Efektรญvne moลพnosti rieลกenia vรฝberu poplatkov za odpad a znรญลพenie nedoplatkov
Akรฉ sรบ moลพnosti rieลกenia poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady? Odhaliลฅ vย zรกkone skrytรฉ moลพnosti sa dรก vรฝnimoฤne. No hlavnรฉ mesto Bratislava je prรญkladom, ako je to vย prospech veci moลพnรฉ. Aj keฤ stรกle nejde oย รบplne ideรกlne rieลกenie.
Mestรก, obce, sprรกvcovia bytovรฝch domov aย spoloฤenstvรก vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov majรบ spoloฤnรบ jednu vec โ nachรกdzajรบ sa minimรกlne vย kaลพdom okrese, ak nie rovno vย kaลพdej obci aย meste. Dokonca niektorรฉ obce aย mestรก majรบ priamo vo svojom vlastnรญctve byty aย nebytovรฉ priestory, ktorรฉ si vyลพadujรบ sprรกvu.
Ak je to tak, je potrebnรฉ si uvedomiลฅ samostatnรฉ prรกvne reลพimy. Aย to tak reลพim zรกkona ฤ. 582/2004 Z. z. oย miestnych daniach aย miestnom poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady (ฤalej ako โzรกkon oย miestnych daniachโ), ako aj reลพim zรกkona ฤ. 182/1993 Z.ย z. oย vlastnรญctve bytov aย nebytovรฝch priestorov (ฤalej ako โbytovรฝ zรกkonโ).
Duรกlny reลพim mรดลพe byลฅ zo zaฤiatku nepochopiteฤพnรฝ, avลกak jeho povรฝลกenie na reลพim triรกlny, mรดลพe byลฅ viac neลพ len pragmatickรฝm rieลกenรญm. Podstatou je zakomponovaลฅ sprรกvcov aย spoloฤenstvรก vlastnรญkov do systรฉmu platenia poplatkov za komunรกlny odpad aย drobnรฝ stavebnรฝ odpad.
Nie je pritom obmedzujรบce, ฤi musรญ รญsลฅ oย mnoลพstvovรฝ zber alebo nie. Sadzbu poplatku si vย zmysle zรกkona oย miestnych daniach aย miestnom poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady urฤรญ obec vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm.
Komunรกlny triangel: obec โ sprรกvca โ vlastnรญk
Vzhฤพadom na vลกeobecne zauลพรญvanรฝ duรกlny reลพim vzลฅahu โsprรกvca daneโ vs. โdaลovnรญkโ aย atypickรฝ reลพim tohto vzลฅahu vย hlavnom meste Bratislave sme sa rozhodli poukรกzaลฅ na moลพnosti, sย ktorรฝmi sรญce prichรกdza samotnรฝ zรกkon oย miestnych daniach, no vย jeho texte sรบ viac-menej skrytรฉ. Je ich moลพnรฉ โodhaliลฅโ len vรฝnimoฤne.
Bratislava je vhodnรฝm prรญkladom. Vznikรก sรญce istรก zรกลฅaลพ pre sprรกvcov bytovรฝch domov aย spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov, no stรกle je to pre obe strany vรฝhodnรฝ spรดsob rieลกenia. Najskรดr je potrebnรฉ poukรกzaลฅ na rozdiel medzi osobou daลovnรญka aย osobou poplatnรญka.
Jedinรฝ rozdiel je, ลพe pri miestnych daniach sa pouลพรญva pojem daลovnรญk aย pri poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady sa pouลพรญva pojem poplatnรญk. Ide teda len oย interpretรกciu zรกkona, ako sa na vec pozerรกte, aย vย tomto ฤlรกnku poukรกลพeme na obe strany uhla pohฤพadu.
Vย zmysle ยง 77 zรกkona oย miestnych daniach je sprรกvcom poplatku obec alebo mesto. Vย zmysle odseku 5 danรฉho ustanovenia vลกak obec alebo mesto mรดลพe ustanoviลฅ vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm, ลพe poplatok od poplatnรญka vย ustanovenej vรฝลกke pre obec vyberรก aย za vybranรฝ poplatok ruฤรญ vlastnรญk nehnuteฤพnosti.
Ak je nehnuteฤพnosลฅ vย spoluvlastnรญctve viacerรฝch spoluvlastnรญkov alebo ak ide oย bytovรฝ dom, poplatok vyberรก aย za vybranรฝ poplatok ruฤรญ zรกstupca alebo sprรกvca urฤenรฝ spoluvlastnรญkmi, ak ten sย vรฝberom poplatku sรบhlasรญ. Toto ustanovenie teda splnomocลuje obec aย mesto urฤiลฅ, ลพe bude poplatok za odpad โvyberaลฅโ prostrednรญctvom sprรกvcov bytovรฝch domov aย spoloฤenstiev vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov.
Jedinou podmienkou je, ลพe tรฝm dotknutรฝ subjekt (sprรกvca alebo spoloฤenstvo) sรบhlasรญ. Aย teraz sa vynรกrajรบ otรกzky: Sรบhlasรญ? Chce sรบhlasiลฅ? Musรญ sรบhlasiลฅ? Mal by sรบhlasiลฅ? Ak kย tomuto kroku splnomocลuje mesto aย obec priamo zรกkon aย mesto aย obec tento krok vyuลพije, nemรดลพe maลฅ nikto ลพiadne nรกmietky.
Mรก to sรญce urฤitรฉ aplikaฤnรฉ dosahy, napr. ฤi sprรกvca nehnuteฤพnosti nahlรกsi sprรกvny poฤet osรดb ลพijรบcich vย danom byte, aj keฤ vychรกdza na jednej strane zย poฤtu osรดb nahlรกsenรฝch priamo vlastnรญkom. Tieto problรฉmy sa vลกak dajรบ vyrieลกiลฅ samotnou praxou, teda napr. tรฝm, ลพe bude oveฤพa viac odpadu, ako je รบnosnรฉ, aย tak sa prรญde na to, ลพe zberom sa nestรญha vyzbieraลฅ toฤพko odpadu, koฤพko by sa malo.
Teda nieฤo nie je vย poriadku. Ak chceme zย รบseฤky urobiลฅ trojuholnรญk, moลพnรฉ to je, ale musรญ si kaลพdรก zo strรกn uvedomiลฅ, ลพe mรก ten najvรคฤลกรญ uhol. Kompromis je umenie rozdeliลฅ kolรกฤ tak, aby si kaลพdรฝ myslel, ลพe dostal najvรคฤลกรญ kus.
Inovatรญvny systรฉm poplatkov za odpady vย Bratislave odstraลuje nedoplatky
Nie je jednoduchรฉ skฤบbiลฅ prรกva aย povinnosti vลกetkรฝch strรกn dokopy tak, aby fungovali. Systรฉm poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady vลกak mรดลพe byลฅ dรดkazom toho, ลพe sa โto dรกโ, aย to nielen vย rovine poplatku za odpad.
Uveฤme si prรญklad. Hlavnรฉ mesto Bratislava urฤilo vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm, ktorรฉho celรฉ znenie publikovalo pod ฤ. 2/2012, vย sรบlade so zรกkonom oย miestnych daniach aย miestnom poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady, ลพe poplatnรญkom poplatku za odpad je sprรกvca bytu alebo nebytovรฉho priestoru aย spoloฤenstvo vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorov.
Pri rodinnรฝch domoch tรกto forma nie je moลพnรก, keฤลพe poplatnรญkom je vlastnรญk nehnuteฤพnosti. Pri vlastnรญctve bytu alebo nebytovรฉho priestoru je vลกak situรกcia inรก. Zapojenรญm sprรกvcov aย spoloฤenstiev do procesu vรฝberu poplatku dokรกลพu profitovaลฅ obe strany.
Mestรก aย obce dokรกลพu odstrรกniลฅ nedoplatky vรฝraznรฝm spรดsobom (napr. ลกtatistika hlavnรฉho mesta Bratislavy) aย sprรกvcovia aย spoloฤenstvรก mรดลพu maลฅ zo vzรกjomnรฝch dohรดd vรฝhodu vย poskytovanรญ sluลพieb zย povinnostรญ, ktorรฉ im vyplรฝvajรบ zย inรฝch zรกkonov.
Napr. vย zmysle bytovรฉho zรกkona je sprรกvca aย spoloฤenstvo povinnรฉ do 31. mรกja nasledujรบceho roka predloลพiลฅ vlastnรญkom bytov aย nebytovรฝch priestorov vย dome sprรกvu oย svojej ฤinnosti za predchรกdzajรบci rok tรฝkajรบcej sa domu. Ide najmรค oย finanฤnรฉ hospodรกrenie domu, oย stav spoloฤnรฝch ฤastรญ domu aย spoloฤnรฝch zariadenรญ domu, ako aj oย inรฉ vรฝznamnรฉ skutoฤnosti, ktorรฉ sรบvisia so sprรกvou domu.
Preฤo by nemohla byลฅ sรบฤasลฅou doruฤenej sprรกvy aj informรกcia oย povinnosti uhradiลฅ miestne dane aย poplatky podฤพa zรกkona oย miestnych daniach? Prรญpadne by ho nemohol hradiลฅ priamo poplatnรญk, ktorรฝm je sprรกvca alebo spoloฤenstvo? Daลovnรญkom by pritom ostal vlastnรญk nehnuteฤพnosti, no poplatnรญkom by bol sprรกvca alebo spoloฤenstvo.
Ak by aj mesto alebo obec delegovalo povinnosลฅ vรฝberu poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady na sprรกvcu alebo spoloฤenstvo, neznamenรก to automaticky, ลพe systรฉm upomienok aย komplexnรฉ doruฤovanie vรฝmerov aย rozhodnutรญ sa nemรดลพe diaลฅ prostrednรญctvom sprรกvcov aย spoloฤenstiev.
Vlastnรญk bytu aย nebytovรฉho priestoru by tak nemal doruฤenรฉ rozhodnutie od obce, ale vย roฤnom vyรบฤtovanรญ od sprรกvcu alebo spoloฤenstva vlastnรญkov by mal urฤenรบ poloลพku vo forme poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady. Uvedenรฝ postup nie je moลพnรฉ aplikovaลฅ pri vlastnรญkoch domov aย pozemkov, predstavuje vลกak vรฝraznรฝ รบbytok agendy na strane miest aย obcรญ.
Vรญtanรก efektivita pre mestรก aย obce
Nejde ani tak oย zรกkonnรบ povinnosลฅ, ako oย vรฝhodnรบ moลพnosลฅ. Na prvรฝ pohฤพad sa totiลพ mรดลพe zdaลฅ, ลพe je to jednostrannรฉ diktovanie podmienok zo strany miest aย obcรญ, no na druhej strane je to inลกtitรบt, ktorรฝ mestรก aย obce majรบ len slabรบ moลพnosลฅ kontrolovaลฅ, aย aj zย toho dรดvodu by to mal byลฅ inลกtitรบt vรฝhodnรฝ pre obe strany.
Otรกzkou vลกak je, akรฝm spรดsobom dokรกลพu sprรกvcovia aย spoloฤenstvรก vlastnรญkov profitovaลฅ zo zรกujmu miest aย obcรญ? Veฤพmi jednoducho. Kaลพdรฝ sprรกvca aย spoloฤenstvo mรก urฤitรฉ povinnosti podฤพa bytovรฉho zรกkona, ktorรฉ sa ฤasovo prelรญnajรบ sย povinnosลฅami miest aย obcรญ podฤพa inรฝch prรกvnych predpisov.
Ako prรญklad uvediem vymรกhanie nedoplatkov. Je to prienik, vย ktorom si dokรกลพu obe strany vzรกjomne pomรดcลฅ, nehovoriac oย efektรญvnych moลพnostiach โspojeniaโ platenia poplatku za odpad prostrednรญctvom sprรกvcov aย spoloฤenstiev.
Aj keby si obce aย mestรก ponechali rieลกenie otรกzky spรดsobu platenia poplatku za odpad vo vlastnej rรฉลพiรญ duรกlnym reลพimom typu obec โ vlastnรญk (poplatnรญk), nevyluฤuje to moลพnosลฅ dohodnรบลฅ sa so sprรกvcom aย spoloฤenstvom na tom, aby sa urฤitรฉ vรฝzvy, rozhodnutia, upomienky aย pod. doruฤovali prostrednรญctvom sprรกvcov aย spoloฤenstiev aย naopak.
Prรกvny uhol pohฤพadu
Prรกvnym problรฉmom je โneviditeฤพnosลฅโ zabezpeฤenia poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady. Vย zmysle ยง 15 bytovรฉho zรกkona โna zabezpeฤenie pohฤพadรกvok vzniknutรฝch zย prรกvnych รบkonov tรฝkajรบcich sa domu, spoloฤnรฝch ฤastรญ domu, spoloฤnรฝch zariadenรญ domu aย prรญsluลกenstva aย na zabezpeฤenie pohฤพadรกvok vzniknutรฝch zย prรกvnych รบkonov tรฝkajรบcich sa bytu alebo nebytovรฉho priestoru vย dome, ktorรฉ urobil vlastnรญk bytu alebo nebytovรฉho priestoru vย dome, vznikรก zo zรกkona kย bytu alebo kย nebytovรฉmu priestoru vย dome zรกloลพnรฉ prรกvo vย prospech spoloฤenstva; ak sa spoloฤenstvo nezriaฤuje, vznikรก zo zรกkona zรกloลพnรฉ prรกvo vย prospech ostatnรฝch vlastnรญkov bytov aย nebytovรฝch priestorovโ.
Pri vymรกhanรญ nedoplatkov vย zmysle bytovรฉho zรกkona je potom nevyhnutnรฉ oddeliลฅ poplatok za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady od preddavkov, ktorรฉ sรบ povinnรญ vlastnรญci bytov aย nebytovรฝch priestorov vย dome vย sรบlade so zmluvou oย spoloฤenstve alebo so zmluvou oย vรฝkone sprรกvy poukazovaลฅ mesaฤne vopred do fondu prevรกdzky, รบdrลพby aย oprรกv.
Ak by kย odliลกovaniu nedochรกdzalo, poplatok za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady by sa subsumoval pod skupinu nedoplatkov zabezpeฤenรฝch podฤพa ยง 15 bytovรฉho zรกkona. Poplatok za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady vลกak nemรดลพe byลฅ zabezpeฤenรฝ zรกkonnรฝm zรกloลพnรฝm prรกvom, ak nedรดjde kย legislatรญvnej zmene.
Funkฤnรก spoluprรกca ako zรกklad รบspechu zniลพovania nedoplatkov
Podstatou myลกlienky je vzรกjomnรก spoluprรกca pri rieลกenรญ otรกzky poplatku za komunรกlne odpady aย drobnรฉ stavebnรฉ odpady, aย to najmรคย zย dรดvodu moลพnostรญ zรกkona, ktorรฝ tento proces umoลพลuje. Je otรกzne, ฤi to funguje na 100 %, no faktom je, ลพe nedoplatky mesta Bratislava klesli na 2 %.
Je potrebnรฉ poukรกzaลฅ na funkฤnosลฅ spoluprรกce, daลฅ myลกlienke zmysel aย jasne urฤiลฅ, ลพe subjekty nieฤo mรดลพu aย nieฤo musia. Naลกe zdruลพenie podporuje myลกlienku spoluprรกce medzi mestami, obcami, sprรกvcami aย spoloฤenstvami pri rieลกenรญ otรกzky platenia poplatku za komunรกlne odpady, keฤลพe sa javรญ ako vysokoefektรญvna.
Obฤianske zdruลพenie zriadenรฉ sย cieฤพom pomรดcลฅ bytovรฝm druลพstvรกm, podnikom, sprรกvcom, spoloฤenstvรกm vlastnรญkov bytov, podnikateฤพskรฝm subjektom, ale aj samotnรฝm vlastnรญkom bytov sย efektรญvnou, kvalitnou aย bezproblรฉmovou sprรกvou najmรค po strรกnke ekonomickej, prรกvnej aย spoloฤenskej.
Foto: Miro Pochyba
ฤlรกnokย bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 4/2018.