04spirkova big image
Galรฉria(8)

Na Slovensku akรบtne chรฝbajรบ nรกjomnรฉ byty

Partneri sekcie:

Vย krajinรกch Eurรณpskej รบnie sa podiel nรกjomnรฝch bytov pohybuje na รบrovni 19 aลพ 62 % zย celkovรฉho poฤtu bytov vย bytovom fonde. Vย susednom Rakรบsku, ktorรฉ by mohlo byลฅ Slovensku pozitรญvnym prรญkladom, je ich 42 %. Na Slovensku je ich len 6 %, ฤo je najmenej zย celej Eรš.

ล tรกtna bytovรก politika na Slovensku sa odvรญja od skรบsenostรญ vyspelรฝch eurรณpskych ลกtรกtov sย trhovo orientovanou ekonomikou, zย ktorej praxe vychรกdza ako najlepลกรญ prostriedok rieลกenia problรฉmov bรฝvania funkฤnรฝ trh sย bytmi. Napriek tomu si problรฉmy, ako sรบ prรญstupnosลฅ kย primeranรฉmu bรฝvaniu, cenovรก dostupnosลฅ bรฝvania aย kvalita bรฝvania vyลพadujรบ urฤitรบ intervenciu ลกtรกtu aย ostatnรฝch verejnรฝch subjektov na trhu sย bytmi.

Rรกmcovรฝm dokumentom ลกtรกtu vย oblasti bรฝvania je Koncepcia ลกtรกtnej bytovej politiky do roku 2020 (MDV SR), vย ktorej sรบ uvedenรฉ komplexnรฉ ciele ลกtรกtu pre oblasลฅ bytovej politiky. Zย koncepcie vyplรฝva, ลพe zรกkladnรฝm poslanรญm ลกtรกtu je vytvรกraลฅ stabilnรฉ trhovรฉ prostredie umoลพลˆujรบce domรกcnostiam bรฝvaลฅ podฤพa ich prรญjmovej situรกcie aย podporujรบce mobilitu pracovnej sily vyuลพitรญm existujรบceho bytovรฉho fondu bez nadmernรฉho tlaku na bytovรบ vรฝstavbu.

Vย spoloฤnosti vลกak existujรบ znevรฝhodnenรฉ skupiny obyvateฤพstva, ktorรฉ nie sรบ schopnรฉ zaobstaraลฅ si primeranรฉ bรฝvanie zย vlastnรฝch prostriedkov. Prรกve vysokรฉ ceny nรกjmov sรบ pre uvedenรฉ prรญjmovรฉ skupiny limitujรบcim faktorom zย hฤพadiska dostupnosti bรฝvania. Je to jeden zย dรดvodov, preฤo je podiel nรกjomnรฉho bรฝvania na Slovensku poddimenzovanรฝ vย porovnanรญ sย viacerรฝmi krajinami Eurรณpskej รบnie. Verejnรฝ nรกjomnรฝ sektor vย nich predstavuje priemerne 18 aลพ 20 % zย nรกjomnรฉho bytovรฉho fondu.

Vlastnรญcke bรฝvanie ovplyvลˆuje mobilitu obyvateฤพstva

Trh sย bรฝvanรญm, ktorรฝ je na Slovensku charakterizovanรฝ vysokรฝm podielom nehnuteฤพnostรญ obรฝvanรฝch vlastnรญkmi, tzv. vlastnรญckym bรฝvanรญm, aย takmer neexistujรบcim sรบkromnรฝm nรกjomnรฝm bรฝvanรญm, vรฝznamne ovplyvลˆuje regionรกlnu mobilitu pracovnej sily. Vย oboch charakteristikรกch vย medzinรกrodnom porovnanรญ zaostรกvame.

Slovensko sa za poslednรฝch 20 rokov vรฝznamne posunulo predovลกetkรฝm vย ลกtruktรบre vlastnรญckeho bรฝvania, ฤo vลกak nepochybne prispelo kย uลพ aj tak tradiฤne nรญzkej mobilite Slovรกkov. Vย tomto kontexte moลพno vysloviลฅ predpoklad, ลพe existuje vรคzba medzi nรกrastom vlastnรญctva bytov aย rastom nezamestnanosti, t. j. ลพe vlastnรญctvo bytu obmedzuje moลพnosti jeho vlastnรญka hฤพadaลฅ si prรกcu mimo bydliska.

Vรฝznamnรฉ vรฝsledky vย oblasti nรกjomnรฉho bรฝvania aย jeho vplyvu na mobilitu priniesol vรฝskum profesora Andrewa Oswalda zย Univerzity vo Warwicku (Veฤพkรก Britรกnia), ktorรฝ realizoval vย 20 rozvinutรฝch krajinรกch. Tvrdรญ, ลพe vysokรฉ vlastnรญctvo bytov je jednรฝm zย hlavnรฝch dรดvodov vysokej nezamestnanosti vย Eurรณpe. Podฤพa jeho odhadov kaลพdรฝch 10 dodatoฤnรฝch percentuรกlnych bodov vlastnรญctva bytov znamenรก nรกrast nezamestnanosti oย 2 percentuรกlne body.

Obr. 1 ล truktรบra vlastnรญctva bytov v krajinรกch Eรš v roku 2015
Obr. 1 ล truktรบra vlastnรญctva bytov v krajinรกch Eรš v roku 2015

Argumentuje tรฝm, ลพe vlastnรญci bytov sรบ vย prรญpade straty zamestnania menej ochotnรญ sลฅahovaลฅ sa do nรกjomnรฝch bytov zย dรดvodu vyลกลกรญch nรกkladov na sลฅahovanie (do ktorรฝch zahล•ลˆa aj nรกklady spojenรฉ sย predajom bytu aย platenie dvoch bytov aลพ do predaja pรดvodnรฉho). Vlastnรญci bytov sรบ tak vย prรญpade straty zamestnania dlhลกie bez prรกce ako nรกjomcovia. Obr. 1 prezentuje ลกtruktรบru vlastnรญctva bytov vย krajinรกch Eรš (Eurostat, 2017).

Zย databรกzy Eurostat (ล tatistika bรฝvania, 2017) vyplรฝva, ลพe podiel osรดb vย ฤlenskรฝch ลกtรกtoch Eรš ลพijรบcich vย prenajatรฝch obydliach sย nรกjomnรฝm za trhovรบ cenu bol vย roku 2015 19,7ย % aย 10,9ย % ลพilo vย obydlรญ so znรญลพenรฝm nรกjomnรฝm alebo mali ubytovanie poskytovanรฉ bezplatne. Na Slovensku bolo vย rovnakom sledovanom obdobรญ len 9,2 % obyvateฤพov sย nรกjomnรฝm za trhovรบ cenu aย 1,5 % v obydlรญ so znรญลพenรฝm nรกjomnรฝm alebo mali ubytovanie poskytovanรฉ bezplatne. Na porovnanie: Rakรบsko 29,6 %/14,7 %, Holandsko 31,7 %/0,5 % aย ฤŒeskรก republika 16,4 %/5,6 %.

Podpora bรฝvania je nevyhnutnรก

Podpora bรฝvania pre sociรกlne slabลกie skupiny je vย oblasti nรกjomnรฉho bรฝvania nevyhnutnรก aย ฤasto predstavuje jedinรฉ rieลกenie, ako sa tieto skupiny obyvateฤพov dostanรบ kย bรฝvaniu. Jeden zย dรดvodov malรฉho zรกujmu firiem oย vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov mรดลพe byลฅ aj skutoฤnosลฅ, ลพe pre silnรบ orientรกciu na niลพลกie prรญjmovรฉ skupiny sa im zdรก vรฝstavba nรกjomnรฝch bytov nerentabilnรก aย zรกroveลˆ je nรกvratnosลฅ takejto investรญcie dlhodobรก vย porovnanรญ sย nรกvratnosลฅou pri bytoch do osobnรฉho vlastnรญctva.

Obr. 2 Poฤet dokonฤenรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov v rokoch 2005 aลพ 2017
Obr. 2 Poฤet dokonฤenรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov v rokoch 2005 aลพ 2017

Informรกcia oย bytovej vรฝstavbe vย Slovenskej republike za rok 2017 (MDV SR, 2018) uvรกdza, ลพe poฤet zaฤatรฝch bytov vย roku 2017 bol vย objeme 19 930 bytov, ฤo predstavuje vย porovnanรญ sย rokom 2016 pokles oย 7,04 %, aย poฤet dokonฤenรฝch bytov bol vย objeme 16 946, ฤo je vย medziroฤnom porovnanรญ nรกrast oย 8,13ย %. Nรกrast sa zaznamenal aj vย poฤte rozostavanรฝch bytov (74ย 974), aย to oย 3ย 393 vย porovnanรญ sย rokom 2016.

Obr. 3 Poฤet podporenรฝch bytov vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy podฤพa krajov v roku 2017
Obr. 3 Poฤet podporenรฝch bytov vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy podฤพa krajov v roku 2017

Byty vย sรบkromnom vlastnรญctve (okrem bytov vย sรบkromnom vlastnรญctve postavenรฝch vย rodinnรฝch domoch) predstavovali opรคลฅ najvรคฤลกรญ podiel (30,44 %) zย celkovo dokonฤenรฝch bytov vย roku 2017. Poฤet dokonฤenรฝch bytov vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy bol 226, ฤo predstavuje 1,33 % zย celkovรฉho poฤtu dokonฤenรฝch bytov vย SR (obr. 2, 3). Uvedenรฝ poฤet reprezentujรบ iba byty, ktorรฉ boli vย danom roku dokonฤenรฉ priamo obcami, teda vย kolaudaฤnom rozhodnutรญ bola uvedenรก obec ako stavebnรญk.

Problรฉmy samosprรกv

Na druhej strane je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe tento pokles vย objeme dokonฤenรฝch, ale aj zaฤatรฝch bytov vย obecnom vlastnรญctve vย porovnanรญ sย predchรกdzajรบcim rokom je spรดsobenรฝ zรกujmom miest aย obcรญ zabezpeฤovaลฅ byty pre svojich obyvateฤพov prioritne kรบpou uลพ hotovรฝch projektov aย nie prostrednรญctvom vรฝstavby, kde celรฝ proces vรฝstavby zabezpeฤuje samosprรกva. Vย tomto prรญpade je stavebnรฉ povolenie aย kolaudaฤnรฉ rozhodnutie vydanรฉ sรบkromnรฉmu zhotoviteฤพovi.

Ako uvรกdza MDV SR, poฤet bytov, ktorรฉ poฤas roka obstarajรบ samosprรกvy na zabezpeฤenie nรกjomnรฉho bรฝvania, je sรบฤtom dokonฤenรฝch bytov vย ich vlastnรญctve aย kรบpenรฝch bytov od zhotoviteฤพov, ktorรฉ sรบ vลกak ลกtatisticky zahrnutรฉ do skupiny bytov dokonฤenรฝch vย sรบkromnom vlastnรญctve.

Potreba zvรฝลกenia nรกjomnรฉho bรฝvania na Slovensku

Koncepcia ลกtรกtnej bytovej politiky do roku 2020 zdรดrazลˆuje potrebu zvรฝลกenia nรกjomnรฉho bรฝvania na Slovensku โ€“ cenovo dostupnรฝch bytov pre mladรฉ rodiny, ako aj intenzitu aย kvalitu bytovej vรฝstavby aย obnovu bytovรฉho fondu. Ako vyplรฝva zย koncepcie, รบloha ลกtรกtu pri rozvoji nรกjomnรฉho bรฝvania by mala spoฤรญvaลฅ vย zavedenรญ efektรญvnych nรกstrojov, prednostne vย daลˆovej oblasti, vyuลพรญvanรฝch vo vyspelรฝch eurรณpskych krajinรกch. Pรดsobenie tรฝchto opatrenรญ by prinieslo nielen efekt zvรฝลกenรฉho tlaku na zniลพovanie cien nรกjmu bytu, ale zรกroveลˆ by vytvorilo atraktรญvnejลกie vnรญmanie nรกjomnรฉho bรฝvania vย porovnanรญ sย vlastnรญckym.

Nรกstroje ลกtรกtu na rozvoj nรกjomnรฉho bรฝvania vย SR

Ekonomickรฉ nรกstroje, ktorรฝmi ลกtรกt vย sรบฤasnosti podporuje oblasลฅ nรกjomnรฉho bรฝvania, spoฤรญvajรบ predovลกetkรฝm vย poskytovanรญ รบverov zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania aย รบฤelovรฝch dotรกciรญ zย Ministerstva dopravy aย vรฝstavby SR.

Ide oย tieto podpornรฉ prostriedky:

  • รšvery zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania (zรกkon ฤ. 150/2013 Z. z. oย ล tรกtnom fonde rozvoja bรฝvania vย znenรญ neskorลกรญch predpisov) ako ลกtรกtna podpora na rozลกirovanie aย zveฤพaฤovanie bytovรฉho fondu. Vย roku 2017 bolo podporenรฉ obstaranie 2 079 bytov poskytnutรญm podpory vย objeme 61 364 110 โ‚ฌ. Obnovu 27 466 bytovรฝch jednotiek ล FRB podporil finanฤnรฝmi prostriedkami vย celkovom objeme
    128 975 570 โ‚ฌ.

Podrobnรฝ prehฤพad oย vรฝลกke podpory podฤพa jednotlivรฝch krajov za rok 2017 uvรกdza tab. 1.

  • รšฤelovรฉ dotรกcie zย Ministerstva dopravy aย vรฝstavby SR sรบ poskytovanรฉ vย zmysle zรกkona ฤ. 443/2010 Z. z. oย dotรกciรกch na rozvoj bรฝvania aย oย sociรกlnom bรฝvanรญ vย platnom znenรญ na:
  • obstaranie nรกjomnรฉho bytu na รบฤel sociรกlneho bรฝvania,
  • obstaranie technickej vybavenosti,
  • odstrรกnenie systรฉmovej poruchy bytovรฉho domu.
Tab. 1 Vรฝลกka podpory zo ล FRB podฤพa jednotlivรฝch krajov
Tab. 1 Vรฝลกka podpory zo ล FRB podฤพa jednotlivรฝch krajov
Tab. 2 Poskytnutรฉ dotรกcie na obstaranie nรกjomnรฝch bytov na รบฤel sociรกlneho bรฝvania
Tab. 2 Poskytnutรฉ dotรกcie na obstaranie nรกjomnรฝch bytov na รบฤel sociรกlneho bรฝvania

Vย roku 2017 boli รบฤelovรฉ dotรกcie poskytnutรฉ na:

  • obstaranie nรกjomnรฝch bytov vo vรฝลกke 25 958 590 โ‚ฌ, ฤรญm sa podporilo obstaranie 1 524 bytovรฝch jednotiek;
  • obstaranie technickej vybavenosti vo vรฝลกke 1 747 640 โ‚ฌ, ฤรญm sa podporilo obstaranie, resp. uลพรญvanie 1 199 nรกjomnรฝch bytov;
  • odstrรกnenie systรฉmovรฝch porรบch bytovรฝch domov vo vรฝลกke 1 402 880 โ‚ฌ, ฤรญm sa podporila obnova 1 319 bytovรฝch jednotiek.

Podobnรฝ prehฤพad poskytnutรฝch dotรกciรญ na rozvoj bรฝvania vย ลกtruktรบre podฤพa jednotlivรฝch krajov aย podฤพa รบฤelu podpory vย roku 2017 sรบ uvedenรฉ vย tab. 2, 3 aย 4.

Vย roku 2017 boli do oblasti bรฝvania poskytnutรฉ finanฤnรฉ prostriedky vย celkovom objeme 220 240 503,98 โ‚ฌ, zย toho:

  • formou zvรฝhodnenรฉho รบveru zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania vo vรฝลกke 190 339 680 โ‚ฌ,
  • formou dotรกciรญ aย prรญspevkov zย Ministerstva dopravy aย vรฝstavby SR vo vรฝลกke 29 900 823,98 โ‚ฌ.
Tab. 3 Poskytnutรฉ dotรกcie na obstaranie technickej vybavenosti
Tab. 3 Poskytnutรฉ dotรกcie na obstaranie technickej vybavenosti
Tab. 4 Poskytnutรฉ dotรกcie na odstrรกnenie systรฉmovรฝch porรบch bytovรฝch domov
Tab. 4 Poskytnutรฉ dotรกcie na odstrรกnenie systรฉmovรฝch porรบch bytovรฝch domov

Na zรกver

Vย poslednรฝch dvoch desaลฅroฤiach vzniklo viacero efektรญvnych podpornรฝch programov ลกtรกtu na rozvoj oblasti bรฝvania (รบverovรฉ aย dotaฤnรฉ), ako aj รบverovรฉ moลพnosti komerฤnรฝch bรกnk aย stavebnรฝch sporiteฤพnรญ. Rovnako vznikol รบspeลกnรฝ program zabezpeฤenia รบverov, ktorรฉ poskytnรบ komerฤnรฉ banky na obnovu bytovรฝch domov vytvorenรญm programu ลกtรกtnych bankovรฝch zรกruk poskytovanรฝch Slovenskou zรกruฤnou aย rozvojovou bankou.

Faktom vลกak zostรกva, ลพe:

  • finanฤnรฉ prostriedky zย verejnรฝch zdrojov sรบ sรญce atraktรญvne, no ich dostupnosลฅ je obmedzenรก;
  • รบverovรฉ prostriedky zย komerฤnรฝch bรกnk aย stavebnรฝch sporiteฤพnรญ sรบ dostupnรฉ, dajรบ sa kombinovaลฅ sย dotรกciami aย vlastnรฝmi finanฤnรฝmi prostriedkami, ale mestรก aย obce musia vo svojej finanฤnej politike zohฤพadลˆovaลฅ zรกkon oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy.

Problรฉm nastรกva vย momente, keฤ mestรก, obce aย vyลกลกie รบzemnรฉ celky majรบ zรกujem financovaลฅ vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov, resp. ich obnovu zย komerฤnรฝch zdrojov. Musia dodrลพiavaลฅ zรกkon ฤ. 583/2004 Z. z. oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy vย platnom znenรญ, ako aj inรฉ sรบvisiace predpisy, ฤo znamenรก, ลพe na plnenie svojich รบloh mรดลพu prijaลฅ nรกvratnรฉ zdroje financovania len vย prรญpade, ak:

  • celkovรก suma dlhu obce, mesta alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku neprekroฤรญ 60 % skutoฤnรฝch beลพnรฝch prรญjmov predchรกdzajรบceho rozpoฤtovรฉho roka;
  • suma roฤnรฝch splรกtok nรกvratnรฝch zdrojov financovania vrรกtane รบhrady vรฝnosov neprekroฤรญ 25 % skutoฤnรฝch beลพnรฝch prรญjmov predchรกdzajรบceho rozpoฤtovรฉho roka.

Do celkovej sumy dlhu obce sa nezapoฤรญtavajรบ zรกvรคzky zย pรดลพiฤky zย รบveru poskytnutรฉho zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania na vรฝstavbu obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov vo vรฝลกke splรกtok รบveru, ktorรฝch รบhrada je zahrnutรก vย cene roฤnรฉho nรกjomnรฉho za obecnรฉ nรกjomnรฉ byty.

ฤŽalej sa do celkovej sumy dlhu obce alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku nezapoฤรญtavajรบ zรกvรคzky zย nรกvratnรฝch zdrojov financovania prijatรฝch na zabezpeฤenie predfinancovania realizรกcie spoloฤnรฝch programov Slovenskej republiky aย Eurรณpskej รบnie, operaฤnรฝch programov spadajรบcich do cieฤพa Eurรณpska รบzemnรก spoluprรกca aย programov financovanรฝch na zรกklade medzinรกrodnรฝch zmlรบv oย poskytnutรญ grantu uzatvorenรฝch medzi Slovenskou republikou aย inรฝmi ลกtรกtmi, najviac vย sume nenรกvratnรฉho finanฤnรฉho prรญspevku poskytnutรฉho na zรกklade zmluvy uzatvorenej medzi obcou alebo vyลกลกรญm รบzemnรฝm celkom aย orgรกnom podฤพa osobitnรฉho predpisu.

To znamenรก, ลพe vย prรญpade, ak by obec, mesto alebo vyลกลกรญ รบzemnรฝ celok chceli รบverovรฉ zdroje ฤerpaลฅ zย komerฤnej banky, mohlo by to navรฝลกiลฅ ich รบverovรบ zaลฅaลพenosลฅ (celkovรบ sumu ich dlhu). Na druhej strane by objem splรกtok vrรกtane รบrokov mohol prekroฤiลฅ aj zรกkonom stanovenรฝ roฤnรฝ limit.

Obr. 1 ล truktรบra vlastnรญctva bytov v krajinรกch Eรš v roku 2015
Obr. 2 Poฤet dokonฤenรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov v rokoch 2005 aลพ 2017
Obr. 3 Poฤet podporenรฝch bytov vo vlastnรญctve รบzemnej samosprรกvy podฤพa krajov v roku 2017
Tab. 1 Vรฝลกka podpory zo ล FRB podฤพa jednotlivรฝch krajov
Tab. 2 Poskytnutรฉ dotรกcie na obstaranie nรกjomnรฝch bytov na รบฤel sociรกlneho bรฝvania
Tab. 3 Poskytnutรฉ dotรกcie na obstaranie technickej vybavenosti
Tab. 4 Poskytnutรฉ dotรกcie na odstrรกnenie systรฉmovรฝch porรบch bytovรฝch domov

 

TEXT | doc. Ing. Daniela ล pirkovรก, PhD.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov 4/2018.

Najฤรญtanejลกie