Energetickรฝ manaลพment kraja, mesta aย obce pri sprรกve budov
Obce, mestรก aย kraje sรบ jednรฝm zย najvรคฤลกรญch sprรกvcov budov, aj keฤ tรกto ฤinnosลฅ nie je moลพno pre nezainteresovanรฉho viditeฤพnรก na prvรฝ pohฤพad. Vnรบtri tejto mรกlo viditeฤพnej funkcie existuje osobitnรก funkcia, ktorรก je eลกte menej identifikovateฤพnรก, aย tou je energetickรฝ manaลพment.
To, ลพe vย obci, meste alebo kraji energetickรฝ manaลพment ako definovanรก ฤinnosลฅ neexistuje, eลกte neznamenรก, ลพe sa kaลพdodenne nevykonรกva. Tรกto ฤinnosลฅ je za danรฝch okolnostรญ zรบลพenรก na nรกkup energie aย platbu faktรบr, udrลพanie prevรกdzkyschopnosti kotolnรญ aย vykurovacรญch sรบstav aย zabezpeฤenie odbornรฝch prehliadok aย skรบลกok vyhradenรฝch technickรฝch zariadenรญ.Vย optimรกlnych prรญpadoch tieto ฤinnosti centrรกlne zastreลกuje profesionรกlna organizรกcia, ktorรก sรบฤasne zabezpeฤuje sprรกvu celรฉho komplexu budov sย jednรฝm vlastnรญkom (mesto, obec, kraj), poprรญpade ktorรก sย takรฝmto sprรกvcom spolupracuje aย ฤinnosti sรบvisiace sย energetickรฝm manaลพmentom vykonรกva pre neho.
Beลพne sa energetickรฝ manaลพment zabezpeฤuje sprรกvcami, respektรญve nรกjomcami budov, ฤo nemusรญ nevyhnutne znamenaลฅ, ลพe sa vykonรกva nesprรกvne alebo nekvalifikovane. Na druhej strane to ale urฤite znamenรก, ลพe sa nevykonรกva koordinovane, vย rovnakej kvalite pri vลกetkรฝch budovรกch. Zรกroveล sa nevyuลพรญvajรบ prirodzenรฉ vรฝhody centrรกlneho energetickรฉho manaลพmentu, ako je nรกkupnรก sila pri vyjednรกvanรญ sย dodรกvateฤพmi zdrojov energie, moลพnosลฅ optimalizรกcie odberovรฝch diagramov aย podobne.
Rovnako sa nevyuลพรญva nรกkupnรก sila pri objednรกvanรญ sluลพieb spojenรฝch sย vรฝstavbou, obnovou, prevรกdzkou aย รบdrลพbou zariadenรญ slรบลพiacich na vรฝrobu aย rozvod tepla, elektrickรฝch zariadenรญ, osvetlenia aย podobne. Zย toho vyplรฝva, ลพe nielen samotnรฉ jednotkovรฉ ceny nakupovanรฝch vรฝkonov, sluลพieb aย vรฝrobkov nie sรบ pri obdobnรฝch sluลพbรกch rovnakรฉ. Dokonca aj dohodnutรฉ zรกruky aย kvalitatรญvne parametre pouลพitรฝch komponentov, ako aj celkovรฉ nรกklady sa poฤas ลพivotnosti mรดลพu meniลฅ.
ฤalลกรญm argumentom, preฤo zabezpeฤiลฅ energetickรฝ manaลพment, aย najlepลกie centralizovanรฝ, je urฤovanie priorรญt pri investรญciรกch do zniลพovania energetickej nรกroฤnosti budov. Zย pohฤพadu jednotlivรฝch sprรกvcov budov je samozrejme technickรฝ, respektรญve nรกkladovรฝ stav jeho budovy/budov prioritou aย moลพno oฤakรกva, ลพe รบspory realizovanรฉ na zรกklade investรญcie majiteฤพa celรฉho portfรณlia budov sa znovu premietnu do jeho rozpoฤtovej kapitoly (ฤo nie je aลพ takรฉ neprimeranรฉ oฤakรกvanie, pokiaฤพ sa รบspora realizovala jeho ฤinnosลฅou).
Zย pohฤพadu majiteฤพa celรฉho komplexu budov (obec, mesto, kraj) je nastavenie priorรญt odliลกnรฉ, keฤลพe sa musรญ postupovaลฅ smerom od najhorลกej budovy po najlepลกiu bez ohฤพadu na to, kto budovu vyuลพรญva. รspory realizovanรฉ na zรกklade investรญciรญ mรดลพe majiteฤพ ฤalej vyuลพiลฅ na doplnenie zdrojov urฤenรฝch na financovanie investรญciรญ vedรบcich kย รบsporรกm nรกkladov na jednotlivรฉ zdroje energie. Na รบrovni obce, mesta, kraja by sa malo zvรกลพiลฅ vytvorenie samostatnรฉho fondu, vย ktorom by sa kumulovali prostriedky zรญskanรฉ รบspornรฝmi opatreniami aย ฤalej by sa pouลพili len na tento รบฤel.
Strategickรฉ dokumenty energetickรฉho manaลพmentu
Sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou nebudรบ prostriedky zรญskanรฉ vฤaka realizรกcii รบspornรฝch opatrenรญ postaฤovaลฅ na postupnรบ obnovu budov zย pohฤพadu ich energetickej nรกroฤnosti aย budรบ sa musieลฅ kombinovaลฅ sย viacerรฝmi inรฝmi zdrojmi.
Samotnรฉ namodelovanie spรดsobu financovania energeticky รบspornรฝch opatrenรญ vo vรคzbe na potreby majiteฤพa celรฉho portfรณlia budov je jednรฝm zย prvรฝch strategickรฝch materiรกlov vย oblasti energetickรฉho manaลพmentu budov. Jeho spracovanie sa musรญ koordinovaลฅ so zรกmermi obce, mesta, kraja pri nakladanรญ sย nehnuteฤพnรฝm majetkom, pretoลพe investรญcie do energetickรฝch opatrenรญ majรบ viacroฤnรบ nรกvratnosลฅ aย nemรก zmysel ich realizovaลฅ na majetku, ktorรฝ je identifikovanรฝ ako dubiรณzny aย predpokladรก sa jeho vyradenie zย portfรณlia.
To vลกak predpokladรก, ลพe obec, mesto, kraj majรบ premyslenรบ aย spracovanรบ koncepciu sprรกvy nehnuteฤพnรฉho majetku vย ich vlastnรญctve, ktorรก obsahuje nielen zรกmery, ako sa budรบ jednotlivรฉ budovy vyuลพรญvaลฅ, ale aj ekonomickรบ analรฝzu v ktorej sa nachรกdzajรบ primรกrne รบdaje oย prevรกdzkovรฝch nรกkladoch jednotlivรฝch budov (sรบvisiacich sย ich sรบฤasnรฝm, respektรญve budรบcim spรดsobom vyuลพรญvania) aย oฤakรกvanรฉ investiฤnรฉ nรกklady poฤas ลพivotnosti budovy.
Zรกver
Energetickรฝ manaลพment budov รบzko sรบvisรญ so sprรกvou budov. Energetickรฝ manaลพment รบzko sรบvisรญ so sprรกvou budov. Je sรบฤasลฅou facility managementu. Predpokladom pre vytvorenie optimรกlnej koncepcie energetickรฉho manaลพmentu je aplikรกcia integrovanรฉho facility managementu v sprรกve budov.
TEXT: Ing. Ladislav Ondrejiฤka
FOTO: Dano Veselskรฝ
Ing. Ladislav Ondrejiฤka je riaditeฤพom Energetickej agentรบry vย Nitre.
Recenzovala doc. Ing. Viera Somorovรก, PhD., ktorรก pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.