Outsourcing vo facility managemente โ€“ รกno ฤi nie?

Partneri sekcie:

Outsourcing, vย preklade nรกkup vรฝkonu od externรฉho dodรกvateฤพa, je dnes veฤพmi ฤasto pouลพรญvanรฝ vรฝraz. Vย zรกkladoch podnikania je znรกmy predovลกetkรฝm ako nรกkup celรฝch komponentov od externรฉho dodรกvateฤพa. Ako prรญklad moลพno uviesลฅ nรกkup palubnรฝch dosiek ฤi autosedaฤiek vย automobilovej vรฝrobe, kde mรก outsourcer prenajatรบ ฤasลฅ haly aย priamo vย nej montuje ucelenรฉ komponenty podฤพa klientovรฝch ลพelanรญ. Komponenty sรบ tak ihneฤ pripravenรฉ na zakomponovanie do vozidla. My sa vลกak vย prรญspevku budeme zaoberaลฅ outsourcingom vย oblasti facility managementu, t. j. vย oblasti sprรกvy budov, majetku aย zabezpeฤovania internรฝch sluลพieb spoloฤnostรญ aย uลพรญvateฤพov objektov.


Aj keฤ je vย nadpise ฤlรกnku outsourcing, zameriavame sa na in/outsourcing. Takto sa tento termรญn uvรกdza vย novej eurรณpskej norme STN EN 15221. Zรกkladom je rovnoprรกvny prรญstup kย insourcingu (zabezpeฤenie sluลพieb vlastnรฝmi zamestnancami) aj outsourcingu (zabezpeฤenie sluลพieb nรกkupom od externรฝch dodรกvateฤพov). Vย norme sa jasne stanovuje, ลพe outsourcing mรก zmysel len vtedy, keฤ je pre spoloฤnosลฅ prรญnosom. Prรญnosom sa tu rozumie celkovรฝ ekonomickรฝ aย procesnรฝ prรญnos, aย nielen uลกetrenรฉ nรกklady.

Mnoho manaลพรฉrov zuลพuje problematiku outsourcingu na okamลพitรบ รบsporu nรกkladov aย neuvedomuje si, ลพe sรบ tu aj ฤalลกie vplyvy:

  • firemnรก kultรบra aย tradรญcie,
  • dlhoroฤnรฉ know-how,
  • bezpeฤnosลฅ,
  • internรฉ vรคzby na ฤalลกie procesy,
  • priestorovรฉ aย technologickรฉ vรคzby,
  • atฤ.

Zย predchรกdzajรบcich riadkov by mohlo vyplรฝvaลฅ, ลพe som proti outsourcingu zaujatรฝ. Vรดbec nie, outsourcing je vhodnรฝ nรกstroj, ktorรฝ pomรดลพe mnohรฝm organizรกciรกm zefektรญvniลฅ procesy aย vย mnohรฝch prรญpadoch zabezpeฤรญ รบspory. Treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe tak ako veฤพa mรณdnych trendov, aj outsourcing sa musรญ vnรญmaลฅ komplexne aย posudzovaลฅ sย chladnou hlavou. Bolo by nesprรกvne outsoursovaลฅ len preto, ลพe to vย sรบฤasnosti โ€žrobia vลกetciโ€œ.

Urฤitรฝm varovanรญm proti unรกhlenosti by mohol byลฅ prรญklad vรฝvoja outsourcingu vย USA. Vย roku 2000 na Tรฝdnu facility managementu vย Prahe prednรกลกal Denis Longworth, vtedajลกรญ prezident IFMA, oย โ€žpoฤพovaฤke sย veฤพkรฝm psomโ€œ (Hunting With the Big Dog), kde prezentoval megaoutsourcingovรฝ trend vย USA. Po 11. septembri 2001 sa veฤพa spoloฤnostรญ zฤพaklo nebezpeฤenstva terorizmu aย zaฤalo preberaลฅ externe zabezpeฤovanรฉ sluลพby naspรคลฅ pod vlastnรฉ krรญdla. รno, vรฝvoj sveta sa vo vลกetkรฝch odboroch pohybuje po sรญnusoide, aย tak vo chvรญli, keฤ my stรบpame kย nรกลกmu โ€žmegaoutsourcingovรฉmu obdobiuโ€œ, usilujme sa pouฤiลฅ od inรฝch.

Ale โ€“ koniec รบvah โ€“ povedzme si, ako vlastne postupovaลฅ, ak sa chceme rozhodnรบลฅ pre najlepลกiu formu zabezpeฤenia FM sluลพieb vย naลกej spoloฤnosti. Zรกkladom musรญ byลฅ znalosลฅ samรฉho seba. Nie je to frรกza, je to nutnosลฅ. Vย tejto fรกze vลกade vo svete pomรกhajรบ FM poradcovia. Uย nรกs sa stalo zvykom, ลพe sa firmy obracajรบ priamo na poskytovateฤพa FM sluลพieb, aby im sย FM pomohol analรฝzou, ale ruku na srdce, ak sa obrรกtite na predajcu Volva, aby vรกm poradil, ktorรฉ auto si mรกte kรบpiลฅ, resp. ktorรฉ by sa vรกm mohlo najviac hodiลฅ, nemรดลพete oฤakรกvaลฅ, ลพe vรกm poradรญ ล kodovku.

Internรก FM analรฝza musรญ odhaliลฅ, ako momentรกlne zabezpeฤujete vลกetky FM sluลพby, ako ich prijรญmajรบ ostatnรญ zamestnanci, ktorรฝm slรบลพia, aย nakoฤพko sรบ pre vaลกu spoloฤnosลฅ nรกkladnรฉ. Je dรดleลพitรฉ vnรญmaลฅ, ลพe zmenu vย zรกkladnom procese moลพno previesลฅ โ€žrevolรบciouโ€œ, t. j. radikรกlnou obmenou, vย oblasti facility managementu vลกak kaลพdรก revolรบcia mรดลพe ochromiลฅ vรฝkon zamestnancov, aย tรฝm mรดลพe maลฅ veฤพmi negatรญvny vplyv na hlavnรบ ฤinnosลฅ aย nรกsledne aj zisky spoloฤnosti.

FM analรฝza

Optimalizรกcia FM sluลพieb musรญ prebiehaลฅ pozvoฤพne aย nenรกsilne, preto je potrebnรฉ najskรดr kvalitne rozobraลฅ existujรบcu formu zabezpeฤenia tรฝchto sluลพieb.
Vย spomenutej FM analรฝze sรบ dรดleลพitรฉ najmรค tieto aspekty:

  • Cieฤพovรฝ stav โ€“ nie je vรดbec jednoduchรฉ napรญsaลฅ na papier, ako mรก vyzeraลฅ vรฝsledok FM sluลพby. Pokรบste sa definovaลฅ, ฤo presne znamenรก pojem โ€župratanรฉโ€œ. Ak to nestanovรญte na zaฤiatku, nemรดลพete kontrolovaลฅ, ฤi to niekto urobil.
  • Existujรบce nรกklady โ€“ naprรญklad koฤพko vรกs dnes stojรญ zabezpeฤenie dopravy? Poviete si: spoฤรญtame nรกklady na plat vodiฤa aย nรกklady na prevรกdzku auta aย mรกme to. Aย ฤo nรกjomnรฉ za miestnosลฅ pre vodiฤa, sluลพby pre tรบto miestnosลฅ, mzdovรก รบฤtovnรญฤka, ktorรก pripravuje plat, personalista, bezpeฤnostnรก sluลพbaโ€ฆ Hฤพadรกme preto skutoฤnรฉ nรกklady, aย nielen ich ฤasลฅ, ktorรก sa priamo ponรบka.
  • Internรฉ vรคzby โ€“ ฤalลกie FM procesy, ktorรฉ na tรบto sluลพbu nadvรคzujรบ alebo ju ovplyvลˆujรบ.
  • Interface kย zamestnancom โ€“ ako zamestnanci (alebo uลพรญvatelia budov) tรบto sluลพbu momentรกlne objednรกvajรบ, ako ju prijรญmajรบ, ako ich priamo ovplyvลˆuje? Naลกรญm cieฤพom je, aby zamestnanci zaznamenali vo svojej ฤinnosti iba zlepลกenie ฤi zrรฝchlenie, aย nie, aby sa im pod rukami stรกle nieฤo menilo (vรฝnimkou je vลกak implementรกcia integrovanรฉho poลพiadavkovรฉho systรฉmu, ktorรฝm sa odstrรกni mnoho rรดznorodรฝch formulรกrov aย vลกetko sa zjednotรญ do jednรฉho systรฉmu โ€“ toto je pre zamestnancov urฤitรก forma vรฝvoja kย lepลกiemu).
  • Forma vyhodnotenia vรฝkonu aย kvality โ€“ ak chcete zรญskaลฅ kvalitnรฉ sluลพby, musรญte si najskรดr zvoliลฅ metriku ich merania aย nastaviลฅ si jednoznaฤnรฉ mantinely pre hodnotenie toho, kto bude sluลพbu vykonรกvaลฅ. Jednotkou merania tu mรดลพe byลฅ rรฝchlosลฅ reakcie, rรฝchlosลฅ zรกsahu, ฤas opravy, poฤetnosลฅ porรบch, komunikรกcia pracovnรญkov poskytovateฤพa, subjektรญvny pocit odberateฤพa sluลพby, ฤas vybavenia formalรญt, teplota vย miestnosti, atฤ. Pre kaลพdรบ takto zvolenรบ jednotku sa pokรบste stanoviลฅ รบroveลˆ vaลกej spokojnosti, tzv. KPI (kฤพรบฤovรฉ vรฝkonnostnรฉ stupne hodnotenia), naprรญklad 3 = veฤพmi spokojnรฝ, 2 = spokojnรฝ, 1 = akceptovateฤพnรฉ, ale sย opravou, 0 = neakceptovateฤพnรฉ sluลพby. Pre kaลพdรบ รบroveลˆ presne stanovte hranice.

Vย rรกmci FM analรฝzy, samozrejme, uskutoฤnรญte aj rozbor ฤalลกรญch parametrov, sย tรฝm vรกm uลพ pomรดลพe vรกลก FM konzultant. Ak si tรบto FM analรฝzu nevykonรกte aย pristรบpite priamo kย outsourcingu (ฤo je dnes รบplne beลพnรฝ postup), vystavujete sa riziku, ลพe budete vydanรญ napospas poskytovateฤพovi FM sluลพieb aย vย koneฤnom dรดsledku vรกs ich zabezpeฤenie bude stรกลฅ mnohonรกsobne viac, akoby ste zaplatili za spomรญnanรบ FM analรฝzu. Druhou alternatรญvou bude โ€žรบsporaโ€œ tvrdou reลกtrikciou nรกkladov, to vลกak bude znamenaลฅ, ลพe FM sluลพby sรบ veฤพmi nekvalitnรฉ, aj keฤ si to vรดbec nemusรญte uvedomovaลฅ.

Najlepลกรญ je znova prรญklad: Odpovedzte si na otรกzku โ€“ je vaลกรญm cieฤพom bezpeฤnosลฅ areรกlu alebo zabezpeฤenie strรกลพenia pri brรกne? Nie je rozumnejลกie pรฝtaลฅ sa na konkrรฉtnu bezpeฤnosลฅ ako pรฝtaลฅ si presne definovanรฝ poฤet strรกลพcov ฤi postup sluลพby? Ak stanovรญte, ฤo je โ€žbezpeฤnosลฅโ€œ, je na poskytovateฤพovi, aby si sรกm urฤil, koฤพko osรดb postavรญ kย brรกne, ฤi nie je vhodnejลกie zaviesลฅ kamery, snรญmaฤe, atฤ. Tu sa uลพ mรดลพete spoliehaลฅ na profesionalitu FM poskytovateฤพa.

Pozor ale na ฤalลกiu ฤasto sa opakujรบcu chybu. Sรกm som bol svedkom kontroly, pri ktorej som sa pรฝtal konkrรฉtneho pracovnรญka zodpovednรฉho za sprรกvu budovy, kedy sa konรก najbliลพลกia preventรญvna รบdrลพba vzduchotechniky. Odpoveฤou bolo, citujem: โ€žMy sme si najali odbornรบ firmu aย oni vediaโ€œ. ONI VEDIA! To je to najhorลกie, ฤo vรกs mรดลพe stretnรบลฅ. Ak oni vedia, potom vy neviete, aย to znamenรก, ลพe si sย vami robia, ฤo chcรบ. Znamenรก to, ลพe vy ste si neurobili FM analรฝzu, aย teda neviete. Samozrejme, ลพe nemusรญte poskytovateฤพovi presne definovaลฅ, kedy aย na akรบ preventรญvnu รบdrลพbu mรก nastรบpiลฅ, ale ak vy โ€žbudete vedieลฅโ€œ, potom viete, ลพe sa majรบ preventรญvne รบdrลพby vykonรกvaลฅ, vy si vyลพiadate ich rozpis (ten si mรดลพete daลฅ skontrolovaลฅ inรฝm odbornรญkom), aย potom viete, kedy majรบ byลฅ vykonanรฉ. Tak sa vรกm nemรดลพe staลฅ, ลพe ak poskytovateฤพovi chรฝbajรบ peniaze do jeho plnenia, tak vรกm prihodรญ zopรกr preventรญvnych kontrol aย vy ho vytiahnete zย problรฉmov. Sรบฤasne si ฤinnosลฅ poskytovateฤพa mรดลพete kedykoฤพvek skontrolovaลฅ (aย buฤte si istรฝ, ลพe on si to bude uvedomovaลฅ).

Ak mรกte zrealizovanรบ FM analรฝzu, potom viete, ฤo chcete aย koฤพko vรกs to dnes stojรญ, ako tรบto sluลพbu prijรญmajรบ vaลกi zamestnanci aย hlavne mรกte jasno vย tom, akรบ by ste ju chceli maลฅ kvalitnรบ aย ako ju meraลฅ.

Vรฝber FM poskytovateฤพa
Teraz mรดลพete pristรบpiลฅ kย vรฝberu FM poskytovateฤพa. Cieฤพom mรดลพe byลฅ niekoฤพko foriem zabezpeฤenia:

  • vลกetko si budete zabezpeฤovaลฅ sami (ฤo je ale vaลกรญm zรกkladnรฝm podnikanรญm, keฤ viete robiลฅ vลกetko?),
  • nieฤo si zabezpeฤรญte sami (insourcing), nieฤo nakรบpite (outsourcing) โ€“ toto je rozumnรฉ rieลกenie, keฤ vlastnรฝmi silami vykonรกvate sluลพby รบzko spojenรฉ sย hlavnรฝmi ฤinnosลฅami spoloฤnosti aย sluลพby citlivรฉ zย hฤพadiska bezpeฤnosti,
  • vลกetko nakรบpite (megaoutsourcing) โ€“ toto je vhodnรฉ, ak sa chcete sรบstrediลฅ len na svoju hlavnรบ ฤinnosลฅ:
  • zadรกte vลกetko len jednรฉmu FM poskytovateฤพovi,
  • vyberiete si viacero poskytovateฤพov.

Je lepลกie zvoliลฅ jednรฉho poskytovateฤพa? Vย koneฤnej podobe urฤite, ale treba postupovaลฅ opatrne. Tento poskytovateฤพ uลพ bude viac partnerom, ako len dodรกvateฤพom. Preto je potrebnรฉ si ho overiลฅ, vyskรบลกaลฅ aย ponechaลฅ si ฤas na rozmyslenie. Odporรบฤame vรกm zvoliลฅ dvoch alebo viacerรฝch poskytovateฤพov aย postupne selektovaลฅ toho najlepลกieho.

Vย tomto prรญpade je vรฝhodnรฉ pouลพiลฅ regionรกlny prรญstup, kde kaลพdรฝ regiรณn mรดลพe zabezpeฤovaลฅ inรฝ poskytovateฤพ aย ฤas ukรกลพe, ktorรฝ vo vaลกej firme zvรญลฅazรญ. ฤŽalลกรญm parametrom by mala byลฅ odbornosลฅ poskytovateฤพa. Ukazuje sa, ลพe ten, kto je kvalitnรฝ vย รบdrลพbe technolรณgiรญ, vie nรกsledne zabezpeฤiลฅ aj kvalitnรฉ upratovanie (nakรบpiลฅ si subdodรกvateฤพa). Opaฤne je to menej obvyklรฉ.

ฤŒo povedaลฅ na zรกver? Nie je jednoduchรฉ pripraviลฅ sa na outsourcing FM sluลพieb aย eลกte ลฅaลพลกie je vybraลฅ toho pravรฉho. Ak ale vลกetko vykonรกte sย rozvahou aย neuponรกhฤพate sa len preto, ลพe ekonomickรฝ riaditeฤพ chce okamลพite uลกetriลฅ, mรกte veฤพkรบ nรกdej, ลพe skvalitnรญte internรฉ sluลพby vย spoloฤnosti. Najvรคฤลกou รบsporou facility managementu je vย koneฤnom dรดsledku รบspora kaลพdej minรบty vaลกich zamestnancov, ktorรบ uลกetria vฤaka lepลกej podpore. Skรบste si spoฤรญtaลฅ, koฤพko uลกetrรญte za rok, keฤ kaลพdรฝ vรกลก zamestnanec uลกetrรญ denne jednu minรบtu. Aย potom toto ฤรญslo porovnajte sย รบsporou za dvoch strรกลพnikov pri brรกne. Nie je to absurdnรฉ? Ale oย tom snรกฤ niekedy nabudรบce.

Ing.ย Ondล™ej ล trup

Autor je partnerom ฤeskej poboฤky medzinรกrodnej FM/RM poradenskej spoloฤnosti Hein Consulting Group aย vykonรกva ฤinnosลฅ nezรกvislรฉho konzultanta vย oblasti facility managementu. Je ฤlenom predstavenstva IFMA CZ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v magazรญne Sprรกva budov 3/2008.