Facility management dokรกลพe efektรญvne pomรดcลฅ nielen vย ฤase krรญzy
Hospodรกrska krรญza sa uลพ dotรฝka mnohรฝch firiem, ktorรฉ preto hฤพadajรบ aย zavรกdzajรบ rozliฤnรฉ รบspornรฉ opatrenia, ktorรฉ by im pomohli znรญลพiลฅ nรกklady. Dรดleลพitรฝm sa preto stรกva aj odbor facility management, ktorรฝ mรดลพe zefektรญvniลฅ podpornรฉ procesy vo firmรกch aย vhodnรฝm nastavenรญm tak znรญลพiลฅ ich nรกklady. Na to, ฤo mรดลพe facility management firmรกm ponรบknuลฅ aย akรฉ mรก pre firmy finanฤnรฉ aย inรฉ prรญnosy, sme sa opรฝtali Dana Krupanskรฉho, prevรกdzkovรฉho riaditeฤพa pre oblasลฅ facility managementu vย spoloฤnosti Sodexo.
Pod pojmom facility management si predstavรญme sprรกvu budov. Akรฝ mรก pre firmy tento odbor vรฝznam aย ฤo vลกetko dokรกลพe obsiahnuลฅ?Facility management nie je len sprรกva budov. Jeho cieฤพom je optimalizovaลฅ prevรกdzkovรฉ nรกklady na kvalitnรฉ zabezpeฤenie, plรกnovanie aย riadenie vลกetkรฝch procesov, ฤinnostรญ aย sluลพieb, ktorรฉ priamo nesรบvisia sย kฤพรบฤovรฝmi aktivitami danej firmy, no sรบ potrebnรฉ na jej fungovanie aย existenciu. Hlavnรฝm cieฤพom je vytvoriลฅ optimรกlne podmienky pre existujรบce ekonomickรฉ ciele spoloฤnosti.
Podpornรฉ sluลพby delรญme do troch kategรณriรญ:
- budova,
- podpornรฉ procesy,
- personรกl.
Patrรญ sem naprรญklad sprรกva energetickรฝch zariadenรญ vrรกtane vykurovania, klimatizรกcie, osvetlenia, ฤalej รบdrลพba, revรญzia aย opravy technickรฉho zariadenia budovy, upratovacie prรกce, telekomunikaฤnรก prevรกdzka, skladovacie sluลพby, ale aj sprรกva autoparku, recepcie, bezpeฤnostnรฉ sluลพby, firemnรฉ stravovanie ฤi catering na ลกpeciรกlne prรญleลพitosti. Plnรฝ vรฝpoฤet by bol veฤพmi dlhรฝ.
Spojenie rรดznych podpornรฝch ฤinnostรญ do jednรฉho celku oznaฤujeme ako integrovanรฝ facility management (iFM). Integrovanรฝ systรฉm vย praxi znamenรก, ลพe veฤพkรบ ฤasลฅ podpornรฝch sluลพieb zabezpeฤuje len jeden externรฝ partner. Vรฝhodou pre spoloฤnosลฅ je, ลพe podobne ako vย hypermarkete prรญde za svojรญm partnerom aย vyberie si na jednom mieste to, ฤo je pre ลu za predpokladanรบ cenu najvรฝhodnejลกie.
Prรกve teraz, vย ฤase krรญzy, vedenia spoloฤnostรญ starostlivo zvaลพujรบ vลกetky vรฝdaje. Nejde teda oย zbytoฤne nadลกtandardnรฉ sluลพby, ktorรฉ by si mohli firmy rovnako dobre zabezpeฤiลฅ samy vlastnรฝmi silami?
Predstava vysokรฉho manaลพรฉra pri kopรญrovacom stroji asi nie je pre spoloฤnosลฅ znakom efektรญvne vloลพenรฝch prostriedkov. Ekonomickรก situรกcia dnes nie je najlepลกia. Naลกรญm cieฤพom je prispรดsobiลฅ portfรณlio ponรบkanรฝch sluลพieb momentรกlnym moลพnostiam klienta. Sluลพby moลพno kvalitatรญvne poskytovaลฅ vย niekoฤพkรฝch รบrovniach.
Prรญkladom mรดลพu byลฅ tzv. udrลพiavacie sluลพby, ฤiลพe zabezpeฤovanie len najnevyhnutnejลกรญch sluลพieb, zvรคฤลกa iba na zรกklade legislatรญvnych noriem. Takรกto รบdrลพba je vลกak zย dlhodobรฉho hฤพadiska veฤพmi drahรก, pretoลพe absenciou beลพnej รบdrลพby dochรกdza kย nadmernรฉmu opoยญtrebovaniu zariadenรญ. ฤalej mรดลพeme hovoriลฅ oย รบrovni zรกkladnรฝch sluลพieb, ktorรฉ pokrรฝvajรบ beลพnรบ prevรกdzku, povedzme, na minimรกlnej รบrovni. Nasledovaลฅ mรดลพu sluลพby na รบrovni dlhodobรฉho zvyลกovania hodnoty majetku alebo udrลพiavanie jeho hodnoty. Existujรบ aj nadลกtandardnรฉ sluลพby, ktorรฉ poskytujรบ vysoko ลกpecializovanรญ pracovnรญci zameriavajรบci sa len na hlavnรฝ predmet svojej prรกce โ podpornรฉ sluลพby im zabezpeฤuje niekto inรฝ.
Zย hฤพadiska riadenia majรบ vลกetky podpornรฉ sluลพby spoloฤnรฉ odliลกnรฉ formy riadenia, potreby ลกpecifickรฉho know-how, vyuลพรญvanie kvalifikovanรฝch odbornรญkov, ลกpecifickรบ legislatรญvu aย nepriamu vรคzbu na predmet podnikania. Vrcholovรญ manaลพรฉri sa zhodujรบ vย tom, ลพe outsourcing podpornรฝch procesov je dรดleลพitรฝ pre rast ich spoloฤnosti. ล pecializovanรฉ firmy dokรกลพu vฤaka ลกpecifickรฉmu know-how efektรญvne optimalizovaลฅ aย rozvรญjaลฅ podpornรฉ procesy vo firme, aย to hlavne vย zmysle zjednoduลกovania administratรญvy, kontroly dodrลพiavania termรญnov vykonรกvanรฝch sluลพieb aย zaisลฅovania bezpeฤnรฉho, diskrรฉtneho aย kvalifikovanรฉho personรกlu pre podpornรฉ sluลพby.
ฤo bude prรญnosom pre firmu, ak zverรญ kompletnรฉ zabezpeฤenie podpornรฝch sluลพieb externรฉmu dodรกvateฤพovi?
Okrem optimalizรกcie vลกetkรฝch procesov, ฤรญm sa zniลพujรบ nรกklady firmy, je tu hneฤ niekoฤพko ฤalลกรญch vรฝhod. Naprรญklad outsourcingom iFM sluลพieb zรญskava firma rieลกenie na mieru aย mรดลพe sa plne sรบstrediลฅ na hlavnรฝ predmet svojej ฤinnosti. ฤasลฅ operaฤnรฉho rizika sa prenรกลกa na dodรกvateฤพa.
Dokรกลพete ฤรญselne vyjadriลฅ, koฤพko mรดลพu firmy uลกetriลฅ, ak im sluลพby facility managementu zrealizuje ลกpecializovanรก firma?
Vย prรญpade iFM mรดลพe byลฅ รบspora nรกkladov 5 aลพ 40โ% do troch rokov od implementรกcie vย porovnanรญ sย tรฝm, keฤ si facility management zabezpeฤuje firma vlastnรฝmi silami. Neustรกle zmeny vย cenรกch energiรญ, technolรณgiรญ aย kvalifikovanej ฤพudskej prรกce majรบ totiลพ vplyv aลพ na 80โ% nรกkladov firmy, ฤo sa jednoznaฤne odrรกลพa na finanฤnรฝch vรฝsledkoch firiem aย na ich raste.
Ako dokรกลพete nastaviลฅ optimรกlne fungovanie celรฉho systรฉmu poskytovanรฝch iFM sluลพieb vo firme? Aย ako nรกsledne overujete efektivitu tohto nastavenia?
Zรกkladnรฝm parametrom je, ลพe vลกetko, ฤo dodรกvame, musรญme vedieลฅ zmeraลฅ, aย to najmรค zย hฤพadiska ฤasu, finanฤnรฝch prostriedkov aย ฤพudskรฉho kapitรกlu. Vรฝznamnรบ รบlohu hrรก aj kalkulรกcia rizika. Ak dokรกลพeme zmeraลฅ vรฝstupy, sme schopnรญ urฤiลฅ svoj cieฤพ aย nรกsledne aj to, ฤo je dรดleลพitรฉ na jeho dosiahnutie. Aย to sme uลพ pri stanovovanรญ aย priebeลพnom vyhodnocovanรญ kritickรฝch aย kฤพรบฤovรฝch ukazovateฤพov (CPI โ critical performance indicators, KPI โ key performance indicators).
Dรดleลพitรฝm predpokladom je existencia komunikaฤnej zรกkladne, ktorรก takรฉto meranie umoลพลuje. Na zaฤiatku definujeme ciele aย kvalitatรญvne poลพiadavky na vลกetkรฝch stranรกch vย lรญnii klient โ dodรกvateฤพ โ subdodรกvateฤพ, stanovรญme priebeลพnรฉ kvalitatรญvne iย kvantitatรญvne meranie aย vyhodnocovanie kฤพรบฤovรฝch ukazovateฤพov aย dohodneme sa na pravidlรกch komunikรกcie. Pri tom sa nรกm osvedฤila metรณda mapy sluลพieb; podฤพa vopred danej ลกtruktรบry sรบ jednotne opรญsanรฉ vลกetky sluลพby, najmรค definรญcie, ฤinnosti, poฤetnosti, zodpovednosลฅ, podmienky prijatia (kvalitatรญvne ukazovatele), termรญny, cena aย podobne. Tรกto metรณda vรฝrazne pomรกha pri vyjasลovanรญ prรกv aย povinnostรญ zรบฤastnenรฝch strรกn.
Na vyhodnocovanie pouลพรญvame internetovรฉ rieลกenie, ktorรฉ umoลพลuje klientovi okamลพitรฝ prรญstup kย รบdajom, aย tรฝm aj kontrolu toho, ฤo sa vย jeho spoloฤnosti odohrรกva. Takto uchovanรฉ รบdaje sa vyuลพรญvajรบ na fakturรกciu, odsรบhlasenรฝ reporting aย naprรญklad aj na meranie zmien na kontrakte. Vรฝลกka nรกkladov sa dรก jednoducho dokรกzaลฅ ich pravidelnou kontrolou aย tieลพ na zaฤiatku vytvorenou cenovou mapou, ktorรก presne definuje โฤo, kde aย za koฤพkoโ, takลพe ยญnรกklady sรบ maximรกlne transparentnรฉ.
Rozhovor spracovala Petra ล ลฅรกvovรก
Foto: Dan Krupanskรฝ, Sodexo
Autorka je externou spolupracovnรญฤkou redakcie.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v magazรญne Sprรกva budov.