti na inรฝch projektoch, nie je problรฉm ho akceptovaลฅ. Pokiaฤพ sme vลกak nรบtenรญ navrhovaลฅ nezmyselnรฉ produkty v zรกujme vyลกลกej moci, uลพ to nie je v sรบlade s myลกlienkou projektanta.

Druhรบ skupinu tvoria zรกstupcovia vรคฤลกinou developerskรฝch projektov, ktorรฉ sa v okolรญ lรญniovej stavby nachรกdzajรบ, a ich predstava je, aby z vรฝstavby lรญniovej stavby pre seba nieฤo zรญskali alebo aby im stavba ฤo najmenej ovplyvnila ich podnikateฤพskรฉ zรกmery. Pokiaฤพ sa nรกm podarรญ nรกjsลฅ s developerom spoloฤnรบ reฤ a rieลกiลฅ projekt spoloฤne od poฤiatku, mรดลพe vzniknรบลฅ kreatรญvna symbiรณza s presvedฤivรฝm vรฝsledkom. Ak sa vลกak bude musieลฅ projekt lรญniovej stavby znรกsilniลฅ pre niekoho zisky, cestujรบci, obyvatelia a daลˆovรญ poplatnรญci na to ฤasto doplatia.

Zรกstupcovia investora/budรบceho prevรกdzkovateฤพa
Problematickรฝm prvkom vo vรฝvoji projektu je nepravidelnรก alebo diverzifikovanรก รบฤasลฅ zรกstupcov investora ฤi budรบceho prevรกdzkovateฤพa pri jednotlivรฝch stupลˆoch spracovania. Tak sa stรกva, ลพe na priebeลพnรฉ porady chodรญ jeden zรกstupca, ktorรฝ razรญ svoju predstavu, a na zรกvereฤnรบ poradu prรญde inรฝ zรกstupca, ktorรฝ mรก inรฝ nรกzor.

Alebo nรกzory jednรฉho zรกstupcu v stupni DSP nie sรบ vyhovujรบce ฤi dostatoฤnรฉ pre inรฉho zรกstupcu v stupni DRS. Z potreby zapracovaลฅ zรกvereฤnรฉ stanovisko tak pramenรญ pre projektanta ฤasovรฝ stres, pri ktorom mรดลพe dรดjsลฅ k nedostatkom v dokumentรกcii. V neposlednom rade predstavuje komplikรกciu pre zachovanie kontinuity projektu ฤastรก fluktuรกcia zรกstupcov investora (prevรกdzkovateฤพa).

Zhotoviteฤพ
Sรบฤasnรก doba donรบtila zhotoviteฤพov zniลพovaลฅ v konkurenฤnom boji sรบลฅaลพnรฉ ceny na nulovรบ รบroveลˆ zisku, resp. niekedy pod tรบto รบroveลˆ. Vo finรกle vลกak stavbu so stratou nemรดลพu skonฤiลฅ, preto sa poฤas vรฝstavby hฤพadajรบ moลพnosti, ako na niektorรฝch objektoch uลกetriลฅ vรฝmenou za lacnejลกie rieลกenia, produkty ฤi materiรกly, prรญpadne sa hฤพadajรบ moลพnosti, ako nรกjsลฅ ฤinnosti, s ktorรฝmi sa poฤรญtalo, a ลพiadajรบ navรฝลกiลฅ cenu. Mnohokrรกt sa tak zniลพuje kvalita objektu, jeho estetickรฉ stvรกrnenie, funkฤnosลฅ a celkovรก ลพivotnosลฅ.

Zรกver

ฤŒo sa deje na zรกver stavby? Strihรก sa pรกska. Zรญde sa vybranรก pozvanรก spoloฤnosลฅ, skoro kaลพdรฝ dostane moลพnosลฅ prihovoriลฅ sa pred slรกvnostnรฝm aktom odovzdania stavby okolostojacim divรกkom โ€“ primรกtor, ลพupan, ministerskรญ รบradnรญci, riaditeฤพ stavby. Len zรกstupca projektanta akosi nedostane priestor prihovoriลฅ sa.

V ฤakovnรฝch reฤiach sa objavia stavebnรฉ firmy, ktorรฉ stavbu postavili, ich robotnรญci, ลกtรกtne รบrady a ich รบradnรญci, no projektant sa medzi tรฝmi vลกetkรฝmi, ktorรฝm sa poฤakovalo za รบลพasnรบ prรกcu, neobjavรญ. Tak to bolo naprรญklad aj pri strihanรญ pรกsky na prvej etape petrลพalskej elektriฤky na novom Starom moste.

Kto stojรญ za โ€žspackanouโ€œ elektriฤkou v bratislavskej Dรบbravke sa z citovanรฉho ฤlรกnku skutoฤne nedozviete, no s urฤitosลฅou mรดลพem povedaลฅ, projektant to nie je. Projektant veฤพmi dobre vie, ฤรญm si musel prejsลฅ, ako to v skutoฤnosti bolo, no nepovie. Lebo sa ho na to nikto nespรฝta. A keฤ sa nรกhodou aj spรฝta, tak sa vyjadrenie skreslรญ, ako sa to v nedรกvnej minulosti stalo v jednom slovenskom dennรญku. Mลˆa sa tieลพ nikto nepรฝtal, preto vznikol tento prรญspevok, aby som to pre tรฝch, ktorรญ netuลกia, trochu ozrejmil.

โ€žBungle tram lineโ€œ or continuity from an idea to final approval

In Slovakia, tramlines form the backbone of urban public transport in Bratislava and Koลกice. Their importance, however, has not been consistent with the quality of the services offered for a long time. The rolling stock renewal has been slow and sporadic, and minimal investment has been made in the maintenance and development of tracks.

With the accession to the European Union, the possibility of drawing European funds for reconstruction and development has come. Following motorways and the railways have also come up to trams. We have been in the union since May 1, 2004, now we have the spring of 2017, in Koลกice and Bratislava we have renewed the rolling stock, but in terms of tracks, we have only a „bungle tram line“ in both cities.

Literatรบra
1.    ฤŒlรกnok z internetovรฉho webu www.imhd.sk s nรกzvom Mesto sprevรกdzkovalo spackanรบ elektriฤkovรบ traลฅ v Dรบbravke, 19. 11. 2014.
2.    Projektovรก dokumentรกcia v stupni DRS stavby Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกm. v Bratislave, 1. ฤasลฅ Bosรกkova โ€“ ล afรกrikovo nรกm., zdruลพenie Alfa 04 a. s., REMING CONSULT a. s., PIO Keramoprojekt.
3.    Projektovรก dokumentรกcia v stupni DSZVP stavby Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie v Bratislave, 2. ฤasลฅ Bosรกkova ulica โ€“ Janรญkov dvor, REMING CONSULT a. s. Bratislava.

TEXT: Ing. Jรกn Kuลกnรญr
FOTO: Reming Consult a. s.

Jรกn Kuลกnรญr je projektant a pรดsobรญ v spoloฤnosti Reming Consult a. s.
Na ฤlรกnku spolupracovali Peter Hvizdoลก, Michaela Seifertovรก (obaja z REMING CONSULT a. s.) a Jรกn Tรณth (SUDOP Koลกice a. s.)

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2017.

Najฤรญtanejลกie