Facility management dokรกลพe efektรญvne pomรดcลฅ nielen vย ฤase krรญzy
Galรฉria(3)

Facility management dokรกลพe efektรญvne pomรดcลฅ nielen vย ฤase krรญzy

Partneri sekcie:

Hospodรกrska krรญza sa uลพ dotรฝka mnohรฝch firiem, ktorรฉ preto hฤพadajรบ aย zavรกdzajรบ rozliฤnรฉ รบspornรฉ opatrenia, ktorรฉ by im pomohli znรญลพiลฅ nรกklady. Dรดleลพitรฝm sa preto stรกva aj odbor facility management, ktorรฝ mรดลพe zefektรญvniลฅ podpornรฉ procesy vo firmรกch aย vhodnรฝm nastavenรญm tak znรญลพiลฅ ich nรกklady. Na to, ฤo mรดลพe facility management firmรกm ponรบknuลฅ aย akรฉ mรก pre firmy finanฤnรฉ aย inรฉ prรญnosy, sme sa opรฝtali Dana Krupanskรฉho, prevรกdzkovรฉho riaditeฤพa pre oblasลฅ facility managementu vย spoloฤnosti Sodexo.

Pod pojmom facility management si predstavรญme sprรกvu budov. Akรฝ mรก pre firmy tento odbor vรฝznam aย ฤo vลกetko dokรกลพe obsiahnuลฅ?
Facility management nie je len sprรกva budov. Jeho cieฤพom je optimalizovaลฅ prevรกdzkovรฉ nรกklady na kvalitnรฉ zabezpeฤenie, plรกnovanie aย riadenie vลกetkรฝch procesov, ฤinnostรญ aย sluลพieb, ktorรฉ priamo nesรบvisia sย kฤพรบฤovรฝmi aktivitami danej firmy, no sรบ potrebnรฉ na jej fungovanie aย existenciu. Hlavnรฝm cieฤพom je vytvoriลฅ optimรกlne podmienky pre existujรบce ekonomickรฉ ciele spoloฤnosti.

Podpornรฉ sluลพby delรญme do troch kategรณriรญ:

  • budova,
  • podpornรฉ procesy,
  • personรกl.

Patrรญ sem naprรญklad sprรกva energetickรฝch zariadenรญ vrรกtane vykurovania, klimatizรกcie, osvetlenia, ฤalej รบdrลพba, revรญzia aย opravy technickรฉho zariadenia budovy, upratovacie prรกce, telekomunikaฤnรก prevรกdzka, skladovacie sluลพby, ale aj sprรกva autoparku, recepcie, bezpeฤnostnรฉ sluลพby, firemnรฉ stravovanie ฤi catering na ลกpeciรกlne prรญleลพitosti. Plnรฝ vรฝpoฤet by bol veฤพmi dlhรฝ.

Spojenie rรดznych podpornรฝch ฤinnostรญ do jednรฉho celku oznaฤujeme ako integrovanรฝ facility management (iFM). Integrovanรฝ systรฉm vย praxi znamenรก, ลพe veฤพkรบ ฤasลฅ podpornรฝch sluลพieb zabezpeฤuje len jeden externรฝ partner. Vรฝhodou pre spoloฤnosลฅ je, ลพe podobne ako vย hypermarkete prรญde za svojรญm partnerom aย vyberie si na jednom mieste to, ฤo je pre ลˆu za predpokladanรบ cenu najvรฝhodnejลกie.

Prรกve teraz, vย ฤase krรญzy, vedenia spoloฤnostรญ starostlivo zvaลพujรบ vลกetky vรฝdaje. Nejde teda oย zbytoฤne nadลกtandardnรฉ sluลพby, ktorรฉ by si mohli firmy rovnako dobre zabezpeฤiลฅ samy vlastnรฝmi silami?
Predstava vysokรฉho manaลพรฉra pri kopรญrovacom stroji asi nie je pre spoloฤnosลฅ znakom efektรญvne vloลพenรฝch prostriedkov. Ekonomickรก situรกcia dnes nie je najlepลกia. Naลกรญm cieฤพom je prispรดsobiลฅ portfรณlio ponรบkanรฝch sluลพieb momentรกlnym moลพnostiam klienta. Sluลพby moลพno kvalitatรญvne poskytovaลฅ vย niekoฤพkรฝch รบrovniach.

Prรญkladom mรดลพu byลฅ tzv. udrลพiavacie sluลพby, ฤiลพe zabezpeฤovanie len najnevyhnutnejลกรญch sluลพieb, zvรคฤลกa iba na zรกklade legislatรญvnych noriem. Takรกto รบdrลพba je vลกak zย dlhodobรฉho hฤพadiska veฤพmi drahรก, pretoลพe absenciou beลพnej รบdrลพby dochรกdza kย nadmernรฉmu opoยญtrebovaniu zariadenรญ. ฤŽalej mรดลพeme hovoriลฅ oย รบrovni zรกkladnรฝch sluลพieb, ktorรฉ pokrรฝvajรบ beลพnรบ prevรกdzku, povedzme, na minimรกlnej รบrovni. Nasledovaลฅ mรดลพu sluลพby na รบrovni dlhodobรฉho zvyลกovania hodnoty majetku alebo udrลพiavanie jeho hodnoty. Existujรบ aj nadลกtandardnรฉ sluลพby, ktorรฉ poskytujรบ vysoko ลกpecializovanรญ pracovnรญci zameriavajรบci sa len na hlavnรฝ predmet svojej prรกce โ€“ podpornรฉ sluลพby im zabezpeฤuje niekto inรฝ.

Zย hฤพadiska riadenia majรบ vลกetky podpornรฉ sluลพby spoloฤnรฉ odliลกnรฉ formy riadenia, potreby ลกpecifickรฉho know-how, vyuลพรญvanie kvalifikovanรฝch odbornรญkov, ลกpecifickรบ legislatรญvu aย nepriamu vรคzbu na predmet podnikania. Vrcholovรญ manaลพรฉri sa zhodujรบ vย tom, ลพe outsourcing podpornรฝch procesov je dรดleลพitรฝ pre rast ich spoloฤnosti. ล pecializovanรฉ firmy dokรกลพu vฤaka ลกpecifickรฉmu know-how efektรญvne optimalizovaลฅ aย rozvรญjaลฅ podpornรฉ procesy vo firme, aย to hlavne vย zmysle zjednoduลกovania administratรญvy, kontroly dodrลพiavania termรญnov vykonรกvanรฝch sluลพieb aย zaisลฅovania bezpeฤnรฉho, diskrรฉtneho aย kvalifikovanรฉho personรกlu pre podpornรฉ sluลพby.

ฤŒo bude prรญnosom pre firmu, ak zverรญ kompletnรฉ zabezpeฤenie podpornรฝch sluลพieb externรฉmu dodรกvateฤพovi?
Okrem optimalizรกcie vลกetkรฝch procesov, ฤรญm sa zniลพujรบ nรกklady firmy, je tu hneฤ niekoฤพko ฤalลกรญch vรฝhod. Naprรญklad outsourcingom iFM sluลพieb zรญskava firma rieลกenie na mieru aย mรดลพe sa plne sรบstrediลฅ na hlavnรฝ predmet svojej ฤinnosti. ฤŒasลฅ operaฤnรฉho rizika sa prenรกลกa na dodรกvateฤพa.

Dokรกลพete ฤรญselne vyjadriลฅ, koฤพko mรดลพu firmy uลกetriลฅ, ak im sluลพby facility managementu zrealizuje ลกpecializovanรก firma?
Vย prรญpade iFM mรดลพe byลฅ รบspora nรกkladov 5 aลพ 40โ€‰% do troch rokov od implementรกcie vย porovnanรญ sย tรฝm, keฤ si facility management zabezpeฤuje firma vlastnรฝmi silami. Neustรกle zmeny vย cenรกch energiรญ, technolรณgiรญ aย kvalifikovanej ฤพudskej prรกce majรบ totiลพ vplyv aลพ na 80โ€‰% nรกkladov firmy, ฤo sa jednoznaฤne odrรกลพa na finanฤnรฝch vรฝsledkoch firiem aย na ich raste.

Ako dokรกลพete nastaviลฅ optimรกlne fungovanie celรฉho systรฉmu poskytovanรฝch iFM sluลพieb vo firme? Aย ako nรกsledne overujete efektivitu tohto nastavenia?

Zรกkladnรฝm parametrom je, ลพe vลกetko, ฤo dodรกvame, musรญme vedieลฅ zmeraลฅ, aย to najmรค zย hฤพadiska ฤasu, finanฤnรฝch prostriedkov aย ฤพudskรฉho kapitรกlu. Vรฝznamnรบ รบlohu hrรก aj kalkulรกcia rizika. Ak dokรกลพeme zmeraลฅ vรฝstupy, sme schopnรญ urฤiลฅ svoj cieฤพ aย nรกsledne aj to, ฤo je dรดleลพitรฉ na jeho dosiahnutie. Aย to sme uลพ pri stanovovanรญ aย priebeลพnom vyhodnocovanรญ kritickรฝch aย kฤพรบฤovรฝch ukazovateฤพov (CPI โ€“ critical performance indicators, KPI โ€“ key performance indicators).

Dรดleลพitรฝm predpokladom je existencia komunikaฤnej zรกkladne, ktorรก takรฉto meranie umoลพลˆuje. Na zaฤiatku definujeme ciele aย kvalitatรญvne poลพiadavky na vลกetkรฝch stranรกch vย lรญnii klient โ€“ dodรกvateฤพ โ€“ subdodรกvateฤพ, stanovรญme priebeลพnรฉ kvalitatรญvne iย kvantitatรญvne meranie aย vyhodnocovanie kฤพรบฤovรฝch ukazovateฤพov aย dohodneme sa na pravidlรกch komunikรกcie. Pri tom sa nรกm osvedฤila metรณda mapy sluลพieb; podฤพa vopred danej ลกtruktรบry sรบ jednotne opรญsanรฉ vลกetky sluลพby, najmรค definรญcie, ฤinnosti, poฤetnosti, zodpovednosลฅ, podmienky prijatia (kvalitatรญvne ukazovatele), termรญny, cena aย podobne. Tรกto metรณda vรฝrazne pomรกha pri vyjasลˆovanรญ prรกv aย povinnostรญ zรบฤastnenรฝch strรกn.

Na vyhodnocovanie pouลพรญvame internetovรฉ rieลกenie, ktorรฉ umoลพลˆuje klientovi okamลพitรฝ prรญstup kย รบdajom, aย tรฝm aj kontrolu toho, ฤo sa vย jeho spoloฤnosti odohrรกva. Takto uchovanรฉ รบdaje sa vyuลพรญvajรบ na fakturรกciu, odsรบhlasenรฝ reporting aย naprรญklad aj na meranie zmien na kontrakte. Vรฝลกka nรกkladov sa dรก jednoducho dokรกzaลฅ ich pravidelnou kontrolou aย tieลพ na zaฤiatku vytvorenou cenovou mapou, ktorรก presne definuje โ€žฤo, kde aย za koฤพkoโ€œ, takลพe ยญnรกklady sรบ maximรกlne transparentnรฉ.

Rozhovor spracovala Petra ล ลฅรกvovรก
Foto: Dan Krupanskรฝ, Sodexo

Autorka je externou spolupracovnรญฤkou redakcie.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v magazรญne Sprรกva budov.