Facility management โ priestor kreativity spoloฤnostรญ poskytujรบcich sluลพby
Moลพnosti uplatnenia metรณdy facility managementu predstavujรบ vรฝznamnรฝ priestor pre riadenie podpornรฝch ฤinnostรญ na rovnakej kvalitatรญvnej รบrovni, ako sรบ ฤinnosti vย rรกmci hlavnรฉho predmetu podnikania. Oproti manaลพmentu hlavnรฉho predmetu ฤinnosti je prรญnosom facility managementu cielenรก โposadnutosลฅโย vyuลพitรญm priestoru, nehnuteฤพnostรญ aย inventรกra vrรกtane zaistenia jeho kvality vย rรกmci pracovnรฉho prostredia aย oslobodenia manaลพmentu primรกrnej ฤinnosti od rozhodovania mnohรฝch operatรญvnych problรฉmov vย rรกmci podpornรฝch ฤinnostรญ. Vรฝsledkom zavedenia facility managementu nie sรบ iba รบspory reลพijnรฝch nรกkladov, ale zaistenie tรฝchto ฤinnostรญ zabezpeฤรญ aj vyลกลกiu vรฝkonnosลฅ aย zisk firmy vrรกtane jej konkurencieschopnosti.
Facility managementom oznaฤujeme ลกpecifickรฝ systรฉm podnikovรฉho riadenia, ktorรฝ vychรกdza zย Edisonovej myลกlienky: โJa som vlastne len prรญลพivnรญk. Vstrebรกvam myลกlienky aย uvรกdzam ich do praxeโ. Pejoratรญvne si ฤeskรฉ prostredie naลกlo porovnanie vย znรกmej detskej figรบrke sย rovnakรฝmi pรญsmenami: Ferdo Mravenec โ prรกce vลกetkรฉho druhu (O. Sekora). Charizmatickรญ lรญdri vytvรกrajรบ integrรกciou dobovo dostupnรฝch รบspeลกnรฝch konceptov systรฉmov riadenie, ktorรฉ dokonale vyhovuje podmienkam ich podniku (Mlรกdkovรก).
Skรดr vรฝnimoฤne tรญto lรญdri [4] dokรกลพu vymyslieลฅ nieฤo novรฉ, prevratnรฉ, ako je to tam, kde priลกlo kย dรดslednรฉmu oddeleniu podpornรฝch procesov aย ich podriadenosti zjednocujรบcemu riadeniu vย rรกmci strategickej aliancie. Ich genialita spoฤรญva vย integrรกcii progresรญvnych postupov aย metรณd do takรฝch systรฉmov riadenia, ktorรฉ ich podnikom vyhovujรบ najlepลกie. Aย prรกve toto โuลกitie na mieruโ vytvรกra maximรกlny synergickรฝ efekt aย posรบva vรคฤลกinu podnikov kย vรญลฅazstvu na trhu (konkurencieschopnosลฅ) [5].
Vymedzenie facility managementu vย rรกmci procesnรฉho riadenia
Proces formovania facility managementu je nรกroฤnรฝ aย komplexnรฝ, takลพe moลพnosti jeho ovplyvลovania ฤi usmerลovania sa podobajรบ energii neredukovateฤพnรฝch komplexnostรญ sย motivujรบcimi prvkami synergie aย biologickรฝch procesov aย รบstrojenstva (Turan, 2007; Behe, inteligentnรญ design). Stretรกvame sa sย nรกzormi na facility management, ktorรฉho zรกsadnรฝm cieฤพom je vytvoriลฅ optimรกlne podmienky na vรฝkon hlavnรฉho predmetu podnikania (norma EN ฤSN 15221) vย tom najลกirลกom zmysle slova, bez relevantnej obsahovej aย terminologickej korekcie vrรกtane vรฝskumu. Zo skรบsenostรญ zย praxe je zatiaฤพ pochopiteฤพnejลกie pouลพรญvanie pojmu porovnรกvanie neลพ benchmarking (Rafajloviฤ, 2008) alebo vรฝskum. Vรฝskum facility managementu, ktorรฉho cieฤพom je zvรฝลกiลฅ vรฝkonnosลฅ firmy na zรกsade dokonalej sรบhry pracovnรฉho prostredia, procesov aย ฤพudรญ pracujรบcich vย organizรกcii [1], by mal odhaliลฅ zloลพitosลฅ strategickej aliancie primรกrnych aย podpornรฝch procesov, ktorรฉ nepredpokladajรบ neriadenie aย nรกhodu, ale strategickรฉ riadenie vย rรกmci znalostnรฉho podniku na podklade inteligentnรฉho plรกnu.
Facility management sa vyvรญja, nie je exaktnรฝ ako inรฉ vednรฉ odbory, aj keฤ jeho vรฝvoj postupuje rรฝchlo vpred. Znalosti aย praktickรฉ zruฤnosti sa vo facility managemente nemรดลพu nahradiลฅ, naopak, vzรกjomne sa dopฤบลajรบ. Doterajลกia malรก vyuลพiteฤพnosลฅ vedy vย odbore facility managementu je spรดsobenรก najmรค tรฝm, ลพe pri riadenรญ podpornรฝch ฤinnostรญ je veฤพa premennรฝch aย prevaลพuje okamลพitรก reakcia na mimoriadne vzniknutรฉ situรกcie tรฝch hรฝbateฤพov, ktorรญ majรบ dostatoฤnรบ prax aย rokmi preverenรฉ skรบsenosti (Viereckel, Ryjรกฤkovรก, 2007). Facility management hฤพadรก systรฉm, ktorรฝ vyuลพรญva organizovanรฉ znalosti aย bude predstavovaลฅ zรกklad, ktorรฝ vyrastรก zย celรฉho radu vednรฝch odborov. Vรฝznamnรฝ vplyv na jeho formovanie ako vedeckej disciplรญny je danรฝ โลกtruktรบrou, ktorรก nasleduje stratรฉgiuโ (Souฤek, 2006).
Podnikovรฉ riadenie smeruje zย funkฤnej generรกcie kย manaลพmentu vedomostรญ, teda facility management ako poskytovateฤพ podpornรฝch ฤinnostรญ mรดลพe byลฅ charakterizovanรฝ ako manaลพment, ktorรฝ vย sebe okrem odbornej spรดsobilosti jednotlivรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ implementuje procesy , ako sรบ napr.:
- podnikateฤพskรฝ zรกmer,
- finanฤnรฉ plรกnovanie,
- plรกny krรญzovรฉho manaลพmentu,
- organizovanie ฤinnostรญ aย zmeny vย usporiadanรญ vnรบtornรฉho prostredia,
- vedenie pracovnรญkov,
- kontrolu aย riadenie ฤinnostรญ pracovnรญkov vย organizรกcii,
- synergiu primรกrnych aย podpornรฝch ฤinnostรญ vย podnikovom prostredรญ.
Obsah poskytovanรฝch sluลพieb aย ich metรณdy
Do obsahu sluลพieb poskytovanรฝch facility managementom patrรญ vลพdy to, ฤo posรบdi manaลพment podniku budรบceho klienta ako ฤinnosลฅ, ktorรก sa bude outsourcovaลฅ. Cieฤพom je tรบto ฤinnosลฅ zaistiลฅ ฤo najefektรญvnejลกie, aby optimรกlne podporovala priยญmรกrnu ฤinnosลฅ spoloฤnosti. Facility manaลพรฉr vลกak musรญ pochopiลฅ vลกetky primรกrne procesy aย snaลพiลฅ sa nรกjsลฅ pre ne ฤo najefektรญvnejลกiu podporu aย zlepลกenie sรบฤasnรฉho stavu. Cieฤพom preto nie je iba podpora primรกrneho procesu, ale stรกly komplexnรฝ rozvoj celej firmy, aย tรฝm aj hฤพadanie ฤalลกรญch podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ by tomu mali napomรดcลฅ.
Vย rรกmci kolektรญvneho โkruhovรฉho rozhodovania oย synergiiโ oboch zloลพiek hodnotovรฉho reลฅazca sa zaฤala pouลพรญvaลฅ metรณda zvanรก โokopรกvanie koreลovโ [7]. Tento nรกzov sa prevzal zย japonskรฉho zรกhradnรญctva oznaฤujรบceho prรญpravnรฉ prรกce pred presadenรญm veฤพkรฉho stromu. Dva roky pred presadenรญm sa mu osekรกvajรบ vedฤพajลกie korene, aby ostal jedinรฝ hlavnรฝ aย strom bolo moลพnรฉ bez รบhony presadiลฅ. Vย praxi to znamenรก, ลพe pracovnรญk, ktorรฝ navrhuje nejakรบ zmenu, nรกpad aย podobne, musรญ najprv zรญskaลฅ podporu svojich najbliลพลกรญch spolupracovnรญkov. Skรบsenosti niektorรฝch vรฝznamnรฝch americkรฝch facility manaลพรฉrov zdรดrazลujรบ, ลพe nevyhnutnou, respektรญve ลพivotnou podmienkou ich fungovania je komunikรกcia (Longworth). Nedostatoฤnรก komunikรกcia alebo neporozumenie vedie ฤasto kย incidentom, ฤo facility manaลพรฉri musia odstrรกniลฅ.
Vย poslednom ฤase je najnovลกรญm trendom best-shore outsourcing [7]. Tรกto metรณda znamenรก presun ฤinnostรญ do oblastรญ sย niลพลกรญmi nรกkladmi na pracovnรฉ sily pri zachovanรญ kvality dodรกvanรฝch sluลพieb. Jedine touto cestou (riadenรฝm zniลพovanรญm nรกkladov) moลพno preลพiลฅ aย udrลพaลฅ si podiel na trhu vย oblasti poskytovania FM sluลพieb. Medzi oblasti best-shore outsourcing patrรญ napr. oblasลฅ vรฝchodnej Eurรณpy (Poฤพsko, Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Bielorusko). Prekรกลพky vย tรฝchto krajinรกch tvorรญ nedostatok technicky vzdelanรฝch ฤพudskรฝch zdrojov, nedostatok tzv. soft skills (skรบsenosti zย manaลพmentu, komunikรกcia so zรกkaznรญkom), nepripravenosลฅ ฤeliลฅ tlaku zo strany zรกkaznรญka, kultรบrne odliลกnosti.
Zย hฤพadiska vlastnรญckej formy je hlavne vย anglosaskom prostredรญ typickou formou obchodno-legislatรญvneho usporiadania poskytovateฤพov FM spoloฤnosลฅ sย ruฤenรญm obmedzenรฝm, organizovanรก jednoรบrovลovรฝm modelom riadenia, t. j. valnรฉmu zhromaลพdeniu je priamo podriadenรก rada riaditeฤพov (Board of Directors), ktorej predsedรก generรกlny riaditeฤพ (CEO). Vรญzie niektorรฝch vรฝznamnรฝch spoloฤnostรญ facility managamentu sa dajรบ vyjadriลฅ sฤพubom โWe deliver on our commitments so you can deliver on yoursโ, ktorรฝ vย preklade znamenรก โPoskytujeme sluลพby na zรกklade naลกich zรกvรคzkov tak, aby ste aj vy mohli dodรกvaลฅ na zรกklade vaลกich zรกvรคzkovโ [7].
ล pecifikรก facility managementu
Facility management mรก uย vybranรฝch poskytovateฤพov (zoznam IFMA CZ) celรฝ rad ลกpecifรญk, ktorรฉ ho odliลกujรบ najmรค od podnikovรฉho manaลพmentu klienta (Vyskoฤil, ล trup, 2007). Tรฝm najvรฝznamnejลกรญm ลกpecifikom je poznanie, ลพe nemoลพno analogicky porovnรกvaลฅ manaลพment klienta sย manaลพmentom poskytovateฤพa podpornรฝch ฤinnostรญ. Vย prรญpade facility managementu poskytovateฤพa podpornรฝch ฤinnostรญ totiลพ nejde oย komplexnรฉ ฤi celkovรฉ riadenie rozvojovรฉho procesu ako vย podniku, ale โibaโ oย uplatลovanie prvkov (poznatkov, nรกstrojov, postupov atฤ.) zย oblasti ลกpecializรกcie prรญsluลกnรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sa zรญskali praxou. Okrem toho mรก tento manaลพment znaฤnรฝ koordinaฤnรฝ aย kooperatรญvny charakter, ktorรฝ vychรกdza zย princรญpov spoluprรกce aย strategickej aliancie,ย spรกjajรบcich spoloฤnรฉ zรกujmy oย rozvoj alebo oย funkฤnosลฅ primรกrnej ฤinnosti. Rรดznorodosลฅ aktรฉrov aย ich zรกujmov na jednej strane vyลพaduje veฤพmi komplikovanรบ koordinรกciu ich aktivรญt, na druhej strane vytvรกra moลพnosti synergie aย zdruลพovania, kombinรกcie ich zdrojov aย kapacรญt. Aktรฉri synergie primรกrnej aย podpornej ฤinnosti majรบ znaฤnรฝ vplyv na procesy rozhodovania. Vรคฤลกinou vลกak majรบ rozdielne zรกujmy aย ciele, existujรบ medzi nimi konflikty, nedรดvera atฤ. Navyลกe rozvoj je danรฝ nielen spoloฤnรฝmi aktivitami, ale aj individuรกlnymi aย niekedy ลฅaลพko organizovanรฝmi aktivitami jednotlivรฝch aktรฉrov (ide oย zlyhanie na strane poskytovateฤพa).
Firmy medzi zamestnancami presadzujรบ podnikovรบ kultรบru vedรบcu kย vรญลฅazstvu (our winning culture) zaloลพenรบ na troch pilieroch: otvorenosti, รบprimnosti aย horlivosti. Toto motto podporuje naprรญklad dodrลพiavanie sprรกvnych zรกsad vystupovania prijatรฝch etickรฝm kรณdexom FM [7], ktorรฝ mรก za รบlohu rieลกiลฅ akรฉkoฤพvek podozrenie vo vnรบtri spoloฤnosti. ลฝiadosลฅ mรก za povinnosลฅ vzniesลฅ ktorรฝkoฤพvek zamestnanec. Napriek tomu mรดลพe prichรกdzaลฅ kย veฤพmi problematickej situรกcii, keฤ โvลกetci neลฅahajรบ za jeden povrazโ. Nevyhnutnosลฅ legitimizรกcie rozhodovacรญch procesov zo sociรกlยญnopolitickรฉho hฤพadiska je ฤalลกรญm ลกpecifikom facility managementu. To sa dรก dosiahnuลฅ buฤ participรกciou aktรฉrov na danรฝch procesoch, alebo poistenรญm. Facility management sa vyznaฤuje aj tรฝm, ลพe je veฤพmi ลฅaลพkรฉ aย problematickรฉ priznaลฅ mu podiel na efektรญvnosti alebo konkurencieschopnosti klienta.
Vรฝkonnosลฅ spoloฤnostรญ
Vย rรกmci niekoฤพkoroฤnรฉho vรฝskumu facility managementu vย zahraniฤรญ sa pouลพila metรณda zvanรก Maturity Profile [8], ktorรก umoลพnila hodnotiลฅ vรฝkonnosลฅ spoloฤnosti vyuลพรญvajรบcej FM na tej najvyลกลกej รบrovni podฤพa nasledujรบcich kritรฉriรญ: stratรฉgia, ลกtandardy aย politika, finanฤnรฉ plรกnovanie, ocenenie investรญciรญ, zavedenie sluลพieb, โdospelosลฅโ spoloฤnosti aย zaobchรกdzanie sย รบdajmi. Facility manaลพรฉr mรดลพe vyuลพรญvaลฅ tรบto metรณdu buฤ na svoje zlepลกenie, porovnรกvanie sย konkurenciou, alebo na benchmarking (Rafajloviฤ, 2008). Citovanรก metรณda vyuลพรญva รบdaje na vytvorenie indikรกtorov vรฝkonnosti, ktorรฉ indikujรบ celkovรบ vรฝkonnosลฅ spoloฤnosti.
Hlavnรฝ zรกmer โ porovnaลฅ svoju vรฝkonnosลฅ sย konkurenciou โ mรก zatiaฤพ dve hlavnรฉ prekรกลพky, ktorรฝmi sรบ:
- vรดฤพa poskytovateฤพa FM vymeniลฅ si รบdaje, osobitne citlivรฉ, pokiaฤพ ide oย stratรฉgiu spoloฤnosti ฤi mieru implementรกcie FM,
- miera objektivity poskytnutรฝch รบdajov aย informรกciรญ.
Dรดleลพitรฉ je, ลพe tรกto metรณda ukazuje tzv. โbest prakticeโ (najlepลกie rieลกenie), ako do spoloฤnostรญ zahrnรบลฅ novรฝ nรกstroj na zvรฝลกenie jej vรฝkonnosti prostrednรญctvom sprรกvy aย riadenia aktรญv aย podpornรฝch ฤinnostรญ zavedenรญm FM, ktorรฉho hlavnรฉ prรญnosy sรบ dnes akcionรกrom ฤi topmanaลพรฉrom dostatoฤne znรกme [9].
Strategickรฝm cieฤพom spoloฤnosti zaoberajรบcej sa podpornรฝmi procesmi je zaradiลฅ sa medzi nadpriemerne prosperujรบce stredoeurรณpske spoloฤnosti sย trvalรฝm rastom svojho zisku, trhovej hodnoty aย sย รบrovลou riadenia zodpovedajรบcou ลกtandardom Eร โ implementรกciou normy EN 15221 [10]. Hฤพadanie konkurencieschopnosti je cieฤพom zvolenej stratรฉgie podniku. Mรกlokto si vลกak uvedomuje, ลพe stratรฉgia firmy zameranรก na konkurencieschopnosลฅ, musรญ vย sebe zahลลaลฅ novรฉ poznanie, poznanie dรดslednรฉho oddelenia jadrovej ฤinnosti (core business) od podpornรฝch procesov. Tento proces sa odohrรกva na oboch stranรกch podnikateฤพskรฝch aktivรญt, aย to uย poskytovateฤพa tรฝchto ฤinnostรญ โ ide oย vรฝluฤnรฉ typy organizรกciรญ, aย na druhej strane uย klientov, t. j. firiem, ktorรฉ dรดsledne definovali podpornรฉ procesy vย podobe nakupovanรฝch sluลพieb (outsourcing), chcรบ osloviลฅ prรญsluลกnรฝch poskytovateฤพov, ktorรญ im za รบplatu aย vย poลพadovanej kvalite budรบ tieto sluลพby poskytovaลฅ. Tento model sa stal jadrom tvorby eurรณpskej normy, ktorรก definuje podpornรฉ ฤinnosti zย pohฤพadu ich ลกtruktรบry, zamerania, ale tieลพ zย pohฤพadu ich podmienok pri poskytovanรญ.
Sprรกva nehnuteฤพnostรญ
Vรฝznamnou zloลพkou pomerne rozsiahlej ฤinnosti vย odbore facility managementu je vรฝkon sprรกvy nehnuteฤพnรฉho majetku. Uลพ obsah tohto znaฤne rรดznorodรฉho spektra ฤinnostรญ vytvรกra oprรกvnenรฉ obavy zย prรญstupu realizรกcie, ktorรบ moลพno vย praxi vykonรกvaลฅ rozliฤnรฝmi spรดsobmi. Je to dรดsledok nedรกvnej doby, keฤ bola tรกto ฤinnosลฅ silne podcenenรก ฤi uลพ povrchne vykonanou รบdrลพbou alebo hlavneย ย pri obnove nehnuteฤพnรฉho majetku. Dรดsledky sรบ predmetom sรบฤasnรฉho rieลกenia,ย keฤ sa vytvรกrajรบ aj รบplne novรฉ sรบbory opatrenรญ, ktorรฉ moลพno prรกvom zaradiลฅ medzi systรฉmovรฉ alebo skรดr procesnรฉ. Silnรก podpora je danรก modernรฝmi prostriedkami vrรกtane prostriedkov argumentรกcie pri tvorbe finanฤnรฝch zdrojov, na druhej strane zย pohฤพadu overovania stratรฉgie facility managementu je podpornรฝm nรกstrojom, nazรฝvanรฝm modifikovanรฝ dynamickรฝ model (MDM), ktorรฝ zabezpeฤuje vplyvy modernizaฤnรฝch zรกsahov na starnรบce konลกtrukcie [11].
Benchmarking aย Kaizen
Prax rada pouลพรญva pojmy najmรค novรฝch metรณd, ktorรฉ priamo podporujรบ procesnรฉ riadenie, ale ฤasto ich nevie dostatoฤne vyuลพรญvaลฅ ako nรกstroj skutoฤnรฉho riadenia. Aj vย oblasti facility managementu sa volรก po dรดslednejลกom vyuลพitรญ metรณdy, ktorรก firme umoลพnรญ najmรค na zรกklade porovnania objektรญvnych aย merateฤพnรฝch kritรฉriรญ vย rรกmci referenฤnej skupiny implementovaลฅ vรฝsledky ลกetrenรญ do praxe tak, aby sa to priamo premietlo do nรกstrojov konkurencieschopnosti. Cieฤพ benchmarkingu je zrejmรฝ โ โvyvolaลฅ ฤinnosลฅ, ktorรก zavedie zlepลกenie aย tรฝm zvรฝลกi hodnotu podnikuโ. Tento prรญstupย vznikรก tam, kde uลพ funguje โatmosfรฉra zmenyโ alebo ฤalลกia metรณda zvanรก kaizen. Firma, ktorรก sa rozhodne pre aplikรกciu citovanej metรณdy, musรญ zaฤaลฅ dรดkladnou analรฝzou sรบฤasnรฉho stavu aย pochopenรญm vlastnรฝch procesov. Pritom sa pouลพรญva verifikรกcia pouลพรญvanรฝch postupov aย procesov, ich zavรกdzanie, ฤalej sprehฤพadnenie alebo novรฉ nastavenie nรกkladovรฝch ลกtruktรบr vrรกtane analรฝzy konkurencie.
Zรกver
Problematika facility managementu je eลกte stรกle relatรญvne neprebรกdanou oblasลฅou ekonomickรฉho vรฝskumu. Ak sa doterajลกie praktickรฉ poznatky sย uplatลovanรญm facility managementu dajรบ zhrnรบลฅ, potom sย konลกtatovanรญm, ลพe neexistuje jeho vลกeobecne platnรฉ uplatnenie. Formy jeho uplatnenia vย organizรกciรกch nemรดลพu byลฅ รบspeลกnรฉ, pokiaฤพ sa ฤพudia โ tak jednotlivci, ako aj kolektรญvy โ nezamerajรบ vย pravej chvรญli na tie sprรกvne skutoฤnosti. Cesta od funkฤnรฉho konceptu riadenia celej prevรกdzky ku kฤพรบฤovรฝm podrobnostiam podpornรฝch ฤinnostรญ je pre sรบฤasnรฝch manaลพรฉrov stรกle eลกte dlhรก. Musรญ sa preskรบmaลฅ celรฝ ลกirokรฝ sรบbor faktov aย myลกlienok, priฤom poฤet ich kombinรกciรญ mรดลพe byลฅ vย podstate nekoneฤnรฝ. Musia sa zvรกลพiลฅ rizikรก aย otรกzka ich podstรบpenia aย musรญ sa prejsลฅ vลกetkรฝmi okolnosลฅami, ktorรฉ sรบ pre riadenie podpornรฝch ฤinnostรญ dรดleลพitรฉ. Bude treba nรกjsลฅ zodpovedajรบcich ฤพudรญ, na ktorรฝch bude treba dozeraลฅ, aby prรกca bola ฤasovo zladenรก.
Ing. Vlastimil Karel Vyskoฤil, CSc.
Foto: Dano Veselskรฝ, Scagliola & Brakkee
Autor je odbornรฝm asistentom katedry manaลพmentu Podnikovohospodรกrskej fakulty Vysokej ลกkoly ekonomickej vย Prahe
Literatรบra
1. Vyskoฤil, V. K., ล trup, O.: Podpลฏrnรฉ procesy aย sniลพovรกnรญ reลพijnรญch nรกkladลฏ. (Facility management). Praha: Profesional Publishing, 2003.
2. Veber, J. aย kol.: Management. Zรกklady, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000.
3. Truneฤek, J.: Znalostnรญ podnik ve znalostnรญ spoleฤnosti. Praha: Profesional Publishing, 2003.
4. Jirรกsek, J. A.: Agenda pลรญลกtรญch let. Praha: Profesional Publishing, 2006.
5. Vรกgner, I.: Systรฉm managementu. Brno, Masarykova univerzita PF, 2006.
6. Bender, P.ย U.: Niternรฝ leadership. Praha: Management Press, 2004.
7. Viereckl, M.: Soustลeฤme se na svลฏj core business! In: FM news, 2003, ฤ. 1 (Praha).
8. Vyskoฤil, V. K.: Podstata ลรญzenรญ podpลฏrnรฝch procesลฏ. In: Acta Evida, 2006, ฤ. 46, s. 351 โ 363.
9. Kaplan, S. Roberti; Norton, P.ย David: Balanced Scorecard โ Strategickรฝ systรฉm mฤลenรญ vรฝkonnosti podniku. Praha: Management Press, 2002. 3. vyd.
10. Somorovรก, V.: Evropskรก norma facility management je na svฤte. In: FM news, 2006, ฤ. 3, s. 24 โ 25, ฤ. 4, s. 10โ11.
11. Beran, V., Dlask, P.: Podpora ลรญzenรญ FM dynamickรฝm modelem. Pลรญspฤvek na 2. MVK Vล E vย Praze. Praha: 2008.
12. Vysokรฉ ลกkoly na (euro)cestฤ kย inovacรญm managementu. In: Sbornรญk zย 2. mezinรกrodnรญ vฤdeckรฉ konference vย roce 2008: Oekononomica Vล E Praha: 2008, s. 14 โ 15, 24, 30.
13. Vyskoฤil, V. K.: Facility management vย synergii sย PPP. Praha: Nakladatelstvรญ Oeconomica Vล E, 2008. 19 s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.