image 79659 25 v1
Galรฉria(8)

ล pecifikรก organizรกcie vรฝstavby tunela Povaลพskรฝ Chlmec

Partneri sekcie:

Razenie tunela Novou rakรบskou tunelovou metรณdou v podmienkach flyลกovรฝch hornรญn nie je niฤ vรฝnimoฤnรฉ. Dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel Povaลพskรฝ Chlmec s dฤบลพkou 2,2 km mรก vลกak  vรฝnimoฤne krรกtke termรญny  a prรญsne mรญฤพniky. Navyลกe je razenรฝ tunel v strede preruลกenรฝ hฤบbenou ฤasลฅou, ktorรก na jednej strane komplikuje postup z hฤพadiska razenia (nรญzke nadloลพie, ลฅaลพลกie triedy), na strane druhej dรกva moลพnosลฅ na razenie z ฤalลกรญch portรกlov. ฤŒlรกnok opisuje spรดsob, ako sa s tรฝm zhotoviteฤพ vyrovnal, zรกroveลˆ opisuje sรบฤasnรฝ stav prรกc, technolรณgiu razenia, nasadenie kapacรญt a organizรกciu samotnรฉho razenia.

Obr 3
Obr. 7 Priemerny cyklus razenia v kalote vo vyrubovej triede 5.1.
Obr. 6 Atlas  Copco Rocket Boomer  E2C
Obr. 5 Sucasny stav razieb
Obr. 2 vystrojovacia trieda 5
Obr.4 Stredova jama
Obr

Tunel sa razรญ sรบฤasne ลกiestimi ฤelbami pomocou zvรฝลกenรฉho nasadenia kapacรญt, ฤo robรญ jeho vรฝstavbu vรฝnimoฤnou. Na Slovensku je v sรบฤasnosti vo vรฝstavbe osem tunelovรฝch stavieb na รบsekoch diaฤพniฤnej siete. V tรฝchto tuneloch sa v ฤase prรญpravy tohto ฤlรกnku razilo 18 ฤelieb โ€“ z toho aลพ ลกesลฅ ฤelieb je v tuneli Povaลพskรฝ Chlmec. Takรฝto stav predstavuje neobvyklรฝ boom v oblasti tunelov, ktorรฝ Slovensko doteraz nezaznamenalo a z ktorรฉho vyplรฝva potreba obrovskรฉho nasadenia strojnรฝch a personรกlnych kapacรญt. Tunel Povaลพskรฝ Chlmec je sรบฤasลฅou stavby D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ (ลฝilina โ€“ Brodno), ktorรก je situovanรก na severozรกpade ลฝiliny a tvorรญ spojnicu sรบฤasnรฉho รบseku D3 a komunikรกcie 1/11 smerom na Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. Bude slรบลพiลฅ na prevedenie tranzitnej dopravy mimo mesta ลฝilina v rรกmci severojuลพnรฉho dopravnรฉho koridoru. Trasa v celkovej dฤบลพke 4,250 km prekonรกva najskรดr smerovo rozdelenou mostnou estakรกdou s dฤบลพkou 1 493โ€ฏm (ฤพavรฝ most) a 1 437โ€ฏm (pravรฝ most) vodnรบ nรกdrลพ Hriฤov.

Z estakรกdy prechรกdza plynulo do tunela Povaลพskรฝ Chlmec na zรกpadnom portรกli, aby sa z neho po viac neลพ dvoch kilometroch opรคลฅ vynorila a preลกla na smerovo rozdelenรฝ most cez rieku Kysucu s dฤบลพkou 410 m (ฤพavรฝ most) a 402 m (pravรฝ most) a napojila sa na sรบฤasnรบ komunikรกciu 1/11. Vypรญsanรก sรบลฅaลพ a realizรกcia prebieha v reลพime โ€žnavrhni a postavโ€œ s definovanรญm zmluvnรฝch podmienok podฤพa ลพltej knihy FIDIC. To projektantovi aj zhotoviteฤพovi umoลพลˆuje v rรกmci pravidiel uvedenรฝch v zadรกvacej dokumentรกcii optimalizovaลฅ technickรฉ rieลกenie aj postup vรฝstavby. Zhotoviteฤพom je Zdruลพenie D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno), ktorรฉho ฤlenmi sรบ ยญEUROVIA SK, a. s., ยญHOCHTIEF CZ, a. s., a STAVBY ยญMOSTOV ยญSLOVAKIA, a. s. Zhotoviteฤพom tunela je ยญHOCHTIEFโ€ฏCZ, a. s. Podฤพa harmonogramu vyplรฝvajรบceho z termรญnov danรฝch objednรกvateฤพom mรก byลฅ tunel vyrazenรฝ za ลกtrnรกsลฅ mesiacov a vozovka v ลˆom mรก byลฅ hotovรก v termรญne 23 mesiacov od zaฤiatku razenia.

Obr. 1 Vzorový prieฤny rez tunelom

Obr. 1 Vzorovรฝ prieฤny rez tunelom

Inลพinierskogeologickรฉ a hydrogeologickรฉ pomery

รšzemie na trase tunela je sรบฤasลฅou pieninskรฉho bradlovรฉho pรกsma. Severnรบ a juลพnรบ ฤasลฅ koridoru tunela tvorรญ flyลกovรฉ sรบvrstvie vรกpnitรฝch รญlovcov a pieskovcov. Vo vrchnej ฤasti tohto sรบvrstvia sa nachรกdzajรบ exotickรฉ zlepence a pieskovce, ktorรฉ prevlรกdajรบ nad vrstvami รญlovcov a slieลˆovcov. Hlavnรฝmi zloลพkami pieskovcov sรบ kremeลˆ (20 โ€“ 60โ€ฏ%), รบlomky karbonรกtovรฝch hornรญn (5 โ€“ 56 %), granitoidnรฝch a metamorfovanรฝch hornรญn (4 โ€“ 29 %) a รบlomky vulkanitov (5 %). Tmel je karbonรกtovรฝ (3 โ€“โ€ฏ30 %). Z hฤพadiska tektoniky รบzemia leลพรญ tunel na vรฝchodnom okraji zรณny paralelnรฝch zlomov severojuลพne orientovanรฉho ลพilinskรฉho systรฉmu. Pokryvnรฉ รบtvary tvoria deluviรกlny komplex kvartรฉrnych sedimentov vyvinutรฝch na svahoch รบdolia, ktorรฉ v menลกรญch hrรบbkach zasahujรบ aj do vrcholovรฝch ฤastรญ รบzemรญ nad tunelom. Ide o รญly strednej aลพ nรญzkej plasticity s polohami piesฤitรฉho รญlu a kamenito-รญlovitej sute. V zรกpadnej portรกlovej oblasti a vo svahu nad zรกpadnรฝm portรกlom sa pod tรฝmito vrstvami nachรกdzajรบ terasovรฉ sedimenty s hrรบbkami 1 aลพ 7 m.

Ide o piesky s prรญmesou jemnozrnnej zeminy,  ลกtrkovitรฝ รญl, รญlovitรฝ ลกtrk a ลกtrk s prรญmesou jemnozrnnej zeminy. Vรฝลกkovo zasahujรบ tieto terasovรฉ sedimenty v oblasti zรกpadnรฉho portรกlu do kaloty tunela a komplikujรบ stabilitu prรญstropu. Hladina podzemnej vody sa zistila len lokรกlne v hฤบbke od 4 do 15 m, a to na bรกze terasovรฝch sedimentov, resp. v podloลพnรฝch vrstvรกch mezozoickรฉho komplexu. Pri realizรกcii hydrogeologickรฉho prieskumu nevykazovala ani jedna vzorka odobranej vody agresivitu na betรณnovรฉ konลกtrukcie. V rรกmci inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa horninovรฝ masรญv rozdelil na 4 kvรกzihomogรฉnne celky pre razenรฉ รบseky tunela a 4 celky pre hฤบbenรฉ portรกlovรฉ รบseky a strednรบ stavebnรบ jamu. Pre kaลพdรฝ celok sa opรญsalo oฤakรกvanรฉ sprรกvanie masรญvu pri razenรญ ฤi hฤบbenรญ, stanovili sa rizikovรฉ faktory a urฤili odporรบฤania na zabezpeฤenie stability vรฝrubu, resp. svahov stavebnรฝch jรกm a na bezpeฤnosลฅ realizรกcie prรกc. Tieto odporรบฤania vลกak nie sรบ pri realizรกcii zรกvรคznรฉ a zhotoviteฤพ si mรดลพe vypracovaลฅ vlastnรบ interpretรกciu vรฝsledkov prieskumu, ktorรฝ je sรบฤasลฅou zadรกvacej dokumentรกcie.

Zรกkladnรฉ informรกcie o tuneli

ล pecifikom tohto projektu je nasadenie veฤพkรฉho mnoลพstva kapacรญt poฤas razenia. Hฤบbenรฉ รบseky sรบ navrhnutรฉ nielen v oblasti vรฝchodnรฉho a zรกpadnรฉho portรกlu, ale aj v strednej stavebnej jame, kde kvalita horninovรฉho masรญvu a vรฝลกka nadloลพia neumoลพลˆujรบ raziลฅ tunel. Z celkovej dฤบลพky juลพnej tunelovej rรบry 2 186,5 m sa razรญ 2 120,5 m. V severnej tunelovej rรบre s celkovou dฤบลพkou 2โ€ฏ249 m sa razรญ 2 200 m. Vรฝลกka nadloลพia dosahuje aลพ 125 m. Trasa tunela vลกak prechรกdza aj รบzemรญm, kde naopak malรก vรฝลกka nadloลพia vedie k razeniu pod zastropenรญm znรกmemu aj pod nรกzvom metรณda โ€žkorytnaฤkaโ€œ. Tรกto konลกtrukcia je na zรกpadnom portรกli pouลพitรก na juลพnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 37,5 m a na severnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 50 m. V strednej stavebnej jame je nasadenรก na zahรกjenie razenia v severnej tunelovej rรบre smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu a dฤบลพka รบseku razenรฉho pod korytnaฤkou je 34,5 m.

Obr. 2 Najviac zastúpená vystrojovacia trieda NRTM 5.1, dฤบลพka záberu max. 1,7 m

Obr. 2 Najviac zastรบpenรก vystrojovacia trieda NRTM 5.1, dฤบลพka zรกberu max. 1,7 m

Krรกtke zmluvnรฉ lehoty

Hlavnou vรฝzvou projektu je popri nรกjdenรญ optimรกlneho technickรฉho rieลกenia v rรกmci ลพltรฉho FIDICU splnenie harmonogramu stavby. Kaลพdรก stavba vลพdy bojuje s termรญnom, ale tu je uลพ od zaฤiatku zrejmรฉ, ลพe toto bude mimoriadne zloลพitรก รบloha. Celkovรฝ ฤas vรฝstavby je plรกnovanรฝ na 36 mesiacov. V tejto ฤasovej lehote sa musรญ stavba naprojektovaลฅ, treba zabezpeฤiลฅ novรฉ stavebnรฉ povolenie, musia sa vybudovaลฅ portรกly, tunel, bude ho treba osadiลฅ technolรณgiou a sprevรกdzkovaลฅ. Zjednoduลกene moลพno povedaลฅ, ลพe na poฤiatoฤnรบ prรญpravu projektu portรกlov a razenia vrรกtane zรญskania novรฉho stavebnรฉho povolenia a na vybudovanie portรกlov je k dispozรญcii 6 mesiacov. Nasleduje razenie, na ktorรฉ je vyhradenรฝch 14 mesiacov. Potom prebehne betonรกลพ definitรญvneho ostenia s dฤบลพkou vรฝstavby 1 rok a zostรกva 9 mesiacov na dokonฤovacie prรกce, betonรกลพ vozovky, nรกter tunela a montรกลพ technolรณgie.

Paralelne s tรฝm sa musรญ obdobne zhotoviลฅ mostnรก konลกtrukcia nadvรคzujรบca na tunel na oboch jeho koncoch. Vลกetko sรบ to samy osebe nรกroฤnรฉ รบlohy. Zloลพitรก je najmรค prรญprava projektovej dokumentรกcie a zaistenie novรฝch stavebnรฝch povolenรญ v takom krรกtkom ฤase. Kฤพรบฤom na splnenie plรกnovanรฉho ฤasu vรฝstavby je vลกak razenie tunela. Pri ลˆom moลพno organizรกciou prรกce najviac ฤasu zรญskaลฅ, ale aj stratiลฅ. Je teda nevyhnutnรฉ vyraziลฅ za 14 mesiacov 4,3 km tunela. To znamenรก priemernรฝ postup 310 m kompletne vyrazenรฉho tunela (vrรกtane zรกlivov, prepojok a profilรกcie) mesaฤne. Takรฉ tempo razenia zodpovedรก skรดr plรกnom pre razenie mechanizovanรฝm ลกtรญtom. Aby to bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ metรณdou NRTM, je nevyhnutnรฉ maximalizovaลฅ poฤet ฤelieb. V naลกom prรญpade sme zvolili razenie namiesto v obvyklรฝch dvoch vลพdy v ลกiestich ฤelbรกch sรบbeลพne. Priemernรฉ tempo razenia je stanovenรฉ na 1,7 m vyrazenรฉho tunela denne na kaลพdรบ ฤelbu.

Organizรกcia vรฝstavby

Prvรฉ dve ฤelby sa razili zo zรกpadnรฉho portรกlu, kde sa razila severnรก a juลพnรก tunelovรก rรบra smerom na vรฝchod. ฤŽalลกie ลกtyri ฤelby sa โ€“ odliลกne od pรดvodnรฉho rieลกenia investora โ€“ razili zo strednej hฤบbenej ฤasti tunela (obr. 3). Tu mala prebiehaลฅ pรดvodne โ€“ najmรค z priestorovรฝch dรดvodov โ€“ iba betonรกลพ tunela v otvorenej jame, razenie tu prebiehaลฅ nemalo. Zo stredovej jamy sa razilo sรบฤasne v severnom a juลพnom tuneli zรกpadnรฝm aj vรฝchodnรฝm smerom. Po prerazenรญ severnรฉho a juลพnรฉho tunela zo zรกpadu a stredu sa kapacita zo zรกpadnรฉho portรกlu presunie na vรฝchodnรฝ portรกl a bude sa tu raziลฅ zรกpadnรฝm smerom naproti k prebiehajรบcim razbรกm zo stredovรฉho portรกlu vรฝchodnรฝm smerom. Dฤบลพka รบseku razenรฉho tunela od stredovรฉho portรกlu na zรกpadnรฝ portรกl je 1 199 m a na vรฝchodnรฝ portรกl 1 025 m.

Obr. 3 Schéma organizácie razieb tunela Povaลพský Chlmec

Obr. 3 Schรฉma organizรกcie razieb tunela Povaลพskรฝ Chlmec

Na prvรฝ pohฤพad to vyzerรก ako jednoduchรฉ rieลกenie. Ak je mรกlo ฤasu, je nevyhnutnรฉ nasadiลฅ vรคฤลกรญ poฤet ฤพudรญ a strojov, aby sa รบloha zvlรกdla. Treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe to znamenรก znaฤnรบ koncentrรกciu kapacรญt na malom รบzemรญ, ฤo prinรกลกa nemalรฉ problรฉmy. Za prvรฉ, treba zaistiลฅ znaฤnรฝ poฤet robotnรญkov na relatรญvne krรกtky ฤas. Na ลกesลฅ ฤelieb razenรฝch v nepretrลพitej prevรกdzke to znamenรก maลฅ podฤพa plรกnu celkovo 200 robotnรญkov โ€“ raziฤov, strelmajstrov, banskรฝch elektrikรกrov a mechanikov. ลฝiaฤพ, negatรญvne sa tu prejavuje fakt, ลพe v okolรญ ลฝiliny je vo vรฝstavbe 7 tunelov a v chode je razenie na 12 ฤalลกรญch ฤelbรกch. Profesia tunelovรฉho robotnรญka ฤi strojnรญka je v sรบฤasnosti vysokoลกpecializovanรก a poฤet kvalifikovanรฝch zamestnancov zo Slovenska ฤi ฤŒeska, ktorรญ sรบ k dispozรญcii, zaฤรญna byลฅ vyฤerpanรฝ. Obdobnรฝ problรฉm je aj so zaistenรญm techniky.

Treba nasadiลฅ pรคลฅ aลพ ลกesลฅ vล•tacรญch vozov, striekacรญch strojov, tunelovรฝch bagrov a ฤalลกiu potrebnรบ techniku. Poslednรฝm z hlavnรฝch obmedzenรญ, ktorรฉ vzniklo v dรดsledku krรกtkeho ฤasu vรฝstavby, je priestor. Pรดvodnรฉ technickรฉ rieลกenie investora nepoฤรญtalo s takรฝm nasadenรญm kapacรญt, ฤomu zodpovedajรบ aj priestory vyhradenรฉ na stavbu. My sme sa, samozrejme, snaลพili zaistiลฅ aj ฤalลกie plochy na zariadenie staveniska, konfigurรกcia terรฉnu a okolitej zรกstavby nรกs vลกak znaฤne limituje. Najvรคฤลกรญ problรฉm to prinรกลกa v oblasti stredovej jamy (obr.โ€ฏ4). Tu boli v prevรกdzke ลกtyri ฤelby. Zรกpadnรฝ a najmรค vรฝchodnรฝ portรกl limitujรบ zase mosty, ktorรฉ bezprostredne nadvรคzujรบ na tunel. Medzi razenรฝm portรกlom na vรฝchode a zรกpade a oporou vรฝchodnรฝch a zรกpadnรฝch mostov je iba 10 aลพ 20 m. Miesta pre zรกzemie razenia je tu minimum, priฤom je zรกroveลˆ nevyhnutnรฉ koordinovaลฅ jeho vyuลพitie a stavebnรบ ฤinnosลฅ v predportรกlรญ s kolegami v zdruลพenรญ, ktorรญ ho potrebujรบ na vรฝstavbu mostov.

Obr. 4 Stredová jama

Obr. 4 Stredovรก jama

V ฤase prรญpravy ฤlรกnku bol dokonฤenรฝ zรกpadnรฝ portรกl, stredovรก jama aj vรฝchodnรฝ portรกl. Juลพnรก rรบra medzi zรกpadnรฝm portรกlom a stredovou jamou je vyrazenรก v celom profile, v severnej rรบre je prerazenรก kalota a ostรกva doraziลฅ 270 m lavice. Prebieha plรกnovanรฉ razenie na dvoch ฤelbรกch zo stredovรฉho portรกlu smerom na vรฝchod. Momentรกlne sa raziace kapacity presรบvajรบ na vรฝchodnรฝ portรกl, kde sa po jeho dokonฤenรญ, dokonฤenรญ prรญstupovej cesty a zrealizovanรญ opory mosta SOโ€ฏ224 (z priestorovรฝch dรดvodov) zaฤรญna razenie oboch tunelovรฝch rรบr protiฤelbami smerom na zรกpad (obr. 5). V novembri 2015 sa zaฤne aj betonรกลพ sekundรกrneho ostenia zo zรกpadnรฉho portรกlu v uลพ prerazenej ฤasti zรกpad โ€“ stred v oboch tunelovรฝch rรบrach.

Obr. 5 Súฤasný stav razení v tuneli Povaลพský Chlmec

Obr. 5 Sรบฤasnรฝ stav razenรญ v tuneli Povaลพskรฝ Chlmec

Technolรณgia razenia a primรกrne ostenie

V zadรกvacej dokumentรกcii sa na zabezpeฤenie stability vรฝrubu navrhli na zรกklade interpretรกcie vรฝsledkov inลพinierskogeologickรฉho prieskumu technologickรฉ triedy vรฝrubu a ich rozdelenie po trase oboch tunelovรฝch rรบr. Vo fรกze spracovania ponuky na vรฝber zhotoviteฤพa tunela vykonรกvala firma 3G Consulting Engineers v rรกmci konzultaฤnej ฤinnosti pre firmu HOCHTIEF novรบ interpretรกciu geotechnickรฝch pomerov. Na jej zรกklade doลกlo v rรกmci jednotlivรฝch technologickรฝch tried vรฝrubu k optimalizรกcii jednotlivรฝch prvkov zabezpeฤenia stability vรฝrubu. Realizaฤnรก dokumentรกcia spracovanรก firmou IKP Engineers Group reลกpektovala poฤet tried vรฝrubu a ich rozdelenie po trase tunelov zo zadรกvacej dokumentรกcie, zohฤพadลˆovala vลกak redukciu prvkov zabezpeฤenia vรฝrubu podฤพa nรกvrhu 3G Consulting Engineers. Do najลฅaลพลกรญch geotechnickรฝch podmienok sa navrhli technologickรฉ triedy vรฝrubu 6.3, 6.2 a 6.1. Tieto triedy sรบ situovanรฉ do priportรกlovรฝch รบsekov a do tektonickรฝch porรบch. Po prekonanรญ priportรกlovรฝch รบsekov a zlepลกenรญ IG pomerov sa v realizaฤnej dokumentรกcii plรกnoval prechod do technologickรฝch tried vรฝrubu 5.2 a 5.1. V รบsekoch veฤพmi pevnรฝch a stabilnรฝch hornรญn tvorenรฝch najmรค zlepencami a neporuลกenรฝmi pieskovcami sรบ navrhnutรฉ technologickรฉ triedy vรฝrubu 4.2 a 4.1.

Na kotvenie sa v triedach 5 a 6 pouลพรญvajรบ kotvy SN alebo v prรญpade, ลพe hrozรญ zavaฤพovanie vrtu, kotvy IBO. V triedach 4 sa s vรฝhodou rรฝchlej aktivรกcie a jednoduchรฉho osadzovania pouลพรญvajรบ hydraulicky upรญnateฤพnรฉ svornรญky. Hrรบbka  ostenia sa menรญ od 250 mm v najลฅaลพลกรญch triedach aลพ po 100 mm v triede 4.1. Tรกto hrรบbka ostenia uลพ nemรก z hฤพadiska celรฉho tunela ลพiadnu nosnรบ funkciu, takลพe v statickom vรฝpoฤte sa s ลˆou nepoฤรญta. Zabezpeฤuje len integritu horninovรฉho prstenca a stabilizuje lรญc vรฝrubu z pohฤพadu bezpeฤnosti. Z tohto dรดvodu je vystuลพenรก jednou sieลฅou KARI Q188. Hlavnรฝm nosnรฝm prvkom je ukotvenรฝ horninovรฝ prstenec v okolรญ vรฝrubu. Na rozhodovanie o spรดsobe zabezpeฤenia vรฝrubu a na voฤพbu technologickej triedy vรฝrubu slรบลพia okrem vizuรกlneho sledovania aj vรฝsledky geotechnickรฉho monitoringu, ktorรฝ pre zhotoviteฤพa vykonรกva firma ARCADIS. Vรฝsledky meranรญ sรบ po vyhodnotenรญ prรญstupnรฉ po niekoฤพkรฝch hodinรกch vลกetkรฝm kompetentnรฝm รบฤastnรญkom vรฝstavby na webovom portรกli BARAB, ktorรฝ umoลพลˆuje zobrazovaลฅ nielen vรฝsledky geotechnickรฝch meranรญ, ale aj pasportizรกcie ฤelieb a ich fotodokumentรกciu.

Prรกce spojenรฉ s vytรฝฤenรญm tunela, rovnako ako meranie pre osadzovanie vรฝstuลพnรฝch rรกmov primรกrneho ostenia a meranie deformรกciรญ vรฝrubu vykonรกva na strane zhotoviteฤพa firma Angermeier Engineers. Deformรกcie horninovรฉho masรญvu sa pri ploche vรฝrubu takmer 90 m2 pohybujรบ v priportรกlovรฝch รบsekoch do 30 mm. So zlepลกovanรญm geotechnickรฝch pomerov smerom od portรกlov sa predlลพuje dฤบลพka zรกberu aลพ na 3 m a deformรกcie vรฝrubu klesajรบ aลพ k prakticky nemerateฤพnรฝm hodnotรกm. Malรฉ deformaฤnรฉ prejavy horninovรฉho masรญvu sรบ dosiaฤพ spoloฤnรฝm menovateฤพom razenรญ na vลกetkรฝch ฤelbรกch a zostรกvajรบ ฤaleko za hodnotami varovnรฝch stavov. Razenie oboch razenรฝch tunelovรฝch rรบr prebieha podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovej metรณdy. ฤŒelba sa delรญ na kalotu, jadro, prรญpadne protiklenbu.

Obr. 6  Vล•tacie vozidlo Atlas – Copco Rocket Boomer E2C

Obr. 6  Vล•tacie vozidlo Atlas โ€“ Copco Rocket Boomer E2C

Na rozpojovanie horniny sรบ pouลพitรฉ prevaลพne (z 90 %) vrtno-trhacie prรกce. Ostatnรฝ podiel tvorรญ mechanickรฉ rozpojovanie tunelovรฝm bagrom Liebherr 944 Litronic, resp. CAT 328D LCR. Na vล•tanie vรฝvrtov (obr. 6) sa pouลพรญvajรบ dvojlafetovรฉ vล•tacie vozidlรก Atlas โ€“ Copco Rocket Boomer E2C vybavenรฉ laserovรฝm navรกdzanรญm, poฤรญtaฤom a ploลกinou na nabรญjanie, resp. vล•tacie vozidlรก TAMROCK AXERA. Nabรญjanie vรฝvrtov je manuรกlne, pouลพรญva sa neelektrickรฝ roznet rozbuลกkami NITRONEL QS a trhaviny ERGODYN 30E a EMULINIT. V รบvodnรฝch fรกzach razby boli trhacie prรกce obmedzenรฉ pre seizmickรฉ รบฤinky na vodovodnรฉ potrubie priemeru 800 mm pri stredovom portรกli, ktorรฉ ฤelby v smere na zรกpad podchรกdzali vo vzdialenosti len 2 m od stropu kaloty. Seizmickรฝ monitoring pri trhacรญch prรกcach prebiehal kontinuรกlne. Priamo na potrubรญ sรบ namontovanรฉ seizmografy nad kaลพdou tunelovou rรบrou a hodnoty seizmickรฝch รบฤinkov sa oznamujรบ SMS sprรกvami na mobilnรฉ telefรณny zodpovednรฝch pracovnรญkov.

Odลฅaลพenie sa realizuje ฤelnรฝmi kolesovรฝmi nakladaฤmi CAT 966 K do dumprov CATโ€ฏ730, ktorรฉ vyvรกลพajรบ rozpojenรบ horninu na depรณniu. ฤŒelba sa po trhacรญch prรกcach zaฤisลฅuje (obtล•ha) od uvoฤพnenรฝch kusov horniny tunelovรฝm bagrom Liebherr 944 Litronic, resp. CAT 328D LCR. Po rozpojenรญ a odลฅaลพenรญ nasleduje vลพdy fรกza vystuลพovania, resp. budovania primรกrneho ostenia. Striekanรฝ betรณn sa na tejto stavbe aplikuje pomocou striekacรญch zariadenรญ MEYCO Potenza s teoretickรฝm vรฝkonom 30 m3 striekanรฉho betรณnu/hod. s pouลพitรญm bezalkalickรฉho urรฝchฤพovaฤa tuhnutia BASF Masterrock 183. Trieda betรณnu primรกrneho ostenia je C 25/30. Sรบฤasลฅou primรกrneho ostenia sรบ priehradovรฉ nosnรญky typu ARCUS, KARI siete a hydraulicky upรญnateฤพnรฉ svornรญky HUS dฤบลพky 3 aลพ 6 m, resp. IBO alebo SN kotvy.
ฤŒelba pri razenรญ sa delรญ na kalotu a stupeลˆ. Priemernรฝ dennรฝ postup razenia na jednu ฤelbu je zatiaฤพ 2,5 m/24 hod. a je poznaฤenรฝ zaฤiatkami razieb, slabลกou geolรณgiou na portรกloch, obmedzenรญm trhacรญch prรกc a prehlbovanรญm stredovej jamy na รบroveลˆ poฤvy stupลˆov tunela za sรบฤasnรฉho razenia kalot v jednotlivรฝch rรบrach. Razenie a vรฝstavba tunela a jemu prislรบchajรบcich objektov prebieha v reลพime nepretrลพitej prevรกdzky โ€“ 7 dnรญ v tรฝลพdni, 24 hodรญn denne. Na grafe na obr. 7 je znรกzornenรฝ priemernรฝ cyklus v kalote vo vรฝrubovej triede 5.1.

Obr. 7  Priemerný cyklus razenia v kalote vo výrubovej triede 5.1

Obr. 7  Priemernรฝ cyklus razenia v kalote vo vรฝrubovej triede 5.1

Kapacity na projekte

Ako sme uลพ spomenuli vyลกลกie, pozoruhodnรฉ je nasadenie strojovรฝch kapacรญt a pracovnรญkov na tomto tuneli. V ฤase prรญpravy ฤlรกnku sa na razenรญ tunela a prรญprave podieฤพalo 37โ€ฏtechnickรฝch pracovnรญkov, 136 pracovnรญkov na obsluhu tunelovej techniky a tunelรกrov, subdodรกvatelia na geodetickรฉ merania, trhacie prรกce a geotechnickรฝ monitoring.
K tunelovรฝm strojom nasadenรฝm na razenie patrรญ:

  • 5 dvojlafetovรฝch vล•tacรญch vozidiel (3 ร— Atlas Copco Boomer E2C a 2 ร— Tamrock Axerra),
  • 5 kolesovรฝch ฤelnรฝch nakladaฤov (2 ร— CAT 966 K, 2 ร— KOMATSU WA470, 1 ร— CAT 944),
  • 6 tunelbagrov (4 ร— LIEBHER 944 a 2 ร— CAT 328D LCR ),
  • 5 striekacรญch sรบprav MEYCO POTENZA,
  • 6 dumprov (4 ร— CAT 730 a 2 ร— KOMATSU HM 300),
  • 2 dvojramennรฉ ploลกiny Normet,
  • 1 jednoramennรก ploลกina Normet,
  • 3 manipulรกtory MANITOU MRT1635.

Parametre tunela

Lehota vรฝstavby: D1 095 dnรญ โ€“ ukonฤenie 30. 6. 2017
Dฤบลพka tunelov: severnรก tunelovรก rรบra 2โ€ฏ252,00 m; juลพnรก tunelovรก rรบra 2 189,40โ€ฏm; dve tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก s dvomi jazdnรฝmi pruhmi v jednom smere
Plocha hrubรฉho vรฝlomu tunelovej rรบry: 83 โ€“ 105 m2 (podฤพa geolรณgie a vystrojovacej triedy); tunel sa razรญ vo flyลกovรฝch sรบvrstviach tvorenรฝch prevaลพne รญlovcami, pieskovcami a polymiktnรฝmi zlepencami
ล รญrkovรฉ usporiadanie: kategรณria tunela 2T โ€“ 8,0 podฤพa STN 73 7507 z roja 2008; dva jazdnรฉ pruhy, ลกรญrka medzi obrubnรญkmi je 8 m (obr. 1)
Bezpeฤnosลฅ: tunel bude maลฅ dva odstavnรฉ zรกlivy a osem prieฤnych prepojenรญ
Vetranie: bude sa priebeลพne zabezpeฤovaลฅ prรบdovรฝmi ventilรกtormi
Razenie: Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou (obr. 2) โ€“ cyklickรฝm razenรญm s rozpojovanรญm vrtno-trhacรญmi prรกcami; z dรดvodu krรกtkeho ฤasu vรฝstavby na takรฝ nรกroฤnรฝ projekt sa razรญ aลพ ลกiestimi raziacimi miestami (ฤelbami) sรบฤasne; zhotoviteฤพ vyuลพil na tento รบฤel priestor stredovรฉho portรกlu โ€“ depresie terรฉnu, kde sa tunel podฤพa trasovania a zadรกvacej dokumentรกcie buduje na รบseku pribliลพne 40 m v otvorenom vรฝkope a z toho priestoru razรญ naraz ลกtyri ฤelby; ฤalลกie dve ฤelby sa razia zo zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr z vรฝchodnรฉho portรกlu

Zรกver

Dovolรญme si tvrdiลฅ, ลพe takรฝto rozsah raziacich kapacรญt nie je nasadenรฝ na ลพiadnom inom tunelovom projekte tak na Slovensku, ako aj v ฤŒechรกch a ich zabezpeฤenie pri sรบฤasnom rozmachu vรฝstavby tunelov na Slovensku nebolo vรดbec jednoduchรฉ. Vฤaka รบstretovรฉmu prรญstupu skรบsenรฝch zรกstupcov investora NDS aj stavebnรฉho dozoru zo zdruลพenia firiem ยญEUTECHโ€ฏ&โ€ฏESPโ€ฏ&โ€ฏMULLERโ€ฏ&โ€ฏAPI-D3 sa darรญ dosiahnuลฅ zhodu v nรกzore na spรดsob zabezpeฤenia stability vรฝrubu podฤพa aktuรกlnych geotechnickรฝch podmienok zistenรฝch pri vรฝstavbe a aplikovaลฅ v praxi zรกkladnรฉ princรญpy NRTM. V porovnanรญ s predpokladmi zadรกvacej aj realizaฤnej dokumentรกcie prebieha zatiaฤพ razenie v priaznivejลกรญch  geotechnickรฝch podmienkach. Deformaฤnรฉ prejavy horninovรฉho masรญvu predstavujรบ len zlomok oฤakรกvanรฝch hodnรดt. Zastรบpenie technologickรฝch tried vรฝrubu smeruje k ฤพahลกรญm triedam s menลกรญm poฤtom vystrojovacรญch prvkov a dlhลกรญm zรกberom. Celkovรฉ vyhodnotenie razenรญ vลกak bude moลพnรฉ vykonaลฅ aลพ po vyrazenรญ celรฉho tunela.

Zvyฤajne po rozbehnutรญ razenia prichรกdza pre zhotoviteฤพa obdobie na optimalizรกciu razenia a dosiahnutia plรกnovanรฝch postupov, ktorรฉ bรฝva menej nรกroฤnรฉ na organizรกciu a prรญpravu. Na tomto projekte je vลกak nevyhnutnรฉ uลพ teraz plรกnovaลฅ a zabezpeฤovaลฅ betonรกลพ sekundรกrneho ostenia. Realizรกcia stavby v reลพime ลพltรฉho FIDIC-u je ฤasovo nรกroฤnรก nielen z hฤพadiska prรกc, ale aj z hฤพadiska zabezpeฤenia projektovej prรญpravy. Od septembra 2015 vznikla vo firme HOCHTIEF projektovรก zloลพka, ktorรก pripravuje vลกetky potrebnรฉ stupne projektovej dokumentรกcie na รบspeลกnรบ realizรกciu tunela Povaลพskรฝ Chlmec. Dodรกvka projektu aj stavebnรฝch prรกc jednou firmou je tak ฤalลกou raritou tejto stavby. V ฤase vydania tohto ฤรญsla sรบ uลพ obe tunelovรฉ rรบry prerazenรฉ od stredovรฉho po zรกpadnรฝ portรกl a mali by sa zaฤรญnaลฅ prvรฉ betonรกลพe definitรญvneho ostenia. Vzhฤพadom na priaznivรฉ sprรกvanie sa horninovรฉho masรญvu pri razenรญ tunela moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe vรคฤลกia ฤasลฅ definitรญvneho ostenia razenรฉho รบseku bude z prostรฉho betรณnu.

TEXT: Ing. Anton Petko,
Ing. Vรญt Pastrลˆรกk, Ing. Libor Maล™รญk
FOTO A OBRรZKY: HOCHTIEF CZ, a. s.

Anton Petko, Vรญt Pastrลˆรกk a Libor Maล™รญk pรดsobia v spoloฤnosti HOCHTIEF CZ, a. s., ลฝilina, Povaลพskรฝ ยญChlmec.

Literatรบra
1.    Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno), sรบลฅaลพnรฉ podklady. Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Mlynskรฉ nivy 45, 821 09 Bratislava, 05/2013.
2.    Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ€“ ลฝilina (Brodno), realizaฤnรญ dokumentace stavby objektลฏ SO401-00, SO403-00 a SO410-00. IKP Engineers Group, s.r.o., Jankovcova 1037/49, 170 00 Praha.
3.    Technicko-kvalitatรญvne podmienky MDVRR TP 06-1/2006 Podzemnรฉ stavby ฤŒasลฅ 1: Cyklickรฉ razenie, vystrojovacie triedy.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie