Outsourcing vo facility managemente โ รกno ฤi nie?
Outsourcing, vย preklade nรกkup vรฝkonu od externรฉho dodรกvateฤพa, je dnes veฤพmi ฤasto pouลพรญvanรฝ vรฝraz. Vย zรกkladoch podnikania je znรกmy predovลกetkรฝm ako nรกkup celรฝch komponentov od externรฉho dodรกvateฤพa. Ako prรญklad moลพno uviesลฅ nรกkup palubnรฝch dosiek ฤi autosedaฤiek vย automobilovej vรฝrobe, kde mรก outsourcer prenajatรบ ฤasลฅ haly aย priamo vย nej montuje ucelenรฉ komponenty podฤพa klientovรฝch ลพelanรญ. Komponenty sรบ tak ihneฤ pripravenรฉ na zakomponovanie do vozidla. My sa vลกak vย prรญspevku budeme zaoberaลฅ outsourcingom vย oblasti facility managementu, t. j. vย oblasti sprรกvy budov, majetku aย zabezpeฤovania internรฝch sluลพieb spoloฤnostรญ aย uลพรญvateฤพov objektov.
Aj keฤ je vย nadpise ฤlรกnku outsourcing, zameriavame sa na in/outsourcing. Takto sa tento termรญn uvรกdza vย novej eurรณpskej norme STN EN 15221. Zรกkladom je rovnoprรกvny prรญstup kย insourcingu (zabezpeฤenie sluลพieb vlastnรฝmi zamestnancami) aj outsourcingu (zabezpeฤenie sluลพieb nรกkupom od externรฝch dodรกvateฤพov). Vย norme sa jasne stanovuje, ลพe outsourcing mรก zmysel len vtedy, keฤ je pre spoloฤnosลฅ prรญnosom. Prรญnosom sa tu rozumie celkovรฝ ekonomickรฝ aย procesnรฝ prรญnos, aย nielen uลกetrenรฉ nรกklady.
Mnoho manaลพรฉrov zuลพuje problematiku outsourcingu na okamลพitรบ รบsporu nรกkladov aย neuvedomuje si, ลพe sรบ tu aj ฤalลกie vplyvy:
- firemnรก kultรบra aย tradรญcie,
- dlhoroฤnรฉ know-how,
- bezpeฤnosลฅ,
- internรฉ vรคzby na ฤalลกie procesy,
- priestorovรฉ aย technologickรฉ vรคzby,
- atฤ.
Zย predchรกdzajรบcich riadkov by mohlo vyplรฝvaลฅ, ลพe som proti outsourcingu zaujatรฝ. Vรดbec nie, outsourcing je vhodnรฝ nรกstroj, ktorรฝ pomรดลพe mnohรฝm organizรกciรกm zefektรญvniลฅ procesy aย vย mnohรฝch prรญpadoch zabezpeฤรญ รบspory. Treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe tak ako veฤพa mรณdnych trendov, aj outsourcing sa musรญ vnรญmaลฅ komplexne aย posudzovaลฅ sย chladnou hlavou. Bolo by nesprรกvne outsoursovaลฅ len preto, ลพe to vย sรบฤasnosti โrobia vลกetciโ.
Urฤitรฝm varovanรญm proti unรกhlenosti by mohol byลฅ prรญklad vรฝvoja outsourcingu vย USA. Vย roku 2000 na Tรฝdnu facility managementu vย Prahe prednรกลกal Denis Longworth, vtedajลกรญ prezident IFMA, oย โpoฤพovaฤke sย veฤพkรฝm psomโ (Hunting With the Big Dog), kde prezentoval megaoutsourcingovรฝ trend vย USA. Po 11. septembri 2001 sa veฤพa spoloฤnostรญ zฤพaklo nebezpeฤenstva terorizmu aย zaฤalo preberaลฅ externe zabezpeฤovanรฉ sluลพby naspรคลฅ pod vlastnรฉ krรญdla. รno, vรฝvoj sveta sa vo vลกetkรฝch odboroch pohybuje po sรญnusoide, aย tak vo chvรญli, keฤ my stรบpame kย nรกลกmu โmegaoutsourcingovรฉmu obdobiuโ, usilujme sa pouฤiลฅ od inรฝch.
Ale โ koniec รบvah โ povedzme si, ako vlastne postupovaลฅ, ak sa chceme rozhodnรบลฅ pre najlepลกiu formu zabezpeฤenia FM sluลพieb vย naลกej spoloฤnosti. Zรกkladom musรญ byลฅ znalosลฅ samรฉho seba. Nie je to frรกza, je to nutnosลฅ. Vย tejto fรกze vลกade vo svete pomรกhajรบ FM poradcovia. Uย nรกs sa stalo zvykom, ลพe sa firmy obracajรบ priamo na poskytovateฤพa FM sluลพieb, aby im sย FM pomohol analรฝzou, ale ruku na srdce, ak sa obrรกtite na predajcu Volva, aby vรกm poradil, ktorรฉ auto si mรกte kรบpiลฅ, resp. ktorรฉ by sa vรกm mohlo najviac hodiลฅ, nemรดลพete oฤakรกvaลฅ, ลพe vรกm poradรญ ล kodovku.
Internรก FM analรฝza musรญ odhaliลฅ, ako momentรกlne zabezpeฤujete vลกetky FM sluลพby, ako ich prijรญmajรบ ostatnรญ zamestnanci, ktorรฝm slรบลพia, aย nakoฤพko sรบ pre vaลกu spoloฤnosลฅ nรกkladnรฉ. Je dรดleลพitรฉ vnรญmaลฅ, ลพe zmenu vย zรกkladnom procese moลพno previesลฅ โrevolรบciouโ, t. j. radikรกlnou obmenou, vย oblasti facility managementu vลกak kaลพdรก revolรบcia mรดลพe ochromiลฅ vรฝkon zamestnancov, aย tรฝm mรดลพe maลฅ veฤพmi negatรญvny vplyv na hlavnรบ ฤinnosลฅ aย nรกsledne aj zisky spoloฤnosti.
FM analรฝza
Optimalizรกcia FM sluลพieb musรญ prebiehaลฅ pozvoฤพne aย nenรกsilne, preto je potrebnรฉ najskรดr kvalitne rozobraลฅ existujรบcu formu zabezpeฤenia tรฝchto sluลพieb.
Vย spomenutej FM analรฝze sรบ dรดleลพitรฉ najmรค tieto aspekty:
- Cieฤพovรฝ stav โ nie je vรดbec jednoduchรฉ napรญsaลฅ na papier, ako mรก vyzeraลฅ vรฝsledok FM sluลพby. Pokรบste sa definovaลฅ, ฤo presne znamenรก pojem โupratanรฉโ. Ak to nestanovรญte na zaฤiatku, nemรดลพete kontrolovaลฅ, ฤi to niekto urobil.
- Existujรบce nรกklady โ naprรญklad koฤพko vรกs dnes stojรญ zabezpeฤenie dopravy? Poviete si: spoฤรญtame nรกklady na plat vodiฤa aย nรกklady na prevรกdzku auta aย mรกme to. Aย ฤo nรกjomnรฉ za miestnosลฅ pre vodiฤa, sluลพby pre tรบto miestnosลฅ, mzdovรก รบฤtovnรญฤka, ktorรก pripravuje plat, personalista, bezpeฤnostnรก sluลพbaโฆ Hฤพadรกme preto skutoฤnรฉ nรกklady, aย nielen ich ฤasลฅ, ktorรก sa priamo ponรบka.
- Internรฉ vรคzby โ ฤalลกie FM procesy, ktorรฉ na tรบto sluลพbu nadvรคzujรบ alebo ju ovplyvลujรบ.
- Interface kย zamestnancom โ ako zamestnanci (alebo uลพรญvatelia budov) tรบto sluลพbu momentรกlne objednรกvajรบ, ako ju prijรญmajรบ, ako ich priamo ovplyvลuje? Naลกรญm cieฤพom je, aby zamestnanci zaznamenali vo svojej ฤinnosti iba zlepลกenie ฤi zrรฝchlenie, aย nie, aby sa im pod rukami stรกle nieฤo menilo (vรฝnimkou je vลกak implementรกcia integrovanรฉho poลพiadavkovรฉho systรฉmu, ktorรฝm sa odstrรกni mnoho rรดznorodรฝch formulรกrov aย vลกetko sa zjednotรญ do jednรฉho systรฉmu โ toto je pre zamestnancov urฤitรก forma vรฝvoja kย lepลกiemu).
- Forma vyhodnotenia vรฝkonu aย kvality โ ak chcete zรญskaลฅ kvalitnรฉ sluลพby, musรญte si najskรดr zvoliลฅ metriku ich merania aย nastaviลฅ si jednoznaฤnรฉ mantinely pre hodnotenie toho, kto bude sluลพbu vykonรกvaลฅ. Jednotkou merania tu mรดลพe byลฅ rรฝchlosลฅ reakcie, rรฝchlosลฅ zรกsahu, ฤas opravy, poฤetnosลฅ porรบch, komunikรกcia pracovnรญkov poskytovateฤพa, subjektรญvny pocit odberateฤพa sluลพby, ฤas vybavenia formalรญt, teplota vย miestnosti, atฤ. Pre kaลพdรบ takto zvolenรบ jednotku sa pokรบste stanoviลฅ รบroveล vaลกej spokojnosti, tzv. KPI (kฤพรบฤovรฉ vรฝkonnostnรฉ stupne hodnotenia), naprรญklad 3 = veฤพmi spokojnรฝ, 2 = spokojnรฝ, 1 = akceptovateฤพnรฉ, ale sย opravou, 0 = neakceptovateฤพnรฉ sluลพby. Pre kaลพdรบ รบroveล presne stanovte hranice.
Vย rรกmci FM analรฝzy, samozrejme, uskutoฤnรญte aj rozbor ฤalลกรญch parametrov, sย tรฝm vรกm uลพ pomรดลพe vรกลก FM konzultant. Ak si tรบto FM analรฝzu nevykonรกte aย pristรบpite priamo kย outsourcingu (ฤo je dnes รบplne beลพnรฝ postup), vystavujete sa riziku, ลพe budete vydanรญ napospas poskytovateฤพovi FM sluลพieb aย vย koneฤnom dรดsledku vรกs ich zabezpeฤenie bude stรกลฅ mnohonรกsobne viac, akoby ste zaplatili za spomรญnanรบ FM analรฝzu. Druhou alternatรญvou bude โรบsporaโ tvrdou reลกtrikciou nรกkladov, to vลกak bude znamenaลฅ, ลพe FM sluลพby sรบ veฤพmi nekvalitnรฉ, aj keฤ si to vรดbec nemusรญte uvedomovaลฅ.
Najlepลกรญ je znova prรญklad: Odpovedzte si na otรกzku โ je vaลกรญm cieฤพom bezpeฤnosลฅ areรกlu alebo zabezpeฤenie strรกลพenia pri brรกne? Nie je rozumnejลกie pรฝtaลฅ sa na konkrรฉtnu bezpeฤnosลฅ ako pรฝtaลฅ si presne definovanรฝ poฤet strรกลพcov ฤi postup sluลพby? Ak stanovรญte, ฤo je โbezpeฤnosลฅโ, je na poskytovateฤพovi, aby si sรกm urฤil, koฤพko osรดb postavรญ kย brรกne, ฤi nie je vhodnejลกie zaviesลฅ kamery, snรญmaฤe, atฤ. Tu sa uลพ mรดลพete spoliehaลฅ na profesionalitu FM poskytovateฤพa.
Pozor ale na ฤalลกiu ฤasto sa opakujรบcu chybu. Sรกm som bol svedkom kontroly, pri ktorej som sa pรฝtal konkrรฉtneho pracovnรญka zodpovednรฉho za sprรกvu budovy, kedy sa konรก najbliลพลกia preventรญvna รบdrลพba vzduchotechniky. Odpoveฤou bolo, citujem: โMy sme si najali odbornรบ firmu aย oni vediaโ. ONI VEDIA! To je to najhorลกie, ฤo vรกs mรดลพe stretnรบลฅ. Ak oni vedia, potom vy neviete, aย to znamenรก, ลพe si sย vami robia, ฤo chcรบ. Znamenรก to, ลพe vy ste si neurobili FM analรฝzu, aย teda neviete. Samozrejme, ลพe nemusรญte poskytovateฤพovi presne definovaลฅ, kedy aย na akรบ preventรญvnu รบdrลพbu mรก nastรบpiลฅ, ale ak vy โbudete vedieลฅโ, potom viete, ลพe sa majรบ preventรญvne รบdrลพby vykonรกvaลฅ, vy si vyลพiadate ich rozpis (ten si mรดลพete daลฅ skontrolovaลฅ inรฝm odbornรญkom), aย potom viete, kedy majรบ byลฅ vykonanรฉ. Tak sa vรกm nemรดลพe staลฅ, ลพe ak poskytovateฤพovi chรฝbajรบ peniaze do jeho plnenia, tak vรกm prihodรญ zopรกr preventรญvnych kontrol aย vy ho vytiahnete zย problรฉmov. Sรบฤasne si ฤinnosลฅ poskytovateฤพa mรดลพete kedykoฤพvek skontrolovaลฅ (aย buฤte si istรฝ, ลพe on si to bude uvedomovaลฅ).
Ak mรกte zrealizovanรบ FM analรฝzu, potom viete, ฤo chcete aย koฤพko vรกs to dnes stojรญ, ako tรบto sluลพbu prijรญmajรบ vaลกi zamestnanci aย hlavne mรกte jasno vย tom, akรบ by ste ju chceli maลฅ kvalitnรบ aย ako ju meraลฅ.
Vรฝber FM poskytovateฤพa
Teraz mรดลพete pristรบpiลฅ kย vรฝberu FM poskytovateฤพa. Cieฤพom mรดลพe byลฅ niekoฤพko foriem zabezpeฤenia:
- vลกetko si budete zabezpeฤovaลฅ sami (ฤo je ale vaลกรญm zรกkladnรฝm podnikanรญm, keฤ viete robiลฅ vลกetko?),
- nieฤo si zabezpeฤรญte sami (insourcing), nieฤo nakรบpite (outsourcing) โ toto je rozumnรฉ rieลกenie, keฤ vlastnรฝmi silami vykonรกvate sluลพby รบzko spojenรฉ sย hlavnรฝmi ฤinnosลฅami spoloฤnosti aย sluลพby citlivรฉ zย hฤพadiska bezpeฤnosti,
- vลกetko nakรบpite (megaoutsourcing) โ toto je vhodnรฉ, ak sa chcete sรบstrediลฅ len na svoju hlavnรบ ฤinnosลฅ:
- zadรกte vลกetko len jednรฉmu FM poskytovateฤพovi,
- vyberiete si viacero poskytovateฤพov.
Je lepลกie zvoliลฅ jednรฉho poskytovateฤพa? Vย koneฤnej podobe urฤite, ale treba postupovaลฅ opatrne. Tento poskytovateฤพ uลพ bude viac partnerom, ako len dodรกvateฤพom. Preto je potrebnรฉ si ho overiลฅ, vyskรบลกaลฅ aย ponechaลฅ si ฤas na rozmyslenie. Odporรบฤame vรกm zvoliลฅ dvoch alebo viacerรฝch poskytovateฤพov aย postupne selektovaลฅ toho najlepลกieho.
Vย tomto prรญpade je vรฝhodnรฉ pouลพiลฅ regionรกlny prรญstup, kde kaลพdรฝ regiรณn mรดลพe zabezpeฤovaลฅ inรฝ poskytovateฤพ aย ฤas ukรกลพe, ktorรฝ vo vaลกej firme zvรญลฅazรญ. ฤalลกรญm parametrom by mala byลฅ odbornosลฅ poskytovateฤพa. Ukazuje sa, ลพe ten, kto je kvalitnรฝ vย รบdrลพbe technolรณgiรญ, vie nรกsledne zabezpeฤiลฅ aj kvalitnรฉ upratovanie (nakรบpiลฅ si subdodรกvateฤพa). Opaฤne je to menej obvyklรฉ.
ฤo povedaลฅ na zรกver? Nie je jednoduchรฉ pripraviลฅ sa na outsourcing FM sluลพieb aย eลกte ลฅaลพลกie je vybraลฅ toho pravรฉho. Ak ale vลกetko vykonรกte sย rozvahou aย neuponรกhฤพate sa len preto, ลพe ekonomickรฝ riaditeฤพ chce okamลพite uลกetriลฅ, mรกte veฤพkรบ nรกdej, ลพe skvalitnรญte internรฉ sluลพby vย spoloฤnosti. Najvรคฤลกou รบsporou facility managementu je vย koneฤnom dรดsledku รบspora kaลพdej minรบty vaลกich zamestnancov, ktorรบ uลกetria vฤaka lepลกej podpore. Skรบste si spoฤรญtaลฅ, koฤพko uลกetrรญte za rok, keฤ kaลพdรฝ vรกลก zamestnanec uลกetrรญ denne jednu minรบtu. Aย potom toto ฤรญslo porovnajte sย รบsporou za dvoch strรกลพnikov pri brรกne. Nie je to absurdnรฉ? Ale oย tom snรกฤ niekedy nabudรบce.
Ing.ย Ondลej ล trup
Autor je partnerom ฤeskej poboฤky medzinรกrodnej FM/RM poradenskej spoloฤnosti Hein Consulting Group aย vykonรกva ฤinnosลฅ nezรกvislรฉho konzultanta vย oblasti facility managementu. Je ฤlenom predstavenstva IFMA CZ.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v magazรญne Sprรกva budov 3/2008.