FM DNES: efektívnosť, udržateľnosť a technológie

Facility management (FM) prechádza významnými zmenami, ktoré formujú jeho budúcnosť. Odborníkov z popredných spoločností sme sa opýtali na kľúčové trendy, významné technologické inovácie či prechod na zelené a energeticky efektívne riešenia, ktoré reagujú na klimatickú krízu.

Ak porovnáte facility management v čase, keď ste začínali, s tým, kde je dnes, v čom sa zmenili požiadavky developerov či užívateľov budov? Aké technologické alebo procesné inovácie považujete za kľúčové pre tento posun?

M. Belan, STRABAG Property and Facility services: Tak ako ostatné sféry, facility management tiež prešiel za posledných 15 rokov mnohými zmenami a aj tu je badateľný značný technologický pokrok. Nastavenie je jednoznačné – užívateľ budovy sa venuje svojmu tzv. core businessu, o ostatné sa stará správca – facility spoločnosť. Hlavný pokrok sme dosiahli tým, že sme zjednodušili všetky procesy v oblasti údržby pomocou podporných CAFM systémov, bez ktorých si to dnes už nedokážeme predstaviť. Sofistikované helpdesky a k tomu moderné dispečingy nám dnes pomáhajú reagovať včas, transparentne a so zachovaním informácií dôležitých pre budúce potreby klientov.ň

L. Horyl, Danube Facility Services: Keď to chceme porovnávať v dlhšom časovom horizonte, v prvom rade je oveľa väčšia objednávka na transparentnosť všetkých činností týkajúcich sa prevádzky budov. Je to spôsobené tým, že pomer pevná zložka nájmu vs. pohyblivá zložka sa postupne preklápa na stranu pohyblivej zložky. To znamená, že pre developera je takisto dôležité ponúknuť nielen atraktívnu polohu a cenu za 1 m², ale aj atraktívne služby. Nemusí to byť len o najnižšej cene, ale o pomere cena – kvalita – inovatívnosť. Dodávateľ FM služieb musí byť pripravený na to, aby dokázal obhájiť každý z týchto atribútov. Pokrok v IT technológiách neobchádza ani FM a nástroje ako BIM model či progres AI prinášajú nespochybniteľne vyšší štandard do užívateľských hodnôt budov a aj do úrovne poskytovaných služieb.

J. Janda, CBRE: Do sveta facility managementu, resp. do služieb, ktoré súvisia s touto oblasťou, som vstúpil približne v roku 2004. Ak to veľmi zjednoduším, tak vývoj FM prešiel míľovými krokmi vpred.
Samotný developer a investor má iné ciele, nároky a požiadavky, ktoré reflektujú potreby koncovej skupiny užívateľov, a líši sa to pri komerčných nehnuteľnostiach a napríklad nekomerčných, rezidenčných. Rozdiely vidno aj v jednotlivých oblastiach priemyslu, iné je to v priemyselnej výrobe, iné v logistike, samozrejme, iné pri kancelárskych budovách.

Ruka v ruke s výstavbou a novými trendmi ide, samozrejme, aj samotný facility mangement. Naša spoločnosť sa venuje rôznym štúdiám a analýzam a jedným z výstupov je akási pomyselná časová os vývoja samotného FM, ktorá odzrkadľuje minulosť a prítomnosť. Áno, pravda je, že nie všetky spomenuté oblasti sa vyvíjali rovnako v každej krajine či regióne, ale rámcovo by sme to mohli považovať za pekný príklad toho, kde sa aktivity FM a súvisiace technológie nachádzajú.
Tak, ako sa vyvíjali oblasti, ktorým sa FM a typický poskytovateľ súvisiacich služieb venuje, tak sa vyvíja aj technológia a samotná technika, ktorú používame na kvalitné riadenie procesov a samotných FM služieb.

Len kvalitný a správne motivovaný personál dokáže dodať skvelú
službu. Dominik Marec, TSc Group

T. Káčer, BK: Výrazne sa zvýšila komplexnosť úloh. Na úplnom začiatku boli bežné zadania, napríklad výmena žiariviek či zákonne požadované revízie a odborné skúšky. V priebehu rokov sme dospeli k poznaniu, že facility management spoločnosti poskytujúcej služby pre nadnárodných klientov spočíva v komplexných návrhoch energetickej optimalizácie budov. Predkladáme konkrétne riešenia a navrhujeme návratnosť v rámci úspor energií; zabezpečujeme aj drobnú údržbu a zúčastňujeme sa rôznych investičných akcií súvisiacich s prestavbou nehnuteľností s cieľom zvýšiť ich hodnotu. Poskytujeme podporu v prípade ich predaja a nechýbajú ani služby, ktoré vlastne ani nie sú predmetom technickej správy budov – ide napríklad o podporu pri sťahovaní, prípadne výber špecializovaných dodávateľov.

T. Korpáš, ENGIE: Požiadavky developerov a užívateľov zostávajú v čase takmer nemenné. Stále dominuje požiadavka získať kvalitnú službu za čo najnižšiu cenu. Mierne sa zmenil celkový náhľad na facility management. Jednoduchú údržbu z minulosti nahradili komplexné služby, ktoré zahŕňajú prebratie zodpovednosti za celkovú prevádzku objektov, poradenstvo, lízing, efektívne riadenie zariadení a v poslednom období aj za energetiku. Technologický pokrok sa za posledných 15 rokov výrazne zmenil. Štandardom v tejto oblasti je napredovanie digitalizácie a automatizácie. Uplatňuje a využíva sa stále viac digitálnych nástrojov, ktoré zbierajú dáta z realizovaných služieb na objektoch a zariadeniach a vyhodnocujú energetické aj prevádzkové ukazovatele.

M. Krivčík, Atalian: Z pohľadu developerov a užívateľov budov sa ich vzťah a očakávania smerom k facility managementu zmenili vo viacerých ohľadoch. Okolo roku 2015, keď som do oblasti FM vstúpil, rezonovala agenda okolo noriem ISO, avšak dnes sú aktuálne témy komplexných certifikácií budov v rámci LEED, BREAM, WELL. Vtedy sa o trvalej udržateľnosti a ekológii začínalo hovoriť, no dnes je to samozrejmosť a konkurenčná výhoda. Firmy majú často formálne pozície manažérov agendy udržateľnosti alebo externých konzultantov. Pojmy ako BIM sme v FM nepoznali, pričom v súčasnosti máme už reálne spracované budovy v BIM a voláme po prepojení CAFM (CMMS) a BIM. FM má ambíciu byť súčasťou nielen stavebnej realizácie, ale pokiaľ možno, zasahovať už aj do vytvárania architektonických riešení a projektov s cieľom efektívnej správy plánovanej budovy. Koncept ESG ešte nebol na svete. Čo sa, naopak, nezmenilo, je to, že FM je a stále bude v prvom rade služba odborníka pre užívateľa budovy akéhokoľvek typu. Je to plnohodnotné remeslo, ktoré je stále nedocenené a stále sa napriek rôznym iniciatívam odbornej obce nevyučuje ako samostatný odbor na stredných a ani vysokých školách. FM prechádza emancipáciou.

D. Marec, TSC Cleaning: Začínal som v oblasti FM v roku 2010 a rozdiel oproti dnešku vnímam ako zásadný. Povedomie zodpovedných manažérov za správu budov, prípadne majiteľov, ako aj komerčných užívateľov objektov je výrazne vyššie v tom, ako sa majú profesionálne služby poskytovať. Vedia, čo majú očakávať a aký to má prínos. V opačnom prípade sa môžu pokojne obrátiť na profesionálnych poskytovateľov, prípadne na Slovenskú asociáciu facility managementu (SAFM), v rámci ktorej sa aj my snažíme zvyšovať povedomie o tejto oblasti a jej výhodách. Na základe toho môžu jednak zvyšovať kvalitu prostredia pre svojich zamestnancov, ale hlavne venovať sa svojmu core businessu. Samozrejme, že vo väčšine prípadov nejde iba o služby upratovania, ako to bolo v minulosti, ale o viacero poskytovaných služieb. Integrovaný FM má tiež pozitívny ekonomický vplyv na výšku nákladov, plánovanie CAPEX/OPEX výdavkov, to predstavuje dnes už základ, bežný štandard (alebo by mal byť). Dnes sú očakávania výrazne vyššie, samozrejme, trendy reflektujú požiadavky, sú poháňané hlavne inováciami ako autonómne technológie, rastúcim povedomím o udržateľnosti využívaním umelej inteligencie a neustále sa zvyšujúcimi očakávaniami na kvalitu a komfort služieb.

M. März, Okin Facility: Vo facility managemente sa pohybujem už 20 rokov a za toto obdobie prešiel určite významnými zmenami, ktoré sa logicky odrážajú vo vývoji a využití technológií. Zvyšujú sa požiadavky na trvalú udržateľnosť budov i požiadavky na užívateľský komfort všeobecne. Podľa môjho názoru pri porovnaní FM „včera a dnes“ možno zásadné zmeny a rozvoj vidieť v niekoľkých oblastiach. Predovšetkým je to v požiadavkách developerov, majiteľov i samotných používateľov budov. Oveľa väčší význam má efektívnosť pri správe budov s cieľom minimalizácie nákladov na ich prevádzku. Je dnes už samozrejmosťou a (naši) klienti očakávajú, že im moderný FM prinesie riešenie vo forme zníženia celkových nákladov, a to nielen na údržbu, ale aj napríklad na spotrebu elektrickej energie. Do popredia sa dostávajú zelené a inteligentné budovy, ktoré sú už pri výstavbe alebo dodatočne osadzované šikovnými technológiami na báze IoT, umožňujúcimi monitoring a zber dát o fungovaní budovy v reálnom čase. Internet vecí (IoT), automatizácia procesov a umelá inteligencia sú dnes pojmy, bez ktorých sa moderné FM nezaobíde.

Aké hlavné trendy a zmeny vo vývoji trhu facility managementu očakávate v najbližších rokoch? Ako plánujete na tieto zmeny reagovať?

M. Belan, STRABAG Property and Facility services: Do tohto biznisu neustále prichádzajú nové technológie, zjednodušuje a zlepšuje sa orientácia. Digitálne spracovanie priestorov budov a jednotlivých technológií v nich je nevyhnutnosťou pre užívateľa priestorov i prevádzkovateľa nehnuteľnosti. Nám ako prevádzkovateľovi to dáva možnosť lepšie reagovať, resp. zasiahnuť v prípade havárií, opráv, ale aj v plánovaní údržby, výkonov odborných prehliadok a odborných skúšok na jednotlivých vyhradených technických zariadeniach. Samozrejme, stále opakujeme, že v našom odvetví zostáva ľudská práca nenahraditeľným faktorom, a preto musí byť výchova a vzdelávanie nových odborníkov tým najdôležitejším trendom.

Zdroj: CBRE

l. Horyl, Danube Facility Services: Pokrok technologických inovácií bude mať za následok elimináciu množstva fyzickej práce a zároveň zmenu požiadaviek na znalostnú úroveň pracovníkov. Spomeniem ešte jeden trend, tým je snaha integrovať jednotlivé investičné činnosti do jedného celku. Ide o zlúčenie doteraz oddelených aktivít – od projekcie cez realizáciu, technickú správu, administratívnu správu (property management) po účtovníctvo – do komplexnej správy nehnuteľností. Výsledkom má byť zjednodušenie komunikácie, a to medzi profesistami, ale hlavne smerom ku klientom, ako aj odstránenie duplicitných činností, čo v konečnom súčte bude znamenať zjednodušenie procesu správy nehnuteľností a povedie k zníženiu nákladov spojených s prevádzkou budov. V takejto komplexnosti sa ukazuje budúcnosť facility managementu. Pokiaľ chcete zostať v hre, bude dôležitý výber zamestnancov a ich neustále vzdelávanie.

Predpokladáme, že sa bude stále viac využívať digitalizácia, automatizácia a diaľkový dohľad nad budovami. Tomáš Korpáš, ENGIE

J. Janda, CBRE: Ako prvá človeku napadne AI, teda umelá inteligencia. Toto je oblasť, ktorá napreduje taktiež míľovými krokmi, a očakávania sú zjavne veľké. Našťastie, samotný FM a súvisiace služby sú a ešte určite dlho budú o ľuďoch. Preto v krátkom a strednodobom horizonte bude pravdepodobne hlavným trendom pokračovanie v digitalizácii a automatizácii procesov. Je to niečo, čo v našich podmienkach mierne zaostáva, neustále sa stretávame s procesmi, ktoré si vyžadujú manuálny zásah a ruku facility manažéra a jeho tímu. Uvediem príklad: predstavme si štandardnú budovu postavenú niekedy koncom 90. a začiatkom nultých rokov, bez výraznej modernizácie technológií v nej. Takýchto budov je okolo nás stále neúrekom. Ak chceme, aby sme napríklad mali prehľad o efektívnosti prevádzky a spotrebách energií, štandardný proces je taký, že technici objektu trávia niekoľko hodín zberom a odpočtom dát z meračov. Trend je jasný – modernizácia a automatizácia procesu. Podobných príkladov je, samozrejme, množstvo a naším cieľom je prispieť k modernizácii budov, ktoré sú nám zverené do starostlivosti.

T. Káčer, BK: V priebehu nasledujúcich desiatich rokov predpokladám výrazný rozvoj integrovaného systému, ktorý bude podporovaný modernými technológiami. Pôjde o strategicky previazané služby, ktoré sa budú zameriavať predovšetkým na udržateľnosť, efektivitu a adaptabilitu jednotlivých pracovísk. V praxi to znamená, že u nás v BK určite budeme integrovať do procesov umelú inteligenciu – najmä v prostredí vyhodnocovania veľkého množstva dát, ktoré sme už v súčasnosti schopní zbierať. Tieto dáta by mali byť východiskom toho, aby klient v spolupráci s nami vedel nájsť úplne konkrétne neefektívne miesta. Či už ide o plochu vo štvorcových metroch, o spotrebu materiálu a médií, ktoré sú integrálnou súčasťou nákladových položiek budov, alebo o prepájanie jednotlivých služieb, ktoré sú doteraz oddelené.

T. Korpáš, ENGIE: Predpokladáme, že sa bude stále viac využívať digitalizácia, automatizácia a diaľkový dohľad nad budovami a zariadeniami. Diaľkový dohľad bude mať väčší zmysel v oblasti logistiky a zabezpečenia objektov. Zároveň bude rásť trend inštalácií bezúdržbových zariadení. Aj napriek tomu, že životnosť takýchto zariadení je nižšia, nebude pre užívateľov cenovo a ani prevádzkovo efektívne starať sa o tieto zariadenia priamo. Jednoduchšie bude ich po čase vymeniť. Aj úzke prepojenie facility managementu a energetiky sa stane v budovách nevyhnutnosťou.

M. Krivčík, Atalian: Čo sa týka činností, ktoré pokrýva pojem facility management v rámci outsourcingu, tak napríklad v upratovaní bude rýchlo napredovať trend robotizácie a autonómneho čistenia, ktoré aj my poskytujeme svojim klientom. Už roboty súčasnej generácie sú ďaleko pred tými, ktoré sme poznali z prvej generácie. V oblasti technickej správy je energetický manažment kľúčom k efektívnej správe budovy a ekonomickej návratnosti popri tradičných disciplínach v rámci preventívnej a reaktívnej údržby zariadení. Samostatnou výzvou je negatívny trend nedostupnosti pracovnej sily v rámci technickej správy. Nečudoval by som sa, keby do pár rokov prišlo masové zamestnávanie cudzincov na technických pozíciách rovnako, ako sme si to zažili pred pár rokmi v segmente upratovania. Nebojíme sa byť priekopníkmi v akejkoľvek oblasti, aby sme zostali dlhodobo konkurencieschopní.

D. Marec, TSC Cleaning: Myslím si, že tak ako v našej spoločnosti, tak aj v oblasti FM už teraz „žijeme“ prelomové, respektíve zásadné roky. Otázkou je, ako bude na ne naša spoločnosť a trh reagovať. Či budeme konzervatívni, alebo – nebojím sa použiť momentálne niektorými ľuďmi démonizované slovo – „progresívni“. Keďže v našej oblasti sa pokrok, vzostup a s tým súvisiace napredovanie nedajú zastaviť, pevne verím, že budeme čoraz viac a zároveň efektívne využívať AI a technológie nielen pri reálnom riadení procesov technickej správy, ale aj v bežnej operatíve. Donedávna som bol pesimistický v tejto oblasti aj ja. Keďže vidím akútny nedostatok personálu v oblasti služieb, zvyšujúce sa náklady, no na druhej strane skutočne neuveriteľný progres napríklad v oblasti autonómnych strojov, všeobecne v inováciách, ktoré vieme veľmi dobre využiť. Závisí len od nás, ako na tento trend zareagujeme a využujeme ho vo svoj prospech.

M. März, Okin Facility: Trend ďalšieho vývoja je podľa môjho názoru úplne jasný a vychádza zo súčasného stavu. Ďalej bude pokračovať rozvoj technológií IoT a do činností FM služieb bude stále hlbšie prenikať umelá inteligencia. Trendom určite bude dôraz na trvalú udržateľnosť v podobe energeticky efektívnych budov, znižovanie uhlíkovej stopy a pod. OKIN Facility už dnes investuje do vývoja technológií IoT s cieľom monitorovania prostredia, monitorovania a správy energetických zdrojov a v neposlednom rade sa zameriavame na prediktívnu údržbu. Zákazníkom okrem iného ponúkame aj ekologické produkty s certifikátmi. Naším cieľom je začleňovať tieto nástroje a produkty do všetkých segmentov služieb a súčasne vlastnými systémami a analytickými nástrojmi získané dáta vyhodnocovať v reálnom čase a využiť ich na zefektívnenie i úsporu nákladov našich klientov. Podľa môjho názoru bude pripravenosť na tieto trendy a schopnosť na ne reagovať v nadchádzajúcich rokoch kľúčová pre udržanie konkurencieschopnosti a poskytovanie kvalitných služieb v oblasti facility managementu.

Pre klimatickú krízu sa do popredia dostávajú okrem energetických aj environmentálne ciele. Aké požiadavky prichádzajú zo strany klientov v súvislosti s týmito cieľmi a ako na ne reagujete?

M. Belan, STRABAG Property and Facility services: Faktom je, a pociťuje to každý z nás a z roka na rok viac, že naša planéta sa otepľuje, vidíme extrémne prejavy počasia, suchá, požiare, záplavy. V týchto súvislostiach prichádzajú aj požiadavky našich klientov smerujúce ku komfortnejšiemu využívaniu ich budov (chladenie), ochrane ich nehnuteľností a prevencii. Ak hovoríme o environmentálnych cieľoch, naša spoločnosť chce určovať trendy v tejto oblasti. Mnohí berú enviroproblematiku iba ako formalitu, lebo je to celospoločenská téma. Snažíme sa ovplyvňovať myslenie klientov či už návrhmi investícií do obnoviteľných zdrojov energie, alebo iných ekologických technológií a zvyšovaním energetickej účinnosti, prichádzame s návrhmi na úspory energií a sami sa snažíme ísť príkladom. Sme prvou spoločnosťou v SR s certifikátom EMAS pre oblasť správy nehnuteľností. Uvedomujeme si, že vieme urobiť pre dosiahnutie týchto cieľov viac, ale iba ak budeme všetci pristupovať k tejto problematike so snahou o reálny výsledok, môžeme dosiahnuť zmenu.

l. Horyl, Danube Facility Services: V našom portfóliu klientov je veľa globálnych spoločností, ktoré sa týmto témam začali venovať už dávnejšie. V spolupráci s property manažérmi sme prispôsobovali budovy na WELL certifikát, aktívne pracujeme na príprave ESG certifikácie, čo okrem ďalšej optimalizácie spotrieb energií napríklad prináša zmeny v nastavení fungovania odpadového hospodárstva alebo monitoring dodávateľov služieb a tovarov. V konečnom dôsledku sa tejto certifikácii nevyhneme ani my ako organizácia, príprava nás takisto čaká v najbližších mesiacoch.

J. Janda, CBRE: Téma udržateľnosti a vôbec celková problematika pod skratkou ESG si dnes definitívne vyžaduje pozornosť poskytovateľov služieb facility managementu. Bez ohľadu na to, čo je, respektíve bolo, dohodnuté v oblasti životného prostredia na globálnej úrovni, vnímame potreby klientov smerujúce k znižovaniu vplyvov ich činnosti na životné prostredie.
Kľúčovým ukazovateľom sú hodnoty uhlíkových (skleníkových) plynov či uhlíková stopa a ich postupné znižovanie až do stavu „net zero“, pričom smernica o energetickej hospodárnosti budov, ktorú prijal Európsky parlament a Rada, stanovuje ambiciózne ciele smerujúce k samotnej dekarbonizácii budov.
CBRE sa v oblasti ESG a udržateľnosti zameriava na dekarbonizačné audity komerčných nehnuteľností. Investorom ponúkame ESG Due Diligence, energetické audity, zelené certifikácie budov, WELL certifikáciu vnútorného prostredia.

T. Káčer, BK: V prvom rade ide, samozrejme, o úsporu médií. Elektrickej energie, plynu, vody… čohokoľvek, čo klienti nakupujú. Väčšina spoločností, s ktorými na Slovensku spolupracujeme, má materskú firmu v zahraničí a tam sú oveľa dôslednejší v plnení energetických a environmentálnych cieľov. Okrem toho je tu trend nahrádzania konvenčných zdrojov energie obnoviteľnými zdrojmi.
V BK sme sa tomuto trendu prispôsobili a pred pár rokmi sme založili oddelenie, ktoré sa špecializuje na poskytovanie inovatívnych riešení zameraných na efektívnu spotrebu energií. Svojim klientom pomáhame optimalizovať energetickú spotrebu, znižovať prevádzkové náklady a minimalizovať negatívny vplyv na životné prostredie.

T. Korpáš, ENGIE: Energetické a environmentálne ciele sú úzko prepojené. Je už bežný štandard, že klienti preferujú využívanie obnoviteľných zdrojov energie (OZE). Našou výhodou je, že poskytujeme aj komplexné služby z oblasti energetiky so zameraním na dekarbonizačné riešenia. Vieme tak vyjsť klientom v ústrety a pomôcť im s nastavením stratégie, projektovaním, financovaním, realizáciou a následnou prevádzkou energetických zariadení.
V oblasti environmentalistiky sa tieto ciele uplatňujú hlavne pri novostavbách, kde sú rôzne typy zelených technológií naprojektované už pred výstavbou. Zvyčajne ide o zelené strechy, zelené fasády, inštalácie OZE a vodozádržné opatrenia. Stále však vidíme priestor na zlepšenie vo väčšom používaní recyklovaného vybavenia budov a nábytku, kde sa tieto materiály používajú iba veľmi málo.

M. Krivčík, Atalian: Na naše počudovanie ten tlak zo strany klientov nie je ani skokovitý, ani veľký. Skôr pozvoľne vzrastajúci, a to najmä od korporátnych klientov s jasne stanovenými cieľmi v rámci envirooblasti alebo problematiky ESG ako takej. Či už požiadavky mieria na úsporu uhlíkovej stopy, alebo sme žiadaní o dodanie recyklovateľných papierových utierok (napríklad), vždy radi vyhovieme. Sme zodpovední k životnému prostrediu a rešpektujeme ciele klientov i naše interné záväzky v týchto kľúčových oblastiach života.

D. Marec, TSC Cleaning: V tejto oblasti, našťastie, vnímam tiež pozitívny posun. Zo strany klientov vidíme, že už nejde iba o formálne splnenie legislatívnej požiadavky, aj keď bez skutočných alebo minimálnych vplyvov na životné prostredie, ale o reálny záujem.
Momentálne väčšina klientov cíti spoločenskú zodpovednosť za aktuálny stav v tejto oblasti a pristupujú k tomu aktívne. Myslím si, že si celkovo ako spoločnosť si uvedomujeme vplyv svojej činnosti na klímu a životné prostredie. U nás to je tiež jedna z najdôležitejších tém a už teraz reálne implementujeme ESG princípy ako súčasť strategického plánovania a riadenia prevádzky.
To zahŕňa zohľadnenie environmentálnych a sociálnych dosahov v každom kroku – od energetického manažmentu po udržiavanie zdravého a bezpečného pracovného prostredia. Opäť sa vraciame k tomu, že je to o vzdelávaní, inováciách a na strane klienta je očakávanie, že budeme prinášať návrhy s pozitívnym vplyvom na znižovanie CO2, na zvyšovanie udržateľnosti celkovo, ale aj na sociálne aspekty. Týmto spôsobom sa snažíme nielen reagovať na meniace sa požiadavky trhu, ale aj aktívne prispievať k vytváraniu udržateľnej budúcnosti prostredníctvom inovácií a zodpovedného prístupu k správe budov.

M. März, Okin Facility: Ak budeme hovoriť čisto o otázkach klientov, nie audítorov a certifikačných orgánov, najviac otázok sa v environmentálnej a energetickej oblasti týka všeobecného vlastníctva ISO a iných certifikátov, prípadne toho, či sme členmi organizácií so spoločnými ESG cieľmi. Nadnárodné spoločnosti potom vo všeobecnej rovine zaujíma, či meriame CO, či sme v tejto oblasti stanovili ciele, prípadne či a ako sme v posledných až troch rokoch postupne svoju stopu zmenšovali. Ďalšou typickou otázkou je odpadové hospodárstvo s napojením na recykláciu alebo cirkulárnu ekonomiku. Samozrejme, klientov často zaujíma existencia riadiacej dokumentácie, ako aj to, či máme pre jednotlivé oblasti vôbec stanovené ciele. OKIN Facility zohľadňuje nielen priania klientov a certifikačných orgánov, ale – a publikovaný Nefinančný report je toho jasným dôkazom – aktívne ciele definuje. V tomto roku sme sa zamerali na metriky výpočtu uhlíkovej stopy, na presné meranie a znižovanie množstva odpadu, ale aj na pre niekoho možno banálne ciele, akými sú znížená spotreba papiera prechodom na tzv. paperless spoločnosť, technologická výmena žiaroviek a ďalšie.

TEXT: Denisa Kureková, FOTO: Miro Pochyba, ARCHÍV RESPONDETOV