Kvalita รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ priย outsourcingu
Hodnota aย funkฤnosลฅ stavebnรฝch objektov zรกvisรญ predovลกetkรฝm od ich รบdrลพby. รdrลพbu zaisลฅuje technickรก sprรกva. Vo facility managemente ide oย sluลพby, ktorรฝch cieฤพom je zaistiลฅ bezporuchovรบ prevรกdzku budov aย ich technologickรฝch zariadenรญ, ฤo je nepretrลพitรฝ proces.
รvodรdrลพbu mรดลพeme definovaลฅ ako kombinรกciu vลกetkรฝch technickรฝch, administratรญvnych aย manaลพรฉrskych ฤinnostรญ poฤas ลพivotnรฉho cyklu budovy, ktorรฉ zaisลฅujรบ zachovanie jej poลพadovanej funkcie [1]. Pravidelnรก aย kvalitnรก รบdrลพba je podmieลujรบcim faktorom predฤบลพenia ลพivotnosti jednak stavebnรฉho objektu, jednak technickรฝch aย technologickรฝch zariadenรญ, ktorรฉ tvoria technickรบ infraลกtruktรบru stavebnรฉho objektu.
Vรฝznamnou sรบฤasลฅou technickej infraลกtruktรบry je prevรกdzka aย รบdrลพba vykurovacรญch zariadenรญ. Ak sa organizรกcia rozhodne pre jej outsourcing, mala by zostaviลฅ projekt zabezpeฤenia sluลพieb facility managementu formou outsourcingu. Vย ลom definuje kvalitu prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ. Kvalita dodรกvanรฝch sluลพieb vรฝrazne zรกvisรญ od kvality odovzdanej prรกce poskytovateฤพa.
รroveล vykonรกvania รบdrลพby je meranรก vรฝkonnostnรฝmi ukazovateฤพmi (KPI โ Key Performance Indicators), vyjadrujรบcimi podstatnรฉ informรกcie oย vรฝkone dodรกvky sluลพby facility managementu, ฤo vย danom prรญpade predstavuje informรกcie oย kvalite รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ. Pred stanovenรญm ukazovateฤพov kvality je potrebnรฉ stanoviลฅ poลพadovanรบ รบroveล sluลพieb zabezpeฤujรบcich รบdrลพbu vykurovacรญch zariadenรญ.
Vย novej pripravovanej norme prEN 15221-3 Kvalita facility managementu sa ลกpecifikuje postup stanovenia kvality poskytovania sluลพieb facility managementu. Vย zmysle tejto pripravovanej normy treba vย projekte definovaลฅ รบroveล sluลพby (SL โ Service level).
Vย pripravovanej norme prEN 15221-3 sa uvรกdzajรบ dva typy รบrovne sluลพieb (SL):
- poลพiadavky na vstupe (input oriented SL) โ klient definuje presnรฝ opis, ako postupovaลฅ pri vรฝkone sluลพieb,
- poลพiadavky pri vรฝstupe (output oriented SL) โ budรบci poskytovateฤพ sรกm urฤรญ, ako bude vykonรกvaลฅ sluลพbu (podstatnรฉ je, ฤo sa mรก dosiahnuลฅ, nie ako sa to mรก dosiahnuลฅ); organizรกcia (klient) iba definuje poลพadovanรฝ vรฝsledok.
Tvorba SL podฤพa prEN 15221-3
Pri zadanรญ prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ formou outsourcingu je potrebnรฉ budรบcemu poskytovateฤพovi vypracovaลฅ procesnรฉ listy, ktorรฝch autorom je Ing. ล trup, pre jednotlivรฉ ฤinnosti. Klient (objednรกvateฤพ) vย nich stanovรญ cieฤพovรฝ stav ฤinnosti, napr. bezpeฤnรบ aย plynulรบ prevรกdzku sรบstavy รบstrednรฉho vykurovania, ako iย podrobnรฝ popis procesu. Klient ฤalej vย procesnom liste definuje poลพiadavky na odbornรบ spรดsobilosลฅ poskytovateฤพa, sรบvisiace normy aย predpisy. Procesnรฝ list obsahuje analรฝzu pรดsobenia sluลพieb na zรกkladnรฉ ฤinnosti organizรกcie.
Proces tvorby รบrovne sluลพieb prinรกลกa klientovi:ย ย ย
- dobrรบ informovanosลฅ jeho reรกlnych potrieb,
- lepลกiu prax aย skรบsenosti,
- spoznanie kritรฉriรญ, ktorรฉ sa doteraz nepouลพรญvali, naopak, poskytovateฤพovi sluลพieb facility managementu prinรกลกa porozumenie potrebรกm klienta.
ลฝivotnรฝ cyklus รบrovne sluลพieb
Vย norme sa zavรกdza novรฝ pojem โ ลพivotnรฝ cyklus รบrovne sluลพieb. Vychรกdza pritom zย poznania, ลพe รบroveล sluลพieb musรญ byลฅ priebeลพne aktualizovanรก aย optimalizovanรก. Vย pripravovanej norme sa definujรบ tieto fรกzy:
Prรญpravnรก fรกza
Vย rรกmci prรญpravnej fรกzy sa tvorรญ รบroveล sluลพby prevรกdzky aย รบdrลพby vykurovacรญch zariadenรญ na zรกklade opisu vychรกdzajรบceho zย prรญstupnรฝch informรกciรญ. Pre hladkรฝ priebeh tvorby รบrovne sluลพieb je vhodnรฉ vย tejto fรกze spolupracovaลฅ sย poradenskou organizรกciou.
Poฤiatoฤnรก fรกza
Poฤiatoฤnรบ fรกzu charakterizuje snaha dosiahnuลฅ odsรบhlasenรบ รบroveล sluลพieb sย plรกnovanรฝmi metรณdami aย zdrojmi.
Priebeลพnรฉ zlepลกenie/optimalizaฤnรก fรกza
รroveล sluลพieb ako sรบฤasลฅ manaลพmentu kvality musรญ byลฅ priebeลพne optimalizoยญvanรก.
Fรกza zmeny
Poฤas poskytovania sluลพieb mรดลพu nastaลฅ zย rรดznych prรญฤin tieto zmeny:
- zmeny potrieb aย poลพiadaviek klienta,
- zmeny na zรกklade vonkajลกรญch vplyvov (konkurencia/legislatรญvne zmeny),
- zmeny metรณd, technolรณgiรญ alebo organizaฤnej ลกtruktรบry uย poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu.
Prรญklad aplikรกcie pripravovanej normy
Na zaistenie kvality poskytovanรฝch sluลพieb organizรกcia vypracovala projekt zabezpeฤenia sluลพieb facility managementu formou outsourcingu. Cieฤพom projektu je vรฝber poskytovateฤพa sluลพieb facility managementu, ktorรฝ splnรญ poลพiadavky organizรกcie na kvalitu dodรกvanรฝch sluลพieb. Organizรกcia vypracovala vย prรญpravnej fรกze procesnรฝ list na vykurovanie aย zdroje tepla, konkrรฉtne na:
- plynovรฉ kotly,
- odovzdรกvacie stanice tepla,
- akumulaฤnรฉ nรกdrลพe,
- podlahovรฉ vykurovanie.
Taktieลพ sa stanovili zรกkladnรฉ parametre procesu, aย to komplexnรฉ servisnรฉ zabezpeฤenie โ profylaktickรฝ servis, opravy aย รบdrลพba. Ako cieฤพovรฝ stav bola definovanรก bezpeฤnรก aย spoฤพahlivรก prevรกdzka zdrojov tepla.
รroveล sluลพieb je vย tomto prรญpade definovanรก systรฉmom poลพiadaviek na vstupe, kde klient presne urฤil, ako postupovaลฅ pri vรฝkone sluลพieb, ktorรฉ sรบ pre jednotlivรฉ zariadenia definovanรฉ vย tab.ย 1.
Tab. 1ย Definovanie poลพiadaviek pre jednotlivรฉ zariadenia
Plynovรฉ kotly (vย ฤasovรฝch intervaloch podฤพa Vyhlรกลกky ฤ.ย 718/2002 Z. z.) | vizuรกlna kontrola stavu kotlov kontrola tesnosti aย pod. |
Plynovรฉ kotly (vย ฤasovรฝch intervaloch podฤพa Vyhlรกลกky ฤ.ย 718/2002 Z. z.) | kontrola riadiaceho systรฉmu zabezpeฤovacieho zariadenia kontrola stavu rozvodnรฝch potrubรญ, zรกvesov kontrola hluฤnosti loลพรญsk obehovรฝch ฤerpadiel kontrola tesnosti zariadenia stanice aย pod. |
Akumulaฤnรฉ nรกdrลพe (4ร za rok) |
kontrola tesnosti kontrola poลกkodenia alebo deformรกcie nรกdoby kontrola tesnosti vย mieste napojenia na systรฉm kontrola vonkajลกej korรณzie kontrola funkฤnosti aย pod. |
Podlahovรฉ vykurovanie (2ร za rok, pred vykurovacou sezรณnou aย po nej) |
kontrola manometrov kontrola teplomerov kontrola regulaฤnรฝch armatรบr kontrola primรกrneho aย sekundรกrneho okruhu aย pod. |
Organizรกcia definovala na meranie kvality vykonรกvanรฝch sluลพieb vรฝkonnostnรฉ ukazovatele (KPI) [3]:
- 3 (nadลกtandardne) โ hodnotenie je sprevรกdzanรฉ nรกvrhom na prรฉmiu alebo bonifikรกciu poskytovateฤพa,
- 2 (ลกtandardne) โ hodnotenia vyjadrujรบ stav, ktorรฝ poลพaduje klient vย rรกmci zmluvy oย รบrovni sluลพieb (SLA),
- 1 (akceptovateฤพnรฉ) โ hodnotenie obsahuje nรกvrh na penalizรกciu poskytovateฤพa,
- 0 (รบplne nedostaฤujรบce) โ sluลพba nie je akceptovateฤพnรก, poskytovateฤพ ju musรญ celรบ prepracovaลฅ alebo hฤพadaลฅ inรฉ rieลกenia, avลกak dosahy na odberateฤพa sรบ takรฉ, ลพe ho oprรกvลujรบ kย okamลพitรฉmu rokovaniu oย nรกprave alebo zmene systรฉmu atฤ.
Na zรกklade stanovenรฝch parametrov organizรกcia sleduje รบroveล poskytovanรฝch sluลพieb aย priebeลพne ich na zรกklade sprรกvy poskytovateฤพa aย urฤenia KPI vyhodnocuje.
Zรกver
Efektรญvny facility management by mal byลฅ pre organizรกciu pridanou hodnotou. Pripravovanรก norma prEN 15221-3 Kvalita facility managementu je pomรดckou na to, ako dosiahnuลฅ, zlepลกiลฅ aย meraลฅ kvalitu poskytovanรฝch sluลพieb facility managementu. Cieฤพom tejto normy je okrem inรฉho aj objasniลฅ problรฉm kvality poskytovanรฝch sluลพieb, definovaลฅ kritรฉriรก kvality, zlepลกiลฅ proces dosiahnutia kvality aย รบrovne riadenia, ale najmรค zvรฝลกiลฅ efektรญvnosลฅ poskytovania sluลพieb facility managementu.
Prรญspevok bol spracovanรฝ vย rรกmci grantovej vรฝskumnej รบlohy VEGA 1/0813/08 Uplatnenie metรณdy facility managementu pri modelovanรญ nรกkladov รบdrลพby aย oprรกv stavebnรฉho objektu.
TEXT: doc.ย Ing.ย Viera Somorovรก, PhD.
FOTO: Dano Veselskรฝ
Autorka pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.
Literatรบra
1.ย ย ย Vyskoฤil, V., ล trup, O.: Podpลฏrnรฉ procesy aย sniลพovรกnรญ reลพijnรญch nรกkladu.
Praha: Professional Publishing, 2003.
2.ย ย ย Vondrรกkovรก, M.: Outsourcing podpลฏrnรฝch ฤinnostรญ.
In: Diplomovรก prรกca. Praha: ฤVUT, december 2008.
3.ย ย ย ล trup, O.: Mฤลenรญ kvality aย vรฝkonu poskytovanรฝch sluลพeb.
Praha: Hein-Consulting, 2009.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.