Facility management โ€“ priestor kreativity spoloฤnostรญ poskytujรบcich sluลพby
Galรฉria(2)

Facility management โ€“ priestor kreativity spoloฤnostรญ poskytujรบcich sluลพby

Partneri sekcie:

Moลพnosti uplatnenia metรณdy facility managementu predstavujรบ vรฝznamnรฝ priestor pre riadenie podpornรฝch ฤinnostรญ na rovnakej kvalitatรญvnej รบrovni, ako sรบ ฤinnosti vย rรกmci hlavnรฉho predmetu podnikania. Oproti manaลพmentu hlavnรฉho predmetu ฤinnosti je prรญnosom facility managementu cielenรก โ€žposadnutosลฅโ€œย  vyuลพitรญm priestoru, nehnuteฤพnostรญ aย inventรกra vrรกtane zaistenia jeho kvality vย rรกmci pracovnรฉho prostredia aย oslobodenia manaลพmentu primรกrnej ฤinnosti od rozhodovania mnohรฝch operatรญvnych problรฉmov vย rรกmci podpornรฝch ฤinnostรญ. Vรฝsledkom zavedenia facility managementu nie sรบ iba รบspory reลพijnรฝch nรกkladov, ale zaistenie tรฝchto ฤinnostรญ zabezpeฤรญ aj vyลกลกiu vรฝkonnosลฅ aย zisk firmy vrรกtane jej konkurencieschopnosti.


Facility managementom oznaฤujeme ลกpecifickรฝ systรฉm podnikovรฉho riadenia, ktorรฝ vychรกdza zย Edisonovej myลกlienky: โ€žJa som vlastne len prรญลพivnรญk. Vstrebรกvam myลกlienky aย uvรกdzam ich do praxeโ€œ. Pejoratรญvne si ฤeskรฉ prostredie naลกlo porovnanie vย znรกmej detskej figรบrke sย rovnakรฝmi pรญsmenami: Ferdo Mravenec โ€“ prรกce vลกetkรฉho druhu (O. Sekora). Charizmatickรญ lรญdri vytvรกrajรบ integrรกciou dobovo dostupnรฝch รบspeลกnรฝch konceptov systรฉmov riadenie, ktorรฉ dokonale vyhovuje podmienkam ich podniku (Mlรกdkovรก).

Skรดr vรฝnimoฤne tรญto lรญdri [4] dokรกลพu vymyslieลฅ nieฤo novรฉ, prevratnรฉ, ako je to tam, kde priลกlo kย dรดslednรฉmu oddeleniu podpornรฝch procesov aย ich podriadenosti zjednocujรบcemu riadeniu vย rรกmci strategickej aliancie. Ich genialita spoฤรญva vย integrรกcii progresรญvnych postupov aย metรณd do takรฝch systรฉmov riadenia, ktorรฉ ich podnikom vyhovujรบ najlepลกie. Aย prรกve toto โ€žuลกitie na mieruโ€œ vytvรกra maximรกlny synergickรฝ efekt aย posรบva vรคฤลกinu podnikov kย vรญลฅazstvu na trhu (konkurencieschopnosลฅ) [5].

Vymedzenie facility managementu vย rรกmci procesnรฉho riadenia
Proces formovania facility managementu je nรกroฤnรฝ aย komplexnรฝ, takลพe moลพnosti jeho ovplyvลˆovania ฤi usmerลˆovania sa podobajรบ energii neredukovateฤพnรฝch komplexnostรญ sย motivujรบcimi prvkami synergie aย biologickรฝch procesov aย รบstrojenstva (Turan, 2007; Behe, inteligentnรญ design). Stretรกvame sa sย nรกzormi na facility management, ktorรฉho zรกsadnรฝm cieฤพom je vytvoriลฅ optimรกlne podmienky na vรฝkon hlavnรฉho predmetu podnikania (norma EN ฤŒSN 15221) vย tom najลกirลกom zmysle slova, bez relevantnej obsahovej aย terminologickej korekcie vrรกtane vรฝskumu. Zo skรบsenostรญ zย praxe je zatiaฤพ pochopiteฤพnejลกie pouลพรญvanie pojmu porovnรกvanie neลพ benchmarking (Rafajloviฤ, 2008) alebo vรฝskum. Vรฝskum facility managementu, ktorรฉho cieฤพom je zvรฝลกiลฅ vรฝkonnosลฅ firmy na zรกsade dokonalej sรบhry pracovnรฉho prostredia, procesov aย ฤพudรญ pracujรบcich vย organizรกcii [1], by mal odhaliลฅ zloลพitosลฅ strategickej aliancie primรกrnych aย podpornรฝch procesov, ktorรฉ nepredpokladajรบ neriadenie aย nรกhodu, ale strategickรฉ riadenie vย rรกmci znalostnรฉho podniku na podklade inteligentnรฉho plรกnu.

Facility management sa vyvรญja, nie je exaktnรฝ ako inรฉ vednรฉ odbory, aj keฤ jeho vรฝvoj postupuje rรฝchlo vpred. Znalosti aย praktickรฉ zruฤnosti sa vo facility managemente nemรดลพu nahradiลฅ, naopak, vzรกjomne sa dopฤบลˆajรบ. Doterajลกia malรก vyuลพiteฤพnosลฅ vedy vย odbore facility managementu je spรดsobenรก najmรค tรฝm, ลพe pri riadenรญ podpornรฝch ฤinnostรญ je veฤพa premennรฝch aย prevaลพuje okamลพitรก reakcia na mimoriadne vzniknutรฉ situรกcie tรฝch hรฝbateฤพov, ktorรญ majรบ dostatoฤnรบ prax aย rokmi preverenรฉ skรบsenosti (Viereckel, Ryjรกฤkovรก, 2007). Facility management hฤพadรก systรฉm, ktorรฝ vyuลพรญva organizovanรฉ znalosti aย bude predstavovaลฅ zรกklad, ktorรฝ vyrastรก zย celรฉho radu vednรฝch odborov. Vรฝznamnรฝ vplyv na jeho formovanie ako vedeckej disciplรญny je danรฝ โ€žลกtruktรบrou, ktorรก nasleduje stratรฉgiuโ€œ (Souฤek, 2006).

Podnikovรฉ riadenie smeruje zย funkฤnej generรกcie kย manaลพmentu vedomostรญ, teda facility management ako poskytovateฤพ podpornรฝch ฤinnostรญ mรดลพe byลฅ charakterizovanรฝ ako manaลพment, ktorรฝ vย sebe okrem odbornej spรดsobilosti jednotlivรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ implementuje procesy , ako sรบ napr.:

  • podnikateฤพskรฝ zรกmer,
  • finanฤnรฉ plรกnovanie,
  • plรกny krรญzovรฉho manaลพmentu,
  • organizovanie ฤinnostรญ aย zmeny vย usporiadanรญ vnรบtornรฉho prostredia,
  • vedenie pracovnรญkov,
  • kontrolu aย riadenie ฤinnostรญ pracovnรญkov vย organizรกcii,
  • synergiu primรกrnych aย podpornรฝch ฤinnostรญ vย podnikovom prostredรญ.

Obsah poskytovanรฝch sluลพieb aย ich metรณdy
Do obsahu sluลพieb poskytovanรฝch facility managementom patrรญ vลพdy to, ฤo posรบdi manaลพment podniku budรบceho klienta ako ฤinnosลฅ, ktorรก sa bude outsourcovaลฅ. Cieฤพom je tรบto ฤinnosลฅ zaistiลฅ ฤo najefektรญvnejลกie, aby optimรกlne podporovala priยญmรกrnu ฤinnosลฅ spoloฤnosti. Facility manaลพรฉr vลกak musรญ pochopiลฅ vลกetky primรกrne procesy aย snaลพiลฅ sa nรกjsลฅ pre ne ฤo najefektรญvnejลกiu podporu aย zlepลกenie sรบฤasnรฉho stavu. Cieฤพom preto nie je iba podpora primรกrneho procesu, ale stรกly komplexnรฝ rozvoj celej firmy, aย tรฝm aj hฤพadanie ฤalลกรญch podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ by tomu mali napomรดcลฅ.

Vย rรกmci kolektรญvneho โ€žkruhovรฉho rozhodovania oย synergiiโ€œ oboch zloลพiek hodnotovรฉho reลฅazca sa zaฤala pouลพรญvaลฅ metรณda zvanรก โ€žokopรกvanie koreลˆovโ€œ [7]. Tento nรกzov sa prevzal zย japonskรฉho zรกhradnรญctva oznaฤujรบceho prรญpravnรฉ prรกce pred presadenรญm veฤพkรฉho stromu. Dva roky pred presadenรญm sa mu osekรกvajรบ vedฤพajลกie korene, aby ostal jedinรฝ hlavnรฝ aย strom bolo moลพnรฉ bez รบhony presadiลฅ. Vย praxi to znamenรก, ลพe pracovnรญk, ktorรฝ navrhuje nejakรบ zmenu, nรกpad aย podobne, musรญ najprv zรญskaลฅ podporu svojich najbliลพลกรญch spolupracovnรญkov. Skรบsenosti niektorรฝch vรฝznamnรฝch americkรฝch facility manaลพรฉrov zdรดrazลˆujรบ, ลพe nevyhnutnou, respektรญve ลพivotnou podmienkou ich fungovania je komunikรกcia (Longworth). Nedostatoฤnรก komunikรกcia alebo neporozumenie vedie ฤasto kย incidentom, ฤo facility manaลพรฉri musia odstrรกniลฅ.

Vย poslednom ฤase je najnovลกรญm trendom best-shore outsourcing [7]. Tรกto metรณda znamenรก presun ฤinnostรญ do oblastรญ sย niลพลกรญmi nรกkladmi na pracovnรฉ sily pri zachovanรญ kvality dodรกvanรฝch sluลพieb. Jedine touto cestou (riadenรฝm zniลพovanรญm nรกkladov) moลพno preลพiลฅ aย udrลพaลฅ si podiel na trhu vย oblasti poskytovania FM sluลพieb. Medzi oblasti best-shore outsourcing patrรญ napr. oblasลฅ vรฝchodnej Eurรณpy (Poฤพsko, Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Bielorusko). Prekรกลพky vย tรฝchto krajinรกch tvorรญ nedostatok technicky vzdelanรฝch ฤพudskรฝch zdrojov, nedostatok tzv. soft skills (skรบsenosti zย manaลพmentu, komunikรกcia so zรกkaznรญkom), nepripravenosลฅ ฤeliลฅ tlaku zo strany zรกkaznรญka, kultรบrne odliลกnosti.

Zย hฤพadiska vlastnรญckej formy je hlavne vย anglosaskom prostredรญ typickou formou obchodno-legislatรญvneho usporiadania poskytovateฤพov FM spoloฤnosลฅ sย ruฤenรญm obmedzenรฝm, organizovanรก jednoรบrovลˆovรฝm modelom riadenia, t. j. valnรฉmu zhromaลพdeniu je priamo podriadenรก rada riaditeฤพov (Board of Directors), ktorej predsedรก generรกlny riaditeฤพ (CEO). Vรญzie niektorรฝch vรฝznamnรฝch spoloฤnostรญ facility managamentu sa dajรบ vyjadriลฅ sฤพubom โ€žWe deliver on our commitments so you can deliver on yoursโ€, ktorรฝ vย preklade znamenรก โ€žPoskytujeme sluลพby na zรกklade naลกich zรกvรคzkov tak, aby ste aj vy mohli dodรกvaลฅ na zรกklade vaลกich zรกvรคzkovโ€ [7].

ล pecifikรก facility managementu
Facility management mรก uย vybranรฝch poskytovateฤพov (zoznam IFMA CZ) celรฝ rad ลกpecifรญk, ktorรฉ ho odliลกujรบ najmรค od podnikovรฉho manaลพmentu klienta (Vyskoฤil, ล trup, 2007). Tรฝm najvรฝznamnejลกรญm ลกpecifikom je poznanie, ลพe nemoลพno analogicky porovnรกvaลฅ manaลพment klienta sย manaลพmentom poskytovateฤพa podpornรฝch ฤinnostรญ. Vย prรญpade facility managementu poskytovateฤพa podpornรฝch ฤinnostรญ totiลพ nejde oย komplexnรฉ ฤi celkovรฉ riadenie rozvojovรฉho procesu ako vย podniku, ale โ€žibaโ€œ oย uplatลˆovanie prvkov (poznatkov, nรกstrojov, postupov atฤ.) zย oblasti ลกpecializรกcie prรญsluลกnรฝch podpornรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sa zรญskali praxou. Okrem toho mรก tento manaลพment znaฤnรฝ koordinaฤnรฝ aย kooperatรญvny charakter, ktorรฝ vychรกdza zย princรญpov spoluprรกce aย strategickej aliancie,ย  spรกjajรบcich spoloฤnรฉ zรกujmy oย rozvoj alebo oย funkฤnosลฅ primรกrnej ฤinnosti. Rรดznorodosลฅ aktรฉrov aย ich zรกujmov na jednej strane vyลพaduje veฤพmi komplikovanรบ koordinรกciu ich aktivรญt, na druhej strane vytvรกra moลพnosti synergie aย zdruลพovania, kombinรกcie ich zdrojov aย kapacรญt. Aktรฉri synergie primรกrnej aย podpornej ฤinnosti majรบ znaฤnรฝ vplyv na procesy rozhodovania. Vรคฤลกinou vลกak majรบ rozdielne zรกujmy aย ciele, existujรบ medzi nimi konflikty, nedรดvera atฤ. Navyลกe rozvoj je danรฝ nielen spoloฤnรฝmi aktivitami, ale aj individuรกlnymi aย niekedy ลฅaลพko organizovanรฝmi aktivitami jednotlivรฝch aktรฉrov (ide oย zlyhanie na strane poskytovateฤพa).

Firmy medzi zamestnancami presadzujรบ podnikovรบ kultรบru vedรบcu kย vรญลฅazstvu (our winning culture) zaloลพenรบ na troch pilieroch: otvorenosti, รบprimnosti aย horlivosti. Toto motto podporuje naprรญklad dodrลพiavanie sprรกvnych zรกsad vystupovania prijatรฝch etickรฝm kรณdexom FM [7], ktorรฝ mรก za รบlohu rieลกiลฅ akรฉkoฤพvek podozrenie vo vnรบtri spoloฤnosti. ลฝiadosลฅ mรก za povinnosลฅ vzniesลฅ ktorรฝkoฤพvek zamestnanec. Napriek tomu mรดลพe prichรกdzaลฅ kย veฤพmi problematickej situรกcii, keฤ โ€žvลกetci neลฅahajรบ za jeden povrazโ€œ. Nevyhnutnosลฅ legitimizรกcie rozhodovacรญch procesov zo sociรกlยญnopolitickรฉho hฤพadiska je ฤalลกรญm ลกpecifikom facility managementu. To sa dรก dosiahnuลฅ buฤ participรกciou aktรฉrov na danรฝch procesoch, alebo poistenรญm. Facility management sa vyznaฤuje aj tรฝm, ลพe je veฤพmi ลฅaลพkรฉ aย problematickรฉ priznaลฅ mu podiel na efektรญvnosti alebo konkurencieschopnosti klienta.

Vรฝkonnosลฅ spoloฤnostรญ

Vย rรกmci niekoฤพkoroฤnรฉho vรฝskumu facility managementu vย zahraniฤรญ sa pouลพila metรณda zvanรก Maturity Profile [8], ktorรก umoลพnila hodnotiลฅ vรฝkonnosลฅ spoloฤnosti vyuลพรญvajรบcej FM na tej najvyลกลกej รบrovni podฤพa nasledujรบcich kritรฉriรญ: stratรฉgia, ลกtandardy aย politika, finanฤnรฉ plรกnovanie, ocenenie investรญciรญ, zavedenie sluลพieb, โ€ždospelosลฅโ€œ spoloฤnosti aย zaobchรกdzanie sย รบdajmi. Facility manaลพรฉr mรดลพe vyuลพรญvaลฅ tรบto metรณdu buฤ na svoje zlepลกenie, porovnรกvanie sย konkurenciou, alebo na benchmarking (Rafajloviฤ, 2008). Citovanรก metรณda vyuลพรญva รบdaje na vytvorenie indikรกtorov vรฝkonnosti, ktorรฉ indikujรบ celkovรบ vรฝkonnosลฅ spoloฤnosti.

Hlavnรฝ zรกmer โ€“ porovnaลฅ svoju vรฝkonnosลฅ sย konkurenciou โ€“ mรก zatiaฤพ dve hlavnรฉ prekรกลพky, ktorรฝmi sรบ:

  • vรดฤพa poskytovateฤพa FM vymeniลฅ si รบdaje, osobitne citlivรฉ, pokiaฤพ ide oย stratรฉgiu spoloฤnosti ฤi mieru implementรกcie FM,
  • miera objektivity poskytnutรฝch รบdajov aย informรกciรญ.

Dรดleลพitรฉ je, ลพe tรกto metรณda ukazuje tzv. โ€žbest prakticeโ€œ (najlepลกie rieลกenie), ako do spoloฤnostรญ zahrnรบลฅ novรฝ nรกstroj na zvรฝลกenie jej vรฝkonnosti prostrednรญctvom sprรกvy aย riadenia aktรญv aย podpornรฝch ฤinnostรญ zavedenรญm FM, ktorรฉho hlavnรฉ prรญnosy sรบ dnes akcionรกrom ฤi topmanaลพรฉrom dostatoฤne znรกme [9].

Strategickรฝm cieฤพom spoloฤnosti zaoberajรบcej sa podpornรฝmi procesmi je zaradiลฅ sa medzi nadpriemerne prosperujรบce stredoeurรณpske spoloฤnosti sย trvalรฝm rastom svojho zisku, trhovej hodnoty aย sย รบrovลˆou riadenia zodpovedajรบcou ลกtandardom Eรš โ€“ implementรกciou normy EN 15221 [10]. Hฤพadanie konkurencieschopnosti je cieฤพom zvolenej stratรฉgie podniku. Mรกlokto si vลกak uvedomuje, ลพe stratรฉgia firmy zameranรก na konkurencieschopnosลฅ, musรญ vย sebe zahล•ลˆaลฅ novรฉ poznanie, poznanie dรดslednรฉho oddelenia jadrovej ฤinnosti (core business) od podpornรฝch procesov. Tento proces sa odohrรกva na oboch stranรกch podnikateฤพskรฝch aktivรญt, aย to uย poskytovateฤพa tรฝchto ฤinnostรญ โ€“ ide oย vรฝluฤnรฉ typy organizรกciรญ, aย na druhej strane uย klientov, t. j. firiem, ktorรฉ dรดsledne definovali podpornรฉ procesy vย podobe nakupovanรฝch sluลพieb (outsourcing), chcรบ osloviลฅ prรญsluลกnรฝch poskytovateฤพov, ktorรญ im za รบplatu aย vย poลพadovanej kvalite budรบ tieto sluลพby poskytovaลฅ. Tento model sa stal jadrom tvorby eurรณpskej normy, ktorรก definuje podpornรฉ ฤinnosti zย pohฤพadu ich ลกtruktรบry, zamerania, ale tieลพ zย pohฤพadu ich podmienok pri poskytovanรญ.

Sprรกva nehnuteฤพnostรญ
Vรฝznamnou zloลพkou pomerne rozsiahlej ฤinnosti vย odbore facility managementu je vรฝkon sprรกvy nehnuteฤพnรฉho majetku. Uลพ obsah tohto znaฤne rรดznorodรฉho spektra ฤinnostรญ vytvรกra oprรกvnenรฉ obavy zย prรญstupu realizรกcie, ktorรบ moลพno vย praxi vykonรกvaลฅ rozliฤnรฝmi spรดsobmi. Je to dรดsledok nedรกvnej doby, keฤ bola tรกto ฤinnosลฅ silne podcenenรก ฤi uลพ povrchne vykonanou รบdrลพbou alebo hlavneย ย  pri obnove nehnuteฤพnรฉho majetku. Dรดsledky sรบ predmetom sรบฤasnรฉho rieลกenia,ย  keฤ sa vytvรกrajรบ aj รบplne novรฉ sรบbory opatrenรญ, ktorรฉ moลพno prรกvom zaradiลฅ medzi systรฉmovรฉ alebo skรดr procesnรฉ. Silnรก podpora je danรก modernรฝmi prostriedkami vrรกtane prostriedkov argumentรกcie pri tvorbe finanฤnรฝch zdrojov, na druhej strane zย pohฤพadu overovania stratรฉgie facility managementu je podpornรฝm nรกstrojom, nazรฝvanรฝm modifikovanรฝ dynamickรฝ model (MDM), ktorรฝ zabezpeฤuje vplyvy modernizaฤnรฝch zรกsahov na starnรบce konลกtrukcie [11].

Benchmarking aย Kaizen
Prax rada pouลพรญva pojmy najmรค novรฝch metรณd, ktorรฉ priamo podporujรบ procesnรฉ riadenie, ale ฤasto ich nevie dostatoฤne vyuลพรญvaลฅ ako nรกstroj skutoฤnรฉho riadenia. Aj vย oblasti facility managementu sa volรก po dรดslednejลกom vyuลพitรญ metรณdy, ktorรก firme umoลพnรญ najmรค na zรกklade porovnania objektรญvnych aย merateฤพnรฝch kritรฉriรญ vย rรกmci referenฤnej skupiny implementovaลฅ vรฝsledky ลกetrenรญ do praxe tak, aby sa to priamo premietlo do nรกstrojov konkurencieschopnosti. Cieฤพ benchmarkingu je zrejmรฝ โ€“ โ€žvyvolaลฅ ฤinnosลฅ, ktorรก zavedie zlepลกenie aย tรฝm zvรฝลกi hodnotu podnikuโ€œ. Tento prรญstupย  vznikรก tam, kde uลพ funguje โ€žatmosfรฉra zmenyโ€œ alebo ฤalลกia metรณda zvanรก kaizen. Firma, ktorรก sa rozhodne pre aplikรกciu citovanej metรณdy, musรญ zaฤaลฅ dรดkladnou analรฝzou sรบฤasnรฉho stavu aย pochopenรญm vlastnรฝch procesov. Pritom sa pouลพรญva verifikรกcia pouลพรญvanรฝch postupov aย procesov, ich zavรกdzanie, ฤalej sprehฤพadnenie alebo novรฉ nastavenie nรกkladovรฝch ลกtruktรบr vrรกtane analรฝzy konkurencie.

Zรกver
Problematika facility managementu je eลกte stรกle relatรญvne neprebรกdanou oblasลฅou ekonomickรฉho vรฝskumu. Ak sa doterajลกie praktickรฉ poznatky sย uplatลˆovanรญm facility managementu dajรบ zhrnรบลฅ, potom sย konลกtatovanรญm, ลพe neexistuje jeho vลกeobecne platnรฉ uplatnenie. Formy jeho uplatnenia vย organizรกciรกch nemรดลพu byลฅ รบspeลกnรฉ, pokiaฤพ sa ฤพudia โ€“ tak jednotlivci, ako aj kolektรญvy โ€“ nezamerajรบ vย pravej chvรญli na tie sprรกvne skutoฤnosti. Cesta od funkฤnรฉho konceptu riadenia celej prevรกdzky ku kฤพรบฤovรฝm podrobnostiam podpornรฝch ฤinnostรญ je pre sรบฤasnรฝch manaลพรฉrov stรกle eลกte dlhรก. Musรญ sa preskรบmaลฅ celรฝ ลกirokรฝ sรบbor faktov aย myลกlienok, priฤom poฤet ich kombinรกciรญ mรดลพe byลฅ vย podstate nekoneฤnรฝ. Musia sa zvรกลพiลฅ rizikรก aย otรกzka ich podstรบpenia aย musรญ sa prejsลฅ vลกetkรฝmi okolnosลฅami, ktorรฉ sรบ pre riadenie podpornรฝch ฤinnostรญ dรดleลพitรฉ. Bude treba nรกjsลฅ zodpovedajรบcich ฤพudรญ, na ktorรฝch bude treba dozeraลฅ, aby prรกca bola ฤasovo zladenรก.

Ing. Vlastimil Karel Vyskoฤil, CSc.
Foto: Dano Veselskรฝ, Scagliola & Brakkee

Autor je odbornรฝm asistentom katedry manaลพmentu Podnikovohospodรกrskej fakulty Vysokej ลกkoly ekonomickej vย Prahe

Literatรบra
1. Vyskoฤil, V. K., ล trup, O.: Podpลฏrnรฉ procesy aย sniลพovรกnรญ reลพijnรญch nรกkladลฏ. (Facility management). Praha: Profesional Publishing, 2003.
2. Veber, J. aย kol.: Management. Zรกklady, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000.
3. Truneฤek, J.: Znalostnรญ podnik ve znalostnรญ spoleฤnosti. Praha: Profesional Publishing, 2003.
4. Jirรกsek, J. A.: Agenda pล™รญลกtรญch let. Praha: Profesional Publishing, 2006.
5. Vรกgner, I.: Systรฉm managementu. Brno, Masarykova univerzita PF, 2006.
6. Bender, P.ย U.: Niternรฝ leadership. Praha: Management Press, 2004.
7. Viereckl, M.: Soustล™eฤme se na svลฏj core business! In: FM news, 2003, ฤ. 1 (Praha).
8. Vyskoฤil, V. K.: Podstata ล™รญzenรญ podpลฏrnรฝch procesลฏ. In: Acta Evida, 2006, ฤ. 46, s. 351 โ€“ 363.
9. Kaplan, S. Roberti; Norton, P.ย David: Balanced Scorecard โ€“ Strategickรฝ systรฉm mฤ›ล™enรญ vรฝkonnosti podniku. Praha: Management Press, 2002. 3. vyd.
10. Somorovรก, V.: Evropskรก norma facility management je na svฤ›te. In: FM news, 2006, ฤ. 3, s. 24 โ€“ 25, ฤ. 4, s. 10โ€“11.
11. Beran, V., Dlask, P.: Podpora ล™รญzenรญ FM dynamickรฝm modelem. Pล™รญspฤ›vek na 2. MVK Vล E vย Praze. Praha: 2008.
12. Vysokรฉ ลกkoly na (euro)cestฤ› kย inovacรญm managementu. In: Sbornรญk zย 2. mezinรกrodnรญ vฤ›deckรฉ konference vย roce 2008: Oekononomica Vล E Praha: 2008, s. 14 โ€“ 15, 24, 30.
13. Vyskoฤil, V. K.: Facility management vย synergii sย PPP. Praha: Nakladatelstvรญ Oeconomica Vล E, 2008. 19 s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.