Kvalita realizรกcie verzus projektovรก prรญprava pri obnove budov
Kaลพdรก obnova si vyลพaduje sรบhlas a zรกujem vlastnรญkov bytov, konลกtruktรญvnu komunikรกciu zรกstupcov vlastnรญkov so sprรกvcom, projektantom, dozorom a zhotoviteฤพom, za predpokladu รบฤelnรฉho vyuลพitia finanฤnรฝch prostriedkov.
Od roku 1992 dochรกdza v Slovenskej republike k cielenej obnove bytovรฉho fondu starลกieho ako 20 rokov, najmรค jeho zatepฤพovanรญm a odstraลovanรญm statickรฝch nedostatkov. Na zรกklade รบdajov z Aktualizรกcie stratรฉgie obnovy fondu bytovรฝch a nebytovรฝch budov moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe bola obnovenรก uลพ viac ako polovica bytovรฝch domov a tretina rodinnรฝch domov.
Okrem trendu obnovy bytovรฝch a rodinnรฝch domov sa predpokladรก aj postupnรฉ obnovovanie v minulosti obnovenรฝch budov aj formou zdvojenรฉho zateplenia a novej vรฝmeny otvorovรฝch konลกtrukciรญ ako logickรฝ dosah sprรญsลujรบcich sa poลพiadaviek na prvky obalovรฉho plรกลกลฅa budov. Obnova bytovรฉho domu je pomerne zloลพitรฝ proces, ฤi uลพ ide o ฤiastoฤnรบ, alebo celkovรบ obnovu.
Podฤพa platformy Budovy pre budรบcnosลฅ [1] sa predpokladรก, ลพe v roku bude 2050 bude stรกลฅ viac ako 90 % sรบฤasnรฝch budov. Dosiahnutie plnรฉho potenciรกlu ลพivotnosti budov je podmienenรฉ ich pravidelnou, kvalitnou รบdrลพbou a obnovou, minimรกlne raz za 30 rokov. Zanedbanie obnovy vedie k predฤasnรฉmu vyradeniu budovy z pouลพรญvania. Obnova bytovรฝch domov dosahuje na Slovensku v celoeurรณpskom porovnanรญ nadpriemerne vysokรฉ tempo. Bytovรฉ domy v Slovenskej republike by mali byลฅ obnovenรฉ v roku 2029 a rodinnรฉ domy v roku 2043.
V sรบฤasnosti je uลพ ฤoraz beลพnejลกรญ komplexnejลกรญ prรญstup k obnove bytovรฝch domov. To znamenรก, ลพe sa zlepลกujรบ nielen tepelnotechnickรฉ vlastnosti obvodovรฝch stien, striech, stropov medzi vykurovanรฝm a nevykurovanรฝm priestorom, ale vymieลajรบ sa napr. aj oknรก v spoloฤnรฝch priestoroch, obnovou prechรกdzajรบ rozvody technickรฝch zariadenรญ (plyn, studenรก a teplรก voda, kanalizรกcia atฤ.) , elektroinลกtalรกcie v spoloฤnรฝch priestoroch a vรฝลฅahy.
Ako predchรกdzaลฅ nekvalitnej obnove?
Odpoveฤ nie je jednoduchรก, je potrebnรฉ zaฤaลฅ s precรญznou predprojektovou prรญpravou, ktorรก obsahuje diagnostiku domu a energetickรฝ audit. Uลพ pri prvรฝch predstavรกch o obnove domu je potrebnรฉ uvaลพovaลฅ v ฤรญslach, naprรญklad nรกvratnosลฅ finanฤnรฝch nรกkladov (s ฤรญm sรบvisรญ aj ลกetrenie energie, prevรกdzkovรฉ nรกklady po obnove), predฤบลพenie ลพivotnosti stavebnรฝch konลกtrukciรญ, zvรฝลกenie kvality bรฝvania a inรฉ.
Projektanta je vhodnรฉ osloviลฅ uลพ poฤas predprojektovej prรญpravy alebo mu poskytnรบลฅ predprojektovรบ ลกtรบdiu ako podklad pri spracovanรญ projektovej dokumentรกcie. Najฤastejลกรญm kameลom รบrazu sa stรกva obsah a rozsah projektovej dokumentรกcie obnovy bytovรฉho domu. Cieฤพom by mala byลฅ takรก projektovรก dokumentรกcia, ktorรก poskytne dostatoฤnรฝ podklad na prรญpravu a uskutoฤลovanie obnovy s dรดrazom na kalkulรกciu nรกkladov a na uzavretie zmlรบv so zhotoviteฤพom. Dokumentรกcia by mala byลฅ tieลพ dostatoฤnรฝm podkladom na uskutoฤnenie a zรกvereฤnรฉ vyรบฤtovanie stavby.
Limitujรบcim faktorom je kompetencia a โkompetentnosลฅโ stavebnรฝch รบradov, ktorรฉ poลพadujรบ druh a podrobnosลฅ projektovej dokumentรกcie na obnovu bytovรฉho domu. Skรบsenosti z praxe ukazujรบ, ลพe mnohรฝm รบradom โstaฤรญโ reลพim ohlรกsenia, ฤรญm sa mรดลพe urรฝchliลฅ zaฤatie stavebnรฝch prรกc. Podฤพa dikcie stavebnรฉho zรกkona ยง 55 ods. 2 ohlรกsenie stavebnรฉmu รบradu staฤรญ (okrem inรฉho) v prรญpade stavebnรฝch รบprav, ktorรฝmi sa podstatne nemenรญ vzhฤพad stavby, nezasahuje sa do nosnรฝch konลกtrukciรญ stavby, nemenรญ sa spรดsob uลพรญvania stavby a neohrozujรบ sa zรกujmy spoloฤnosti alebo v pri udrลพiavacรญch prรกcach, ktorรฉ by mohli ovplyvniลฅ stabilitu stavby, poลพiarnu bezpeฤnosลฅ stavby, jej vzhฤพad alebo ลพivotnรฉ prostredie a pri vลกetkรฝch udrลพiavacรญch prรกcach na stavbe, ktorรก je kultรบrnou pamiatkou.
Stavebnรญk mรดลพe podฤพa ยง 57 ods. 2 stavebnรฉho zรกkona uskutoฤniลฅ ohlรกsenรฉ stavby, stavebnรฉ รบpravy a udrลพiavacie prรกce len na zรกklade pรญsomnรฉho oznรกmenia stavebnรฉho รบradu, ลพe proti ich uskutoฤneniu nemรก nรกmietky. K pรญsomnรฉmu oznรกmeniu stavebnรฝ รบrad pripojรญ overenรฝ jednoduchรฝ situaฤnรฝ vรฝkres, a ak ide o jednoduchรบ stavbu podฤพa ยง 55 ods. 2 pรญsm. a), k pรญsomnรฉmu oznรกmeniu pripojรญ overenรบ projektovรบ dokumentรกciu.
V kaลพdom prรญpade by stavebnรฝ รบrad mal poลพadovaลฅ projektovรบ dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie. Projektovรก dokumentรกcia sa ฤasto odovzdรกva na poslednรบ chvรญฤพu, bez moลพnosti revรญzie ฤlenmi technickej komisie alebo sprรกvcu a termรญny tlaฤia, najmรค ak sa dom uchรกdza o ลกtรกtnu dotรกciu. Najvรคฤลกรญm problรฉmom bรฝva podrobnosลฅ vรฝkazu vรฝmer a z neho vyplรฝvajรบci rozpoฤet obnovy.
Stavba je povolenรก (ohlรกsenรก) a neraz sa aลพ poฤas realizรกcie zistรญ, koฤพko nedostatkov projektovรก dokumentรกcia obsahuje. Zรกvaลพnรฝm dokladom sprรกvcu a vlastnรญkov bytov je obsah zmluvy o dielo, ktorรบ s projektantom spรญsali. Ak je spracovanรก povrchne, so vลกeobecnรฝmi formulรกciami, nie je priestor na reklamรกciu nedostatkov projektovej dokumentรกcie. Argumentรกcia, ลพe โto sa spresnรญ poฤas stavebnรฝch prรกc“, neobstojรญ.
Obr. 1: Nepresnosti v projektovej dokumentรกcii obnovy a nedรดslednosลฅ stavebnรฉho/technickรฉho dozoru sa mรดลพu prejaviลฅ aj v โdrobnostiachโ, ktorรฉ vลกak vplรฝvajรบ na funkฤnosลฅ a estetiku budovy.
Zรกkladnรก terminolรณgia
V praxi sa ฤasto stretรกvame s nejasnosลฅami a nedostatkami spรดsobenรฝmi nejednoznaฤnou terminolรณgiou, ktorรก vyplรฝva z technickรฝch noriem, zรกkonov a vyhlรกลกok.
Z uvedenรฉho dรดvodu uvรกdzam niektorรฉ pojmy:
- obnovenรก budova โ existujรบca budova, na ktorej sa uskutoฤnili zmeny stavebnรฝch konลกtrukciรญ a technickรฉho zariadenia budovy, ktorรฝmi sa pred ukonฤenรญm ich ลพivotnosti dosiahne splnenie zรกkladnรฝch poลพiadaviek na stavby a predฤบลพenie ลพivotnosti stavby alebo ฤastรญ stavby obvykle bez preruลกenia uลพรญvania budovy, priฤom sa obnova mรดลพe z hฤพadiska rozsahu uskutoฤniลฅ ako celkovรก alebo ฤiastoฤnรก (podฤพa STN 73 0540-2 [2]);
- vรฝznamnรก obnova budovy je definovanรก podฤพa zรกkona ฤ. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodรกrnosti budov v znenรญ zรกkona ฤ. 300/2012 [3] ako: stavebnรฉ รบpravy existujรบcej budovy, ktorรฝmi sa vykonรกva zรกsah do jej obalovej konลกtrukcie v rozsahu viac ako 25 % jej plochy, najmรค zateplenรญm obvodovรฉho a streลกnรฉho plรกลกลฅa a vรฝmenou pรดvodnรฝch otvorovรฝch vรฝplnรญ;
- zรกkon ฤ. 321/2014 Z. z. o energetickej efektรญvnosti [4] definuje vรฝznamnรบ obnovu technickรฉho zariadenia budovy najmรค ako obnovu technickรฉho systรฉmu vykurovania, prรญpravy teplej vody, vetrania, chladenia, osvetlenia budov a ich kombinรกcie, ktorej investiฤnรฉ nรกklady sรบ vyลกลกie ako 50 % investiฤnรฝch nรกkladov na obstaranie novรฉho porovnateฤพnรฉho technickรฉho zariadenia budovy;
- hฤบbkovรบ obnovu budovy uvedenรฝ zรกkon definuje ako uskutoฤnenie vรฝznamnej obnovy budovy a vรฝznamnej obnovy technickรฉho zariadenia budovy, ktorou sa dosiahne zaradenie budovy do minimรกlnej energetickej triedy poลพadovanej podฤพa zรกkona ฤ. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodรกrnosti budov [4], pri ktorej sa zohฤพadnรญ ลพivotnรฝ cyklus jednotlivรฝch prvkov budovy;
- celkovรบ obnovu budovy definuje STN 73 0540-2 Tepelnรก ochrana budov [2] ako stav budovy, keฤ vลกetky stavebnรฉ konลกtrukcie a technickรฉ zariadenie budovy spฤบลajรบ zรกkladnรฉ poลพiadavky na stavby, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ platnรฝmi prรกvnymi a technickรฝmi predpismi.
Celkovรบ obnovu budovy moลพno vykonaลฅ naraz alebo postupne ako ฤiastkovรบ obnovu. Celkovรก obnova pozostรกva z vรฝznamnej obnovy budovy, vรฝznamnej obnovy technickรฝch systรฉmov budovy a obnovy stavebnรฝch konลกtrukciรญ a technickรฝch systรฉmov vรฝznamnou mierou neovplyvลujรบcich potrebu a spotrebu energie budovy โ ฤiลพe hฤบbkovej obnovy (zabezpeฤenie statickej, uลพรญvateฤพskej a protipoลพiarnej bezpeฤnosti, hygieny a akustickej ochrany, napr. obnova balkรณnov, lodลพiรญ, bleskozvodu, vรฝลฅahov, kanalizรกcie, hydroizolรกciรญ, podlรกh a pod.).
Podฤพa zรกkona ฤ. 205/2014 Z. z., ktorรฝm sa menรญ a dopฤบลa zรกkon NR SR ฤ. 182/1993 Z. z. o vlastnรญctve bytov a nebytovรฝch priestorov [6], sa na รบฤely uvedenรฉho zรกkona pod pojmom modernizรกcia rozumie obnova, zlepลกenie alebo rozลกรญrenie vybavenosti a pouลพiteฤพnosti spoloฤnรฝch ฤastรญ domu, spoloฤnรฝch zariadenรญ domu a prรญsluลกenstva. Rekonลกtrukciou sa na รบฤely tohto zรกkona rozumejรบ zรกsahy do spoloฤnรฝch ฤastรญ domu, spoloฤnรฝch zariadenรญ domu a prรญsluลกenstva, ktorรฉ znamenajรบ zmenu v ich kvalite alebo technickรฝch parametroch.
V prรญpade podรกvania ลพiadosti o รบver zo ล FRB sa v zรกkone ฤ. 150/2013 o ล tรกtnom fonde rozvoja bรฝvania [6] v ยง 6 bod c) doฤรญtame o obnove bytovej budovy ako o:
- modernizรกcii alebo rekonลกtrukcii spoloฤnรฝch ฤastรญ bytovรฉho domu a spoloฤnรฝch zariadenรญ bytovรฉho domu,
- odstrรกnenรญ systรฉmovej poruchy bytovรฉho domu,
- stavebnรฝch รบpravรกch existujรบceho bytovรฉho domu alebo jeho samostatne uลพรญvanej ฤasti, alebo rodinnรฉho domu, ktorรฝmi sa vykonรกva zรกsah do tepelnej ochrany zateplenรญm obvodovรฉho plรกลกลฅa, streลกnรฉho plรกลกลฅa a vรฝmenou pรดvodnรฝch otvorovรฝch vรฝplnรญ bytovรฉho alebo rodinnรฉho domu.
Nรกkladovรก efektรญvnosลฅ opatrenรญ
Na zรกklade delegovanรฉho nariadenia EK (Eร) ฤ. 244/2012 [7] bolo potrebnรฉ stanoviลฅ nรกkladovo optimรกlne minimรกlne poลพiadavky na energetickรบ hospodรกrnosลฅ budov. Tieto poลพiadavky sรบ v SR zavedenรฉ od 1. 1. 2016 ako poลพiadavky na ultranรญzkoenergetickรบ รบroveล vรฝstavby. Nรกvrh opatrenรญ zahrnutรฝch do projektovej dokumentรกcie vรฝznamnej obnovy musรญ spฤบลaลฅ poลพiadavku nรกkladovej efektรญvnosti podฤพa STN EN 15459.
Nรกkladovo optimรกlna รบroveล je takรก รบroveล energetickej hospodรกrnosti budovy, ktorรก vedie k najniลพลกรญm nรกkladom poฤas odhadovanรฉho ekonomickรฉho ลพivotnรฉho cyklu budovy, priฤom najniลพลกie nรกklady sa urฤujรบ so zohฤพadnenรญm investiฤnรฝch nรกkladov sรบvisiacich s energiou a nรกkladmi na รบdrลพbu a prevรกdzku budovy, vrรกtane nรกkladov na energiu, รบspor energie, kategรณriu budovy, prรญjmov z vyrobenej energie v budove a nรกkladov na likvidรกciu budovy.
Nรกkladovo efektรญvne opatrenia na zlepลกenie energetickej hospodรกrnosti budov sa rozliลกujรบ podฤพa kategรณrie budov a zohฤพadลuje sa ich ลพivotnosลฅ s ohฤพadom na vรฝpoฤtovรฉ obdobie sรบฤasnej koneฤnej hodnoty. Pre bytovรฉ budovy a verejnรฉ budovy sa uvaลพuje vรฝpoฤtovรฉ obdobie 30 rokov, pre ostatnรฉ budovy 20 rokov. V rรกmci sรบฤasnej praxe sa vลกak pri obnove dรกva prednosลฅ opatreniam s ohฤพadom na finanฤnรฉ moลพnosti obyvateฤพov.
Projektovรก dokumentรกcia
Akรฉ sรบ teda poลพiadavky na dokumentรกciu potrebnรบ na schvรกlenie obnovy? Ako je moลพnรฉ, ลพe legislatรญvne poลพiadavky projektovรก dokumentรกcia spฤบลa, napriek tomu vznikajรบ problรฉmy pri realizรกcii?
Podฤพa zรกkona ฤ. 50/1976 Zb. o รบzemnom plรกnovanรญ a stavebnom poriadku (stavebnรฝ zรกkon) v znenรญ neskorลกรญch predpisov [8] oddiel 4 ยง 54 sa โstavby, ich zmeny a udrลพiavacie prรกce na nich mรดลพu uskutoฤลovaลฅ iba podฤพa stavebnรฉho povolenia alebo na zรกklade ohlรกsenia stavebnรฉmu รบraduโ. Podฤพa ยง 55 sa stavebnรฉ povolenie vyลพaduje, โpokiaฤพ tento zรกkon a vykonรกvacie predpisy k nemu alebo osobitnรฉ predpisy neustanovujรบ inak, pri stavbรกch kaลพdรฉho druhu bez zreteฤพa na ich stavebnotechnickรฉ vyhotovenie, รบฤel a ฤas trvania; stavebnรฉ povolenie sa vyลพaduje aj pri zmene stavieb, najmรค pri prรญstavbe, nadstavbe a pri stavebnรฝch รบpravรกchโ.
V stavebnom zรกkone je v ยง 66 Stavebnรฉ povolenie ฤalej uvedenรฉ: โ(1) V stavebnom povolenรญ urฤรญ stavebnรฝ รบrad zรกvรคznรฉ podmienky uskutoฤnenia a uลพรญvania stavby a rozhodne o nรกmietkach รบฤastnรญkov konania. Stavebnรฝ รบrad zabezpeฤรญ urฤenรฝmi podmienkami najmรค ochranu zรกujmov spoloฤnosti pri vรฝstavbe a pri uลพรญvanรญ stavby, komplexnosลฅ stavby, dodrลพanie vลกeobecnรฝch technickรฝch poลพiadaviek na vรฝstavbu, prรญpadne ich predpisov a technickรฝch noriem, vylรบฤenie alebo obmedzenie negatรญvnych รบฤinkov stavby a jej uลพรญvania na ลพivotnรฉ prostredie.“
Podฤพa odseku (2) stavebnรฉmu รบradu staฤรญ ohlรกsenie, ak sa (okrem inรฉho) โpri stavebnรฝch รบpravรกch, ktorรฝmi sa podstatne nemenรญ vzhฤพad stavby, nezasahuje sa do nosnรฝch konลกtrukciรญ stavby, nemenรญ sa spรดsob uลพรญvania stavby a neohrozujรบ sa zรกujmy spoloฤnosti, alebo pri udrลพiavacรญch prรกcach, ktorรฉ by mohli ovplyvniลฅ stabilitu stavby, poลพiarnu bezpeฤnosลฅ stavby, jej vzhฤพad alebo ลพivotnรฉ prostredieโ. Tu je priestor na rรดzny vรฝklad stavebnรฉho zรกkona pracovnรญkmi stavebnรฝch รบradov.
Podฤพa Usmernenia MVRRโ2007-13357/129461-1:530 [9] k problematike spรดsobu povoฤพovania zmien dokonฤenรฝch stavieb (obnova je podฤพa dikcie stavebnรฉho zรกkona zmenou dokonฤenej stavby) โje zatepฤพovanie budov moลพnรฉ charakterizovaลฅ ako zmenu dokonฤenej stavby uskutoฤnenรบ stavebnรฝmi รบpravami, pri ktorรฝch sa zachovรกva vonkajลกie pรดdorysnรฉ aj vรฝลกkovรฉ ohraniฤenie stavby (ยง 139b ods. 5 pรญsm. c) stavebnรฉho zรกkona) zvรคฤลกenรฉ len o hrรบbku zatepฤพovacieho systรฉmuโ. Na stavebnรฉ รบpravy sรบvisiace so zatepฤพovanรญm budov alebo ich ฤastรญ, ktorรฉ spฤบลajรบ kumulatรญvne vลกetky ลกtyri kritรฉriรก podฤพa ยง 55 ods. 2 pรญsm. c) stavebnรฉho zรกkona pri ostatnรฝch stavbรกch (napr. bytovรฉ budovy, nebytovรฉ budovy) je posรบdenie toho, ฤi je potrebnรฉ stavebnรฉ konanie vecou sprรกvnej รบvahy stavebnรฉho รบradu.
Zรกroveล sa v usmernenรญ pรญลกe: โProjekt pre realizรกciu by mal obsahovaลฅ aj rieลกenie vลกetkรฝch zรกsadnรฝch detailov (napr. detaily obvodovรฉho plรกลกลฅa, detaily okien a ich osadenia, detaily strechy, detaily balkรณnov, lodลพiรญ a terรกs, detaily sรบvisiace s navrhovanรญm vรฝstuลพnej mrieลพky v zatepฤพovacรญch systรฉmoch vyplรฝvajรบce zo zรกsad rieลกenia protipoลพiarnej bezpeฤnosti, atฤ.), ฤo mรดลพe stavebnรฝ รบrad podฤพa okolnostรญ konkrรฉtneho prรญpadu zabezpeฤiลฅ aj v podmienkach stavebnรฉho povolenia (ยง 66 ods. 3 pรญsm. a) stavebnรฉho zรกkona).“
Normatรญvna prรญloha A k STN 73 2901: 2015 Zhotovovanie vonkajลกรญch tepelnoizolaฤnรฝch kontaktnรฝch systรฉmov (ETICS), ktorรก spodrobลuje projektovรบ dokumentรกciu na zateplenie obvodovรฉho plรกลกลฅa spresลuje a spodrobลuje znenie usmernenia. Zรกverom dodรกvam, ลพe je v kompetencii stavebnรฉho รบradu rozhodnรบลฅ, ฤi poลพaduje ohlรกsenie alebo stavebnรฉ konanie, zรกroveล je v jeho kompetencii posรบdiลฅ, ฤi projekt spฤบลa nรกleลพitosti.
Pojem dokumentรกcia na realizรกciu stavby, resp. realizaฤnรฝ projekt nie je v sรบฤasnej legislatรญve zakotvenรฝ. Vo vyhlรกลกke ฤ. 107/1966 Zb. o dokumentรกcii stavieb [10] platnej do roku 1973 sa vo ลกtvrtej ฤasti ยง 40 definovala realizaฤnรก dokumentรกcia ako dodรกvateฤพskรก dokumentรกcia. Pri spracovanรญ tejto dokumentรกcie boli dodรกvatelia povinnรญ zachovaลฅ โtechnickรบ, ekonomickรบ a vรฝtvarnรบ koncepciu projektuโ. V dojednanom rozsahu mali spolupracovaลฅ pri vypracovanรญ tejto dokumentรกcie s generรกlnym projektantom.
V sรบฤasnosti poลพiadavky na obsah projektovej dokumentรกcie spodrobลuje vyhlรกลกka MลฝP SR ฤ. 453/2000 Z. z. [11] ako vykonรกvacรญ predpis k stavebnรฉmu zรกkonu. O projekte na realizรกciu sa vลกak nezmieลuje. Vo vyhlรกลกke sa spomรญna len dokumentรกcia skutoฤnรฉho realizovania stavby a zjednoduลกenรก dokumentรกcia skutoฤnรฉho realizovania stavby (pasport stavby k ยง 104 zรกkona). Dokumentรกcia skutoฤnรฉho realizovania stavby, ktorej obstaranie musรญ nariadiลฅ stavebnรฝ รบrad, obsahuje najmรค hฤพadisko civilnej ochrany, poลพiarnej ochrany a zรกkladnรฉ poลพiadavky na stavby. Zรกroveล je v ยง 46 stavebnรฉho zรกkona uvedenรฉ: โProjektant vypracovanรฉho projektu stavby zodpovedรก aj za jeho realizovateฤพnosลฅ.โ
Projektovรก ฤinnosลฅ podฤพa stavebnรฉho zรกkona ยง 45 patrรญ k vybranรฝm ฤinnostiam vo vรฝstavbe, ktorรฝch vรฝsledok mรก vplyv na ochranu verejnรฝch zรกujmov vo vรฝstavbe. Zรกroveล sa v bode 4 definujรบ projektanti ako fyzickรฉ osoby, ktorรฉ zรญskali oprรกvnenie na vรฝkon tรฝchto ฤinnostรญ (โoprรกvnenรก osobaโ) podฤพa osobitnรฝch predpisov, teda autorizovanรฝ architekt alebo autorizovanรฝ stavebnรฝ inลพinier (okrem projektantov jednoduchรฝch, drobnรฝch stavieb a ich zmien).
Ako mรก teda sprรกvca, resp. zรกstupca vlastnรญkov postupovaลฅ pri komunikรกcii s projektantom? Musรญ mu daลฅ jednoznaฤnรบ poลพiadavku na obsah a rozsah dokumentรกcie na zamรฝลกฤพanรบ obnovu domu, ktorรก bude sรบฤasลฅou zmluvy o dielo?
Prรญruฤka SKSI โObsah, rozsah a skladba projektovej dokumentรกcie staviebโ [12] je v sรบฤasnej praxi uลพitoฤnou pomรดckou nielen pre projektantov, ale najmรค objednรกvateฤพov obnovy. Prรญruฤka v tretej ฤasti odporรบฤa rozsah projektovej dokumentรกcie k povoฤพovaniu a realizรกcii stavieb. Je vhodnรฝm podkladom, ako ลกpecifikovaลฅ rozsah prรกc v zmluve o dielo medzi objednรกvateฤพom a projektantom.
Podฤพa prรญruฤky (s. 70) โdokumentรกcia na realizรกciu stavby prehlbuje a spresลuje, prรญpadne dopฤบลa dokumentรกciu overenรบ v stavebnom konanรญ do takej podrobnosti, ktorรก jednoznaฤne definuje konลกtrukcie, vรฝrobky, materiรกly, stroje, zariadenia, konลกtrukฤnรฉ detaily a pod. tak, aby bola zhotoviteฤพovi jednoznaฤne zrozumiteฤพnรก a aby bola postaฤujรบcim podkladom na spracovanie dielenskej dokumentรกcie, na vรฝrobnรบ prรญpravu zhotoviteฤพa stavby a na uskutoฤnenie stavbyโ. V prรญruฤke sa opisuje odporรบฤanรฝ obsah a rozsah projektovej dokumentรกcie na realizรกciu stavby. Projektovรก dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie mรก podฤพa tejto prรญruฤky 11 hlavnรฝch ฤastรญ (A aลพ G).
V realizaฤnom projekte prรญruฤka odporรบฤa doplniลฅ osobitnรฉ podmienky realizovania, montรกลพe alebo technologickรฝch postupov. โVรฝkresy detailov majรบ zobrazovaลฅ tvarovo neobvyklรฉ alebo zloลพitรฉ rieลกenia, na ktorรฉ mรก zhotoviteฤพ pri realizรกcii dohliadaลฅ. V prรญpade, ลพe dokumentรกcia vyลพaduje spracovanie dodรกvateฤพskej (vรฝrobnej, dielenskej) dokumentรกcie, musรญ obsahovaลฅ poznรกmku โDodรกvateฤพskรก dokumentรกcia musรญ byลฅ odsรบhlasenรก projektantom realizaฤnรฉho projektu.โ.
Prรญruฤka [12] v ฤasti tรฝkajรบcej sa obsahu projektu na realizรกciu stavby ฤasลฅ D โ dokumentรกcia stavebnรฝch objektov a inลพinierskych sietรญ uvรกdza pri vรฝkresoch vรฝpisy a zoznamy stolรกrskych, klampiarskych, zรกmoฤnรญckych vรฝrobkov a inรฝch podrobnostรญ.
ฤalลกou publikรกciou urฤenou pre projektantov, ale veฤพmi uลพitoฤnou pre objednรกvateฤพov/investorov, je Sadzobnรญk pre navrhovanie ponukovรฝch cien projektovรฝch prรกc a inลพinierskych ฤinnostรญ UNIKA [13]. Odporรบฤa obsah a rozsah ฤastรญ realizaฤnรฉho projektu formou 9 ฤastรญ. Unika [8] v ฤasti E1 Pozemnรฝ stavebnรฝ objekt, ฤasลฅ 1 Architektonickรฉ a stavebnรฉ rieลกenie uvรกdza ako sรบฤasลฅ projektu bod 1.3: โVรฝkaz vรฝmer stavebnรฝch prรกc, vรฝpisy a zoznamy stolรกrskych, zรกmoฤnรญckych a klampiarskych vรฝrobkov, betรณnovรฝch a inรฝch prefabrikรกtov a hlavnรฝch prvkov konลกtrukciรญ ฤพahkej prefabrikรกcieโ.
V prรญpade ลพiadosti o poskytnutie รบveru na obnovu bytovรฉho domu zo ล FRB musรญ projektovรก dokumentรกcia obsahovaลฅ tzv. โrozhodujรบce konลกtrukฤnรฉ detaily stavbyโ, napriek tomu (alebo prรกve preto), ลพe stavebnรฝ zรกkon [9] rozsah projektovej dokumentรกcie na realizรกciu nedefinuje, resp. ho ponechรกva na rozhodnutรญ prรญsluลกnรฝch stavebnรฝch รบradov.
Objednรกvateฤพ projektovej dokumentรกcie obnovy, veฤพmi ฤasto laik, sa musรญ spoฤพahnรบลฅ na referencie o projektantovi a overenie jeho odbornej spรดsobilosti prรญsluลกnรฝmi dokumentmi potvrdenรฝmi Slovenskou komorou stavebnรฝch inลพinierov. Keฤลพe v sรบฤasnej slovenskej legislatรญve nie je jednoznaฤne charakterizovanรฝ obsah, rozsah a najmรค povinnosลฅ vypracovania dokumentรกcie na realizรกciu stavby, resp. obnovy, zmluva o vypracovanรญ projektovej dokumentรกcie obnovy domu sa stรกva zรกvaลพnรฝm dokumentom, v ktorom si zรกstupcovia vlastnรญkov bytov mรดลพu definovaลฅ poลพiadavky na projektovรบ dokumentรกciu, ako aj zodpovednosลฅ za ลกkody z dรดvodu chรฝb v projektovej dokumentรกcii. Projektant obvykle v zmluve vyhlasuje, ลพe mรก uzavretรฉ poistenie zodpovednosti za ลกkodu vzniknutรบ uskutoฤลovanรญm stavieb a ich zmien.
Stavebnรฝ a technickรฝ dozor
Pojem technickรฝ dozor investora sรบฤasnรก slovenskรก legislatรญva nepoznรก. Pojmy ako autorskรฝ a technickรฝ dozor boli zakotvenรฉ v uลพ spomรญnanej vyhlรกลกke ฤ. 107/1966 Zb. o dokumentรกcii stavieb [10] v 6. ฤasti Dozory nad stavbami. Zรกstupcovia vlastnรญkov bytov si ฤasto mรฝlia funkciu autorskรฉho a stavebnรฉho dozoru s funkciou stavbyvedรบceho. Zhotoviteฤพ ochotne ponรบka vlastnรญkom bytov svojho stavbyvedรบceho ako โdozorโ, ktorรฝ mรก chrรกniลฅ zรกujmy obyvateฤพov. Nรกsledky mรดลพu byลฅ katastrofรกlne.
V spomรญnanej vyhlรกลกke ฤ. 107/1966 Zb., ktorรก by mohla inลกpirovaลฅ sรบฤasnรฝch zรกkonodarcov, sa technickรฝ dozor investora (ยง 49) definuje ako โdozor, ktorรฝ sleduje a vรคฤลกinou v dohodnutรฝch ฤiastkovรฝch termรญnoch kontroluje akosลฅ a rozsah dodรกvok a prรกc uskutoฤลovanรฝch na stavbe a ich sรบlad s projektom a ostatnou dokumentรกciou spracovanou podฤพa vyhlรกลกky, podmienkami hospodรกrskej zmluvy, predpismi a technickรฝmi normami; zvlรกลกลฅ kontroluje konลกtrukcie a prรกce pred ich zakrytรญm.โ
Vyhlรกลกka ustanovuje tieลพ povinnosลฅ, aby technickรฝ dozorca dbal na sรบstavnรฉ doplลovanie dokumentรกcie, podฤพa ktorej sa stavba uskutoฤลuje, a na evidenciu dokumentรกcie uskutoฤnenรฝch ฤastรญ stavby. V odseku 8 vyhlรกลกka vyluฤuje, aby vรฝkon technickรฝ dozor vykonรกval pracovnรญk organizรกcie, ktorรก uskutoฤลuje na stavbe stavebnรฉ alebo montรกลพne prรกce.
Sรบฤasnรก legislatรญva poznรก len pojem โstavebnรฝ dozorโ. Stavebnรฝ zรกkon [8] v oddiele II ยง 46b charakterizuje stavebnรฝ dozor ako osobu, ktorรก:
โa) Sleduje spรดsob a postup uskutoฤลovania stavby tak, aby sa zaruฤila bezpeฤnosลฅ a ochrana zdravia pri prรกci, riadna inลกtalรกcia a prevรกdzka technickรฉho vybavenia na stavbe, odbornรฉ uskladanie stavebnรฝch vรฝrobkov a hmรดt, vhodnosลฅ ich pouลพitia a odbornรฉ uskladanie strojov a zariadenรญ; sleduje vedenie stavebnรฉho dennรญka.
b) Zodpovedรก za sรบlad priestorovej polohy s dokumentรกciou stavby, za dodrลพanie vลกeobecnรฝch technickรฝch poลพiadaviek na vรฝstavbu, a spoluzodpovedรก za dodrลพanie podmienok rozhodnutรญ vydanรฝch na uskutoฤnenie stavby, najmรค รบzemnรฉho rozhodnutia a stavebnรฉho povolenia.
c) Pรดsobรญ na odstrรกnenie chรฝb, ktorรฉ na stavbe zistil; ak nie je moลพnรฉ chyby odstrรกniลฅ v rรกmci vรฝkonu stavebnรฉho dozoru, bezodkladne ich oznรกmi stavebnรฉmu รบraduโ.
Oprรกvnenia a povinnosti stavbyvedรบceho a stavebnรฉho dozoru sรบ v sรบฤasne platnom Stavebnom zรกkone definovanรฉ vo veฤพkej ฤasti takmer zhodne (t. j. zodpovednosลฅ voฤi stavebnรญkovi a najmรค stavebnรฉmu รบradu).
Podฤพa vรฝkladovรฉho stanoviska k problematike vedenia uskutoฤลovania stavby (stavbyvedรบci, stavebnรฝ dozor) [15] vydanรฉho Ministerstvom vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR zรกkon nepredpisuje sรบbeลพnรฉ vykonรกvanie ฤinnosti stavbyvedรบceho a stavebnรฉho dozoru na tej istej stavbe!
Povinnosลฅ stavebnรญka zabezpeฤiลฅ odbornรฉ vedenie uskutoฤลovania stavby stavebnรฝm dozorom (alebo kvalifikovanou osobou) sa predpisuje iba pri stavbรกch uskutoฤลovanรฝch svojpomocou. Pokiaฤพ si stavebnรญk sรกm objednรก (dohodne zmluvne) โvykonรกvanie dozornej ฤinnostiโ na stavbe, ktorรบ realizuje zhotoviteฤพ a odbornรฉ vedenie jej uskutoฤลovania zabezpeฤuje stavbyvedรบci, mรดลพe tak urobiลฅ, ale tento postup je nad rรกmec povinnostรญ, ktorรฉ mu predpisuje stavebnรฝ zรกkon, a preto rozsah ฤinnosti takรฉhoto โdozoruโ je urฤenรฝ vรฝluฤne v zmluve a takรฝto dozor nemรก oprรกvnenia a povinnosti definovanรฉ voฤi stavebnรฉmu รบradu, ale len voฤi stavebnรญkovi, ktorรฝ si ho objednal. Aj tu platรญ: sprรกvca (zรกstupca vlastnรญkov bytov) musรญ dbaลฅ na presnรบ ลกpecifikรกciu povinnostรญ a odmien technickรฉho/stavebnรฉho dozora v zmluve o dielo.
Prรญruฤka Unika [13] na s. 11 definuje technickรฝ dozor objednรกvateฤพa ako โkontrolnรบ ฤinnosลฅ, ktorou sa sleduje, ฤi sa stavba uskutoฤลuje v sรบlade s projektovou dokumentรกciou, s podmienkami stavebnรฝch povolenรญ a inรฝch povolenรญ potrebnรฝch pre vรฝstavbu a s podmienkami zmluvy o dieloโ.
V prรญpade realizรกcie obnovy formou รบveru zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania musรญ sprรกvca, resp. zรกstupca vlastnรญkov bytov uviesลฅ osobu, ktorรก bude vykonรกvaลฅ tzv. odbornรฝ technickรฝ dozor (v podstate funkcia tzv. technickรฉho dozoru investora podฤพa vyhlรกลกky z roku 1966) a ten musรญ deklarovaลฅ, ลพe nemรก zmluvnรฝ, pracovnรฝ a ani inรฝ vzลฅah so zhotoviteฤพmi stavby. V prรญpade inej schรฉmy financovania tento prรญstup mรดลพeme len odporรบฤaลฅ.
Stavebnรฝ dennรญk
Stavebnรฝ zรกkon v ยง 46d Stavebnรฝ dennรญk uvรกdza [8]:
โStavebnรฝ dennรญk je dokument, ktorรฝ je sรบฤasลฅou dokumentรกcie uloลพenej na stavenisku; zaznamenรกvajรบ sa v ลom vลกetky podstatnรฉ udalosti, ktorรฉ sa stali na stavenisku. Do stavebnรฉho dennรญka sa zapisujรบ vลกetky dรดleลพitรฉ รบdaje o stavebnรฝch prรกcach, o vykonรกvanรญ ลกtรกtneho stavebnรฉho dohฤพadu, ลกtรกtneho dozoru, dozoru projektanta nad vykonรกvanรญm stavby a autorskรฉho dozoru a o inรฝch ฤinnostiach ovplyvลujรบcich stavebnรฉ prรกce a priebeh vรฝstavby.โ
Do stavebnรฉho dennรญka je oprรกvnenรฝ okrem inรฝch robiลฅ zรกpisy aj stavebnรญk alebo jeho splnomocnenรฝ zรกstupca a vlastnรญk stavby, ak nie je stavebnรญkom, projektant a projektant ฤiastkovรฝch projektov stavby, zhotoviteฤพ (dodรกvateฤพ) stavby a stavebnรฝ dozor.
Zhotoviteฤพ
Vรฝber vhodnรฉho zhotoviteฤพa je tieลพ veฤพmi zodpovednรก a ลฅaลพkรก รบloha. Podstatnรก je kvalitne spracovanรก projektovรก dokumentรกcia, na zรกklade ktorรฉho je moลพnรก kvalitnรก a bezproblรฉmovรก obnova. Zhotoviteฤพ v zmluve zvyฤajne vyhlasuje, ลพe sa oboznรกmil s projektovou dokumentรกciou a je schopnรฝ stavbu podฤพa tejto dokumentรกcie zrealizovaลฅ. V prรญpade nezrovnalostรญ na stavbe sa kontrolujรบ ustanovenia zmluvy o zhotovenรญ obnovy, zรกvรคznรฝ je rozpoฤet obnovy, ktorรฝ je sรบฤasลฅou tejto zmluvy (a mal by byลฅ vypracovanรฝ na zรกklade vรฝkazu vรฝmer).
ฤo dodaลฅ na zรกver?
Sprรกvcom a zรกstupcom vlastnรญkov bytov odporรบฤam ลกpecifikovaลฅ poลพiadavky na projektanta a technickรฝ dozor podฤพa odporรบฤanรญ prรญruฤky SKSI [12] a prรญruฤky UNIKA [14]. Ako praktickรก pomรดcka im poslรบลพi tieลพ Manuรกl komplexnej obnovy bytovรฝch domov [16]. Kvalitnรบ realizรกciu si mรดลพu vlastnรญci bytov zabezpeฤiลฅ jedine voฤพbou zodpovednรฉho a kvalifikovanรฉho stavebnรฉho dozoru a vรฝberom overenรฉho zhotoviteฤพa s prรญsluลกnรฝmi certifikรกtmi a dobrรฝmi referenciami.
V prรญpade zรกvaลพnรฝch nedostatkov projektovej dokumentรกcie a nรกsledne vรฝznamnรฉho navรฝลกenia rozpoฤtu obnovy (nedostatoฤne spoฤรญtanรฉ plochy zateplenia stien, plochy omietok, klampiarskych prvkov, inรฝch podrobnostรญ atฤ.) je moลพnรฉ objednaลฅ si znaleckรฝ posudok na zhodnotenie odbornej kvality a nรกleลพitostรญ projektovej dokumentรกcie, ktorรฝ vypracuje znalec v odbore stavebnรญctvo, v odvetvรญ projektovanie stavebnรญctve s cieฤพom vymรกhaลฅ navรฝลกenia rozpoฤtu od projektanta sรบdnou cestou. Dรดleลพitรฝm podkladom na vypracovanie posudku je okrem projektovej dokumentรกcie aj stavebnรฝ dennรญk.
Na zรกver treba zdรดrazniลฅ neustรกlu a korektnรบ komunikรกciu medzi sprรกvcom a technickou komisiou vlastnรญkov bytov, koordinรกciu ich ฤinnosti a vzลฅah k ostatnรฝm รบฤastnรญkom obnovy. Je potrebnรฉ byลฅ v strehu a okamลพite rieลกiลฅ nejasnosti v projektovej dokumentรกcii s projektantom, technickรฝm dozorom a stavbyvedรบcim. Veฤพmi dรดleลพitรก je aktรญvna รบฤasลฅ na kontrolnรฝch dลoch, na ktorรฉ musia zรบฤastnenรฉ strany prรญsลฅ pripravenรฉ, aby sa mohli operatรญvne rieลกiลฅ nedostatky a nejasnosti, eลกte kรฝm je to moลพnรฉ uskutoฤniลฅ bez nรกkladnรฝch a komplikovanรฝch dodatoฤnรฝch opatrenรญ. Netreba zabudnรบลฅ, ลพe stavebnรฝ dennรญk je silnou zbraลou v ruke objednรกvateฤพa, preto je potrebnรฉ trvaลฅ na zodpovednom prรญstupe k zรกpisom a priebeลพnej kontrole plnenia opatrenรญ vyplรฝvajรบcich z kontrolnรฝch dnรญ.
Text + FOTO | Ing. Katarรญna Minaroviฤovรก, PhD., Katedra konลกtrukciรญ pozemnรฝch stavieb, STU v Bratislave โ Stavebnรก fakulta
Literatรบra
- PROGRAM BUDOVY 2050 Sprรกva o stave budov na Slovensku. Budovy pre budรบcnosลฅ, 2017. Dostupnรฉ na internete: https://www.bpb.sk/wp-content/uploads/2017/06/ProgramBudovy2050.pdf
- STN 73 0540-2: 2012/Z1: 2016 Tepelnรก ochrana budov. Tepelnotechnickรฉ vlastnosti stavebnรฝch konลกtrukciรญ a budov. ฤasลฅ 2: Funkฤnรฉ poลพiadavky definรญcia je v pรดvodnej z roku 2012.
- Zรกkon ฤ. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodรกrnosti budov v znenรญ zรกkona ฤ. 300/2012.
- Zรกkon ฤ. 321/2014 Z. z. o energetickej efektรญvnosti.
- Zรกkon ฤ. 205/2014 Z. Z., ktorรฝm sa menรญ a dopฤบลa zรกkon Nรกrodnej rady Slovenskej republiky ฤ. 182/1993 Z. z. o vlastnรญctve bytov a nebytovรฝch priestorov.
- Zรกkon ฤ. 150/2013 Z. z. o ล tรกtnom fonde rozvoja bรฝvania.
- Delegovanรฉ usmernenie EK (Eร) ฤ. 244/2012.
- Zรกkon ฤ. 50/1976 Z. z. o รบzemnom plรกnovanรญ a stavebnom poriadku (stavebnรฝ zรกkon).
- Usmernenie MVRRโ2007-13357/129461-1:530 k problematike spรดsobu povoฤพovania zmien dokonฤenรฝch stavieb stavebnรฝch รบprav sรบvisiacich so zmenou tepelnej ochrany budov dodatoฤnรฝm zatepฤพovanรญm stavieb (zatepฤพovanie budov). 2007, Dostupnรฉ na internete: http://www.sksi.sk
- Vyhlรกลกka ล tรกtnej komisie pre techniku ฤ. 107/1966 Zb. o dokumentรกcii stavieb.
- Vyhlรกลกka MลฝP SR ฤ. 453/2000 Z. Z., ktorou sa vykonรกvajรบ niektorรฉ ustanovenia stavebnรฉho zรกkona.
- ฤURฤA, J.: Obsah, rozsah a skladba projektovej dokumentรกcie stavieb. Bratislava: KASI 6, SKSI, 2002.
- Sadzobnรญk pre navrhovanie ponukovรฝch cien projektovรฝch prรกc a inลพinierskych ฤinnostรญ. Bratislava: UNIKA, 2017.
- Vรฝkladovรฉ stanovisko k problematike vedenia uskutoฤลovania stavby, 2007. Dostupnรฉ na internete: http://www.sksi.sk
- Manuรกl komplexnej obnovy bytovรฝch domov. Eurostav: 2016.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 1/2018.