โSpackanรก elektriฤkaโ alebo Od myลกlienky ku kolaudรกcii
Na Slovensku tvoria elektriฤky nosnรบ kostru mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a Koลกiciach. Ich vรฝznam vลกak dlhรฉ obdobie nekoreลกpondoval s kvalitou ponรบkanรฝch sluลพieb. Obnova vozovรฉho parku prebiehala pomaly a sporadicky, do รบdrลพby a rozvoja tratรญ sa investovalo minimรกlne. So vstupom do Eurรณpskej รบnie priลกla moลพnosลฅ ฤerpania eurรณpskych fondov na obnovu a rozvoj. Po diaฤพniciach a ลพelezniciach sa tak โdostalo aj na elektriฤkyโ. V รบnii sme od 1. mรกja 2004, teraz mรกme jar 2017, v Koลกiciach aj Bratislave obnovenรฝ vozovรฝ park, no ฤo sa tรฝka tratรญ, v oboch mestรกch mรกme len โspackanรบ elektriฤkuโ.
Prvรบ ฤasลฅ nadpisu tohto prรญspevku som si prepoลพiฤal z ฤlรกnku uverejnenรฉho na internetovom portรกli www.imhd.sk zo dลa 19.โฏ11.โฏ2014. ฤlรกnok sa volal Mesto sprevรกdzkovalo spackanรบ elektriฤkovรบ traลฅ v Dรบbravke.
Osobne nie som projektantom tejto trate, no po preฤรญtanรญ zรกveru tohto ฤlรกnku som si uvedomil, ลพe raz, keฤ sa naskytne moลพnosลฅ, sa ako projektant k tejto tรฉme vyjadrรญm. Tento ฤlรกnok je tak zamyslenรญm sa projektanta a podelenรญm sa o pohฤพady, pocity a nรกzory na celรฝ proces โ od myลกlienky po prvรบ jazdu po novej elektriฤkovej trati.
Elektriฤkovรก doprava na Slovensku
Sรบฤasnรฝ stav โ Bratislava
Charakterizujรบ ho:
โข rozchod 1 000 mm,
โข cca 80 km tratรญ,
โข 167 elektriฤkovรฝch zastรกvok,
โข 9 liniek (1 aลพ 9),
โข Ruลพinovskรก radiรกla postavenรก v 70. rokoch, obnovovanรก po roku 1990,
โข radiรกly do Dรบbravky, Raฤe a Jurajovho dvora postavenรฉ v 80. rokoch,
โข okruh v centrรกlnej ฤasti mesta; odboฤnรฉ vetvy na hl. stanicu a stanicu Novรฉ Mesto,
โข max. prevรกdzkovรก rรฝchlosลฅ 50 km/h,
โข koฤพajovรฉ zvrลกky ลกtyroch typov:
โ otvorenรฝ s koฤพajnicou S 49 na ลฝB podvaloch,
โ uzavretรฝ so ลพliabkovรฝmi koฤพajnicami na veฤพkoploลกnรฝch paneloch s asfaltovรฝm krytom alebo zรกmkovou dlaลพbou,
โ uzavretรฝ s koฤพajnicou na veฤพkoploลกnรฝch paneloch s pozdฤบลพnymi ลพliabkami, priฤom panel tvorรญ kryt trate,
โ pevnรก jazdnรก drรกha (Petrลพalka).
Sรบฤasnรฉ nedostatky moลพno zhrnรบลฅ ako:
โข nerovnosti povrchu koฤพaje v smerovom aj vรฝลกkovom vedenรญ,
โข absencia mazacรญch zariadenรญ v smerovรฝch oblรบkoch a na obratiskรกch,
โข nรญzke prepravnรฉ rรฝchlosti z dรดvodu obsadenosti komunikรกciรญ (vnรบtornรฝ okruh),
โข absencia preferencie,
โข chรฝbajรบce prestupovรฉ terminรกly, resp. prestupy hrana โ hrana.
Rozvojovรฉ projekty v Bratislave
Na modernizรกciu a rozvoj elektriฤkovej dopravy v Bratislave chรฝba dlhodobรก koncepcia rozvoja. Najviac sa to ukรกzalo na dlhodobo plรกnovanom prechode z รบzkeho rozchodu 1โฏ000 mm na normรกlny rozchod 1โฏ435โฏmm. V sรบฤasnosti je na prechod technicky pripravenรฝch pribliลพne 58 % existujรบcich tratรญ. Vo vyhlรกลกke MDPT SR ฤ. 350/2010 Z. z. o stavebnom a technickom poriadku drรกh sa v ยงโฏ44 ฤl. 7 uvรกdza:
โRozchod koฤพaje elektriฤkovej trate je 1โฏ435 mm a 1โฏ000 mm. Novรฉ elektriฤkovรฉ drรกhy sa zriaฤujรบ iba s rozchodom koฤพaje 1 435 mm. Pri obnove a rozลกรญrenรญ existujรบceho systรฉmu elektriฤkovej drรกhy je moลพnรฉ pouลพiลฅ aj rozchod koฤพaje 1 000 mmโ. Napriek tomu, sรบฤasnรฉ rekonลกtrukcie, resp. modernizรกcie, a novรก vรฝstavba uลพ o prechode neuvaลพujรบ. ฤalลกou skutoฤnosลฅou je, ลพe vozovรฝ park sa obnovil o elektriฤky na รบzky rozchod, pri ktorรฝch by si prerobenie na normรกlny rozchod vyลพiadalo nemรกlo finanฤnรฝch prostriedkov.
ฤalลกรญm nekoncepฤnรฝm rieลกenรญm bola realizรกcia dvojitรฉho rozchodu trate v prvej etape petrลพalskej elektriฤky. Poฤรญtalo sa so systรฉmom tram-train, no uลพ dnes sa projektuje druhรก etapa, kde sa o normรกlnom rozchode neuvaลพuje, koฤพaje s normรกlnym rozchodom tak vedรบ odnikiaฤพ nikam (zo ล afรกrikovho nรกmestia po Bosรกkovu). Mesto Bratislava vydalo v mรกji 2014 dokument s nรกzvom Koncepcia rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 โ 2025.
Z obsahu nie je jasnรฉ, kto tento dokument pripravoval, akรก je jeho zรกvรคznosลฅ, ฤi sa na jeho vzniku podieฤพali odbornรญci ani ฤi bol prekonzultovanรฝ s kompetentnรฝmi orgรกnmi a inลกtitรบciami (Dopravnรฝ podnik Bratislava, Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy, MDVRR SR, ลฝSR). Obsahovo je uvedenรก koncepcia plochรก, opisuje stav, akรฝ je a ฤo by mohlo, resp. malo byลฅ.
Nestanovuje konkrรฉtne รบlohy, termรญny, postupy, kroky ฤi zodpovednosti na dosiahnutie konkrรฉtneho cieฤพa. Navyลกe, obsahuje viacerรฉ technickรฉ ลกpecifikรกcie, ktorรฉ sรบ v rozpore s technickรฝmi normami (naprรญklad ลกรญrka navrhovanรฝch nรกstupรญลกลฅ, kde je podฤพa vyhlรกลกky minimรกlna ลกรญrka 1,7 m, v koncepcii sa poลพaduje minimรกlne 3,5 m).
Dรบbravka, Bratislava
Modernizรกcia, ktorรก prebehla, resp. prebieha v sรบฤasnom obdobรญ, je riadenรก ministerskรฝm rozhodnutรญm o vyuลพitรญ, resp. ฤerpanรญ pridelenรฝch finanฤnรฝch prostriedkov z eurรณpskych fondov.
Medzi projekty, ktorรฉ boli v sรบฤasnosti dokonฤenรฉ, alebo prebieha ich prรญprava, patria:
โข 2014 modernizรกcia trate v Dรบbravke od Hanulovej ul. po obratisko,
โข 2015 rekonลกtrukcia trate od Radlinskรฉho ul. po hl. stanicu,
โข 2014 โ 2016 Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกm. v Bratislave, 1. ฤasลฅ Bosรกkova โ ล afรกrikovo nรกm.,
โข 2016 projektovรก prรญprava Dรบbravsko-karloveskej radiรกly od tunela pod Hradom po Hanulovu ul.,
โข 2016 pozastavenรก projektovรก prรญprava modernizรกcie Ruลพinovskej a Vajnorskej radiรกly,
โข 2016 projektovรก prรญprava Nosnรฉho systรฉmu MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกmestie v Bratislave, 2. ฤasลฅ Bosรกkova ulica โ Janรญkov dvor, Reming Consult a. s. Bratislava.
Sรบฤasnรฝ stav โ Koลกice
Mestskรก hromadnรก doprava sa v Koลกiciach vyvรญja uลพ viac ako 100 rokov. Najprv to bola linka konskej ลพeleznice zo ลพelezniฤnej stanice na Hlavยญnรบ ulicu sprevรกdzkovanรก 14. novembra 1891.
Sรบฤasnรบ sieลฅ predstavuje:
โข rozchod 1 435 mm,
โข 33,7 km tratรญ,
โข 49 elektriฤkovรฝch zastรกvok,
โข 42 nรญzkopodlaลพnรฝch elektriฤiek zo 140.
Elektriฤkovรก doprava tvorรญ jednu z hlavnรฝch zloลพiek verejnej dopravy v meste. Medzi vรฝznamnรฉ trate patria tieto รบseky:
โข trasa k ลพelezniฤnej stanici Koลกice,
โข trasa pozdฤบลพ Triedy SNP na sรญdlisku Zรกpad,
โข trasa na sรญdlisku Nad jazerom,
โข elektriฤkovรก traลฅ spรกjajรบca intravilรกn mesta Koลกice s U.S. Steel v mestskej ฤasti ล aca.
Centrum elektriฤkovej dopravy predstavuje elektriฤkovรฉ depo, resp. elektriฤkovรฝ areรกl na Bardejovskej ulici.
Rozvojovรฉ projekty v Koลกiciach
V meste Koลกice je postavenรก koncepcia na systรฉme integrovanej dopravy a prepojenรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry s elektriฤkovou infraลกtruktรบrou. Cieฤพom je dosiahnuลฅ kvalitnejลกiu dopravnรบ obsluลพnosลฅ รบzemia a v neposlednom rade zatraktรญvniลฅ danรฝ druh dopravy pre cestujรบcich. Rozvojovรฉ projekty sรบ sรบฤasลฅou dlhodobo pripravovanรฉho integrovanรฉho dopravnรฉho systรฉmu (IDS) v Koลกickom samosprรกvnom kraji s vyuลพitรญm sรบprav tram-train.
Projektovรก prรญprava je rozdelenรก na tieto celky:
โข IKD โ integrovanรก koฤพajovรก doprava
โ IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ Nรกmestie Maratรณnu mieru (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),
โ IKD Koลกice, Nรกmestie Maratรณnu mieru โ Staniฤnรฉ nรกmestie s napojenรญm na ลฝSR (zrealizovanรก v investรญcii mesta Koลกice)
โ IKD Koลกice, Terminรกl Sever โ sรญdlisko ลคahanovce (v ลกtรกdiu ลกtรบdie),
โข MEU โ modernizรกcia elektriฤkovรฝch uzlov, v rรกmci ktorej sa rieลกia trate, kriลพovatky a obratiskรก v siedmich ucelenรฝch ฤastiach stavby (UฤS),
โข MET โ modernizรกcia elektriฤkovรฝch tratรญ, v rรกmci ktorej sa rieลกia trate, kriลพovatky a obratiskรก v รดsmich ucelenรฝch ฤastiach stavby (UฤS),
โข MED โ modernizรกcia elektriฤkovรฉho depa, v rรกmci ktorej sa rieลกi celkovo 49 prevรกdzkovรฝch sรบborov a stavebnรฝch objektov.
Koลกice
Medzi novopostavenรฉ objekty patria:
โข hala ลฅaลพkรฝch oprรกv s technolรณgiou na รบdrลพbu a opravy,
โข hala pre umรฝvaฤ s technolรณgiou na umรฝvaยญnie elektriฤiek a ฤistenie odpadovรฝch vรดd,
โข novรฉ zastreลกenie odstavnรฉho koฤพajiska,
โข trafostanica a el. prรญpojka VN,
โข kรกblovod a chrรกniฤkovรก trasa,
โข kompresorovลa.
Medzi rekonลกtruovanรฉ objekty patria:
โข hala dennej รบdrลพby s technolรณgiou dopฤบลania piesku a so ลพeriavom,
โข rekonลกtrukcia zastreลกenia odstavnรฉho koฤพajiska.
ฤo sa tรฝka sรบvisiacej infraลกtruktรบry, z koฤพajovej ฤasti je nutnรฉ vybudovaลฅ koฤพajovรฉ napojenie novรฝch objektov a zmodernizovaลฅ hlavnรฉ koฤพaje prejazdnรฉho okruhu vo vozovni s koฤพajovรฝmi vetveniami, ktorรฉ sรบ najviac zaลฅaลพovanรฉ a tรฝm aj opotrebovanรฉ.
K tomu je nevyhnutnรก prislรบchajรบca infraลกtruktรบra (trakฤnรฉ vedenie, osvetlenie, ukoฤพajnenie, elektrickรฉ maznรญky, ohrev a ovlรกdanie vรฝhybiek, odvodnenie, rozvody vody, elektrickรฉ rozvody, rozvody pre oznamovacie zariadenia, rozvody stlaฤenรฉho vzduchu a pod.). Tieลพ sa zmodernizujรบ vรฝhybky v areรกli a vybuduje sa novรก koฤพajovรก spojka v oblรบku pred vstupom do vozovne na Bardejovskej ulici. Upravia sa spevnenรฉ plochy a prรญstupovรฉ komunikรกcie.
Projektovรก prรญprava
Ako by to malo/mohlo byลฅ
Cieฤพom tejto kapitoly je zosumarizovaลฅ proces, ako by mal projekt prebiehaลฅ od myลกlienky po kolaudรกciu na zรกklade predpisov. Zรกkladnรฝmi podkladmi projektantov sรบ stavebnรฝ zรกkon, zรกkon o komore stavebnรฝch inลพinierov a autorizovanรฝch inลพinieroch, inรฉ zรกkony a vyhlรกลกky tรฝkajรบce sa projektovania a vลกetky technickรฉ normy, smernice a predpisy.
Ideรกlny proces prebieha v tรฝchto krokoch:
1. Prirodzenรฉ plรกnovanie:
โ myลกlienka o potrebe projektu (naprรญklad zvรฝลกenie atraktivity MHD โ potreba vyลกลกieho komfortu, rรฝchlosti, rozลกรญrenie siete),
โ definรญcia zรกmerov a princรญpov, predstava o cieli a vรฝsledku,
โ tรญm ฤพudรญ โ brainstorming,
โ usporiadanie a stanovenie ฤalลกรญch krokov โ vytvorenie koncepcie.
2. Zรกkladnรฝ krok โ ลกtรบdia realizovateฤพnosti โ moลพnosti variantnรฉho alebo invariantnรฉho rieลกenia.
3. Posรบdenie vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA, posudzovanie mรดลพe byลฅ variantnรฉ a invariantnรฉ ) โ vรฝber preferovanรฉho variantu.
4. Spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia (DรR) โ รบzemnรฉ rozhodnutie.
5. Spracovanie DSZVP โ z dรดvodu financovania stavby zo ลกtรกtneho rozpoฤtu je potrebnรฉ na podklade DรR vypracovaลฅ podฤพa vyhlรกลกky MDVRR SR ฤ. 83/2008 Z. z. dokumentรกciu pre stavebnรฝ zรกmer verejnej prรกce (DSZVP) โ ลกtรกtna expertรญza.
6. Spracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie (DSP) โ stavebnรฉ povolenie.
7. Spracovanie realizaฤnej dokumentรกcie (DRS) โ realizรกcia stavby.
8. Autorskรฝ dozor โ kontrola dodrลพiavania vรฝstavby podฤพa realizaฤnรฉho projektu.
9. Kolaudรกcia stavby a jej uvedenie do uลพรญvania.
Investor mรดลพe pri obstarรกvanรญ pouลพiลฅ viacero modelov, resp. zmluvnรฝch podmienok na vรฝstavbu (FIDIC), a tak vysรบลฅaลพiลฅ projekt a realizรกciu zvlรกลกลฅ, resp. mรดลพe vysรบลฅaลพiลฅ zhotoviteฤพa, ktorรฝ si projektovรบ dokumentรกciu zabezpeฤรญ sรกm.
Ako to je
Tรกto kapitola opisuje realitu pri projektovanรญ elektriฤkovรฝch a inรฝch lรญniovรฝch stavieb na Slovensku, ktorรฉ viedli moji kolegovia a aj ja osobne.
Skutoฤnรฝ proces vyzerรก takto:
1. Neprirodzenรฉ plรกnovanie:
โ finanฤnรก dotรกcia z eurรณpskeho fondu (kontrola cez Jaspers),
โ myลกlienka o vyuลพitรญ finanฤnej dotรกcie (na ฤo tie peniaze vlastne pouลพiลฅ),
โ rozhodnutie na zรกklade vรฝลกky prisฤพรบbenรฉho finanฤnรฉho krytia,
โ strohรฉ, neodborne ลกpecifikovanรฉ zadanie, ฤo mรก projekt obsahovaลฅ โ nejasnรก postupnosลฅ krokov.
2. Vynechanรก ลกtรบdia realizovateฤพnosti.
3. Variantnรฉ rieลกenia sa hฤพadajรบ ako sรบฤasลฅ spracovania posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie โ vychรกdza invariantnรฉ rieลกenie alebo samoรบฤelnรฉ varianty, ktorรฉ sa od seba lรญลกia minimalisticky, resp. neลพiaduci variant je zรกmerne neatraktรญvny.
4. DSZVP sa spracovรกva skรดr alebo sรบฤasne s DรR โ do zรกmeru verejnej prรกce sa tak dostรกvajรบ len finanฤnรฉ odhady nรกkladov na zhotovenie stavby, ktorรฉ sรบ po vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy vรคฤลกinou eลกte o nejakรฉ percentรก znรญลพenรฉ. Praxou sa stรกva, ลพe uลพ pred ลกtรกtnou expertรญzou, resp. spracovanรญm DSZVP je danรฉ, akรฉ nรกklady na realizรกciu stavby musia vyjsลฅ. A tak sa po dokonฤenรญ dokumentรกcie DSZVP musia nรกklady umelo zniลพovaลฅ a projekt redukovaลฅ.
5. Spracovanie projektovej dokumentรกcie na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia (DรR) โ pre krรกtkosลฅ zmluvne urฤenรฉho ฤasu na zvlรกdnutie procesu EIA, vypracovanie DSZVP, vyhotovenie ลกtรกtnej expertรญzy a na spracovanie dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie ฤasto dochรกdza k situรกcii, keฤ sรบ opomenutรฉ stavebnรฉ objekty a ich potreba sa odhalรญ aลพ v ฤalลกom stupni.
Na zaฤiatku, keฤ si treba vลกetko poriadne prediskutovaลฅ so vลกetkรฝmi zainteresovanรฝmi stranami, je k dispozรญcii najmenej ฤasu. Nรกsledne sa vydรก รบzemnรฉ rozhodnutie na celรบ veฤพkรบ lรญniovรบ stavbu โ stavba sa umiestni do terรฉnu a urฤia sa nรกroky na zรกber pรดdy. Pokiaฤพ sa v ฤalลกom stupni zistia รบpravy mimo urฤenรฉho zรกberu, resp. vzniknรบ nรกroky na rieลกenia mimo zรกberu, celรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie je ohrozenรฉ.
6. Spracovanie dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie (DSP) โ stavebnรฉ povolenie. Dokumentรกcia v podrobnosti na stavebnรฉ povolenie je danรก tรฝm, aby bolo zrozumiteฤพnรฉ a technicky danรฉ, ฤo sa bude stavaลฅ a na ฤo to bude slรบลพiลฅ. V tomto stupni sa eลกte nerieลกia detaily, vystuลพovacie prvky, podrobnรฉ ลกpecifikรกcie materiรกlov, technickรฉ postupy a nรกvรคznosti.
Zvykom sa stรกva, ลพe z dรดvodu รบspory v sรบvislosti so zaobstaยญranรญm detailnejลกej realizaฤnej dokumentรกcie sa tรกto pouลพije na vรฝber zhotoviteฤพa a ten podฤพa nej musรญ stavaลฅ. Nรกsledne na stavbe dochรกdza k mnohรฝm nejasnostiam, dohadovaniam sa na ลกpecifikรกciรกch, vรฝbere materiรกlu, prvkov, zariadenรญ a pod. Tรฝm sa zhotoviteฤพovi dรกva priestor na zmeny, ktorรฉ nie sรบ pre investora vลพdy vรฝhodnรฉ.
7. Spracovanie realizaฤnej dokumentรกcie (DRS) โ ak projektant mรดลพe tento stupeล spracovรกvaลฅ na zรกklade predoลกlej schvรกlenej DSP, vลกetko prebieha v poriadku. Ak sa vลกak investor rozhodne v tomto stupni nieฤo meniลฅ ฤi dopฤบลaลฅ, mรดลพe to rozbiลฅ koncepciu projektu, nรกvรคznosti objektov na seba, zvรฝลกiลฅ nรกklady cez zmenu vรฝmer, dokonca sa stรกva, ลพe vydanรฉ stavebnรฉ povolenie niektorรฉ novรฉ poลพiadavky nepokryje.
8. Autorskรฝ dozor โ ak sa stavba stavia podฤพa DRS, autorskรฝ dozor kontroluje dodrลพanie svojho projektu, a ak je poลพiadavka zhotoviteฤพa na zmenu technologickรฉho postupu na dosiahnutie poลพadovanรฉho cieฤพa, umoลพลuje drobnรฉ zmeny. Problรฉm vลกak nastรกva vtedy, keฤ sa stavia podฤพa DSP. V tom momente je projektant nรบtenรฝ v rรกmci dozorovania spracovรกvaลฅ realizaฤnรบ dokumentรกciu podฤพa toho, ฤo si zhotoviteฤพ nadiktuje, a stavebnรฝ dozor mu to odsรบhlasรญ.
Dรดvodom je uvedenรก nejasnosลฅ projektu, resp. niekedy aลพ โchybaโ projektu. ฤalลกรญm faktorom je ฤasovรฝ stres na vลกetkรฝch slovenskรฝch stavbรกch, takลพe sa v zรกujme stihnutia termรญnov na projektanta vyvรญja tlak na odsรบhlasovanie rieลกenรญ, s ktorรฝmi nie je vลพdy stotoลพnenรฝ.
9. Kolaudaฤnรฉho konania sa projektant zรบฤastลuje len na dobrovoฤพnej bรกze. Potrebnรฝ je len v momentoch, keฤ sa zhotoviteฤพovi nepodarรญ nieฤo skolaudovaลฅ, aby vysvetlil nedosiahnutie poลพadovanรฝch vรฝsledkov, no tรฝm len supluje nevedomosลฅ zhotoviteฤพa.
Petrลพalka, Bratislava
ฤo je potrebnรฉ zvlรกdnuลฅ
V tejto kapitole sa venujeme vลกetkรฝm stranรกm, ktorรฉ sa na projekte podieฤพajรบ, resp. oblastiam, ktorรฉ vstupujรบ do procesu projektovania a s ktorรฝmi sa treba vyrovnaลฅ.
Investor (vedรบci projektu)
Predpokladom zvlรกdnutia projektu podฤพa predstรกv investora v sรบฤinnosti s projektantom je jeho kvalifikovanรฝ, odborne zdatnรฝ manaลพรฉr (projektovรฝ tรญm), ktorรฝ vie, ฤo mรก dosiahnuลฅ a akรฝmi krokmi ฤi prostriedkami. V prรญprave elektriฤkovรฝch projektov vลกak bratislavskรฝ magistrรกt ako investor takรฝmito odbornรญkmi nedisponuje. Post hlavnรฉho dopravnรฉho inลพiniera mesta nie je obsadenรฝ uลพ dlhลกรญ ฤas, takลพe niet nikoho, kto by koordinoval ฤinnosลฅ vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch odborov magistrรกtu na projekte.
Prichรกdzajรบ tak protichodnรฉ vyjadrenia jednotlivรฝch odborov magistrรกtu, ktorรฉ sa rieลกia na spoloฤnรฝch poradรกch so vลกetkรฝmi zรบฤastnenรฝmi na projekte, ฤรญm sa plytvรก ฤasom. Investor zรกroveล ฤasto vydรกva poลพiadavky v priamom rozpore so zadanรญm. Nedochรกdza tak k zmluvnej sรบฤinnosti medzi investorom a projektantom, resp. projektant nemรก u investora partnera a supluje jeho povinnosti.
Budรบci prevรกdzkovateฤพ diela/stavby
V prรญpade elektriฤiek sรบ budรบcimi prevรกdzkovateฤพmi dopravnรฉ podniky. Nechcem porovnรกvaลฅ dopravnรฉ podniky navzรกjom. Zo skรบsenostรญ mรดลพem povedaลฅ, ลพe dopravnรฝ podnik mรก svoje odbory/oddelenia, ktorรฝch zรกstupcovia sa zรบฤastลujรบ na procese spracovania projektu. Ich nรกzory vลกak nie sรบ vลพdy zhodnรฉ a chรฝba ich predrokovanie โu seba domaโ.
Potom sa na veฤพkรฝch poradรกch (porady, kde sรบ vลกetci zรบฤastnenรญ na projekte) dohadujรบ, niekedy aj nedohodnรบ a ostรกva na projektantovi, ฤo vyberie, no s rizikom, ลพe vo schvaฤพovacom procese projektu mu to neprejde. Problรฉm sรบ aj kompetencie jednotlivรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn, keฤ v konflikte zรกujmov stojรญ naprรญklad magistrรกt a prevรกdzkovateฤพ. Snahou prevรกdzkovateฤพa je minimalizovaลฅ nรกklady, preto naprรญklad ลพiada otvorenรฉ ลกtrkovรฉ lรดลพko, ktorรฉ je na opravy a รบdrลพbu najmenej problematickรฉ.
Oproti nemu stojรญ poลพiadavka mesta zatrรกvลovaลฅ traลฅ, prรญpadne vybudovaลฅ pevnรบ jazdnรบ drรกhu pre potreby pojazdnosti pre zรกchrannรฉ zloลพky.
Inรฝm problรฉmom sรบ vysokรฉ poลพiadavky na to, ฤo vลกetko by mal danรฝ projekt obsahovaลฅ, ฤo by sa vลกetko hodilo vyrieลกiลฅ v jednom balรญku, navzdory tomu, ลพe finanฤnรฉ zdroje sรบ obmedzenรฉ. Rozลกirovanรญm poลพiadaviek poฤas procesu mรดลพe dรดjsลฅ aลพ k stavu, keฤ nie je moลพnรฉ projekt zvlรกdaลฅ a dokonฤiลฅ.
Treลฅou oblasลฅou, ktorรก vplรฝva na kvalitu projektu, sรบ poลพiadavky rieลกiลฅ veci โpo staromโ, starรฝmi spรดsobmi ฤi technolรณgiami, bez moลพnosti uplatnenia skรบsenostรญ z okolitรฝch vyspelejลกรญch regiรณnov, alebo na druhej strane presadzovanรญm prvkov, ktorรฉ nie sรบ v praxi eลกte osvedฤenรฉ a nezanalyzoval sa ich pozitรญvny prรญnos (naprรญklad bezpeฤnostnรฉ LED osvetlenie na nรกstupiskรกch).
Proces EIA
Tento proces je vnรญmanรฝ ako โpovinnรก byrokratickรก jazdaโ v ceste za cieฤพom vรฝstavby. Vรฝznam procesu EIA sa podceลuje a nevenuje sa mu dostatoฤnรก ฤasovรก rezerva. Pritom prรกve v tomto procese by malo dรดjsลฅ k pozitรญvnemu naladeniu verejnosti, diskusiรกm a poskytnutiu informรกciรญ verejnosti, k prieskumom potrieb, nรกzorov, zapojeniu skupรญn aktรญvnych v oblasti cyklistiky, pamiatok a pod.
V procese EIA sa treba vyrovnaลฅ so vลกetkรฝmi doruฤenรฝmi stanoviskami a poลพiadavkami, mnohokrรกt zachรกdzajรบcimi do absurdรญt (umiestลovanie fontรกn, sรดch, zatrรกvnenie koฤพajiska depa a pod.), no aj do technickรฝch podrobnostรญ. Naprรญklad, k zรกmeru 1. etapy petrลพalskej elektriฤky priลกlo spolu 138 pripomienok, z toho mnoho protichodnรฝch. V tejto etape vลกak treba prejaviลฅ kompetentnosลฅ a jednotnosลฅ projektanta s investorom. Aj neprijatie poลพiadavky sa v prรญpade relevantnej odpovede akceptuje.
Vฤaka legislatรญvnym zmenรกm sa vลกak kaลพdรฝ รบฤastnรญk EIA procesu stรกva รบฤastnรญkom povoฤพovacieho konania, ฤo prinieslo efektรญvny nรกstroj do rรบk verejnosti, ลพiaฤพ, niektorรฝmi jednotlivcami aj zneuลพรญvanรฝ. Moลพnosลฅ odvolรกvaลฅ sa znamenรก znaฤnรฉ riziko ฤasovรฝch prieลฅahov, preto pri plรกnovanรญ projektu treba braลฅ do รบvahy tieto novรฉ moลพnosti verejnosti a neplรกnovaลฅ stihnutie termรญnu ลกtรฝlom โak vลกetko pรดjde hladko a nikto sa neodvolรกโ. Ohrozenie financovania projektu pre nesplnenie ฤasovรฉho harmonogramu leลพรญ na pleciach investora a nie verejnosti, ktorรก vyuลพรญva svoje prรกvo podieฤพaลฅ sa na rozhodovanรญ.
ฤalลกรญm aspektom procesu EIA je jeho chronologickรฉ nastavenie v projektovej prรญprave. EIA je zรกmerne variantnรก a z toho dรดvodu predstavuje veฤพmi nรญzky projekฤnรฝ stupeล prรญpravy. Napriek tomu vลกak kaลพdรก zmena, ku ktorej v ฤalลกรญch stupลoch nevyhnutne dรดjde, vedie k novรฉmu otvรกraniu procesu EIA. Tรฝm sa vytvรกra kolotoฤ EIA procesov, ktorรฉ nemajรบ prakticky ลพiadny vรฝznam, sรบ vลกak ฤalลกรญm rizikom zdrลพania.
Traลฅ z Radlinskรฉho na hlavnรบ stanicu, Bratislava |
Krajskรฝ dopravnรฝ inลกpektorรกt (KDI)
Tento subjekt by mal oficiรกlne vstรบpiลฅ do procesu projektovania pri spracovรกvanรญ DรR. Podฤพa naลกich skรบsenostรญ je to vลกak neskoro. Dรดvodom je, ลพe nรกzor KDI na projekt je vysokorozhodujรบci. KDI ako ochranca bezpeฤnosti premรกvky na mestskรฝch komunikรกciรกch vydรกva svoje stanoviskรก, bez ktorรฝch sa projekt nemรดลพe dokonฤiลฅ. Hoci projektant postupuje pri svojich nรกvrhoch podฤพa technickรฝch noriem a smernรญc, nie vลพdy je to zรกrukou toho, ลพe KDI jeho nรกvrh odsรบhlasรญ.
Zรกvisรญ od jednotlivรฝch ฤlenov KDI, akรฝ majรบ k veci prรญstup, no mรกme skรบsenosti, ลพe niekedy projektujรบ za nรกs a aลพ po viacerรฝch kolรกch dokazovania vieme obhรกjiลฅ svoje nรกvrhy. Tvar kriลพovatiek a ich riadenie dokรกลพe pri lรญniovรฝch projektoch udรกvaลฅ hlavnรฝ smer toho, ako bude dielo vyzeraลฅ a koฤพko bude stรกลฅ.
Poฤas projektovania sa tieลพ stretรกvame s tรฝm, ลพe v jednom stupni projektovej dokumentรกcie sรบ schvรกlenรฉ urฤitรฉ rieลกenia, no v nasledujรบcom stupni orgรกn zmenรญ nรกzor, stanoviskรก vydanรฉ v jednom stupni v ฤalลกom neplatia, je potrebnรฉ opรคลฅ nieฤo pridรกvaลฅ, prerรกbaลฅ a niekedy prerobiลฅ รบplne, aby sme opรคลฅ dostali kladnรฉ stanovisko. A viackrรกt sa stalo, ลพe vรฝsledok, ktorรฝ ฤพudia uvidia po kolaudรกcii, nebol pรดvodnรฝ nรกvrh projektanta.
Lobisti (obchodnรญci)
Tรกto skupina zรบฤastnenรฝch sa podieฤพa na projekte nepriamo, no vรฝznamne ลฅahรก nitkami na kaลพdej รบrovni, kde je to moลพnรฉ. Do prvej skupiny lobistov mรดลพeme zaradiลฅ zรกstupcov spoloฤnostรญ, ktorรฉ predรกvajรบ nejakรฝ produkt a majรบ zรกujem umiestniลฅ ho na predmetnej stavbe. Pokiaฤพ danรฝ produkt poznรกme, mรกme s nรญm skรบsenosti alebo s nรญm majรบ adekvรกtne skรบsenosti na inรฝch projektoch, nie je problรฉm ho akceptovaลฅ. Pokiaฤพ sme vลกak nรบtenรญ navrhovaลฅ nezmyselnรฉ produkty v zรกujme vyลกลกej moci, uลพ to nie je v sรบlade s myลกlienkou projektanta.
Druhรบ skupinu tvoria zรกstupcovia vรคฤลกinou developerskรฝch projektov, ktorรฉ sa v okolรญ lรญniovej stavby nachรกdzajรบ, a ich predstava je, aby z vรฝstavby lรญniovej stavby pre seba nieฤo zรญskali alebo aby im stavba ฤo najmenej ovplyvnila ich podnikateฤพskรฉ zรกmery. Pokiaฤพ sa nรกm podarรญ nรกjsลฅ s developerom spoloฤnรบ reฤ a rieลกiลฅ projekt spoloฤne od poฤiatku, mรดลพe vzniknรบลฅ kreatรญvna symbiรณza s presvedฤivรฝm vรฝsledkom. Ak sa vลกak bude musieลฅ projekt lรญniovej stavby znรกsilniลฅ pre niekoho zisky, cestujรบci, obyvatelia a daลovรญ poplatnรญci na to ฤasto doplatia.
Zรกstupcovia investora/budรบceho prevรกdzkovateฤพa
Problematickรฝm prvkom vo vรฝvoji projektu je nepravidelnรก alebo diverzifikovanรก รบฤasลฅ zรกstupcov investora ฤi budรบceho prevรกdzkovateฤพa pri jednotlivรฝch stupลoch spracovania. Tak sa stรกva, ลพe na priebeลพnรฉ porady chodรญ jeden zรกstupca, ktorรฝ razรญ svoju predstavu, a na zรกvereฤnรบ poradu prรญde inรฝ zรกstupca, ktorรฝ mรก inรฝ nรกzor.
Alebo nรกzory jednรฉho zรกstupcu v stupni DSP nie sรบ vyhovujรบce ฤi dostatoฤnรฉ pre inรฉho zรกstupcu v stupni DRS. Z potreby zapracovaลฅ zรกvereฤnรฉ stanovisko tak pramenรญ pre projektanta ฤasovรฝ stres, pri ktorom mรดลพe dรดjsลฅ k nedostatkom v dokumentรกcii. V neposlednom rade predstavuje komplikรกciu pre zachovanie kontinuity projektu ฤastรก fluktuรกcia zรกstupcov investora (prevรกdzkovateฤพa).
Zhotoviteฤพ
Sรบฤasnรก doba donรบtila zhotoviteฤพov zniลพovaลฅ v konkurenฤnom boji sรบลฅaลพnรฉ ceny na nulovรบ รบroveล zisku, resp. niekedy pod tรบto รบroveล. Vo finรกle vลกak stavbu so stratou nemรดลพu skonฤiลฅ, preto sa poฤas vรฝstavby hฤพadajรบ moลพnosti, ako na niektorรฝch objektoch uลกetriลฅ vรฝmenou za lacnejลกie rieลกenia, produkty ฤi materiรกly, prรญpadne sa hฤพadajรบ moลพnosti, ako nรกjsลฅ ฤinnosti, s ktorรฝmi sa poฤรญtalo, a ลพiadajรบ navรฝลกiลฅ cenu. Mnohokrรกt sa tak zniลพuje kvalita objektu, jeho estetickรฉ stvรกrnenie, funkฤnosลฅ a celkovรก ลพivotnosลฅ.
Zรกver
ฤo sa deje na zรกver stavby? Strihรก sa pรกska. Zรญde sa vybranรก pozvanรก spoloฤnosลฅ, skoro kaลพdรฝ dostane moลพnosลฅ prihovoriลฅ sa pred slรกvnostnรฝm aktom odovzdania stavby okolostojacim divรกkom โ primรกtor, ลพupan, ministerskรญ รบradnรญci, riaditeฤพ stavby. Len zรกstupca projektanta akosi nedostane priestor prihovoriลฅ sa.
V ฤakovnรฝch reฤiach sa objavia stavebnรฉ firmy, ktorรฉ stavbu postavili, ich robotnรญci, ลกtรกtne รบrady a ich รบradnรญci, no projektant sa medzi tรฝmi vลกetkรฝmi, ktorรฝm sa poฤakovalo za รบลพasnรบ prรกcu, neobjavรญ. Tak to bolo naprรญklad aj pri strihanรญ pรกsky na prvej etape petrลพalskej elektriฤky na novom Starom moste.
Kto stojรญ za โspackanouโ elektriฤkou v bratislavskej Dรบbravke sa z citovanรฉho ฤlรกnku skutoฤne nedozviete, no s urฤitosลฅou mรดลพem povedaลฅ, projektant to nie je. Projektant veฤพmi dobre vie, ฤรญm si musel prejsลฅ, ako to v skutoฤnosti bolo, no nepovie. Lebo sa ho na to nikto nespรฝta. A keฤ sa nรกhodou aj spรฝta, tak sa vyjadrenie skreslรญ, ako sa to v nedรกvnej minulosti stalo v jednom slovenskom dennรญku. Mลa sa tieลพ nikto nepรฝtal, preto vznikol tento prรญspevok, aby som to pre tรฝch, ktorรญ netuลกia, trochu ozrejmil.
โBungle tram lineโ or continuity from an idea to final approval
In Slovakia, tramlines form the backbone of urban public transport in Bratislava and Koลกice. Their importance, however, has not been consistent with the quality of the services offered for a long time. The rolling stock renewal has been slow and sporadic, and minimal investment has been made in the maintenance and development of tracks.
With the accession to the European Union, the possibility of drawing European funds for reconstruction and development has come. Following motorways and the railways have also come up to trams. We have been in the union since May 1, 2004, now we have the spring of 2017, in Koลกice and Bratislava we have renewed the rolling stock, but in terms of tracks, we have only a „bungle tram line“ in both cities.
Literatรบra
1. ฤlรกnok z internetovรฉho webu www.imhd.sk s nรกzvom Mesto sprevรกdzkovalo spackanรบ elektriฤkovรบ traลฅ v Dรบbravke, 19. 11. 2014.
2. Projektovรก dokumentรกcia v stupni DRS stavby Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกm. v Bratislave, 1. ฤasลฅ Bosรกkova โ ล afรกrikovo nรกm., zdruลพenie Alfa 04 a. s., REMING CONSULT a. s., PIO Keramoprojekt.
3. Projektovรก dokumentรกcia v stupni DSZVP stavby Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกmestie v Bratislave, 2. ฤasลฅ Bosรกkova ulica โ Janรญkov dvor, REMING CONSULT a. s. Bratislava.
TEXT: Ing. Jรกn Kuลกnรญr
FOTO: Reming Consult a. s.
Jรกn Kuลกnรญr je projektant a pรดsobรญ v spoloฤnosti Reming Consult a. s.
Na ฤlรกnku spolupracovali Peter Hvizdoลก, Michaela Seifertovรก (obaja z REMING CONSULT a. s.) a Jรกn Tรณth (SUDOP Koลกice a. s.)
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 2/2017.