energeticky manazment kraja mesta aobce pri sprave budov
Galรฉria(3)

Energetickรฝ manaลพment kraja, mesta aย obce pri sprรกve budov

Partneri sekcie:

Obce, mestรก aย kraje sรบ jednรฝm zย najvรคฤลกรญch sprรกvcov budov, aj keฤ tรกto ฤinnosลฅ nie je moลพno pre nezainteresovanรฉho viditeฤพnรก na prvรฝ pohฤพad. Vnรบtri tejto mรกlo viditeฤพnej funkcie existuje osobitnรก funkcia, ktorรก je eลกte menej identifikovateฤพnรก, aย tou je energetickรฝ manaลพment.

energeticky manazment kraja mesta a obce pri sprave budov 5311 big image
04 kozikova big image
To, ลพe vย obci, meste alebo kraji energetickรฝ manaลพment ako definovanรก ฤinnosลฅ neexistuje, eลกte neznamenรก, ลพe sa kaลพdodenne nevykonรกva. Tรกto ฤinnosลฅ je za danรฝch okolnostรญ zรบลพenรก na nรกkup energie aย platbu faktรบr, udrลพanie prevรกdzkyschopnosti kotolnรญ aย vykurovacรญch sรบstav aย zabezpeฤenie odbornรฝch prehliadok aย skรบลกok vyhradenรฝch technickรฝch zariadenรญ.

Vย optimรกlnych prรญpadoch tieto ฤinnosti centrรกlne zastreลกuje profesionรกlna organizรกcia, ktorรก sรบฤasne zabezpeฤuje sprรกvu celรฉho komplexu budov sย jednรฝm vlastnรญkom (mesto, obec, kraj), poprรญpade ktorรก sย takรฝmto sprรกvcom spolupracuje aย ฤinnosti sรบvisiace sย energetickรฝm manaลพmentom vykonรกva pre neho.

Beลพne sa energetickรฝ manaลพment zabezpeฤuje sprรกvcami, respektรญve nรกjomcami budov, ฤo nemusรญ nevyhnutne znamenaลฅ, ลพe sa vykonรกva nesprรกvne alebo nekvalifikovane. Na druhej strane to ale urฤite znamenรก, ลพe sa nevykonรกva koordinovane, vย rovnakej kvalite pri vลกetkรฝch budovรกch. Zรกroveลˆ sa nevyuลพรญvajรบ prirodzenรฉ vรฝhody centrรกlneho energetickรฉho manaลพmentu, ako je nรกkupnรก sila pri vyjednรกvanรญ sย dodรกvateฤพmi zdrojov energie, moลพnosลฅ optimalizรกcie odberovรฝch diagramov aย podobne.

Rovnako sa nevyuลพรญva nรกkupnรก sila pri objednรกvanรญ sluลพieb spojenรฝch sย vรฝstavbou, obnovou, prevรกdzkou aย รบdrลพbou zariadenรญ slรบลพiacich na vรฝrobu aย rozvod tepla, elektrickรฝch zariadenรญ, osvetlenia aย podobne. Zย toho vyplรฝva, ลพe nielen samotnรฉ jednotkovรฉ ceny nakupovanรฝch vรฝkonov, sluลพieb aย vรฝrobkov nie sรบ pri obdobnรฝch sluลพbรกch rovnakรฉ. Dokonca aj dohodnutรฉ zรกruky aย kvalitatรญvne parametre pouลพitรฝch komponentov, ako aj celkovรฉ nรกklady sa poฤas ลพivotnosti mรดลพu meniลฅ.

ฤŽalลกรญm argumentom, preฤo zabezpeฤiลฅ energetickรฝ manaลพment, aย najlepลกie centralizovanรฝ, je urฤovanie priorรญt pri investรญciรกch do zniลพovania energetickej nรกroฤnosti budov. Zย pohฤพadu jednotlivรฝch sprรกvcov budov je samozrejme technickรฝ, respektรญve nรกkladovรฝ stav jeho budovy/budov prioritou aย moลพno oฤakรกva, ลพe รบspory realizovanรฉ na zรกklade investรญcie majiteฤพa celรฉho portfรณlia budov sa znovu premietnu do jeho rozpoฤtovej kapitoly (ฤo nie je aลพ takรฉ neprimeranรฉ oฤakรกvanie, pokiaฤพ sa รบspora realizovala jeho ฤinnosลฅou).

Zย pohฤพadu majiteฤพa celรฉho komplexu budov (obec, mesto, kraj) je nastavenie priorรญt odliลกnรฉ, keฤลพe sa musรญ postupovaลฅ smerom od najhorลกej budovy po najlepลกiu bez ohฤพadu na to, kto budovu vyuลพรญva. รšspory realizovanรฉ na zรกklade investรญciรญ mรดลพe majiteฤพ ฤalej vyuลพiลฅ na doplnenie zdrojov urฤenรฝch na financovanie investรญciรญ vedรบcich kย รบsporรกm nรกkladov na jednotlivรฉ zdroje energie. Na รบrovni obce, mesta, kraja by sa malo zvรกลพiลฅ vytvorenie samostatnรฉho fondu, vย ktorom by sa kumulovali prostriedky zรญskanรฉ รบspornรฝmi opatreniami aย  ฤalej by sa pouลพili len na tento รบฤel.

námestieStrategickรฉ dokumenty energetickรฉho manaลพmentu
Sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou nebudรบ prostriedky zรญskanรฉ vฤaka realizรกcii รบspornรฝch opatrenรญ postaฤovaลฅ na postupnรบ obnovu budov zย pohฤพadu ich energetickej nรกroฤnosti aย budรบ sa musieลฅ kombinovaลฅ sย viacerรฝmi inรฝmi zdrojmi.

Samotnรฉ namodelovanie spรดsobu financovania energeticky รบspornรฝch opatrenรญ vo vรคzbe na potreby majiteฤพa celรฉho portfรณlia budov je jednรฝm zย prvรฝch strategickรฝch materiรกlov vย oblasti energetickรฉho manaลพmentu budov. Jeho spracovanie sa musรญ koordinovaลฅ so zรกmermi obce, mesta, kraja pri nakladanรญ sย nehnuteฤพnรฝm majetkom, pretoลพe investรญcie do energetickรฝch opatrenรญ majรบ viacroฤnรบ nรกvratnosลฅ aย nemรก zmysel ich realizovaลฅ na majetku, ktorรฝ je identifikovanรฝ ako dubiรณzny aย predpokladรก sa jeho vyradenie zย portfรณlia.

To vลกak predpokladรก, ลพe obec, mesto, kraj majรบ premyslenรบ aย spracovanรบ koncepciu sprรกvy nehnuteฤพnรฉho majetku vย ich vlastnรญctve, ktorรก obsahuje nielen zรกmery, ako sa budรบ jednotlivรฉ budovy vyuลพรญvaลฅ, ale aj ekonomickรบ analรฝzu v ktorej sa nachรกdzajรบ primรกrne รบdaje oย prevรกdzkovรฝch nรกkladoch jednotlivรฝch budov (sรบvisiacich sย ich sรบฤasnรฝm, respektรญve budรบcim spรดsobom vyuลพรญvania) aย oฤakรกvanรฉ investiฤnรฉ nรกklady poฤas ลพivotnosti budovy.

Zรกver
Energetickรฝ manaลพment budov รบzko sรบvisรญ so sprรกvou budov. Energetickรฝ manaลพment รบzko sรบvisรญ so sprรกvou budov. Je sรบฤasลฅou facility managementu. Predpokladom pre vytvorenie optimรกlnej koncepcie energetickรฉho manaลพmentu je aplikรกcia integrovanรฉho facility managementu v sprรกve budov.

TEXT: Ing. Ladislav Ondrejiฤka
FOTO: Dano Veselskรฝ

Ing. Ladislav Ondrejiฤka je riaditeฤพom Energetickej agentรบry vย Nitre.

Recenzovala doc. Ing. Viera Somorovรก, PhD., ktorรก pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.