Dekorรกcie v chodbรกch bytovรฝch domov mรดลพu sลฅaลพiลฅ รบnik z budovy. ฤo je bezprostrednรฉ ohrozenie
V bytovรฝch domoch sa ฤasto stretรกvame s kreativitou vlastnรญkov bytovรฝch a nebytovรฝch priestorov, ktorรญ sa snaลพia โsprรญjemniลฅ siโ pohฤพad na neรบtulnรฉ spoloฤnรฉ ฤasti bytovรฉho domu umiestnenรญm rรดznych dekorรกciรญ a kvetinรกฤov.
Za tรฝmto milรฝm รบmyslom vlastnรญkov sa vลกak skrรฝva nebezpeฤenstvo, priam ohrozenie ลพivota v prรญpade poลพiaru a s tรฝm sรบvisiaceho urรฝchlenรฉho opustenia budovy v sลฅaลพenรฝch podmienkach. Takto neลกลฅastne umiestnenรฉ rastliny a inรฉ dekoraฤnรฉ predmety v spoloฤnรฝch ฤastiach domu sลฅaลพujรบ nielen opustenie budovy, ale aj zรกsah zรกchrannรฝch zloลพiek.
V zmysle ustanovenia ยง 9 ods. 4 zรกkona ฤ. 182/1993 Z. z. o vlastnรญctve bytov a nebytovรฝch priestorov v znenรญ neskorลกรญch predpisov (ฤalej len โBytZโ) โje sprรกvca alebo predseda bytovรฉho spoloฤenstva povinnรฝ zabezpeฤiลฅ odstrรกnenie chyby alebo poruchy technickรฉho zariadenia, ktorรฉ boli zistenรฉ kontrolou stavu bezpeฤnosti technickรฉho zariadenia, ak bezprostredne ohrozujรบ ลพivot, zdravie alebo majetok, a to aj bez sรบhlasu vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov v dome“.
ฤalej sa v predpise pรญลกe, ลพe „sprรกvca alebo predseda je povinnรฝ zabezpeฤiลฅ aj bez sรบhlasu vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov v dome odstrรกnenie chyby, poruchy alebo poลกkodenia spoloฤnรฝch ฤastรญ domu, spoloฤnรฝch zariadenรญ domu a prรญsluลกenstva, ak bezprostredne ohrozujรบ ลพivot, zdravie alebo majetokโ.
Pojem bezprostrednรฉho ohrozenia
Pod tรฝmto ustanovenรญm zรกkona si na prvรฝ pohฤพad ฤlovek predstavรญ rรดzne technickรฉ zariadenia, akรฝmi sรบ prรญpojky plynu, vody alebo elektrickรฉ rozvody. Otรกzka vลกak znie, kedy nastรกva situรกcia โbezprostredne ohrozujรบca ลพivot, zdravie alebo majetokโ, v sรบvislosti s ktorou mรก sprรกvca povinnosลฅ v zmysle zรกkona vykonaลฅ opatrenia na zabrรกnenie bezprostrednรฉmu ohrozeniu ลพivota, majetku ฤi zdravia aj bez sรบhlasu vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov v bytovom dome.
Keฤลพe zรกkon o vlastnรญctve bytov a nebytovรฝch priestorov sa vo svojom texte nevenuje samotnej definรญcii tohto pojmu, priลกlo nรกm prรญznaฤnรฉ v rรกmci lepลกieho pochopenia znenia samotnรฉho zรกkona ozrejmiลฅ vรฝznam a รบฤel pojmu โbezprostrednรฉ ohrozenieโ v zmysle vรฝkonu sprรกvy bytovรฉho domu.
Z dรดvodu nedostatoฤnej prรกvnej รบpravy predmetnรฉho pojmu naprieฤ inรฝmi prรกvnymi predpismi sme pristรบpili k vรฝkladu z hฤพadiska vรฝznamu slova. Slovnรญk sรบฤasnรฉho slovenskรฉho jazyka uvรกdza vรฝklad prรญslovky โbezprostredneโ, ktorรฝm oznaฤuje okamih โvo veฤพmi malej priestorovej alebo ฤasovej vzdialenosti, v ktorรฉho kontexte je moลพnรฉ pouลพiลฅ synonymรก priamo, blรญzko, tesneโ.
Bezprostrednรฉ ohrozenie – mรดลพe, ale nemusรญ nastaลฅ
V prรญpade podstatnรฉho mena โohrozenieโ sme postupovali podobne a najprv sa snaลพili nรกjsลฅ jeho jazykovรฝ vรฝklad, ktorรฝ โoznaฤuje potenciรกlne nebezpeฤenstvo, ktorรฉ mรดลพe, ale tieลพ nemusรญ nastaลฅโ. Z uvedenรฉho jazykovรฉho vรฝkladu vyplรฝva, ลพe pod pojmom โbezprostrednรฉ ohrozenieโ moลพno hovoriลฅ o situรกcii, ktorรก โpriamo, tesne alebo blรญzko mรดลพe, ale nemusรญ nastaลฅโ.
Preto je nevyhnutnรฉ tento pojem vykladaลฅ v kontexte s urฤitou situรกciou, ktorรก uลพ bliลพลกie predpokladรก, ลพe nastane โtakรฝ stav, ktorรฝ je vyvolanรฝ najmรค nepredvรญdateฤพnou alebo neodvrรกtiteฤพnou udalosลฅou nezรกvislou od ฤพudskej vรดle, s ktorou sa spรกjajรบ nรกsledky tรฝkajรบce sa ohrozenia zdravia alebo ลพivota ฤloveka alebo hrozby vzniku znaฤnej ลกkody na majetkuโ.
Tento pojem definuje aj vyhlรกลกka Ministerstva ลพivotnรฉho prostredia Slovenskej republiky ฤ. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonรกva zรกkon ฤ. 543/2002 Z. z. o ochrane prรญrody a krajiny. Po definรญcii pojmu v tomto zรกkone sme siahli z dรดvodu, ลพe na รบฤely BytZ sa nรกm zdรก najvhodnejลกia.
Bezprostrednรฉ ohrozenie vo vzลฅahu k poลพiarom
Samotnรฝ text ustanovenia ยง 9 ods. 4 BytZ odkazuje ฤalej v poznรกmkach pod ฤiarou spolu s inรฝmi prรกvnymi predpismi na zรกkon ฤ. 314/2001 Z. z. o ochrane pred poลพiarmi v znenรญ neskorลกรญch predpisov, ktorรฝ urฤuje vlastnรญkovi bytovรฉho domu, spoloฤenstvu vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov v bytovom dome, ako aj sprรกvcovi bytovรฉho domu povinnosลฅ zabezpeฤiลฅ pri sprรกve bytovรฉho domu plnenie รบloh spojenรฝch s ochranou pred poลพiarmi.
Tieto povinnosti sa tรฝkajรบ spoloฤnรฝch ฤastรญ a spoloฤnรฝch zariadenรญ bytovรฉho domu, akรฝmi sรบ chodby, nebytovรฉ priestory, schodiskรก a inรฉ spoloฤnรฉ ฤasti. Medzi jednotlivรฝmi povinnosลฅami spojenรฝmi s poลพiarnou ochranou chceme poukรกzaลฅ predovลกetkรฝm na povinnosลฅ uvedenรบ v ยง 5 zรกkona o ochrane pred poลพiarmi v znenรญ neskorลกรญch predpisov, ktorou je: โpovinnosลฅ prรกvnickej osoby alebo fyzickej osoby podnikateฤพa na รบฤely zabezpeฤenia podmienok na รบฤinnรฉ zdolรกvanie poลพiarov“.
ฤalej, โak tento zรกkon neustanovuje inak, oznaฤovaลฅ a udrลพiavaลฅ trvale voฤพnรฉ รบnikovรฉ cesty, รบnikovรฉ vรฝchody a zรกsahovรฉ cesty, nรกstupnรฉ plochy a prรญstup k nim, ako aj prรญstup k uzรกverom rozvodnรฝch zariadenรญ elektrickej energie, plynu, vody a k poลพiarnym zariadeniamโ.
Za nereลกpektovanie povinnosti pokuta
Pod trvalo voฤพnou รบnikovou cestou sa v zmysle vyhlรกลกky MV SR ฤ. 94/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujรบ technickรฉ poลพiadavky na protipoลพiarnu bezpeฤnosลฅ pri vรฝstavbe a pri uลพรญvanรญ stavieb, povaลพuje: โtrvalo voฤพnรก komunikรกcia alebo priestor v stavbe alebo na nej, ktorรก umoลพลuje bezpeฤnรบ evakuรกciu osรดb zo stavby alebo z poลพiarneho รบseku ohrozenรฉho poลพiarom na voฤพnรฉ priestranstvo alebo do priestoru, ktorรฝ nie je ohrozenรฝ poลพiarom.โ
Pri nedodrลพanรญ povinnosti oznaฤenia a priechodnosti รบnikovรฝch ciest v bytovom dome k uzรกverom rozvodnรฝch zariadenรญ elektrickej energie, plynu alebo vody ฤi poลพiarnym zariadeniam je krajskรฉ alebo okresnรฉ riaditeฤพstvo hasiฤskรฉho zboru v zmysle ยง 59 ods. 2 pรญsm. d) zรกkona ฤ. 314/2001 Z. z. zรกkona o ochrane pred poลพiarmi oprรกvnenรฉ uloลพiลฅ pokutu za nereลกpektovanie povinnosti aลพ do vรฝลกky 16 596 โฌ, avลกak len prรกvnickej alebo fyzickej osobe โ podnikateฤพovi, ktorรก danรบ povinnosลฅ ustanovenรบ zรกkonom poruลกila, teda presnejลกie povedanรฉ v tomto prรญpade sprรกvcovi bytovรฉho domu a nie vlastnรญkom.
Vlastnรญci nepoฤรบvajรบ a zodpovednรฝ je sprรกvca?
V mnohรฝch prรญpadoch nastรกva problรฉm, keฤ aj napriek opakovanรฝm upozorneniam zo strany sprรกvcu bytovรฉho domu vlastnรญci nereflektujรบ jeho odporรบฤania na odpratanie spomรญnanรฝch predmetov zo spoloฤnรฝch ฤastรญ bytovรฝch domov. Je to tak, najmรค keฤ vlastnรญci nereลกpektujรบ odporรบฤania sprรกvcu vykonaลฅ revรญziu alebo kompletne vymeniลฅ hasiace prรญstroje, ako aj hydranty.
Na zรกklade kontroly vykonanej Okresnรฝm riaditeฤพstvom hasiฤskรฉho a zรกchrannรฉho zboru v Preลกove bola sprรกvcovi bytovรฉho domu uloลพenรก pokuta vo vรฝลกke 1 200 โฌ za poruลกenie povinnosti podฤพa ยง 5 pรญsm. a) zรกkona ฤ. 314/2001 Z. z. o ochrane pred poลพiarmi v znenรญ neskorลกรญch predpisov a ยง 12 ods. 1 pรญsm. b) bod 2, 4 a 5 vyhlรกลกky MV SR ฤ. 699/2004 Z. z. o zabezpeฤenรญ stavieb vodou na hasenie poลพiarov rozhodnutรญm ฤ. ORHZPO1-991005/2016 zo dลa 7. 9. 2016.
Sprรกvca bytovรฉho domu nรกsledne na zaplatenie predmetnej pokuty pouลพil finanฤnรฉ prostriedky z fondu prevรกdzky, รบdrลพby a oprรกv bytovรฉho domu, keฤลพe sa v dobrej viere domnieval, ลพe zodpovednรฝmi za neuposlรบchnutie jeho odporรบฤanรญ na odpratanie predmetov z chodieb a nรกkup hydrantov sรบ prรกve vlastnรญci bytov a nebytovรฝch priestorov, a teda tรกto pokuta prinรกleลพรญ im.
S vรฝkladom sprรกvcu nebola stotoลพnenรก SOI, keฤลพe โpodฤพa ยง 6a zรกkona ฤ. 314/2001 Z. z. sprรกvca bytovรฉho domu je povinnรฝ zabezpeฤiลฅ pri sprรกve bytovรฉho domu plnenie รบloh ochrany pred poลพiarmi, ktorรฉ sa tรฝkajรบ spoloฤnรฝch ฤastรญ bytovรฉho domu a spoloฤnรฝch zariadenรญ bytovรฉho domu, podฤพa ยง 4 pรญsm. a) aลพ c), g) aลพ i) a k) aลพ p), ยง 5 pรญsm. a) aลพ c), i) a j) a ยง 8 pรญsm. f)โ.
Sprรกvca nesmie poruลกiลฅ ekonomickรฉ zรกujmy spotrebiteฤพov
V rozhodnutรญ SOI sprรกvny orgรกn taktieลพ kritizoval rozhodnutie sprรกvcu pouลพiลฅ na รบhradu pokuty finanฤnรฉ prostriedky z fondu prevรกdzky, รบdrลพby a oprรกv: โรฤastnรญk konania teda za danรฝch skutoฤnostรญ nemal v tomto prรญpade bez sรบhlasu vlastnรญkov nehnuteฤพnostรญ bytovรฉho domu pouลพiลฅ finanฤnรฉ prostriedky fondu prevรกdzky, รบdrลพby a oprรกv tohto bytovรฉho domu na รบhradu pokuty, ฤรญm boli poruลกenรฉ ekonomickรฉ zรกujmy spotrebiteฤพov.โ
V rozhodnutรญ SOI sa uvรกdza, ลพe โsprรกvca takรฝmto konanรญm zneuลพil svoje postavenie a prรญstup k finanฤnรฝm prostriedkom bytovรฉho domu.โ, za ฤo dostal pokutu vo vรฝลกke aลพ 15 000 โฌ, prรกve z dรดvodu poruลกenia ochrany spotrebiteฤพa tรฝm, ลพe vyuลพil svoje postavenie a prรญstup k finanฤnรฝm prostriedkom ostatnรฝch vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov v bytovom dome.
Ak by namiesto sprรกvcu figurovalo spoloฤenstvo vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov (ฤalej len โSVBโ), SOI by nemala oprรกvnenie na udelenie takejto pokuty, keฤลพe by sa tรฝmto konanรญm nenaruลกila ochrana spotrebiteฤพa, a to napriek tomu, ลพe pokutovanรฉ v tejto rovine mรดลพu byลฅ prรกvnickรฉ osoby, ktorou SVB, samozrejme, je. V tomto momente sa prejavuje odliลกnosลฅ v rovnakom princรญpe โkonaลฅ v mene a na รบฤet vlastnรญkovโ medzi sprรกvcami a SVB.
Domovรฝ poriadok dokรกลพe vyrieลกiลฅ veฤพa
Je mimoriadne dรดleลพitรฉ, a to nielen z dรดvodu hroziacej pokuty, aby boli vลกetky prรญstupovรฉ cesty priechodnรฉ nielen pre obyvateฤพov bytovรฉho domu v prรญpade nutnosti urรฝchlenรฉho opustenia bytovรฉho domu, ale najmรค pre jednotky rรฝchlej lekรกrskej pomoci, hasiฤskรฉ jednotky a inรฉ zloลพky zรกchrannej sluลพby.
Preto je dรดleลพitรฉ, abyย boli jednotlivรฉ chodby ฤo najviac priechodnรฉ a neboli zbytoฤne zuลพovanรฉ dekoraฤnรฝmi predmetmi, ako sรบ rastliny, kvetinรกฤe, stolฤeky, dokonca kreslรก a rรดzne inรฉ predmety, ktorรฉ do spoloฤnรฝch ฤastรญ bytovรฉho domu nepatria.
Ideรกlnym rieลกenรญm otรกzky odstraลovania predmetov zo spoloฤnรฝch ฤastรญ bytovรฝch domov je samotnรก รบprava v domovom poriadku, v ktorom si vlastnรญci bytov a nebytovรฝch priestorov jednoznaฤne stanovia pod hrozbou sankcie, ฤo mรดลพe byลฅ umiestnenรฉ v spoloฤnรฝch ฤastiach a kde presne, ฤo, naopak, nie. To by sa vลกak rieลกenie opieralo o sรบhlas vlastnรญkov v rovine rozhodovania o domovom poriadku a nie o prรกvo sprรกvcu konaลฅ a zasiahnuลฅ bez udelenรฉho sรบhlasu.
Bezprostrednรฝm ohrozenรญm je aj potenciรกlna hrozba
V tomto ponรญmanรญ uลพ viackrรกt spomรญnanรฉ kvetinรกฤ a kreslo v spoloฤnรฝch ฤastiach bytovรฉho domu nepredstavujรบ bezprostrednรฉ ohrozenie za predpokladu, ลพe sรบ umiestnenรฉ mimo trvalo voฤพnej รบnikovej chodby, nezuลพujรบ priestor chodby alebo schodiska, neblokujรบ ลพiaden hydrant alebo hlavnรฝ uzรกver a ich umiestnenie je v sรบlade so vลกetkรฝmi normami a odporรบฤaniami poลพiarnej ochrany a bezpeฤnosti. No len ลฅaลพko si moลพno takรฉto miesto predstaviลฅ.
O bezprostrednom ohrozenรญ moลพno v sรบvislosti s nevhodne umiestnenรฝmi dekoraฤnรฝmi predmetmi v spoloฤnรฝch ฤastiach bytovรฝch domov hovoriลฅ v prรญpade nepredpokladanej situรกcie ohrozujรบcej ลพivot neustรกle, keฤลพe niet pochรฝb, ลพe aj potenciรกlna hrozba mรดลพe vyรบstiลฅ do bezprostrednรฉho ohrozenia ลพivota, zdravia a majetku.
Pojem bezprostrednรฉ ohrozenie je preto bez pochรฝb nevyhnutnรฉ chรกpaลฅ z hฤพadiska moลพnosti, ลพe takรกto situรกcia nastane, a treba sa na to pripraviลฅ, preto je opodstatnenรฉ konaลฅ v takomto prรญpade bez zdฤบhavรฉho sรบhlasu ostatnรฝch vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov v bytovom dome.
Vopred treba myslieลฅ na dรดsledky
Prรกve ustanovenie ยง 9 ods. 4 BytZ dรกva sprรกvcovi prรกvo a zรกroveล aj povinnosลฅ konaลฅ bez sรบhlasu vlastnรญkov. Treba vลกak podotknรบลฅ, ลพe na รบฤely dojednania ฤo najvรฝhodnejลกรญch podmienok by bolo minimรกlne primeranรฉ a รบฤelnรฉ vyhlรกsiลฅ vรฝberovรฉ konanie na firmy zastreลกujรบce technickรฉ revรญzie v dostatoฤnom predstihu, aby ich bolo moลพnรฉ v prรญpade potreby okamลพite kontaktovaลฅ na pokyn sprรกvcu bytovรฉho domu bez zbytoฤnรฝch prieลฅahov.
Sprรกvcovi nemรดลพe byลฅ na jednej strane zรกkonom vymedzenรก povinnosลฅ robiลฅ rozhodnutia v prรญpade bezprostrednรฉho ohrozenia na vlastnรฉ nรกklady, ktorรฝch nรกhradu si mรดลพe v budรบcnosti uplatลovaลฅ jedine ako nรกhradu spรดsobenej ลกkody prostrednรญctvom sรบdneho konania proti vlastnรญkom bytov a nebytovรฝch priestorov, a na druhej strane hazardovaลฅ s ฤพudskรฝmi ลพivotmi.
Ustanovenie ยง 9 ods. 4 BytZ nie je napรญsanรฉ prรกve najลกลฅastnejลกie a zjavne pri jeho pรญsanรญ zรกkonodarca nebral do รบvahy praktickรฉ moลพnosti ani sa nezamรฝลกฤพal nad jeho jednotlivรฝmi dรดsledkami v rรดznych situรกciรกch. Ako konkrรฉtny prรญpad by sme mohli v aktuรกlnej krรญzovej situรกcii uviesลฅ potrebu pravidelnej dezinfekcie spoloฤnรฝch ฤastรญ, zariadenรญ a prรญsluลกenstva bytovรฝch do- mov, keฤลพe aj toto mรดลพeme povaลพovaลฅ za bezprostrednรฉ ohrozenie ลพivota a zdravia.
Myslรญme si, ลพe sprรกvca je z dikcie zรกkona povinnรฝ zabezpeฤiลฅ vykonanie dezinfekcie aj bez sรบhlasu vlastnรญkov bytov a nebytovรฝch priestorov v bytovom dome. V tomto prรญpade sรบhlas vlastnรญkov ani nepripadรก do รบvahy, keฤลพe nie je moลพnรฉ zvolaลฅ schรดdzu a nie je priestor mrhaลฅ ฤasom.
FOTO: Miro Pochyba