Odborne spracovanรก a plne obhรกjiteฤพnรก dokumentรกcia zรกroveลˆ chrรกni investora aj pred prรญpadnรฝmi neprimeranรฝmi poลพiadavkami zo strany verejnosti ako sรบ naprรญklad doplnenia protihlukovรฝch opatrenรญ

Spracovanie hlukovรฝch ลกtรบdiรญ

Partneri sekcie:

Nezriedkavou sรบฤasลฅou procesu vypracรบvania projektovรฝch aย EIA dokumentรกciรญ je aj predkladanie hlukovรฝch ลกtรบdiรญ od autorov, ktorรญ nemajรบ akreditรกciu vyลพadovanรบ zo zรกkona. Takรกto hlukovรก ลกtรบdia vลกak podฤพa platnรฝch prรกvnych predpisov nemรดลพe slรบลพiลฅ na hodnotenie vplyvov na verejnรฉ zdravie. Vย roku 2015 doลกlo vย procese EIA kย vรฝznamnej zmene โ€“ vydanรฉ rozhodnutia aย zรกvereฤnรฉ stanoviskรก sรบ preskรบmateฤพnรฉ sรบdom. Ak sa vลกak pri ich prรญprave nedodrลพali zรกkonnรฉ podmienky, vznikรก ฤalลกie riziko โ€“ ลพe ani hlukovรก ลกtรบdia pred sรบdom neobstojรญ.

Mnohรญ investori vลกak ani netuลกia, ลพe ich hlukovรก ลกtรบdia nespฤบลˆa zรกkonnรฉ nรกleลพitosti a nebude ju moลพnรฉ pouลพiลฅ pred sรบdom, naprรญklad na svoju obhajobu pri spore o nedostatoฤnรฝch protihlukovรฝch opatreniach. Situรกcia sa pritom vzลฅahuje aj na mnohรฉ nรกvrhy protihlukovรฝch stien na diaฤพniciach. Treba preto zdรดrazniลฅ, ลพe ลกtรบdie vypracovanรฉ podฤพa zรกkona chrรกnia investora aj verejnosลฅ.

Proces posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA) je nevyhnutnou sรบฤasลฅou povoฤพovania mnohรฝch investรญciรญ. Primรกrne je cieฤพom procesu identifikovaลฅ potenciรกlne nepriaznivรฉ vplyvy navrhovanej ฤinnosti na dotยญknutรฉ ลพivotnรฉ prostredie vrรกtane obyvateฤพstva aย navrhnรบลฅ opatrenia na ich eliminรกciu, resp. zmiernenie.

Proces EIA tak slรบลพi zรกroveลˆ na ochranu zdravia aย kvality ลพivota dotknutรฝch obyvateฤพov. Vย rรกmci EIA sa spracovรกvajรบ aย predkladajรบ rรดzne dokumentรกcie vrรกtane odbornรฝch ลกtรบdiรญ, ktorรฉ pomรกhajรบ spracovateฤพovi EIA zodpovedne predikovaลฅ vplyvy hodnotenej ฤinnosti aย nรกsledne navrhnรบลฅ รบฤinnรฉ opatrenia na zmiernenie ich nepriaznivรฉho pรดsobenia.

Kย ฤasto vyuลพรญvanรฝm ลกtรบdiรกm vย tomto procese patria hlukovรฉ ลกtรบdie, imisno-prenosovรฉ posรบdenia (tzv. rozptylovรฉ ลกtรบdie), svetelnotechnickรฉ posรบdenia, hodnotenia vplyvov na zdravie obyvateฤพstva (tzv. HIA) aย i. Na naplnenie cieฤพov procesu EIA je nevyhnutnรฉ reลกpektovaลฅ รบnosnรฉ zaลฅaลพenie ลพivotnรฉho prostredia dotknutรฉho รบzemia, t.ย j.ย zรกkonom stanovenรฉ limity hodnotenรฝch ลกkodlivรญn. T

ie vลกak moลพno vyhodnotiลฅ len na zรกklade kvalitnรฝch podkladov, ktorรฉ sa vypracovรกvajรบ overenรฝm postupom. Jednรฝm zo spรดsobov, ktorรฝ zaisลฅuje vyuลพรญvanie schvรกlenรฝch metodickรฝch postupov vrรกtane kontroly ich dodrลพiavania, je udeฤพovanie prรญsluลกnej spรดsobilosti, resp. akreditรกcie na spracovanie odbornรฝch ลกtรบdiรญ.

Beลพnou praxou vย procese EIA je vลกak predkladanie odbornรฝch ลกtรบdiรญ, ktorรฝch spracovanie zastreลกuje samotnรฝ spracovateฤพ EIA, priฤom svoju spรดsobilosลฅ opiera oย vydanรบ odbornรบ spรดsobilosลฅ vย zmysle vyhlรกลกky MลฝP SR ฤ. 113/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujรบ podrobnosti oย odbornej spรดsobilosti na รบฤely posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.

Predmetnรก odbornรก spรดsobilosลฅ vลกak vย zmysle ยง 61 ods. 1 zรกkona ฤ. 24/2006 Z. z. slรบลพi na vypracovanie dokumentรกciรญ EIA (oznรกmenรญ, zรกmerov, sprรกv oย hodnotenรญ aย odbornรฝch posudkov), no neslรบลพi na vypracovanie sรบvisiacich odbornรฝch ลกtรบdiรญ. Nรกleลพitosti potrebnรฉ na vypracovanie jednotlivรฝch ลกtรบdiรญ upravujรบ prรญsluลกnรฉ prรกvne predpisy.

Hlukovรฉ ลกtรบdie

Medzi ฤastรฉ podklady dokumentรกcie EIA patria hlukovรฉ ลกtรบdie, ktorรฉ predikujรบ na zรกklade poznania sรบฤasnรฉho stavu zmenu akustickej situรกcie vย dotknutom รบzemรญ po realizรกcii navrhovanej ฤinnosti. Nรกleลพitosti spracovania vibro-akustickรฝch ลกtรบdiรญ sรบ upravenรฉ zรกkonom ฤ. 355/2007 Z. z. oย ochrane aย podpore verejnรฉho zdravia aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.

Spracovanie hlukovรฝch ลกtรบdiรญ sa opiera oย poznanie existujรบceho stavu dotknutรฉho รบzemia, sย ktorรฝm sa porovnรกva stav po vstupe navrhovanej investรญcie. Na zรกklade vykonanej predikcie akustickej situรกcie vย dotknutom รบzemรญ sa navrhnรบ potrebnรฉ opatrenia. Kontrolu รบฤinnosti navrhovanรฝch opatrenรญ poฤas vรฝstavby alebo prevรกdzky navrhovanej ฤinnosti moลพno vykonรกvaลฅ na zรกklade tzv. objektivizรกcie veliฤรญn, ktorรฉ boli zdokumentovanรฉ vย rรกmci existujรบceho stavu.

Objektivizรกcia (meranie aย softvรฉrovรก predikcia) spoฤรญva vย stanovenรญ posudzovanej hodnoty urฤujรบcej veliฤiny (vรฝslednej hodnoty akustickej situรกcie vย รบzemรญ), jej hodnotenie spoฤรญva vย porovnanรญ posudzovanej hodnoty urฤujรบcej veliฤiny sย prรญsluลกnou prรญpustnou hodnotou vย konkrรฉtnom ฤase aย pri konkrรฉtnej kategรณrii รบzemia. Na zรกklade porovnania posudzovanej aย prรญpustnej hodnoty moลพno skontrolovaลฅ dodrลพanie hygienickรฝch limitov.

Vย prรญpade, ลพe limity nie sรบ dodrลพanรฉ, sa pristupuje kย nรกvrhu protihlukovรฝch opatrenรญ, ktorรฝch รบฤinnosลฅ je overenรก softvรฉrovรฝm modelom. Prรญpustnรฉ hodnoty urฤujรบcich veliฤรญn sa vย prรญpade ich dodrลพania povaลพujรบ za dostatoฤnรฉ zabezpeฤenie ochrany verejnรฉho zdravia podฤพa sรบฤasnรฉho poznania aย ekonomickej รบrovne spoloฤnosti.

Mnohรญ investori ani netuลกia ลพe ich hlukovรก ลกtรบdia nespฤบลˆa zรกkonnรฉ nรกleลพitosti a nebude ju moลพnรฉ pouลพiลฅ pred sรบdom naprรญklad na obhajobu pri spore o nedostatoฤnรฝch protihlukovรฝch opatreniach
Mnohรญ investori ani netuลกia ลพe ich hlukovรก ลกtรบdia nespฤบลˆa zรกkonnรฉ nรกleลพitosti a nebude ju moลพnรฉ pouลพiลฅ pred sรบdom naprรญklad na obhajobu pri spore o nedostatoฤnรฝch protihlukovรฝch opatreniach |

Odborne spรดsobilรฉ aย akreditovanรฉ osoby

Podฤพa zรกkona ฤ. 355/2007 Z. z. mรดลพu objektivizรกciu expozรญcie obyvateฤพov aย ich prostredia hluku, infrazvuku aย vibrรกciรญ vykonรกvaลฅ len osoby odborne spรดsobilรฉ na ฤinnosลฅ vย zmysle ยง 15 ods. 1 pรญsm. a) aย osoby, ktorรฉ sรบ drลพiteฤพom osvedฤenia oย akreditรกcii podฤพa ยง 16 ods. 4 pรญsm. b) uvedenรฉho zรกkona.

Aj subjekt bez udelenej akreditรกcie, resp. prรญsluลกnej odbornej spรดsobilosti na spracovanie ลกtรบdie alebo posudku mรดลพe, samozrejme, spracovaลฅ posudok zodpovedne aย na patriฤnej odbornej รบrovni, vย tomto prรญpade vลกak neexistuje spรคtnรก moลพnosลฅ kontroly pouลพitรฝch postupov. Akreditovanรฝ subjekt je pravidelne kontrolovanรฝ zo strany nรกrodnรฝch inลกtitรบciรญ aย zavรคzuje sa vyuลพรญvaลฅ schvรกlenรฉ metodickรฉ postupy.

Vย prรญpade kontroly si takรฝto subjekt musรญ vedieลฅ svoju prรกcu obhรกjiลฅ, resp. vย prรญpade nedodrลพania postupov nesie zodpovednosลฅ. Neakreditovanรฝ subjekt nepodlieha ลพiadnej kontrole aย za svoje vรฝstupy tak nenesie ลพiadnu zodpovednosลฅ, ฤรญm je vย koneฤnom dรดsledku na trhu prรกce zvรฝhodnenรฝ.

Zoznam akreditovanรฝch subjektov si moลพno skontrolovaลฅ prostrednรญctvom Slovenskej nรกrodnej akreditaฤnej sluลพby (SNAS). Sรบvisiacim problรฉmom sรบฤasnej praxe procesov EIA je nejednotnosลฅ prรญstupu prรญsluลกnรฝch orgรกnov ochrany zdravia โ€“ regionรกlnych รบradov verejnรฉho zdravotnรญctva.

Zatiaฤพ ฤo vย jednom okrese je predkladanie akreditovanรฝch hlukovรฝch ลกtรบdiรญ podmienkou ich akceptรกcie, vย inom okrese sa tieto akreditรกcie nevyลพadujรบ. Rozpornรฉ postoje orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy vลกak nie sรบ vย sรบlade sย platnรฝmi prรกvnymi predpismi aย dochรกdza tรฝm kย poruลกovaniu zรกkonnรฝch postupov. Nรกsledkom takรฝchto nejednotnostรญ je aj deformรกcia trhu.

EIA ako proces soย zodpovednosลฅou

Vรฝstupy zย procesu EIA mali donedรกvna odporรบฤacรญ charakter, avลกak vรฝznamnรฝm mรญฤพnikom sa stal posun procesu do sprรกvneho konania prijatรญm zรกkona ฤ. 314/2014 Z. z., ktorรฝm sa menil aย dopฤบลˆal zรกkon ฤ. 24/2006 Z.ย z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.

Zรกroveลˆ sa rozhodnutia aย zรกvereฤnรฉ stanoviskรก stali preskรบmateฤพnรฝmi sรบdom aย dokumentรกcia EIA iย ลกtรบdie predloลพenรฉ vย tomto procese sa stali dรดkazovรฝm materiรกlom. Keฤลพe vย sprรกvnom konanรญ musia byลฅ predloลพenรฉ dรดkazy, ktorรฉ spฤบลˆajรบ podmienky stanovenรฉ zรกkonom, od roku 2015 tak prestala byลฅ EIA dobre mienenou radou aย stala sa procesom, vย ktorom autori dokumentov musia niesลฅ aj svoju zodpovednosลฅ.

Spracovateฤพ EIA dokumentรกcie nesie vย duchu cieฤพov procesu zodpovednosลฅ za kvalifikovanรฉ vyhodnotenie moลพnรฝch vplyvov investรญciรญ na dotknutรฉ ลพivotnรฉ prostredie vrรกtane nรกvrhu potrebnรฝch opatrenรญ. Na zabezpeฤenie ochrany zdravia aย kvality ลพivota dotknutรฝch obyvateฤพov by malo รญsลฅ oย zodpovednรฉ rieลกenie, ktorรฉ by sa malo opieraลฅ oย hodnoverne preskรบmanรฝ stav sรบฤasnรฉho ลพivotnรฉho prostredia.

Vย prรญpade, ลพe sรบ kย dispozรญcii kvalitnรฉ aย spoฤพahlivรฉ podklady, moลพno ich zรกvery na predikciu aย hodnotenie vplyvov plnohodnotne vyuลพiลฅ vย nรกslednom povoฤพovacom konanรญ, vย ktorom verejnosลฅ, ako hlavnรฝ prijรญmateฤพ vykonรกvanรฝch zmien vย dotknutom รบzemรญ, vystupuje ฤasto ako รบฤastnรญk, ktorรฝ mรก na konanรญ zรกujem predovลกetkรฝm zย hฤพadiska ochrany zdravia aย kvality ลพivota. Samotnรก odbornosลฅ spracovania ลกtรบdiรญ teda รบzko sรบvisรญ aj sย ich komunikรกciou smerom kย verejnosti.

Podฤพa vyjadrenia Ministerstva zdravotnรญctva SR musia byลฅ vย sprรกvnom konanรญ pred regionรกlnym รบradom verejnรฉho zdravotnรญctva predloลพenรฉ dรดkazy, ktorรฉ spฤบลˆajรบ podmienky stanovenรฉ zรกkonom ฤ. 355/2007 Z. z., tzn., ak je dรดkazom protokol zย objektivizรกcie faktorov ลพivotnรฉho prostredia, musรญ tento protokol vydaลฅ osoba, ktorรก je odborne spรดsobilรก aย zรกroveลˆ musรญ byลฅ drลพiteฤพom osvedฤenia oย akreditรกcii.

Spracovateฤพ dokumentรกcie EIA nesie zodpovednosลฅ aj za pouลพiteฤพnosลฅ dokumentรกcie vย sprรกvnom konanรญ, mal by preto vedieลฅ obhรกjiลฅ relevantnosลฅ vyuลพitรฝch รบdajov aย dรกt, resp. spรดsob ich zรญskania. Prรกve odbornรก ลกtรบdia spracovanรก akreditovanรฝm subjektom je vย prรญpade sprรกvneho konania relevantnรฝm podkladom, oย ktorรฝ sa mรดลพe plnohodnotne oprieลฅ.

Nรกvrhy opatrenรญ na eliminรกciu, resp. na minimalizรกciu negatรญvnych vplyvov investรญciรญ na dotknutรฉ ลพivotnรฉ prostredie navrhovanรฉ vย odbornรฝch ลกtรบdiรกch sa ลกtandardne premietajรบ aj do ฤalลกรญch stupลˆov povoฤพovacieho konania, tzn. premietajรบ sa aลพ do realizaฤnej fรกzy stavieb.

Odborne spracovanรก aย plne obhรกjiteฤพnรก dokumentรกcia, ktorรก sa opiera oย schvรกlenรฉ postupy, chrรกni sรบฤasne investora aj pred prรญpadnรฝmi neprimeranรฝmi poลพiadavkami zo strany verejnosti, ako sรบ vย prรญpade ochrany zdravia pred hlukom naprรญklad doplnenia protihlukovรฝch opatrenรญ.

Odborne spracovanรก a plne obhรกjiteฤพnรก dokumentรกcia zรกroveลˆ chrรกni investora aj pred prรญpadnรฝmi neprimeranรฝmi poลพiadavkami zo strany verejnosti ako sรบ naprรญklad doplnenia protihlukovรฝch opatrenรญ
Odborne spracovanรก a plne obhรกjiteฤพnรก dokumentรกcia zรกroveลˆ chrรกni investora aj pred prรญpadnรฝmi neprimeranรฝmi poลพiadavkami zo strany verejnosti ako sรบ naprรญklad doplnenia protihlukovรฝch opatrenรญ |

Zรกver

Kvalitne spracovanรก projektovรก dokumentรกcia vrรกtane sรบvisiacich odbornรฝch ลกtรบdiรญ je vizitkou samotnรฉho investora. ล tรบdie vypracovanรฉ podฤพa platnรฝch prรกvnych predpisov chrรกnia nielen investora, ale aj dotknutรบ verejnosลฅ aย zรกroveลˆ sรบ vย prรญpade potreby pouลพiteฤพnรฉ vย sprรกvnom konanรญ.

Text: Mgr. Michaela Seiferovรก, RNDr. Monika Vyskupovรก, PhD.
Foto: REMING CONSULT a. s.

Michaela Seiferovรก aย Monika Vyskupovรก pรดsobia vย spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.

Literatรบra

  1. Zรกkon NR SR ฤ. 24/2006 Z. z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.
  2. Vyhlรกลกka MลฝP SR ฤ. 113/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujรบ podrobnosti oย odbornej spรดsobilosti na รบฤely posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.
  3. Zรกkon NR SR ฤ. 355/2007 Z. z. oย ochrane, podpore aย rozvoji verejnรฉho zdravia aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.
  4. Odpoveฤ MZ SR ฤ. Z33819-2017-Ko zo dลˆa 13. 7. 2017 na ลพiadosลฅ oย informรกcie.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.