Ako postupovaลฅ pri zmluve oย outsourcingu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ?
Manaลพment organizรกcie by mal byลฅ zameranรฝ na maximalizรกciu efektรญvnosti jej ฤinnosti. Existujรบ na to viacerรฉ formy.
Manaลพment organizรกcie predstavuje ลกpiฤkovรฉ riadenie organizรกcie sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ jej hospodรกrsky rast. Hlavnรก ฤinnosลฅ organizรกcie je determinovanรก รบฤelom, pre ktorรฝ bola vytvorenรก. Cieฤพom manaลพmentu organizรกcie je maximรกlna efektรญvnosลฅ hlavnej ฤinnosti.
Sรบstredenie organizรกcie na hlavnรบ ฤinnosลฅ je moลพnรฉ vtedy, keฤ manaลพment podniku vyฤlenรญ podpornรฉ ฤinnosti aย ich riadenie zabezpeฤรญ:
- internou formou ako sรบฤasลฅ firemnej organizaฤnej ลกtruktรบry,
- externou formou (outsourcing), alebo
- kombinovanou formou.
Vย sรบฤasnosti sรบ vย organizรกciรกch najฤastejลกie formou outsourcingu zabezpeฤovanรฉ รบdrลพba aย opravy vykurovacรญch zariadenรญ. Organizรกcie spolupracujรบ sย firmami, ktorรฝch jednou zย hlavnรฝch ฤinnostรญ je zabezpeฤenie tejto sluลพby, alebo sluลพbu zabezpeฤujรบ subdodรกvateฤพsky.
Akรฉ vรฝhody prinรกลกa organizรกciรกm outsourcing tejto ฤinnosti? Je to predovลกetkรฝm:
1. รspora miezd
Pri outsourcovanรญ รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ facility manaลพรฉr (alebo รบtvar facility manaลพmentu organizรกcie) spolupracuje sย technikom externรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility manaลพmentu. Priebeลพne monitoruje aย kontroluje vykonรกvanรบ outsourcovanรบ ฤinnosลฅ.
Technik je zodpovednรฝ za technickรฝ stav vykurovacรญch zariadenรญ a ich bezproblรฉmovรบ prevรกdzku. Riadi sa ustanoveniami zmluvy o outsourcingu, v ktorej sรบ definovanรฉ poลพiadavky objednรกvateฤพa โ klienta (organizรกcie). Pracovnรญci poskytovateฤพa sluลพby sรบ platenรญ len za efektรญvny pracovnรฝ ฤas, zรกroveล klient (organizรกcia) nemusรญ โ na rozdiel od vlastnรฝch internรฝch pracovnรญkov โ externรฝm pracovnรญkom preplรกcaลฅ dovolenku alebo prรกceneschopnosลฅ.
2. Optimalizรกcia spotreby tepla
Monopolnรฉ postavenie dodรกvateฤพov mรฉdiรญ znemoลพลuje dohodnรบลฅ vรฝhodnejลกie podmienky odberu tepla pre veฤพkoodberateฤพov. Napriek tomu existujรบ moลพnosti, ako optimalizovaลฅ tรบto sluลพbu. Patria kย nim vyregulovanie aย automatizรกcia vykurovacieho systรฉmu, vรฝmena starรฝch kotlov sย nรญzkou รบฤinnosลฅou za novรฉ, alebo je to zateplenie obvodovรฉho plรกลกลฅa, ฤo mรดลพe pri starลกรญch budovรกch vย koneฤnom dรดsledku priniesลฅ รบsporu tepla aย nรกkladov na vykurovanie oย takmer 20 %.
3. Zabezpeฤenie nepretrลพitej havarijnej sluลพby
Organizรกcia, ktorรก zabezpeฤuje รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ, mรก zriadenรฝ dispeฤing, z ktorรฉho operatรญvne riadi po nahlรกsenรญ havรกrie havarijnรฝ zรกsah. Ak sa organizรกcia rozhodne vyฤleniลฅ zabezpeฤenie รบdrลพby vykurovacieho zariadenia formou outsourcingu, mala by zostaviลฅ projekt outsourcingu, v ktorom sa ลกpecifikujรบ povinnosti a zodpovednosti obidvoch strรกn โ klienta (organizรกcie) a poskytovateฤพa sluลพieb facility manaลพmentu.
Nasleduje vรฝber poskytovateฤพa formou vรฝberovรฉho konania. Je potrebnรฉ vytvoriลฅ komisiu z odbornรญkov, ktorรญ sรบ internรฝmi pracovnรญkmi klienta (organizรกcie). ฤlenovia komisie by mali byลฅ zainteresovanรญ na budรบcej spoluprรกci.ย Komisiu je vhodnรฉ doplniลฅ nezรกvislรฝm externistom. S vybranรฝm poskytovateฤพom klient (organizรกcia) uzavrie detailnรบ zmluvu, ktorรก by vo svojej podstate mala definovaลฅ vzลฅah medzi:
- organizรกciou, ktorรก zรญskava sluลพby facility managementu (klientom) a
- organizรกciou, ktorรก poskytuje tieto sluลพby (poskytovateฤพom)
Eurรณpska norma Facility management 15221, jej druhรก ฤasลฅ 15221-2 Nรกvod na prรญpravu zmlรบv, obsahuje nรกvod na zostavenie zmluvy oย poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu medzi klientom aย poskytovateฤพom sluลพieb facility manaลพmentu. Je to normotvornรฝ dokument, ktorรฝ mรก informatรญvny charakter.
Nezavรคzuje zmluvnรฉ strany pouลพiลฅ ktorรบkoฤพvek ฤasลฅ jeho obsahu. Slรบลพi ako podklad na vytvorenie efektรญvnej zmluvy o dodรกvke sluลพieb facility manaลพmentu.
รฤelom normy je :
- definovaลฅ jasnรฝ vzลฅah medzi klientom aย poskytovateฤพom sluลพieb facility manaลพmentu;
- zlepลกiลฅ kvalitu zmlรบv o poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu tak, aby boli minimalizovanรฉ rozpory a รบpravy zmluvy;
- napomรกhaลฅ vo vรฝbere a rozsahu sluลพieb facility mangementu a identifikovaลฅ moลพnosti ich uskutoฤลovania;
- pomรกhaลฅ a radiลฅ pri navrhovanรญ zmlรบv o poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu, ลกpecifikovaลฅ, ฤo je potrebnรฉ urobiลฅ v prรญpade rozporov pre priradenie prรกv a povinnostรญ medzi jednotlivรฝmi stranami dohody;
- zjednoduลกovaลฅ porovnรกvanie medzi dohodami o poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu.
Zmluvnรฉ zabezpeฤenie outsourcingu
ฤo by mala obsahovaลฅ zmluva medzi klientom, teda organizรกciou, ktorรก si objednรกva zabezpeฤenie รบdrลพby a oprรกv vykurovacรญch zariadenรญ (ฤalej len sluลพba FM) a poskytovateฤพom, ktorรฝ tieto ฤinnosti zabezpeฤuje? V zmysle normy sa odporรบฤa nasledovnรก minimรกlna ลกtruktรบra dohody:
- zmluvnรฉ strany (najmรค: zodpovednosลฅ manaลพmentu):
โ jasnรฉ rozdelenie prรกvomocรญ zmluvnรฝch strรกn
โ stanovenie rozsahu autonรณmie, kedy poskytovateฤพ zastupuje klienta
predmet zmluvy
Pri รบdrลพbe vykurovacรญch zariadenรญ, napr. vo vรคฤลกej organizรกcii, ide oย zoznam ฤastรญ vykurovacรญch zariadenรญ (vรฝrobne tepla, potrubie, vรฝmennรญky tepla, vykurovacie telesรก atฤ.).
- zabezpeฤiลฅ udrลพiavanie, dopฤบลanie, resp. aktualizovanie potrebnรฝch dokladov aย skรบลกok potrebnรฝch na obsluhu;
- zabezpeฤiลฅ bezporuchovรบ prevรกdzku a obsluhu v zimnom a letnom obdobรญ nasledovne:
โ fyzickรก prehliadka VS, minimรกlne 1x za 24 hodรญn
โ obsluha zaznamenรกva รบdaje โ dรกtum, ฤas kontroly, meno obsluhy, tlak a teplota rozdeฤพovaฤa pary, tlak a teplota rozdeฤพovaฤa a zberaฤa รK, tlak rozvodu vody, stav vodomeru, tlak a hladina v zรกsobnรญkoch vody โ obsluha vykonรก kontrolu, prรญpadne zรกznam o prevรกdzke ฤerpadiel, kondenzaฤnรฉho hospodรกrstva, tesnosti armatรบr a spojov
โ nastavovanie aktuรกlnych reลพimov
- dennรก รบdrลพba podฤพa prevรกdzkovรฝch pokynov:
โ odstrรกnenie porรบch zistenรฝch pri รบdrลพbe
โ vyฤistenie filtrov minimรกlne raz za mesiac
โ mazanie podฤพa plรกnov mazania, resp. podฤพa potreby atฤ. - ฤinnosลฅ obsluhy pri havarijnom odstavenรญ VS:
โ pri vรฝpadku elektrickej energie zabezpeฤiลฅ obnovu dodรกvky
โ pri poklese tlakov zistiลฅ aย odstrรกniลฅ prรญฤinu, obnoviลฅ tlak vย systรฉme atฤ.
Prรญklady nastavenia jednotlivรฝch รบrovnรญ sluลพby sรบ uvedenรฉ v tab. 1 a tab. 2
- vลกeobecnรฉ zรกvรคzky klienta
Prรญstup do areรกlu, do budov, materiรกl, priestory pre zariadenia facility manaลพmentu, plรกny inลกpekciรญ, pravidelnรฉ schรดdzky. - vลกeobecnรฉ zรกvรคzky poskytovateฤพa sluลพieb FM
Preverenie poฤiatoฤnรฝch stavov, povinnosลฅ radiลฅ poskytovateฤพovi vย oblasti poskytovanej sluลพby.
- Vykazovanie: Vรฝkonovรฉ kritรฉriรก โ klient definuje kritรฉriรก kvality KPI aย odsรบhlasuje spรดsob ich merania, procedรบry tรฝkajรบce sa vykazovania aย auditovania.
- Dohodnutรก cena: Definovanie metodiky platieb aย ceny za doplnkovรฉ sluลพby, spรดsob fakturรกcie, zmluvnรฉ pokuty.
- Dรดvernosลฅ: Identifikรกcia aย porozumenie poลพiadaviek na dรดvernosลฅ poskytnutรฝch informรกciรญ.
- Trvanie zmluvy: Odporรบฤanรก lehota minimรกlne tri roky. Ukonฤenie zmluvy zย inรฝch dรดvodov.
- ฤasovanie a hlavnรฉ dรกtumy: Dรกtum, kedy a ako zmluva nadobudne รบฤinnosลฅ, ujasnenie si zaฤiatku implementรกcie a dรกtumov jednotlivรฝch stupลov plnej prevรกdzky.
Na zรกver
Zmluva oย zabezpeฤenรญ outsourcingu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ umoลพnรญ definovaลฅ jasnรฝ vzลฅah medzi klientom (organizรกciou) aย poskytovateฤพom sluลพieb facility managementu, vypracovaลฅ kvalitnรบ zmluvu tak, aby sa minimalizovali rozpory aย รบpravy zmluvy, ลกpecifikovaลฅ, ฤo je potrebnรฉ urobiลฅ vย prรญpade rozporov, definovaลฅ priradenie prรกv aย povinnostรญ medzi jednotlivรฝmi stranami dohody.