Vykurovanie

Ako postupovaลฅ pri zmluve oย outsourcingu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ?

Partneri sekcie:

Manaลพment organizรกcie by mal byลฅ zameranรฝ na maximalizรกciu efektรญvnosti jej ฤinnosti. Existujรบ na to viacerรฉ formy.

Manaลพment organizรกcie predstavuje ลกpiฤkovรฉ riadenie organizรกcie sย cieฤพom zabezpeฤiลฅ jej hospodรกrsky rast. Hlavnรก ฤinnosลฅ organizรกcie je determinovanรก รบฤelom, pre ktorรฝ bola vytvorenรก. Cieฤพom manaลพmentu organizรกcie je maximรกlna efektรญvnosลฅ hlavnej ฤinnosti.

Sรบstredenie organizรกcie na hlavnรบ ฤinnosลฅ je moลพnรฉ vtedy, keฤ manaลพment podniku vyฤlenรญ podpornรฉ ฤinnosti aย ich riadenie zabezpeฤรญ:

  • internou formou ako sรบฤasลฅ firemnej organizaฤnej ลกtruktรบry,
  • externou formou (outsourcing), alebo
  • kombinovanou formou.

Vย sรบฤasnosti sรบ vย organizรกciรกch najฤastejลกie formou outsourcingu zabezpeฤovanรฉ รบdrลพba aย opravy vykurovacรญch zariadenรญ. Organizรกcie spolupracujรบ sย firmami, ktorรฝch jednou zย hlavnรฝch ฤinnostรญ je zabezpeฤenie tejto sluลพby, alebo sluลพbu zabezpeฤujรบ subdodรกvateฤพsky.

Akรฉ vรฝhody prinรกลกa organizรกciรกm outsourcing tejto ฤinnosti? Je to predovลกetkรฝm:

1. รšspora miezd
Pri outsourcovanรญ รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ facility manaลพรฉr (alebo รบtvar facility manaลพmentu organizรกcie) spolupracuje sย technikom externรฉho poskytovateฤพa sluลพieb facility manaลพmentu. Priebeลพne monitoruje aย kontroluje vykonรกvanรบ outsourcovanรบ ฤinnosลฅ.

Technik je zodpovednรฝ za technickรฝ stav vykurovacรญch zariadenรญ a ich bezproblรฉmovรบ prevรกdzku. Riadi sa ustanoveniami zmluvy o outsourcingu, v ktorej sรบ definovanรฉ poลพiadavky objednรกvateฤพa โ€“ klienta (organizรกcie). Pracovnรญci poskytovateฤพa sluลพby sรบ platenรญ len za efektรญvny pracovnรฝ ฤas, zรกroveลˆ klient (organizรกcia) nemusรญ โ€“ na rozdiel od vlastnรฝch internรฝch pracovnรญkov โ€“ externรฝm pracovnรญkom preplรกcaลฅ dovolenku alebo prรกceneschopnosลฅ.

Tab. 1 Prรญklad (pravidelnosลฅ jednotlivรฝch รบrovnรญ sluลพby) pre vybranรบ ฤinnosลฅ
Tab. 1 Prรญklad (pravidelnosลฅ jednotlivรฝch รบrovnรญ sluลพby) pre vybranรบ ฤinnosลฅ | Zdroj: autor

2. Optimalizรกcia spotreby tepla
Monopolnรฉ postavenie dodรกvateฤพov mรฉdiรญ znemoลพลˆuje dohodnรบลฅ vรฝhodnejลกie podmienky odberu tepla pre veฤพkoodberateฤพov. Napriek tomu existujรบ moลพnosti, ako optimalizovaลฅ tรบto sluลพbu. Patria kย nim vyregulovanie aย automatizรกcia vykurovacieho systรฉmu, vรฝmena starรฝch kotlov sย nรญzkou รบฤinnosลฅou za novรฉ, alebo je to zateplenie obvodovรฉho plรกลกลฅa, ฤo mรดลพe pri starลกรญch budovรกch vย koneฤnom dรดsledku priniesลฅ รบsporu tepla aย nรกkladov na vykurovanie oย takmer 20 %.

3. Zabezpeฤenie nepretrลพitej havarijnej sluลพby
Organizรกcia, ktorรก zabezpeฤuje รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ, mรก zriadenรฝ dispeฤing, z ktorรฉho operatรญvne riadi po nahlรกsenรญ havรกrie havarijnรฝ zรกsah. Ak sa organizรกcia rozhodne vyฤleniลฅ zabezpeฤenie รบdrลพby vykurovacieho zariadenia formou outsourcingu, mala by zostaviลฅ projekt outsourcingu, v ktorom sa ลกpecifikujรบ povinnosti a zodpovednosti obidvoch strรกn โ€“ klienta (organizรกcie) a poskytovateฤพa sluลพieb facility manaลพmentu.

Nasleduje vรฝber poskytovateฤพa formou vรฝberovรฉho konania. Je potrebnรฉ vytvoriลฅ komisiu z odbornรญkov, ktorรญ sรบ internรฝmi pracovnรญkmi klienta (organizรกcie). ฤŒlenovia komisie by mali byลฅ zainteresovanรญ na budรบcej spoluprรกci.ย  Komisiu je vhodnรฉ doplniลฅ nezรกvislรฝm externistom. S vybranรฝm poskytovateฤพom klient (organizรกcia) uzavrie detailnรบ zmluvu, ktorรก by vo svojej podstate mala definovaลฅ vzลฅah medzi:

  • organizรกciou, ktorรก zรญskava sluลพby facility managementu (klientom) a
  • organizรกciou, ktorรก poskytuje tieto sluลพby (poskytovateฤพom)

Eurรณpska norma Facility management 15221, jej druhรก ฤasลฅ 15221-2 Nรกvod na prรญpravu zmlรบv, obsahuje nรกvod na zostavenie zmluvy oย poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu medzi klientom aย poskytovateฤพom sluลพieb facility manaลพmentu. Je to normotvornรฝ dokument, ktorรฝ mรก informatรญvny charakter.

Nezavรคzuje zmluvnรฉ strany pouลพiลฅ ktorรบkoฤพvek ฤasลฅ jeho obsahu. Slรบลพi ako podklad na vytvorenie efektรญvnej zmluvy o dodรกvke sluลพieb facility manaลพmentu.
รšฤelom normy je :

  • definovaลฅ jasnรฝ vzลฅah medzi klientom aย poskytovateฤพom sluลพieb facility manaลพmentu;
  • zlepลกiลฅ kvalitu zmlรบv o poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu tak, aby boli minimalizovanรฉ rozpory a รบpravy zmluvy;
  • napomรกhaลฅ vo vรฝbere a rozsahu sluลพieb facility mangementu a identifikovaลฅ moลพnosti ich uskutoฤลˆovania;
  • pomรกhaลฅ a radiลฅ pri navrhovanรญ zmlรบv o poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu, ลกpecifikovaลฅ, ฤo je potrebnรฉ urobiลฅ v prรญpade rozporov pre priradenie prรกv a povinnostรญ medzi jednotlivรฝmi stranami dohody;
  • zjednoduลกovaลฅ porovnรกvanie medzi dohodami o poskytovanรญ sluลพieb facility manaลพmentu.
Tab. 2 Prรญklad (pravidelnosลฅ jednotlivรฝch รบrovnรญ sluลพby) pre urฤenรฝ ฤas
Tab. 2 Prรญklad (pravidelnosลฅ jednotlivรฝch รบrovnรญ sluลพby) pre urฤenรฝ ฤas | Zdroj: autor

Zmluvnรฉ zabezpeฤenie outsourcingu

ฤŒo by mala obsahovaลฅ zmluva medzi klientom, teda organizรกciou, ktorรก si objednรกva zabezpeฤenie รบdrลพby a oprรกv vykurovacรญch zariadenรญ (ฤalej len sluลพba FM) a poskytovateฤพom, ktorรฝ tieto ฤinnosti zabezpeฤuje? V zmysle normy sa odporรบฤa nasledovnรก minimรกlna ลกtruktรบra dohody:

  • zmluvnรฉ strany (najmรค: zodpovednosลฅ manaลพmentu):
    โ€“ jasnรฉ rozdelenie prรกvomocรญ zmluvnรฝch strรกn
    โ€“ stanovenie rozsahu autonรณmie, kedy poskytovateฤพ zastupuje klienta
    predmet zmluvy

Pri รบdrลพbe vykurovacรญch zariadenรญ, napr. vo vรคฤลกej organizรกcii, ide oย zoznam ฤastรญ vykurovacรญch zariadenรญ (vรฝrobne tepla, potrubie, vรฝmennรญky tepla, vykurovacie telesรก atฤ.).

  • zabezpeฤiลฅ udrลพiavanie, dopฤบลˆanie, resp. aktualizovanie potrebnรฝch dokladov aย skรบลกok potrebnรฝch na obsluhu;
  • zabezpeฤiลฅ bezporuchovรบ prevรกdzku a obsluhu v zimnom a letnom obdobรญ nasledovne:
    โ€“ fyzickรก prehliadka VS, minimรกlne 1x za 24 hodรญn
    โ€“ obsluha zaznamenรกva รบdaje โ€“ dรกtum, ฤas kontroly, meno obsluhy, tlak a teplota rozdeฤพovaฤa pary, tlak a teplota rozdeฤพovaฤa a zberaฤa รšK, tlak rozvodu vody, stav vodomeru, tlak a hladina v zรกsobnรญkoch vody โ€“ obsluha vykonรก kontrolu, prรญpadne zรกznam o prevรกdzke ฤerpadiel, kondenzaฤnรฉho hospodรกrstva, tesnosti armatรบr a spojov
    โ€“ nastavovanie aktuรกlnych reลพimov
  • dennรก รบdrลพba podฤพa prevรกdzkovรฝch pokynov:
    โ€“ odstrรกnenie porรบch zistenรฝch pri รบdrลพbe
    โ€“ vyฤistenie filtrov minimรกlne raz za mesiac
    โ€“ mazanie podฤพa plรกnov mazania, resp. podฤพa potreby atฤ.
  • ฤinnosลฅ obsluhy pri havarijnom odstavenรญ VS:
    โ€“ pri vรฝpadku elektrickej energie zabezpeฤiลฅ obnovu dodรกvky
    โ€“ pri poklese tlakov zistiลฅ aย odstrรกniลฅ prรญฤinu, obnoviลฅ tlak vย systรฉme atฤ.

Prรญklady nastavenia jednotlivรฝch รบrovnรญ sluลพby sรบ uvedenรฉ v tab. 1 a tab. 2

  • vลกeobecnรฉ zรกvรคzky klienta
    Prรญstup do areรกlu, do budov, materiรกl, priestory pre zariadenia facility manaลพmentu, plรกny inลกpekciรญ, pravidelnรฉ schรดdzky.
  • vลกeobecnรฉ zรกvรคzky poskytovateฤพa sluลพieb FM

Preverenie poฤiatoฤnรฝch stavov, povinnosลฅ radiลฅ poskytovateฤพovi vย oblasti poskytovanej sluลพby.

  • Vykazovanie: Vรฝkonovรฉ kritรฉriรก โ€“ klient definuje kritรฉriรก kvality KPI aย odsรบhlasuje spรดsob ich merania, procedรบry tรฝkajรบce sa vykazovania aย auditovania.
  • Dohodnutรก cena: Definovanie metodiky platieb aย ceny za doplnkovรฉ sluลพby, spรดsob fakturรกcie, zmluvnรฉ pokuty.
  • Dรดvernosลฅ: Identifikรกcia aย porozumenie poลพiadaviek na dรดvernosลฅ poskytnutรฝch informรกciรญ.
  • Trvanie zmluvy: Odporรบฤanรก lehota minimรกlne tri roky. Ukonฤenie zmluvy zย inรฝch dรดvodov.
  • ฤŒasovanie a hlavnรฉ dรกtumy: Dรกtum, kedy a ako zmluva nadobudne รบฤinnosลฅ, ujasnenie si zaฤiatku implementรกcie a dรกtumov jednotlivรฝch stupลˆov plnej prevรกdzky.

Na zรกver

Zmluva oย zabezpeฤenรญ outsourcingu รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ umoลพnรญ definovaลฅ jasnรฝ vzลฅah medzi klientom (organizรกciou) aย poskytovateฤพom sluลพieb facility managementu, vypracovaลฅ kvalitnรบ zmluvu tak, aby sa minimalizovali rozpory aย รบpravy zmluvy, ลกpecifikovaลฅ, ฤo je potrebnรฉ urobiลฅ vย prรญpade rozporov, definovaลฅ priradenie prรกv aย povinnostรญ medzi jednotlivรฝmi stranami dohody.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 1/2023