01ZLSBD

Efektรญvne moลพnosti rieลกenia vรฝberu poplatkov za odpad a znรญลพenie nedoplatkov

Partneri sekcie:

Akรฉ sรบ moลพnosti rieลกenia poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady? Odhaliลฅ vย zรกkone skrytรฉ moลพnosti sa dรก vรฝnimoฤne. No hlavnรฉ mesto Bratislava je prรญkladom, ako je to vย prospech veci moลพnรฉ. Aj keฤ stรกle nejde oย รบplne ideรกlne rieลกenie.

Mestรก, obce, sprรกvcovia bytovรฝch domov aย spoloฤenstvรก vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov majรบ spoloฤnรบ jednu vec โ€“ nachรกdzajรบ sa minimรกlne vย kaลพdom okrese, ak nie rovno vย kaลพdej obci aย meste. Dokonca niektorรฉ obce aย mestรก majรบ priamo vo svojom vlastnรญctve byty aย nebytovรฉ priestory, ktorรฉ si vyลพadujรบ sprรกvu.

Ak je to tak, je potrebnรฉ si uvedomiลฅ samostatnรฉ prรกvne reลพimy. Aย to tak reลพim zรกkona ฤ. 582/2004 Z. z. oย miestnych daniach aย miestnom poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady (ฤalej ako โ€žzรกkon oย miestnych daniachโ€œ), ako aj reลพim zรกkona ฤ. 182/1993 Z.ย z. oย vlastnรญctve bytov aย nebytovรฝch priestorov (ฤalej ako โ€žbytovรฝ zรกkonโ€œ).

Duรกlny reลพim mรดลพe byลฅ zo zaฤiatku nepochopiteฤพnรฝ, avลกak jeho povรฝลกenie na reลพim triรกlny, mรดลพe byลฅ viac neลพ len pragmatickรฝm rieลกenรญm. Podstatou je zakomponovaลฅ sprรกvcov aย spoloฤenstvรก vlastnรญkov do systรฉmu platenia poplatkov za komunรกlny odpad aย drobnรฝ stavebnรฝ odpad.

Nie je pritom obmedzujรบce, ฤi musรญ รญsลฅ oย mnoลพstvovรฝ zber alebo nie. Sadzbu poplatku si vย zmysle zรกkona oย miestnych daniach aย miestnom poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady urฤรญ obec vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm.

Komunรกlny triangel: obec โ€“ sprรกvca โ€“ vlastnรญk

Vzhฤพadom na vลกeobecne zauลพรญvanรฝ duรกlny reลพim vzลฅahu โ€žsprรกvca daneโ€œ vs. โ€ždaลˆovnรญkโ€œ aย atypickรฝ reลพim tohto vzลฅahu vย hlavnom meste Bratislave sme sa rozhodli poukรกzaลฅ na moลพnosti, sย ktorรฝmi sรญce prichรกdza samotnรฝ zรกkon oย miestnych daniach, no vย jeho texte sรบ viac-menej skrytรฉ. Je ich moลพnรฉ โ€žodhaliลฅโ€œ len vรฝnimoฤne.

Bratislava je vhodnรฝm prรญkladom. Vznikรก sรญce istรก zรกลฅaลพ pre sprรกvcov bytovรฝch domov aย spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov, no stรกle je to pre obe strany vรฝhodnรฝ spรดsob rieลกenia. Najskรดr je potrebnรฉ poukรกzaลฅ na rozdiel medzi osobou daลˆovnรญka aย osobou poplatnรญka.

Jedinรฝ rozdiel je, ลพe pri miestnych daniach sa pouลพรญva pojem daลˆovnรญk aย pri poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady sa pouลพรญva pojem poplatnรญk. Ide teda len oย interpretรกciu zรกkona, ako sa na vec pozerรกte, aย vย tomto ฤlรกnku poukรกลพeme na obe strany uhla pohฤพadu.

Vย zmysle ยง 77 zรกkona oย miestnych daniach je sprรกvcom poplatku obec alebo mesto. Vย zmysle odseku 5 danรฉho ustanovenia vลกak obec alebo mesto mรดลพe ustanoviลฅ vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm, ลพe poplatok od poplatnรญka vย ustanovenej vรฝลกke pre obec vyberรก aย za vybranรฝ poplatok ruฤรญ vlastnรญk nehnuteฤพnosti.

Ak je nehnuteฤพnosลฅ vย spoluvlastnรญctve viacerรฝch spoluvlastnรญkov alebo ak ide oย bytovรฝ dom, poplatok vyberรก aย za vybranรฝ poplatok ruฤรญ zรกstupca alebo sprรกvca urฤenรฝ spoluvlastnรญkmi, ak ten sย vรฝberom poplatku sรบhlasรญ. Toto ustanovenie teda splnomocลˆuje obec aย mesto urฤiลฅ, ลพe bude poplatok za odpad โ€žvyberaลฅโ€œ prostrednรญctvom sprรกvcov bytovรฝch domov aย spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov.

Jedinou podmienkou je, ลพe tรฝm dotknutรฝ subjekt (sprรกvca alebo spoloฤenstvo) sรบhlasรญ. Aย teraz sa vynรกrajรบ otรกzky: Sรบhlasรญ? Chce sรบhlasiลฅ? Musรญ sรบhlasiลฅ? Mal by sรบhlasiลฅ? Ak kย tomuto kroku splnomocลˆuje mesto aย obec priamo zรกkon aย mesto aย obec tento krok vyuลพije, nemรดลพe maลฅ nikto ลพiadne nรกmietky.

Mรก to sรญce urฤitรฉ aplikaฤnรฉ dosahy, napr. ฤi sprรกvca nehnuteฤพnosti nahlรกsi sprรกvny poฤet osรดb ลพijรบcich vย danom byte, aj keฤ vychรกdza na jednej strane zย poฤtu osรดb nahlรกsenรฝch priamo vlastnรญkom. Tieto problรฉmy sa vลกak dajรบ vyrieลกiลฅ samotnou praxou, teda napr. tรฝm, ลพe bude oveฤพa viac odpadu, ako je รบnosnรฉ, aย tak sa prรญde na to, ลพe zberom sa nestรญha vyzbieraลฅ toฤพko odpadu, koฤพko by sa malo.

Teda nieฤo nie je vย poriadku. Ak chceme zย รบseฤky urobiลฅ trojuholnรญk, moลพnรฉ to je, ale musรญ si kaลพdรก zo strรกn uvedomiลฅ, ลพe mรก ten najvรคฤลกรญ uhol. Kompromis je umenie rozdeliลฅ kolรกฤ tak, aby si kaลพdรฝ myslel, ลพe dostal najvรคฤลกรญ kus.

Inovatรญvny systรฉm poplatkov za odpady vย Bratislave odstraลˆuje nedoplatky

Nie je jednoduchรฉ skฤบbiลฅ prรกva aย povinnosti vลกetkรฝch strรกn dokopy tak, aby fungovali. Systรฉm poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady vลกak mรดลพe byลฅ dรดkazom toho, ลพe sa โ€žto dรกโ€œ, aย to nielen vย rovine poplatku za odpad.

Uveฤme si prรญklad. Hlavnรฉ mesto Bratislava urฤilo vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm, ktorรฉho celรฉ znenie publikovalo pod ฤ. 2/2012, vย sรบlade so zรกkonom oย miestnych daniach aย miestnom poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady, ลพe poplatnรญkom poplatku za odpad je sprรกvca bytu alebo nebytovรฉho priestoru aย spoloฤenstvo vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov.

Pri rodinnรฝch domoch tรกto forma nie je moลพnรก, keฤลพe poplatnรญkom je vlastnรญk nehnuteฤพnosti. Pri vlastnรญctve bytu alebo nebytovรฉho priestoru je vลกak situรกcia inรก. Zapojenรญm sprรกvcov aย spoloฤenstiev do procesu vรฝberu poplatku dokรกลพu profitovaลฅ obe strany.

Mestรก aย obce dokรกลพu odstrรกniลฅ nedoplatky vรฝraznรฝm spรดsobom (napr. ลกtatistika hlavnรฉho mesta Bratislavy) aย sprรกvcovia aย spoloฤenstvรก mรดลพu maลฅ zo vzรกjomnรฝch dohรดd vรฝhodu vย poskytovanรญ sluลพieb zย povinnostรญ, ktorรฉ im vyplรฝvajรบ zย inรฝch zรกkonov.

Napr. vย zmysle bytovรฉho zรกkona je sprรกvca aย spoloฤenstvo povinnรฉ do 31. mรกja nasledujรบceho roka predloลพiลฅ vlastnรญkom bytov aย nebytovรฝch priestorov vย dome sprรกvu oย svojej ฤinnosti za predchรกdzajรบci rok tรฝkajรบcej sa domu. Ide najmรค oย finanฤnรฉ hospodรกrenie domu, oย stav spoloฤnรฝch ฤastรญ domu aย spoloฤnรฝch zariadenรญ domu, ako aj oย inรฉ vรฝznamnรฉ skutoฤnosti, ktorรฉ sรบvisia so sprรกvou domu.

Preฤo by nemohla byลฅ sรบฤasลฅou doruฤenej sprรกvy aj informรกcia oย povinnosti uhradiลฅ miestne dane aย poplatky podฤพa zรกkona oย miestnych daniach? Prรญpadne by ho nemohol hradiลฅ priamo poplatnรญk, ktorรฝm je sprรกvca alebo spoloฤenstvo? Daลˆovnรญkom by pritom ostal vlastnรญk nehnuteฤพnosti, no poplatnรญkom by bol sprรกvca alebo spoloฤenstvo.

Ak by aj mesto alebo obec delegovalo povinnosลฅ vรฝberu poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady na sprรกvcu alebo spoloฤenstvo, neznamenรก to automaticky, ลพe systรฉm upomienok aย komplexnรฉ doruฤovanie vรฝmerov aย rozhodnutรญ sa nemรดลพe diaลฅ prostrednรญctvom sprรกvcov aย spoloฤenstiev.

Vlastnรญk bytu aย nebytovรฉho priestoru by tak nemal doruฤenรฉ rozhodnutie od obce, ale vย roฤnom vyรบฤtovanรญ od sprรกvcu alebo spoloฤenstva vlastnรญkov by mal urฤenรบ poloลพku vo forme poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady. Uvedenรฝ postup nie je moลพnรฉ aplikovaลฅ pri vlastnรญkoch domov aย pozemkov, predstavuje vลกak vรฝraznรฝ รบbytok agendy na strane miest aย obcรญ.

Vรญtanรก efektivita pre mestรก aย obce

Nejde ani tak oย zรกkonnรบ povinnosลฅ, ako oย vรฝhodnรบ moลพnosลฅ. Na prvรฝ pohฤพad sa totiลพ mรดลพe zdaลฅ, ลพe je to jednostrannรฉ diktovanie podmienok zo strany miest aย obcรญ, no na druhej strane je to inลกtitรบt, ktorรฝ mestรก aย obce majรบ len slabรบ moลพnosลฅ kontrolovaลฅ, aย aj zย toho dรดvodu by to mal byลฅ inลกtitรบt vรฝhodnรฝ pre obe strany.

Otรกzkou vลกak je, akรฝm spรดsobom dokรกลพu sprรกvcovia aย spoloฤenstvรก vlastnรญkov profitovaลฅ zo zรกujmu miest aย obcรญ? Veฤพmi jednoducho. Kaลพdรฝ sprรกvca aย spoloฤenstvo mรก urฤitรฉ povinnosti podฤพa bytovรฉho zรกkona, ktorรฉ sa ฤasovo prelรญnajรบ sย povinnosลฅami miest aย obcรญ podฤพa inรฝch prรกvnych predpisov.

Ako prรญklad uvediem vymรกhanie nedoplatkov. Je to prienik, vย ktorom si dokรกลพu obe strany vzรกjomne pomรดcลฅ, nehovoriac oย efektรญvnych moลพnostiach โ€žspojeniaโ€œ platenia poplatku za odpad prostrednรญctvom sprรกvcov aย spoloฤenstiev.

Aj keby si obce aย mestรก ponechali rieลกenie otรกzky spรดsobu platenia poplatku za odpad vo vlastnej rรฉลพiรญ duรกlnym reลพimom typu obec โ€“ vlastnรญk (poplatnรญk), nevyluฤuje to moลพnosลฅ dohodnรบลฅ sa so sprรกvcom aย spoloฤenstvom na tom, aby sa urฤitรฉ vรฝzvy, rozhodnutia, upomienky aย pod. doruฤovali prostrednรญctvom sprรกvcov aย spoloฤenstiev aย naopak.

Prรกvny uhol pohฤพadu

Prรกvnym problรฉmom je โ€žneviditeฤพnosลฅโ€œ zabezpeฤenia poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady. Vย zmysle ยง 15 bytovรฉho zรกkona โ€žna zabezpeฤenie pohฤพadรกvok vzniknutรฝch zย prรกvnych รบkonov tรฝkajรบcich sa domu, spoloฤnรฝch ฤastรญ domu, spoloฤnรฝch zariadenรญ domu aย prรญsluลกenstva aย na zabezpeฤenie pohฤพadรกvok vzniknutรฝch zย prรกvnych รบkonov tรฝkajรบcich sa bytu alebo nebytovรฉho priestoru vย dome, ktorรฉ urobil vlastnรญk bytu alebo nebytovรฉho priestoru vย dome, vznikรก zo zรกkona kย bytu alebo kย nebytovรฉmu priestoru vย dome zรกloลพnรฉ prรกvo vย prospech spoloฤenstva; ak sa spoloฤenstvo nezriaฤuje, vznikรก zo zรกkona zรกloลพnรฉ prรกvo vย prospech ostatnรฝch vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorovโ€œ.

Pri vymรกhanรญ nedoplatkov vย zmysle bytovรฉho zรกkona je potom nevyhnutnรฉ oddeliลฅ poplatok za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady od preddavkov, ktorรฉ sรบ povinnรญ vlastnรญci bytov aย nebytovรฝch priestorov vย dome vย sรบlade so zmluvou oย spoloฤenstve alebo so zmluvou oย vรฝkone sprรกvy poukazovaลฅ mesaฤne vopred do fondu prevรกdzky, รบdrลพby aย oprรกv.

Ak by kย odliลกovaniu nedochรกdzalo, poplatok za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady by sa subsumoval pod skupinu nedoplatkov zabezpeฤenรฝch podฤพa ยง 15 bytovรฉho zรกkona. Poplatok za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady vลกak nemรดลพe byลฅ zabezpeฤenรฝ zรกkonnรฝm zรกloลพnรฝm prรกvom, ak nedรดjde kย legislatรญvnej zmene.

Funkฤnรก spoluprรกca ako zรกklad รบspechu zniลพovania nedoplatkov

Podstatou myลกlienky je vzรกjomnรก spoluprรกca pri rieลกenรญ otรกzky poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady, aย to najmรคย zย dรดvodu moลพnostรญ zรกkona, ktorรฝ tento proces umoลพลˆuje. Je otรกzne, ฤi to funguje na 100 %, no faktom je, ลพe nedoplatky mesta Bratislava klesli na 2 %.

Je potrebnรฉ poukรกzaลฅ na funkฤnosลฅ spoluprรกce, daลฅ myลกlienke zmysel aย jasne urฤiลฅ, ลพe subjekty nieฤo mรดลพu aย nieฤo musia. Naลกe zdruลพenie podporuje myลกlienku spoluprรกce medzi mestami, obcami, sprรกvcami aย spoloฤenstvami pri rieลกenรญ otรกzky platenia poplatku za komunรกlne odpady, keฤลพe sa javรญ ako vysokoefektรญvna.

Zdruลพenie pre lepลกiu sprรกvu bytovรฝch domov
Obฤianske zdruลพenie zriadenรฉ sย cieฤพom pomรดcลฅ bytovรฝm druลพstvรกm, podnikom, sprรกvcom, spoloฤenstvรกm vlastnรญkov bytov, podnikateฤพskรฝm subjektom, ale aj samotnรฝm vlastnรญkom bytov sย efektรญvnou, kvalitnou aย bezproblรฉmovou sprรกvou najmรค po strรกnke ekonomickej, prรกvnej aย spoloฤenskej.
Text: JUDr. Mgr. Marek Perdรญk, Zdruลพenie pre lepลกiu sprรกvu bytovรฝch domov (ZLSBD)
Foto: Miro Pochyba

ฤŒlรกnokย  bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 4/2018.