Našou devízou je stály rozvoj služieb (Profil spoločnosti AB Facility Services SK, s. r. o.)
Spoločnosť AB Facility, a. s., vznikla v roku 1999 ako vnútorná organizačná jednotka nadnárodného koncernu ABB zameraná na oblasť facility managementu. V súčasnosti patrí medzi tri najvýznamnejšie spoločnosti, ktoré zabezpečujú facility management v Českej republike. Po úspešnom pôsobení na českom trhu sa v roku 2008 rozhodla vstúpiť aj na slovenský trh a vznikla spoločnosť AB Facility Services SK, s. r. o. O jej pôsobení na slovenskom trhu nám porozprával Robert Čajkovič, riaditeľ spoločnosti.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Robert Čajkovič,
riaditeľ spoločnosti AB Facility Services SK
Ako prebiehal vývoj spoločnosti?
Spoločnosť AB Facility Services SK bola založená v roku 2008 ako dcérska spoločnosť skupiny AB Facility Services z Českej republiky s cieľom rozvinúť skúsenosti tejto skupiny v oblasti správy a prevádzky nehnuteľností a outsourcingu podporných procesov vo výrobných aj nevýrobných spoločnostiach. Naším cieľom je sprostredkovať zákazníkovi na Slovensku rovnako kvalitné, časovo a nákladovo optimálne služby, ktoré poskytujeme desiatkam našich zákazníkov v Českej republike. Skupina AB Facility Services vznikla spojením štyroch spoločností. Každá sa venuje inej oblasti facility managementu – spoločnosť AB Facility má na starosti technickú správu budov a správu majetku, spoločnosť Nový úklid sa zaoberá upratovaním, spoločnosť Tompex sa venuje záhradnej architektúre, výsadbe zelene a zároveň aj jej správe a spoločnosť Energ rieši energetický manažment budov, fabrík, výrobní a pod. Spoločnosť AB Facility Services SK začala podnikať vo všetkých činnostiach, ktoré v Českej republike vykonávajú jednotlivé firmy. Reálne podnikanie sa začalo v roku 2009, keď spoločnosť získala prvú veľkú zákazku – výsadbu zelene v Eden Parku v Bratislave.
Spoločnosť sa delí na štyri divízie. Opíšte nám ich činnosť.
Firma sa rozdeľuje na divíziu správy budov zaoberajúcu sa komplexným facility managementom, technickou správou budov, službami spojenými s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci a požiarnou ochranou, riadením investičných projektov, podpornými prevádzkovými činnosťami, divíziu upratovacích služieb poskytujúcu upratovacie služby, ktoré sa delia na vnútorné a vonkajšie, hotelový servis, dezinfekčný servis a špeciálne práce, divíziu záhradnej architektúry, v rámci ktorej poskytujeme služby v oblasti sadových a záhradných úprav, ako aj údržbu zelene, a divíziu energetiky zaoberajúcu sa energetickým manažmentom budov, riešením energeticky úsporných projektov, vypracúvaním energetických auditov a poradenstvom.
Aká je štruktúra zamestnancov spoločnosti?
Ku koncu roku 2008 skupina pôsobiaca na území Českej republiky a Slovenska zamestnávala skoro 1 500 zamestnancov, z ktorých bolo viac ako 200 technických pracovníkov. Pod vedením skúsených technikov a s výpomocou niektorých odborných robotníckych profesií sa na území Slovenska rozvinula samostatná jednotka, ktorá je schopná ponúknuť rovnako kvalitné služby ako v Českej republike. Máme zamestnané upratovačky, záhradníkov aj údržbárov. Niektoré firmy si špecializované tímy prenajímajú, my však na to máme vlastné kapacity. Každú divíziu vedie divízny manažér, ktorý riadi prácu projektových manažérov. Okrem nich manažment tvoria energetickí manažéri a obchodný manažér.
Akým spôsobom získavate zákazky?
Hlavným spôsobom získavania nových zákazníkov je ich aktívne vyhľadávanie. Veľmi intenzívne sledujeme nové stavby, oslovujeme developerov vystavujúcich aj v rámci Galérie novostavieb. Galéria je súčasťou objektu bratislavského výstaviska, ktoré spravujeme a zároveň sa tam aj prezentujeme. Ak klienti skupiny pôsobiacej v Českej republike majú na území Slovenska svoje pobočky, stávajú sa spravidla našimi klientmi. Niektorí zákazníci sa na nás obracajú priamo, ale zatiaľ to nie je veľmi často, keďže na slovenskom trhu pôsobíme len krátko.
Keď si nájdete potenciálneho klienta, aké kroky nasledujú?
Sledujeme priebeh výstavby na Slovensku, vytipujeme si zákazky v oblasti výsadby zelene. Je to pre nás vlajková loď, ktorá nám potom pomáha získať zákazky aj v ostatných divíziách. Väčšinou je to prvá činnosť, ktorú môžeme pri objektoch robiť už v rámci výstavby. Po ukončení výsadby zelene nám developer väčšinou zverí zeleň do správy aspoň počas záruky. Už počas sadových prác aktívne komunikujeme so zákazníkom o našich ďalších službách. Vtedy prichádza upratovanie stavebného odpadu a od neho je veľmi blízko k pravidelnému upratovaniu nielen interiéru. Niekedy sa nám takto postupnými krokmi podarí získať do správy celý objekt. Naše služby stále rozvíjame.
Aká je spolupráca s dodávateľmi? Máte svojich stálych, osvedčených alebo to je individuálne na základe zákazky?
Dodávateľské portfólio sa neustále rozvíja. Vzhľadom na túto dynamiku rozvoja sa rozvíjajú aj naše dodávateľské vzťahy. Keďže pôsobíme na celom Slovensku, je potrebné, aby naši dodávatelia dokázali pokryť lokality, v ktorých rozvíjame podnikanie. Je to nutné preto, aby sme boli schopní rýchlo reagovať. Napríklad keď poskytujeme v Kysuckom Novom Meste upratovanie, nie je efektívne objednať upratovací stroj z Bratislavy alebo Košíc, lebo keď sa pokazí, potrebujeme ho dať opraviť čo najskôr a vzhľadom na diaľku by to dodávateľ nebol schopný zabezpečiť. Musíme získať stroj z okolia, aby jeho prípadná oprava alebo údržba nespôsobila väčší časový sklz. Revízneho technika taktiež nemá zmysel poslať z Bratislavy do Košíc, pretože doprava technika by bola drahšia ako samotná revízia. Najväčšie projekty sa týkajú práve výsadby zelene, preto aj počet dodávateľov z tejto oblasti je najväčší a najrôznorodejší. Napríklad rastliny dovážame podľa požiadavky klienta z Holandska, Nemecka, či Talianska. Upratovacie služby či facility management sú pravidelne sa opakujúce činnosti, preto je dodávateľ naviazaný na nejaký región či na určitý druh služby a je stály.
Môžete nám vymenovať vaše referenčné projekty?
Po vstupe na slovenský trh sa nám podarilo získať zákazku na realizáciu zelene v okolí rezidenčného komplexu Eden Park v Bratislave, ďalej sa nám podarilo získať do správy budovy Millenium Towers v Bratislave, minulý rok sme získali do správy aj bratislavský City Gate, kde robíme komplexnú správu a v upratovacích službách sme začali práce vo výrobnom závode INA Skalica a následne sme ich rozšírili aj o pobočku INA v Kysuckom Novom Meste. Z výrobných podnikov poskytujeme naše služby aj v Halla Climate Control Slovakia v Ilave, kde zabezpečujeme jednak upratovacie, jednak správcovské činnosti. Na základe minuloročných referencií sa nám podarilo tento rok rozbehnúť ďalšie zákazky, ako napr. výsadbu zelene v River Parku, alebo výsadbu zelene pri novobudovanom bytovom komplexe Vtáčnik v Bratislave. Do správy zelene sa nám podarilo získať asi 10 objektov. V rámci Bratislavy v tomto období spravujeme asi 15 objektov, napr. Obchodný dom Dunaj, podieľame sa na správe Britskej ambasády. V upratovaní sa nám darí najmä v priemysle, ale upratujeme aj menšie objekty, napr. Výstavisko Bratislava. Našou ambíciou je presadzovať sa s našimi službami vo všetkých oblastiach.
Zákonom je daná minimálna dvojročná záruka. Investori však často požadujú záruku ešte dlhšiu…
Na všetky výrobno-dodávateľské práce poskytujeme minimálne dvojročnú záruku. Je pravda, že developeri zvyčajne požadujú päťročnú záruku. Tú poskytujeme na všetky práce spojené s výsadbou zelene. Samozrejme si za svojou prácou stojíme, garantujeme jej kvalitu a v prípade nedostatkov ich ihneď odstránime. Chceme sa riadiť heslom, čo si klient zaplatí, to aj dostane.
Ako pristupujete k riešeniu problémov zákazníkov budov, ktoré spravujete?
Máme zriadený dispečing – mailový aj telefonický. Vo väčšine budov, ktoré spravujeme, máme buď strážnu službu alebo dispečing, takže ak vznikne nejaká škoda, reagujeme ihneď, aby škody boli čo najmenšie – napríklad v prípade vypnutia ističov, odstávky vody a pod. Následne prídu odborníci pre danú problematiku a celú poruchu odstránia.
Stretli ste sa niekedy s neriešiteľnými požiadavkami klientov? Ak áno, s akými najčastejšie?
Pri rezidenčných objektoch sa to stáva denno-denne. Keď spravujete budovu so 100 bytmi, vždy sa niečo nájde a je veľký problém, aby sa obyvatelia na niečom dohodli. Niektorí si myslia, že určité veci sú zadarmo. Ľudia v zahraničí sú zvyknutí za služby platiť. Na Slovensku si však myslia, že by mali byť zadarmo. Robíme facility management, sme pripravení vychádzať zákazníkom v ústrety vo všetkých požiadavkách, ale naša služba má niekde hranice, a to niekedy nevedia ľudia pochopiť.
Aké kroky podnikáte v konkurenčnom boji?
Snažíme sa byť prácou najlepší. Služby sa najlepšie propagujú kvalitne vykonanou prácou. K luxusnejším objektom sme sa dostali na základe odporúčania klientov, s ktorými sme spolupracovali. Keď sa už k zákazníkovi dostaneme, vždy sa usilujeme robiť prácu tak, aby sme mali jeho dôveru. Snažíme sa odstrániť všetky nedostatky naraz. Radšej nech nás to stojí viac námahy, ale hlavné je, aby práca bola kvalitne urobená a zo dňa na deň bol viditeľný postup prác. Potom je veľká šanca, že nás poverí ďalšími úlohami. Naša práca je najlepšou reklamou.
–>–>
Na slovenský trh ste prišli v roku 2008, takže hospodárska kríza zasiahla spoločnosť v jej začiatkoch. Aký mala na vás dosah?
Keď sme prišli na Slovensko, doznieval stavebný boom. Podarilo sa nám získať dve relatívne veľké zákazky vo výsadbách zelene a aj v ostatných službách sa nám darilo. Ľudia chcú šetriť, ale pred službami sa dvere nezatvárali. Určite chceli hľadať lepšie, šetrnejšie alternatívy, preto veľa odberateľov vyhlásilo nové výberové konania. Aj vďaka tomu sme sa dostali k zákazkám a rástli aj v období krízy. Našou veľkou výhodou sú skúsenosti materskej firmy.
Ako by ste definovali facility management?
Je to príbeh o Indovi a kobre – ako Ind píska, tak kobra tancuje. Čo a ako klient požaduje, to musíme urobiť (smiech). Definoval by som to ako starostlivosť v plnom rozsahu podľa požiadaviek klienta.
TEXT: Jana Bodocká
FOTO: Dano Veselský
Článok bol uverejnený v časopise Správa budov.